Halogeenspots vervangen door LED spots

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

Wij zijn recent ingetrokken in ons nieuw gekochte woning waar nog een 70tal 35W en 40W halogeenspots op 12V gebruikt worden. Ik wil die er natuurlijk zo snel mogelijk uit door de hoge energiekost :-).

Mijn eerste idee was om de Transfo's uit de kast te halen en gewoon 220V op de verbindingen te steken + de armatuur te vervangen zodat ik gewoon GU10 spots op 220v kon aansluiten. Echter blijkt dat de armaturen "geklokt" zijn in de betongewelven en ik geen hoogte genoeg heb om er een GU10 spotje in weg te werken. Ik blijf dus vastzitten met de GU5.3 spots daar die minder hoog zijn dan de GU10 spotjes. Alle verlichting wordt gestuurd met teleruptoren

Op het internet vind ik relatief weinig aanbod voor LED GU5.3 spots op 220V waardoor ik denk dat ik misschien toch beter op 12V blijf. Wat heb ik dan net nodig?

Ik dacht aan 2 x een LED transfo als volgt: https://www.leddirect.nl/yphix-led-tran ... a-max-250w
Stel dat ik LED spots neem van 5W en er maximum 35 op 1 Transfo zet, dan zit ik met een belasting van 175W. Dus dit valt binnen de 250W. Of neem ik toch best 1 Transfo per lichtkring (wat wel wat veel zal worden dan)?

Er zijn 2 kringen die dimbaar moeten zijn. Deze lichtkringen sluit ik dan aan op zo'n Transfo vermoed ik: https://www.leddirect.nl/yphix-led-tran ... 0w-dimbaar ?

Aan de huidige teleruptoren hoef ik waarschijnlijk niet te komen?

Bedankt!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Argon schreef: 01 dec 2022, 11:26 Ik dacht aan 2 x een LED transfo als volgt: https://www.leddirect.nl/yphix-led-tran ... a-max-250w
Stel dat ik LED spots neem van 5W en er maximum 35 op 1 Transfo zet, dan zit ik met een belasting van 175W. Dus dit valt binnen de 250W. Of neem ik toch best 1 Transfo per lichtkring (wat wel wat veel zal worden dan)?
Dat zal niet gaan, want je schakelaars zitten aan de primaire kant. Je hebt dus een LED transfo nodig per groep lichten die samen bediend worden, en da's dus simpelweg elke halogeen transfo vervangen door een LED transfo. Je moet dan dus per transfo kijken hoeveel LED lampen er in die LED groep zitten.
Je moet overigens ook wat marge nemen naar vermogen toe, ik dacht 30%. Dus als je bvb 6 5W LEDs wil aansturen heb je wel minstens 40W driver/transfo nodig.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

IGNORE: over ruimtebeperking gelezen Is het dan niet beter om ineens LEDs op 240V te plaatsen zonder transfo's (wel kijken of bekabeling dik genoeg is)?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Waarom wil je de bestaande transfo's vervangen op de kringen die niet gedimd moeten worden?

Ik heb een gelijkaardige configuratie en heb gewoon de 12V halogeen spots vervangen door 12V LED's.

Als je bv. 4 x35W halogeenspots in een kring hebt met een 150W transfo kun je deze vervangen door 4x6W LED spot heb je nog altijd een belasting van 24W op je 150W transfo. De uitgansspanning is iets hoger en het rendement wellicht iets lager maar die oude transfo's zijn in principe onverwoestbaar wat niet kan gezegd worden van die moderne LED transfo's.

Ik heb 8 kringen waarvan 2 dimbare en deze dimbare heb ik gewoon halogeen gelaten omdat die meestal 80% gedimd zijn en zelden gebruikt worden. De kost van het vervangen van de transfo's en dimmers zal ik nooit terug verdienen door ze te vervangen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Het kan inderdaad perfect werken met de oude gewikkelde transfo's. Maar die hebben meestal een redelijk hoge minimumbelasting. Dus je kan de specificaties best eens opzoeken vooraleer je begint te gokken.
Eén transfo per lichtkring lijkt me logisch. Anders denk ik dat je de volledige bekabeling van de lichtkringen en teleruptoren gaat moeten aanpassen.

De Meanwell LPV-serie voor de niet-dimbare lichtkringen is een degelijke voeding en wellicht goedkoper te vinden dan wat LEDdirect aanbiedt.
Voor de dimbare lichtkringen is het ook nakijken of de dimmer (dimknop) compatibel is met de nieuwe LED-lampen.

In bijlage een document om eens uit te rekenen hoe lang het duurt om zo'n investering terug te verdienen.
Bijlagen
led_terugverdientijd.xlsx
(6.77 KiB) 55 keer gedownload
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik dacht toch ook dat je de bestaande gewikkelde transfo's niet kon gebruiken voor LEDs wegens te weinig belasting. Hier inderdaad alles vervangen door Mean Well LPV-60-12 drivers.
Heb ook wel zoals Johan 1 set dimbare halogeens gewoon gelaten voor wat het was omdat die altijd gedimd branden. Toch ben ik nu aan het overwegen om ook die te vervangen, want ik denk dat ze zelfs gedimd nog altijd meer gaan verbruiken dan LEDs op volle sterkte. De keerzijde is volgens mij echter ook dat LEDs minder gedimd (qua lichtsterkte) kunnen worden dan halogeens.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Waarom zou een "ouderwetse" gewikkelde transfo een minimumbelasting hebben? Ik heb hier al jaren 200W transfo's met 20W LED belasting zonder problemen.
Switch mode elektronische hebben daarentegen wel een minimum belasting.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Een halogeentransfo kan weldegelijk een minimumbelasting hebben die vaak een stuk hoger ligt dan wat een paar LED'jes vragen. Ik had vroeger zelf ook een eenvoudige strip voor 5 halogenen (G5.3). Ik kon drie van die halogenen door LED's vervangen, maar als ik dat met de overige twee probeerde dan vertikte de transfo het. Omdat er dus te weinig belasting was. Een halogeen er terug in en hij deed het weer vrolijk...
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

johan.devos schreef: 02 dec 2022, 16:43 Waarom zou een "ouderwetse" gewikkelde transfo een minimumbelasting hebben?
Nu je het zegt, ik dacht dat ik dat bij de specificaties van halogeentransfo's steeds vermeld stond.
Maar het zullen inderdaad elektronische transfo's geweest zijn.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Tijdelijk een deel van de spotjes afkoppelen?

Vorig jaar hier enkele GU5.3 halogeenspotjes vervangen door LED, gekocht bij Conrad.be (na oplichtingspoging bij bol.com door third party vendor)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Afhankelijk van of je een terugdraaiende teller hebt of niet kun je ook overwegen van ze nog even te laten zitten... Is ook 70x40=2800W elektrische warmte die je wegneemt, die je dan terug moet opwekken met uw verwarmingssysteem.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

woutervh schreef: 04 dec 2022, 12:02 Afhankelijk van of je een terugdraaiende teller hebt of niet kun je ook overwegen van ze nog even te laten zitten... Is ook 70x40=2800W elektrische warmte die je wegneemt, die je dan terug moet opwekken met uw verwarmingssysteem.
2,8 kW vermogen trekken om warmte op te wekken met een COP van 1 en dan meestal nog van boven naar beneden lijkt me toch niet de beste optie om te verwarmen.
En buiten het stookseizoen - dat best toch langer is dan het stookseizoen zelf - heb je er al helemaal niets aan. Als je door al die energie al niet extra moet gaan koelen.
Laatst gewijzigd door ivob 04 dec 2022, 12:28, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zeker niet de beste manier, maar alle (gratis) beetjes helpen 😉
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Er is niets gratis aan een terugdraaiende teller.
Je betaalt daar een forfaitaire vergoeding voor. Ongeacht je gedrag, productie en verbruik.
En dan gaat het alleen nog maar om een tijdelijk "voordeel" voor diegenen met een nulfactuur bij de afrekening.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, ivob, ik weet het. Ik zeg dan ook als, als en als.
Als er een terugdraaiende teller is, wordt die vergoeding forfetair sowieso betaald, en als persoon in kwestie onder 0 staat, en als hij niet van plan is cadeautjes te doen, etc...
Beter zet hij een super duper warmtepomp met cop 10 en zo. Ik geef het ook maar gewoon even mee als denkpiste
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

liber! schreef: 02 dec 2022, 12:48 IGNORE: over ruimtebeperking gelezen Is het dan niet beter om ineens LEDs op 240V te plaatsen zonder transfo's (wel kijken of bekabeling dik genoeg is)?
Zeer weinig GU5.3 spotjes te vinden op 240V. Er is meer keuze (Kelvin, stralingshoek, formaat, uitzicht,...) in het 12V segment vergelken met het 240V segment.

Ik heb gisteren een 10-tal GU5.3 spotjes aangekocht op Amazon. Even wachten tot die aangekomen zijn en dan eens aansluiten op de reeds bestaande Transfo. Met een beetje geluk werkt het idd perfect en hoef ik geen Led Drivers aan te kopen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

GU5.3 is dan ook in principe 12V. Net zoals GU10 230V impliceert. Ik heb zelf hier thuis alle GU5.3 inbouwhalogenen (qua aantallen beperkt) door GU10 LED vervangen. Dat wil dus zeggen dat je ook de armatuur wisselt.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb jaren geleden gewoon de sockets vervangen (zeg ik dat juist?) De dingen waarin je je lampje prikt of draait. De armatuur kon gewoon blijven. In de kast uiteraard de 12v-trafo er tussenuit gehaald, en gewoon rechtstreeks op 230v gehangen.

Dit dus: https://www.amazon.de/Evolution-GU10-Ce ... B00K2THKH0
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik had er ook al ene omgebouwd van GU5.3 naar GU10 tot ik tot de vaststelling kwam dat ik te weinig inbouwhoogte heb en dus geen GU10's kan steken :(
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”