M_016 schreef: 22 nov 2022, 18:55
@ivob inderdaad & uiteraard zijn het geen voorlopige maar definitieve tarieven 2023
door het beroep bij de rechtbank (van beroep) van de minister kan deze rechtbank (te Brussel vermoed ik) conform de wetgeving deze beslissing/tarieven van de VREG handhaven of vernietigen (in dat laatste geval met alle gevolgen van dien voor de eraan verbonden herberekening door de elektriciteitsleveranciers!) al dan niet na raadpleging/vraagstelling aan het grondwettelijk hof (en eventueel het europees hof)
= we zijn mogelijks vertrokken maanden mogelijks voor jaren
Bwa, prosumententarief (2 keer - één keer CREG en nog eens herhaald door de VREG), onwettelijke Turteltax, terugdraaiende tellersoap,.... we zijn hier inmiddels al wel wat gewoon aan chaotische regelgeving en beroepsprocedures tegen eigen regelgeving.
op basis van de voorliggende tarieven qua distributie lijkt een digitale meter voor mij althans +/- 10% goedkoper uit te komen, rekening houdende met de toch beperkte uitrol van de digitale meter (30%) is het opmerkelijk dat consumentenorganisaties (testaankoop hallo?) nog geen stelling ingenomen hebben of beroep aangetekend hebben omwille van duidelijke discriminatie tussen gebruikers met analoge en digitale meter
Uiteraard is er een discriminatie in meetmethode tussen eenzelfde soort verbruikers. Lijkt me zelfs een sterk juridisch punt.
Maar het is juist de bevoegde minister(s) en hun administratie die dat in de hand gewerkt hebben en zelfs gecreëerd.
Toegevoegd na 5 minuten 52 seconden:
ygeffens schreef: 22 nov 2022, 19:09
M_016 schreef: 22 nov 2022, 18:55
tarieven van de VREG handhaven of vernietigen (in dat laatste geval met alle gevolgen van dien voor de eraan verbonden herberekening door de elektriciteitsleveranciers!)
Ze kunnen het ook als volgt doen:
- uitspreken dat 'wat de VREG doet niet mag'
- maar gedogen voor de periode welke reeds aangerekend is aan de mensen (dus geen herberekening noodzakelijk)
Ik herhaal nog even een vraag die ik enkele pagina's eerder ook al heb gesteld: hoe gaan ze dat gemiddelde nu berekenen?
Mijn afrekening komt in mei '23.
- Gaan ze een gemiddelde nemen van de maandpieken van juni '22 - mei '23 ...
- Gaan ze een gemiddelde nemen van de maandpieken van januari '23 - mei '23 ...
... en dit aanrekenen voor 5/12de van een jaar?
In het eerste geval is dit
- eerlijk, want het weerspiegelt een volledig jaar, in de zomer heb je als PV bezitter lagere pieken
- oneerlijk, want lang niet iedereen wist dat die er al op moest letten
In het tweede geval is dit
- eerlijk, want je moet er vanaf januari op letten, dus je probeert je pieken vanaf dan te beperken
- oneerlijk, want hierin zitten geen zomermaanden, dus ik heb voornamelijk hoge pieken
Of is er nog een mogelijkheid welke ik over het hoofd zie ?
Het capaciteitstarief wordt weerhouden per kalendermaand. De jaarafrekening wordt gemaakt op basis van de som van de maanden waarop de afrekening wordt gemaakt (normaal gezien ongeveer 12 maanden als je in tussentijd niet van leverancier veranderd bent) met een minimum van 2,5 kW per maand en gedeeld door 12. Dat is het jaartarief. En de nieuwe berekening start op 1 januari e.k. , dus vanaf de maand januari 2023 en volgend. Ik lees nergens dat het capaciteitstarief retroactief zal worden berekend zoals je suggereert.
Loopt je jaarafrekening over maanden van 2 jaar dan krijg je een opgesplitste afrekening voor de jaartarieven voor 2022 en 2023.
Voor het deel berekend op de kWh afname zal men dan waarschijnlijk je jaarverbruik (kWh) verdelen volgens de gekende percentagesleutel zoals reeds eerder aangehaald. Vanaf 2023 zal, zoals ook reeds eerder bekend was, het prosumententarief trouwens ook volgens een verdeelsleutel per maand berekend worden. Deze verdeelsleutel vind je helemaal onderaan in de tarieflijst.
Toegevoegd na 4 minuten 36 seconden:
devastator schreef: 22 nov 2022, 19:45
Voor Limburg 35 eur/kwh/jaar voor de maandpiek.
Dus als ik 4.5 gemiddeld gebruik ipv 2.5, dan is het 70 euro op jaarbasis?
Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
Die 70 € is niet juist en die 35€ is niet correct. Je moet er nog 6% BTW bijtellen plus het aantal cent/kWh volgens je netgebied.
Voor Fluvius Limburg is het tarief trouwens 37,6491/kW met een minimum van 94,13 € (2,5 kW).
Bij een gemiddelde jaarpiek van 4,5 kW zit je aan 169,42 € + 39,4475/MWh (3,94475c€/kWh).
Toch met een DM.
Met een AM zit je aan een vast capaciteitstarief van 94,13 € + 6,08458 c€/kWh.
Toegevoegd na 16 minuten 21 seconden:
M_016 schreef: 22 nov 2022, 20:19
@devastator
Ik lees zonder vergissing mijnentwege voor een digitale meter in het geval van 4.5 KW kwartierpiek 4.5*35 (u betaalt wel minder euros per KWh verbruik)
Hoe komen jullie aan die 35€/kW?
Ik lees 37,6491 €/kW + 3,94475 c€/kWh.
Toegevoegd na 4 minuten 1 seconde:
devastator schreef: 22 nov 2022, 21:41
In dat geval is het mij de moeite allemaal niet waard
Het eindtotaal hangt af van je kWh verbruik.
Maar inderdaad met een DM is het sop de kool meestal niet waard om veel op pieken te gaan letten. Of het zou voor "de sport" moeten zijn.
Toegevoegd na 4 minuten 57 seconden:
SpecialK schreef: 22 nov 2022, 21:53
Betekent dit dan dat als je pakweg 3000 kWh/jaar (3MWh) verbruikt, dat je maximum 3*203,54 eur is, waarvan dan bv in Antwerpen 3*37,42 eur rechtstreeks aan kWh gekoppeld zijn, en de rest aan capaciteitstarief?
Dus om aan het maximumtarief te raken mag ik een piek van (3*(203,54-37,42)/40,03 = 12,45 kW trekken? Dan moet je je al stevig laten gaan om aan het maximumtarief te geraken.
Het max. tarief is idd aan de stevige kant (idd per MWh). Of het max. tarief op alles slaat (kW + kWh) of enkel op het deel kWh, daar ben ik zelf nog niet goed uit.
Of je je stevig moet laten gaan hangt ervan af. Iemand met een 22 kW lader zit daar al los over. En die moet zich dus niet gaan inhouden want hij betaalt nauwelijks meer dan iemand met een 11 kW lader. Eigenaardig want volledig tegen de "geest" van het capaciteitstarief in.
Blijkbaar kan het net beter tegen voortdurend echt hoge pieken dan tegen af en toe een uitzonderlijk piekje?
In Antwerpen zit je aan een tarief van 40,0309 €/kW (met een min. van 100,07 €) + 3,74193 c€/kWh.
Gezien het capaciteitstarief wordt berekend op het aantal kW en de netvergoeding op basis van het aantal kWh op €/MWh en de max. factuur eveneens op €/MWh vermoed ik dat de max. factuur alleen slaat op het deel verrekend op de verbruikte kWh (maar daar ben ik niet zeker van). Wat Antwerpen betreft zou je dan voor het deel kWh geen bijkomende kosten moeten betalen wanneer je meer dan 5,44 MWh van het net zou afhalen (of 5440 kWh).