De huidige gekende voorraad aan fossiele brandstoffen kan je ook terugvinden in het volgende document: BP - Statistical Review of World Energy (2021).woutervh schreef: 21 sep 2022, 11:46 Het ding is, dat ooit (misschien zelfs nog in onze levensduur) de fossiele brandstof gewoon op is. Poef, weg. Vechten voor de laatste beetjes en dan gedaan. Dan kunnen we nog onze bossen massaal leegroven.
Er moet dus een visie en een plan zijn, liefst wereldwijd. En dat plan moet net de mix op de kaart zetten. Zonnecentrales, windmolens en kerncentrales. Alles buiten fossiel in de mix. En daar gisteren aan beginnen. Alles in parallel, en liefst bekijken wat waar meest nuttig is.
Dat zijn 72 pagina's informatie.

Het zijn die data van dit document (versie 2022, 60 pagina's) die gebruikt werden door "Our World in Data" in het voorgaand bericht.
In het document van 2021 (72 pagina's) vinden we de volgende voorraadcijfers, R/P ratio's en productiecijfers terug:
- Bewezen voorraden (eind 2020):
- Gas: 188,1 biljoen m3(= 188,1x1012 m3)
- Olie: 244,4 miljard ton
- Kolen (steenkool, bruinkool, etc): 1074,108 miljard ton
- Reserves-to-production (R/P) ratio's (2020):
- Gas: 48,8
- Olie: 53,5
- Kolen (steenkool, bruinkool, etc): 139
De bekomen waarde is het aantal jaar dat men nog verder zou kunnen doen indien de productie hetzelfde zou blijven. - De productie in 2020:
- Gas: 3,85 biljoen m3(= 3,85x1012 m3)
- Olie: 4,56 miljard ton
- Kolen (steenkool, bruinkool, etc): 7,73 miljard ton
De fossiele sector kan dus nog decennialang blijven produceren met de huidige gekende voorraden.
Jaarlijks stijgen deze voorraden nog sterk zoals je kan zien in de onderstaande uittreksels (vanuit "BP - Statistical Review of World Energy (2021)").
Er kunnen, en zullen, nog gigantische hoeveelheden broeikasgassen uitgebraakt worden.
Onze Federale Minister van Energie, Tinne Van der Straeten, gaat alvast een handje helpen.
Dat is dus ook de gigantische berg waar men een koolstofarme oplossing moet voor vinden.
Het blijkt duidelijk uit sommige reacties op dit forum dat sommige mensen dit zwaar onderschatten...

Bron: BP - Statistical Review of World Energy (2021)

De inhoudstabel:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
't Ja, verder dan "Dit zeggen zij in hun laatste Global Energy Review" geraak je niet.Dizzy schreef: 21 sep 2022, 10:32Je gebruikt graag de IEA als bron. Dit zeggen zij in hun laatste Global Energy Review:Ik heb ook studies van diverse universiteiten en wetenschappers aangehaald maar die worden door u dan ineens afgedaan als onvoldoende terwijl de cijfers van uw eigen bron (IEA) jaarlijks een complete onderschatting blijken te zijn van de werkelijke evoluties, tja.Renewable energy sources and nuclear power provided a higher share of global electricity generation than coal in 2021. Renewables-based generation reached an all-time high, exceeding 8 000 TWh in 2021, a record 500 TWh above the level in 2020. Output from wind and solar PV increased by 270 TWh and 170 TWh, respectively. Nuclear power output expanded by 100 TWh. Without increasing output from renewables and nuclear power, the rise in global CO2 emissions in 2021 would have been 220 Mt higher.
Ik beweer niet de waarheid in pacht te hebben en ik zal zeker fouten maken maar dat is ook op u van toepassing en toch ga ik u niet persoonlijk verwensen en mijn eigen case ondergraven.
Afin, ja, je denkt verder te geraken door op de man te spelen... al maandenlang.
Na je quote van het IEA was het FULL STOP.
Wat moeten de mensen nu met die getallen?
Dat er wereldwijd 220 miljoen ton CO2 minder werd uitgestoten in 2021?
Records gebroken?
Welke?
Hiep hiep hoera?
Kerncentrales dicht, eerst "wat meer" fossiele brandstoffen opstoken, "wat later" fossiele brandstoffen er uit en "hernieuwbare energie" zal de klus eens rap alleen klaren?
De andere cijfers van het IEA zijn niet in tegenspraak met het document van BP van 2022 (60 pagina's): Statistical Review of World Energy (2022)
Ik ga één aspect belichten waaruit blijkt:
- hoe zwaar je het probleem onderschat
- hoe zwaar je de erg beperkte "vooruitgang" geboekt inzake CO2 emissie overschat
- De wereldwijde CO2 emissie voortkomende uit energieopwekking: 33.884,1 miljoen ton (32.078,5 miljoen ton 2020)
- Het wereldwijde CO2 emissie equivalent voortkomende uit energieopwekking, processen, methaan en affakkelen: 38.976,6 miljoen ton (36.963,7 miljoen ton in 2020)
- in het eerste geval: 220 / 33.884,1 = 0,0000649% van de wereldwijde totale uitstoot in 2021(enkel energie)
- in het tweede geval: 220 / 38.976,6 = 0,0000564% van het wereldwijde equivalent in 2021(energie en bovenvermelde zaken)
Hoeveel jaar decennia denk je nodig te hebben op weg naar "Net Zero"?

Nogmaals: veel succes met je strijd tegen de fossiele brandstoffen!
Bron: United Nations -- Net-zero CoalitionFor a livable climate:
Net-zero commitments must be backed by credible action
Are we on track to reach net zero by 2050?
No, commitments made by governments to date fall far short of what is required. Current national climate plans – for all 193 Parties to the Paris Agreement taken together – would lead to a sizable increase of almost 14% in global greenhouse gas emissions by 2030, compared to 2010 levels.
Gezien je totaal geen geloof hecht aan mijn woorden, heb ik de betrokken pagina's hieronder weergegeven.

Veel succes!

Bron: Statistical Review of World Energy (2022)

Bron: Statistical Review of World Energy (2022)

Bron: United Nations -- Net-zero Coalition
"Dank u" Federale Minister van Energie Tinne Van der Straeten.
Ook België gaat tot minstens 2035 meer broeikasgassen uitstoten.
Voor daarna "is er nog geen plan"...