Dat is niet zo verwonderlijk. Er zijn mensen die nogal morsig zijn met energie. Ik heb vrienden die heel het jaar door 24° nastreven, zijn vriendin vindt de norm dat ze ten allen tijde in t-shirt moet kunnen rondlopen. Tja....vverbeke schreef: 17 okt 2022, 07:56Ik snap echt niet hoe we aan dat soort gemiddelden komen. Ik woon in een half open bebouwing waar er nog wel wat isolatiewerk aan is en zit met een verbruik van 14 000 kWh aan gas. Met nog wat aanpassingen aan temperatuur en regeling zitten we nu voorlopig op een besparing van 30%, nog wat beter isoleren en dat gaat nog verder zakken. Wie in een slecht geïsoleerd tochtig huis woont zal daar wel een stuk boven zitten, maar een gemiddelde dat zo hoog ligt, echt bizar.heist_175 schreef: 14 okt 2022, 09:15 Als je dan weet dat het gemiddelde gasverbruik in Vlaanderen 17000-23000kWh is, is een bad vullen met warm water niet zo'n probleem.
Voeg daar nog wat niet geïsoleerde woningen aan toe (oa enkel glas) en ik vind dat niet zo gek.
https://www.vreg.be/nl/energieverbruikkarine schreef: 17 okt 2022, 08:50 Ik lees trouwens : In 2020 verbruikte een gemiddeld Vlaams gezin op jaarbasis 13.172 kWh aardgas dus zo erg is het ook niet gesteld hé want toen leefden we veel losser dan nu.
https://www.vreg.be/nl/aardgasverbruik-vlaanderen
Gemiddeldes zijn een beetje tricky, in dit geval (13MWh) werd gewoon het totaal aan (residentieel) verbruikt gas verdeeld over het totaal aantal afnamepunten. Dat geeft een vertekend beeld voor zij die koken met gas en verwarmen met iets anders (mazout, hout/pellets, ...).

Maar dat is dus niet het gemiddelde verbruik voor woningverwarming.

Wij verbruiken voor SSW gemiddeld per dag 3kWh, wat op jaarbasis 1000kWh is. En dat is inclusief geregeld een bad nemen (wat sommigen hier op UB een "luxe" noemenEn neem voor douche en bad maar gerust 20% van je gasverbruik dus dat neemt een aardige slok weg.

Op een gemiddeld verbruik (in VL) van 17000kWh is nog geen 6%. Ik zou dus eerder naar ingrepen zoeken in die 94% ander gasverbruik dan uzelf "pijn" te doen met van die 6% nog iets af te pitsen.
Wij verbruiken maar 4MWh gas (en geen 17MWh zoals het gemiddelde), waarvan dus 1MWh gaat naar warm water.
Als we de PV's nog wat kunnen uitbreiden - geen sinecure in de huidige marktomstandigheden - zouden we die 1MWh naar een SSW-warmteboiler kunnen shiften.