Verschil V-Test en "mijn energie" ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ken schreef: 07 okt 2022, 18:51 Je kaart het probleem zelf aan, liever wat terug krijgen dan plots de rekening onder de neus te krijgen en de krop door te moeten slikken...
Het probleem is dat je jezelf iets wijs maakt. Je krijgt bij te hoge voorschotten helemaal niets terug.
Je leent geld aan je energieleverancier om het later tegen nul % intrest pas terug te krijgen. Als hij in tussentijd de boeken niet heeft neergelegd.
Daarom dat er meerdere realistisere verbruiksprofielen moeten (bij)komen of simpelweg een soort minimumvoorschot. Ofwel moet men eerst een simulatie doen en een lijst opsommen van alle apparatuur in een huis en een gemiddeld jaarverbruik optellen, waarop dan een voorschot gebaseerd is en men niet onder kan.
Nee je moet de consumenten dan de keuze laten:
- diegenen die hun eigen huis kennen en hun eigen budget kunnen beheren en bij de afrekening dan wel van hun eigen spaarrekening het verschil bijpassen.
- diegenen die dat niet kunnen en dan, zoals nu, hun energiebudget laten beheren door hun energieleverancier.
Het is nergens transparant meer, het probleem is net dat overheden zodanig veel taksen creëren en de formules zodanig moeilijk maken dat alle transparantie weg is.
Je haalt nu wel een paar zaken door elkaar.
Het is een vrije markt dus de energieleveranciers bepalen hun contracten op het aandeel energie. Dat mag voor veel leveranciers wel wat doorzichtiger maar niets houd je in een vrije markt tegen tijdig een leverancier te kiezen met een meer doorzichtig contract.
De overheid staat in voor de andere kosten. Die zijn heel transparant en overal vrij raadpleegbaar.
Afhankelijk van je subnetbeheerder schommelt de netkost voor afnemers tot 20.000 kWh/jaar voor het enkelvoudig en dagtarief tot 31/12/22 tussen de 110,22 €/MWh en 163,73 €/MWh en voor nachttarief tussen 94,97 en 134,68 €/MWh, telkens te vermeerderen met 6% BTW. Voor EAN aansluitingen waar minstens één persoon gedomicilieerd is komt er nog per jaar 5,4 € energiebijdrage bij en voor standaard databeheer 12,22 € (incl. BTW) en 1,O388 extra indien SMR3 (bv. een dynamisch contract) meetregime.
Iedere update kan gevolgd worden via de VREG dus daar is niets geheimzinnig aan.
Ik heb het dus niet specifiek om de politiek in dat land, maar wel dat het veel goedkoper kan. 1 kWh is 1 kWh.
Het is inderdaad hoe je het individueel ervaart.
Zelf heb ik toch liever de inkomens en keuzevrijheid in West-Europa dan deze in Oost-Europa. Die keuzevrijheid laat me toe al jaren netto nul euro voor iedere kWh te betalen. Maar ieder zijn voorkeur (land).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

karine schreef: 07 okt 2022, 15:08 Ik schat voor 3-5x week een heet bad toch snel 10% gasverbruik. Douchen blijf ik dagelijks doen maar dat hoeft ook geen 10 minuten te duren.
Reken dan ook nog eens het verbruik in water. Eerst moet je de hele zwiek opwarmen en vaak nog bij laten lopen omdat het snel afkoelt. Daarna spoel je de hele boel weer weg. Met zo'n hoeveelheid water kan je meermaals douchen en dat gaat ook veel sneller.

Daar komt nog bij dat zo'n bad nogal wat plaats inneemt. Na mijn eerste huis heb ik daarom besloten om het bad te laten voor wat het was en enkel nog een douche te nemen. Dat was niet om energie te besparen want er kwam een sauna in de plaats, die gebruiken we wel veel minder en voornamelijk in de koudere maanden :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Ken schreef: 07 okt 2022, 17:03
Tomsworld schreef: 07 okt 2022, 14:55 ...
Neen, heel wat mensen kunnen jammer genoeg simpelweg niet budgetteren en geld aan de kant leggen voor de wintermaanden waar er dan meer verbruik zal zijn, die komen dan in de problemen als ze plots op een maand €1000 moeten betalen, dan komen de leveranciers ook meer in de problemen omdat veel meer mensen niet tijdig betalen of meerdere afbetalingsplannen hebben.
Dus is dit in feite voor het algemeen goed een slecht idee voor een grote meerderheid van mensen en denk ik dat het voorschot systeem behouden moet blijven, digitale teller of niet.
Je hebt me niet begrepen, ik wil een afrekening met standen per maand, op het einde van de rit geen profielen. In een ideale wereld laat de leverancier dat dan per maand zien, dan weet je hoeveel je + of - staat, off course voor de meerderheid met gelijke voorschotten blijven betalen. Maar je ziet wel dat december 800 euro was, al betaal je maar 250 voorschot, maar dan kan je zien dat je bespaarde of niet. Het is maar eerlijk dat het gewoon afgerekend wordt in de maand van het tarief zeker bij een variabel tarief, bij een vast tarief maakt het idd niet uit op welke maand het verbruik geboekt zal worden.
Wat er WEL dringend moet gebeuren is een algemeen simpeler tarief voor distributie die gelijk is voor alle regio's, en een afschaffing van al die onnodige taksen die verweven zitten in onze facturen die de factuur serieus opblazen. Taks dit taks dat, ongelooflijk eigenlijk.
Die deel ik maar deels er mag een verschil in tarief zijn naar gelang de densiteit van het netwerk een lintbebouwing met opritten van 100 meter kost meer verlies, kabel en onderhoud van hoofdleidingen dan een dichtbevolkte stad. Er moeten meer objectieve tarieven komen naar het type aansluiting, afstand, gemiddelde aansluitingen per zone. Maar wel eenzelfde manier voor heel Vlaanderen.
M'n schoonfamilie in Wit-Rusland betaald maar een €0,09/kWh voor elektriciteit, voor gas ook veel minder. Daar is het dus echt netto netto, en is de infrastructuur ook deftig, er staan zelfs meer laadpalen in de hoofdstad dan alle provincie hoofsteden in België samen.
Ongelooflijk hoe de vriendjespolitiek met hun zitpenningen hier de prijzen omhoog halen, dit heet 'moderne legale corruptie'.
Mja wit Rusland, ik denk dat daar meer inefficiëntie is en corruptie, alleen is het brood en spelen, energie komt daar quasi gratis van de buur die opgehemeld wordt. Dus de energie wordt gewoon gesponsord om de bevolking rustig te houden. Herinner Brood en spelen ;-).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Voor de grap ook eens mijn huidige gegevens ingevoerd bij mijnenergie en de V-test. 5000kWh injectie en 10kWh afname. Dat zijn de cijfers sinds de nieuwe zonnepanelen en batterij geplaatst werden. Mijnenergie: - 1700 euro en V-test: minstens +23 euro. Beide bedragen op jaarbasis. Mijnenergie geeft Engie als goedkoopste, V-test geeft Fluvius. 1700 euro verschil??? Dit is een lachertje. Wat voor zin heeft het om dergelijke vergelijkende sites in de lucht te houden?? Heeft geen enkele zin en al zeker geen enkel nut
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomsworld schreef: 08 okt 2022, 00:06 Je hebt me niet begrepen, ik wil een afrekening met standen per maand, op het einde van de rit geen profielen. In een ideale wereld laat de leverancier dat dan per maand zien, dan weet je hoeveel je + of - staat, off course voor de meerderheid met gelijke voorschotten blijven betalen. Maar je ziet wel dat december 800 euro was, al betaal je maar 250 voorschot, maar dan kan je zien dat je bespaarde of niet. Het is maar eerlijk dat het gewoon afgerekend wordt in de maand van het tarief zeker bij een variabel tarief, bij een vast tarief maakt het idd niet uit op welke maand het verbruik geboekt zal worden.
Ik begrijp het probleem eigenlijk niet.
Niets of niemand houd je toch tegen om periodiek (iedere maand, dagelijks,....) de meterstanden te noteren van gas en elektriciteit en daar (desnoods in een rekenblad) de prijzen van die maand tegenover te stellen. Dan weet je maand na maand wat de kost is en kan je deze opvolgen en kom je ook niet voor een verrassing te staan bij de eindafrekening.
Wil je het nog juister, vooral voor gas want bij elektriciteit maakt het niet zoveel uit, kan je op de synergridlijst ook de profielen van ieder jaar per maand opvragen en exact berekenen wat de afrekening van de leverancier moet zijn. Desnoods steek je dat eenmalig in een (geautomatiseerd) rekenblad (of laat je het iemand voor je doen) en kan je dat jaar na jaar herhalen.

Dat gaat waarschijnlijk veel vlugger tot inzicht leiden dan dat je moet wachten tot de overheid en/of alle energieleveranciers aan je (gerechtvaardigde) verzuchtingen tegemoet komt.

Voor de consument is een maandafrekening ook niet altijd voordeliger. Wanneer je bv. in één periode veel verbruikt en in een andere minder en de prijzen zijn dan toevallig lager wordt het vele verbruik in de duurdere periode ook over de goedkopere verspreid.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
_ketter_
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 2 keer

ivob schreef: 10 okt 2022, 09:18
Tomsworld schreef: 08 okt 2022, 00:06 Je hebt me niet begrepen, ik wil een afrekening met standen per maand, op het einde van de rit geen profielen. In een ideale wereld laat de leverancier dat dan per maand zien, dan weet je hoeveel je + of - staat, off course voor de meerderheid met gelijke voorschotten blijven betalen. Maar je ziet wel dat december 800 euro was, al betaal je maar 250 voorschot, maar dan kan je zien dat je bespaarde of niet. Het is maar eerlijk dat het gewoon afgerekend wordt in de maand van het tarief zeker bij een variabel tarief, bij een vast tarief maakt het idd niet uit op welke maand het verbruik geboekt zal worden.
Voor de consument is een maandafrekening ook niet altijd voordeliger. Wanneer je bv. in één periode veel verbruikt en in een andere minder en de prijzen zijn dan toevallig lager wordt het vele verbruik in de duurdere periode ook over de goedkopere verspreid.
Niet als het profielloos is, zoals Tomsworld (en ik) wensen. Dan is het eerlijk, vooral voor de gebruiker, en ja ook eerlijk voor de leverancier (nogmaals, indien profielloos!). Daar hebben wij geen probleem mee. Als je zelf in de mogelijkheid bent met opslag van energie en injecteren en pv te werken, dan is het ook gewoon eerlijk dat je dat op een voor jou zo voordelig mogelijke manier benadert.
so, a chicken is not a sparrow
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je eerste zinnen begrijp ik maar ze zijn in tegenspraak met je laatste zin.
Het "eerlijkste" zou voor iedereen inderdaad een maandafrekening zijn (of beter nog een afrekening per uur) maar dat is iets anders dan de "voor jou zo voordelig mogelijke manier". Het is niet omdat voor x de maandafrekening de voordeligste afrekening is dat dit voor Y ook zo is, daar kan een profiel dan weer voordeliger zijn.

Dit slechts als discussiepunt om aan te tonen dat wat voor x voordelig is niet noodzakelijk voor y zo is en omgekeerd.
Mij maakt het niet veel uit hoe ze het berekenen, zolang ik maar geen (onrealistische) voorschotten moet betalen. Ik ben tenslotte de cashkoe van de leverancier niet, zeker niet als dit voor mij kosteloos moet zijn, en ben best in staat om mijn eigen budgetten te beheren.
Ik begrijp ook dat er mensen zijn die daar een probleem mee hebben. Vandaar dat ik voorstander ben dat men de klanten de vrije keuze moet laten.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

ivob schreef: 10 okt 2022, 09:18 Niets of niemand houd je toch tegen om periodiek (iedere maand, dagelijks,....) de meterstanden te noteren van gas en elektriciteit en daar (desnoods in een rekenblad) de prijzen van die maand tegenover te stellen. Dan weet je maand na maand wat de kost is en kan je deze opvolgen en kom je ook niet voor een verrassing te staan bij de eindafrekening.
Wil je het nog juister, vooral voor gas want bij elektriciteit maakt het niet zoveel uit, kan je op de synergridlijst ook de profielen van ieder jaar per maand opvragen en exact berekenen wat de afrekening van de leverancier moet zijn. Desnoods steek je dat eenmalig in een (geautomatiseerd) rekenblad (of laat je het iemand voor je doen) en kan je dat jaar na jaar herhalen.
Dat is er echt wel mee lachen. Hoeveel mensen denk je zijn er in staat om dit zelf te doen ?! Userbasers hier ja, maar jan met de pet zie ik dat echt niet te doen.
Heb dit hier zelf nog gezien met mijn schoonmoeder. Ik zei al een tijd tegen mijn vrouw dat ze toch eens naar haar voorschotten en verbruik ging moeten kijken (oud huis, altijd veel te warm...). Dit weekend dan maar eens zelf voor haar berekend. Het arme mens viel bijna van haar stoel. Engie raadde een verhoging van haar voorschot aan van €130 naar ruim €800, zo niet zou ze volgend jaar een eindafrekening van meer dan €5000 krijgen !
Van overheidswege zou er toch ook wel iets mogen gedaan worden om de klanten beter in te lichten over hoe hun verbruik momenteel aan het lopen is. Dit op basis van meterstanden die de klant moet ingeven, en als hij het niet doet, dan maar via historische verbruiksgegevens. Die situatie van mijn schoonmoeder staat overigens haaks op de nieuwsberichten die het altijd maar heeft over mensen die hun facturen niet meer kunnen betalen, voorschotten die nu niet mee naar beneden gaan nu de prijs aan het zakken is, etc... In haar geval was ze zich zelfs van geen kwaad bewust (want in april nieuw variabel contract bij Engie).
Nu misschien is het eigen aan Engie, want ook bij mezelf bleek de voorschotfactuur gewoon veel te laag en stevende ik ook af op een eindfactuur van €2000. Alleen volg ik dat nieuws en die prijs-evoluties wel van dichterbij om te weten dat mijn voorschot gewoon veel te weinig gestegen was (x2 in vgl met andere jaren) om de prijs-explosie te coveren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat is er niet mee lachen maar gewoon de dagdagelijkse realiteit.
Als je het zelf niet doet of een ander het niet voor je doet ben je altijd de pineut.

Ook een beetje inconsequent van de bevolking dat als het goed gaat men zo weinig mogelijk overheidsinmenging wil en bij de eerst de beste crisis roept dat diezelfde overheid de boel maar moet zien te redden. Het is het een of het is het ander.

Ik beschouw mezelf ook maar als Jan met de Pet (dragen UB'ers dan een hoge hoed misschien?) en heb, door hulp te vragen en mezelf bij te scholen (omdat een ander het niet voor me zal doen) daar inderdaad geen problemen meer mee. Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. De kunst is dan aan te sturen op het maximaliseren van de voordelen en de nadelen te ontlopen ipv "ik zat erbij en keek er naar".

Wanneer je je eigen budget kan beheren is een te laag voorschot nooit een probleem. Dan hou je die reserve gewoon aan op de eigen rekening ipv je vertrouwen en je geld toe te vertrouwen aan een derde en waar je naar kan fluiten als hij de boeken neerlegt.
En dat gaat niet alleen op voor energieleveranciers. Dat kan je toepassen op bijna alles in het leven. Wie zich niet zelf op de hoogte houdt en zijn vertrouwen altijd in een ander stelt wordt meestal geschoren waar hun bijstaan. Vandaar waarschijnlijk de oorsprong van de uitdrukken dat "Belgen graag betalen"?

Ik geef je overigens gelijk in je theoretische redenering maar het leven van elke dag is geen theoretische redenering. Dat mag voor niemand toch nog een verrassing zijn?
Wanneer je de voordelen wil van een overheid die zoveel mogelijk voor je regelt moet je misschien een voorbeeld nemen aan de energieregelingen binnen, als voorbeeld, de republiek Belarus. Maar dan moet je er ook de nadelen bijnemen. :-D

Of het alleen aan Engie ligt weet ik niet. Ik heb gewoon tijdig voor een leverancier, met zijn eigen voor- en nadelen, gekozen die zeer transparant werkt en waarbij ik mijn voorschotten op nul kan zetten. Ik hou dan zelf wel bij hoeveel ik na een jaar moet gaan betalen of terugtrekken. Bij de laatste afrekening (1/10 ll) ging zelfs dat heel vlot: de eerste meteropname en zes dagen later de factuur al tot in detail via mail binnen. De afrekening volgens RLP0N profiel klopte als een bus en was zelfs 25 € voordeliger dan het geval van het totaal van 12 maandafrekeningen. Aan maandafrekeningen wordt er trouwens gewerkt (al moet het wettelijk niet). Technisch niet echt een probleem want je kan er nu al per uur afrekenen (ook al is dit voor deze leverancier geen wettelijke verplichting).
Wachten op de overheid is wachten zoals op Godot. En dan nog, voor de een zal er altijd teveel overheid zijn en voor de ander te weinig. Het zal dus nooit voor iedereen goed zijn. :-D
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Dizzy schreef: 07 okt 2022, 20:04 Ik schat voor 3-5x week een heet bad toch snel 10% gasverbruik. Douchen blijf ik dagelijks doen maar dat hoeft ook geen 10 minuten te duren.
Reken dan ook nog eens het verbruik in water. Eerst moet je de hele zwiek opwarmen en vaak nog bij laten lopen omdat het snel afkoelt. Daarna spoel je de hele boel weer weg. Met zo'n hoeveelheid water kan je meermaals douchen en dat gaat ook veel sneller.

Daar komt nog bij dat zo'n bad nogal wat plaats inneemt. Na mijn eerste huis heb ik daarom besloten om het bad te laten voor wat het was en enkel nog een douche te nemen. Dat was niet om energie te besparen want er kwam een sauna in de plaats, die gebruiken we wel veel minder en voornamelijk in de koudere maanden :lol:
[/quote]
Een douche komt nog niet in de buurt van de gelukzalige zaligheid om in een warm bad te vertoeven.
Een badkamer zonder bad is als een café zonder bier, me dunkt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

I beg to differ. Als ik uit een bad kom ben ik rijp voor mijn bedje zonder actie. Kom ik onder de douche uit dan ben ik klaar op alle hoeken van de kamer te doen :)

Moderne douches heb je ook met uitgebreide massagemogelijkheden. Als ik echt wil genieten ga ik in de sauna... en daarna een douche. Koel water als een stroomstoot door je lijf en weer alsof je 10 jaar geleden was :)

Daarna wat nagenieten op een schapevelleke met een glaasje champagne, meer moet dat niet zijn.

Soit, ieder zijn plezier en voorkeur maar net zoals de sauna moet je een bad niet voor de zuinigheid nemen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 13 okt 2022, 15:05 Daarna wat nagenieten op een schapevelleke met een glaasje champagne, meer moet dat niet zijn.

Soit, ieder zijn plezier en voorkeur maar net zoals de sauna moet je een bad niet voor de zuinigheid nemen.
De belg heeft inderdaad nog geld te veel. Champagne, sauna, bad... Betekent dat onze energie nog veel en veel te goedkoop is.
heist_175
Moderator
Moderator

Dat is dus een misvatting: een bad verwarmen kost geen godsvermogen aan energie, wel integendeel.

Temperatuur regenwater uit de put: 12°
Gewenste temperatuur: 45° (al denk ik dat dat al veel te warm is)
Hoeveelheid water: 80L
Energie: 3,3kWh

Als je dan weet dat het gemiddelde gasverbruik in Vlaanderen 17000-23000kWh is, is een bad vullen met warm water niet zo'n probleem.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het blijft natuurlijk een eigenaardige redenering dat als je veel verbruik hebt er altijd nog wel wat bijkan. :-D

Je kan ook redeneren dat een douchebeurt wegens hygiënische redenen ongeveer 10 liter water verbruikt en je dus een hele week dagelijks kan douchen met de energie die nodig is om één bad te nemen. Maak je die hoeveelheid water aan met een WP ipv met gas heb je nog minder kWh aan energie nodig. Werkt die WP dan het grootste deel van het jaar nog eens op lokale PV zijn het ook, in tegenstelling tot gas, overwegend gratis kWh.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

ivob schreef: 14 okt 2022, 10:03 Het blijft natuurlijk een eigenaardige redenering dat als je veel verbruik hebt er altijd nog wel wat bijkan.
Dat is niet zo'n rare redenering.
Als je wil besparen, begin dan te schrappen bij zaken die veel verbruiken en weinig impact hebben op uw leven als ze geschrapt zijn.
Als je een totaal verbruik van (bv) 20MWh wil verlagen door het schrappen van een bad (@3kWh), dan denk ik dat je eerst nog wat anders te schrappen hebt :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Is een individueel gegeven: wanneer een bad voor x een noodzakelijk comfort is moet x dat vooral niet laten.
Maar een douche nemen ipv een bad heeft niet op iedereen zijn leven zo een grote impact. Als het louter uit hygiënisch oogpunt wordt bekeken is een (koude) douche dan zelfs beter. Driedubbele winst dus (hygiëne, tijd, economie).

Wanneer het doel is om louter te besparen om economische redenen begin je idd beter bij de niet noodzakelijke grootverbruikers.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Jack Daniels schreef: 14 okt 2022, 09:04De belg heeft inderdaad nog geld te veel. Champagne, sauna, bad... Betekent dat onze energie nog veel en veel te goedkoop is.
Dat zegt helemaal niet dat der Belg geld te veel heeft of dat energie te goedkoop is, wel dat er grote verschillen zijn tussen de Belgen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

1 zaak is nu wel duidelijk: zo'n ongereguleerde vrije markt is duidelijk niet in het voordeel van de consument. Naast het mantra van "zet uw verwarming op 19 gr, isoleer, zonnepanelen etc" mag dat ook wel eens gezegd worden. Daarnaast zegt men er nooit bij dat als je deze winter je verwarming effectief veel lager zet je toch onevenredig veel blijft betalen voor die periode gezien ze je maandverbruik niet kennen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

Gisteren omdat ik het tegenkwam nog eens een test gedaan via Test-aankoop.
Bijlagen
Offerte okt 2022.png
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Allemaal maandelijks aanpasbare maandtarieven?
Zegt dus weinig over je reëel te betalen jaarverbruik.
En dan nog blijven het hallucinante bedragen.
Sol Invictus!
_ketter_
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef: 14 okt 2022, 09:04
Dizzy schreef: 13 okt 2022, 15:05 Daarna wat nagenieten op een schapevelleke met een glaasje champagne, meer moet dat niet zijn.

De belg heeft inderdaad nog geld te veel. Champagne, sauna, bad... Betekent dat onze energie nog veel en veel te goedkoop is.
Er zijn livestreams van Russische of Wit-Russische youtubers (of equivalent) die alle kookzones van hun gasfornuis 24/7 laten branden om ons de ogen uit steken. Kost hun iets van 20 €cent per dag.
so, a chicken is not a sparrow
ivob
Elite Poster
Elite Poster

In verhouding tot hun inkomsten waarschijnlijk nog een redelijk hoog verspild bedrag? :-D

Maar ze hebben daar waarschijnlijk ook geen V-test noch "mijn energie app".
Sol Invictus!
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Gelezen in De Morgen in een artikel van 16 oktober (mogelijks achter de betaalmuur).
Een klein lichtpuntje: voor consumenten wordt het vergelijken van energietarieven vanaf november gemakkelijker. Alle vergelijkingssites zullen vanaf dat moment dezelfde methode gebruiken om de jaarkosten van contracten met een variabele prijs voor elektriciteit en gas te berekenen.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef: 14 okt 2022, 09:15 Als je dan weet dat het gemiddelde gasverbruik in Vlaanderen 17000-23000kWh is, is een bad vullen met warm water niet zo'n probleem.
Ik snap echt niet hoe we aan dat soort gemiddelden komen. Ik woon in een half open bebouwing waar er nog wel wat isolatiewerk aan is en zit met een verbruik van 14 000 kWh aan gas. Met nog wat aanpassingen aan temperatuur en regeling zitten we nu voorlopig op een besparing van 30%, nog wat beter isoleren en dat gaat nog verder zakken. Wie in een slecht geïsoleerd tochtig huis woont zal daar wel een stuk boven zitten, maar een gemiddelde dat zo hoog ligt, echt bizar.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Flippi schreef: 16 okt 2022, 23:13 Gelezen in De Morgen in een artikel van 16 oktober (mogelijks achter de betaalmuur).
Oud nieuws en we hebben hier al een hele discussie gevoerd over de (on)zin ervan, waarbij mijn argument is dat niemand contract X bij de V-Test gaat vergelijken met contract Y bij bvb mijnenergie. Bovendien is de V-Test de meest pessimistische van allemaal.
karine
Elite Poster
Elite Poster

vverbeke schreef: 17 okt 2022, 07:56
heist_175 schreef: 14 okt 2022, 09:15 Als je dan weet dat het gemiddelde gasverbruik in Vlaanderen 17000-23000kWh is, is een bad vullen met warm water niet zo'n probleem.
Ik snap echt niet hoe we aan dat soort gemiddelden komen. Ik woon in een half open bebouwing waar er nog wel wat isolatiewerk aan is en zit met een verbruik van 14 000 kWh aan gas. Met nog wat aanpassingen aan temperatuur en regeling zitten we nu voorlopig op een besparing van 30%, nog wat beter isoleren en dat gaat nog verder zakken. Wie in een slecht geïsoleerd tochtig huis woont zal daar wel een stuk boven zitten, maar een gemiddelde dat zo hoog ligt, echt bizar.
Vindt dat helemaal niet bizar.
Veel mensen wonen ook niet zomaar in een gewoon huis maar meer in een villa.
Als ik hier in de straat kijk zijn ongeveer allemaal dezelfde huizen als dat van ons.(300-450m² woonoppervlakte)
20 jaar geleden was dat ook gewoon de standaard hier.
Ik lees trouwens : In 2020 verbruikte een gemiddeld Vlaams gezin op jaarbasis 13.172 kWh aardgas dus zo erg is het ook niet gesteld hé want toen leefden we veel losser dan nu.
En neem voor douche en bad maar gerust 20% van je gasverbruik dus dat neemt een aardige slok weg.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

fredo66 schreef: 14 okt 2022, 12:01 1 zaak is nu wel duidelijk: zo'n ongereguleerde vrije markt is duidelijk niet in het voordeel van de consument.
Hangt er gewoon vanaf hoe je als consument met die markt omgaat.
Er zijn altijd winnaars en verliezers in een markt.
Zorg er dan voor dat je tijdig tot de winnaars behoort.
Door niets te doen en de markt besluiteloos te ondergaan maak je de grootste kans om tot het kamp van de verliezers te behoren.
Neem je lot in eigen handen en stuur het in de gewenste richting. Veel kans dat het dan wel de goede richting opgaat. Tenminste meer kans dan het door anderen te laten sturen.
Daarnaast zegt men er nooit bij dat als je deze winter je verwarming effectief veel lager zet je toch onevenredig veel blijft betalen voor die periode gezien ze je maandverbruik niet kennen.
Uiteraard kunnen ze, wanneer je wil, je maandverbruik kennen.
Probleem begint al bij consumenten die nauwelijks op de hoogte zijn van hun eigen verbruiken noch hun eigen te besteden budgetten.
Je kan er dan voor kiezen om daar effectief iets aan te doen of er over te blijven zagen dat het allemaal de schuld van "de anderen" is en "Jan Modaal" altijd door "het systeem" benadeeld wordt.
Probleem is dat "Jan Modaal" zichzelf benadeeld en dat meestal niet eens beseft of niet wil beseffen want het is gemakkelijker inert te blijven dan zelf in actie te komen.

Uiteraard is het veel gemakkelijker en goedkoper om in actie te komen (dat noemt men zich tijdig voorbereiden) als alles rustig is, er veel aanbod en weinig vraag is dan tijdens een crisis met de rug tegen de muur nog te moeten doen wat iedereen dan beseft te moeten doen en achter hetzelfde begint aan te hollen.

Dat mag ook wel eens gezegd worden. :-D
Laatst gewijzigd door ivob 17 okt 2022, 09:40, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

karine schreef: 17 okt 2022, 08:50 En neem voor douche en bad maar gerust 20% van je gasverbruik dus dat neemt een aardige slok weg.
Warm water is hier een 900 kWh gas per jaar (4 personen), dat is nog geen 7% van ons jaarverbruik. Ik steek maandelijks tellerstanden in energieID, in de warmere maanden verbruiken we gas enkel voor warm water dus dat verbruik valt makkelijk te extrapoleren naar de rest van het jaar.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
karine
Elite Poster
Elite Poster

vverbeke schreef: 17 okt 2022, 09:36
karine schreef: 17 okt 2022, 08:50 En neem voor douche en bad maar gerust 20% van je gasverbruik dus dat neemt een aardige slok weg.
Warm water is hier een 900 kWh gas per jaar (4 personen), dat is nog geen 7% van ons jaarverbruik. Ik steek maandelijks tellerstanden in energieID, in de zomermaanden hebben we enkel warm water verbruik dus dat verbruik valt makkelijk te extrapoleren naar de rest van het jaar.
Het is enorm verbruik gerelateerd hé.
Kids staan hier 5 minuten onder de douche, ik hoor collega's waar ze er 15-20 minuten gaan onder staan.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

vverbeke schreef: 17 okt 2022, 07:56 Ik snap echt niet hoe we aan dat soort gemiddelden komen. Ik woon in een half open bebouwing waar er nog wel wat isolatiewerk aan is en zit met een verbruik van 14 000 kWh aan gas. Met nog wat aanpassingen aan temperatuur en regeling zitten we nu voorlopig op een besparing van 30%, nog wat beter isoleren en dat gaat nog verder zakken. Wie in een slecht geïsoleerd tochtig huis woont zal daar wel een stuk boven zitten, maar een gemiddelde dat zo hoog ligt, echt bizar.
Dacht ik eerst ook.
Maar als je dan leest dat sommigen het als een normaal comfort zijn gaan beschouwen om een volledig doorverwarmd huis van 23°C (en soms meer) te bewonen, verwarmde slaapkamers normaal zijn gaan vinden, minstens pp een kwartier per dag onder heet water zichzelf staan te verdampen, een (veel te groot) huis bouwen/verbouwen in eerste instantie voor de "looks" naar de straat toe ipv energetisch rendement,.... dan is dat niet meer zo verwonderlijk.
Laatst gewijzigd door ivob 17 okt 2022, 09:46, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Veel hangt toch ook van persoonlijke situatie af. Wij zitten nu aan 2400 m3, wat behoorlijk veel is. Anderzijds gaat mijn vrouw niet gaan werken en werk ik bijna 100% van thuis. Bovendien wordt er ook op gas gekookt. We zitten ook wel nog met een oude boiler die ik eigenlijk dringend moet laten vervangen waardoor ik wellicht ook nog wel minstens 20% kan besparen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 17 okt 2022, 09:43 Maar als je dan leest dat sommigen het als een normaal comfort zijn gaan beschouwen om...
Waar lees jij dat?
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk trouwens dat die cijfers bij velen al serieus gedaald zijn de laatste maanden.
Wel niet zo gezond voor het milieu. Als ik 's avonds een wandeling ga maken en ruik wat er nu allemaal wordt opgebrand. Bij sommigen komt gewoon zwarte rook uit de schouw, lijkt mij niet gezond voor zowel milieu als voor de inwoners zelf.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

vverbeke schreef: 17 okt 2022, 09:36 Warm water is hier een 900 kWh gas per jaar (4 personen), dat is nog geen 7% van ons jaarverbruik. Ik steek maandelijks tellerstanden in energieID, in de warmere maanden verbruiken we gas enkel voor warm water dus dat verbruik valt makkelijk te extrapoleren naar de rest van het jaar.
Verbruiken hier al meer dan 10 jaar geen gas meer.
Alles zoveel mogelijk op elektriciteit. Een jaar dat we alles, inclusief mobiliteit, op elektriciteit laten draaien verbruiken we een 4000-4500 kWh voor 2-3 personen in een open bebouwing. Bijna alles, en zeker energieproductie en -verbruik, wordt hier dan ook al jaren real time gemeten, dagelijks opgeslagen en periodiek geanalyseerd.
Voordeel van alles op elektriciteit is dat je het grootste deel van het jaar onafhankelijk kan zijn van de energie van derden en de onontkoombare prijzen die ze daar aan koppelen. Elektriciteit is nl. een van de weinige energiebronnen die een particulier zelf lokaal kan produceren en opslaan.
Laatst gewijzigd door ivob 17 okt 2022, 09:52, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

karine schreef: 17 okt 2022, 09:49 Als ik 's avonds een wandeling ga maken en ruik wat er nu allemaal wordt opgebrand. Bij sommigen komt gewoon zwarte rook uit de schouw
Modbreak:
onnodige persoonlijke aanval

Dus als het' s avonds pikdonker is tijdens uw wandeling kun jij zien dat er zwarte rook uit een of andere schouw komt. Amai, gij moet nogal eeen nachtzicht hebben.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 17 okt 2022, 09:46 Veel hangt toch ook van persoonlijke situatie af. Wij zitten nu aan 2400 m3, wat behoorlijk veel is. Anderzijds gaat mijn vrouw niet gaan werken en werk ik bijna 100% van thuis. Bovendien wordt er ook op gas gekookt. We zitten ook wel nog met een oude boiler die ik eigenlijk dringend moet laten vervangen waardoor ik wellicht ook nog wel minstens 20% kan besparen.
Correct.
Maar als er nu iets is waar je zelf vat op hebt of vat op kan hebben is het wel de persoonlijke situatie.
Laatst gewijzigd door ivob 17 okt 2022, 09:55, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 17 okt 2022, 09:51 Verbruiken hier al meer dan 10 jaar geen gas meer.
Alles zoveel mogelijk op elektriciteit.
Waarom die "zoveel mogelijk"? Als je geen gas hebt is alles op electriciteit. Tenzij je daar een of andere energiebron hebt aangeboord die een ander niet heeft.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: 17 okt 2022, 09:52
karine schreef: 17 okt 2022, 09:49 Als ik 's avonds een wandeling ga maken en ruik wat er nu allemaal wordt opgebrand. Bij sommigen komt gewoon zwarte rook uit de schouw
Dus als het' s avonds pikdonker is tijdens uw wandeling kun jij zien dat er zwarte rook uit een of andere schouw komt. Amai, gij moet nogal eeen nachtzicht hebben.
Ik weet niet waar jij woont maar hier in de stad hebben ze straatverlichting en dan valt het heel goed op wanneer er zo een zwart goedje uit de schouw komt.
Moesten er nog mee lachen want deed ons aan het concert van Rammstein dit jaar denken.
Bijlagen
8f3c1b46-a40e-3d4d-bd28-7a11dc4601db.jpg
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

De foto van Rammstein is genomen toen het nog helder was, daar gaat je vergelijking. Hier brandt ook straatverlichting maar die lampen schijnen niet naar boven en een schouw bevindt zich nog altijd ettelijke meters hoger dan een straatlamp en bovendien buiten het bereik van de lampen. Hier toch.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: 17 okt 2022, 09:59 De foto van Rammstein is genomen toen het nog helder was, daar gaat je vergelijking. Hier brandt ook straatverlichting maar die lampen schijnen niet naar boven en een schouw bevindt zich nog altijd ettelijke meters hoger dan een straatlamp en bovendien buiten het bereik van de lampen. Hier toch.
Ik zal er volgende keer een foto van nemen speciaal voor jouw.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”