Gas vs Electriciteit voor verwarming

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Niet meer zo goed bij zijnde in de huidige , volatiele markt , van gas en elektriciteit en prijzen ervan .

Als we NU eens terug een afweging zouden maken tussen verwarmen op gas (condensatieketel met een reël gemeten rendement van 98.8 %) versus een verwarmen met een warmtepomp ( COP op papier van 3.3) .

Kwa redement , prijs , wat zou er als interresantste uitkomen ? :roll:
The eternal and true pessimist :D
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Veel zal afhangen of je (en hoeveel) eigen elektriciteit kan gebruiken voor de warmtepomp.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Is toch eenvoudig te berekenen.
Neem het aantal kWh dat je nodig hebt om je woning te verwarmen (en eventueel SWW aan te maken).
Vermengvuldig dit met de gasprijs/kWh + vaste kosten gasmeter en voor de WP het aantal benodigde kWh gedeeld door de effectieve SCOP maal de kWh prijs voor je lopende contract. Met een vast contract met een vaste e-kWh prijs is dat uiteraard eenvoudiger te berekenen dan met een variabel contract.
Een SCOP van 3.3 bij een hedendaagse WP (A7W35) is wel aan de lage kant.

Zonder deze individuele gegevens gaat niemand je een sluitend antwoord kunnen geven.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

ivob schreef: 23 aug 2022, 19:46 Is toch eenvoudig te berekenen.
Met al het huidige vind ik niet zo echt meer hoor :angel:

ivob schreef: 23 aug 2022, 19:46 (en eventueel SWW aan te maken).
SWW is enkel via de doorstromer van de condensatieketel mogenlijk , geen plaats voor een boiler of voorraadvat dat de WP moet opstoken
ivob schreef: 23 aug 2022, 19:46 Met een vast contract met een vaste e-kWh prijs is dat uiteraard eenvoudiger te berekenen dan met een variabel contract.
Een SCOP van 3.3 bij een hedendaagse WP (A7W35) is wel aan de lage kant.
GAs en Electriciteit zijn éénzijdig van vast naar variabel gebracht door men lieftallige leverancier ....

Ik zoek dus meer een benadering dan een exacte exacte calculatie .

De SCOP is 4.1 trouwens SEER 6.48 , COP 3.3 . Ouder toestel ...
The eternal and true pessimist :D
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

a3ke schreef: 23 aug 2022, 18:25 Niet meer zo goed bij zijnde in de huidige , volatiele markt , van gas en elektriciteit en prijzen ervan .

Als we NU eens terug een afweging zouden maken tussen verwarmen op gas (condensatieketel met een reël gemeten rendement van 98.8 %) versus een verwarmen met een warmtepomp ( COP op papier van 3.3) .

Kwa redement , prijs , wat zou er als interresantste uitkomen ? :roll:
Dat is een interessante vraag dat je stelt en dat ik mezelf ook afvraag.

1. In de winter zijn warmtepompen iets minder efficiënt en ligt het rendement lager. Dat komt omdat een warmtepomp in de winter harder moet werken en daardoor meer energie verbruikt. Vergelijk het met de werking van een koelkast op een zeer warme dag.

2. Het ‘probleem’ met COP? Het is slechts een momentopname. COP geeft het rendement over een bepaalde maand aan en levert een scheef beeld op omdat het rendement (en dus ook het COP) in de wintermaanden lager ligt door het hogere energieverbruik.

SCOP van de warmtepomp: Een andere, betere manier om het rendement te beoordelen is door te kijken is naar het SCOP (Seasonal Coefficient of Performance), ook wel SPF (Seasonal Performance Factor) genoemd. Dit getal geeft het gemiddelde rendement over een heel jaar aan en geeft een realistischer beeld van het rendement omdat de invloeden van alle seizoenen er in is verwerkt.

3. Vb: Er is een veelgebruikte formule van gemiddeld 40 kWh / m2. Maar zoals hier ook al aangehaald zal jou situatie ongetwijfeld anders zijn. Pak dat je 100m2 moet verwarmen is jou verbruik ongeveer 4000 kWh / jaar. Gemiddeld 0,41 € / kWh = 1640 €. Kwestie van vergelijken nu met je CV.

Ikzelf zal waarschijnlijk door zonnepanelen waarschijnlijk verwarmen tot begin of half november en dan overschakelen naar aardgas / hout tot eind februari en dan terug overgaan op warmtepomp.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Probleem met warmtepomp als verwarming is inderdaad in de zomer weinig verbruik en in de winter veel verbruik. Zonnepanelen kunnen helpen, maar geven dan weer in de zomer veel opbrengst en in de winter weinig. Een batterij erbij gaat daar dus ook niet aan helpen (gezien je het teveel opbrengst van de zomer toch niet voor de winter kan opslaan). Voor een nieuwbouw (of grondige renovatie met zeer goede isolatie) zou ik wel voor een warmtepomp / vloerverwarming / zonnepanelen combinatie gaan, maar voor een oudere (slechtere geisoleerde) woning lijkt me het niet rendabel.
vanpeers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Heb ik zelf ook al zitten over nadenken, zeker gezien de grote hoeveelheid "overschot" van mijn zonnepanelen.
Zal vooral afhangen van de prijzen deze winter en de verhouding tussen deze.

Momenteel is mijn gasprijs €0,15/kWh incl taksen etc
Mijn elektriciteit kost deze maand €0,45/kWh.
Voor injectie krijg ik €0,285/kWh.

Wij hebben met onze nieuwe woning een zeer laag verbruik, ongeveer zo`n 6500kWh/jaar.
Is eigenlijk het verbruik in de winter van een WP en de verwachte COP want dan zal dit grotendeels zijn aan €0,45/kWh.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Avenger 2.0 schreef: 24 aug 2022, 06:53 Probleem met warmtepomp als verwarming is inderdaad in de zomer weinig verbruik en in de winter veel verbruik. Zonnepanelen kunnen helpen, maar geven dan weer in de zomer veel opbrengst en in de winter weinig. Een batterij erbij gaat daar dus ook niet aan helpen (gezien je het teveel opbrengst van de zomer toch niet voor de winter kan opslaan). Voor een nieuwbouw (of grondige renovatie met zeer goede isolatie) zou ik wel voor een warmtepomp / vloerverwarming / zonnepanelen combinatie gaan, maar voor een oudere (slechtere geisoleerde) woning lijkt me het niet rendabel.
De initiële vraag ging over het economisch aspect van verwarmen via gas of via WP.
Vanuit dit vertrekpunt moet je jouw tussenkomst dan vanuit twee standpunten berekenen:
- Je hebt nog een terugdraaiende analoge meter. Dan is er geen probleem want wat je in de zomer meer produceert aan energie neem je in de winter 1:1 terug op tegen de gedeelde kostprijs van het prosumententarief.
- Je hebt een digitale meter: dan weeg je de injectievergoeding af tegen de afnamekost. Wanneer de injectievergoeding, op jaarbasis, even hoog is of hoger dan de afnamekost maakt het ook niet uit. Is ze lager dan is het verschil de kWh kostprijs.

Wat betreft de batterij, deze gaat uiteraard ook helpen. De oefening bestaat er dan uit dat je je productie (indien mogelijk) en opslag afstemt op je verbruik tijdens het stookseizoen. Beschikbaar opp. dak speelt ook steeds minder een rol. De productie per paneel loopt nu al tegen de 500 Wp aan. Panelen worden ook nog eens efficiënter. door bv. de halfcut techniek toe te passen kan je bij eenzelfde paneelopp. met gelijkaardig aantal cellen de efficiëntie al tot 5% verhogen. Enz.

Een oudere woning kan, mits wat inspanningen en goede wil, uiteraard ook redelijk goed geïsoleerd worden.
Dat is, ongeacht het type verwarming, altijd een goede investering want iedere kWh die je niet verbruikt moet je niet opwekken en niet verbruiken. Dat is dus het begin van iedere oplossing die daarop volgt.

PV is, indien mogelijk, ook nooit een slechte investering. Iedere kWh die je produceert en zelf verbruikt of die je op het net zet en een vergoeding genereert is verbruik dat je op dat ogenblik niet zelf moet betalen en kan opsparen om (deels) later je verwarmingsrekening mee te betalen.

Het is maar welke (eenmalige) investeringen je wilt doen om maandelijks terugkerende rekeneningen te vermijden.
En welk energiecontract je hebt afgesloten.

Ga je er vanuit dat de huidige gasprijzen maar één winter meer van toepassing zijn en dan terug dalen naar het oude niveau of dat deze nog 5 tot 10 winters gaan aanhouden doet de rekening er ook weer helemaal anders uitzien.

Toegevoegd na 5 minuten 52 seconden:
vanpeers schreef: 24 aug 2022, 08:04 Wij hebben met onze nieuwe woning een zeer laag verbruik, ongeveer zo`n 6500kWh/jaar.
Is eigenlijk het verbruik in de winter van een WP en de verwachte COP want dan zal dit grotendeels zijn aan €0,45/kWh.
Of dat een zeer laag verbruik is hangt af van het aantal bewoners en de omvang van de wonng.
Wanneer dat alleen het huishoudelijk elektrisch verbruik betreft moet je er ook de kWh gasverbruik nog bijtellen.

Hoe hoger het verbruik hoe minder gemakkelijk het is (en duurder) dit af te dekken met eigen productie en batterijen.

Toegevoegd na 2 uren 43 minuten 27 seconden:
a3ke schreef: 23 aug 2022, 20:11 Met al het huidige vind ik niet zo echt meer hoor :angel:
Hangt van ieders individueel contract af.
Wanneer je zelf geen details kan geven zal een ander het trouwensook niet kunnen voorrekenen.

SWW is enkel via de doorstromer van de condensatieketel mogenlijk , geen plaats voor een boiler of voorraadvat dat de WP moet opstoken
Dan blijft de vaste kost voor gas al bestaan.
Ik zoek dus meer een benadering dan een exacte exacte calculatie .
Ondoenbaar wegens te veel ongekende (variabele) parameters.
Alles hangt immers af van het verschil in kWh-prijs tussen je gascontract en elektriciteitscontract en de werkelijke efficiëntie van de WP en de gascondensatieketel.

De hoogste mate van zekerheid heb je door de energieproductie zoveel mogelijk in eigen handen te nemen en de enertgiebronnen te diversifiëren. Maar gezien dit niet altijd mogelijk is heb je daar in deze ook weinig aan.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 7 keer

@Vanpeers

Dat is een stevige vergoeding. Bij mij is die terugleverprijs te verwaarlozen.
...
Ecopower voorziet een terugleververgoeding voor prosumenten met een digitale meter. Die bedraagt in 2022 0,064 euro per kWh. Als particulier moet u hier niets voor ondernemen, iedereen die klant is bij Ecopower en zonnepanelen en een digitale meter heeft krijgt automatisch de terugleververgoeding.
....
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Uit zijn bericht valt niet duidelijk op te maken of @vanpeers met 45 c€/KWh de energiecomponent bedoelt of de all in prijs. Al valt uit zijn te betalen prijs voor de winter af te leiden dat het de all in prijs betreft. Vraag is dan of het een vast of variabel tarief betreft en deze afnameprijs in de winter ook nog gegarandeerd is.

Sowieso kan je geen appelen met peren vergelijken.
De injectievergoeding bedraagt bij Ecopower dan maar een 6,4 c€/kWh, de afnameprijs bedraagt voor de energiecomponent ook maar een 12-13 c€/kWh of, afhankelijk van de subnetbeheerder, een 25-30 c€/kWh all in. Bovendien is de prijs voor afname en injectie ook niet variabel maar voor een vaste periode gegarandeerd wat rekenen naar de nabije toekomst een stuk eenvoudiger maakt.
Dat komt omdat men minder tot niet
Wanneer je een WP vooral gebruikt in de winter is een lage afnameprijs (en liefst vast) ook meestal voordeliger dan een variabele afnameprijs die in de winter hoger is dan in de zomer.

Wanneer de opgegeven prijs van vanpeers de all in prijs betreft is zijn verhouding tussen injectie en afname minder dan 1:2.
Hij dient tussen de opname van twee meterstanden dan minder dan twee keer zoveel te injecteren dan hij van het net afneemt om al voordeel te doen. Bij een veel grotere injectie dan afname is het dan een nobrainer om voor een WP te kiezen. Zeker als je dan nog eens terug bij Ecopower zou terecht kunnen. In dat geval is een DM in de meeste gevallen zelfs voordeliger dan een terugdraaiende analoge meter (waar je forfaitair prosumententarief betaalt en niets krijgt voor injectie).
Sol Invictus!
vanpeers
Member
Member

ivob schreef: 24 aug 2022, 11:29

Toegevoegd na 5 minuten 52 seconden:
vanpeers schreef: 24 aug 2022, 08:04 Wij hebben met onze nieuwe woning een zeer laag verbruik, ongeveer zo`n 6500kWh/jaar.
Of dat een zeer laag verbruik is hangt af van het aantal bewoners en de omvang van de wonng.
Wanneer dat alleen het huishoudelijk elektrisch verbruik betreft moet je er ook de kWh gasverbruik nog bijtellen.

Mijn bericht was inderdaad niet zo duidelijk, de 6500kWh is ons gasverbruik.
Dit is zo'n 26kWh/m2 voor verwarming en warm water.
Ons elektriciteitsverbruik is +-2000kWh.
Block schreef: 24 aug 2022, 13:05 @Vanpeers

Dat is een stevige vergoeding. Bij mij is die terugleverprijs te verwaarlozen.
...
Ecopower voorziet een terugleververgoeding voor prosumenten met een digitale meter. Die bedraagt in 2022 0,064 euro per kWh. Als particulier moet u hier niets voor ondernemen, iedereen die klant is bij Ecopower en zonnepanelen en een digitale meter heeft krijgt automatisch de terugleververgoeding.
....
Gho, Ecopower is goed in bepaalde situatis denk ik maar niet voor mij. Als ik met niet vergis is de afnameprijs ook wel een stuk lager?

ivob schreef: 24 aug 2022, 13:27 Uit zijn bericht valt niet duidelijk op te maken of @vanpeers met 45 c€/KWh de energiecomponent bedoelt of de all in prijs. Al valt uit zijn te betalen prijs voor de winter af te leiden dat het de all in prijs betreft. Vraag is dan of het een vast of variabel tarief betreft en deze afnameprijs in de winter ook nog gegarandeerd is.

Sowieso kan je geen appelen met peren vergelijken.
De injectievergoeding bedraagt bij Ecopower dan maar een 6,4 c€/kWh, de afnameprijs bedraagt voor de energiecomponent ook maar een 12-13 c€/kWh of, afhankelijk van de subnetbeheerder, een 25-30 c€/kWh all in. Bovendien is de prijs voor afname en injectie ook niet variabel maar voor een vaste periode gegarandeerd wat rekenen naar de nabije toekomst een stuk eenvoudiger maakt.
Dat komt omdat men minder tot niet
Wanneer je een WP vooral gebruikt in de winter is een lage afnameprijs (en liefst vast) ook meestal voordeliger dan een variabele afnameprijs die in de winter hoger is dan in de zomer.

Wanneer de opgegeven prijs van vanpeers de all in prijs betreft is zijn verhouding tussen injectie en afname minder dan 1:2.
Hij dient tussen de opname van twee meterstanden dan minder dan twee keer zoveel te injecteren dan hij van het net afneemt om al voordeel te doen. Bij een veel grotere injectie dan afname is het dan een nobrainer om voor een WP te kiezen. Zeker als je dan nog eens terug bij Ecopower zou terecht kunnen. In dat geval is een DM in de meeste gevallen zelfs voordeliger dan een terugdraaiende analoge meter (waar je forfaitair prosumententarief betaalt en niets krijgt voor injectie).
Mijn prijzen zijn inderdaad "all in", het is met de huidige prijzen denk ik voor mij persoonlijk toch nog niet rendabel om te investeren in een WP.
Omdat het verbruik vooral uit de wintermaanden komt zal de WP voornamelijk draaien aan €0.45/kWh wat wil zeggen dat ik met een COP 3 in de winter break even draai.
Ik weet ook niet wat het "sluipverbruik" of verlies is in kWh met een WP en een buffervat maar ik dacht eens gelezen te hebben dat dit ook wel wat was?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

vanpeers schreef: 24 aug 2022, 14:32 Mijn bericht was inderdaad niet zo duidelijk, de 6500kWh is ons gasverbruik.
Ah, dat verklaart veel. Is dan idd aan de lage kant.
6500 kWh gasverbruik zou dan met een WP niet veel meer dan een 2200 kWh elektriciteit vragen.
Block schreef: 24 aug 2022, 13:05
Mijn prijzen zijn inderdaad "all in", het is met de huidige prijzen denk ik voor mij persoonlijk toch nog niet rendabel om te investeren in een WP.
Omdat het verbruik vooral uit de wintermaanden komt zal de WP voornamelijk draaien aan €0.45/kWh wat wil zeggen dat ik met een COP 3 in de winter break even draai.
Ik weet ook niet wat het "sluipverbruik" of verlies is in kWh met een WP en een buffervat maar ik dacht eens gelezen te hebben dat dit ook wel wat was?
Dan draai je idd break even en bij een hogere SCOP maak je winst.
Een L/W WP moet ook niet noodzakelijk een (groot) buffervat hebben. Dat werkt, afhankelijk van de uitvoering, evengoed zonder buffervat. Werkt de WP ook voor het SWW op een boilervat dan hangt het verlies van de standplaats af. Is dit binnen de verwarmde/geïsoleerde schil van de woning zijn het in de winter ook niet echt verliezen want de stilstandsverliezen blijven dan in de woning en moeten niet gecompenseerd worden door de verwarming zelf. In de zomer doen de stilstandsverliezen er niet echt toe want veel overproductie en voor SWW is de COP dan sowieso zeer hoog (4-5 of hoger).
Wanneer je CV en SWW met dezelfde L/W WP kan verwarmen kan je ook volledig van het gas af en heb je ook de vaste kosten van gas niet meer.

Maar in jouw specifiek geval (door de gunstige verhouding injectie/afname en een hoge afnameprijs tov de huidige gasprijs) is overschakelen van gas naar WP inderdaad niet aangewezen.
Bij een COP 3 zou je evenveel voor gas als voor elektriciteit betalen, nl. 975 € want je gasprijs per kWh is 3 keer lager dan je elektriciteitsprijs. In de veronderstelling dat je alles van het net moet afnemen en niet via PV. Maar wat je van PV rechtstreeks in de WP kan steken kan je uiteraard niet meer injecteren tegen 28,5 c€/kWh. De WP zou dan wel iets voordeliger zijn dan gas maar het verschil is veel te klein om de investering te rechtvaardigen.
Wat je wel zou kunnen overwegen is een dubbel energiecontract af te sluiten. Eentje aan een lage afnameprijs en eentje aan een hoge injectievergoeding. Maar dat is nu nog moeilijk omdat je maar weinig energiecontracten vindt die alleen een injectiecontract aanbieden (bv. Engie) en de leveranciers met een lage vaste afnameprijs (bv. Ecopower) niet toelaten dat je afneemt en niet injecteert aan een vaste prijs en je dan overschakelen op een dynamisch contract met specifieke voor- en nadelen. (Alhoewel dat laatste in de praktijk wel kan want ze hebben geen zaken met wie je een injectiecontract afsluit op een verschillende EAN nummer dan het EAN nummer voor afname. Of dat deontologisch correct is dat is weer iets anders). :-D
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Nu toch eens een vraagje betreffend elektrisch water voor douche voor enkel verwarmen ...., nl. In Thailand zijn algemeen doorstromers hiervoor van doen .

BVB Panasonic DH-3LL1 3.5kw/220 volt https://www.powerbuy.co.th/en/product/p ... ll1-198666
gebruiken in Belgie voor 5 minuten douchen ....verbruik winter / zomer, at elec. prijs . (zal natuurlijk afhangen van water temperatuur van de aanvoerleiding ), en dit op een normale watertemperatuur voor douchen (ik weet het vele parameters in dit ... :roll: ) .

Maar juist om weten of het te doen is of te laten ,om mijn toestel 1.4 kilo, mee te brengen terug komend naar Belgie

Ben geen techneut en al evenmin goede rekenaar , vandaar mijn vraag,
alvast bedankt voor een berekening :think:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 44 keer
Provider
Te Koop forum

Water verwarmen is een goeie 4kJ per liter per graad dat het verwarmd moet worden.
6 liter per minuut voor een douche, 5min douchen en water dat je 30 graden moet opwarmen.
30 liter * 30 graden* 4 kJ = 3600 kJ, dus ongeveer 1kWh per douche.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

blatruwe schreef: 24 aug 2022, 17:11 Water verwarmen is een goeie 4kJ per liter per graad dat het verwarmd moet worden.
6 liter per minuut voor een douche, 5min douchen en water dat je 30 graden moet opwarmen.
30 liter * 30 graden* 4 kJ = 3600 kJ, dus ongeveer 1kWh per douche.
Dat ziet er te doen uit ,(hup in de valies en meebrengen ... :angel: ) rekening houdende met vandaag prijzen KWH als noodoplossing indien een syndicus begint te rantsoeneren met waterverwarming tijdstippen in te voeren ....zie attachment kwh prijs vandaag
Screenshot_20220824-224111.jpg
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 44 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien daarnet wat te snel gerekend. 1kWh in 5 min is 12 kW. Met een zekering van 20A kan je maximum 4.6kW verwarmen (1fase). Geen idee hoeveel dat toestel verbruikt, maar zal mogelijk dus minder zijn dan mijn eerste schatting.

Mogelijks haal je dat waterdebiet of eindtemperatuur dus niet.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

a3ke schreef: 23 aug 2022, 18:25 COP op papier van 3.3
Daar begint het al mee.
Fabrikanten komen met allerlei hocuspocus als SCOP enzo.

Wat je nodig hebt is een COP per temperatuur en die krijg je zelden.
Een COP van 3,3 bestaat niet "in het ijle", dat is altijd gegeven
- buitentemperatuur
- buiten luchtvochtigheid
- gewenste temperatuur (of temperatuurverschil tussen binnen en buiten)

Als je 1 van die 3 wijzigt, krijg je dus een andere COP.
Niet zo onlogisch: als het buiten 15° is en kurkdroog, is het wat makkelijker om te verwarmen tot bv 40°, dan wanneer het buiten 3° is en mistig.

Aangezien de groothandels-elektriciteitsprijs bepaald wordt door de groothandels-gasprijs te vermenigvuldigen met 2
en omdat de elektriciteitsfactuur een verkapte belastingsbrief is,
zal het in de realiteit lastig zijn om met elektriciteit beter af te zijn, als je beide met een variabel contract koopt en zelf geen elektriciteit produceert.

Dat kan dus anders uitdraaien als:
- de gasprijs niet meer leidend is voor de elektriciteitsprijs (meer water in de Rijn, nucleaire centrales in Frankrijk opgelapt, ...)
- je zelf elektriciteit kan opwekken (PV)
- je een vast contract hebt van gas en/of elektriciteit, dan is de link niet meer 1:2 qua groothandelsprijs

Los daarvan kan je met gas heel makkelijk klassieke radiatoren aansturen @ 50-60-70-80°, met een WP zal je best onder de 40° blijven, anders gaat uw COP spectaculair dalen.
Een andere mogelijkheid is om lucht/lucht te werken, dan moet er namelijk geen water opgewarmd worden tot 50° of meer, maar enkel lucht tot 30°. De meeste moderne airco's kunnen dit al (los van koelen ook verwarmen) en dat kan heel zuinig. Een airco kost €1,5-2K per buitenunit en €1K per binnenunit, aangevuld met werkuren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 24 aug 2022, 20:14 Wat je nodig hebt is een COP per temperatuur en die krijg je zelden.
Wat schrijf je nu?
Bij ieder gedegen merk zit bij ieder type L/W warmtepomp de tabellen met de COP bij AXWY.
Het vertrekpunt is meestal (hier ook al eerder aangehaald) A7W35 => lucht buitentemperatuur 7°C, aanvoertemperatuur water 35°C, enz.
- je een vast contract hebt van gas en/of elektriciteit, dan is de link niet meer 1:2 qua groothandelsprijs
Inderdaad, plus nog beter, een elektriciteitscontract gekoppeld aan de opwekking door HE. Prijzen zijn daar momenteel, afhankelijk van de netbeheerder tussen de 25 en 30 c€/kWh all in.
En het spreekt voor zich dat je, indien mogelijk, de eigen energieopwekking best zoveel mogelijk zelf in de hand houdt. Dan bepaal je ook grotendeels de eigen kostpijs en vloeien de winsten naar jezelf terug.
Los daarvan kan je met gas heel makkelijk klassieke radiatoren aansturen @ 50-60-70-80°, met een WP zal je best onder de 40° blijven, anders gaat uw COP spectaculair dalen.
Die +60°C (met grote verliezen) dateert dan ook nog uit de tijd dat gas voor een habbekrats werd verkocht en de ketel en afgifte ruim overbemeten werd. Het stak immers nie top een kWh meer of minder. De nadelen van dat weinig efficiënt systeem komen nu naar boven.
Verwarmen met een WP doe je beter ook niet aan 40°C maar eerder tussen de 27 en 35°C (of bij voorkeur nog lager).
WP die technisch om te verwarmen kunnen opwarmen tot 70°C (dankzij efficiënter natuurlijk koelmiddel) zijn technisch geen probleem maar energetische onzin.

Het spreekt nogal voor zich dat je elke techniek moet inzetten waar hij in eerste instantie voor bedoeld is.

Toegevoegd na 9 minuten 54 seconden:
heist_175 schreef: 24 aug 2022, 20:14 Wat je nodig hebt is een COP per temperatuur en die krijg je zelden.
Wat schrijf je nu?
Bij ieder gedegen merk zit bij ieder type L/W warmtepomp de tabellen met de COP bij AXWY.
Het vertrekpunt is meestal (hier ook al eerder aangehaald) A7W35 => lucht buitentemperatuur 7°C, aanvoertemperatuur water 35°C, enz.
Inderdaad, plus nog beter, een elektriciteitscontract gekoppeld aan de opwekking door HE. Prijzen zijn daar momenteel, afhankelijk van de netbeheerder tussen de 25 en 30 c€/kWh all in.
En het spreekt voor zich dat je, indien mogelijk, de eigen energieopwekking best zoveel mogelijk zelf in de hand houdt. Dan bepaal je ook grotendeels de eigen kostpijs en vloeien de winsten naar jezelf terug.
Die +60°C (met grote verliezen) dateert dan ook nog uit de tijd dat gas voor een habbekrats werd verkocht en de ketel en afgifte ruim overbemeten werd. Het stak immers nie top een kWh meer of minder. De nadelen van dat weinig efficiënt systeem komen nu naar boven.
Verwarmen met een WP doe je beter ook niet aan 40°C maar eerder tussen de 27 en 35°C (of bij voorkeur nog lager).
WP die technisch om te verwarmen kunnen opwarmen tot 70°C (dankzij efficiënter natuurlijk koelmiddel) zijn technisch geen probleem maar energetische onzin.

Het spreekt nogal voor zich dat je elke techniek moet inzetten waar hij in eerste instantie voor bedoeld is.

L/L verwarming mag dan wel zuiniger zijn maar het is ook de minst comfortabele. Je verwarmt er alleen de omgevingslucht mee (de woning moet dan al zeer goed geïsoleerd zijn) en je verplaatst ze ook nog eens voortdurend.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

ivob schreef: 24 aug 2022, 21:04
Wat schrijf je nu?
Owja, bij de COP die ze adverteren krijg je wel die parameters mee.
Maar die gelden dus enkel voor die parameters.
Je zou eigenlijk een "3D" tabel moeten hebben met op de XYZ as de buitentemperatuur, aanvoertemperatuur en luchtvochtigheid.

Iets dergelijks heb ik echter nog nooit gezien.
Het max dat je krijgt zijn 2 of 3 COP bij verschillende parameters, maar nooit "de ganse set".
- buitentemp: -20° -> 20°
- aanvoertemp: 30 -> 50°
- luchtvochtigheid: 10 -> 90%

Met een COP berekend op een buitentemperatuur van 7° en aanvoer van 35° kan je niet zoveel: wat gebeurt er met die COP als (minstens) 1 parameter wijzigt?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dan wijzigt de COP. De evidentie zelve.

In de reclamebrochures vind je idd die info niet. Het is dan ook reclame voor iets.
De gedetailleerde technische fische opvragen en wanneer de installateur die niet kan geven desnoods bij de invoerder.
Toegegeven, de temp bij -20°C heb ik ook nog nooit opgevraagd. Ik woon tenslotte niet in Filand.
De laagste temperatuur die ik hier (centrum Vlaanderen) in de laatste 8 jaar gemeten heb bedroeg -8°C.
En het gaat ook niet over uitersten maar over gemiddelden. De uitersten maken je rekening niet.
En, zoals geschreven, wanneer je woning regelmatig voor CV een aanvoertemp. nodig heeft boven 35°C (en zeker boven 50°C) in combinatie bij lage buitentemperaturen kan je er idd beter van wegblijven.
Je plaatst best een type verwarming geschikt voor de woning en gebruikt ze best wanneer de omstandigheden daar optimaal voor zijn.
Dat moet tenslotte iedereen nog voor zichzelf uitmaken.

In een slecht geïsoleerde woning waar een aanvoertemperatuur van 60°C nodig is moet je uiteraard niet overschakelen op een WP.
In een goed geïsoleerde woning waar je toekomt met een max. aanvoertemp. van 35°C en bovendien nog zonnepanelen hebt afgestemd op het verbruik is het meestal een no brainer.
In een passiefhuis uitgevoerd volgens de regels van de kunst is investeren in een WP voor CV meestal al overbodig en kom je toe met sporadisch een 1:1 verwarming. Je moet dan wel nog iets voorzien voor SWW (wat hangt af van de behoefte aan SWW) en in de meeste gevallen heb je dan weer relatief meer energie nodig voor ventilatie en koeling.
En alles daar tussen in.

Persoonlijk zet ik meer in op het en/en verhaal* dan het "of" verhaal maar dit gewoon ter info en moet zeker niet door anderen gevolgd worden.
* Uiteraard zoveel mogelijk energiebronnen onafhankelijk van derden en zoniet van derden met een redelijk stabiele prijszetting.
Dat sluit dus pellets en gas al uit.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

ivob schreef: 25 aug 2022, 14:23 Dan wijzigt de COP. De evidentie zelve.

In de reclamebrochures vind je idd die info niet. Het is dan ook reclame voor iets.
De gedetailleerde technische fische opvragen en wanneer de installateur die niet kan geven desnoods bij de invoerder.
Ff zonder zever. Heb je al ooit ergens in documentatie meer dan 1 of 2 COP's gevonden?
Ik echt waar niet. Misschien zoek ik fout?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nee, in een standaard doc niet meer dan drie.
Meestal maar 1, de A7W35.

Is net zoals met de netto/bruto capaciteit van een BEV-accu en de rendelenten van thuisaccu's.
Je zal er meestal zelf achter moeten en het zelf voor de eigen situatie tot in detail dienen te berekenen.

Daarom dat het ook zo moeilijk is om algemene raadgevingen op de situatie van anderen te geven.
Om on topic terug te keren, met de details (of liever gebrek aan) gegeven in de openingspost ben je dus niet veel en kan je hoogstens een antwoord op basis van giswerk en buikgevoel geven. Nooit een correct antwoord.
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

vanpeers schreef: 24 aug 2022, 14:32 Mijn bericht was inderdaad niet zo duidelijk, de 6500kWh is ons gasverbruik.
Die per m2, gebruiken ze daar meestal de totale oppervlakte voor of de verwarmde oppervlakte (living, keuken, bureau, badkamer), als ze het hebben over kWh/m2.

Eigenlijk weet je dan nog niet veel.
Als er een kleine keuken en living is, maar heel veel onverwarmde ruimtes, heb je een laag KWh/m2, maar als je naar de verwarmde oppervlakte kijkt, kan je nog een hoog verbruik hebben.
Of zie ik het verkeerd?
vanpeers
Member
Member

sky schreef: 25 aug 2022, 21:10
Die per m2, gebruiken ze daar meestal de totale oppervlakte voor of de verwarmde oppervlakte (living, keuken, bureau, badkamer), als ze het hebben over kWh/m2.

Eigenlijk weet je dan nog niet veel.
Als er een kleine keuken en living is, maar heel veel onverwarmde ruimtes, heb je een laag KWh/m2, maar als je naar de verwarmde oppervlakte kijkt, kan je nog een hoog verbruik hebben.
Of zie ik het verkeerd?
Klopt maar dit gaat over de verwarmde ruimtes.
Enkel onze garage en kelder zijn buiten het beschermde volume en worden niet verwarmd.
Het gaat om een nieuwbouw waar we gelet en geïnvesteerd hebben in een goede isolatieschil.
Onze grootste warmtebron is de zon in de tussenseizoen en winter, met een grote raampartij op het zuiden brengen wij tamelijk wat warmte binnen. Zodra het warm genoeg is in huis gaan de screens toe.
Verder is het een ventilatie D met warmte recuperatie.

Bovenstaande verbruik is dan nog incl opstart van de vloerverwarming, vermoedelijk is het verbruik nog iets lager.

Alles begint met isolatie en verbruik dat je niet nodig hebt.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

Hoe zit het momenteel met een COP van 1 ?
Ik heb hier zo een infrarood warmtestraler staan die enorm veel warmte afgeeft.(1000 of 2000W)
Stel we hebben geen zonnepanelen en in plaats van de cv op gas 1u aan te zetten de straler 1u aanzetten op 1000W.
Wat is dan het prijsverschil ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bij een COP van 1 verbruik en een vermogen van 1 kW is je verbruik het aantal kW maal de tijdseenheid dat je toestel dit vermogen levert.
Bij een vast vermogen van 1000 W is dit op 1 uur dan 1 kWh en op dertig minuten 500 Wh, enz.

Het prijsverschil is in theorie dan gewoon het prijsverschil tussen de prijs van 1 kWh gas en 1 kWh elektriciteit.

Je infraroodpaneel zal bij een gevraagd vermogen van 1000W gedurende een uur exact 1 kWh elektriciteit verbruikt hebben.
Hoeveel Wh je gasketel verbruikt in een uur heeft hangt af van het rendement van de ketel, de calorische waarde van de m³ verbruikte gas in een uur en je warmtevraag in de ruimte via de gasketel. Dat gasverbruik zal je dus gedurende dat uur moeten meten om exact te kunnen vergelijken met de kost van 1 kWh elektriciteit.

Een infrarood paneel geeft ook niet meer warmte af dan een ander toestel met COP1. 1 of 2 kW blijft 1 of 2 kW.
Het verschil is de ervaring. Een infraroodpaneel geeft rechtstreeks warmte af op het voorwerp, de persoon, die onder zijn straling staat.
Sta je buiten het bereik van het paneel ervaar je geen comfort.
Een elektrisch vuurtje met een COP van 1 verspreid hetzelfde vermogen door de lucht op te warmen en de gehele omgeving op te warmen.
Sol Invictus!
karine
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 18 sep 2022, 10:47 Het prijsverschil is dan gewoon het prijsverschil tussen de prijs van 1 kWh gas en 1 kWh elektriciteit.
Ecopower vanaf november prijs x2,5.
Elektriciteit Ecopower €0,7193/kWh
Gas ENGIE Easy €0,32/kWh

Elektriciteit dus enkel een optie met overtollige stroom van de zonnepanelen en terugdraaiende teller.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ook de prijs van Ecopower is een prognose voor de maand november 2022 (tot 31/10/22 blijven de huidige prijzen gehandhaafd).
Want voor 50% gebaseerd op een vaste component van 23 c€/kWh en 50% een variabele kost te bepalen na vervallen termijn.
0,7193 c€ KWh is dus een prognose gebaseerd op wat men nu inschat. De werkelijke kost kan dan hoger of lager zijn.

Zonder PV is, bij deze prijzen, gas dan uiteraard een no brainer. Toch wanneer je leverancier je gasprijs voor november al kan garanderen.

Met PV kan elektriciteit dan nog steeds voordeliger te zijn. Ook zonder overtollige stroom in november en zonder terugdraaiende teller.
Dat hangt gewoon van de individuele situatie en het individueel verbruikersprofiel af.
Zelf heb ik bv. geen gas (en ook geen infraroodpanelen) maar wel PV met een (zelf voor gekozen) digitale meter.
Onder de huidige omstandigheden en prijsprognoses is zelfs, voor mij, Ecopower dan goedkoper dan gas. Ecopower heeft immers ook de terugleververgoeding verhoogd en niet met factor 2,5 maar met factor 3,1. En de afrekening gebeurt op basis van het jaarverbruik en niet op basis van het maandelijks verbruik. Voor sommige verbruikers met PV is de nieuwe prijszetting van Ecopower vanaf november dan zelfs nog voordeliger dan de huidige. Al zullen we het echte resultaat pas na een jaar kennen. In die tijd kan er nog veel veranderen want de prijs wordt vanaf november voor 50% maandelijks variabel en ook de duur en hoogte van de terugleververgoeding blijft dus afwachten.

De enige zekerheid is, voor wie het kan en wil, zoveel mogelijk onafhankelijk te worden van derde spelers. Zeker voor basisvoorzieningen zoals energie en water.

Maar wat voordeliger is zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen en berekenen. Dat geldt nu nog meer dan vroeger.
Laatst gewijzigd door ivob 18 sep 2022, 15:39, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
karine
Elite Poster
Elite Poster

Hopelijk blijft de regering van de subsidies van bedrijven zoals Ecopower af.
Tom2000
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Matt555 schreef: 24 aug 2022, 16:51 Nu toch eens een vraagje betreffend elektrisch water voor douche voor enkel verwarmen ...., nl. In Thailand zijn algemeen doorstromers hiervoor van doen .

BVB Panasonic DH-3LL1 3.5kw/220 volt
Vraag me af hoe kamikaze je moet zijn om zo een toestel in je douche te plaatsen.

Staat dan nog los van de vraag of dit in België toegestaan is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Block schreef: 24 aug 2022, 13:05 Ecopower voorziet een terugleververgoeding voor prosumenten met een digitale meter. Die bedraagt in 2022 0,064 euro per kWh. Als particulier moet u hier niets voor ondernemen, iedereen die klant is bij Ecopower en zonnepanelen en een digitale meter heeft krijgt automatisch de terugleververgoeding.
....
Gelieve de mails van Ecopower volledig te lezen. Vanaf oktober gaan bij hen alle prijzen de hoogte in, ook die om stroom terug te leveren. Je gaat van 6,4 cent naar 20 cent. Ongeveer maal drie dus.
Zelf klaag ik niet. Ik word namelijk twee keer betaald voor mijn stroomproductie.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
karine
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: 18 sep 2022, 15:27
Block schreef: 24 aug 2022, 13:05 Ecopower voorziet een terugleververgoeding voor prosumenten met een digitale meter. Die bedraagt in 2022 0,064 euro per kWh. Als particulier moet u hier niets voor ondernemen, iedereen die klant is bij Ecopower en zonnepanelen en een digitale meter heeft krijgt automatisch de terugleververgoeding.
....
Gelieve de mails van Ecopower volledig te lezen. Vanaf oktober gaan bij hen alle prijzen de hoogte in, ook die om stroom terug te leveren. Je gaat van 6,4 cent naar 20 cent. Ongeveer maal drie dus.
3 weken geleden was de mail van Ecopower nog niet verstuurd. :-D
ivob
Elite Poster
Elite Poster

En zelfs in die latere communicatie staat dat de huidige prijs gegarandeerd is tot en met 31/10/2022.
De prijzen van Ecopower (afname en injectie) stijgen dus in oktober niet.
Ecopower schreef: In de eerste kolom vindt u de all-in-prijzen van 1 juli tot en met 31 oktober 2022. Deze prijzen zijn zeker en volgen nog het oude prijssysteem; namelijk een volledig vaste prijs.

Vanaf 1 november 2022 verandert het prijssysteem en is de all-in-prijs bij Ecopower voor de helft variabel en voor de helft vast. Meer uitleg bij het nieuwe prijssysteem leest u hier. Het vaste deel bedraagt 0,23 euro per kWh, het variabele deel volgt de gemiddelde marktprijs (het gewogen gemiddelde van de uurprijzen van een hele maand). De prijzen voor november zijn een inschatting, want de reële marktprijs kennen we pas aan het einde van de maand. De inschatting voor november 2022 is gebaseerd op de prijs op de termijnmarkt zoals die op 30 augustus gekend was (0,89 euro / kWh). In werkelijkheid kan dat deel nog veranderen.
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tom2000 schreef: 18 sep 2022, 12:16
Matt555 schreef: 24 aug 2022, 16:51 Nu toch eens een vraagje betreffend elektrisch water voor douche voor enkel verwarmen ...., nl. In Thailand zijn algemeen doorstromers hiervoor van doen .

Vraag me af hoe kamikaze je moet zijn om zo een toestel in je douche te plaatsen.

Werkt met ingebouwde verliesstroomschakelaar ,en tevens testknop....
Btw. Kamikazes zijn van oorsrong Aziaten ....
Toegelaten of niet is niet van tel in mijn opinie wanneer we in een economische crisissituatie belanden .Wordt algemeen gebruikt in Thailand ...en er zijn meer electrocuties met opladers van smarthphones blijkbaar aldaar .....maar ja dat mag he van de digitale generation . :roll:
Laatst gewijzigd door Matt555 18 sep 2022, 23:33, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Tom2000 schreef: 18 sep 2022, 12:16

En waarom is dit kamikaze als zo'n toestel deftig geaard is ? In Belgie gebruiken we toch ook electrische boilers, is dat dan niet Kamikaze ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Tom2000
Member
Member

VOiD schreef: 18 sep 2022, 20:02 En waarom is dit kamikaze als zo'n toestel deftig geaard is ? In Belgie gebruiken we toch ook electrische boilers, is dat dan niet Kamikaze ?
In België plaatst men deze elektrische toestellen niet in de douche voor zover mijn geheugen gaat, lijkt me dus een geheel andere situatie
Matt555 schreef: 18 sep 2022, 19:42 Toegelaten of niet is niet van tel in mijn opinie
Kom dan aub als er accidenten gebeuren ook niet op de Belgische sociale verzekering teren…
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Tom2000 schreef: 18 sep 2022, 20:28
VOiD schreef: 18 sep 2022, 20:02 En waarom is dit kamikaze als zo'n toestel deftig geaard is ? In Belgie gebruiken we toch ook electrische boilers, is dat dan niet Kamikaze ?
In België plaatst men deze elektrische toestellen niet in de douche voor zover mijn geheugen gaat, lijkt me dus een geheel andere situatie
Euh wie zegt dat die IN de douche staan, dat zijn jouw woorden hé :roll:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

VOiD schreef: 18 sep 2022, 20:57
Wel deze kastjes zijn helemaal in plastic gemaakt voor al wat binnen handbeteik is ,inclusief de waterdarm en knoppen voor warmtekeuze ....en wat betreft de Belgische soc. Verzekering ...wel die is bij rechte van Belg. Nationaliteit ....wel enkel indien je op Belgische ( of E.u. ) bodem staat ....wat ingeval van electrocutie wel niet meer nodig zal zijn :wink: .....
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Tom2000
Member
Member

VOiD schreef: 18 sep 2022, 20:57
Het type toestel dat aan gerefereerd werd staat standaard in de douche
niet enkel mijn woorden maar ook mijn ervaring.

Als ik in zulke landen verblijf was ik mij aan de wasbak, niet in bad/douche
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Hier is al iets naar boven gekomen i.v.m. die infraroodpanelen.
Inderdaad is dat qua verbruik eigenlijk zo goed als gelijk als electriciteit.
Wij zijn aan het kijken om eventueel zo 2 panelen op pootjes aan te schaffen om de volgende reden:
- Badkamer, 2x een half uurtje per dag
- Bureau, hier kan tijdens de dag ook nog de zonnepanelen voor dienen

Zou dat iets zijn, wie heeft daar intussen ervaring mee?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”