Proximus Fiber - BBOX v3+ - Geen DHCP op LAN poorten

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
GeMa2
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb enkele maanden het IT beheer van een kleine KMO overgenomen. Ik kan geen raad meer vragen aan mijn voorganger.

Het bedrijf heeft een Proximus Fiber netwerk waar een BBox V3+ met zijn WAN poort is aangesloten op een fiberaansluitdoos.

Op één LAN poort van de BBox hangt een TP-LINK AX20 WiFi 6 router die via PPPoE een verbinding maakt doorheen de BBox.
Deze router krijgt steeds een vast WAN IP adres van Proximus en werkt aan zijn LAN kant in het subnet 192.168.50.X. Dit werkt goed en stabiel.

Mijn vragen zijn de volgende...
  • Wanneer ik mijn laptop (DHCP mode) aansluit op de nog resterende vrije poorten van de fiberaansluitdoos krijg ik geen IP adres. Is dit normaal en altijd zo?
  • Wanneer ik mijn laptop (DHCP mode) aansluit op de nog resterende vrije poorten van de BBox krijg ik eveneens geen IP adres. Is dit normaal?
  • In welke modus zou de BBox kunnen staan dat hij geen IP adressen uitdeelt? Modem only (bridged mode)?
  • Hoe kan ik in deze configuratie de BBox web interface aanspreken om de configuratie te bekijken?
Bijkomende vraag...
Stel dat ik de BBox zou resetten en hij in zijn default mode gaat, zou mijn PPPoE verbinding in de TP-LINK router dan nog steeds een vast WAN IP adres krijgen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie hulp en support.

Marc
Bijlagen
PROXIMUS Fiber.jpg
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 52 keer

GeMa2 schreef: 14 sep 2022, 15:42
  • Wanneer ik mijn laptop (DHCP mode) aansluit op de nog resterende vrije poorten van de fiberaansluitdoos krijg ik geen IP adres. Is dit normaal en altijd zo?
  • Wanneer ik mijn laptop (DHCP mode) aansluit op de nog resterende vrije poorten van de BBox krijg ik eveneens geen IP adres. Is dit normaal?
  • In welke modus zou de BBox kunnen staan dat hij geen IP adressen uitdeelt? Modem only (bridged mode)?
  • Hoe kan ik in deze configuratie de BBox web interface aanspreken om de configuratie te bekijken?
Bijkomende vraag...
Stel dat ik de BBox zou resetten en hij in zijn default mode gaat, zou mijn PPPoE verbinding in de TP-LINK router dan nog steeds een vast WAN IP adres krijgen?
- Die poorten zijn standaard disabled dacht ik. Daarnaast heb je geen DHCP op fiber, maar moet je PPPoE over VLAN10 doen om internet/connectie te hebben
- DHCP zal inderdaad uitstaan op de BBoX
- Gewoon DHCP disabled. Een 'bridge' modus is er niet echt
- Welke configuratie zou je willen zien? Want veel zal er niet ingesteld zijn in de BBoX.

De beste optie is volgens mij gewoon die BBoX ervantussen halen en enkel de TP-Link nog gebruiken als die tenminste PPPoE over VLAN10 kan doen :)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

GeMa2 schreef: 14 sep 2022, 15:42Wanneer ik mijn laptop (DHCP mode) aansluit op de nog resterende vrije poorten van de fiberaansluitdoos krijg ik geen IP adres. Is dit normaal en altijd zo?
Normaalgezien is alleen de eerste poort actief. Er zijn wel configuraties mogelijk waarbij je meerdere diensten al dan niet bij verschillende providers afneemt waarvoor meerdere poorten worden geactiveerd. Of in appartementsgebouwen bijvoorbeeld kunnen bij gebrek aan fiberbinnenbekabeling op de fibermodem tot vier verschillende appartementen via UTP-kabel aangesloten worden.
GeMa2 schreef: 14 sep 2022, 15:42Wanneer ik mijn laptop (DHCP mode) aansluit op de nog resterende vrije poorten van de BBox krijg ik eveneens geen IP adres. Is dit normaal?
In welke modus zou de BBox kunnen staan dat hij geen IP adressen uitdeelt? Modem only (bridged mode)?
"Bridge mode" is een mogelijke configuratie, je kan PPPoE en DHCP op de BBox uitschakelen.
GeMa2 schreef: 14 sep 2022, 15:42Hoe kan ik in deze configuratie de BBox web interface aanspreken om de configuratie te bekijken?
Je geeft je pc een vast IP-adres in dezelfde range als de BBox en sluit die rechtstreeks aan op een vrije netwerkpoort, standaard is de Bbox webinterface bereikbaar op http://192.168.1.1
GeMa2 schreef: 14 sep 2022, 15:42Stel dat ik de BBox zou resetten en hij in zijn default mode gaat, zou mijn PPPoE verbinding in de TP-LINK router dan nog steeds een vast WAN IP adres krijgen?
Ik denk van wel, ik weet nu niet of Proximus toelaat om twee gelijktijdige PPPoE-verbindingen te gebruiken. Twee actieve DHCP-servers in een verschillende range is mogelijk, maar nogal nutteloos.
Wat me meteen bij het volgende punt brengt: in jouw configuratie is de BBox totaal overbodig.
Je kan de TP-Link rechtstreeks aansluiten op de fibermodem als je weet wat je doet. (PPPoE met VLAN 10-tagging)
GeMa2
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Ik zou het nu bestaande netwerk willen opsplitsen in :
  • een bedrijfsgedeelte waar een vast WAN IP adres noodzakelijk is
  • een privé gedeelte waar ze hun eigen netwerk kunnen managen met een eigen router in een ander subnet maar ook 2 TV decoders kunnen gebruiken
Ik vermoed dat ik daarvoor :
  • de bbox moet resetten naar zijn default instellingen
  • PRIVE : 2x ethernet moet trekken van de BBox LAN poorten naar de TV decoders
  • PRIVE : 1x ethernet moet trekken van de BBox LAN poorten naar hun prive router
  • BEDRIJF : de TP-LINK router moet laten staan in PPPoE
Maar krijgt die TP-LINK dan nog een vast IP adres of gaat de BBox dan het vast IP adres gaan krijgen?

Toegevoegd na 3 minuten 40 seconden:
GeMa2 schreef: 14 sep 2022, 15:42Hoe kan ik in deze configuratie de BBox web interface aanspreken om de configuratie te bekijken?

Je geeft je pc een vast IP-adres in dezelfde range als de BBox en sluit die rechtstreeks aan op een vrije netwerkpoort, standaard is de Bbox webinterface bereikbaar op http://192.168.1.1
Dat had ik al geprobeerd. Ik krijg echter geen verbinding.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Ik *dacht* dat indien je een fixed IP hebt bij Px op zulke goedkope consumentenlijntjes, je slechts 1 PPPoE kan maken. Ergens logisch: hoe moet er anders bepaald worden welke PPPoE sessie de fixed IP krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”