Wettelijke garantie consumptiegoederen

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
SVDE
Member
Member

Ik zit met het volgende:

Ik heb eind januari 2005 een nieuwe Li-ion batterij besteld bij de shop van Packard Bell voor een Easynote laptop, omdat de duur van de batterij te zwaar achteruit gegaan was. Een paar dagen geleden bleek de batterij niet meer te werken, en vloog de laptop na 2sec booten er altijd uit. Eerst naar een 0900-nummer gebeld van PB, maar die zeiden na wat opzoekwerk (lees: telefooninkomsten aan 0,5€/min) dat de garantie enkel 6m was. Vond dat nogal weinig, dus ben ik zelf is gaan zoeken en kwam uit op de site van het ministerie van economische zaken waar vermeld staat dat de wettelijke garantietermijn voor alle goederen aangekocht vanaf 01/01/2005 2 jaar is.
Maar ik lees er ook het volgende:
De termijnen
Men kan zich beroepen op de wettelijke garantie, indien de niet-conformiteit wordt vastgesteld binnen de 2 jaar na levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen na de levering van het product. Indien de vaststelling gebeurt meer dan zes maanden na de levering dan moet de consument bewijzen dat deze niet-conformiteit bestond op het ogenblik van de levering.
Hoe kan ik nu als consument bewijzen dat dit mankement (wat het ook mag zijn) al bestond op moment van levering? Benieuwd of iemand hier mij verder kan helpen...

Ik ben lid van Test-Aankoop, maar dat forum daar is maar pover en de juridische bijstand is ook niet altijd alles volgens andere leden...

Link:
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ombudsman en klacht indienen?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Op batterijen is over het algemeen slechts 3 maand garantie, dus wees blij. Dat is niet enkel bij laptopbatterijen zo, maar bij vele accu's. Om de reden dat sommige mensen hun batterij verkeerd gebruiken en die periode valt meestal na 3 maanden dan. Een Li-Ion batterij moet altijd wat energie hebben, volledig leeg is nooit goed. Ook afwisselend laden, dus niet altijd als ie volledig af is of altijd als hij op 50% is. Als er op de laptop voornamelijk de batterij niet gebruikt wordt maar veel op de voeding, is het ook verstandig de batterij enkel te gebruiken indien nodig om zo de "slijtage" te beperken.

Echter vele mensen lezen het boekje niet en geven de schuld aan de fabrikant voor een defecte batterij. Ik beschuldig je niet maar ben je wel zeker dat het aftakelen te maken heeft met een defecte batterij en niet met verkeerd gebruik ?
SVDE
Member
Member

wij gebruiken onze laptop normaal, op batterij en op netstroom, wat maakt dat de batterij geladen wordt bij verschillende toestanden. ik gebruik helemaal geen vast patroon voor het opladen ofzo. en ik heb nu terug de originele eerste batterij erin gestoken die dateert van 2003, dus ben ik wel zeker dat het niet aan ons ligt. en wat die garantietermijn van 3m betreft, volgens het wetsartikel kan aan de wettelijke garantie geen afbreuk gedaan worden...
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

SVDE schreef:en wat die garantietermijn van 3m betreft, volgens het wetsartikel kan aan de wettelijke garantie geen afbreuk gedaan worden...
Daar moeten ongetwijfeld uitzonderingen op bestaan, er zijn heel waarschijnlijk verbruiksgoederen (al dan niet electronisch) die nooit bedoeld zijn om 2 jaar lang mee te gaan. Een alkalinebatterij bvb.
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

meon schreef:
SVDE schreef:en wat die garantietermijn van 3m betreft, volgens het wetsartikel kan aan de wettelijke garantie geen afbreuk gedaan worden...
Daar moeten ongetwijfeld uitzonderingen op bestaan, er zijn heel waarschijnlijk verbruiksgoederen (al dan niet electronisch) die nooit bedoeld zijn om 2 jaar lang mee te gaan. Een alkalinebatterij bvb.
Op IEDER consumenten artikel staat een minum van 12 maanden. Dus ook baterijen, uitzonderingen zijn verbruiksgoederen...

Was vorige maand in testaankoop uitgebreid aan bod...
SVDE
Member
Member

Ik ben ervan overtuigd dat de garantie nog wel van toepassing is, maar weet iemand raad met die voorwaarde voor de consument om te bewijzen dat de mankementen van het product (hier:laptopbatterij) teruggaan tot bij de levering van het product?
Dat is toch bijna niet te doen...
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster

prodata schreef:Was vorige maand in testaankoop uitgebreid aan bod...
Sorry he, maar Testaankoop is alles behalve altijd correct. Ze schrijven artikels die de klant veelal wil horen maar ze beantwoorden niet strict de wet.
Een batterij heeft doorgaans weinig tot geen garantie.
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Batterijen behoren tot "vluchtige goederen" of zoiets waardoor deze NIET vallen onder de normale garantie van 24 maanden. Batterijen hebben naargelang de fabrikant een garantie van 3 tot 6 maanden. Dit is vrij normaal.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
SVDE
Member
Member

X-2datop schreef:Batterijen behoren tot "vluchtige goederen" of zoiets waardoor deze NIET vallen onder de normale garantie van 24 maanden. Batterijen hebben naargelang de fabrikant een garantie van 3 tot 6 maanden. Dit is vrij normaal.

Grtz,
X
Quote van het ministerie van economische zaken:
Consumptiegoederen: alle roerende lichamelijke goederen zoals een auto, koelkast, een meubel, ... met uitzondering van:

*

water en gas,
*

elektriciteit,
*

goederen die gerechtelijk verkocht zijn, of in uitvoering van een beslag,
*

onroerende goederen.
ik ben op de site van midas de wettelijke garantie van 2jaar tegengekomen voor batterijen.
ik ga in ieder geval wel iets ondernemen, mijn oudere batterij werkt zelfs nog dus... bedankt voor de respons
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Phuncz schreef:Op batterijen is over het algemeen slechts 3 maand garantie, dus wees blij. Dat is niet enkel bij laptopbatterijen zo, maar bij vele accu's. Om de reden dat sommige mensen hun batterij verkeerd gebruiken en die periode valt meestal na 3 maanden dan. Een Li-Ion batterij moet altijd wat energie hebben, volledig leeg is nooit goed. Ook afwisselend laden, dus niet altijd als ie volledig af is of altijd als hij op 50% is. Als er op de laptop voornamelijk de batterij niet gebruikt wordt maar veel op de voeding, is het ook verstandig de batterij enkel te gebruiken indien nodig om zo de "slijtage" te beperken.

Echter vele mensen lezen het boekje niet en geven de schuld aan de fabrikant voor een defecte batterij. Ik beschuldig je niet maar ben je wel zeker dat het aftakelen te maken heeft met een defecte batterij en niet met verkeerd gebruik ?
meeste merken geven zelfs geen garantie op batterijen.. denk maar eens aan u gsm
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ofloo schreef: meeste merken geven zelfs geen garantie op batterijen.. denk maar eens aan u gsm
Ge moet dan ook nie zegge da uwe gsm uitvalt omda het de baterij is he ;-)
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Ik zou toch eens telefonisch contact opnemen met de juridische dienst van Test-Aankoop.
Mij hebben ze daar altijd vriendelijk en correct geholpen.

Had een gelijkaardig probleem bij Vandenborre (weliswaar met een vervangonderdeel van een broodmachine).
Dit was het antwoord van de klantendienst :

Mijnheer,

Op al wat u na 1 januari 2005 koopt heeft u een wettelijke waarborg van 2 jaar.

Alleen onoordeelkundig gebruik kan deze waarborg bij wijze van spreken 'overrulen'.

Er is inderdaad de laatste maanden het een en ander gewijzigd wat betreft de wettelijke waarborg en dit door de overheid.
Het is een vrij complexe materie. We vermoeden dat ook ons winkelpersoneel hiervan niet op de hoogte was.

We zetten hen daarom in copy.
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

dietervanb schreef:Ik zou toch eens telefonisch contact opnemen met de juridische dienst van Test-Aankoop.
Mij hebben ze daar altijd vriendelijk en correct geholpen.

Had een gelijkaardig probleem bij Vandenborre (weliswaar met een vervangonderdeel van een broodmachine).
Dit was het antwoord van de klantendienst :

Mijnheer,

Op al wat u na 1 januari 2005 koopt heeft u een wettelijke waarborg van 2 jaar.

Alleen onoordeelkundig gebruik kan deze waarborg bij wijze van spreken 'overrulen'.

Er is inderdaad de laatste maanden het een en ander gewijzigd wat betreft de wettelijke waarborg en dit door de overheid.
Het is een vrij complexe materie. We vermoeden dat ook ons winkelpersoneel hiervan niet op de hoogte was.

We zetten hen daarom in copy.
Inderdaad ik ben abbone op testaankoop en heb dit fenomeen al vaak gelezen hoor het is niet omdat men zegt dat op bat maar 3maand garantie is da dan da da wettelijk is za
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster

Het is niet omdat men bij Test-Aankoop zegt dat de garantie 2 jaar is dat dat wettelijk ook zo is...

Men gelooft Test-Aankoop als een bijbel, elke instantie die het woord ervan tegenspreekt, wordt aanschouwd als een "heidene". Maar wie zegt dat Test-Aankoop zo correct is ? Om een duidelijk voorbeeld te nemen is de digitale TV test. Het staat echt vol fouten en ik heb het niet over typfouten.

Test-Aankoop is ook geen bewijs van gerechtigdheid of een manier om te dreigen zoals velen denken, het is gewoon een tijdschrift die moet verkopen zoals de P-magazine of de Story.
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Phuncz schreef:Het is niet omdat men bij Test-Aankoop zegt dat de garantie 2 jaar is dat dat wettelijk ook zo is...

Men gelooft Test-Aankoop als een bijbel, elke instantie die het woord ervan tegenspreekt, wordt aanschouwd als een "heidene". Maar wie zegt dat Test-Aankoop zo correct is ? Om een duidelijk voorbeeld te nemen is de digitale TV test. Het staat echt vol fouten en ik heb het niet over typfouten.

Test-Aankoop is ook geen bewijs van gerechtigdheid of een manier om te dreigen zoals velen denken, het is gewoon een tijdschrift die moet verkopen zoals de P-magazine of de Story.
Awel je hebt ergens gelijk, dat artikel van Digitale TV zowel op de site als in het blad staat inderdaad vol met 'verkende' fouten. daar geef ik je wel gelijk in...

ik ben nog niet zo heel erg lang als kleine zelfstandige bezig en heb daarvoor vorig jaar nog een diploma voor moeten gaan halen, (getuigschript, bedrijfsbeheer) en er is wel degelijk een grantie van 24 maanden OOK op baterijen...

Trouwens als je zelf testaankoop hebt en het vorige nummer gelezen hebt zal je ook zien dat heel erg veel sites zelfs die garantie niet naleven zoals HP en DELL bijvb... Die geven slechts 12 maanden.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

prodata schreef:
Ofloo schreef: meeste merken geven zelfs geen garantie op batterijen.. denk maar eens aan u gsm
Ge moet dan ook nie zegge da uwe gsm uitvalt omda het de baterij is he ;-)
heb je soms ooit een gsm omgeruild ..??? ze halen u batterij er gewoon uit en je krijgt hem terug..

Ik weet nog goed met mijn 8110 nokia dat de trilfunctie in de batterij zat hehe en dat ze toen niet anders konden dan hem om te ruilen :p. 'k Heb er dan na een jaar wachten een 8850 voor terug gekregen :evil: ja echt een jaar moeten wachten het ding was 2 weken oud.
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster

prodata schreef: Trouwens als je zelf testaankoop hebt en het vorige nummer gelezen hebt zal je ook zien dat heel erg veel sites zelfs die garantie niet naleven zoals HP en DELL bijvb... Die geven slechts 12 maanden.
Waarom worden die bedrijven dan niet aangeklaagd door de EU commissie vraag ik me dan af ?

Het is niet alleen HP, maar ook Toshiba, Sony, Acer, etc etc. De enigste die ik weet die 2 jaar geeft (al een langere tijd, niet enkel sinds januari 2005) is Packard Bell. Echter zijn ze niet zo happig om je toestel terug te nemen. Ze laten je eerst BIOSje updaten, herinstalleren, alles nachecken, vooraleer ze hem komen ophalen. Bij de andere merken doen ze niet moeilijk: probleem aangeven en het wordt gefixed, of het nu een stomme fout is of half de hardware is opgeblazen.
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ofloo schreef: heb je soms ooit een gsm omgeruild ..??? ze halen u batterij er gewoon uit en je krijgt hem terug..

Ik weet nog goed met mijn 8110 nokia dat de trilfunctie in de batterij zat hehe en dat ze toen niet anders konden dan hem om te ruilen :p. 'k Heb er dan na een jaar wachten een 8850 voor terug gekregen :evil: ja echt een jaar moeten wachten het ding was 2 weken oud.
Echt?
Da wist ik nie :?

/ OFF TOPIC:
Ik werk op het werk nauw samen met proximus, wij hebben een garantie van 3 jaar op een gsm toestel, en doen ze absoluut niet moeilijk over een baterij. En als uw gsm kapot is krijg je gewoon nie nieuwe soms zelfs van een ander type, als da gene service is van proximus
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”