Nu stappen we over naar Fiber, en op de EDP website staat dat je geen Fritzbox moet nemen indien je modem Gigabit, Vlan 10 en PPP ondersteunt. Gezien de Mikrotik dit allemaal ondersteunt, zag ik geen reden om nog extra geld uit te geven aan een extra schakel (de Fritzbox) in de ketting.
De proximus installatie is reeds gedaan, maar de lijn in de straat is onverwachts nog niet actief. De installateur heeft dit gemeld maar ik heb dus nog geen idee wanneer exact het signaal actief wordt. Intussen probeer ik informatie te verzamelen over het correct instellen van de Mikrotik, maar het enige dat EDP me doorstuurde zijn gebruikersnaam en wachtwoord.
Ik neem aan dat ik bij PPP > interfaces een nieuwe PPPoE Client moet aanmaken en daar de login gegevens invoeren? Wat met de andere instellingen op deze pagina? Interface: Bridge-local? Andere zaken van belang?
Ik heb onder Bridge > Vlans een nieuwe toegevoegd, ID's staan er standaard op 1-4094. Moet ik dit hier aanpassen naar 10, of is dat bereik van 1-4094 ook goed? Daaronder staat Tagged, zet ik dit op Bridge-local?
Of zit ik hier compleet verkeerd en moet ik die dingen op een andere locatie invoeren?
Hulp van mensen met ervaring / kennis wordt geapprecieerd!