Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

ivob schreef:Dan weet je tenminste al waar je aan toe bent en hoe je er op voor te bereiden.
Welkom bij het echte probleem. De onbetrouwbaarheid van onze overheden. Jij bent je nu misschien aan t voorbereiden op wat nooit komt.
Proficiat.
J
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jij bent je nu misschien aan t voorbereiden op wat nooit komt.
Dank U.
Ik zit er ook niet op te wachten maar ken de betekenis van het woord "misschien" gelukkig wel.
Maar dan wel in de woordvolgorde: "Jij bent je nu aan het voorbereiden op wat misschien nooit komt", want ik heb me wel degelijk voorbereid op wat misschien zal gebeuren. Zelf ben ik nl. niet zeker dat het nooit komt. Die zekerheid laat ik aan jou over.
Zoals ik ook niet zit te wachten op een woningbrand maar wel een brandverzekering heb.

Trouwens, voor ik het vergeet, nogmaals bedankt aan het collectief om me bij die eerste investering financieel te steunen. :thumbs:

Overigens heeft de VREG heden haar beslissing tot uitstel publiekelijk bekendgemaakt en er tevens bijgevoegd dat het, op straffe van boete, het laatste uitstel zal zijn.
Niet vergeten dat voor PV-bezitters die de netvergoeding nog via het prosumententarief betalen dat vanaf 1/7 dit maandelijks zal aangerekend worden volgens de verdeelsleutel van het aantal gemiddelde zonne-uren te Ukkel.
De huidige nettarieven - per netgebied - worden dan ook gehandhaafd tot 31/12/2022 en zijn voor iedereen vrij raadpleegbaar:
https://www.vreg.be/nl/hoeveel-bedragen ... ettarieven
Wordt vervolgd op 1 januari 2023.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Altijd bereid een arme mens te helpen...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

:thumbs: Doe zo verder zou ik zeggen :thumbs:
Ik heb al empathie voor je werkwijze. :wink:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Hier, wat ik dus al aanhaalde en naadloos aan sluit bij de discussie...

https://www.hln.be/geld/belgie-blijft-w ... ~ad3efca9/
België blijft wereldkampioen belastingen, en alleenstaanden zijn de pineut
Mag ik dan nogmaals herhalen dat ik niet begrijp waarom omringende landen het veel beter doen?
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

THEORIE
Puur demografisch economisch is dit niet meer dan normaal.

Belastingen zijn een manier om een wenselijk gedrag in de populatie/maatschappij te stimuleren.
De populatie heeft bepaalde vereisten om te kunnen bestaan = overlijdens moeten opgevangen worden.

Geen kinderen? Populatie zal dalen naar 0

Dus stimuleert de belastingen om kinderen te hebben. Want alleenstaanden gaan sowieso geen kind op de wereld zetten. (huidige realiteit/relevantie)
Je zou eigenlijk je belastingsopbrengst over alle toekomstige generaties moeten berekenen en dan betaal je als alleenstaande veel minder belasting.

En dit gaat over economische winst (Meer generaties? Meer opbrengsten op lange termijn)
Maar zozeer ook over sociaal maatschappelijke en overlevingswinst.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Verschil is wel dat je alleenstaande kan worden NADAT je kinderen hebt.
Dan ben je dubbel gesjareld. Kosten aan de kinderen en zwaarst belast. Dat is ook een realiteit die meer en meer voorvalt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

ivob schreef:Zoals ik ook niet zit te wachten op een woningbrand maar wel een brandverzekering heb.
Logisch dat je een brandverzekering hebt, dat is verplicht.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Amai, ik dacht, wat lees ik nu? Als alleenstaande breng je geen kinderen op de wereld. :lol:

Ik ken er anders verdomd veel die kinderen op de wereld gezet hebben en toch alleen wonen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Jack Daniels schreef:
ivob schreef:Zoals ik ook niet zit te wachten op een woningbrand maar wel een brandverzekering heb.
Logisch dat je een brandverzekering hebt, dat is verplicht.
Enkel bij huur en wanneer je huis onder hypotheek staat denk ik, neen?
Los daarvan, je moet goed gek zijn om deze verzekering niet te nemen.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Het gaat hem ook telkens over de prognose van kinderen.

Als alleensaande is die prognose kleiner.

Dat finaal uitrekenen zou een heel complexd kansdistributie inhouden hoor. Want nog zoveel beïnvloedende factoren.
Zoals geslacht, een man is langer vruchtbaar dan een vrouw.

Dit is gewoon een sprongetje naar theorie, iets leuks om bij stil te staan en speelt ook in realiteit wel mee, in 1 of andere mate.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

ivob schreef:Niet vergeten dat voor PV-bezitters die de netvergoeding nog via het prosumententarief betalen dat vanaf 1/7 dit maandelijks zal aangerekend worden volgens de verdeelsleutel van het aantal gemiddelde zonne-uren te Ukkel.
Heb je hier wat meer info/een linkje over? Kan zo direct niet echt iets vinden erover. Maar ik zal niet goed zoeken.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik val hieronder en heb er alvast nog niets over gelezen, noch gehoord.
Ik betaal dit gewoon maandelijks via mijn voorschotfactuur.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

powaq schreef:
ivob schreef:Niet vergeten dat voor PV-bezitters die de netvergoeding nog via het prosumententarief betalen dat vanaf 1/7 dit maandelijks zal aangerekend worden volgens de verdeelsleutel van het aantal gemiddelde zonne-uren te Ukkel.
Heb je hier wat meer info/een linkje over? Kan zo direct niet echt iets vinden erover. Maar ik zal niet goed zoeken.
De link met verwijzing naar de bron stond zelfs in mijn tekst waar ik het de eerste keer heb vermeld.
(Hoe je kan terugkeren in de tijd leg ik hier helemaal op het laatst uit.)
En het gaat in vanaf 1/7/2022. Uiteraard werd het dan tot nu toe niet maandelijks aangerekend.
Ik verwijs alleen naar wat de VREG daarover had beslist. Wanneer ze dat nu gaan uitstellen of niet toepassen vanaf 1/7 graag alle klachten richten tot de VREG. :wink:
Jack Daniëls schreef:Logisch dat je een brandverzekering hebt, dat is verplicht.
Ik betwist niet dat het voor jou woning een verplichting is.
Gezien het geen wettelijke verplichting is, ik eigenaar en geen huurder ben en er geen hypotheek rust (en nooit op gevestigd
is, de lopende termijn van 30 jaar tot afkoop, zelfs na afbetaling schuld, is dus ook niet van toepassing) op mijn eigendom ligt de vrije keuze tot het al dan niet afsluiten van een brandverzekering bij mij. Net zoals het bij ieder ander is die vrij over zijn eigendom kan beschikken. Beter nog eens mijn onderschrift lezen. Ik had het over mijn eigen situatie (en eventueel anderen in een gelijkaardige situatie) en niet over de situatie van eventueel jouw woning of die van anderen in een situatie zoals eventueel de jouwe.
Of je gek bent om het al dan niet af te sluiten was het punt niet (en ik gaf al aan dat ik er een had). Maar dat is iets totaal anders dan dat het logisch is omdat het een (wettelijke) verplichting is.
Verschil is wel dat je alleenstaande kan worden NADAT je kinderen hebt.
Ervoor ook hoor. Je moet zelfs niet meer met twee zijn om ze te maken.
En meestal een gevolg van eigen keuzes.
Dat een alleenstaande met kinderen fiscaal altijd de pineut is dat is ook al meermaals weerlegd. Net zoals niet iedereen even hard getroffen wordt door de inflatie. Waarmee ik niet wil zeggen dat in jouw specifieke situatie je fiscaal geen nadeel hebt door te kiezen om eerst met een partner samen te leven, kinderen te maken en daarna elk de eigen weg te gaan. Niets mis mee maar wel een keuze.
Maar het capaciteitstarief gaat er niet door vervroegd noch uitgesteld worden.

Wanneer men zich liever concentreert op randbemerkingen dan het onderwerp van het topic zelf kan het wel voorvallen dat men bronvermeldingen eens over het hoofd ziet.
Ik zal het met plezier dan tot in detail uitleggen:
Scroll terug tot datum en uur (27 juni 2022 - 14:55) dat ik de bronlink in dit topic gaf.
Open de pdf met de nettarieven voor 2022.
Ga helemaal naar beneden en lees aandachtig de tekst na de ***.
Laatst gewijzigd door ivob 29 jun 2022, 12:55, in totaal 5 gewijzigd.
Sol Invictus!
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

ivob schreef:Dat is wel heel kort door de bocht, hoe kan je nu aan de snelheid die een auto rijdt zien of het al dan niet een salarisauto is?
Wanneer zo'n bestuurder regelmatig tegen 140 km over de autosnelweg rijdt (op de plaatsen en tijdstippen waar dit nog kan) zal hij eveneens de boetes voor snelheidsovertredingen aan elkaar rijgen. En deze zijn voor de meeste gebruikers van een salarisauto voor eigen rekening. Het "voordeel" van de tankkaart zal dan wel heel vlug verkleinen.

Wat betreft het verschil in capacitetistarief tussen de verschillende regio's van ons land is de reden heel eenvoudig: het maakt deel uit van de netkosten en deze zijn in ons land een regionale bevoegdheid. Dus een rechtstreeks gevolg van het streven van de twee grootste Vlaamse partijen ( dus gesteund door een groot deel van de Vlaamse kiezers).
Zoals altijd, eigen keuzes: eigen gevolgen. :P
De netvergoedingen (en het eventueel capaciteitstarief dat daar een onderdeel van zal zijn) zijn dus, al je het zo wil noemen, een regionale en geen federale belasting.
"Het land" heeft daar dus niets mee te maken. De BTW op elektriciteit is wel federaal maar deze is door de overheid al van 21% naar 6% teruggebracht. Een gevoelige belastingsvermindering voor iedereen dus.

De reden stond bovendien al in de topictitel: de VLAAMSE regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt
Euh, die netvergoeding gaat naar de netbeheerder die dividenden geeft aan zijn aandeelhouder, de gemeentes. Die laatste willen altijd maar meer omdat ze met een onverzadigbare honger naar geld zitten maw dat is een platte belasting...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Daar ben ik van op de hoogte.
Gemeenten zijn ook geen Staat/land. Leek me nogal voor de hand te liggen.
Uiteraard willen gemeenten hun kassen verder vullen om de grote verliezen die ze gemaakt hebben door blind een groot deel van hun inkomsten bij Dexia te steken.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ivob schreef:Ga helemaal naar beneden en lees aandachtig de tekst na de ***.
Moh, nog nooit van gehoord. Eigenaardig dat ecopower dit nog niet gecommuniceerd heeft. (of het moet in hun laatste powerpost staan, die ligt nog onaangeroerd.)
Op zich wel logisch, dat brengt de uitgaven omhoog tijdens de periode dat er GSC's binnen komen en omlaag tijdens de andere momenten.
Nu zie ik dat ook het prosumententarief onder die 6% regeling valt. Leuk, ik had dit niet verwacht. :P
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De VREG heeft dit gecommuniceerd naar iedereen die op hun nieuwsbrief is ingeschreven.
En in de laatste nieuwsbrief van Ecopower (juni 2022) staat het ook niet.
Maar dat is de verantwoordelijkheid van Ecopower en maakt mijn berichtgeving (schiet niet op de pianist) daarom nog niet ongeloofwaardiger.
Maar ter veronderschuldiging van Ecopower, hun nieuwsbrief was al opgesteld voor de communicatie van de VREG.
De VREG voert wel steeds consultatierondes voor o.a. hun stakeholders. Ze hadden het dus wel al kunnen weten.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

SPR schreef:

Ik ken er anders verdomd veel die kinderen op de wereld gezet hebben en toch alleen wonen.
En zelfs alleen wonen net omdat ze kinderen op de wereld gezet hebben... in het verkeerde huishouden
J.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ook Fluvius heeft het signaal van de VREG blijkbaar begrepen en gaat nu ervan uit dat 1/1/2023 de laatste deadline is voor invoeren capaciteitstarief.
Op Mijn Fluvius vind je nu een tabblad met "Netkosten".
Mijn Fluvius schreef:Gezinnen en kleine organisaties aangesloten op het laagspanningsnet zullen vanaf 01/01/2023 op deze pagina een aanvraag kunnen indienen om de gemiddelde maandpieken en facturatiepieken te raadplegen. Zo kan je nagaan hoe het piekvermogen dat je leverancier jaarlijks of maandelijks aanrekent, wordt berekend op basis van het werkelijk geregistreerde vermogen op de digitale meter.
Sol Invictus!
tom35
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef:Daar ben ik van op de hoogte.
Gemeenten zijn ook geen Staat/land. Leek me nogal voor de hand te liggen.
Uiteraard willen gemeenten hun kassen verder vullen om de grote verliezen die ze gemaakt hebben door blind een groot deel van hun inkomsten bij Dexia te steken.
Dat is toch allemaal een pot nat.. Gewoon degoutant dat ze dat via verdoken belasting doen.. Daardoor haal je de geldverspilling er niet uit maar is het net 1 grote stinkende beerput..
En dat goedmaken van het dexia debacle.. Zeg je nu dat je werkgever je maar meer loon miet geven als je ondoordacht op de aandelenmarkt begint gaan te spelen of je bitcoins in waarde dalen.. Misschien moet men is leren verstandig met geld omgaan... Dat lijkt me de eerste stap.. Geld uitgeven van een ander is leuk maar iemand betaalt de rekening..

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Volledig akkoord dat iedereen moet leren verstandig met geld omgaan.
En dat geldt dan ook voor iedere individu en beginnen met zelf verantwoordelijkheid te nemen.
Volledig akkoord dat je de verantwoordelijkheden niet moet doorschuiven naar andere niveau's of naar "de anderen".
Trouwens die "één pot nat" wordt regelmatig verkozen door alle kiesgerechtigden, ook op lokaal niveau. De overheid zijn wij allen tezamen.
Geldt trouwens ook voor het capaciteitstarief. Ga je er niet mee akkoord doe er dan in eerste instantie zelf iets aan.
Ben je echter voorstander van het collectief dan zal je moeten leren leven met de beslissingen van en voor het collectief.
Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. De kunst is er zoveel mogelijk, op een legale manier, de voordelen uit te halen en de nadelen te omzeilen.
Er is trouwens weinig "verdoken" aan een belasting wanneer velen er zich over kunnen opwinden. Over iets dat niet gekend is kan men zich niet opwinden. Met de regelmaat van de klok wordt her en der tot in detail uitgelegd welk deel van de nettarieven naar waar gaan. Het capaciteitstarief is dan ook geen bijkomende belasting maar gewoon een andere berekening van dezelfde belasting. Doe er dus je voordeel mee. Of leg je erbij neer en sakker er nog wat over. Maar dat laatste is de minst efficiënte methode.
Of men kan er natuurlijk nog altijd van uitgaan dat het er toch niet komt omdat men het niet durft invoeren zoals hier eerder al beweerd werd. Dat is dan een gok die wel eens verkeerd zou kunnen uitdraaien. Je kan het uitstel beter gebruiken om je er op voor te bereiden dan niets doen en ondergaan wanneer de gok toch niet aan de eerdere verwachtingen blijkt te voldoen.

Wat betreft Dexia, ik gaf een van de redenen aan waarom lokale overheden met een schuldenput zitten. Met werkgevers en hun werknemers heeft dat niets te maken en daar heb ik dan ook niets over gezegd.
Uiteraard betaalt altijd iemand de rekening. Dat is niets nieuws en gaat op voor overheidsbeslissingen en beslissingen genomen in de privé. Wanneer je dat weet is het aan jou om er voor te zorgen dat het niet jij bent die de rekeningen van een ander altijd moet betalen. Zoals je zelf nu al meerdere keren hebt aangetoond gaat een ander het niet voor jou doen.
Indien de situatie duidelijk is kan je er dan ook naar handelen.
Sol Invictus!
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Demir gaat naar de rechtbank trekken om nog een uitstel te eisen. Wat een soap zeg :lol:

Die standaard minimum piek moet zo snel mogelijk aangepast worden!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

bollegijs schreef:Demir gaat naar de rechtbank trekken om nog een uitstel te eisen. Wat een soap zeg :lol:

Afgevoerd is beter. Wat doen we met ZP bezitters, zoals ikzelf, die uren na elkaar meerdere kWh op een dag erdoor jagen? Van zodra de zon iet of wat goed schijnt gaat het dak eraf. 5 tot 8 kWh of meer gedurende uren na elkaar zonder probleem. Dat valt dus niet onder piekvermogen. Kan natuurlijk nog veranderen. Enige oplossing: ZP afschakelen op dergelijke momenten zodat de groene gedachte zijn doel volledig voorbijschiet. Wie nu nog niet doorheeft dat heel die groene, hernieuwbare energiehysterie gewoon 1 janboel van jewelste is, die is rijp voor het zothuis. En geloof mij, dergelijke individuen zitten hier op UB. Volgens mij ga ik gelijk krijgen van Ordon :angel:
Conclusie: piekvermogen werkt slechts in 1 richting. For now.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Twitter: ON8SD
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 25 keer

Jack Daniels schreef:Enige oplossing: ZP afschakelen op dergelijke momenten zodat de groene gedachte zijn doel volledig voorbijschiet.
Je kan ook wachten met je batterij op te laden tot je piek-injectie te hoog wordt en dan enkel het aftoppen in je batterij steken.
Je kan ook warm water produceren met wat je boven je gewenste piek-injectie zou terugsturen.
Je kan zelfs affakkelen als echt alle nuttig verbruik op is. Alles onder je gewenste piek-injectie incasseer je dan met injectietarieven, alles er boven ga je afvlakken.

Maar goed, ik ben dus rijp voor het zothuis, zoals je zelf zegt, mij niet gelaten... :beerchug:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

DidierS schreef:Maar goed, ik ben dus rijp voor het zothuis, zoals je zelf zegt, mij niet gelaten... :beerchug:
Dat heb je goed begrepen. Ik verbruik geen 50kWh op 1 dag. Als mijn batterij van 10 kW vol is, is ze vol. Het laden van de batterij gebeurt volautomatisch, daar heb ik geen invloed op. Mijn boiler van 80 liter houdt het water bijna 3 dagen op voldoende warme temperatuur. Duidelijk dat je totaal niet weet waarover je het hebt.
Leg eerst ZP met batterij en kom dan nog eens commentaar geven.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 27 jul 2022, 17:28, in totaal 1 gewijzigd.
DidierS
Plus Member
Plus Member

En hoeveel moet ik er exact nog bijleggen voor ik weer op UB mag?
Idem voor de batterij? Hoeveel modules moet ik bijsteken vooraleer ik weer toegelaten wordt op UB?
:roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Affakkelen? Hoe? Ben heel benieuwd hoe jij dat aanpakt.
10 kW in de batterij en 40 kWh op het net? Kijken of er wolken zijn en de schakelaar omgooien?
In jouw optiek: verbruiken om te verbruiken, zelfs als het niet nodig is.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Jack Daniels schreef:
bollegijs schreef:Demir gaat naar de rechtbank trekken om nog een uitstel te eisen. Wat een soap zeg :lol:

Afgevoerd is beter. Wat doen we met ZP bezitters, zoals ikzelf, die uren na elkaar meerdere kWh op een dag erdoor jagen? Van zodra de zon iet of wat goed schijnt gaat het dak eraf. 5 tot 8 kWh of meer gedurende uren na elkaar zonder probleem. Dat valt dus niet onder piekvermogen. Kan natuurlijk nog veranderen. Enige oplossing: ZP afschakelen op dergelijke momenten zodat de groene gedachte zijn doel volledig voorbijschiet. Wie nu nog niet doorheeft dat heel die groene, hernieuwbare energiehysterie gewoon 1 janboel van jewelste is, die is rijp voor het zothuis. En geloof mij, dergelijke individuen zitten hier op UB. Volgens mij ga ik gelijk krijgen van Ordon :angel:
Conclusie: piekvermogen werkt slechts in 1 richting. For now.
Wie nu nog niet doorheeft dat heel die groene, hernieuwbare energiehysterie gewoon 1 janboel van jewelste is, die is rijp voor het zothuis. En geloof mij, dergelijke individuen zitten hier op UB. :idea: :thumbs: :lol:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
DidierS
Plus Member
Plus Member

Kijk, dat vind ik fijnere communicatie :-)

Affakkelen zou een laatste oplossing kunnen zijn maar is uiteraard niet waar je moet naar streven hé. En al de rest is zeker niet handmatig te doen natuurlijk, dat zou te gek zijn! Daarvoor moet je rekenen op automatisatie genre gebouwenbeheersystemen in grote gebouwen. En nu is toch echt het moment om er mee te spelen, lijkt me. Er is namelijk nog geen boete op injectiepieken dus kan je er nu mee spelen en is het allemaal niet erg als er toch pieken zijn of als je iets over het hoofd zag in je formules of aansturingen.

Als je op zoek gaat naar een kant-en-klare oplossing, vrees ik dat je 5 jaar te vroeg bent maar als je bereid bent om te spelen en te experimenteren dan is nu het goede moment om er aan te beginnen, fouten te maken en kennis op te doen tegen dat het ooit zover komt.
Want over één iets zijn we het eens: dat moment komt, hoe onzinnig de politiek er achter ook is!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Nog steeds wachtende op een antwoord hoe didier dat affakkelen ziet/doet en of hij het zelf doet? Namelijk een investering doen van duizenden euros om dan een overschot aan stroom gewoon "in rook te laten opgaan". Ik heb namelijk een andere visie op het woord "investering". Dat is iets wat je doet om er zelf financieel voordeel uit te halen en niet om de buren of de maatschappij een plezier mee te doen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Wie nu nog niet doorheeft dat heel die groene, hernieuwbare energiehysterie gewoon 1 janboel van jewelste is, die is rijp voor het zothuis. En geloof mij, dergelijke individuen zitten hier op UB.
Tja, op de verkeerde schieten is een hobby van sommigen maar dat heb je als je de kern van het probleem niet ziet. HE is geen probleem, het is zelfs positief maar hoe ons "BELEID" ermee omgaat om de noodzakelijke switch te "managen", DAAR zit het echte probleem.

De reden van dat tarief is het niet investeren in het net waardoor het nu niet aangepast is aan de toekomst en wij zullen dat kunnen betalen. De politiek probeert nu met allerlei methodes die rekening aan ons voor te leggen maar hun onkunde ligt aan de basis, niet HE.

De planeet maakt ons steeds meer duidelijk dat ons oude model niet meer kan maar die boodschap vonden politici te lastig. Sommigen zijn nog altijd zo geïndoctrineerd door die riedel dat ze hem vanbuiten kunnen opzeggen, zolang men kapt op HE en groen laat men hen immers met rust. Waarom is Demirke anders ineens nu pas zo gebeten, dat plan was toch geen groot geheim en werd hier al veel langer besproken. Komen er verkiezingen aan? :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

HE is, voor mij, mijn probleem. Daar heeft de overheid niks mee te maken. Ik snap niet waarom je van een nonpolitiek probleem absoluut een politiek probleem wilt maken, zoals met alles hier. Ik beslis of er bij mij HE geinstalleerd wordt of niet'. NIET de overheid. Dat dat er bij jou niet in gaat, kan ik niks aan doen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Dat is omdat je niet snapt dat politiek op ALLES invloed heeft. De politiek bepaalt de voorwaarden en dus ook of jij het al dan niet interessant zal vinden om in HE te investeren. HE gaat bovendien veel verder dan louter individuele investeringen, vandaar opnieuw de politieke link.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DidierS
Plus Member
Plus Member

Jack Daniels schreef:Nog steeds wachtende op een antwoord hoe didier dat affakkelen ziet/doet en of hij het zelf doet?
Wacht even: het ene moment mag ik niet meer op UB van je omdat ik niet genoeg zonnepanelen en batterijcapaciteit heb en nu zou ik binnen het uur en 14 minuten op elk bericht hier op het forum moeten geantwoord hebben... UB is echt geen gemakkelijke bende om goed voor te doen hoor... :lol:

Zoals ik al zei: ik doe het (half/nog niet) omdat alles nog in de experimenteerfase zit aangezien er nog geen noodzaak is met de huidige tarieven.
Zoals ik al zei: sturen van de laadmomenten en ontlaadmomenten van de batterij.
Zoals ik al zei: sturen van de aanmaak van warm water.
Zoals ik al zei: ik maak gebruik van automatisatie in dezelfde gedachtengang van een gebouwenbeheersysteem maar uiteraard veel kleinschaliger.

Maar het is (zoals bij iedereen) allemaal nog in de experimenteerfase dus wat ben je met mijn huidige concrete toepassingen terwijl die nog regelmatig aangepast worden omdat het niet draait zoals ik wil of omdat we plots dingen tegenkomen waar we niet aan gedacht hebben?

Nu goed, aangezien ik toch waarschijnlijk de boemerang terug zal krijgen in de vorm van "zie je wel dat je er niets van weet" deel ik met plezier in grote lijnen wat er nu al gebeurt en waar ik onder andere tegen aanloop...

Batterij wordt momenteel gewoon opgeladen zoals bij iedereen.
Batterij wordt gestuurd bijgeladen vanuit het net als ik op voorhand aangeef dat ik een bepaald piekverbruik verwacht bv op kerstavond. Dit zou ik grafischer willen bv via Google Calendar want momenteel is het niet grootmoeder-proof genoeg naar mijn goesting.
In de koude(re) seizoenen gaat de batterij zichzelf 's morgens ontladen over elektrische verwarming maar net genoeg om nooit naar nul te gaan zodat ik geen elektriciteit koop. Dus houdt hij ook rekening met uur van opstaan, verwachte zonneschijn de volgende uren, ... . Dit werkt best wel heel goed eigenlijk.
Een "overlopende batterij" wordt gebruikt om warm water te produceren. Dit zit momenteel in de simulatiefase: mijn systeem gaat hier gewoon berekeningen op maken en de ROI/kost/opbrengst op bepalen per dag. Er lopen twee simulaties: met een buffervat verwarmd door 3 elektrische elementen (500W / 1000W / 2000W) die elk afzonderlijk aangestuurd worden en een tweede simulatie met hetzelfde buffervat van 500l met een gestuurde lucht/water-warmtepomp. Afhankelijk van de opbrengsten na de winter ga ik dan bepalen welke we effectief zullen uitvoeren.
Verder worden de afwasmachine en de wasmachine automatisch opgestart op basis van een gevraagd einduur en te verwachten zonneschijn. Dit zou ik ook nog willen grootmoeder-proof maken op basis van bv Google Calendar maar het systeem er achter is nu wel veel simpeler geworden door de huisbatterij, nu hoef ik tenminste geen rekening te houden met een wolk voor de zon :-). Sowieso ga ik niet pauzeren omdat de zon even weg is, eenmaal gestart wordt het programma gewoon afgewerkt.
En finaal is er dan mijn "fakkel"-programma waarbij ik gewoon een variabele zet waar het injecteren niet boven mag gaan qua vermogen en op basis daarvan worden dan elektrische verwarmingen met verschillende vermogens geactiveerd. Dit dateert nog van toen we geen batterij hadden en ook geen terugdraaiende teller meer en dus zoveel als mogelijk elektrisch wilden verwarmen als de zon ook maar even scheen, puur om gas te besparen. Toen stond de maximale injectie uiteraard op 0W maar het bleek heel simpel om dit aan te passen naar bv -2500W en het dan te gebruiken als een echte fakkel. Neen, dit stukje programmering is NIET actief zolang er geen injectiepiektarief bestaat, maar ik heb het uiteraard wel bewaard voor het geval het terug nuttig zou kunnen zijn.

Het aansturen er van doe ik met een Athom Homey Pro (early 2016). Toen gekocht met deze bedoeling en eigenlijk is het gewoon in die 6 jaar stapsgewijs gegroeid. Op vandaag kom ik wel wat in de knoei met het nesten van flows, zeker met al die voorspellingen en omdat ik het graag grootmoeder-proof wil krijgen. De kans is dus groot dat ik overstap naar advanced flows van Athom, al twijfel ik als ik dan niet beter helemaal de boel omgooi naar Home Assistant bijvoorbeeld. Gewoon omdat ik ook besef dat het hele verhaal van automatiseren op basis van voorspellingen nog maar in zijn kinderschoenen staat en dus enkel maar ingewikkelder zal worden.

Bon, ik geef het toe: het grootste gedeelte van alles is hobby en omdat ik het leuk vind, maar op het einde van de rit zorgt het wel voor een veel lagere rekening dan wat mensen betalen die enkel maar huilen omdat de spelregels steeds wijzigen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik niet luidop sta te vloeken telkens er weer iets verandert aan de manier waarop we onze energie betalen... laat dat ook wel duidelijk zijn.

EDIT:
En datzelfde systeem kan ik ook gewoon doortrekken straks als ik bv zou willen mijn batterij pas beginnen opladen als er een piekopbrengst is. Afhankelijk van de voorspelde opbrengst kan het systeem dan beslissen om alles in de batterij te pompen of enkel de overschot. Probleem daarmee is dat ik een systeem moet vinden die doet alsof hij aan het surfen is op de interne webpagina van de batterij want de API werkt tegen op dat vlak...

EDIT 2:
En als we dan toch bezig zijn: een plan in een nog verdere toekomst is om met spotprijzen te werken, dan zal de aansturing op nog andere basis moeten gebeuren maar eigenlijk is het ook gewoon bepaalde variabelen anders voeden (met de voorspelde spotprijzen dus, in plaats van de voorspelde zonneschijn).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sturen van warmwaterproductie doe ik nu en dat werkt maar is niet voldoende, bijlange niet.
J.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Dat is omdat je niet snapt dat politiek op ALLES invloed heeft. De politiek bepaalt de voorwaarden en dus ook of jij het al dan niet interessant zal vinden om in HE te investeren. HE gaat bovendien veel verder dan louter individuele investeringen, vandaar opnieuw de politieke link.
Euh nee. IK bepaal of er ZP op mijn dak komt en niet de politiek.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja Jack, Jaja...
J.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Ja Jack, Jaja...
J.
Zegt de man die schreef...
Joe de Mannen schreef:Augurken zijn dan ook niet om te eten.
J.

Tja, wat mogen/moeten we van jou nog geloven??
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:
Wie nu nog niet doorheeft dat heel die groene, hernieuwbare energiehysterie gewoon 1 janboel van jewelste is, die is rijp voor het zothuis. En geloof mij, dergelijke individuen zitten hier op UB.
Tja, op de verkeerde schieten is een hobby van sommigen maar dat heb je als je de kern van het probleem niet ziet. HE is geen probleem, het is zelfs positief maar hoe ons "BELEID" ermee omgaat om de noodzakelijke switch te "managen", DAAR zit het echte probleem.

De reden van dat tarief is het niet investeren in het net waardoor het nu niet aangepast is aan de toekomst en wij zullen dat kunnen betalen. De politiek probeert nu met allerlei methodes die rekening aan ons voor te leggen maar hun onkunde ligt aan de basis, niet HE.

De planeet maakt ons steeds meer duidelijk dat ons oude model niet meer kan maar die boodschap vonden politici te lastig. Sommigen zijn nog altijd zo geïndoctrineerd door die riedel dat ze hem vanbuiten kunnen opzeggen, zolang men kapt op HE en groen laat men hen immers met rust. Waarom is Demirke anders ineens nu pas zo gebeten, dat plan was toch geen groot geheim en werd hier al veel langer besproken. Komen er verkiezingen aan? :roll:
Helemaal mee eens, nagels met koppen.
1 puntje ontbreekt vind ik, de reden waarom er niet in geïnvesteerd wordt in het net.. De reden is eigenlijk simpel.. De aandeelhouders van de netbeheerders zijn de gemeenten en die hebben zo een gat in hun hand dat die al jaren die intercommunales leeg aan het zuigen zijn. Al die politieke postjes die daar mee aan de vetpotten zitten helpen ook niet natuurlijk..
Het probleem is dus dat het capaciteitstarief minstens even veel geld ih laadje moet brengen zodat die gemeenten geen verlies doen. Ik kan me zelfs inbeelden dat er een aantal ingefluisterd hebben dat ze zelfs wat extra geld gaan nodig hebben.. Want tja.. Aan dat net zal toch ook moeten gewerkt worden dus daar zijn extra inkomsten voor nodig..
Dus de negatieve connotatie dat daar nu rond hangt met al super hoge tarieven en de vreg die gezegd heeft dat 60% max 10 % meer gaat betalen maar dat voor de andere 40% het meer dan 10% extra zal zijn maakt het allemaal niet beter om te verteren..

Tom
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”