phil48 schreef:Database (meldingsplicht) voor zwembaden e.d. die een extra taks electriciteit en water opleggen. Niet moeilijk toch?
Of ZP verplichten als je een zwembad aanlegt.
Zo'n database bestaat al hoor.
Met de regelmaat van de klok wordt al je onroerend goed tot in detail van bovenuit op foto vastgelegd.
Of daar dan ook iets mee gedaan wordt is iets anders.
Maar ik denk toch niet dat een "liberale" partij als eerste dat als luxe ziet en extra gaat belasten. Eerder omgekeerd en (basic) arbeid nog wat meer belasten.
Freec schreef:Ik persoonlijk ben van mening, alles op 21% en laat de winst die de overheid doet, terugvloeien in een belastingverlaging.
En zo zullen mensen wel zuinig zijn.
Dat verband zie ik niet. Hoe bekom je door een niet gerelateerde belastingsverlaging een zuiniger gedrag?
Phil48 schreef:En zo zijn we terug aan af. De ene zegt 6 procent BTW is slecht, want je bevoordeeld degenen met een dik zwembad. Dan komen ze af wat is een dik zwembad? Een opblaasbaar badje met een WP
Dus brengen we het maar terug naar 21 procent. Iedereen tevreden, behalve degene die net boven de armoegrens leeft en geen beroep kan doen op sociaal tarief. Pech dan.
EV rijders hebben doorgaans wel geld voor ZP. Dat zijn dus geen grootverbruikers he. De Heisten van deze wereld, die pochen dat ze iedere maand de maatschappij steunen met wat ze injecteren. Al vergeten ze wel dat de maatschappij hun certificaten betaalt
Wanneer men echt wil is dat zo moeilijk niet (de vraag is of me n het wel echt wil en het niet louter bij wat symboolpolitiek wenst te houden).
Defenieer een basisverbruik per persoon in kWh per jaar en hef daar de laagste BTW voet.
Laat de BTW voet stijgen in schijven verbonden aan een verhoogde afname.
Elektrisch verwarmen is ook geen probleem want dat kan (net zoals nu al bij accumulatieverwarming) aan een vaste verbinding met afzonderlijk tarief (en BTW voet).
Idem voor wie al elektrisch wenst te rijden. Daar kan je nu al een afzonderlijke meter (met een lager kWh tarief) voor aanvragen en is het ook daar gemakkelijk een andere BTW voet voor aan te rekenen.
En wat betreft die certificaten, die worden inderdaad door de maatschappij betaalt. Zoals zoveel andere zaken betaalt worden door de ene ten bate van de andere. Vergeet ook niet dat die certificaten in het leven werden geroepen om individuen te laten investeren in HE zodat de overheid dit niet zelf moest doen en diezelfde overheid (en de belastingbetaler waarop ze teren) minder boetes dient te betalen omdat ze anders nog minder van de opgelegde doelstellingen zouden halen. Je kan nog altijd beter een deel van je inkomsten herverdelen aan de eigen bevolking dan te spenderen aan supranationaal te betalen boetes om een of ander buitenland extra mee te ondersteunen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.