Splitter schreef:
het is niet de zaken omdraaien: de doorsnee persoon die op 2 minuten een app download en een account aanmaakt,
zal niet d'office weten dat hij ook gelijktijdig een bankrekening in het buitenland heeft geopend.
dan zou je voor dit soort zaken eerder de plicht bij de app/aanbieder/bank moeten leggen die duidelijk aangeeft "bij deze opent u een bankrekening in land x en dient dit aangegeven te worden bij uw belastingen", en vervolgens dat zij dat ook doorgeven aan de belastingen van het land van degene die de account opent.
in tijden waarin je zo eenvoudig iets kan doen, zonder papieren te tekenen (een vinkje en een eula die niemand leest telt niet) moet je niet noodzakelijk kwaadwillend zijn om zulke zaken niet aan te geven...
en let's face it: de belgische belastingsaangifte is ook niet de meest eenvoudige die er bestaat als er constant codes bijkomen.
Je draait de zaken om vanuit het oogpunt van de wetgever en de fiscus. En het zijn zij die zullen bepalen of je in overtreding bent en wat daar de gevolgen van zijn. Dat komt niet toe aan de eventuele overtreder. Of dat goed en duidelijk geregeld is dat is, vanuit het oogpunt van de regelgever, bijzaak.
Ik zeg ook niet dat iemand van kwade wil is.
Ik besef ook dat er - op allerlei vlak - heel veel onwetende mensen zijn.
Het punt is dat iedereen geacht wordt de wet te kennen en zeker in financiële transacties.
Je moet mij dan ook niet overtuigen van de intentie maar - in voorkomend geval - de eventueel controlerende ambtenaar van de fiscus. De regels zijn wat ze zijn.
Maar nogmaals, ik zie het probleem niet. Op je aangifte worden geen details gevaagd. Gewoon naam, land en of de rekening reeds werd aangegeven bij het CANBB. Dus bij twijfel geef je ze gewoon aan. Aan het IBAN nummer kan je zien in welk land het rekeningnummer gevestigd is. Twijfel je over je status als rekeninghouder of het gebruik van een bepaalde rekening leg je zaak dan - desnoods via mail - voor aan het gewestelijk kantoor waaronder je valt.
De rekening aangeven bij het Centraal Aanspreekpunt van de NBB kan ten alle tijden en online. Daar moet je geen bepaald aangiftejaar voor afwachten. Daar kan je je - indien nodig - onmiddellijk mee in regel stellen.
Bijkomende codes op de belastingsbrief gaan meestal over extra voordelen die men kan bekomen.
Ik denk niet dat de meeste Vlamingen dat erg vinden.
Een belastingbrief invullen zonder gebruik te maken van de geboden voordelen is voor de meeste loontrekkenden een fluitje van een cent. Ben je geen loontrekkende heb je er meestal voordeel bij je aangifte te laten indienen door een boekhouder. Geeft je ook nog respijt in de tijd.
Maar een paypal rekening is toch nog steeds geen bankrekening dacht ik?
Nogmaals, het gaat bij zulke rekeningen over het feitelijk gebruik van de rekening en of je ze particulier of beroepshalve gebruikt.
Dat je ze via een app al dan niet moet aangeven heeft niets te maken met de app.
Wanneer ik fysiek in het buitenland mij met mijn Belgische identiteitsdocumenten aanbiedt bij een fysiek bankkantoor om daar een bankrekening te openen lichten ze me daar ook niet in dat ik deze in België moet aangeven. Dat is niet de taak van de bank noch van de aanbieder van een app want de regelgeving in alle landen is anders.
Dit is een specifieke Belgische regel en niet de regelgeving van de vestiging van de bank of app aanbieder.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.