Geert2800 schreef:Heb pas vorig jaar een hypotheek afgesloten. Omdat dit dus nieuw is voor mij vroeg ik aan de bank : welke bedragen moet ik invullen op mijn belastingsaangifte. Hun antwoord : Dat mogen wij niet zeggen vanwege de nieuwe hypotheekwet van 2017 want anders riskeren wij een boete. Het is aan U zelf en U eigen verantwoordelijkheid om de juiste getallen in te vullen bij de juiste codes. Je kan U wel laten bijstaan door iemand die op fiscaliteit hiervan op de hoogte is.
De bank heeft wel gelijk eigenlijk. Het is niet "zomaar wat getalletjes invullen", maar het gaat over keuzes vandaag die mogelijks een invloed hebben op de toekomst. Als de bank nu zegt dat je het "zo" moet doen en achteraf blijkt dat het beter anders gedaan was, kan je hen aanklagen.
- wie heeft hoeveel van het huis
- SSV inbrengen of niet
Concreet:
vul in code 3370 het bedrag in
als uw partner ook eigenaar is van de woning, kan je ook daar het bedrag invullen
het bedrag:
> €1520 gedurende de ganse looptijd
> vermeerderd met €760 voor de eerste 10 jaar
> vermeerderd met €80 als je 3 kinderen ten laste had bij het tekenen van het krediet
Je telt alle kapitaalsaflossingen en intrestafllossingen bij elkaar op en verdeelt dat bedrag pro rata volgens aandeel in de eigendom.
Stel je hebt €12000 afgelost het voorbije jaar (inkomsten 2018 - aangifte 2019), als jij voor 2/3 eigenaar bent en uw vrouw 1/3, dan is uw maximumbedrag €8000 en dat van uw vrouw €4000.
Als je ook een schuldsaldoverzekering (SSV) hebt, wordt het boeiend.
De kans is heel klein dat je met uw kapitaal- en intrestaflossingen het maximumbedrag voor een krediet (in dit geval dus €2280) niet haalt. Er is dan ook geen enkele reden om dat bedrag mee te tellen.
Als je 1 keer een SSV-aflossing in uw belastingen hebt ingebracht, moet je daar ook belastingen op betalen bij de uitbetaling. Mijn advies is altijd om SSV niet mee te nemen in de belastingaftrek voor woning aka hypothecair krediet.