Med schreef:Dialoog mag zeker, maar er is wel een verschil tussen een dialoog (onderhandelingen) voeren met open houding, en eerst een oorlog starten en gewoon uw eisen op de onderhandelingstafel leggen zonder hiervan af te willen wijken.
Inderdaad, met Poetin kun je gewoon niet dialogeren.
Hij staat ook constant te liegen waar je bijstaat.
Kijk naar zijn laatste leugen : "We gaan de fabriek niet bestormen", een paar dagen later lees je dat hij dat toch probeert.
Wat moet je overigens onderhandelen met iemand die zijn doelen constant verandert?
Eerst moest hij "alleen maar" de Donbas erbij hebben, dan moesten het de hele provincies zijn, nu is het hele Zuiden, Kiev heeft hij ook al proberen pakken.
Zijn eisen zijn gewoon een opsomming van wat hij denkt militair te kunnen veroveren.
Voor mij is een
echte pacifist iemand die niet erop uit is om zelf andere grondgebieden te gaan veroveren, iemand die zelf geen oorlog wil starten.
Maar dat is iets anders dan een naïeveling die zijn eigen land onverdedigbaar wil laten, omdat dat zogezegd een garantie op vrede is.
Het is ook wat anders dan zeggen dat de oorlog zo snel mogelijk moet gedaan zijn, zonder ook maar op enige wijze naar het resultaat te kijken.
Dat zijn naïevelingen, maar anderzijds zijn ze ook medeplichtig aan het uitvoeren van het recht van de sterkste, de brutaalste, de meest onmenselijke.
Ccatalyst schreef:De EU steunt Oekraine met wapens. Maar tegelijk heeft de EU sinds het begin van de oorlog ook al 35 miljard EUR aan Rusland gegeven.
Ik stoor mij wel aan dat woordje "gegeven".
Het gaat over olie, gas en steenkool die gekocht werden, handel drijven dus.
Als ik bij mijn bakker een brood koop, dan heb ik niet zomaar geld "gegeven" aan die bakker, het was geen cadeau.
Dat we zo snel mogelijk daar vanaf moeten, spreekt voor zich, maar we moeten niet landen met de vinger wijzen omdat hun beleid dat ze jarenlang gevoerd hebben ons nu toevallig slecht uitkomt in deze oorlog.
België met zijn Vivaldi regering ging ook een kernuitstap doen, en dan gingen we ook afhankelijker worden van Russisch gas.
En elk land heeft ook zo zijn gevoeligheden als het over handel drijven gaat.
Wij hebben hier ook de diamantsector.
In de plaats dat het ene Europese land uitvalt tegenover het andere, zouden we dus beter elkaar helpen om zo snel mogelijk die afhankelijkheid van Russisch gas en Russische olie weg te krijgen.
Het alternatief, zwarte pieten tussen Europese landen, is precies die verdeel-en-heers tactiek die je overal ziet, tot op dit forum toe, het is spek naar de bek van de Poetin vriendjes.