Med schreef:Dus u ontkent dat de toenadering door Oekraine naar NAVO toe vanaf 2015 ingegeven is door de russische agressie en landbezetting? Dat had er helemaal niets mee te maken?
Wat ik ontken of niet ontken is niet aan u om dat te beslissen, maar daar zijt ge straf in. Daar heb ik je al een paar keer op gewezen en toch blijft ge dat doen. Woordjes in de mond leggen werkt niet bij mij. Dat zou je ondertussen al moeten weten. Ik zal je een plezier doen en een stukje historie aan de dag leggen.
Je knipt een stuk uit de hele context met de annexatie van de Krim (dat niet gerechtvaardigd was voor alle duidelijkheid, maar wel te begrijpen) en gaat daar dan je theorie zoeken over hoe Oekraïne de NAVO zou binnen halen. Alsof Oekraïne daar ooit zelf veel in te zeggen heeft gehad want het is zelf ook maar een pion hoor. Je negeert straal dat de NAVO al vanaf de de jaren '90 van de vorige eeuw op een doortastende manier zich uitbreidt naar het oosten, koste wat kost. Dat vooraanstaande, ja zelfs Amerikaanse experts waarschuwden dat George W Bush de alliantie onder druk zette door aan te kondigen dat Georgië en Oekraïne kost wat kost lid van de NAVO zouden worden op de top in Boekarest in 2008. Beiden landen hoorden het in Keulen donderen...
Rusland heeft toen al heel duidelijk gezegd dat dit als een existentiële bedreiging werd beschouwd en dat toetreding zonder de Krim en zonder de oostelijke regio's zou zijn en dat de rode lijn wel degelijk getrokken was. Men was dus wel degelijk gewaarschuwd maar het westen lag en ligt niet wakker van de gevolgen die er voor Oekraïne zouden zijn. De verontwaardiging in 2015 bij de annexatie van de Krim en nu met de agressie in 2022 is daarom des te pijnlijker. Het stond gewoon in de sterren geschreven dat Rusland Oekraïne ging binnen vallen en toch werd er nog gespeculeerd tot zelfs in februari van dit jaar, een paar dagen voor de inval.
Straffer nog, terwijl Rusland al bezig was met zijn troepen aan de grens te verzamelen ging met in december van vorig jaar nog wat soldaatje spelen en oefeningen houden voor de neus van de Russen. Dus tja...
En nu mag iedereen nog eens zeggen dat dat een goedpraten is van wat de Russen aan het uitvreten zijn. Dat is verwerpelijk, elke oorlog is verwerpelijk, maar de rede en het waarom is daarom niet minder belangrijk. Alleen het erkennen van die onderliggende elementen zijn een uitweg uit de impasse.
Dizzy schreef:Ook op langere termijn moeten de gevolgen pas komen want zijn geldschijtende ezel (gas/olie) heeft hij zelf gecastreerd. De omslag naar HE zal nu veel harder en sneller ingezet worden en hij zal pas als laatste optie gelden.
Denk je dat echt? Door Nord Stream I heeft er nog nooit zoveel aardgas gestroomd als de laatste weken dus van aardgas zou ik al niet zo zeker meer zijn. En HE? Ge zijt den Biden zijn vettig schaliegas al vergeten?
Dizzy schreef:Afgesloten van de rest en enkel nog 1 mogelijke partner.
Dan denk ik toch dat je eens wat beter naar die wereld moet kijken. Niet iedereen reageert op de manier zoals het westen dat doet. Neem nu India. Een land met meer burgers dan Europa en de VS samen en daarmee een pak derde wereld landen en grote delen van Azië. Ik zou dus met zo'n uitspraken wel oppassen.