Aan de EV rijders ...
-
- Starter Plus
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 10:01
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 3 keer
Zijn er hier mensen die een laadpas gebruiken zonder abonnementskost?
Er zijn verschillende operators die zoiets aanbieden, ben op zoek naar wat ervaringen. Onze situatie: 99% van de tijd thuisladen, dus niet op zoek naar de scherpste prijzen aan een publieke laadpaal, want een abonnementskost van 5+ €/maand halen we er toch nooit uit.
Er zijn verschillende operators die zoiets aanbieden, ben op zoek naar wat ervaringen. Onze situatie: 99% van de tijd thuisladen, dus niet op zoek naar de scherpste prijzen aan een publieke laadpaal, want een abonnementskost van 5+ €/maand halen we er toch nooit uit.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Bij mijn auto was er eentje van Plugsurfing bijgeleverd, maar sinds hun nieuwe app wordt mijn credit card niet meer aanvaard en de support reageert niet dus ik denk dat die vuilbak in gaat.h1ttent1t schreef:Zijn er hier mensen die een laadpas gebruiken zonder abonnementskost?
Ik heb er nu eentje van Q8 besteld. Kost 35 cent per laadbeurt. Plugsurfing rekent 10% extra bovenop de kWh kost dus na ~10kWh laden is Q8 al goedkoper.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Nee, een BEV heeft een elektromotor gevoed met batterijen, een EV met waterstoftank heeft een elektromotor gevoed met de oxidatie van waterstof, de nieuwe Qashqai EV heeft een elektromotor gevoed door een bezinemotor die als generator dient, etc.Block schreef:Hebben niet alle EV's batterijen sasuke?
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Je hoort me zeker niet zeggen dat je te snel reed of zo, maar langer dan 2u (of pak zelfs 3u) in een auto zitten zonder rustmoment van pakweg een half uur tot een uur is gewoon niet meer te verantwoorden.sky schreef:Heb nergens harder gereden dan toegelaten, 126km/u op gps waar je 130km/u mag.
De rest netjes 110 of 90. Heb geen enkel moment ook maar enig teken van vermoeidheid gehad.
Heb me 2 weken op voorhand al aangepast aan vroeger opstaan en eerder gaan slapen zodat ik voldoende fit was.
Geen file helpt natuurlijk.
Meestal ga ik het zelf gaan uitrekenen en schat ik iets van 200 a 300 km (maximaal) om opnieuw te laden. Maar ik ga zeker niet d e fouten maken die de app heeft gemaakt om me na nog geen 100km al te laden laden. Er bestaan aan de andere kant nog wel apps met een routeplannerfunctie zoals bvb chargemap. Al heb ik die nog niet geprobeerd.Goztow schreef:Krisken wat gebruik je normaal gezien om je lange ritten te plannen, om laadstoppen te plannen ?
Zelf heb ik er verschillende. Shell Recharge is kosteloos, net als Plugsurfing. Voor Chargemap betaal je éénmalig 20 euro. Ik heb ook dats24 van de Colruyt, maar die ga ik stopzetten (kostprijs : 1 euro / maand). Gebruikte die voornamelijk om te chargen aan de Colruyt vlakbij het werk, maar daar werkt een andere (goedkopere) kaart nu ook op, dus wat nutteloos.h1ttent1t schreef:Zijn er hier mensen die een laadpas gebruiken zonder abonnementskost?
Er zijn verschillende operators die zoiets aanbieden, ben op zoek naar wat ervaringen. Onze situatie: 99% van de tijd thuisladen, dus niet op zoek naar de scherpste prijzen aan een publieke laadpaal, want een abonnementskost van 5+ €/maand halen we er toch nooit uit.
En bij deze : de route is gemaakt!
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Ik merk toch dat dit zeer afhankelijk is van persoon tot persoon. Tegenwoordig heb ik ook last om langer aan één stuk door te rijden (ik merk dat ik minder alert wordt). 5u doorrijden is voor mij toch echt de max vind ik op dit moment persoonlijk.krisken schreef: Je hoort me zeker niet zeggen dat je te snel reed of zo, maar langer dan 2u (of pak zelfs 3u) in een auto zitten zonder rustmoment van pakweg een half uur tot een uur is gewoon niet meer te verantwoorden.
Echter heb ik in het verleden ook al 10u doorgereden met 2 keer een stop van max 10 minuten en dat is me perfect gelukt.
Hangt ook allemaal af hoe druk het is in het verkeer (ik reed zulke ritten s nachts) en hoe comfortabel/ruim je wagen is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Gewoonlijk gaan we met twee volwassenen op reis.krisken schreef: Je hoort me zeker niet zeggen dat je te snel reed of zo, maar langer dan 2u (of pak zelfs 3u) in een auto zitten zonder rustmoment van pakweg een half uur tot een uur is gewoon niet meer te verantwoorden.
3 uur rijden, plaspauze 10 minuten, partner neemt stuur over en rijdt ook 2 uur.
Daarna iets langere pauze om te eten.
En opnieuw 3 uur rijden en dan wisselen.
Gemakkelijk 1000 tot 1200 km per dag zonder vermoeid te geraken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Zijn er nog anderen kaarten die met een abonnement werken met flat fee? Ik heb nu een BMW Charging kaart waar ik 4,99 per maand voor betaal en dan geeft een flatfee van 30 cent per kWh op AC en 50 cent voor DC laden overal in BE (per land andere tarieven, maar allemaal schappelijk, NL is nog goedkoper). Behalve Ionity natuurlijk, daar mag je volle pot betalen. Met dat ik eigenijk altijd publiek laad haal ik dat er zo uit. Maar bestaat er een alternatief (voor moest ik weg gaan van BMW, die kaart is gekoppeld aan uw VIN)? Ik kan niet direct eentje vinden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Het dingetje rond de moeilijk blusbare batterijen begint ook hier steeds meer een dingetje te worden.
https://www.hln.be/drive/een-brandende- ... ~a062974d/
https://www.hln.be/drive/een-brandende- ... ~a062974d/
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
Even het belangrijkste bijvoegen van artikel , vooral de gedachte zulke ettelijke EV's in een ondergrondse appartementsblok geparkeerd of in zo een grote park & ride eentje begint en de EV. "buurwagens" doen mee ....Dizzy schreef:Het dingetje rond de moeilijk blusbare batterijen begint ook hier steeds meer een dingetje te worden.
https://www.hln.be/drive/een-brandende- ... ~a062974d/
"Een brandende batterij blussen? Dan moet de elektrische auto 7 dagen een zwembad in”: expert geeft tips om het niet zover te laten komen
Neen, elektrische auto’s branden niet vaker dan klassieke modellen op diesel of benzine.
Maar als ze branden, heb je een serieus probleem. De brandweer trouwens ook. Die beveelt daarom nu zelfs parkeerbeperkingen aan. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit hoe dat komt. En welke voorzorgen je zelf kan nemen."
Brecht Vanhaelewyn 17-03-22, 14:02 Laatste update: 14:58
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dan krijg je zoiets als op die boot onlangs, een paar duizend Porsches en andere wagens in de fik en met boot en al naar de zeebodem.Matt555 schreef:Even het belangrijkste bijvoegen van artikel , vooral de gedachte zulke ettelijke EV's in een ondergrondse appartementsblok geparkeerd of in zo een grote park & ride eentje begint en de EV. "buurwagens" doen mee ....Dizzy schreef:Het dingetje rond de moeilijk blusbare batterijen begint ook hier steeds meer een dingetje te worden.
https://www.hln.be/drive/een-brandende- ... ~a062974d/
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Wat gaan ze dan in de (nabije) toekomst doen wanneer >70% elektrisch rijdt? Er is nu al parking te kort. Is iedereen verbieden om nog in ondergrondse parkeergarages of park & rides te staan nog houdbaar dan? En wat als het mis loopt in bv een appartement?Matt555 schreef: Even het belangrijkste bijvoegen van artikel , vooral de gedachte zulke ettelijke EV's in een ondergrondse appartementsblok geparkeerd of in zo een grote park & ride eentje begint en de EV. "buurwagens" doen mee ....
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Het is geen kaart en gratis abonnement
De app van bonnet, t zijn volume pakketten van 50, 120 of 200kWh. Je kan elke maand stoppen of starten en als je t laat doorlopen neem je de niet verbruikte kWh mee naar de volgende maand. Werkt momenteel op Fastned,Allego en EV box
De app van bonnet, t zijn volume pakketten van 50, 120 of 200kWh. Je kan elke maand stoppen of starten en als je t laat doorlopen neem je de niet verbruikte kWh mee naar de volgende maand. Werkt momenteel op Fastned,Allego en EV box
powaq schreef:Zijn er nog anderen kaarten die met een abonnement werken met flat fee? Ik heb nu een BMW Charging kaart waar ik 4,99 per maand voor betaal en dan geeft een flatfee van 30 cent per kWh op AC en 50 cent voor DC laden overal in BE (per land andere tarieven, maar allemaal schappelijk, NL is nog goedkoper). Behalve Ionity natuurlijk, daar mag je volle pot betalen. Met dat ik eigenijk altijd publiek laad haal ik dat er zo uit. Maar bestaat er een alternatief (voor moest ik weg gaan van BMW, die kaart is gekoppeld aan uw VIN)? Ik kan niet direct eentje vinden.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Kleine wijziging : de kaart toont nu ook de route terug, alsook de Google Sheet die de route terug toont!
En gemakkelijk een trombose erbij! Dus opnieuw : het blijft afgeraden.duizend schreef:Gewoonlijk gaan we met twee volwassenen op reis.krisken schreef: Je hoort me zeker niet zeggen dat je te snel reed of zo, maar langer dan 2u (of pak zelfs 3u) in een auto zitten zonder rustmoment van pakweg een half uur tot een uur is gewoon niet meer te verantwoorden.
3 uur rijden, plaspauze 10 minuten, partner neemt stuur over en rijdt ook 2 uur.
Daarna iets langere pauze om te eten.
En opnieuw 3 uur rijden en dan wisselen.
Gemakkelijk 1000 tot 1200 km per dag zonder vermoeid te geraken.
Je zou kunnen kijken naar Tesla Supercharge, die gedeeltelijk openstaat voor non-Tesla wagens : in NL helemaal, in Noorwegen en Frankrijk is het aantal beperkt. Bij Ionity kan je ook kijken naar Ionity Passport en voor NL/BE en hier en daar in DE, UK en FR kan je eens kijken naar Fastned. Een andere optie is Bonnet (https://www.joinbonnet.com/pricing). Wat Ionity betreft : ik heb bvb een kaart bij Plugsharing waar ik Ionity Passport op heb (via een omwegje). Kan je op elke wagen gebruiken.powaq schreef:Zijn er nog anderen kaarten die met een abonnement werken met flat fee? Ik heb nu een BMW Charging kaart waar ik 4,99 per maand voor betaal en dan geeft een flatfee van 30 cent per kWh op AC en 50 cent voor DC laden overal in BE (per land andere tarieven, maar allemaal schappelijk, NL is nog goedkoper). Behalve Ionity natuurlijk, daar mag je volle pot betalen. Met dat ik eigenijk altijd publiek laad haal ik dat er zo uit. Maar bestaat er een alternatief (voor moest ik weg gaan van BMW, die kaart is gekoppeld aan uw VIN)? Ik kan niet direct eentje vinden.
HLN vergeet dat er zelfs wagens komen met een "kraantje" waar de brandweer op kan aansluiten en waar er dan een waterbuffer komt rond je batterij. De Kia EV6 heeft dit bvb. Overigens : als je begint met parkeerbeperkingen voor EV's dan moet je dat durven doortrekken naar alle wagens, alles kan immers in de fik vliegen.Dizzy schreef:Het dingetje rond de moeilijk blusbare batterijen begint ook hier steeds meer een dingetje te worden.
https://www.hln.be/drive/een-brandende- ... ~a062974d/
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Inderdaad, we hebben ook de overstap ooit gemaakt van paard en kar naar voertuigen met brandstof.krisken schreef:HLN vergeet dat er zelfs wagens komen met een "kraantje" waar de brandweer op kan aansluiten en waar er dan een waterbuffer komt rond je batterij. De Kia EV6 heeft dit bvb. Overigens : als je begint met parkeerbeperkingen voor EV's dan moet je dat durven doortrekken naar alle wagens, alles kan immers in de fik vliegen.Dizzy schreef:Het dingetje rond de moeilijk blusbare batterijen begint ook hier steeds meer een dingetje te worden.
https://www.hln.be/drive/een-brandende- ... ~a062974d/
Dat is ook een sprong die inherent meer brandrisico met zich mee brengt.
Uiteindelijk moet je kijken naar de incidentie en passen we ons wel aan naar de realiteit. Dat is echt geen groot obstakel.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Alles kan in de fik vliegen maar blijkbaar krijg je niet alles zomaar uit de fik.krisken schreef:als je begint met parkeerbeperkingen voor EV's dan moet je dat durven doortrekken naar alle wagens, alles kan immers in de fik vliegen.
Bij deze werkte het kraantje blijkbaar niet zo goed
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Iemand zei hier dat dat een ander type van batterij is dat minder snel vuur vat.woutervh schreef:Of in uw garage...
Idem voor die thuisbatterijen eigenlijk
Het probleem met de branden bij EV's is ook dat ze niet zoals bij ICE's meestal in brand vliegen als ze rijden, buiten dus. De branden gebeuren hier eerder bij het laden en dan staan ze vaak binnen (garage). Neem daarbij dat die wagens dicht bij elkaar staan en het wordt helemaal leuk. Dat hebben we onlangs gezien met de brand op het schip vol met oa Porsches dat uiteindelijk gezonken is.
Het is maw iets waar men met aandacht naar moet kijken om dit zoveel mogelijk op te lossen want nu zijn er nog maar weinig EV's.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
10 minuten stoppen om de drie uur geeft dus risico op trombose.krisken schreef:En gemakkelijk een trombose erbij! Dus opnieuw : het blijft afgeraden.duizend schreef:Gewoonlijk gaan we met twee volwassenen op reis.krisken schreef: Je hoort me zeker niet zeggen dat je te snel reed of zo, maar langer dan 2u (of pak zelfs 3u) in een auto zitten zonder rustmoment van pakweg een half uur tot een uur is gewoon niet meer te verantwoorden.
3 uur rijden, plaspauze 10 minuten, partner neemt stuur over en rijdt ook 2 uur.
Daarna iets langere pauze om te eten.
En opnieuw 3 uur rijden en dan wisselen.
Gemakkelijk 1000 tot 1200 km per dag zonder vermoeid te geraken.
De excuses om de nadelen van een EV goed te praten worden steeds inventiever
Dus al die vliegtuigreizigers riskeren continu hun leven …
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Het risico is al bij al beperkt maar niet onbestaande. Ik sta toch zeer geregeld eens recht in het vliegtuig. Uren zitten is gewoon niet goed, ook zonder tromboses. Men noemt zitten soms zelfs de nieuwe kanker om iets. Mijn smartwatch waarschuwt om de zoveel tijd om eens op te staan, perfect bij thuiswerk.Zeker in combinatie met langdurig zitten in een vliegtuigstoel neemt het risico op een trombose dan toe. Het risico op trombose door vliegen is ongeveer 3 keer groter dan op de grond. Dit is gelukkig nog steeds een klein risico: trombose treft normaal gesproken per jaar 2 op de 1000 mensen.
Lang aan één stuk is niet alleen ongezond, het is ook onveilig.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Vraag het eens aan uw huisarts.duizend schreef:Dus al die vliegtuigreizigers riskeren continu hun leven …
Op intercontinentale vluchten zit zowat iedereen met "flubit" sokken, dat is niet voor hun plezier.
En heel wat mensen wordt sterk afgeraden om te vliegen, om die reden.
EV of niet, pauzeren moet je toch.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Het gaat mij niet zozeer om het snelladen. Dat heb ik in de praktijk weinig nodig dus al die (dure) abonnementen zijn niet zo van belang. Maar wel het goedkope(r) AC laden met overal dezelfde prijs. Die kaart geeft 30 cent per kWh waar je ook gaat. Tot op heden heb ik nog geen enkele aanbieder gevonden die iets gelijkaardigs lijkt te bieden. Ik denk niet dat het bestaat. Overal transactiekosten of waanzinnige marges op de kWh prijs (10%..)krisken schreef: Je zou kunnen kijken naar Tesla Supercharge, die gedeeltelijk openstaat voor non-Tesla wagens : in NL helemaal, in Noorwegen en Frankrijk is het aantal beperkt. Bij Ionity kan je ook kijken naar Ionity Passport en voor NL/BE en hier en daar in DE, UK en FR kan je eens kijken naar Fastned. Een andere optie is Bonnet (https://www.joinbonnet.com/pricing). Wat Ionity betreft : ik heb bvb een kaart bij Plugsharing waar ik Ionity Passport op heb (via een omwegje). Kan je op elke wagen gebruiken.
Die Bonnet lijkt interessant maar het is een UK bedrijf. Dat is gedoe op de firma (Brexit..) plus wisselkoersrisico er nog eens bij.
Dat is inderdaad een risico dat velen zwaar onderschatten.duizend schreef:Dus al die vliegtuigreizigers riskeren continu hun leven …
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Goh om op AC te laden heb ik kaartjes genoeg, dat is geen issue. Probleem zit hem meer dat je bij de snelladers een (duur) abonnement nodig hebt. Denk hierbij aan Ionity : 79 cent per kWh, en dat is 35 cent per kWh met een abonnement. Nadeel : het loopt een compleet jaar. Kostprijs : 18 euro.
De Tesla Superchargers die open staan voor non-tesla's vragen 69 cent per kWh, welk je met een abonnement van 13 euro per maand kan krijgen tot 45 cent per kWH, maandelijks opzegbaar.
Ook Fastned heeft dergelijk abonnement : 69 cent per kWh, en met een 12 euro kostend abonnement kan je dit laten zakken naar 45 cent per kWh. Onbekend of dit een jaar of maand abonnement is.
Via een Polestar rijder ben ik aan een gratis kaartje gekomen met een abonnement op Ionity (hij gebruikt enkel de kaart van zn werk). Alleen betaal je in Frankrijk niet per kWh maar per minuut! Aangezien de Zoë slechts 45 kW kan binnen trekken was Tesla daar net "iets" interessanter in.
De Tesla Superchargers die open staan voor non-tesla's vragen 69 cent per kWh, welk je met een abonnement van 13 euro per maand kan krijgen tot 45 cent per kWH, maandelijks opzegbaar.
Ook Fastned heeft dergelijk abonnement : 69 cent per kWh, en met een 12 euro kostend abonnement kan je dit laten zakken naar 45 cent per kWh. Onbekend of dit een jaar of maand abonnement is.
Via een Polestar rijder ben ik aan een gratis kaartje gekomen met een abonnement op Ionity (hij gebruikt enkel de kaart van zn werk). Alleen betaal je in Frankrijk niet per kWh maar per minuut! Aangezien de Zoë slechts 45 kW kan binnen trekken was Tesla daar net "iets" interessanter in.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Artikel over een test ivm range van diverse EV's:
https://www.hln.be/drive/zo-ver-komen-d ... ~ad3683ca/
https://www.hln.be/drive/zo-ver-komen-d ... ~ad3683ca/
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Wat een nutteloze test.
Bij welke temperatuur? Gebruik van airco/...? Welke uitvoering? Met/zonder wp? Hoeveel inzittenden?
Je kan al evengoed gewoon even op https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car kijken... Of daar naar de real world wordt case (-10c, verwarring aan) kijken, da's een nuttige cijfer.
Bij welke temperatuur? Gebruik van airco/...? Welke uitvoering? Met/zonder wp? Hoeveel inzittenden?
Je kan al evengoed gewoon even op https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car kijken... Of daar naar de real world wordt case (-10c, verwarring aan) kijken, da's een nuttige cijfer.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Een beetje kort door de bocht.devilkin schreef:Wat een nutteloze test.
Bij welke temperatuur? Gebruik van airco/...? Welke uitvoering? Met/zonder wp? Hoeveel inzittenden?
Je kan al evengoed gewoon even op https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car kijken... Of daar naar de real world wordt case (-10c, verwarming aan) kijken, da's een nuttige cijfer.
Als alle wagens op hetzelfde ogenblik of bij dezelfde condities getest zijn, maakt het niet uit wat de temperatuur was.
Feit is dat er wagens zijn die tot 62% meer verbruiken dan opgegeven.
Moest het een ICE zijn dan was het kot te klein, nu het EV’s zijn wordt het bedekt met de mantel der liefde.
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Je hebt nu een vergelijking waar je in weze weinig aan hebt. Een doorsnee persoon gaat maar 1 wagen hebben en wilt weten wat die kan, in welke omstandigheden. Niet dat die meer of minder doet dan X, dat kan je ook afleiden uit de ev-database.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Maar voor je iets koopt kan dat handig zijn. Denk dat weinig mensen die database kennen.
Moesten de fabrikanten de zaken ook niet rooskleuriger willen voorstellen dan het in feit is, had je dit soort vergelijkingen ook niet nodig.
Moesten de fabrikanten de zaken ook niet rooskleuriger willen voorstellen dan het in feit is, had je dit soort vergelijkingen ook niet nodig.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ach van mijn wagen vind ik zelfs tests terug waarbij men 100km verder geraakt dan het WLTP cijfer. WLTP is 460km range ... reëel haal ik in de zomer een 430km (bij normale rijstijl). In de water soms maar 300km, of 350km als ik op mijn rijstijl let.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Het probleem is de onzekerheid. Je weet dus niet hoe ver je zal kunnen rijden want er zijn diverse variabelen die ook niet zo constant zijn. Het weer, files, airco,... Mensen zijn gewoon om te weten hoe ver men met de wagen kan rijden, logisch dat er enige weerstand/angst is als dat wegvalt.
Het zou inderdaad goed zijn dat er veel striktere normen kwamen op die cijfers, net zoals met de uitstoot/verbruik bij de ICE's. Met irrealistische voorstellingen is de consument niets en het kan ook leiden tot teleurstelling na de aankoop. Als men mensen wil warm maken voor EV's moet men problemen als deze aanpakken en helder over communiceren ipv ze te minimaliseren.
Ik ben er zeker van dat de techniek nog enorme sprongen zal maken want uiteindelijk zijn dit nog eerste edities van nieuwe producten waarbij steeds kinderziekten en fouten horen. Ik begrijp dat men dit soort zaken niet graag hoort vanuit de producenten, zeker omdat de prijzen ook erg hoog liggen en de verwachtingen van het "nieuwe rijden" bijgevolg ook hoger liggen. Mensen gaan graag vooruit (letterlijk) maar achteruitgang wordt veel minder goed ontvangen. Maar zoals Cruyff al wist, elk voordeel heb zijn nadeel.
Het zou inderdaad goed zijn dat er veel striktere normen kwamen op die cijfers, net zoals met de uitstoot/verbruik bij de ICE's. Met irrealistische voorstellingen is de consument niets en het kan ook leiden tot teleurstelling na de aankoop. Als men mensen wil warm maken voor EV's moet men problemen als deze aanpakken en helder over communiceren ipv ze te minimaliseren.
Ik ben er zeker van dat de techniek nog enorme sprongen zal maken want uiteindelijk zijn dit nog eerste edities van nieuwe producten waarbij steeds kinderziekten en fouten horen. Ik begrijp dat men dit soort zaken niet graag hoort vanuit de producenten, zeker omdat de prijzen ook erg hoog liggen en de verwachtingen van het "nieuwe rijden" bijgevolg ook hoger liggen. Mensen gaan graag vooruit (letterlijk) maar achteruitgang wordt veel minder goed ontvangen. Maar zoals Cruyff al wist, elk voordeel heb zijn nadeel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Da's bij ICE wagens toch ook het geval ? Net als bij een BEV stijgt het verbruik afhankelijk van verschillende factoren.Dizzy schreef:Het probleem is de onzekerheid. Je weet dus niet hoe ver je zal kunnen rijden want er zijn diverse variabelen die ook niet zo constant zijn. Het weer, files, airco,...
Da's bij BEV wagens toch ook het geval ? Die zegt mij net als een ICE wat het geschatte rijbereik is.Dizzy schreef:Mensen zijn gewoon om te weten hoe ver men met de wagen kan rijden.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Ieder zijn ding, en ooit zal hier ook wel een EV voor de deur staan.
als mijn ice 100km minder ver komt (zou als heel straf zijn) dan lig ik daar niet van wakker.
Tankstations genoeg onderweg naar de Alpen. 100km minde4 ver op een bereik van 7-800 is heel wat anders dan op een bereik van 300km.
Ik zie me om 2u ‘s nachts al niet een eerste keer moeten stoppen om een half uur op te laden met 3 kinderen op de achterbank.
Een of twee keer laden tot daar aan toe, maar na de 3de, 4de, ….7de keer is de fun er wel al lang vanaf.
Ik zou evenveel geduld als Krisken willen hebben, (zie zij trip naar Spanje), maar zo zit ik niet in elkaar.
Ik ben het meeste op mij gemak als de kinderen slapen op de achterbank en ik ‘s nachts lekker rustig mijn km’ers kan afmalen zonder 6,7x te moeten stoppen onderweg. Ik krijg al stress als ik eraan denk dat ik elke 200-300 km een tankstation moet zoeken en dan nog telkens 20-40min moet wachten.
als mijn ice 100km minder ver komt (zou als heel straf zijn) dan lig ik daar niet van wakker.
Tankstations genoeg onderweg naar de Alpen. 100km minde4 ver op een bereik van 7-800 is heel wat anders dan op een bereik van 300km.
Ik zie me om 2u ‘s nachts al niet een eerste keer moeten stoppen om een half uur op te laden met 3 kinderen op de achterbank.
Een of twee keer laden tot daar aan toe, maar na de 3de, 4de, ….7de keer is de fun er wel al lang vanaf.
Ik zou evenveel geduld als Krisken willen hebben, (zie zij trip naar Spanje), maar zo zit ik niet in elkaar.
Ik ben het meeste op mij gemak als de kinderen slapen op de achterbank en ik ‘s nachts lekker rustig mijn km’ers kan afmalen zonder 6,7x te moeten stoppen onderweg. Ik krijg al stress als ik eraan denk dat ik elke 200-300 km een tankstation moet zoeken en dan nog telkens 20-40min moet wachten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Inderdaad maar dan is het "maar" 1000 km in plaats van 1200 km als ik echt moeite doe... dat is iets anders dan zelfs niet meer over en weer naar de kust of de Ardennen kunnen rijden met een vlotte sportieve rijstijl.VOiD schreef:Da's bij ICE wagens toch ook het geval ? Net als bij een BEV stijgt het verbruik afhankelijk van verschillende factoren.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Akkoord, de autonomie is eigenlijk het grootste "probleem" als je eens een lange afstand wil doen. Maar die wordt steeds beter en ik denk dat we binnen 3 jaar deze discussie niet meer hebben.DarkV schreef:Inderdaad maar dan is het "maar" 1000 km in plaats van 1200 km als ik echt moeite doe... dat is iets anders dan zelfs niet meer over en weer naar de kust of de Ardennen kunnen rijden met een vlotte sportieve rijstijl.
Langs de andere kant, 3 weken geleden beneden Parijs geweest en gans de tijd kunnen gratis laden. Zowel de snellader onderweg als de laadpaal aan het hotel heeft me 0€ gekost. In deze tijden toch wel mooi meegenomen
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Laten we beginnen bij het begin. De rit is gedaan met een Renault Zoë ZE50. Mocht je die niet kennen : dat is een stadswagentje met een 52kWh batterij die maximaal kan laden aan 50kW volgens de papieren al heb ik dat nog nooit gezien, 45kW is echt wel het maximum.sky schreef: Ik zou evenveel geduld als Krisken willen hebben, (zie zij trip naar Spanje), maar zo zit ik niet in elkaar.
Ik ben het meeste op mij gemak als de kinderen slapen op de achterbank en ik ‘s nachts lekker rustig mijn km’ers kan afmalen zonder 6,7x te moeten stoppen onderweg. Ik krijg al stress als ik eraan denk dat ik elke 200-300 km een tankstation moet zoeken en dan nog telkens 20-40min moet wachten.
De laadcurve kan je alvast hier bekijken : https://support.fastned.nl/hc/nl/articl ... t-ZOE-CCS-
Gevolg is dat deze wagen vrij zuinig is qua verbruik, maar dat je inderdaad vrij dikwijls mag gaan laden met een gemiddelde van 45 minuten per laadbeurt. Ook wil ik er op wijzen dat in de heenrit ik een bepaalde applicatie gevolgd heb, ook al was laden in mijn ogen zeker nog niet nodig. In het terugrijden kon ik eveneens het aantal laadbeurten met 2 verminderen als ik niet naar Pont Du Gard was gegaan en geen mosterd had gekocht.
Eigenlijk moet je het niet zo interpreteren. Ik bekijk het meer als volgt : als je die 1800km kan afleggen met een Renault Zoë ZE50, dan kan je dat met om het even welke andere EV ook die je vandaag koopt. Als je kijkt naar de Kia EV6 (of zijn broertje de Hyundai Ioniq 5) welke aan 250kW kunnen laden dan zie je dat een laadbeurt amper 20 minuten duurt om van 10% naar 90% te gaan dankzij de 800V batterij. En ja, alle laadpunten waar ik gestopt ben kunnen die snelheden leveren.
https://support.fastned.nl/hc/nl/articl ... de-Kia-EV6
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti