![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Bij mijn auto was er eentje van Plugsurfing bijgeleverd, maar sinds hun nieuwe app wordt mijn credit card niet meer aanvaard en de support reageert niet dus ik denk dat die vuilbak in gaat.h1ttent1t schreef:Zijn er hier mensen die een laadpas gebruiken zonder abonnementskost?
Nee, een BEV heeft een elektromotor gevoed met batterijen, een EV met waterstoftank heeft een elektromotor gevoed met de oxidatie van waterstof, de nieuwe Qashqai EV heeft een elektromotor gevoed door een bezinemotor die als generator dient, etc.Block schreef:Hebben niet alle EV's batterijen sasuke?![]()
Je hoort me zeker niet zeggen dat je te snel reed of zo, maar langer dan 2u (of pak zelfs 3u) in een auto zitten zonder rustmoment van pakweg een half uur tot een uur is gewoon niet meer te verantwoorden.sky schreef:Heb nergens harder gereden dan toegelaten, 126km/u op gps waar je 130km/u mag.
De rest netjes 110 of 90. Heb geen enkel moment ook maar enig teken van vermoeidheid gehad.
Heb me 2 weken op voorhand al aangepast aan vroeger opstaan en eerder gaan slapen zodat ik voldoende fit was.
Geen file helpt natuurlijk.
Meestal ga ik het zelf gaan uitrekenen en schat ik iets van 200 a 300 km (maximaal) om opnieuw te laden. Maar ik ga zeker niet d e fouten maken die de app heeft gemaakt om me na nog geen 100km al te laden laden. Er bestaan aan de andere kant nog wel apps met een routeplannerfunctie zoals bvb chargemap. Al heb ik die nog niet geprobeerd.Goztow schreef:Krisken wat gebruik je normaal gezien om je lange ritten te plannen, om laadstoppen te plannen ?
Zelf heb ik er verschillende. Shell Recharge is kosteloos, net als Plugsurfing. Voor Chargemap betaal je éénmalig 20 euro. Ik heb ook dats24 van de Colruyt, maar die ga ik stopzetten (kostprijs : 1 euro / maand). Gebruikte die voornamelijk om te chargen aan de Colruyt vlakbij het werk, maar daar werkt een andere (goedkopere) kaart nu ook op, dus wat nutteloos.h1ttent1t schreef:Zijn er hier mensen die een laadpas gebruiken zonder abonnementskost?
Er zijn verschillende operators die zoiets aanbieden, ben op zoek naar wat ervaringen. Onze situatie: 99% van de tijd thuisladen, dus niet op zoek naar de scherpste prijzen aan een publieke laadpaal, want een abonnementskost van 5+ €/maand halen we er toch nooit uit.
Ik merk toch dat dit zeer afhankelijk is van persoon tot persoon. Tegenwoordig heb ik ook last om langer aan één stuk door te rijden (ik merk dat ik minder alert wordt). 5u doorrijden is voor mij toch echt de max vind ik op dit moment persoonlijk.krisken schreef: Je hoort me zeker niet zeggen dat je te snel reed of zo, maar langer dan 2u (of pak zelfs 3u) in een auto zitten zonder rustmoment van pakweg een half uur tot een uur is gewoon niet meer te verantwoorden.
Gewoonlijk gaan we met twee volwassenen op reis.krisken schreef: Je hoort me zeker niet zeggen dat je te snel reed of zo, maar langer dan 2u (of pak zelfs 3u) in een auto zitten zonder rustmoment van pakweg een half uur tot een uur is gewoon niet meer te verantwoorden.
Even het belangrijkste bijvoegen van artikelDizzy schreef:Het dingetje rond de moeilijk blusbare batterijen begint ook hier steeds meer een dingetje te worden.
https://www.hln.be/drive/een-brandende- ... ~a062974d/
Dan krijg je zoiets als op die boot onlangs, een paar duizend Porsches en andere wagens in de fik en met boot en al naar de zeebodem.Matt555 schreef:Even het belangrijkste bijvoegen van artikelDizzy schreef:Het dingetje rond de moeilijk blusbare batterijen begint ook hier steeds meer een dingetje te worden.
https://www.hln.be/drive/een-brandende- ... ~a062974d/, vooral de gedachte zulke ettelijke EV's in een ondergrondse appartementsblok geparkeerd of in zo een grote park & ride eentje begint en de EV. "buurwagens" doen mee ....
![]()
Wat gaan ze dan in de (nabije) toekomst doen wanneer >70% elektrisch rijdt? Er is nu al parking te kort. Is iedereen verbieden om nog in ondergrondse parkeergarages of park & rides te staan nog houdbaar dan? En wat als het mis loopt in bv een appartement?Matt555 schreef: Even het belangrijkste bijvoegen van artikel, vooral de gedachte zulke ettelijke EV's in een ondergrondse appartementsblok geparkeerd of in zo een grote park & ride eentje begint en de EV. "buurwagens" doen mee ....
![]()
powaq schreef:Zijn er nog anderen kaarten die met een abonnement werken met flat fee? Ik heb nu een BMW Charging kaart waar ik 4,99 per maand voor betaal en dan geeft een flatfee van 30 cent per kWh op AC en 50 cent voor DC laden overal in BE (per land andere tarieven, maar allemaal schappelijk, NL is nog goedkoper). Behalve Ionity natuurlijk, daar mag je volle pot betalen. Met dat ik eigenijk altijd publiek laad haal ik dat er zo uit. Maar bestaat er een alternatief (voor moest ik weg gaan van BMW, die kaart is gekoppeld aan uw VIN)? Ik kan niet direct eentje vinden.
En gemakkelijk een trombose erbij! Dus opnieuw : het blijft afgeraden.duizend schreef:Gewoonlijk gaan we met twee volwassenen op reis.krisken schreef: Je hoort me zeker niet zeggen dat je te snel reed of zo, maar langer dan 2u (of pak zelfs 3u) in een auto zitten zonder rustmoment van pakweg een half uur tot een uur is gewoon niet meer te verantwoorden.
3 uur rijden, plaspauze 10 minuten, partner neemt stuur over en rijdt ook 2 uur.
Daarna iets langere pauze om te eten.
En opnieuw 3 uur rijden en dan wisselen.
Gemakkelijk 1000 tot 1200 km per dag zonder vermoeid te geraken.
Je zou kunnen kijken naar Tesla Supercharge, die gedeeltelijk openstaat voor non-Tesla wagens : in NL helemaal, in Noorwegen en Frankrijk is het aantal beperkt. Bij Ionity kan je ook kijken naar Ionity Passport en voor NL/BE en hier en daar in DE, UK en FR kan je eens kijken naar Fastned. Een andere optie is Bonnet (https://www.joinbonnet.com/pricing). Wat Ionity betreft : ik heb bvb een kaart bij Plugsharing waar ik Ionity Passport op heb (via een omwegje). Kan je op elke wagen gebruiken.powaq schreef:Zijn er nog anderen kaarten die met een abonnement werken met flat fee? Ik heb nu een BMW Charging kaart waar ik 4,99 per maand voor betaal en dan geeft een flatfee van 30 cent per kWh op AC en 50 cent voor DC laden overal in BE (per land andere tarieven, maar allemaal schappelijk, NL is nog goedkoper). Behalve Ionity natuurlijk, daar mag je volle pot betalen. Met dat ik eigenijk altijd publiek laad haal ik dat er zo uit. Maar bestaat er een alternatief (voor moest ik weg gaan van BMW, die kaart is gekoppeld aan uw VIN)? Ik kan niet direct eentje vinden.
HLN vergeet dat er zelfs wagens komen met een "kraantje" waar de brandweer op kan aansluiten en waar er dan een waterbuffer komt rond je batterij. De Kia EV6 heeft dit bvb. Overigens : als je begint met parkeerbeperkingen voor EV's dan moet je dat durven doortrekken naar alle wagens, alles kan immers in de fik vliegen.Dizzy schreef:Het dingetje rond de moeilijk blusbare batterijen begint ook hier steeds meer een dingetje te worden.
https://www.hln.be/drive/een-brandende- ... ~a062974d/
Inderdaad, we hebben ook de overstap ooit gemaakt van paard en kar naar voertuigen met brandstof.krisken schreef:HLN vergeet dat er zelfs wagens komen met een "kraantje" waar de brandweer op kan aansluiten en waar er dan een waterbuffer komt rond je batterij. De Kia EV6 heeft dit bvb. Overigens : als je begint met parkeerbeperkingen voor EV's dan moet je dat durven doortrekken naar alle wagens, alles kan immers in de fik vliegen.Dizzy schreef:Het dingetje rond de moeilijk blusbare batterijen begint ook hier steeds meer een dingetje te worden.
https://www.hln.be/drive/een-brandende- ... ~a062974d/
Alles kan in de fik vliegen maar blijkbaar krijg je niet alles zomaar uit de fik.krisken schreef:als je begint met parkeerbeperkingen voor EV's dan moet je dat durven doortrekken naar alle wagens, alles kan immers in de fik vliegen.
Iemand zei hier dat dat een ander type van batterij is dat minder snel vuur vat.woutervh schreef:Of in uw garage...
Idem voor die thuisbatterijen eigenlijk
10 minuten stoppen om de drie uur geeft dus risico op trombose.krisken schreef:En gemakkelijk een trombose erbij! Dus opnieuw : het blijft afgeraden.duizend schreef:Gewoonlijk gaan we met twee volwassenen op reis.krisken schreef: Je hoort me zeker niet zeggen dat je te snel reed of zo, maar langer dan 2u (of pak zelfs 3u) in een auto zitten zonder rustmoment van pakweg een half uur tot een uur is gewoon niet meer te verantwoorden.
3 uur rijden, plaspauze 10 minuten, partner neemt stuur over en rijdt ook 2 uur.
Daarna iets langere pauze om te eten.
En opnieuw 3 uur rijden en dan wisselen.
Gemakkelijk 1000 tot 1200 km per dag zonder vermoeid te geraken.
Het risico is al bij al beperkt maar niet onbestaande. Ik sta toch zeer geregeld eens recht in het vliegtuig. Uren zitten is gewoon niet goed, ook zonder tromboses. Men noemt zitten soms zelfs de nieuwe kanker om iets. Mijn smartwatch waarschuwt om de zoveel tijd om eens op te staan, perfect bij thuiswerk.Zeker in combinatie met langdurig zitten in een vliegtuigstoel neemt het risico op een trombose dan toe. Het risico op trombose door vliegen is ongeveer 3 keer groter dan op de grond. Dit is gelukkig nog steeds een klein risico: trombose treft normaal gesproken per jaar 2 op de 1000 mensen.
Vraag het eens aan uw huisarts.duizend schreef:Dus al die vliegtuigreizigers riskeren continu hun leven …
Het gaat mij niet zozeer om het snelladen. Dat heb ik in de praktijk weinig nodig dus al die (dure) abonnementen zijn niet zo van belang. Maar wel het goedkope(r) AC laden met overal dezelfde prijs. Die kaart geeft 30 cent per kWh waar je ook gaat. Tot op heden heb ik nog geen enkele aanbieder gevonden die iets gelijkaardigs lijkt te bieden. Ik denk niet dat het bestaat. Overal transactiekosten of waanzinnige marges op de kWh prijs (10%..)krisken schreef: Je zou kunnen kijken naar Tesla Supercharge, die gedeeltelijk openstaat voor non-Tesla wagens : in NL helemaal, in Noorwegen en Frankrijk is het aantal beperkt. Bij Ionity kan je ook kijken naar Ionity Passport en voor NL/BE en hier en daar in DE, UK en FR kan je eens kijken naar Fastned. Een andere optie is Bonnet (https://www.joinbonnet.com/pricing). Wat Ionity betreft : ik heb bvb een kaart bij Plugsharing waar ik Ionity Passport op heb (via een omwegje). Kan je op elke wagen gebruiken.
Dat is inderdaad een risico dat velen zwaar onderschatten.duizend schreef:Dus al die vliegtuigreizigers riskeren continu hun leven …
Een beetje kort door de bocht.devilkin schreef:Wat een nutteloze test.
Bij welke temperatuur? Gebruik van airco/...? Welke uitvoering? Met/zonder wp? Hoeveel inzittenden?
Je kan al evengoed gewoon even op https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car kijken... Of daar naar de real world wordt case (-10c, verwarming aan) kijken, da's een nuttige cijfer.
Da's bij ICE wagens toch ook het geval ? Net als bij een BEV stijgt het verbruik afhankelijk van verschillende factoren.Dizzy schreef:Het probleem is de onzekerheid. Je weet dus niet hoe ver je zal kunnen rijden want er zijn diverse variabelen die ook niet zo constant zijn. Het weer, files, airco,...
Da's bij BEV wagens toch ook het geval ? Die zegt mij net als een ICE wat het geschatte rijbereik is.Dizzy schreef:Mensen zijn gewoon om te weten hoe ver men met de wagen kan rijden.
Inderdaad maar dan is het "maar" 1000 km in plaats van 1200 km als ik echt moeite doe... dat is iets anders dan zelfs niet meer over en weer naar de kust of de Ardennen kunnen rijden met een vlotte sportieve rijstijl.VOiD schreef:Da's bij ICE wagens toch ook het geval ? Net als bij een BEV stijgt het verbruik afhankelijk van verschillende factoren.
Akkoord, de autonomie is eigenlijk het grootste "probleem" als je eens een lange afstand wil doen. Maar die wordt steeds beter en ik denk dat we binnen 3 jaar deze discussie niet meer hebben.DarkV schreef:Inderdaad maar dan is het "maar" 1000 km in plaats van 1200 km als ik echt moeite doe... dat is iets anders dan zelfs niet meer over en weer naar de kust of de Ardennen kunnen rijden met een vlotte sportieve rijstijl.
Laten we beginnen bij het begin. De rit is gedaan met een Renault Zoë ZE50. Mocht je die niet kennen : dat is een stadswagentje met een 52kWh batterij die maximaal kan laden aan 50kW volgens de papieren al heb ik dat nog nooit gezien, 45kW is echt wel het maximum.sky schreef: Ik zou evenveel geduld als Krisken willen hebben, (zie zij trip naar Spanje), maar zo zit ik niet in elkaar.
Ik ben het meeste op mij gemak als de kinderen slapen op de achterbank en ik ‘s nachts lekker rustig mijn km’ers kan afmalen zonder 6,7x te moeten stoppen onderweg. Ik krijg al stress als ik eraan denk dat ik elke 200-300 km een tankstation moet zoeken en dan nog telkens 20-40min moet wachten.