In de les Fysica hadden we het over agregatietoestanden (smelten, stollen, verdampen, ...).
Ze heeft uitgelegd dat als je een stof bevriesd deze eerst afkoelt.
Vannaf 0 graden begint het te bevriezen.
Iemand stelde de vraag "Hoe komt het dan dat warm water rapper bevriest dan koud water?"
Dit is zeer onlogisch, want als je denkt dat het water eerst moet afkoelen tot 0 graden het normaalgezien toch langer duurt met gekookt water dan met normaal koud water?
Ze wist het antwoord zelf niet goed op de vraag
Kan iemand van jullie uitleggen hoe dat komt dat warm water vlugger bevriest dan koud water?
Warm water bevriest rapper?
heet water sneller bevriest dan koud water
echt? hoe kan dat nu?
Ja het klopt echt het is bewezen het heet het 'Mpemba' effect
Door de verwarming zijn veel opgeloste gassen uit het water verdwenen. Het is daardoor zuiverder geworden. Warm water koelt daarom gewoon door, en is in één keer bevroren als je de koelkastdeur open doet. Koud water krijgt eerder een vliesje ijs, en dat belemmert verdere afkoeling.
- CiBi
- Premium Member
- Bedankt: 1 keer
op userbase weten ze dus duidelijk meer dan ik dacht
p.s. he bke heb je het van Leman(fysika)
STARBUCKS : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
bke schreef:CiBi schreef:op userbase weten ze dus duidelijk meer dan ik dacht
De meesten hier hebben dan ook ASO gedaan nje...
Ja, 'k heb "les" van Leman
wat wil dat nu weer zeggen ASO in technische richtingen krijg je heel wat meer fysica ze .. wat denk je van mechanica, electronica, elektriciteit.. in principe is dat allemaal fysica .. 'k heb IW (industrieele wetenschappen) gedaan kan u zeggen dat ik heel wat meer wiskunde en fysica gekregen heb, dan de meeste ASO richtingen .. mijn broer heeft economie gedaan en dat stelde eigenlijk niks voor.. ik had verwacht dat het veel moeilijker was.. maar bon
Denk niet te rap dat ASO het van het is.
trouwens ga met u aso maar eens voor ingenieur dan kunde eerst wiskunde gaan volgen en extra fysica !
Laatst gewijzigd door Ofloo 18 nov 2005, 23:37, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Ja, ben nu bezig aan een extra jaar chemische procestechnieken. 5 uur gewone toegepaste fysica, 4 uur mechanica, 4 uur meet en regeltechnieken en 2 uur informatica : heeft allemaal wel iets met fysica te maken.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
stoor me der soms aan dat mensen die ASO doen andere richtingen zo onderschatten, terwijl ze aan een universiteit komen ze eigenlijk niks kennen, en eerst 50 vakken moeten inhalen voor ze iets kunnen gaan volgen.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Ofloo schreef:stoor me der soms aan dat mensen die ASO doen andere richtingen zo onderschatten, terwijl ze aan een universiteit komen ze eigenlijk niks kennen, en eerst 50 vakken moeten inhalen voor ze iets kunnen gaan volgen.
Tja, 'k heb ook IW gedaan en ik weet best wat je bedoelt. Als sommige mensen horen dat je 'maar' TSO gedaan hebt, dan ben je al direct afgeschreven. TSO, das voor dommeriken en voor krapuul. Tot ik hun zoon die een jaar hoger in ASO zat zijn wiskunde moest gaan uitleggen Toen hadden ze opeens door dat TSO nog niet altijd even slecht is. En zeker zoiets als IW, je hebt een hele brede basis, je kent van alles iets, je leert hoe dingen in de praktijk werken enzo. Das altijd handig.
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik heb altijd ergens spijt gehad dat ik geen IW heb gedaan (ik heb ASO wet-wisk 8uur gedaan). Wetenschappen waren voor mij geen probleem, maar ik lag regelmatig in de clinch met mijn leerkracht Frans enzo. IW zag er mij wel erg interessant uit, maar omwille van de hier vernoemde vooroordelen ben ik (spijtig genoeg misschien) toch maar in het ASO gebleven.
In mijn tijd viel het in de eerste jaren van het ASO erg op dat velen daar niet op hun plaats zaten, maar waarschijnlijk omwille van oudertrots toch ASO moesten doen.
In mijn tijd viel het in de eerste jaren van het ASO erg op dat velen daar niet op hun plaats zaten, maar waarschijnlijk omwille van oudertrots toch ASO moesten doen.
NuKeM
- CiBi
- Premium Member
- Bedankt: 1 keer
Ofloo schreef:bke schreef:CiBi schreef:op userbase weten ze dus duidelijk meer dan ik dacht
De meesten hier hebben dan ook ASO gedaan nje...
Ja, 'k heb "les" van Leman
wat wil dat nu weer zeggen ASO in technische richtingen krijg je heel wat meer fysica ze .. wat denk je van mechanica, electronica, elektriciteit.. in principe is dat allemaal fysica .. 'k heb IW (industrieele wetenschappen) gedaan kan u zeggen dat ik heel wat meer wiskunde en fysica gekregen heb, dan de meeste ASO richtingen .. mijn broer heeft economie gedaan en dat stelde eigenlijk niks voor.. ik had verwacht dat het veel moeilijker was.. maar bon
Denk niet te rap dat ASO het van het is.
trouwens ga met u aso maar eens voor ingenieur dan kunde eerst wiskunde gaan volgen en extra fysica !
we doen wel geen economie maar wetenschappen he
STARBUCKS : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Ik heb trouwens ook technische gedaan... Begonnen met Latijn, maar na het 4de middelbaar leek me dit zoooooo nutteloos, dat ik ben overgestapt op technische richting (informatica), tot grote verbazing van al mijn leerkrachten en ouders aangezien ik zo'n 70% gemiddeld had
En ik heb nog geen seconde spijt gehad daarvan! Heb ondertussen een Master, en had in hogere studies voorsprong op ASO'ers omdat ik technische vakken had gehad
En ik heb nog geen seconde spijt gehad daarvan! Heb ondertussen een Master, en had in hogere studies voorsprong op ASO'ers omdat ik technische vakken had gehad
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
CiBi schreef:we doen wel geen economie maar wetenschappen he
Ik wil nu je richting niet afbreken, maar de wetenschappen die jij denkt te krijgen verdwijnen in het niets tegen wat wetenschappen echt zijn. Ze moeten in die paar uur te veel zien. Wat bij jou ondergebracht is in het vak fysica was bij ons verdeeld over 3/4 vakken. En dan was het bij ons dan nog maar 'oppervlakkig'. Als je soms cursussen ziet van hoger onderwijs enzo besef je pas hoe diep ze op iets kunnen doorgaan en hoe moeilijk ze het kunnen maken. Al was het maar dat de gewone formullekes vervangen worden door formules met integralen enzo
Ik snap ni waar gij dat vandaan haalt. Ik heb ASO Wetenschappen Wiskunde gedaan met 8 uur wiskunde.
Ik heb derna Ind Ingenieur en Burgerlijk Ingenieur gedaan. Ik heb niks extra moeten volgen zenne. Onze basis was voldoende.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
on topic, niets is beter dan het zelf eens uit te testen.
Al goed dat het op duiventil is, toch aan te raden niet te lang met je vingers in dat koude water te blijven tijdens die testen. (verry cold)crapiecorn schreef:on topic, niets is beter dan het zelf eens uit te testen.