Warm water bevriest rapper?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

In de les Fysica hadden we het over agregatietoestanden (smelten, stollen, verdampen, ...).
Ze heeft uitgelegd dat als je een stof bevriesd deze eerst afkoelt.
Vannaf 0 graden begint het te bevriezen.
Iemand stelde de vraag "Hoe komt het dan dat warm water rapper bevriest dan koud water?"
Dit is zeer onlogisch, want als je denkt dat het water eerst moet afkoelen tot 0 graden het normaalgezien toch langer duurt met gekookt water dan met normaal koud water?
Ze wist het antwoord zelf niet goed op de vraag :P

Kan iemand van jullie uitleggen hoe dat komt dat warm water vlugger bevriest dan koud water?
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Yup onder bepaalde omstandigheden kan warm water sneller bevriezen dan koud, dit noemt men het "Mpemba effect".

google daar maar es op :-)
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

heet water sneller bevriest dan koud water

echt? hoe kan dat nu?

Ja het klopt echt het is bewezen het heet het 'Mpemba' effect
Door de verwarming zijn veel opgeloste gassen uit het water verdwenen. Het is daardoor zuiverder geworden. Warm water koelt daarom gewoon door, en is in één keer bevroren als je de koelkastdeur open doet. Koud water krijgt eerder een vliesje ijs, en dat belemmert verdere afkoeling.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

NickG schreef:Yup onder bepaalde omstandigheden kan warm water sneller bevriezen dan koud, dit noemt men het "Mpemba effect".

google daar maar es op :-)
Ja hoor, google vind dat wel zie hier
Afbeelding
Gebruikersavatar
Krekkie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 03 apr 2004, 14:27

Een mooie uitleg vind je bij Wikipedia.
Gebruikersavatar
CiBi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jan 2005, 19:46
Locatie: rollegem
Bedankt: 1 keer

op userbase weten ze dus duidelijk meer dan ik dacht

p.s. he bke heb je het van Leman(fysika)

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

'k Heb het ook altijd gezien zoals NickG het beschrijft. Het water zou zuiverder zijn en daardoor sneller afkoelen. Ook is heet water constant lichtjes in beweging zodat het gelijkmatiger afkoelt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

CiBi schreef:op userbase weten ze dus duidelijk meer dan ik dacht

p.s. he bke heb je het van Leman(fysika)


De meesten hier hebben dan ook ASO gedaan nje...

Ja, 'k heb "les" van Leman
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

bke schreef:
CiBi schreef:op userbase weten ze dus duidelijk meer dan ik dacht

p.s. he bke heb je het van Leman(fysika)


De meesten hier hebben dan ook ASO gedaan nje...

Ja, 'k heb "les" van Leman


wat wil dat nu weer zeggen ASO in technische richtingen krijg je heel wat meer fysica ze .. wat denk je van mechanica, electronica, elektriciteit.. in principe is dat allemaal fysica .. 'k heb IW (industrieele wetenschappen) gedaan kan u zeggen dat ik heel wat meer wiskunde en fysica gekregen heb, dan de meeste ASO richtingen .. mijn broer heeft economie gedaan en dat stelde eigenlijk niks voor.. ik had verwacht dat het veel moeilijker was.. maar bon

Denk niet te rap dat ASO het van het is.

trouwens ga met u aso maar eens voor ingenieur dan kunde eerst wiskunde gaan volgen en extra fysica !
Laatst gewijzigd door Ofloo 18 nov 2005, 23:37, in totaal 1 gewijzigd.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ja, ben nu bezig aan een extra jaar chemische procestechnieken. 5 uur gewone toegepaste fysica, 4 uur mechanica, 4 uur meet en regeltechnieken en 2 uur informatica : heeft allemaal wel iets met fysica te maken.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

stoor me der soms aan dat mensen die ASO doen andere richtingen zo onderschatten, terwijl ze aan een universiteit komen ze eigenlijk niks kennen, en eerst 50 vakken moeten inhalen voor ze iets kunnen gaan volgen.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ofloo schreef:stoor me der soms aan dat mensen die ASO doen andere richtingen zo onderschatten, terwijl ze aan een universiteit komen ze eigenlijk niks kennen, en eerst 50 vakken moeten inhalen voor ze iets kunnen gaan volgen.

Tja, 'k heb ook IW gedaan en ik weet best wat je bedoelt. Als sommige mensen horen dat je 'maar' TSO gedaan hebt, dan ben je al direct afgeschreven. TSO, das voor dommeriken en voor krapuul. Tot ik hun zoon die een jaar hoger in ASO zat zijn wiskunde moest gaan uitleggen :D Toen hadden ze opeens door dat TSO nog niet altijd even slecht is. En zeker zoiets als IW, je hebt een hele brede basis, je kent van alles iets, je leert hoe dingen in de praktijk werken enzo. Das altijd handig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb altijd ergens spijt gehad dat ik geen IW heb gedaan (ik heb ASO wet-wisk 8uur gedaan). Wetenschappen waren voor mij geen probleem, maar ik lag regelmatig in de clinch met mijn leerkracht Frans enzo. IW zag er mij wel erg interessant uit, maar omwille van de hier vernoemde vooroordelen ben ik (spijtig genoeg misschien) toch maar in het ASO gebleven.

In mijn tijd viel het in de eerste jaren van het ASO erg op dat velen daar niet op hun plaats zaten, maar waarschijnlijk omwille van oudertrots toch ASO moesten doen.
NuKeM
Gebruikersavatar
CiBi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jan 2005, 19:46
Locatie: rollegem
Bedankt: 1 keer

Ofloo schreef:
bke schreef:
CiBi schreef:op userbase weten ze dus duidelijk meer dan ik dacht

p.s. he bke heb je het van Leman(fysika)


De meesten hier hebben dan ook ASO gedaan nje...

Ja, 'k heb "les" van Leman


wat wil dat nu weer zeggen ASO in technische richtingen krijg je heel wat meer fysica ze .. wat denk je van mechanica, electronica, elektriciteit.. in principe is dat allemaal fysica .. 'k heb IW (industrieele wetenschappen) gedaan kan u zeggen dat ik heel wat meer wiskunde en fysica gekregen heb, dan de meeste ASO richtingen .. mijn broer heeft economie gedaan en dat stelde eigenlijk niks voor.. ik had verwacht dat het veel moeilijker was.. maar bon

Denk niet te rap dat ASO het van het is.

trouwens ga met u aso maar eens voor ingenieur dan kunde eerst wiskunde gaan volgen en extra fysica !

we doen wel geen economie maar wetenschappen he

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik heb trouwens ook technische gedaan... Begonnen met Latijn, maar na het 4de middelbaar leek me dit zoooooo nutteloos, dat ik ben overgestapt op technische richting (informatica), tot grote verbazing van al mijn leerkrachten en ouders aangezien ik zo'n 70% gemiddeld had :-)

En ik heb nog geen seconde spijt gehad daarvan! Heb ondertussen een Master, en had in hogere studies voorsprong op ASO'ers omdat ik technische vakken had gehad
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

CiBi schreef:we doen wel geen economie maar wetenschappen he

Ik wil nu je richting niet afbreken, maar de wetenschappen die jij denkt te krijgen verdwijnen in het niets tegen wat wetenschappen echt zijn. Ze moeten in die paar uur te veel zien. Wat bij jou ondergebracht is in het vak fysica was bij ons verdeeld over 3/4 vakken. En dan was het bij ons dan nog maar 'oppervlakkig'. Als je soms cursussen ziet van hoger onderwijs enzo besef je pas hoe diep ze op iets kunnen doorgaan en hoe moeilijk ze het kunnen maken. Al was het maar dat de gewone formullekes vervangen worden door formules met integralen enzo
Afbeelding
Gebruikersavatar
che
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 nov 2003, 13:42
Contacteer:

trouwens ga met u aso maar eens voor ingenieur dan kunde eerst wiskunde gaan volgen en extra fysica !


Ik snap ni waar gij dat vandaan haalt. Ik heb ASO Wetenschappen Wiskunde gedaan met 8 uur wiskunde.
Ik heb derna Ind Ingenieur en Burgerlijk Ingenieur gedaan. Ik heb niks extra moeten volgen zenne. Onze basis was voldoende.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

on topic, niets is beter dan het zelf eens uit te testen.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

crapiecorn schreef:on topic, niets is beter dan het zelf eens uit te testen.
Al goed dat het op duiventil is, toch aan te raden niet te lang met je vingers in dat koude water te blijven tijdens die testen. :think: (verry cold)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”