Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tot hoeveel cijfers voor de komma had je de inflatie graag zien stijgen :lol: ?

Zowat de ganse detailhandel draait op spullen die in China (of Vietnam, Cambodja, Laos, ...) gemaakt worden en hier voor het 2-3-4voudige verkocht worden. En dan kan de modale Belg dat betalen.
Als er met Europese lonen aan gewerkt wordt, zal de inkoopprijs een veelvoud omhoog gaan, en de afzetmarkt een gedecimeerd worden.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

In de vrijdagkrant stond dat de Belgische bedrijven in 2021 een boerenjaar hadden. Grootste winstmarges ooit. Hoogste winstmarges van Europa (plus 46 procent, vgl met Duitsland + 38). Met dank aan de corona steun.

Dus zo erg zal de "concurrentie" met China wel niet zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:De verstoring van de handelsroutes zal blijven duren, als ze in CN niet "tot de orde van de dag" kunnen overgaan.
De les is dan ook
1) dat volledige afhankelijk van 1 enkel land je vroeg of laat duur komt te staan
2) dat een JIT-strategie niet langer houdbaar is en dat je terug buffers nodig hebt

Techbedrijven, vooral zij die hardware leveren, betalen nu de prijs. Hopelijk leren ze er ook uit. Sommigen wel, anderen niet heb ik de indruk.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:De verstoring van de handelsroutes zal blijven duren, als ze in CN niet "tot de orde van de dag" kunnen overgaan.
De les is dan ook
1) dat volledig afhankelijk van 1 enkel land je vroeg of laat duur komt te staan
2) dat JIT een onhoudbare strategie is en dat je buffers nodig hebt

Techbedrijven, vooral zij die hardware leveren, betalen nu de prijs. Hopelijk leren ze er ook uit. Sommigen wel, anderen niet heb ik de indruk.
Daarom is het ook beter om niet te groot gecentraliseerd je energie te beheren zoals kerncentrales. Als ze uitvallen ben je ineens wel veel kwijt. Met HE kunnen veel landen produceren wat het aanbod (prijs) ten goede komt en ook de onafhankelijkheid positief zal beïnvloeden.

JIT is inderdaad link. Leuk als alles perfect loopt maar anders zit je met een ramp, zelfs als een idioot een stuurfout maakt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

koenraaddeconinck schreef: Ik kan dit beeld dus bevestigen met meestal, indien patiënten voor opname nog geen neuropsychologisch deficit vertoonden, een zeer goede outcome.
Bedankt voor de uitleg!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:De verstoring van de handelsroutes zal blijven duren, als ze in CN niet "tot de orde van de dag" kunnen overgaan.
De les is dan ook
1) dat volledige afhankelijk van 1 enkel land je vroeg of laat duur komt te staan
2) dat een JIT-strategie niet langer houdbaar is en dat je terug buffers nodig hebt

Techbedrijven, vooral zij die hardware leveren, betalen nu de prijs. Hopelijk leren ze er ook uit. Sommigen wel, anderen niet heb ik de indruk.
Geen van beide lessen gaan in de praktijk omgezet worden.
US en EU bedrijven willen nu graag subsidies slurpen bij de betreffende overheden, maar eens de obstructies uit de aanvoerketens gesloopt zijn, wil iedereen terug hogere marges en lagere prijzen. En die zullen ze veel kans niet in EU/US vinden.

Een ander voorbeeld is de crisis rond ethyleenoxide: bijna alles komt uit India en niemand wil extra betalen voor:
- lange termijn contracten die de boeren de zekerheid geven om te investeren in betere opslag, waardoor ze hun toevlucht nemen tot lapmaatregelen als alles bespuiten met ethyleenoxide
- investeren in constant monitoring van de kwaliteit van de aangeleverde waren (hetzij ter plaatse, hetzij eens in Europa - liever wil de burger minder overheid en dus minder controle en dus meer voedselschandalen). Hetzelfde trouwens met PFOS.

Hoewel beide maatregelen héél effectief zouden zijn, wil geen enkele importeur of eindgebruiker de paar centen meer betalen. En dus blijft de situatie voortduren.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Techbedrijven, vooral zij die hardware leveren, betalen nu de prijs. Hopelijk leren ze er ook uit. Sommigen wel, anderen niet heb ik de indruk.
Bedrijven en hun investeerders willen het maximum aan winst, liefst morgen meer dan vandaag. Desnoods gaan ze het laten produceren door de pinguïns op Antarctica als er een extra winst uit te halen valt.
Een strategie die gestoeld is op meer, altijd maar meer en waar wij ooit de prijs zullen voor betalen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Die prijs betalen we nu al! Net zoals de oliecrisis van 1973 zijn energieprijzen ook nu weer een veelvoud...
Maar ditmaal zijn nog grotere belangen in het spel: Fiatgeld versus Crypto, want het stond in de sterren geschreven dat niet iedereen de heilige $ zou blijven aanbidden :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Amper griep dankzij corona: “Maatregelen tegen Covid-19 werken nog beter tegen griepvirus”
De griep komt voorlopig niet van de grond dit seizoen, terwijl februari normaal de piekmaand is. Er zijn bijna geen bevestigde besmettingen. “De maatregelen tegen Covid-19 blijken nog beter te werken tegen griep”, zegt viroloog Marc Van Ranst.

Ook het aantal ziekenhuisopnames voor de verschillende acute luchtweginfecties daalt. In de ziekenhuizen zijn deze winter nog maar zeven bevestigde diagnoses van griep gezien, meldde het bulletin van Sciensano woensdag.

Voor het tweede jaar op rij, geen griep in het land.
Totnu toe deze winter 7, jaja zeven gevallen van griep in het ziekenhuis beland.
Corona gemiddeld een paar honderd per dag.
Het is maar een griepje … :lol: :bang:

Maar de griepspuit die gaat iceke wel halen hoor!
De griepspuit die 2 maanden half werkt, tegen een paar varianten. Die moeten we zeker hebben.

Voor corona speelt hij liever russische roulette :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Twee keer geen griepseizoen na elkaar is geen toeval meer; ik herinner me nog dat sommigen voorspelden dat de seizoensgriep deze winter heel erg zou toeslaan na het gebrek aan griep vorig jaar.

Je zou verwachten dat de lessen gebruikt worden om in de toekomst op een betere manier met de seizoensgriep om te kunnen gaan en onnodige doden - of voor sommigen veel belangrijker: onnodige verloren productiviteit - te kunnen vermijden, maar dan schat ik onze maatschappij natuurlijk weer veel te optimistisch in.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Wat lees ik intussen ?

Ze willen overal mondkapjes afschaffen behalve in scholen? Ze willen alles open gooien in horeca (tot en met dancings) maar verplicht 4 dagen telewerk moet blijven?

Heel aparte visie :-D
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

De uitleg.
Er is nog een groot deel van de 6-11 jarigen (nog) niet gevaccineerd.
Langs de andere kant, als ik hier kijk, 3/4 van sommige klassen zijn al besmet geweest.

Maar voor wat dient de coronabarometer in het onderwijs :twisted:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@phil48

Telewerk opent de weg naar de gedroomde (neo-liberale) arbeidsmarkt... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

wied schreef:
Telewerk opent de weg naar de gedroomde (neo-liberale) arbeidsmarkt... :-D
Ik ben zelf pro telewerk, maar... zo polariseer je de maatschappij.

Enerzijds zij die niet kunnen telewerken (industrie, verzorging...) en zij die dat wel kunnen.

En je beslist wat bedrijven mogen en niet mogen. Vrijheid ??
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Laat de werknemers toch zelf kiezen wat ze willen, maar hou de targets/realisaties wel bij.
Ik ken collega's die telewerk verschrikkelijk vinden, omdat ze thuis maar alleen zitten of net omdat hun vrouw thuis een crèche heeft.
Welke manager gaat beter kunnen inschatten op welke locatie en in welke omgeving de werknemers het beste presteren?
En niet vergeten dat je door telewerk de talentpool nog veel verder kan gaan recruiten. Voor velen is een dagelijkse trip naar Brussel een hoge drempel om te nemen, als ze mogen telewerken valt dat weg.

En in internationale context is het helemaal een grap.
Ik kan wel samenwerken met een team in India, die nog eens in een aparte tijdzone zit, en sowieso enkel via Teams/Skype, maar om met collega's in België te werken zou dat enkel in-real-life kunnen? Hoe hard onderschat je dan uw lokale werknemers, of overschat je dan de Indiërs :lol: ?

@polariseer
Elke job de eigenheden, niet?
In de niet-telewerksectoren wordt er veel meer "lokaal" gewerkt, er is altijd wel een ziekenhuis in de omgeving bv, niet?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Moest de rit niet naar Brussel zo lang zijn en ik bv dus in Brugge zou werken dan is telewerk direct not done voor mij. Maar anderen zien daar iets heilig in, ik niet.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ben zelf ook pro-telewerken.
Maar kan zeggen na bijna 2 jaren thuis zitten dat ik het kostbeu ben.
Het werk lijdt daar niet onder en bij ons zien ze geen grote problemen hierdoor.
Maar het zijn de sociale contacten op het werk dat ik enorm mis.
Al is het maar onnozel gezever en gezwets aan de koffieautomaat.
Live-meetings die ik liever live heb i.p.v. achter een camera.
Bij ons zullen we het sowieso zelf (team) kunnen beslissen.
Het minimum zal 2 dagen per week kantoor zijn op kwartaalbasis gemiddelde.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik presteer beter thuis dan op het werk dus daar ligt het bij mij ook niet aan. Maar het is inderdaad het sociale aspect die ik heel erg mis.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@phil48

Artificial Intelligence (AI) is per definitie ook "telewerken"...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Telewerk is persoonlijk, het zou de werknemer zelf moeten zijn die aangeeft of en hoeveel telewerk hij wil doen. Voor de ene zal dat 1 dag zijn, voor een ander 3 of 4 dagen. De situaties verschillen ook enorm, de ene heeft een eigen bureau thuis en kan in alle rust werken en ander zit aan de keukentafel met nog een partner en kinderen in de buurt.

Ook het pendelen speelt een rol. Zelf doe ik 3u/dag dus elke telewerkdag is 3u gewonnen, op die tijd kan ik veel doen en bovendien ben ik veel minder vermoeid door niet te moeten pendelen. Ik kan nu tijdens de pauze gaan lopen wat mijn conditie en gezondheid verhoogt.

Uiteraard mis ik de contacten ook maar met 2 à 3 dagen/week heb ik de flauwe grappen allemaal gehoord en ben ik sommigen misschien alweer beu :lol:

Men moet meer à la carte werken en de werknemer zelf wat ruimte laten om te kiezen of hij meer of minder wil telewerken. De chef kan steeds zien wat de werknemer aflevert van werk.

Dat sommigen niet kunnen telewerken is geen reden om zij die het wel kunnen het te ontzeggen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:Telewerk is persoonlijk, het zou de werknemer zelf moeten zijn die aangeeft of en hoeveel telewerk hij wil doen.
Daar zijn dan goeie afspraken voor nodig. Wij hebben in oktober 2021 daar een vrij evenwichtige cao voor afgesloten. In grote lijnen omvat die het volgende :
* Telewerk is op vrijwillige basis
* Maximaal 2 dagen per week op een voltijdse basis. A rato bij deeltijds.
* Belangrijkste basis is relatie werknemer, zijn collega's en de leidinggevende/organisatie
* Dagvergoeding van 10 euro per dag
* Budget voor het inrichten van een thuisbureel (meubilair)
* Ook mogelijkheid voor occasioneel telewerk. Bijvoorbeeld operatoren die online opleidingen kunnen volgen.

Ik kan de details wel delen in PM als je wil.

Heel de overeenkomst is buiten corona gerekend. We waren al voor die viruscrisis er mee bezig. Er zijn voor- en nadelen aan telewerk en het is kwestie om een juiste balans te vinden. Je laat tenslotte de werkgever toe in je privé sfeer, maar we begrijpen heel goed ook de voordelen en de vraag van onze werknemers. Daar hebben we als vakbond toch wel een belangrijke inbreng in gehad om het evenwicht te kunnen bewaren. (hé duizend...)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dagvergoeding is wel mooi de onze is 3,5 euro :lol:(wel netto)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dizzy schreef: Dat sommigen niet kunnen telewerken is geen reden om zij die het wel kunnen het te ontzeggen.
En de partner van de thuiswerker heeft deze daar ook nog enige inbreng in? :-D
Als thuiswerkende werknemer zijn er wel wat voordelen te bedenken. Je hebt er al een paar opgenoemd.
Maar als partner van een thuiswerkende werknemer, zeker in de winter, kan ik toch ook wel een paar nadelen bedenken. :P

De werknemer wint altijd wat tijd. Maar - afhankelijk van de werknemerspositie voor thuiswerk - ga je er financieel niet echt op vooruit.
Kost hier dagelijks toch een extra 2 kWh energieverbruik. Op jaarbasis toch al vlug een 300-440 kWh.
En dan neem ik nog niet mee wat de eventuele extra verwarming/koeling in een afzonderlijk bureel aan extra energie zou kosten.

Als extra info: hier werd geen extra budget voor meubilair voorzien maar het meubilair kon uit een catalogus gekozen worden en ward aan huis geleverd. Geen extra dagvergoeding want dat potje was al volledig gevuld voor corona en thuiswerk.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef:Je laat tenslotte de werkgever toe in je privé sfeer, maar we begrijpen heel goed ook de voordelen en de vraag van onze werknemers. Daar hebben we als vakbond toch wel een belangrijke inbreng in gehad om het evenwicht te kunnen bewaren. (hé duizend...)
Nu nog een manier zoeken om de spontane werknemersfeestjes te verminderen zodat je geen coronagevallen meer hebt op de werkvloer…
Maar ja, what do you care, het is allemaal de schuld van de werkgever en de aandeelhouders natuurlijk. :angel:
Alles afkraken en de schuld bij iemand anders leggen is immers veel gemakkelijker leuker dan zelf oplossingen zoeken :lol:

Ik vind de manier van denken van sommige vakbonden echt compleet idioot.
Als thuiswerken op vrijwillige basis is, dan stopt de discussie daar toch?
Wie wil thuiswerken doet dat, wie niet wil doet het niet, einde verhaal.
Waarom er voor een bepaalde categorie personeel dan “extra” vergoedingen moeten gevraagd worden, is er gewoon los over. Gewoon een kaakslag naar de talrijke arbeiders die niet kunnen thuiswerken. Ze zouden massaal hun “vakbondsboekske” moeten binnenleveren bij elke vakbond die iets dergelijks goedkeurde. Ach ja, de tijd dat de vakbond nog iets deftig deed voor de arbeiders is al lang voorbij. Verdeel en Heers, en op gepaste tijd meeheulen en feesten met het management zoals overal …

Het is natuurlijk anders als je door de werkgever verplicht wordt om een aantal dagen thuis te blijven werken na de pandemie. Daar moet dan zeker een vergoeding tegenover staan.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

duizend schreef: Ik vind de manier van denken van sommige vakbonden echt compleet idioot.
Als thuiswerken op vrijwillige basis is, dan stopt de discussie daar toch?
eigenlijk niet. je hebt nog gekken die om 9u 's avonds mails liggen rond te sturen voor pakweg vergaderingen de volgende ochtend.
Voor je het weet ben ik verplicht om zelfs tot voor het slapengaan mijn werkmail in de gaten te houden.

telewerken is nieuw dus heb je een wettelijk kader nodig,
vergoeding hoort er bij, onkosten idem, ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:Daar zijn dan goeie afspraken voor nodig. Wij hebben in oktober 2021 daar een vrij evenwichtige cao voor afgesloten. In grote lijnen omvat die het volgende :
* Telewerk is op vrijwillige basis
* Maximaal 2 dagen per week op een voltijdse basis. A rato bij deeltijds.
* Belangrijkste basis is relatie werknemer, zijn collega's en de leidinggevende/organisatie
* Dagvergoeding van 10 euro per dag
* Budget voor het inrichten van een thuisbureel (meubilair)
* Ook mogelijkheid voor occasioneel telewerk. Bijvoorbeeld operatoren die online opleidingen kunnen volgen.

Heel de overeenkomst is buiten corona gerekend. We waren al voor die viruscrisis er mee bezig. Er zijn voor- en nadelen aan telewerk en het is kwestie om een juiste balans te vinden. Je laat tenslotte de werkgever toe in je privé sfeer, maar we begrijpen heel goed ook de voordelen en de vraag van onze werknemers. Daar hebben we als vakbond toch wel een belangrijke inbreng in gehad om het evenwicht te kunnen bewaren. (hé duizend...)
Goede afspraken maken goede vrienden inderdaad. Ik deed al telewerk voor de crisis en dat beviel me goed. Ik was van plan om het uit te breiden tot 2 dagen per week maar twijfelde, nu zou ik eerder gaan voor afwisselend 2/3 dagen per week.

Ik vind dat we afmoeten van die regels die voor iedereen gelijk zijn, als mensen persoonlijk beter functioneren in een ander systeem moet dat toch bespreekbaar zijn. De functies zijn ook vaak enorm verschillend net als de persoonlijkheden.

Ik vind dat men louter moet kijken naar de prestaties. Wie goed functioneert met 3 dagen telewerk, waar is dan het probleem? Ik merk bij ons dat het vooral afhangt van de chef. Sommigen zijn er meer open voor dan anderen, DAT zorgt uiteraard voor wrevel. Mijn baas is gelukkig niet zo en was aanvankelijk niet zo voor telewerk maar hij heeft nu zelf de voordelen ook al ondervonden met 2 kinderen. Onze dienst heeft de hele periode perfect blijven functioneren zelfs met maar 1 dag per 2 weken op kantoor, zeggen dat het niet kan... kan dus niet meer :lol:

Zelf bespaar ik er vooral veel energie mee. 3 uur per dag is veel. Meer tijd voor boodschappen, sporten en praktische zaken zoals werkmensen binnen laten of pakjes die bezorgd worden. Ook op gebied van werk heeft het voordelen. Ik behandel al de post (email) voor de anderen beginnen, als ze moeten wachten tot de lijn, de NMBS en de MIVB zin hebben om mij te vervoeren is al een hoop tijd verstreken. ipv om 5u45 sta ik op om 7u en dan nog is mijn voorbereidend werk sneller klaar. Je bent ook een pak frisser zo.

Wij krijgen 50 EUR/maand als vergoeding. Dat is voor alles, internet, verwarming, kosten. Ik had al een uitgerust bureau dus extra kosten heb ik niet meer gemaakt. Er zal ook meubilair aangeboden worden door de werkgever binnenkort tegen voordelige prijzen.

Wat ik niet snap is het gedoe over verschillen tussen werknemers. Ja, niet elke functie is geschikt maar moeten daarom de functies waarbij het wel kan worden afgestraft? Dat de werkgever een premie geeft vind ik ook niet abnormaal aangezien men ook kosten maakt voor telewerk en de werkgever ook bespaart. Bij ons wordt de kantoorruimte herbekeken, lees afgebouwd, wat alleen al een enorme besparing is. Ook minder meubilair en kleinere ruimtes om te verwarmen. De EU is in Brussel met een grote oefening bezig om hun kantoren te herbekijken in die zin.

Een ander belangrijk voordeel is ook minder verkeer. Al die mensen die thuis werken staan niet in de file waardoor er meer plaats is voor de anderen, ook op gebied van vervuiling is dit een opsteker.

Neen, telewerk is er en zal niet meer verdwijnen. Bedrijven zullen eerder problemen krijgen om personeel te vinden als ze niet meedoen aan de trend.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dizzy schrijft ...Bedrijven zullen eerder problemen krijgen om personeel te vinden als ze niet meedoen aan de trend...

Bedrijven zullen eerder beroep doen op artificial intelligence om die problemen te voorkomen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef: Als thuiswerken op vrijwillige basis is, dan stopt de discussie daar toch?
Wie wil thuiswerken doet dat, wie niet wil doet het niet, einde verhaal.

Het is natuurlijk anders als je door de werkgever verplicht wordt om een aantal dagen thuis te blijven werken na de pandemie. Daar moet dan zeker een vergoeding tegenover staan.
Kan ik me volledig in vinden.
Post corona wordt in het bedrijf van mijn huidige partner thuiswerken op vrijwillige basis de norm. Met een aanbeveling, dus geen verplichting, om 1/5 naar kantoor te komen. En geen verbod voor wie 5/5 naar kantoor wenst te komen.
Om chaos te voorkomen moet je wel tijdig kantoorruimte boeken.
Maar idere inmenging van welke vakbond dan ook wordt er vakkundig geweerd. :worship:
Wied schreef:Bedrijven zullen eerder beroep doen op artificial intelligence om die problemen te voorkomen...
De tijd dat AI ontworpen wordt door andere AI ligt nog ver van ons hoor.
Kundig personeel vinden is nu al een probleem in meerdere sectoren waar AI geen oplossing zal bieden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Bij ons gelden er nog steeds afstandsregels waardoor ik nooit elke dag op het werk zelf wil zijn :lol:
Want dan moet ik op sommige dagen echt al geen zien welk bureau er vrij is met afstand voldoende.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

duizend schreef: De griepspuit die 2 maanden half werkt, tegen een paar varianten. Die moeten we zeker hebben.
Nee, dat beslist iedereen voor zichzelf..zo simpel zou het ook moeten zijn met heel deze shit.
duizend schreef: Voor corona speelt hij liever russische roulette :lol:
Ik speel helemaal geen russische roulette :bang: :bang: :bang: wanneer ga je dat nu eindelijk eens inzien ?
50.000 hospitalisaties per jaar op 1200000 Belgen = 0.41% maar dat is natuurlijk een halve waarheid, ik ben geen 65+ & heb geen onderliggende aandoeningen, in mijn geval is dat dus verwaarloosbaar. PUNT

Ik ga die griepsuit niet halen om niet in het az te belanden he, ik ga die griepsuit halen om geen week te moeten sluiten moest ik ziek worden, net zoals ik die c-spuit waarschijnlijk wel had gezet als men er niet zoveel kak aan gehangen had...nu zie ik er het nut niet van in, nu is het besmet = 10 dagen toe, ziek of niet ziek.
De enige manier om niet mee te gaan in heel dit verhaal = er niet in meegaan hé...zo simpel is het. Dus wanneer jij hier halve waarheden komt verkondigen ga ik daar altijd op ingaan, maakt u daar maar geen zorgen in :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

iceke schreef:
duizend schreef:Voor corona speelt hij liever russische roulette :lol:
Ik speel helemaal geen russische roulette :bang: :bang: :bang: wanneer ga je dat nu eindelijk eens inzien ?
50.000 hospitalisaties per jaar op 1200000 Belgen = 0.41% maar dat is natuurlijk een halve waarheid, ik ben geen 65+ & heb geen onderliggende aandoeningen, in mijn geval is dat dus verwaarloosbaar. PUNT

Ik ga die griepsuit niet halen om niet in het az te belanden he, ik ga die griepsuit halen om geen week te moeten sluiten moest ik ziek worden, net zoals ik die c-spuit waarschijnlijk wel had gezet als men er niet zoveel kak aan gehangen had...nu zie ik er het nut niet van in, nu is het besmet = 10 dagen toe, ziek of niet ziek.
Ook mensen zonder onderliggende aandoeningen kunnen besmet raken, vraag maar aan petrol. Dat geldt ook voor jongeren. Het enige verschil is de kans, het spel, de roulette is hetzelfde. Je hebt gewoon minder kogels in de kamers zitten.

Als jij in het ziekenhuis belandt kan dat langer zijn dan voor griep of 10 dagen, het kan ook nog lang gevolgen hebben. Misschien moet je zelfs je winkel niet meer heropenen wegens geen zaakvoerder meer. De kans is beperkt maar wel reëel. Jij kiest om die kans niet te reduceren, dat is uw keuze. Ik stel maar vast dat heel wat van de mensen die dit kozen nu niet meer kunnen kiezen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Nee, ik kies om die spuit niet te laten zetten.
Mijn kansen verminder ik zelf wel, slaap genoeg, eet gezond, beweeg genoeg en vermijd plekken met teveel mensen.
Als iemand anders liever die spuit wel laat zetten om minder te slapen, minder gezond te eten, minder te bewegen of 4 u in een sardienenblik te gaan zitten, geen probleem...maar val mij daar niet mee lastig.
En ja, ik besef maar al te goed dat ook ik pech kan hebben, maar dat is een afweging zoals elke andere afweging in het leven.
voorbeeldje ?
Pak ik de fiets = meer kans om in het az te belanden als wanneer ik de auto neem.
Pak ik de auto = meer fijn stof, pak ik de fiets = minder fijn stof & meer beweging.

Alles is een afweging, ik ga die alleen niet laten afhangen van een vaccin dat maar half werkt, doe jij dat wel, goed voor u zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

duizend schreef:Als thuiswerken op vrijwillige basis is, dan stopt de discussie daar toch?
Elke tewerkstelling in welke vorm dan ook bij een werkgever is op vrijwillige basis. Wil dat daarom zeggen dat er geen duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over loon- en arbeidsvoorwaarden? Ik stel voor dat je je contract in stukken scheurt en in de vuilbak kiepert. Het is toch nutteloos want je zit vrijwillig bij je werkgever.
duizend schreef: Gewoon een kaakslag naar de talrijke arbeiders die niet kunnen thuiswerken. Ze zouden massaal hun “vakbondsboekske” moeten binnenleveren bij elke vakbond die iets dergelijks goedkeurde.
Dat toont alleen maar aan hoe kortzichtig en afgunstig je bent.. Je hebt zelfs niet door dat mensen extra kosten maken met telewerk en dat dat vergoed moet worden. Ze krijgen voor die telewerkdagen uiteraard geen vervoersonkosten. Moeten die dan ook van hun oren maken omdat mensen die wel naar de vloer komen die wel krijgen? Je argumentatie rammelt aan alle kanten maar dat zijn we gewoon omdat je enkel wil bashen. Dus extra? Ik behoor zelf tot die 70% die niet kan telewerken, maar ik heb met plezier voor mijn collega's mee die cao onderhandeld. Ze zij mij daar dankbaar voor en collega's die niet kunnen telewerken maken er geen spel van en gaan net als vele Belgen hun boekskes niet binnen doen. Ze kunnen zelf ook occasioneel telewerk doen zoals online opleidingen. Dat zit mee ingebakken in de cao. Dus die boekskes dat zal voor jou bij een natte droom blijven.
Toen ik pleitte voor betere maatregelen voor werknemers die 24/7 bloot gesteld zijn aan mogelijke besmetting op de vloer piepte je ook heel anders. Dat noemt men kazakken draaien. Je moet weten wat je wil.
Dizzy schreef:Wie goed functioneert met 3 dagen telewerk, waar is dan het probleem?
Het is de eerste keer dat we een telewerk cao hebben afgesloten. We waren er voor corona mee begonnen maar dan is het stil gevallen. Het maximum van twee dagen zit er in om mensen de voeling met het bedrijf en het sociaal contact niet te doen verliezen. Dat is tijdens Corona heel sterk naarboven gekomen. Het is ook maar een begin van afspraak. Wie weet wat de toekomst brengt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Wie goed functioneert met 3 dagen telewerk, waar is dan het probleem?
Het is de eerste keer dat we een telewerk cao hebben afgesloten. We waren er voor corona mee begonnen maar dan is het stil gevallen. Het maximum van twee dagen zit er in om mensen de voeling met het bedrijf en het sociaal contact niet te doen verliezen. Dat is tijdens Corona heel sterk naarboven gekomen. Het is ook maar een begin van afspraak. Wie weet wat de toekomst brengt.
Zo'n maximum was er bij ons ook aanvankelijk maar deze crisis heeft aangetoond dat dit maximum veel te hoog ligt. Diensten functioneerden perfect met veel meer dagen telewerk.

Uiteraard is het vrijwillig en mensen die altijd naar kantoor willen die moeten dat kunnen MAAR dat betekent niet dat anderen niet meer kunnen telewerken als zij zich daar goed bij voelen. Ik ben dus meer van een aanpak per persoon/functie ipv een regel voor iedereen die weinig flexibel is.

Wat ik ook gemerkt heb ik dat er ook grote verschillen tussen verschillende diensten zijn. Sommigen hadden veel digitaal beschikbaar, anderen bijna niets. Ook dat is iets dat veel meer aandacht zal krijgen. De diensten die al veel verder stonden met digitalisering hadden veel minder problemen om zich aan te passen. Velen werken gewoon nog op een manier die niet efficiënt is en vooral met papier. Zo maak je zelf telewerk moeilijk.

Voeling met het bedrijf, moet je daarvoor aanwezig zijn? Na 1 dag in Brussel heb ik meestal al teveel voeling gehad :lol: Sociaal contact begrijp ik ergens, zeker voor nieuwe medewerkers is dat raar om elkaar weinig te zien. Ik mis die contacten ook maar door naar Brussel te gaan had ik er niet meer, wij gingen om beurt en zaten er dus telkens moederziel alleen... welk contact dan? Volgende maand zal dat wel herzien worden en hopelijk zitten we dan weer samen op kantoor, dat is leuker dan alleen maar om daar 3 u voor te pendelen?

Ik heb al gevraagd om meer teambuilding events te doen om de banden weer te versterken. Een sportdag enzo. Dat zorgt voor een groepsgevoel op bedrijfsniveau en je hebt sociale contacten die verder gaan dan goeiemorgen aan het koffiemachien.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb de indruk dat hier enkel gehamerd wordt op de afstand en het sociaal contact maar ik vind dat als je niet veel ruimte thuis hebt een structuur ook belangrijk is. Mijn ontspanning gebeurd aan hetzelfde bureau als werk en dat is iets psychologisch maar toch erg belangrijk. Ik moet zeggen de afstand tussen privé en werk is ook veel kleiner en je gaat sneller op een vrij moment een vergadering aannemen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Begrijp ik volledig. Niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden om aan telewerk te doen. Ruimte is daar zeker een belangrijke factor bij.
De (digitale) aanhankelijkheid aan het bedrijf is iets dat in het oog gehouden moet worden. Ik zou ze de kost niet willen geven die na hun uren nog mails zitten te behandelen of gebeld worden. Er is daar onlangs vanuit het ministerie nog een omzendbrief gestuurd om het KB daarover nog eens toe te lichten in de overlegorganen.
Dizzy schreef: Ik mis die contacten ook maar door naar Brussel te gaan had ik er niet meer, wij gingen om beurt en zaten er dus telkens moederziel alleen... welk contact dan?
Niet vergeten Dizzy dat onze cao volledig los staat van Corona. Er was nood aan van voor de crisis. Elke werkvloer kan je niet op dezelfde manier beoordelen. Ik werk in een heel technische omgeving en de mensen die kunnen telewerken moeten toch regelmatig op de vloer aanwezig zijn om maar een voorbeeld te geven.
Wij zijn in de onderhandelingen van het standpunt vertrokken dat de voornaamste criteria de onderlinge afspraken zijn tussen werknemer en leidinggevende en de werking van de dienst. Hoe ze dat organiseren laten we zoveel mogelijk aan hen over.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef:Nee, ik kies om die spuit niet te laten zetten.
Mijn kansen verminder ik zelf wel, slaap genoeg, eet gezond, beweeg genoeg en vermijd plekken met teveel mensen.
Ge ij moogt die kans voor u minimaliseren, feiten zijn at ze zijn

tijdje geleden op de morgen gelezen
105 coronadoden in een periode van een paar weken en sciensano heeft ff naar de vaccinatiestatus gekeken

conclusies
- Van de dertien Belgen tussen 18 en 54 jaar die in die periode bezweken aan het coronavirus, waren er twaalf niet gevaccineerd.
- in de leeftijdscategorie 55 tot 64 jaar waren zes van de zeven overleden patiënten niet ingeënt.
- Van de negentien overleden coronapatiënten tussen 65 en 74 jaar oud waren er twaalf niet gevaccineerd, zeven van hen waren wel ingeënt.

zegt iets hé
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Zegt zeker iets, van al de besmette mensen gaan er niet veel dood aan corona !
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef:
zegt iets hé
Nee zegt niks... Net zoals het feit dat er minder rokers met covid in het az belanden niks zegt of minder mensen met bloedgroep O in het az belanden niks zegt.
Het is een vaststelling, maar zegt amper iets over de werking van dat vaccin.

Als je een risico wil inschatten neem je bv. 10000 mensen van 40 zonder aandoeningen waarvan er 5000 gevaccineerd zijn en 5000 niet, en gaat dan monitoren hoeveel er besmet geraken en hoe erg hun symptomen zijn....en dan heb je een idee van hoe goed dat vaccin werkt bij gezonde 40'ers.

De cijfers die jij aanhaalt zijn goed voor een vette kop in hln of voor dat circus in Brussel dat kost wat kost Phizer wil sponseren, maar ook niet meer dan dat.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef:Ze krijgen voor die telewerkdagen uiteraard geen vervoersonkosten. Moeten die dan ook van hun oren maken omdat mensen die wel naar de vloer komen die wel krijgen? Je argumentatie rammelt aan alle kanten
Jongens toch, heb je nu zelf door wat je hier schrijft???
Van een rammelende argumentatie gesproken :lol:

Iemand die telewerkt krijgt geen vervoersonkosten ... boeah ... hij heeft die dag geen vervoer nodig hé, waarom zou hij dan daarover van zijn oren moeten maken.
Sterker nog, als hij de vervoerskosten wil, dat em dan gaat werken hé, het is vrijwillig dat telewerk ...
Maar die arbeider die kan niet kiezen, die moet verplicht naar het werk en jij als vakbondsman gaat zijn vervoersonkosten nog ne keer in vraag stellen...

goe bezig ! :roll:

en dan deze flauwekul, als dat het niveau van de vakbond bij jullie is ...
petrol242 schreef: Elke tewerkstelling in welke vorm dan ook bij een werkgever is op vrijwillige basis. Wil dat daarom zeggen dat er geen duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over loon- en arbeidsvoorwaarden? Ik stel voor dat je je contract in stukken scheurt en in de vuilbak kiepert. Het is toch nutteloos want je zit vrijwillig bij je werkgever.
Elke tewerkstelling is op basis van een contract, het contract teken je op vrijwillige basis. Daarna volg je wat in het contract staat ... moeilijk hé
petrol242 schreef: Toen ik pleitte voor betere maatregelen voor werknemers die 24/7 bloot gesteld zijn aan mogelijke besmetting ...
... toen heb ik je gezegd dat je het werk onmiddellijk moest neerleggen ... ipv het op zijn beloop te laten
iceke schreef:
duizend schreef: Voor corona speelt hij liever russische roulette :lol:
Ik speel helemaal geen russische roulette
50.000 hospitalisaties per jaar op 1200000 Belgen = 0.41%
Russische roulette dus met 0,41% kans op "winst"
Dus voor elke 243 icekes die op een rij staan, gaat er eentje de russiche roulette winnen. :lol:
En dit jaar na jaar, lijkt me al kans genoeg

Maar wacht eens even die 50.000 dat gaat over iedereen, gevaccinneerd of niet.
De kans dat een niet gevaccineerde prijs heeft is veel hoger, een factor 5 tot 9 hoger, laten we 5 nemen

Dus voor elke 48 niet gevaccineerde icekes die op een rij staan, gaat er dan eentje de russiche roulette winnen. :lol:
Verwaarloosbaar dus :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”