Dizzy schreef:Het klopt dat je warmte niet oneindig buiten kan houden, de deuren gaan sowieso al eens open en alles in huis wordt na verloop van tijd warm. Uw huis snel anders oriënteren is vaak onmogelijk. En hitteschilden zijn ook maar beperkt effectief. Ging eens informeren voor zonnewering, na wat aandringen gaven diverse firma's aan dat het verschil hoogstens een graad of anderhalf was.
Punt is dat warmte/koude buiten houden op welke manier dan ook, aangeraden is en isolatie kan daarbij helpen. Als je rekent dat in België heel veel huizen nog altijd slecht geïsoleerd zijn dan lijkt me daar een snelle winst mogelijk. Nu zie je huizen met zonnepanelen die slecht geïsoleerd zijn.
De oriëntatie van een huis bepaal je uiteraard bij aankoop van de grond of de woning zodat je gepast kan bouwen of renoveren.
Een woning is meestal een ingrijpende investering. Dan neem je ook de tijd om alle voor- en nadelen grondig tegen elkaar af te wegen. Bezint eer ge begint dus.
Hitteschilden zijn helemaal niet beperkt effectief. Het is maar welk materiaal je waar inzet. In mijn slaapkamers, ook die op ZZ0 zijn gericht, wordt het ook tijdens een hittegolf nooit warmer dan 19°C. En daar moeten door de dag de deuren niet open en dicht gaan.
Het effect van eenzijdige doorkijkscreens (in de ruimten waar je door de dag nog daglicht wil hebben) is ook veel meer dan een graad of anderhalf. Je hebt dan gewoon bij de verkeerde leverancier geïnformeerd. Dat loopt hier op tot meer dan 10-15 graden verschil in de zomer. Veel hangt ook af van de kwaliteit van de screens en hoe je ze toepast.
Een goed hitteschild plaats je uiteraard altijd aan de buitenzijde van glaswerk en muren en niet aan de binnenzijde.
En die paar dagen in de zomer (in 2021 dus nul keer) dat het echt uit de hand loopt kan je nog altijd een eenvoudige L/L airco doen draaien. In combinatie met PV kost je dat in de zomer nul euro aan energie.
Wanneer je de plaats hebt en je bouwgrond goed hebt ingepland reken ik onder hitteschilden ook bladverliezende bomen. Laten buiten de zomer het licht en zonnewarmtedoor en hoe meer de zomer vordert hoe meer hun bladerdek de hitte in eerste lijn tegen houdt. Komt daar nog het verkoelende effect van verdaming door de kruin mee wat een extra verkoelend effect geeft in de omgeving van de woning.
Wanneer je je woningechter omgeeft door beton en verharding is het hitte-effect daarentegen nog eens cumulerend.
Goede isolatie is trouwens ook een must indien je de wonng wenst te verwarmen met een warmtepomp. Heel veel woningen in Vlaanderen zijn niet alleen maar matig geïsoleerd ze hebben ook nog eens een verwarming op elektriciteit (en in het beste geval dan met een WP) omdat men dacht dat de terugdraaiende teller een eeuwigdurend verhaal zou zijn. Als iets te mooi is om waar te zijn is het meestal ook niet waar. En zeker niet tot in de eeuwigheid.
heist_175 schreef:De energieproducenten vragen een zo hoog mogelijk prijs ze kunnen, net als elke producent.
Niet altijd. Mijn energieleverancier heeft bv. zijn prijzen niet maal drie gedaan maar slechts met 15% verhoogd. Daar staat ook tegenover dat hij zijn injectievergoeding met bijna 50% heeft opgetrokken. En een deel van de winst die hij maakt keert hij de meeste jaren ook nog eens terug aan mij uit. Van mij had hij de prijzen dus ook maal drie mogen doen maar je kan niet alles hebben.
Wanneer iedereen, en al zeker zij die het zich kunnen veroorloven en dat is in Vlaanderen nog altijd een meerderheid van de bevolking, eens begon met voor eigen deur te vegen en eigen energiebesparende maatregelen te nemen en niet ondoordacht alle rommel kocht wat op het internet aan hun neus voorbijflitst waren er geen kerncentrales meer nodig en was de regeling van een niet vernietigende energiemix veel eenvoudiger uit te voeren. Er valt op aarde dagelijks meer zon en wind te oogsten dan de wereldbevolking verbruikt krijgt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.