Kerncentrales in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef:
Ordon schreef:nucleaire centrales bouwen is ALTIJD extreem duur
Maar als het zo goedkoop is, dan zullen ze er in NL wel snel aan beginnen hé :).
Om te beginnen eerst al afwachten wat hun oosterburen daar van vinden.
Wordt leuk met een aangrenzende buur die de kernuitstap al heeft ingezet met als basisargument te gevaarlijk in dicht bewoonde gebieden.

Of je in België nu voor- of tegenstander bent van kernenergie is op dit ogenblik zonder voorwerp.
Het is, ongeacht je voorkeur, praktisch gewoon onmogelijk om de huidge kerncapaciteit na 2025 te behouden.
Er is tijd, kennis noch middelen voorhanden om dat tegen 2025 nog rond te krijgen.
Ik vermoed dat o.a. de Fransen, na hun nefast* Fins avontuur, ook niet twee keer dezelfde fout zullen maken.

*voor de Franse belastingsbetaler, uiteraard niet voor de Finnen.
Laatst gewijzigd door ivob op 04 feb 2022, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Je kan natuurlijk je ogen sluiten voor wat er elders in de wereld gebeurd en aan welke prijzen zij op de wereldmarkt met ons in concurrentie treden.

Daar zullen berichtjes van gesubsidieerde private PV installaties met gesubsidieerde batterijen helaas niet tegenop wegen.
Echter is dat blijkbaar het niveau waarop er in onze maatschappij heden naar het energievraagstuk gekeken wordt.
Spijtig maar helaas.
heist_175 schreef:Er zijn nog wel meer zaken goedkoop in China.
Dat klopt als een bus.
En behoeft voor de goede verstaander weinig verdere uitleg.
Niet waar?

Uiteraard zullen er wel mensen opstaan die vele keren "MAAR" of "EN" of "denkfout" etc opwerpen...
Of wat roepen als "investeren": doch zonder gedegen en onderbouwd plan...

Afin, het kan duidelijk ook anders dan in West-Europa.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ordon schreef:Je kan natuurlijk je ogen sluiten voor wat er elders in de wereld gebeurd en aan welke prijzen zij op de wereldmarkt met ons in concurrentie treden.
We wonen nog altijd in België. Nu ja ik toch. Geen idee waar de andere forumgebruikers hun tijd meestal doorbrengen.
Ik maak dus nog altijd mijn afwegingen volgens de praktijk van de dag en zoals deze zich in Vlaanderen aanbiedt.
De realiteit is dus dat je beter ook je ogen niet sluit voor wat er zich hier afspeelt. De ogen sluiten voor de realiteit van de dag is dus ook geen oplossing. Je kan er op internet wat discussies over voeren maar dat helpt je in de praktijk geen stap verder.
Je kan er van denken wat je wil maar mijn energierekening is de laatste 10 jaar altijd al positief geweest en dat zal ze de komend tien jaar wellicht ook nog wel zijn. Hoe ze daar in de rest van de wereld over denken moeten ze daar maar weten.
En op het einde van het jaar is het nog ieders individuele afrekening die er in de eerste plaats toe doet.
Niet wat het internet of de rest van de wereld er van denkt noch ergens in een verre toekomst denkt te kunnen bereiken met wat heen en weer gepraat.
Laatst gewijzigd door ivob op 04 feb 2022, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Intussen zijn er ruim een miljoen Belgen die het met het sociale tarief moeten zien te rooien al dan niet met een budgetmeter.
Anderen hebben inderdaad stevige subsidies ontvangen.
ivob schreef:Je kan er van denken wat je wil maar mijn energierekening is de laatste 10 jaar altijd al positief geweest en dat zal ze de komend etien jaar wellicht ook nog wel zijn. Hoe ze daar in de rest van de wereld over denken moeten ze daar maar weten.
Het kernwoord heb ik in het vet gezet.
Klopt? Toch?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ja klopt.
Eerst jezelf helpen voor je in staat bent anderen te helpen.
Basisprincipe van iedere hulpverlener.

Maar wel respect dat jij je onbaatzuchtig en zonder rekening te houden met eigen situatie inzet voor het sociale deel van de maatschappij. Maar lijkt me niet het onderwerp van dit topic?
Iemand vroeg in het kader van dit topic om cijfers. Dus ik gaf ze. Op basis van eigen data. Ik beschik niet over de data van anderen.

Door nieuwe kerncentrales te bouwen of te herinvesteren in die twee die nog verlengd kunnen worden gaat het sociale energietarief ook niet verminderen hoor. Integendeel.
Sommige mensen zetten steeds in op derden om de problemen op te vangen. Anderen zoeken dan zelf een oplossing.
Wat je voor jezelf het beste vindt moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.

Ik ben niet voor noch tegen kerncentrales. Ik heb me gewoon neer te leggen bij de gevolgen van het politieke uitstelgedrag van de laatste 20 jaar.
En in die twintig jaar hebben zowat alle partijen deel uitgemaakt van het beleid. Als je dus een steen wil werpen naar een schuldige zal je er veel nodig hebben.
Wie denkt dat te kunnen verandenen of beïnvloeden heeft gewoon weinig gevoel voor de realiteit.
De realiteit is dat ook de komende jaren mijn verwarming moet blijven draaien en ik liever minstens een keer per dag warm eet en dat ik me beter daar zelf op voorbereid en niet overlaat aan de profilatiedrang van politicus x of y van wie de richting nog vlugger draait en keert dan de wieken van een windmolen.
Laatst gewijzigd door ivob op 04 feb 2022, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

ivob schreef:Eerst jezelf helpen voor je in staat bent anderen te helpen.
Ik denk dat je collectief toch sterker staat dan individueel. Veel mensen hebben niet de middelen om zwaar te isoleren of zonnepanelen te leggen of om actief iets aan hun factuur te kunnen veranderen.
Discussie is en blijft wat je collectief kan of wil veranderen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Daarom dat ik ook al dertig jaar lid ben van de coöperatieve energiegememenschap Ecopower (en nog andere maar dat doet er hier niet toe).
Zelfs zonder individuele maatregelen zou mijn energiefactuur bij Ecopower, dat alleen energie verdeelt op basis van wind, zon en waterkracht, nog maar met 15% gestegen zijn. Dus niet zo dramatisch dan wat blijkbaar anderen vandaag ondervinden.

En iets niet doen omdat een ander het niet kan is nooit een goede reden om zelf iets niet te doen. Als iedereen zo zou denken en handelen gebeurde er totaal niets en zaten we allemaal aan de grond.
Wanneer ik mijn energie zoveel mogelijk zelf opwek en verbruik is dat toch ook een onrechtstreeks voordeel voor diegenen die hopen dat de gemeenschap altijd hun problemen zal oplossen? Is al eentje minder waar de gemeenschap in moet investeren om recht te houden.

Discussie gaat hier over kencentrales in de energiemix. De realiteit stelt gewoon dat dit spel is uitgespeeld en achterhaald. Toch wat betreft de kernenergie die nu al beschikbaar is. Wanneer je met deze realiteit geen rekening wenst te houden hou je de rest van de gemeenschap gewoon voor de gek en jaag je ze nog eens extra op kosten. Ja kan zoveel hopen en wensen als je wil maar daar ga je de realteit niet mee ontlopen.
Wat ik collectief kan of wil veranderen doet er niet eens toe. Ik heb daar niet de macht voor. Gezien ik dat besef rest mij alleen maar individueel mijn situatie verbeteren. Het enige dat ik zie is dat diegenen die hopen op een collectieve oplossing de laatste 20 jaar in dit dossier nog geen stap vooruit hebben gezet en met de deadline voor ogen blijkbaar nog geen haast hebben om effectief tot een oplossing te komen. Tot daar dus je collectieve "sterke oplossing".

En wat is in dit land veel mensen? Er staat momenteel 300 miljard op Belgische spaarboekjes te niksen. Lijkt me ook een beschikbaar kapitaal van heel wat mensen. En die 300 miljard zal heus niet van de toplaag in dit land zijn. Die laten hun spaarcenten niet door de inflatie wegkwijnen op een spaarboekje. :bang:
Wanneer we dus even de sociale onderlaag en financiële toplaag buiten beschouwing laten zijn er veel meer mensen die met hun spaargeld wel effectief iets kunnen doen dan niet.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Het verdwijnen van de kernenergie zal een boost zijn voor alternatieven die dan voluit vrije baan krijgen.
Alternatieven zoals import van nuclaire stroom uit Frankrijk of bruinkool stroom uit Duitsland/Polen ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Neen, ik had het eerder over hernieuwbare alternatieven. De conversie is een mondiale zaak en dus zullen er ook steeds meer alternatieven beschikbaar komen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

DarkV schreef:
Dizzy schreef:Het verdwijnen van de kernenergie zal een boost zijn voor alternatieven die dan voluit vrije baan krijgen.
Alternatieven zoals import van nuclaire stroom uit Frankrijk of bruinkool stroom uit Duitsland/Polen ?
Maakt dat uit?
Er is al jaren geen Belgische nucleaire energie meer. Volledig verkocht aan Frankrijk.
De kosten zijn sowieso voor de Belgische belastingsbetaler en energieafnemer en de baten voor het buitenland.
Wanneer de kerncentrales in het buitenland staan ben je tenminste al zeker dat je niet rechtstreeks voor de latere opruimingskosten moet opdraaien.
Collectief gebruikte energienetwerken zijn al lang geen nationaal gegeven meer.
Voor de camera's mogen politici hun toneeltje opvoeren en doen of ze alles onder controle hebben. Dat hebben ze juist niet. Het zal de uitbater en eigenaar van zo'n centrale zijn dat op het einde van de rit de spelregels zal bepalen. En als er meer geld te verdienen valt aan het afbreken en opruimen van een kerncentrale dan ze nog even aan de gang te houden zal dit zo gebeuren.
Dacht je nu werkelijk dat Bouchez en De Wever de kerncentrales op Belgisch grondgebied gaan nationaliseren en verder uitbaten?
Het eerste zal misschien theoretisch nog lukken, het tweede niet.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

ivob schreef: Er is al jaren geen Belgische nucleaire energie meer. Volledig verkocht aan Frankrijk.
De kosten zijn sowieso voor de Belgische belastingsbetaler en energieafnemer en de baten voor het buitenland.
Wanneer de kerncentrales in het buitenland staan ben je tenminste al zeker dat je niet rechtstreeks voor de latere opruimingskosten moet opdraaien.
Heel juiste analyse. Maar blijkbaar is die kennis niet beschikbaar in de Wetstraat.

Ander nieuws over de “propere, veilige en goedkope energie “, een foto nemen is illegaal geworden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

2022 begon even slecht voor bepaalde bronnen van hernieuwbare energie als 2021 geëindigd is, weeral was de maand somberder dan normaal en was de windsnelheid lager dan normaal, de vierde maand op rij ondertussen.

In Ukkel werd het record "aantal dagen met nikske zon in 1 decade" zelfs scherper gesteld van 7 dagen naar 8 dagen. Maw: op 8 dagen van de 10 was het volledig bewolkt van zonsopgang tot zonsondergang.

Gelukkig maar dat we de kerncentrales hadden.

Voor de geïnteresseerden: dankzij de waterbommen van de eerste decade, dewelke her en der de alarmpeilen van waterlopen hebben laten overschrijden en tot lokale overstromingen geleid hebben - is de maand alsnog in het normale interval (weliswaar aan de lagere kant) qua neerslag geëindigd, ook al heeft het daarna niet veel meer geregend.
kamielken
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2021, 12:52

ik vraag mij af wat elektriciteit vandaag zou kosten indien er géén enkele kerncentrale in België zou draaien en deze vervangen zouden zijn door gascentrales.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Goeie vraag. :-D
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

De prijs zou dezelfde zijn, door de bizarre en onlogische manier waarop de prijs hier berekend wordt. Tenzij men door het gebrek aan kernenergie nog duurdere centrales dan gascentrales zou moeten aanspreken, maar gezien de huidige gasprijzen denk ik niet dat er nog zijn. Onze aanslag op het klimaat zou wel immens geweest zijn + evenals onze afhankelijkheid van Putin.

Die laatste zou in dat geval de gasprijs mogelijks wel nog verder kunnen laten opdrijven door te dreigen met schaarste etc, om zijn oorlogskas aan te vullen. Mocht dat het geval zijn dan zou het wel nog allemaal zoveel duurder zijn, maar dat is dus hypothetisch. We weten niet hoe Putin gaat reageren wanneer we volledig afhankelijk worden van hem, alhoewel ik niet denk dat we dat rooskleurig moeten inzien.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

CCatalyst schreef:De prijs zou dezelfde zijn, door de bizarre en onlogische manier waarop de prijs hier berekend wordt.
Ik zie niet goed wat er verkeerd is aan de vrije markt en de wetten van vraag en aanbod.
Denk je dat de energie uit kerncentrales verkocht word aan dezelfde prijs als deze uit gascentrales ? Wie zouden dan de aanbieders zijn van energie op de termijnmarkten ? Zijn daar eigenlijk publieke gegevens over ?
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

PeterP schreef:.
Denk je dat de energie uit kerncentrales verkocht word aan dezelfde prijs als deze uit gascentrales ??
Neen. De vraag was echter wat de prijs zou zijn voor de consument. Niet aan welke prijs de producent verkoopt.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Ik vrees dat de prijs hoger zou zijn.
Als je ziet wat de invloed is van de sluiting van 2 kerncentrales in Frankrijk. Op maandag 31 januari was er zeer veel windenergie en zelfs dan bleven de prijzen hoog. Op bepaalde momenten exporteerden we 25% van onze productie.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

We leven hier in België en niet in Frankrijk.
In Frankrijk zijn de kerncentrales grotendeels eigendom van de Franse overheid. Zij bepaalt dus de spelregels en de prijs. Ook al maken de producenten dan verlies. Dat haalt de overheid dan gewoon elders op (liefst niet voor maar na de verkiezingen maar ook daar zal de eindrekening vroeg of laat volgen).

In België zijn de kerncentrales geen eigendom van de overheid maar in handen van buitenlandse energiebedrijven/overheden.

En in België wordt door een interne regelgeving van de federale overheid de elektriciteitsprijs inderdaad niet meer vastgeklikt op deze van de goedkoopste aanbieder noch de gemiddelde prijs maar net op de prijs van de laatste duurste producent. En dat is momenteel gas. Energie die nu dus zonder gas geproduceerd wordt maakt momenteel "bovenwinsten" (wel nog deels afgeroomd door andere invloeden maar dat zou ons te ver en buiten topic leiden).
De elektriciteitsprijs wordt voor het sluitstuk grotendeels bepaald door de dagmarkt van de energiebeurs. En op de dagmarkt bepaalt de duurste producent de verkoopprijs.
En dat is momenteel elektriciteit opgewekt in thermische centrales gestookt op gas. De producenten welke elektriciteit opwekken zonder gas maken dus gewoon meer winst op dat ogenblik. Zij zijn immers gerechtigd de prijs van de hoogste laatste aanbieder aan te rekenen ook al produceren ze goedkoper. Waren er alleen gascentrales zou de consumentenprijs eveneens bepaald worden door de gasprijs en in de huidige zelfde lijn liggen. De producenten zouden dan alleen minder bovenwinsten genereren.
Een elektriciteitsnet heeft geen of nauwelijks opslagreserves en moet dus altijd in evenwicht zijn, evenveel aanbod als vraag. Het is dus de allerlaatste producent die het net in evenwicht kan houden, en dat is meestal een thermische moduleerbare centrale op gas, die het net uiteindelijk redt en dus de prijs bepaald. Zonder die laatste sluitsteen immers geen net in evenwicht en een net dat niet in evenwicht is gaat er gewoon uit.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Met als gevolgd dat onze kerncentrales die zeer beperkt moduleren nog altijd de hoogste prioriteit op het net krijgen. Een net dat zeer gevoelig en fragiel is.

Vandaar dat we de vraag kunnen stellen of zo'n grote netten nog wel een goed idee is. Ik heb er hier al eens op gewezen. Een decentralisatie dringt zich op en daar kan HE een oplossing bieden. Productie, consumptie en buffering kan op wijkniveau, zelfs straatniveau in plaats van ieder voor zich een installatie te zetten die dan mee mag moduleren op een gedrocht van een net en waarbij men niet kan beslissen wat er met zijn of haar stroom gebeurt.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

ivob schreef:We leven hier in België en niet in Frankrijk.
En dat is momenteel elektriciteit opgewekt in thermische centrales gestookt op gas. De producenten welke elektriciteit opwekken zonder gas maken dus gewoon meer winst op dat ogenblik. Zij zijn immers gerechtigd de prijs van de hoogste laatste aanbieder aan te rekenen ook al produceren ze goedkoper. Waren er alleen gascentrales zou de consumentenprijs eveneens bepaald worden door de gasprijs en in de huidige zelfde lijn liggen. De producenten zouden dan alleen minder bovenwinsten genereren.
Tegen welke prijs denk je dat onze kerncentrales deze nacht aan het produceren waren ?
https://www.elia.be/nl/grid-data/transm ... entieprijs
Uw verhaaltje met bovenwinsten zou ik toch sterk relativeren.
De kerncentrales zijn deze morgen trouwens terug gemoduleerd.
https://app.electricitymap.org/zone/BE
En misschien ook eens kijken hoeveel export er is naar Frankrijk.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:De prijs zou dezelfde zijn
Die kans is heel groot, idd.
door de bizarre en onlogische manier waarop de prijs hier berekend wordt
Elke leverancier krijgt de dan geldende spotprijs ("momentprijs").
Als je goedkoop produceert, dan verdien je dus nu gigantisch veel.
2022 begon even slecht voor bepaalde bronnen van hernieuwbare energie als 2021 geëindigd is, weeral was de maand somberder dan normaal en was de windsnelheid lager dan normaal, de vierde maand op rij ondertussen.
Ik heb geen windmolens thuis, enkel PV en batterij.
December en januari waren toch behoorlijk verschillend:

Code: Selecteer alles

2021/12    19,8%
2022/01    31,9%
% = hoeveel stroom van de PV's kwamen, tov het totale verbruik
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

PeterP schreef:
ivob schreef:We leven hier in België en niet in Frankrijk.
En dat is momenteel elektriciteit opgewekt in thermische centrales gestookt op gas. De producenten welke elektriciteit opwekken zonder gas maken dus gewoon meer winst op dat ogenblik. Zij zijn immers gerechtigd de prijs van de hoogste laatste aanbieder aan te rekenen ook al produceren ze goedkoper. Waren er alleen gascentrales zou de consumentenprijs eveneens bepaald worden door de gasprijs en in de huidige zelfde lijn liggen. De producenten zouden dan alleen minder bovenwinsten genereren.
Tegen welke prijs denk je dat onze kerncentrales deze nacht aan het produceren waren ?
https://www.elia.be/nl/grid-data/transm ... entieprijs
Uw verhaaltje met bovenwinsten zou ik toch sterk relativeren.
De kerncentrales zijn deze morgen trouwens terug gemoduleerd.
https://app.electricitymap.org/zone/BE
En misschien ook eens kijken hoeveel export er is naar Frankrijk.
Dat is helemaal niet "mijn verhaaltje".
Je zou je beter eerst eens verdiepen in de werking van de dagmarkt op de energiebeurs dan eenmalige gebeurtenissen uit de context te lichten om ik weet niet welk punt te maken.
Dat bovenwinsten door andere factoren worden afgeroomd had ik eerder ook al aangehaald maar het zou ons te ver leiden dat hier in detail uit de doeken te doen. Dat was het punt niet.
Het ging er om hoe de eindprijs van de energiecompnent voor de consument in België bepaald wordt en dat is door het laatste sluitstuk in de dagbalans. Als dat een windmolenpark, zonnepark, waterkrachtcentrale, steenkool of kerncentrale is zal dat voor die periode de bepalende prijs van die component zijn. Technisch zal dat echter in ons land overwegend een thermische gascentrale zijn. De productieprijs van de geproduceerde energie doet er dus weinig toe. Consumenten die hun energie afnemen van derden kopen hun energie niet rechtstreeks aan bij de kerncentrale om de hoek. Hun prijs zal dus bepaald worden door de omschrijving binnen het wettelijk kader. En dat is deze van de duurste centrale.
Heist_175 schreef:Elke leverancier krijgt de dan geldende spotprijs ("momentprijs").
Als je goedkoop produceert, dan verdien je dus nu gigantisch veel.
Inderdaad.
Al moet je dat ook voor o.a. windmolenparken nuanceren. Daar zit al een ingebouwde rem op het steunmechanisme.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

https://www.hln.be/consument/frankrijk- ... ~aa534de9/

Het zal blijkbaar toch niet kunnen zonder kerncentrales zo te zien :roll:
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Matt555 schreef:https://www.hln.be/consument/frankrijk- ... ~aa534de9/

Het zal blijkbaar toch niet kunnen zonder kerncentrales zo te zien :roll:
Een energietekort omdat er een aantal kerncentrales stil liggen is de voornaamste reden ja.
Nadeel van 1 grote energieinstallatie en geen diversificatie van opxekking. Ligt 1 plat, is er op eens een heel groot te kort. Hebben hier in België ook ervaring mee
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Belgissschenaap schreef:
Matt555 schreef:https://www.hln.be/consument/frankrijk- ... ~aa534de9/

Het zal blijkbaar toch niet kunnen zonder kerncentrales zo te zien :roll:
Een energietekort omdat er een aantal kerncentrales stil liggen is de voornaamste reden ja.
Nadeel van 1 grote energieinstallatie en geen diversificatie van opxekking. Ligt 1 plat, is er op eens een heel groot te kort. Hebben hier in België ook ervaring mee

Is dat niet hetzelfde ? ...kerncentrales liggen stil voor onderhoud ...of afbreken ...ze zijn niet actief en kolenstook is nodig ....of gas op zijn " Groens " :lol: dus blijkbaar voorlopig ( of permanent ) onmisbaar :beerchug:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Matt555 schreef:https://www.hln.be/consument/frankrijk- ... ~aa534de9/

Het zal blijkbaar toch niet kunnen zonder kerncentrales zo te zien :roll:
Stellen dat je niet zonder kerncentrales kan en dan verwijzen naar het falen van die technologie?

Die kerbncentrales iggen er niet uit door een gepland onderhoud. Indien het onderhoud gepland was zouden er geen tekorten zijn.

Niets mis mee met nieuwe kerncentrales. Blijft alleen de vraag waar de tijd en het geld vandaan zullen komen om deze tijdig te laten produceren.
Frankrijk is nog altijjd niet bekomen van zijn kerncontract met de Finnen.
Nadeel van 1 grote energieinstallatie en geen diversificatie van opxekking. Ligt 1 plat, is er op eens een heel groot te kort. 
Inderdaad. En wat voor landen geldt kan je ook doortrekken naar huishoudens. Als je daar inzet op één soort energie en de levering volledig overlaat aan externe partners heb je vroeg of laat ook prijs.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef:
Matt555 schreef:https://www.hln.be/consument/frankrijk- ... ~aa534de9/

Het zal blijkbaar toch niet kunnen zonder kerncentrales zo te zien :roll:
Stellen dat je niet zonder kerncentrales kan en dan verwijzen naar het falen van die technologie?

Die kerbncentrales iggen er niet uit door een gepland onderhoud. Indien het onderhoud gepland was zouden er geen tekorten zijn.

Niets mis mee met nieuwe kerncentrales. Blijft alleen de vraag waar de tijd en het geld vandaan zullen komen om deze tijdig te laten produceren.
Frankrijk is nog altijjd niet bekomen van zijn kerncontract met de Finnen.
Feit blijft hetzelfde ...ze liggen uit en ze worden gemist ....is toch beste bewijs dat zonder voorlopig nog niet kan ....allez komaan ....terug kolenstook :lol: :lol:
Misschien eens terug een Leuvense stoof installeren ....dedjuu :eek: ...! Ik heb geen schouw meer ....:bang:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Investeren in isolatie (Vlaanderen) en interconnectie verbindingen (federaal).
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

warpozio2 schreef:Investeren in isolatie (Vlaanderen) en interconnectie verbindingen (federaal).
Spijtig om te moeten realiseren ....., maar isolatie geeft nog steeds geen warmte zelf af :lol: ...., nog steeds verwarmingsbron nodig om toevoegen , anders is het net zoals een frigo in de winter maanden :lol:
En bij elke 2 cm halveert ge uw verlies maar , zodat hoe meer cm hoeveel minder de besparing wordt naargelang de investering ..... :idea: :!:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Matt555 schreef:https://www.hln.be/consument/frankrijk- ... ~aa534de9/
Het zal blijkbaar toch niet kunnen zonder kerncentrales zo te zien :roll:
Belgissschenaap schreef:Een energietekort omdat er een aantal kerncentrales stil liggen is de voornaamste reden ja
Matt555 schreef:Is dat niet hetzelfde?
Nee.
In prognoses reken je op de elektriciteitsopwekking door nucleaire centrales en plots vallen die uit. Dat er dan naar minder evidente opwekkingscapaciteit (waaronder kolen in dit geval) gegrepen moet worden, vind ik niet zo gek.
Doet wat denken aan onze eigen winter zonder kerncentrales: die vielen ook plots allen uit.
Matt555 schreef:Spijtig om te moeten realiseren ....., maar isolatie geeft nog steeds geen warmte zelf af :lol: ...., nog steeds verwarmingsbron nodig om toevoegen , anders is het net zoals een frigo in de winter maanden
Ik weet niet of je het als troll-opmerking bedoel of je serieus bent. Laten we maar het beste geloven.
Als de warmtevraag plots zou decimeren, zouden we met héél weinig gas en elektriciteit toekomen. Isolatie is dus, tot spijt van wie 't benijdt, echt de beste oplossing.
Je leest zowat overal dat de modale Vlaming 22.000kWh aan warmtevraag heeft, voornamelijk via gasstook. Als dat plots 2-3000kWh zou zijn (door gedreven isolatie, toegegeven: niet zo realistisch op korte termijn), dan heb je maar een fractie van de energie nodig én kan je makkelijk richting warmtepomp denken (voor 2-3MWh warmte is dan zo'n 500-1000kWh elektriciteit nodig).
Een heel ander scenario dus.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Matt555 schreef: Feit blijft hetzelfde ...ze liggen uit en ze worden gemist ....is toch beste bewijs dat zonder voorlopig nog niet kan ....allez komaan ....terug kolenstook :lol: :lol:
Misschien eens terug een Leuvense stoof installeren ....dedjuu :eek: ...! Ik heb geen schouw meer ....:bang:
Ze worden inderdaad gemist in een land dat al zijn eieren in één mand gelegd heeft.
Je kan dat ook als een bewijs beschouwen dat dit niet het aangewezen beleid is.

BTW, ik mijn woning staat gelukkig wel nog een schouw: hope for the best, but prepare for the worst
Spijtig om te moeten realiseren ....., maar isolatie geeft nog steeds geen warmte zelf af  ...., nog steeds verwarmingsbron nodig om toevoegen , anders is het net zoals een frigo in de winter maanden 
En bij elke 2 cm halveert ge uw verlies maar , zodat hoe meer cm hoeveel minder de besparing wordt naargelang de investering 
Ook een bewijs dat je ook hier niet veel van begrepen hebt. Soit, het is uw lopende rekening.
Alles wat energie verbruikt, inclusief de inwoners, geven warmte af. In een goed geïsoleerde woning gaat deze niet nutteloos verloren.
En met een gerichte oriëntatie van de woning voeg je, indien nodig, gewoon gratis energie toe welke zoveel mogelijk behouden blijft.
Wat betreft je laatste zin, niemand beweert dat je in het wilde weg eindeloos moet gaan isoleren. Dat doe je aan de hand van correcte berekeningen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Die berekeningen moeten je trouwens behouden voor overisolatie, wat tot oververhitting kan leiden zodat je weer moet koelen.

Maar opnieuw een bewijs dat in deze materie de onwetendheid snel leidt tot zwart-wit denken en het in het belachelijke trekken.
Terwijl algemene isolatie het energieverbruik voor huishoudens, bedrijven en overheden drastisch zou kunnen verminderen.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef:
Matt555 schreef: Feit blijft hetzelfde ...ze liggen uit en ze worden gemist ....is toch beste bewijs dat zonder voorlopig nog niet kan ....allez komaan ....terug kolenstook :lol: :lol:
Misschien eens terug een Leuvense stoof installeren ....dedjuu :eek: ...! Ik heb geen schouw meer ....:bang:
Ze worden inderdaad gemist in een land dat al zijn eieren in één mand gelegd heeft.
Je kan dat ook als een bewijs beschouwen dat dit niet het aangewezen beleid is.

BTW, ik mijn woning staat gelukkig wel nog een schouw: hope for the best, but prepare for the worst
Spijtig om te moeten realiseren ....., maar isolatie geeft nog steeds geen warmte zelf af  ...., nog steeds verwarmingsbron nodig om toevoegen , anders is het net zoals een frigo in de winter maanden 
En bij elke 2 cm halveert ge uw verlies maar , zodat hoe meer cm hoeveel minder de besparing wordt naargelang de investering 
Ook een bewijs dat je ook hier niet veel van begrepen hebt. Soit, het is uw lopende rekening.
Alles wat energie verbruikt, inclusief de inwoners, geven warmte af. In een goed geïsoleerde woning gaat deze niet nutteloos verloren.
En met een gerichte oriëntatie van de woning voeg je, indien nodig, gewoon gratis energie toe welke zoveel mogelijk behouden blijft.
Wat betreft je laatste zin, niemand beweert dat je in het wilde weg eindeloos moet gaan isoleren. Dat doe je aan de hand van correcte berekeningen.
Ik heb het wel begrepen , maar kan hier moeilijk mijn bouwen van landhuis in jaren 1980 waar ik aannemer gespeeld heb met maximaal isoleren
gaan uitleggen ....(niet mijn beroep maar toch goed gelukt ), en tot op heden zijn kopers ervan later nu nog uiterst tevreden ...) vandaar mijn opmerking qua isolatie :wink:

Maar uiteindelijk lukt het een overheid of producent van energie ons eerst aan te sporen maximaal te isoleren , en nu ons de verminderde noodzakelijke calorien te verkopen aan maximale prijs = minder leveren voor zelfde prijs in zekere zin , maar ja geen mogelijkheid om ontwijken .... lees : aldus minder leveren door dezen en toch meer cashen .....,

lijkt wel op die Ezel voor die kar met een wortel aan stok met lijn voor zijn snuit :lol:

Idem verhaal in mindere zin met de zonnepanelen ..... deel winst aangeslagen door vadertje staat heette dat toen niet in de volksmond TommelTax ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Vraag het maar eens in warme landen, wat helpt tegen de koude, werkt vaak verrassend goed tegen warmte. Ze lopen er vaker rond met kleren die wij met koudere temperaturen associëren.

Isolatie houdt warmte binnen maar het is ook een schild tegen externe warmtebronnen. Het zal dus ook beter warmte buiten houden. Dit effect is echter niet onuitputtelijk en als een zeer warme periode aanhoudt, zal het ook warm worden in een goed geïsoleerd huis. Dat kan je oplossen door ventilatie en verluchten tijdens de nacht.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Matt555 schreef:
ivob schreef:
Matt555 schreef: Feit blijft hetzelfde ...ze liggen uit en ze worden gemist ....is toch beste bewijs dat zonder voorlopig nog niet kan ....allez komaan ....terug kolenstook :lol: :lol:
Misschien eens terug een Leuvense stoof installeren ....dedjuu :eek: ...! Ik heb geen schouw meer ....:bang:
Ze worden inderdaad gemist in een land dat al zijn eieren in één mand gelegd heeft.
Je kan dat ook als een bewijs beschouwen dat dit niet het aangewezen beleid is.

BTW, ik mijn woning staat gelukkig wel nog een schouw: hope for the best, but prepare for the worst
Spijtig om te moeten realiseren ....., maar isolatie geeft nog steeds geen warmte zelf af  ...., nog steeds verwarmingsbron nodig om toevoegen , anders is het net zoals een frigo in de winter maanden 
En bij elke 2 cm halveert ge uw verlies maar , zodat hoe meer cm hoeveel minder de besparing wordt naargelang de investering 
Ook een bewijs dat je ook hier niet veel van begrepen hebt. Soit, het is uw lopende rekening.
Alles wat energie verbruikt, inclusief de inwoners, geven warmte af. In een goed geïsoleerde woning gaat deze niet nutteloos verloren.
En met een gerichte oriëntatie van de woning voeg je, indien nodig, gewoon gratis energie toe welke zoveel mogelijk behouden blijft.
Wat betreft je laatste zin, niemand beweert dat je in het wilde weg eindeloos moet gaan isoleren. Dat doe je aan de hand van correcte berekeningen.
Ik heb het wel begrepen , maar kan hier moeilijk mijn bouwen van landhuis in jaren 1980 waar ik aannemer gespeeld heb met maximaal isoleren
gaan uitleggen ....(niet mijn beroep maar toch goed gelukt ), en tot op heden zijn kopers ervan later nu nog uiterst tevreden ...) vandaar mijn opmerking qua isolatie :wink:

Maar uiteindelijk lukt het een overheid of producent van energie ons eerst aan te sporen maximaal te isoleren , en nu ons de verminderde noodzakelijke calorien te verkopen aan maximale prijs = minder leveren voor zelfde prijs in zekere zin , maar ja geen mogelijkheid om ontwijken .... lees : aldus minder leveren door dezen en toch meer cashen .....,

lijkt wel op die Ezel voor die kar met een wortel aan stok met lijn voor zijn snuit :lol:

Idem verhaal in mindere zin met de zonnepanelen ..... deel winst aangeslagen door vadertje staat heette dat toen niet in de volksmond TommelTax ?
Ik heb je reactie nu een paar keer gelezen en begrijp, zeker niet in verband met je vorige reactie, niet wat nu eigenlijk je punt is. Maar zal wel aan mij liggen.
Wanneer ik een woning isoleer heb ik minder energie nodig en betaal ik dus minder.
Wanneer ik zoveel mogelijk van mijn energie zelf produceer en opsla ben ik minder afhankelijk van derden en hun prijszetting dus betaal ik uiteindelijk minder aan anderen.
Wat een "TommelTax" daarmee te maken heeft begrijp ik al helemaal niet.
En zoals je zelf schrijft "een deel van de winst...." => betekent in realiteit dat er nog altijd winst is. Iets totaal anders dan verlies.
Wat betreft zonnepanelen, hier en daar is er inderdaad wat winst afgeroomd. So what? Je kan niet altijd alles hebben. Als iedere investering die ik de laatste jaren gedaan heb hetzelfde rendement zou opgeleverd hebben dan investeren in zonnepanelen was ik nu schatrijk.

Om een beetje terug on topic te komen, in vergelijking met investeren in kernenergie kost investeren in PV veel minder geld, is het minder onderhoudsgevoelig, vraagt het minder tijd en is de bron onuitputtelijk.
Bijkomend voordeel is dat je de voordelen van kernfusie en PV betaalbaar individueel kan toepassen wat me bij kernsplitsing niet zo eenvoudig lijkt.
Dizzy schreef:Isolatie houdt warmte binnen maar het is ook een schild tegen externe warmtebronnen. Het zal dus ook beter warmte buiten houden. Dit effect is echter niet onuitputtelijk en als een zeer warme periode aanhoudt, zal het ook warm worden in een goed geïsoleerd huis. Dat kan je oplossen door ventilatie en verluchten tijdens de nacht.
Hangt af van het soort isolatie en op welke plaats het je toepast. PUR/PIR is bv. zeer goed tegen het weren van koude maar heeft dan weer een slechtere weerstand tegen warmtedoorslag. Je past het dus beter niet toe in je dak maar eerder in vloeren en muren.
Bij aanhoudende hitte en nauwelijks nachtkoeling kan je uiteraard een woning niet meer gekoeld krijgen door nachtventilatie.
Je kan dan beter voorkomen dat de hitte in huis komt en zich er opstapelt. Dar bereik je in de eerste plaats door een goede oriëntatie en effectieve hitteschilden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het klopt dat je warmte niet oneindig buiten kan houden, de deuren gaan sowieso al eens open en alles in huis wordt na verloop van tijd warm. Uw huis snel anders oriënteren is vaak onmogelijk. En hitteschilden zijn ook maar beperkt effectief. Ging eens informeren voor zonnewering, na wat aandringen gaven diverse firma's aan dat het verschil hoogstens een graad of anderhalf was.

Punt is dat warmte/koude buiten houden op welke manier dan ook, aangeraden is en isolatie kan daarbij helpen. Als je rekent dat in België heel veel huizen nog altijd slecht geïsoleerd zijn dan lijkt me daar een snelle winst mogelijk. Nu zie je huizen met zonnepanelen die slecht geïsoleerd zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Matt555 schreef:Maar uiteindelijk lukt het een overheid of producent van energie ons eerst aan te sporen maximaal te isoleren
Vergis u niet.
De overheid stimuleert u om te isoleren: zowel met campagnes als met subsidies.
De energieproducenten vragen een zo hoog mogelijk prijs ze kunnen, net als elke producent.
Idem verhaal in mindere zin met de zonnepanelen ..... deel winst aangeslagen door vadertje staat heette dat toen niet in de volksmond TommelTax ?
Je bedoelt de Turteltaks?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_H ... eitsafname
Dat was een heffing om de oversubsidiëring van PV's, goedgekeurd door een reeks Vlaamse regeringen, te financieren via de elektriciteitsfactuur. De taks werd nadien door het Grondwettelijk Hof vernietigd, wat nadien opnieuw gebeurde met de "gegarandeerde terugdraaiende teller" van Tommelein.

Ik weet niet of en welke regering er winst aangeslagen heeft van PV's?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Dizzy schreef:Het klopt dat je warmte niet oneindig buiten kan houden, de deuren gaan sowieso al eens open en alles in huis wordt na verloop van tijd warm. Uw huis snel anders oriënteren is vaak onmogelijk. En hitteschilden zijn ook maar beperkt effectief. Ging eens informeren voor zonnewering, na wat aandringen gaven diverse firma's aan dat het verschil hoogstens een graad of anderhalf was.
warm is toch eigenlijk geen probleem.
Als het te warm is, dan schijnt de zon.
Leg genoeg zonnepanelen en koel met airco op de te warme dagen.

Zonder zonnewering werd het in mijn veranda gemakkelijk 45 graden.
Met zonnewering is het nu 28 graden op dagen dat de buitentemperatuur 30+ is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dizzy schreef:Het klopt dat je warmte niet oneindig buiten kan houden, de deuren gaan sowieso al eens open en alles in huis wordt na verloop van tijd warm. Uw huis snel anders oriënteren is vaak onmogelijk. En hitteschilden zijn ook maar beperkt effectief. Ging eens informeren voor zonnewering, na wat aandringen gaven diverse firma's aan dat het verschil hoogstens een graad of anderhalf was.

Punt is dat warmte/koude buiten houden op welke manier dan ook, aangeraden is en isolatie kan daarbij helpen. Als je rekent dat in België heel veel huizen nog altijd slecht geïsoleerd zijn dan lijkt me daar een snelle winst mogelijk. Nu zie je huizen met zonnepanelen die slecht geïsoleerd zijn.
De oriëntatie van een huis bepaal je uiteraard bij aankoop van de grond of de woning zodat je gepast kan bouwen of renoveren.
Een woning is meestal een ingrijpende investering. Dan neem je ook de tijd om alle voor- en nadelen grondig tegen elkaar af te wegen. Bezint eer ge begint dus.
Hitteschilden zijn helemaal niet beperkt effectief. Het is maar welk materiaal je waar inzet. In mijn slaapkamers, ook die op ZZ0 zijn gericht, wordt het ook tijdens een hittegolf nooit warmer dan 19°C. En daar moeten door de dag de deuren niet open en dicht gaan.
Het effect van eenzijdige doorkijkscreens (in de ruimten waar je door de dag nog daglicht wil hebben) is ook veel meer dan een graad of anderhalf. Je hebt dan gewoon bij de verkeerde leverancier geïnformeerd. Dat loopt hier op tot meer dan 10-15 graden verschil in de zomer. Veel hangt ook af van de kwaliteit van de screens en hoe je ze toepast.
Een goed hitteschild plaats je uiteraard altijd aan de buitenzijde van glaswerk en muren en niet aan de binnenzijde.
En die paar dagen in de zomer (in 2021 dus nul keer) dat het echt uit de hand loopt kan je nog altijd een eenvoudige L/L airco doen draaien. In combinatie met PV kost je dat in de zomer nul euro aan energie.
Wanneer je de plaats hebt en je bouwgrond goed hebt ingepland reken ik onder hitteschilden ook bladverliezende bomen. Laten buiten de zomer het licht en zonnewarmtedoor en hoe meer de zomer vordert hoe meer hun bladerdek de hitte in eerste lijn tegen houdt. Komt daar nog het verkoelende effect van verdaming door de kruin mee wat een extra verkoelend effect geeft in de omgeving van de woning.
Wanneer je je woningechter omgeeft door beton en verharding is het hitte-effect daarentegen nog eens cumulerend.

Goede isolatie is trouwens ook een must indien je de wonng wenst te verwarmen met een warmtepomp. Heel veel woningen in Vlaanderen zijn niet alleen maar matig geïsoleerd ze hebben ook nog eens een verwarming op elektriciteit (en in het beste geval dan met een WP) omdat men dacht dat de terugdraaiende teller een eeuwigdurend verhaal zou zijn. Als iets te mooi is om waar te zijn is het meestal ook niet waar. En zeker niet tot in de eeuwigheid.
heist_175 schreef:De energieproducenten vragen een zo hoog mogelijk prijs ze kunnen, net als elke producent.
Niet altijd. Mijn energieleverancier heeft bv. zijn prijzen niet maal drie gedaan maar slechts met 15% verhoogd. Daar staat ook tegenover dat hij zijn injectievergoeding met bijna 50% heeft opgetrokken. En een deel van de winst die hij maakt keert hij de meeste jaren ook nog eens terug aan mij uit. Van mij had hij de prijzen dus ook maal drie mogen doen maar je kan niet alles hebben. :-D

Wanneer iedereen, en al zeker zij die het zich kunnen veroorloven en dat is in Vlaanderen nog altijd een meerderheid van de bevolking, eens begon met voor eigen deur te vegen en eigen energiebesparende maatregelen te nemen en niet ondoordacht alle rommel kocht wat op het internet aan hun neus voorbijflitst waren er geen kerncentrales meer nodig en was de regeling van een niet vernietigende energiemix veel eenvoudiger uit te voeren. Er valt op aarde dagelijks meer zon en wind te oogsten dan de wereldbevolking verbruikt krijgt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”