Fiberklaar

Flying
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Dat betekent dat je mogelijks moet gaan procederen om je gelijk te halen. Dan kun ervoor kiezen om ondertussen de hardware van Proximus te gebruiken of te wachten tot de uitspraak er is. Een uitspraak die best lang op zich kan laten wachten. Hopelijk win je die procedure dan ook nog, anders heb je veel geld en tijd gestopt in iets zonder resultaat.

Edit: hoe gebeurt de controle trouwens dat je de hardware van Proximus hebt aangesloten? Als je die Fritzbox inclusief GPON-module alsnog aankoopt en aansluit, zou dit dan mogelijks out-of-the-box werken? Indien de check gebeurt op basis van MAC dan kun je mogelijks de MAC spoofen (al moet je dan wel een MAC-adres hebben van geldige hardware).
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ratface schreef:Kan je wel afkomen met uw wetteksten, zal je toch aan het kortste eind trekken, neen?
De wet staat sowieso boven de illegale akkoordjes die EDPnet en Proximus sluiten.
Je moet dan wel je recht als consument uitoefenen om je gelijk te halen.
Een eerste stap is melden bij het BIPT dat EDPnet en Proximus artikel 36 en artikel 38 van de wet elektronische communicatie schenden.
https://bipt.be/consumenten/klachten
In het kader van de Europese regels rond netneutraliteit mag een operator niet verhinderen dat je een Fritz!Box 5530 of andere GPON ONT aansluit die voldoet aan ITU-T G.984.
In Nederland en Duitsland heeft de telecomregulator al de nodige besluiten uitgevaardigd om de operatoren te dwingen zich aan de wet te houden.
In corrupt België doen de operatoren blijkbaar hun goesting.
Hoog tijd om hierover als consument massaal klacht in te dienen bij het BIPT!
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Kunnen we geen gezamelijke klacht indienen bij het bipt?

Zal extra druk uitoefenen
de koe zegt boe
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het is inderdaad jammer dat we onze eigen hardware niet ‘mogen’ gebruiken van de providers. Gelukkig kunnen we nu tenminste onze router al zelf kiezen, dat was in het verleden soms ook niet ‘mogelijk’.
Het zou inderdaad een goed idee zijn hiertegen in te gaan, zeker als de wet aan onze kant staat (wat ik niet weet, ik ben geen jurist ofzo).
dupondje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 18 keer

Maar bij GPON krijg je ook signaal van uw buren/rest van de straat binnen. Hoe ga je als ISP waarborgen dat de eindklant enkel het voor hem bestemde signaal oppikt via zijn eigen GPON module?
Afaik zit er geen verificatie of encryptie ofzo op het signaal. Dus dat is wel een belangrijk argument.
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

GPON als standaard ligt vast en elke module die die standaard voldoet kan overeen met het signaal.

Na verder inlezen zit er wel degelijk een encryptie op je data die enkel jij kan verklaren.
Bij GPON zullen de zender en ontvanger een handshake doen die er voor zorgt dat jij kan vertalen wat er binnen komt.

Natuurlijk de vraag, heeft Proximus hier een sausje OVER gegoten, dat er nog een extra handshake is die uniek is voor Proximus. Natuurlijk onder het mom van 'security'
raf1
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef:Kunnen we geen gezamelijke klacht indienen bij het bipt?

Individuele klachten hebben meer effect, denk ik. Je moet bovendien persoonlijk benadeeld zijn. Dus je klacht moet concreet betrekking hebben op je eigen internetverbinding.
Concreet op een Belgische glasvezelaansluiting moet je dus een Fritz!Box 5530 of andere glasvezelmodem aansluiten, checken of die verbinding krijgt. Eventueel je provider contacteren voor de activering en informatie over de specificaties om je modem online te krijgen. Daarna vaststellen dat je provider de activering weigert en daarna klagen over deze illegale praktijk bij het BIPT.
BIPT moet elke klacht behandelen en daarover publiek rapporteren in het jaarlijkse "Verslag betreffende het toezicht op netneutraliteit in België".
dupondje schreef:Maar bij GPON krijg je ook signaal van uw buren/rest van de straat binnen. Hoe ga je als ISP waarborgen dat de eindklant enkel het voor hem bestemde signaal oppikt via zijn eigen GPON module?
Met encryptie die in de ITU-T G.984-standaard is beschreven en waarmee alle ITU-T G.984 modems compatibel zijn.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Dan zou je al bij proximus een fiber abbo moeten hebben. Als je bij edpnet zit, doe je dan eigenlijk een klacht tegen edpnet, denk ik... terwijl het een proximus wetgeving overtreding is.
de koe zegt boe
raf1
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef: Als je bij edpnet zit, doe je dan eigenlijk een klacht tegen edpnet, denk ik... terwijl het een proximus wetgeving overtreding is.
Speelt geen rol, de consument is nog steeds de benadeelde partij. Het BIPT zal wel uitmaken welke operator in overtreding is en een eventuele boete krijgt.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

raf1 schreef:
bambipower schreef:Kunnen we geen gezamelijke klacht indienen bij het bipt?

Individuele klachten hebben meer effect, denk ik. Je moet bovendien persoonlijk benadeeld zijn. Dus je klacht moet concreet betrekking hebben op je eigen internetverbinding.
Concreet op een Belgische glasvezelaansluiting moet je dus een Fritz!Box 5530 of andere glasvezelmodem aansluiten, checken of die verbinding krijgt. Eventueel je provider contacteren voor de activering en informatie over de specificaties om je modem online te krijgen. Daarna vaststellen dat je provider de activering weigert en daarna klagen over deze illegale praktijk bij het BIPT.
BIPT moet elke klacht behandelen en daarover publiek rapporteren in het jaarlijkse "Verslag betreffende het toezicht op netneutraliteit in België".
dupondje schreef:Maar bij GPON krijg je ook signaal van uw buren/rest van de straat binnen. Hoe ga je als ISP waarborgen dat de eindklant enkel het voor hem bestemde signaal oppikt via zijn eigen GPON module?
Met encryptie die in de ITU-T G.984-standaard is beschreven en waarmee alle ITU-T G.984 modems compatibel zijn.
Het BIPT zou als toezichthouder ook gewoon zelf een onderzoek kunnen houden, zonder dat daar vanuit consumenten eerst klachten over zijn. Proactief zijn kan voor een toezichthouder geen lelijk woord zijn. Echter vrees ik er voor dat de redenering zal blijven dat het provider netwerk tot en met de ONT loopt. De ONT wordt in dit geval dus nog als een deel van het provider netwerk aanzien.
*-*
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Marsmillo schreef:Echter vrees ik er voor dat de redenering zal blijven dat het provider netwerk tot en met de ONT loopt. De ONT wordt in dit geval dus nog als een deel van het provider netwerk aanzien.
Die redenering gaat dan regelrecht in tegen de rest van Europa. Vijf regulatoren hebben de oefening reeds gemaakt, unaniem is besloten dat het publieke netwerk eindigt op een passief element, het uiteinde van de binnenkomende kabel, eventueel afgewerkt met een wandcontactdoos.
Er zijn ondertussen meer dan honderd verschillende ONT's gecertificeerd voor GPON-netwerken. (BBF.247 certificatie)
Iedere ONT met BBF.247 certificatie gaat gewoon werken in België.
Nota bene, Proximus gebruikt zelf twee verschillende ONT's.

Afbeelding
Bijlagen
proximus_onts.jpg
(73.37 KiB) Nog niet gedownload
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

Uit nieuwsgierigheid, wat is die rechtse bak? Is dat de bbox?
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member

bvhalst schreef:Uit nieuwsgierigheid, wat is die rechtse bak? Is dat de bbox?
Dag bvhalst

Het witte bakje is de fameuze ONTP (komt fiber binnen en gaat fiber buiten, passief)
De 2 zwarte bakjes kleine links en grote rechts zijn allebei ONT's. Ze doen allebei hetzelfde.
Hierop zal je dan de BBox of een router naar keuze bevestigen.
Het grotere is voor meerdere verbindingen en werd vroeger overal geplaatst. Tegenwoordig plaatsen ze het kleinere model links met maar 1 aansluiting.

Je kan zien dat er van het witte bakje 2 kabels vertrekken, 1 naar elke ONT (zwart). Dit zijn fiber patch kabels.
Jij zal dit witte en het linker zwarte bakje krijgen als je de bestelling plaatst.
2 zwarte bakjes zal je enkel zien bij specifieke situaties die je als consument normaal niet tegen komt.
Laatst gewijzigd door Belgissschenaap 30 jan 2022, 19:02, in totaal 1 gewijzigd.
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

Bedankt! Bestelling is vorige week geplaatst geweest bij edpnet, nog aan het wachten voor een datum van installatie door PX.
Had al schrik dat er 3 bakken gingen komen, hoe kleiner de bakskes, hoe beter ;-)
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

raf1 schreef:
Marsmillo schreef:Echter vrees ik er voor dat de redenering zal blijven dat het provider netwerk tot en met de ONT loopt. De ONT wordt in dit geval dus nog als een deel van het provider netwerk aanzien.
Die redenering gaat dan regelrecht in tegen de rest van Europa. Vijf regulatoren hebben de oefening reeds gemaakt, unaniem is besloten dat het publieke netwerk eindigt op een passief element, het uiteinde van de binnenkomende kabel, eventueel afgewerkt met een wandcontactdoos.
Er zijn ondertussen meer dan honderd verschillende ONT's gecertificeerd voor GPON-netwerken. (BBF.247 certificatie)
Iedere ONT met BBF.247 certificatie gaat gewoon werken in België.
Nota bene, Proximus gebruikt zelf twee verschillende ONT's.

Afbeelding
Die andere regulators zijn niet het BIPT.
Ik zeg niet dat het zo moet zijn (of zo zal zijn), ik zeg enkel wat ik vrees wat de uitleg zal zijn.

Mijn redenering is ook dat als het actief is én stroom van de klant vraagt, het geen deel van de provider zijn netwerk is, maar tot de kant zijn deel behoord. ISP mogen van mij wel iets aanbieden, maar moeten ook gewoon de klant vrije keuze laten. Nugoed, dat is er bij ons dus niet, niet op glas en niet via xDSL (is nochtans ook gewoon een standaard). En als onze toezichthouder daar niet zelf actief mee bezig is, denk ik niet dat het gen iets kan schelen…
*-*
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Belgissschenaap schreef:
bvhalst schreef:Uit nieuwsgierigheid, wat is die rechtse bak? Is dat de bbox?
Dag bvhalst

Het witte bakje is de fameuze ONT (komt fiber binnen en gaat fiber buiten, passief)
De 2 zwarte bakjes kleine links en grote rechts zijn allebei ONTP's. Ze doen allebei hetzelfde.
Hierop zal je dan de BBox of een router naar keuze bevestigen.
Het grotere is voor meerdere verbindingen en werd vroeger overal geplaatst. Tegenwoordig plaatsen ze het kleinere model links met maar 1 aansluiting.

Je kan zien dat er van het witte bakje 2 kabels vertrekken, 1 naar elke ONTP (zwart). Dit zijn fiber patch kabels.
Jij zal dit witte en het linker zwarte bakje krijgen als je de bestelling plaatst.
2 zwarte bakjes zal je enkel zien bij specifieke situaties die je als consument normaal niet tegen komt.
Je mixt ONT en ONTP in uw uitleg. Witte bak is ONTP, de andere zijn ONT.
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member

Fallschirmjaeger schreef: Je mixt ONT en ONTP in uw uitleg. Witte bak is ONTP, de andere zijn ONT.
Toeme, zo op gelet dat ik ze alweer omgedraaid heb is gecorrigeerd
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Klopt het dat waar er Proximus fiber ligt, er geen fiberklaar komt en je dus vast hangt aan de Proximus fiber of opnemers ervan?
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member

sky schreef:Klopt het dat waar er Proximus fiber ligt, er geen fiberklaar komt en je dus vast hangt aan de Proximus fiber of opnemers ervan?

Dat klopt, maar bij fiberklaar zijn enkel multifiber en rapidxs die andere hardware leveren dan de vaste proximus installatie.
btw, multifiber en rapidxs zijn hetzelfde bedrijf. En vinden we geen gebruikservaringen van in België
Flying
Pro Member
Pro Member

Blankenberge is nu ook toegevoegd aan de lijst.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

De marketing machine van Fiberklaar is in ieder geval indrukwekkend :)
Deze week in onze deelgemeente overal reclame op borden, rondrijdende billboards en folders in de bus. Daarnaast stonden er deze week mannen in onze straat te kijken waar de fiber moest komen (ondergronds of op de gevels).
Ze nemen het serieus :) als ze er nu al zoveel geld tegenaan smijten zou het mij verbazen dat die 20% grens om door te gaan wel echt bestaat (zal zoals hier eerder gezegd eerder een marketing truc zijn denk ik).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, dat geeft mensen de indruk dat ze er wel snel moeten bij zijn of het feestje gaat niet door terwijl men natuurlijk gewoon zoveel mogelijk mensen wil bedienen. Fiberklaar is niets met minder mensen die klant worden, integendeel. Het is een oude truc, de laatste stuks, nog maar x voorradig,... x kocht net product y,... Zonder zo'n impulsen zouden veel mensen gewoon afwachten maar dan moet fiberklaar ook wachten op klanten en dat hebben ze logischerwijze liever niet.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

NuKeM schreef:Ze nemen het serieus :) als ze er nu al zoveel geld tegenaan smijten zou het mij verbazen dat die 20% grens om door te gaan wel echt bestaat (zal zoals hier eerder gezegd eerder een marketing truc zijn denk ik).
Dat zou goed kunnen natuurlijk, al denk ik als er geen inschrijvingen zijn dat het sowieso niet interessant zou zijn er aan te beginnen. Inmiddels antwoord gekregen van Fiberklaar en Proximus hun adressenlijst gaat maar 7 februari in orde zijn. Zelfs als het er door komt zal het nog een hele tijd duren voor het hier in het straat van dat is, ik verwacht er de eerste jaren nog niks van eigenlijk :).
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member

Hier in Sint-Niklaas gaat het snel, dankzij de ondersteuning van het stadsbestuur.

Gewoon straten die een hele week afgesloten worden of eenrichtingsverkeer krijgen, zodat de aannemer van Fiberklaar op zijn gemak kan werken.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Veel rijhuizen, dus via de gevel neem ik aan?

Hier wat een mix van vrijstaand en rijhuizen. Ik hoop op ondergronds gezien er al een smarttube ligt en de gevel netjes gerenoveerd is.
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member

Verbazingwekkend niet. Alles wordt ondergronds aangelegd, vandaar dat de smallere straten ook afgesloten worden voor verkeer.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Hoeveel fibers komen er eigenlijk binnen in huis?
Als ik sommige foto's zie of teksten lees zouden er meer dan één fiber (patch) aansluiting zitten op de ONTP.
Is dat omdat er meer dan één fiber binnen komt? Omdat men werkt met verschillende golflengtes? Omdat er een GPON splitter in de ONTP zit (onwaarschijnlijk aangezien die niet gevoed wordt)?
Flying
Pro Member
Pro Member

Gezien ze in mijn stad ook starten, heb ik alvast een abonnement aangevraagd bij RapidXS. We gaan het meemaken of het goed is of niet. Ik verwacht de komende tijd in ieder geval nog niets.

Ik vond eerder in dit topic de webinar terug van Wetteren en daar stond de tijdlijn als volgt: september 2021 deadline inschrijvingen > september 2021 start werken (na verstrijken deadline) > eind 2021 eerste aansluitingen in woningen actief > eind 2022 laatste aansluitingen actief.

Dat zal waarschijnlijk per gemeente verschillen, maar ik hoop dat ze in de meeste projecten een gelijkaardige structuur aanhouden. Evalueren van de duur van aankondiging tot aansluiting kan uiteraard pas later. Ik woon in een nieuwbouwwijk die net te vroeg was opgestart om fiber van PX te krijgen, maar alle woningen beschikken reeds over de smarttube. Hopelijk gebruiken ze die smarttube en hopelijk zorgt zo'n smarttube ervoor dat de installatie vlotter gaat. Wie weet kiezen ze qua werken eerst de straten waarin het vlotter kan.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ik hoop ook dat die SmartTube nut heeft. Bij de aansluiting van VDSL niet, dan hebben ze er gewoon nog een losse VDSL-kabel naast getrokken :think:
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Flying schreef:Blankenberge is nu ook toegevoegd aan de lijst.
Alsof ze meelezen op dit forum! Ik had nog maar enkele weken geleden mijn beklag gedaan en graag Fiber in Blankenberge wilde!

Wel vreemd is dat ik maar enkele huisnummers uit mijn straat kan selecteren. Deze zijn erg random. Iemand een idee? Begin maart zouden er infosessies zijn!
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

NuKeM schreef:Hoeveel fibers komen er eigenlijk binnen in huis?
Voor een eengezinswoning zal dat meestal 2 fibers zijn .. ook al naargelang wat ze in hun camionet hebben liggen 8) en daarvan word er eentje maar gekoppeld via de splitter en doorgezet, buiten op de gevel, of in de kelder, of in de stoep, of .. .. enz.
Elk huis is ook geen eengezinswoning natuurlijk en dan zal het afhangen van hoeveel appartementen in een huis en ook de kapaciteit van de splitters die her en der in de straatstoep of op de gevel of in de kelder zijn aangebracht. Normaal is 1 fiber maximun 64 klanten via 1 poort van een GPON systeem in de glasverdeler (1/64). Het signaal komt toe op al de fibermodems (op die maximum 1/64) maar enkel wat voor u is gaat door naar je eigen B-Box3v dan, derest word genegeerd/drop. Het is een gedeeld en dynamisch medium voor die 1/64 klanten.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Jamaarja. Dit is hier het Fiberklaar-topic en die rollen een point-to-point glasvezelnetwerk uit. Geen Proximus GPON vendor lock-in.
Fiberklaar termineert haar netwerk ook zoals het hoort: met de universele fiber termination unit van Attema
Afbeelding
Bijlagen
fiberklaar_ftu.jpg
fiberklaar_ftu.jpg (5.34 KiB) 831 keer bekeken
Flying
Pro Member
Pro Member

ToMiKoN schreef:
Flying schreef:Blankenberge is nu ook toegevoegd aan de lijst.
Alsof ze meelezen op dit forum! Ik had nog maar enkele weken geleden mijn beklag gedaan en graag Fiber in Blankenberge wilde!

Wel vreemd is dat ik maar enkele huisnummers uit mijn straat kan selecteren. Deze zijn erg random. Iemand een idee? Begin maart zouden er infosessies zijn!
Je moet geduld hebben in de tool. Na even wachten verschijnt het nummer ook.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Dus als ik de fiberklaar site begrijp wachten ze tot 20% intekent.
Daarna beginnen ze met de werken
Eens die klaar zijn wordt je fiberabonnement geactiveerd
Flying
Pro Member
Pro Member

Als je het topic doorleest dan kun je opmaken dat het, hoewel niet bevestigd, enkel gaat om een marketingstunt. Alle Proximusklanten worden meegerekend in het totaal. Die 20% gaat over het aantal aansluitingen. In de webinar van Wetteren (hier eerder gelinkt) kun je als tijdslijn zien "September 20%" en "September start werken". Die werkplanning moet toch echt op voorhand opgemaakt zijn. Je kunt als je met zoveel mensen en bedrijven samenwerkt toch onmogelijk vandaag afkloppen op 20% en morgen starten met werken denk ik dan?
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Flying schreef:Als je het topic doorleest dan kun je opmaken dat het, hoewel niet bevestigd, enkel gaat om een marketingstunt. Alle Proximusklanten worden meegerekend in het totaal. Die 20% gaat over het aantal aansluitingen. In de webinar van Wetteren (hier eerder gelinkt) kun je als tijdslijn zien "September 20%" en "September start werken". Die werkplanning moet toch echt op voorhand opgemaakt zijn. Je kunt als je met zoveel mensen en bedrijven samenwerkt toch onmogelijk vandaag afkloppen op 20% en morgen starten met werken denk ik dan?
Gevonden
https://fiberklaar.webinargeek.com/webi ... KtYSkWGDuY
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member

Flying schreef:Als je het topic doorleest dan kun je opmaken dat het, hoewel niet bevestigd, enkel gaat om een marketingstunt. Alle Proximusklanten worden meegerekend in het totaal. Die 20% gaat over het aantal aansluitingen. In de webinar van Wetteren (hier eerder gelinkt) kun je als tijdslijn zien "September 20%" en "September start werken". Die werkplanning moet toch echt op voorhand opgemaakt zijn. Je kunt als je met zoveel mensen en bedrijven samenwerkt toch onmogelijk vandaag afkloppen op 20% en morgen starten met werken denk ik dan?
Ge denkt toch echt niet dat ze daar een compleet fibernetwerk gaan aanleggen als blijkt dat er maar 5 man gebruik van gaan maken?
Anderzijds gaan ze ook niet moeilijk doen als blijkt dat 19% ipv 20% ingeschreven is.

De Proximus klanten zijn trouwens niet automatisch ingeschreven voor Fiberklaar en moeten hun toestemming geven voor de inschrijving. Doen ze dit niet, wordt Fiberklaar niet bij hun geïnstalleerd.
Flying
Pro Member
Pro Member

Als je als Proximusklant niet intekent dan moet je wel naar Telenet, aangezien ze het vdsl netwerk na verloop van tijd uitschakelen. Ik ben benieuwd wanneer ze hun eerste project gaan afblazen wegens te weinig interesse.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Hoeveel PPPoE sessies kan je eigenlijk openen op een proximus(EDPnet) fiberaansluiting? Ik zou misschien graag de Fritzbox voor telefonie/backup/guests laten verbinden en mijn pfSense router voor het huishouden.

Add: waarschijnlijk maar één, anders kan je misschien twee keer je bandbreedte opnemen aangezien de fiber meer aan kan dan de huidige 500/100
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Verleden week bij EDPnet een pre-order gedaan en vandaag hadden we, alsof ze het wisten, de brochure in de bus van Fiberklaar dat ze binnenkort een infoavond organiseren in de buurt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”