Kerncentrales in de energiemix.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Nogmaals:
https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit
Bovenstaande pie chart toont duidelijk dat nucleair en fossiel (= gas, kolen en hout) evenveel geproduceerd hebben in 2020. Waarom dan de schuld op nucleair steken als ze windmolens moeten stil leggen wegens overproductie? Schakel dan eerst met de fossiele centrales als dat zo simpel is.
Ook toont deze chart dat jullie fameuze HE voor 20% van onze elektriciteitsbehoefte heeft gezorgd.
Deze chart toont hoeveel effectief geïnstalleerd is. Dus zelfs al is er 50% van de capaciteit gecoverd zogezegd, dan nog zijn deze er in geslaagd voor slecht 20% te voldoen. Het waait natuurlijk niet altijd (even) hard, de zon schijnt niet altijd even veel....
Dus, we willen nu gans het nucleaire stuk vervangen door gas. (voorlopig hé!)
In de bovenste chart komen we dan bij 77.5% thermisch (gas, kolen en hout). Is dat nu zo moeilijk in te zien dat we er zo echt niet geraken?
We kunnen ook de nucleaire nog even houden, en eerst die 36% thermisch proberen wegwerken. Kerncentrales hebben we, ze staan er. Afbraakkosten en alle bijkomende is dan allemaal voor later. Dat komt er aan ja, maar of dat nu, of binnen 10 jaar is maakt niet uit.
Ik droom ook van een wereld zonder vervuiling, zonder kans op nucleaire rampen, waar we kunnen leven van de hemelse dauw. Maar ik ben nuchter genoeg om in te zien dat dit niet gaat lukken. (En geloof me, ik hoopte ook dat ik ongelijk heb)
Oja, bovenstaande berekeningen is de situatie 2020. Zoals je misschien ook weet, willen we alle wagens elektrisch. Evenzo willen we geen gas meer tot bij de mensen thuis brengen. Waar is het plan? Waar zijn de perspectieven?
https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit
Bovenstaande pie chart toont duidelijk dat nucleair en fossiel (= gas, kolen en hout) evenveel geproduceerd hebben in 2020. Waarom dan de schuld op nucleair steken als ze windmolens moeten stil leggen wegens overproductie? Schakel dan eerst met de fossiele centrales als dat zo simpel is.
Ook toont deze chart dat jullie fameuze HE voor 20% van onze elektriciteitsbehoefte heeft gezorgd.
Deze chart toont hoeveel effectief geïnstalleerd is. Dus zelfs al is er 50% van de capaciteit gecoverd zogezegd, dan nog zijn deze er in geslaagd voor slecht 20% te voldoen. Het waait natuurlijk niet altijd (even) hard, de zon schijnt niet altijd even veel....
Dus, we willen nu gans het nucleaire stuk vervangen door gas. (voorlopig hé!)
In de bovenste chart komen we dan bij 77.5% thermisch (gas, kolen en hout). Is dat nu zo moeilijk in te zien dat we er zo echt niet geraken?
We kunnen ook de nucleaire nog even houden, en eerst die 36% thermisch proberen wegwerken. Kerncentrales hebben we, ze staan er. Afbraakkosten en alle bijkomende is dan allemaal voor later. Dat komt er aan ja, maar of dat nu, of binnen 10 jaar is maakt niet uit.
Ik droom ook van een wereld zonder vervuiling, zonder kans op nucleaire rampen, waar we kunnen leven van de hemelse dauw. Maar ik ben nuchter genoeg om in te zien dat dit niet gaat lukken. (En geloof me, ik hoopte ook dat ik ongelijk heb)
Oja, bovenstaande berekeningen is de situatie 2020. Zoals je misschien ook weet, willen we alle wagens elektrisch. Evenzo willen we geen gas meer tot bij de mensen thuis brengen. Waar is het plan? Waar zijn de perspectieven?
Laatst gewijzigd door woutervh 03 feb 2022, 20:11, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Ha, ja, Dizzy.
Kom je nog wat wauwelen over hoe de vork deze keer wel in de steel zit?
Neen dus. Dat is nu net hun grote probleem...
Ze draaien qua flexibiliteit mee met de wind of verdwijnen mee achter de horizon met de zon.
Dat is heden zowat hun maximale "flexibiliteit".
Continuïteit is hen helemaal vreemd.
Nog een groot probleem dus.
Ook tijdens de regeringsonderhandelingen.
No Matter What...
Die groene partij is nog minder flexibel dan de kerncentrales...
Zelfs al stelt er zich een urgent probleem zoals het beperken van CO2-uitstoot.
Twee dingen die hunne dadda zijn: sluiten van de kerncentrales én beperken van CO2-uitstoot.
Owh, ja, en zorgen voor ruim voldoende "goedkope", "groene" en "100% hernieuwbare" elekticiteit ter vervanging van.
Volgens Olivier Deleuze (Ecolo) was dit in januari 2003 geen enkel probleem toen hij de wet op kernuitstap ondertekende.
Tegen 2013 lukte het niet.
En tegen 2025 lukt het ook niet.
En dan komt gij af over "intellectueel oneerlijk"?
Een bende groene leugenaars...
Kunnen ze zeker een boost gebruiken tegen dan.
Kom je nog wat wauwelen over hoe de vork deze keer wel in de steel zit?
En die Hernieuwbare Energie is wel flexibel?Dizzy schreef:Kerncentrales zijn bovendien niet flexibel en zitten daarom in de weg van HE.
Ze draaien qua flexibiliteit mee met de wind of verdwijnen mee achter de horizon met de zon.
Ja, je zit er nu weeral naast. Dat ligt echt niet aan mij hoor...Dizzy schreef:Dat je afkomt met posts van 2 jaar geleden en feiten die ik zelf al aangehaald heb als zijnde fout is redelijk veelzeggend
Net die groene partij die er al decennia op staat dat eind 2025 de kerncentrales dicht moeten.Dizzy schreef:Het afschuiven op één partij die nu toevallig wel in de regering zit is gewoon intellectueel oneerlijk.
Ook tijdens de regeringsonderhandelingen.
No Matter What...
Die groene partij is nog minder flexibel dan de kerncentrales...
Zelfs al stelt er zich een urgent probleem zoals het beperken van CO2-uitstoot.
Twee dingen die hunne dadda zijn: sluiten van de kerncentrales én beperken van CO2-uitstoot.
Owh, ja, en zorgen voor ruim voldoende "goedkope", "groene" en "100% hernieuwbare" elekticiteit ter vervanging van.
Volgens Olivier Deleuze (Ecolo) was dit in januari 2003 geen enkel probleem toen hij de wet op kernuitstap ondertekende.
Tegen 2013 lukte het niet.
En tegen 2025 lukt het ook niet.
En dan komt gij af over "intellectueel oneerlijk"?
Een bende groene leugenaars...
Eind 2025 hebben ze de vrije baan.Dizzy schreef:Het verdwijnen van de kernenergie zal een boost zijn voor alternatieven die dan voluit vrije baan krijgen.
Kunnen ze zeker een boost gebruiken tegen dan.
't Is natuurlijk niet den eerste keer dat ge er naast zit....Dizzy schreef:Ik ben niet bang van tekorten van stroom maar wel van de rekening die we gaan ontvangen als we de kerncentrales en hun afval mogen gaan opruimen.
"Uiteraard" levert dat geen problemen op volgens jou.Dizzy schreef:Uiteraard gaan we in 2025 niet klaar zijn.
Dat krijgt ge als er een politieke partij, de groenen, hun hand zwaar overspelen én niet tijdig aangeven dat ze het niet kunnen...Dizzy schreef:Nu hebben we weldra EN geen kerncentrales meer EN geen gascentrales, mooi werk van de politiek.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Als we nog mogen van u, grote wijsheidOrdon schreef:Ha, ja, Dizzy. Kom je nog wat wauwelen over hoe de vork deze keer wel in de steel zit?
Een goed verstaander had begrepen dat HE de BASIS van uw systeem moet worden en dat tijdelijk andere bronnen aanvullend moeten werken. Kerncentrales zijn daar minder geschikt voor omdat je ze niet zomaar aan/uit kan schakelen. Dat is hier al meermaals aangehaald en gewoon eigen aan de technologie.Ordon schreef:En die Hernieuwbare Energie is wel flexibel?Dizzy schreef:Kerncentrales zijn bovendien niet flexibel en zitten daarom in de weg van HE.
Voor HE is er inderdaad de variabele weer maar dat kan je ook opvangen met import/export en uiteindelijk is het doel om energie beter te kunnen opslaan. Het probleem is niet dat er niet genoeg energie is maar wel dat we deze onvoldoende efficiënt kunnen opslaan. Dat is de oplossing waar we naartoe moeten.
Dat ik er soms naast zit vind ik niet erg, ik heb niet de pretentie van anderen om te denken dat ik alles weet of foutloos ben, dat heet menselijkheid. We zijn hier in een discussie om ook dingen te leren. Doen alsof je alles weet is niet bevorderlijk voor een discussie. Dus als je geniet van mijn fouten dan kan ik u gerust stellen, er zullen er nog volgen
De wet op de kernuitstap is al veel ouder, dat weet je zelf ook. Al die tijd hebben andere partijen mogelijkheden zat gehad om iets eraan te doen of de levensduurverlenging te voorzien. Ze hebben dit nagelaten en enkel de uitstap onomkeerbaar gemaakt. Nu ben je kwaad op de partij die altijd eerlijk haar wens heeft uitgedrukt en dat ook gaat doen, wie zijn er dan de leugenaars?Ordon schreef:Net die groene partij die er al decennia op staat dat eind 2025 de kerncentrales dicht moeten.Dizzy schreef:Het afschuiven op één partij die nu toevallig wel in de regering zit is gewoon intellectueel oneerlijk.
Groen heeft zijn hand niet overspeeld. Groen zat meestal niet eens aan tafel. Andere partijen hebben met hun troeven niets gedaan en nu schieten ze ineens in paniek, ruim te laat. Toch zijn er nog mensen die dit soort falen denken te moeten goedpraten ook al is het onmiskenbaar falen.
Ik denk dat ik er niet naast ga zitten als ik zeg dat we nog raar gaan opkijken als de rekening van de sloop en opruiming van het afval gepresenteerd zal worden. Maar jij mag eraan twijfelen dat dit probleemloos door onze capabele politici zal aangepakt worden zoals ze steeds doen, ze hebben zelfs Brussel-Halle-Vilvoorden na decennia kunnen splitsen, toch ook een atoombom
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- Matt555
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
De Vivaldis hebben nog 40 dagen tijd om de uiteindelijke beslissing over de datum van de kernuitstap te besluiten ......
https://m.standaard.be/cnt/dmf20220203_96799249
en de bocht kan ingezet worden ....hopelijk een Doel 5...
https://m.standaard.be/cnt/dmf20220203_96799249
en de bocht kan ingezet worden ....hopelijk een Doel 5...
Laatst gewijzigd door Matt555 03 feb 2022, 21:49, in totaal 2 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het is jammer dat er hier op de persoon gespeeld moet worden, omdat de argumenten te licht bevonden worden.
De (terechte) commentaar en kritische houding tov hernieuwbare energie wordt compleet achterwege gelaten bij kerncentrales: enkel beate adoratie is blijkbaar goed genoeg.
Als CO2 bij gascentrales een terecht probleem is, is er gewoon geen oplossing voor het afval (tenzij in een putteke in de grond steken) en al helemaal geen financiering.
Ondertussen gaat mijn elektriciteitsrekening 70-80% naar beneden en wordt dat weggezet als luchtkastelen. Wie ijlt er dan?
@Vivaldi's
Benieuwd hoe de toeteraar GLB zich deze keer uit zijn doodlopend straatje gaat lullen.
Ofwel maakt hij zijn show rond "plan B" compleet ongedaan en druipt hij met de staart tussen de benen af
Ofwel zet hij de vorige minister van energie (Marghem - ook MR, bekend van het fameuze afschakelplan) mee te kakken.
De (terechte) commentaar en kritische houding tov hernieuwbare energie wordt compleet achterwege gelaten bij kerncentrales: enkel beate adoratie is blijkbaar goed genoeg.
Als CO2 bij gascentrales een terecht probleem is, is er gewoon geen oplossing voor het afval (tenzij in een putteke in de grond steken) en al helemaal geen financiering.
Ondertussen gaat mijn elektriciteitsrekening 70-80% naar beneden en wordt dat weggezet als luchtkastelen. Wie ijlt er dan?
@Vivaldi's
Benieuwd hoe de toeteraar GLB zich deze keer uit zijn doodlopend straatje gaat lullen.
Ofwel maakt hij zijn show rond "plan B" compleet ongedaan en druipt hij met de staart tussen de benen af
Ofwel zet hij de vorige minister van energie (Marghem - ook MR, bekend van het fameuze afschakelplan) mee te kakken.
-
- Elite Poster
Wat jouw private omstandigheden zijn, hebben wij het raden naar hé heist.heist_175 schreef:Ondertussen gaat mijn elektriciteitsrekening 70-80% naar beneden en wordt dat weggezet als luchtkastelen. Wie ijlt er dan?
Misschien zit je intussen wel in de kou...
Zoals vele anderen.
Dat je studies zoals deze van heden van de UAntwerpen naast je neerlegt, is toch wel tekenend.
Nochtans meer dan één ernstige verwittiging en dat dient toch wél ernstig genomen te worden, me dunkt.
- black-outs of afkoppelingen
- nog verdergaande prijsstijgingen
- niet halen van de CO2-doelstellingen
- zware afhankelijkheid van de buurlanden
- bevoorradingszekerheid
- etc
-
- Elite Poster
1-2-test-test
Kan iedereen dit lezen?
Ik probeer hier met facts and figures wat inbreng te geven om wat feedback terug te krijgen. Werkelijk een open discussie zonder op de man te trachten spelen, maar er komt 0 terug...? Moeten alle discussies hier werkelijk elk zijn man zoeken zijn en enkel daarop reageren? Ik doe niet graag aan zwarte-pieten. We staan er voor en moeten erdoor, dus laat ons naar oplossingen zoeken. Ik heb intussen al heel wat aangebracht waarom het volgens mij niet haalbaar is, en wat we kunnen doen in afwachting. Toon mijn fouten aan, hoe kunnen we het wel doen? Waar zit ik verkeerd?
Kan iedereen dit lezen?
Ik probeer hier met facts and figures wat inbreng te geven om wat feedback terug te krijgen. Werkelijk een open discussie zonder op de man te trachten spelen, maar er komt 0 terug...? Moeten alle discussies hier werkelijk elk zijn man zoeken zijn en enkel daarop reageren? Ik doe niet graag aan zwarte-pieten. We staan er voor en moeten erdoor, dus laat ons naar oplossingen zoeken. Ik heb intussen al heel wat aangebracht waarom het volgens mij niet haalbaar is, en wat we kunnen doen in afwachting. Toon mijn fouten aan, hoe kunnen we het wel doen? Waar zit ik verkeerd?
-
- Elite Poster
De pie charts die je geplaatst hebt, had ik voorheen al eens geplaatst woutervh.
Doch er blijkt weinig animo voor om zaken, in grote lijnen, te kwantificeren op een objectieve basis.
Want dat betekent eveneens dat de ballon van de "alternatieven" doorprikt wordt natuurlijk.
Heden kunnen de alternatieven slechts 20% van de elektriciteit aanleveren (op jaarbasis) en dat dan enkel maar indien er zon of wind is.
Daar heeft men decennia over gedaan met tientallen miljarden subsidies om dat enigszins mogelijk te maken...
Doch er blijkt weinig animo voor om zaken, in grote lijnen, te kwantificeren op een objectieve basis.
Want dat betekent eveneens dat de ballon van de "alternatieven" doorprikt wordt natuurlijk.
Heden kunnen de alternatieven slechts 20% van de elektriciteit aanleveren (op jaarbasis) en dat dan enkel maar indien er zon of wind is.
Daar heeft men decennia over gedaan met tientallen miljarden subsidies om dat enigszins mogelijk te maken...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 13 keer
https://www.knack.be/nieuws/belgie/kern ... 30495.htmlOrdon schreef:Wat jouw private omstandigheden zijn, hebben wij het raden naar hé heist.heist_175 schreef:Ondertussen gaat mijn elektriciteitsrekening 70-80% naar beneden en wordt dat weggezet als luchtkastelen. Wie ijlt er dan?
Misschien zit je intussen wel in de kou...
Zoals vele anderen.
Dat je studies zoals deze van heden van de UAntwerpen naast je neerlegt, is toch wel tekenend.
Nochtans meer dan één ernstige verwittiging en dat dient toch wél ernstig genomen te worden, me dunkt.
- black-outs of afkoppelingen
- nog verdergaande prijsstijgingen
- niet halen van de CO2-doelstellingen
- zware afhankelijkheid van de buurlanden
- bevoorradingszekerheid
- etc
Hoogspanningsbeheerder Elia twijfelt aan studie die waarschuwt voor black-outs
-
- Elite Poster
Artikel achter paywall. Maar Elia twijfelt...
Elia is dan ook geen producent. Elia beheert het hoogspanningsnet. Deze heeft genoeg verbindingen internationaal.
Het kan dus inderdaad heel goed zijn dat er geen black-out komt. Daarvoor zijn ze te goed voorzien. Slag om de arm is natuurlijk als er overal in Europa elektriciteit te weinig blijkt, zal elk land voor zichzelf kiezen. België zal wel ergens bovenaan in de internationale afschakelplannen staan
Elia is dan ook geen producent. Elia beheert het hoogspanningsnet. Deze heeft genoeg verbindingen internationaal.
Het kan dus inderdaad heel goed zijn dat er geen black-out komt. Daarvoor zijn ze te goed voorzien. Slag om de arm is natuurlijk als er overal in Europa elektriciteit te weinig blijkt, zal elk land voor zichzelf kiezen. België zal wel ergens bovenaan in de internationale afschakelplannen staan
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 13 keer
Een stukje uit het artikel dan maar quoten
(Vreemd dat het bij jou achter een paywall zit, ik heb geen knack abonnement.)De studie houdt volgens Elia ook geen of onvoldoende rekening met een aantal elementen. "Er is ook geen of onvoldoende rekening gehouden met het verwachte generatiepark, demand-side-response, de ontwikkeling van het toekomstige Europese elektriciteitsnet met bijkomende interconnectoren, de vraagevolutie door elektrificatie, adequacy criteria, simulatieschaarste, systeem onder stress, ... . Zaken waar onze bevoorradingsstudies wel rekening mee houden". Met andere woorden: Elia twijfelt erg aan de studie. "Als netbeheerder zijn wij expert in het berekenen van de bevoorradingszekerheid. We gebruiken hiervoor complexe berekeningsmethodes. We houden rekening met heel veel variabelen. Onze rapporten zijn dan ook zeer robuust", klinkt het beleefd. De hoogspanningsbeheerder zegt er steeds over te zullen waken dat de bevoorradingszekerheid wordt gehandhaafd. In een hoorzitting voor de Kamercommissie Energie over het capaciteitsvergoedingsmechanisme, half november, verzekerde Elia-topman Chris Peeters dat het licht niet zal uitvallen bij een kernuitstap
-
- Elite Poster
Klopt, bij herbekijken kon ik de abonneeknop wegklikken.
Maar is dus zoals ik dacht. Elia zorgt er wel voor dat het licht niet uitgaat door zijn internationale verbindingen. De facturen komen wel achter
Maar is dus zoals ik dacht. Elia zorgt er wel voor dat het licht niet uitgaat door zijn internationale verbindingen. De facturen komen wel achter
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
En de dag dat het toch dreigt mis te gaan, voorkomen ze de blackout met het afschakelplan.
Sorry, maar dat vind ik geen oplossing. Dat betekent dat je een groep mensen bewust enkele uren in het donker zet en staat voor mij gelijk aan een blackout ...
Sorry, maar dat vind ik geen oplossing. Dat betekent dat je een groep mensen bewust enkele uren in het donker zet en staat voor mij gelijk aan een blackout ...
- heist_175
- Elite Poster
De studie van de UAntwerpen is zelfs niet relevant te noemen.
Ze simuleren in 2021 wat er gebeurt in 2025 met gegevens uit 2018.
Ja zeg, zo is het gemakkelijk om eender wat te doen misgaan of aantonen.
De auteur van de studie geeft dat zelf ook toeOp Twitter oogstte de studie, die dateert van december en de afgelopen week in een perstekst werd vertaald, veel kritiek bij energiespecialisten. Joannes Laveyne, energieonderzoeker aan de Universiteit Gent, sprak smalend over de ‘simpele toepassing van de regel van drie’. In een gesprek met De Standaard maakt hij brandhout van de methode. ‘De voorgestelde scenario’s zijn absurd. Ze houden bovendien geen rekening met de evoluties van vandaag. Zo wordt het aandeel van windenergie onderschat en zwijgen ze over de flexibiliteit in verbruik. Een betere sturing van de vraag kan in België meerdere gigawatt aan winst opleveren. De studie besteedt tenslotte geen aandacht aan de veranderende situatie in het buitenland.’
En iedereen vergeet de bijkomende interconnects sinds 2018.De kritiek spreekt hoofdauteur Kevin Milis niet tegen. Hij tempert de ogenschijnlijke draagwijdte. ‘Het onderzoek vertrekt van de elektriciteitsproductie in 2018 en haalt vervolgens de kerncentrales eruit. Op basis van die data schetsen we een aantal mogelijkheden. Die wijzen op risico’s en geven aan dat gascentrales de goedkoopste manier zijn om het tekort op te vullen. Dat is evenwel in strijd met een andere beleidspremisse: de uitstoot van CO2 laten dalen.’
-
- Elite Poster
Uiteraard zal Elia deze studie in twijfel trekken.warpozio2 schreef:Een stukje uit het artikel dan maar quoten(Vreemd dat het bij jou achter een paywall zit, ik heb geen knack abonnement.)De studie houdt volgens Elia ook geen of onvoldoende rekening met een aantal elementen. "Er is ook geen of onvoldoende rekening gehouden met het verwachte generatiepark, demand-side-response, de ontwikkeling van het toekomstige Europese elektriciteitsnet met bijkomende interconnectoren, de vraagevolutie door elektrificatie, adequacy criteria, simulatieschaarste, systeem onder stress, ... . Zaken waar onze bevoorradingsstudies wel rekening mee houden". Met andere woorden: Elia twijfelt erg aan de studie. "Als netbeheerder zijn wij expert in het berekenen van de bevoorradingszekerheid. We gebruiken hiervoor complexe berekeningsmethodes. We houden rekening met heel veel variabelen. Onze rapporten zijn dan ook zeer robuust", klinkt het beleefd. De hoogspanningsbeheerder zegt er steeds over te zullen waken dat de bevoorradingszekerheid wordt gehandhaafd. In een hoorzitting voor de Kamercommissie Energie over het capaciteitsvergoedingsmechanisme, half november, verzekerde Elia-topman Chris Peeters dat het licht niet zal uitvallen bij een kernuitstap
Het intermitterend karakter van zon en wind is voor Elia, als netbeheerder, de ideale partner om hun winsten op te drijven!!
Bron: Elia, Halfjaarresultaten 2021De opbrengsten uit het beheer en de ontwikkeling van de netwerkinfrastructuur, markintegratie en de opbrengsten uit aansluitingen bleven stabiel in vergelijking met die van vorig jaar.
Daar kunnen ze hun (al grote!) winsten dus niet mee verhogen.
Bron: Elia, Halfjaarresultaten 2021Diensten verleend in het kader van energiebeheer en individuele balancing van balancinggroepen worden betaald binnen de opbrengsten voor compensatie van onevenwichten. Deze opbrengsten stegen van €59,1 miljoen tot €101,6 miljoen (+71,9%). Deze toename is in grote mate toe te schrijven aan het tarief voor het behoud en herstel van het residuele evenwicht van de individuele toegangsverantwoordelijken (+€36,9 miljoen). Hogere kosten voor evenwichtsactivering door de prijsstijging die voornamelijk veroorzaakt werd door het onderhoud aan de centrale van COO van half-april tot half-juni, alsook door de stijging van het onevenwichtsvolume als gevolg van de toename van het aandeel hernieuwbare energie (vooral offshore windenergie) in de elektriciteitsmix, zijn de belangrijkste oorzaken van de opbrengstenstijging.
Een stijgend aandeel hernieuwbare energie zal hun winsten op dit punt dus gegarandeerd zelfs nog verhogen.
Er is zelfs geen sprake van enige concurrentie voor Elia.
Het inherent intermitterend karakter van zon en wind: tussen de 0% en de 100%...
Nul komma nul flexibiliteit. Continuïteit: onbestaand voor zon en wind.
Ja, die hernieuwbare energiebronnen moet Elia koesteren natuurlijk.
Het is een garantie voor nog grotere onevenwichten én dus nog meer opbrengsten voor compensatie van onevenwichten.
Tot men tegen de grens aanloopt dat er hoofdzakelijk, of minstens een te grote overmaat, hernieuwbare energiebronnen (zon en wind) zijn in de energiemix.
Dan valt er niet veel meer te compenseren... buiten afschakelen (of een black-out).
Intussen: kassa kassa.
Evenzo voor het opdrijven van de capaciteit van de interconnecties.
De internationale opbrengsten stegen tot €22,9 miljoen (+37,8%). Dit is vooral te danken aan de bijkomende inkomsten uit congestie aan de grens met Duitsland sinds de vrijgave van de volledige capaciteit van ALEGrO
Na 2025 zullen wij een netto-importeur zijn volgens de plannen van de groene Minister van Energie Tinne Van der Straeten.In 2021 was België nog steeds een netto-exporteur dankzij de grote beschikbaarheid van nucleair injectievermogen. In vergelijking met 2020 steeg de netto-uitvoer van 0,4 TWh in 2020 tot 5,2 TWh in 2021. De totale uitvoer nam sterk toe van 6,7 TWh (2020) tot 11,5 TWh (2021). Dit is het resultaat van het toegenomen gebruik van de nieuwe interconnectie met Groot-Brittannië (Nemo Link), de sterk gestegen export naar Frankrijk en de capaciteit van de interconnectie met Duitsland (ALEGrO ). De totale invoer bleef ongewijzigd: 6,2 TWh in 2020 en 2021. De totale elektriciteitsstromen tussen België en zijn buurlanden stegen van 12,9 TWh (2020) tot 17,8 Twh (2021).
De Belgische consumenten zullen dus ook op dit punt aan Elia betalen om, hopelijk, permanent grote hoeveelheden elektriciteit naar België te krijgen.
Belangrijke voorwaarde: de andere landen dienen elektriciteit op overschot te hebben.
Zoals bijvoorbeeld:
- de elektriciteit afkomstig van de Franse nucleaire centrales
- de onbestaande elektriciteit van de Duitse hernieuwbare energiebronnen op een koude, windstille winternacht.
Ach, ja, in Duitsland kent men al het begrip Dunkelflaute...
In geen van bovenstaande punten is er een verlaging van dat deel van energieprijs voor de consument (gezinnen en bedrijven) te bespeuren.
In tegendeel: het ligt al vast in de "groene plannen" dat er ook op dit punt nog meer betaalt zal moeten worden in de toekomst.
En Elia gebruikt gegevens van 2025 zeker?heist_175 schreef:De studie van de UAntwerpen is zelfs niet relevant te noemen.
Heb je echt geen beter argument?
Zoals hierboven aangehaald werken deze nogmaals kostenverhogend zonder de zekerheid te bieden dat er altijd elektriciteit beschikbaar is om te importeren.heist_175 schreef:En iedereen vergeet de bijkomende interconnects sinds 2018.
Wat is uw punt?
Dat er altijd elektriciteit ter beschikking zal zijn in het buitenland om te importeren?
Dat die interconnecties prijsverlagend werken?
Laatst gewijzigd door Ordon 04 feb 2022, 09:28, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
Goeie, recente data gebruiken, lijkt me wel essentieel, ja.Ordon schreef: Heb je echt geen beter argument?
Dat we nu ook massaal elektriciteit importeren én exporteren via interconnects. (en de grondstof om elektriciteit te maken importeren we ook: gas, olie, nuke-staven, ...)Wat is uw punt?
De massale sluiting van centrales een paar jaar terug leidde niet tot blackouts, door de interconnects.
Niet altijd, nee.Dat er altijd elektriciteit ter beschikking zal zijn in het buitenland om te importeren?
Net zoals België niet altijd kan exporteren, maar wel vaak.
Onder andere, ja.Dat die interconnecties prijsverlagend werken?
Dan krijg je de keuze tussen €50/MWh waterkrachtelektriciteit en €290/MWh gascentrale-elektriciteit.
Ik zou wel weten wat kiezen .
-
- Elite Poster
Wat geeft de auteur exact toe Dizzy?
En wat wil je weerleggen van mijn bericht?
Dat is hooguit een mogelijkheid die zich tijdelijk zou kunnen voordoen...
En wat wil je weerleggen van mijn bericht?
Dat is geen bewijs hé heist.heist_175 schreef:Onder andere, ja.Dat die interconnecties prijsverlagend werken?
Dan krijg je de keuze tussen €50/MWh waterkrachtelektriciteit en €290/MWh gascentrale-elektriciteit.
Onderbouw jouw bovenstaand standpunt eens met "goeie, recente data".heist_175 schreef:Goeie, recente data gebruiken, lijkt me wel essentieel, ja.
Laatst gewijzigd door Ordon 04 feb 2022, 09:35, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
Dat zijn studie eigenlijk irrelevant is:Ordon schreef:Wat geeft de auteur exact toe
- gebaseerd op een situatie uit 2018
- geen rekening houden met toekomstige opleveringen
- enkel statisch model, geen dynamisch
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Die studie leest als een overtuigingsstuk, alsof het een pamflet is van de NVA. Gezien de kritiek op die studie (ook binnen eigen universiteit) stelt zich de vraag of ze gepeer-reviewed werd en zo ja of dat dan misschien ook door de NVA gebeurde.
Ook de timing om dit zo kort voor de regeringsbeslissing te openbaren is opmerkelijk.
Ook de timing om dit zo kort voor de regeringsbeslissing te openbaren is opmerkelijk.
- heist_175
- Elite Poster
Ik pretendeer niet dat ik dat kan, ik publiceer dan ook geen irrelevante studies .Ordon schreef:Onderbouw jouw bovenstaand standpunt eens met "goeie, recente data".heist_175 schreef:Goeie, recente data gebruiken, lijkt me wel essentieel, ja.
Dat laat ik aan anderen, die zichzelf daarmee belachelijk maken .
-
- Elite Poster
En wat is jouw concrete bijdrage dan in dit topic?heist_175 schreef:Ik pretendeer niet dat ik dat kan, ik publiceer dan ook geen irrelevante studies .Ordon schreef:Onderbouw jouw bovenstaand standpunt eens met "goeie, recente data".heist_175 schreef:Goeie, recente data gebruiken, lijkt me wel essentieel, ja.
Dat laat ik aan anderen, die zichzelf daarmee belachelijk maken .
Mensen belachelijk maken?
Waar zit de constructieve kant van jouw verhaal?
-
- Elite Poster
En dat doe je aan de hand van "goeie, recente data" die je niet naar voren wil brengen?heist_175 schreef:Leugens, halve waarheden, eenzijdige kritiek en irrelevante studies onder de aandacht brengen .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
De studie dateert al van maanden geleden maar komt -toevallig- nu in de pers.R2D2 schreef:Die studie leest als een overtuigingsstuk, alsof het een pamflet is van de NVA. Gezien de kritiek op die studie (ook binnen eigen universiteit) stelt zich de vraag of ze gepeer-reviewed werd en zo ja of dat dan misschien ook door de NVA gebeurde.
De vraag is of men met zo'n zwakke onderbouwing wel voordeel doet als voorstander van kernenergie of dat men eerder nog eens een salvo in de eigen voet mikt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- heist_175
- Elite Poster
Je haspelt weer vanalles door elkaar.En dat doe je aan de hand van "goeie, recente data" die je niet naar voren wil brengen?
De studie is irrelevant, omdat ze werkt met oude data.
Net als BDW van de NVA deed toen hij kloeg over de CO2 uitstoot van onze elektriciteitsopwekking, en "per ongeluk" verwees naar data van 2018, toen de NVA nog in de federale regering zat.
Ik heb noch de ambitie noch de data om zelf een betere studie te maken.
Ik kan wel verwijzen naar recente data, die aangeeft dat:
- PV spotgoedkoop is
- nukecentrales veel subsidies krijgen
- kernafval niet in de prijs van nuke-energie zit
- ...
-
- Elite Poster
Awel, heist, waar blijft jouw onderbouwing?Ordon schreef:Dat is geen bewijs hé heist.heist_175 schreef:Onder andere, ja.Dat die interconnecties prijsverlagend werken?
Onderbouw jouw bovenstaand standpunt eens met "goeie, recente data".heist_175 schreef:Goeie, recente data gebruiken, lijkt me wel essentieel, ja.
-
- Elite Poster
En kun je dat nu ook eens in cijfers omzetten?
- PV spotgoedkoop is => bronnen? wat wordt met wat vergeleken?
- nukecentrales veel subsidies krijgen => bronnen? Hoeveel subsidies? HE krijgt ook subsidies. Krijgen "nuke"-centrales meer of minder? (lelijk woord trouwens, nukes zijn wapens)
- kernafval niet in de prijs van nuke-energie zit => Wat is die prijs dan? kernafval wordt terug opgewerkt tot brandstof. Zit dat in uw verhaal?
En waarom hebben we het heeltijd enkel over prijs eigenlijk? We staan op het punt om kern te vervangen door gas. Dat is het punt. HE is tot nu toe marginaal. Hoe gaan we dat opeens omhoog krijgen? Wat zijn daar de plannen? Los van kostprijs dan nog?
Doe eens een nuttige bijdrage
- nukecentrales veel subsidies krijgen => bronnen? Hoeveel subsidies? HE krijgt ook subsidies. Krijgen "nuke"-centrales meer of minder? (lelijk woord trouwens, nukes zijn wapens)
- kernafval niet in de prijs van nuke-energie zit => Wat is die prijs dan? kernafval wordt terug opgewerkt tot brandstof. Zit dat in uw verhaal?
En waarom hebben we het heeltijd enkel over prijs eigenlijk? We staan op het punt om kern te vervangen door gas. Dat is het punt. HE is tot nu toe marginaal. Hoe gaan we dat opeens omhoog krijgen? Wat zijn daar de plannen? Los van kostprijs dan nog?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Uit die vraagstelling blijkt je vooringenomenheid. Nieuwe kerncentrales of verlenging van de huidige kost jaaaaren.woutervh schreef: HE is tot nu toe marginaal. Hoe gaan we dat opeens omhoog krijgen? Wat zijn daar de plannen? Los van kostprijs dan nog?
Maar voor HE moet het "opeens" gebeuren...
Bij de belangrijkste redenen voor de kernuitstap is onder andere dat de dominante positie van kernenergie alle nieuwe investeringen onzeker en onaantrekkelijk maakten. Dat in combinatie met de totale onbetrouwbaarheid van en het ontbreken van een visie bij de overheden.
- heist_175
- Elite Poster
Ik kan dat, en dat is hier al eerder gepasseerd.woutervh schreef:En kun je dat nu ook eens in cijfers omzetten?
Residentieel: gekochte elektriciteit is 30-50cent per kWh, door PV-aangemaakte elektriciteit (met of zonder batterij) komt de prijs een pak lager uit.PV spotgoedkoop is => bronnen? wat wordt met wat vergeleken?
De exacte prijs hangt af van heel wat parameters, maar zelfs conservatief gerekend kom je aan 10-15cent (incl batterij) en nog wat minder als je enkel PV legt.
Industrieel: nuke komt op €150/MWh, PV denk ik rond de €30-40.
Dat is moeilijker te kwantificeren, omdat heel wat subsidies over niet geldelijke stromen gaat.nukecentrales veel subsidies krijgen => bronnen? Hoeveel subsidies?
Kerncentrales hebben geen verzekering, de overheid dekt dat. En het is moeilijk daar een bedrag op te plakken, geen enkele onderneming wil dat verzekeren, dus er is geen "marktprijs", tenzij "oneindig" .
Dat kerncentrales voorrang krijgen om te leveren, en daarbij wind & PV "in de wachtzaal" zetten, is ook een vorm van subsidies: het maakt dat kerncentrales hun productie altijd kunnen verkopen en PV & wind niet.
Afval en ontmanteling is voor kerncentrales ook niet geregeld.
Zie hoger.HE krijgt ook subsidies. Krijgen "nuke"-centrales meer of minder? (lelijk woord trouwens, nukes zijn wapens)
De subsidiestromen naar HE zijn helder en gemeengoed bekend.
Die voor nukes zijn niet helder en niemand weet ervan .
Kernafval wordt verglaasd in containers en het plan is om die vaten te verstoppen in een put in de grond.- kernafval niet in de prijs van nuke-energie zit => Wat is die prijs dan? kernafval wordt terug opgewerkt tot brandstof. Zit dat in uw verhaal?
Maar heel die opwerking, verwerking, afvalopslag, ... etc is niet gedekt door een financiële reserve.
Idem met de afbraak: er is nergens een pot geld die dat kan dekken.
Een eerste voorzichtige inschatting (nog vanuitgaande dat het afval in een putteke in de grond mag) komt op 40miljard.
Investeren.Hoe gaan we dat opeens omhoog krijgen?
Zowel particulier als "industrieel".
-
- Elite Poster
Dan zie je dat verkeerd. Ik heb echt geen vooringenomenheid. Ik ben echt gewoon benieuwd naar "het plan". Ik heb nu nog steeds niets haalbaars gelezen. Enkel "doe kernergie weg en er is geld voor ander". Welk ander?R2D2 schreef:Uit die vraagstelling blijkt je vooringenomenheid. Nieuwe kerncentrales of verlenging van de huidige kost jaaaaren.
Het is makkelijk om te zeggen dat kernenergie andere investeringen in de weg staat. Zelfs nu is er een even grote component thermisch (gas/kolen). Deze kan ook eerst weggewerkt worden.
Wij zijn een gezin van 5. Wij hebben 2 auto's. Ik zou willen milieuvriendelijker zijn dus ik beslis, vanaf morgen doen we de auto's weg. Is dat een oplossing? Is dat goed beheer? Of misschien beslissen we nu om binnen 10 jaar de auto's weg te doen. En binnen 9 jaar en 5 maanden doen we ze effectief weg. Dan moet er toch ook een plan zijn? Dan zeg je toch ook niet: "Ah, we doen ze eerst weg en dan komt er geld vrij om voor een alternatief te kijken"
Ja, maar investeren in WAT?heist_175 schreef: Investeren.
Ik heb hier al eens de berekening gedaan. Wanneer we gans groot Kortrijk volleggen met zonnepanelen (dus niet enkel de daken hé. Gewoon alles, plat op de grond) hebben we theoretisch ons huidige elektriciteitsvraag gecoverd met zonnepanelen. En dan enkel als de zon vol schijnt natuurlijk.
Zie je zoiets (economisch) haalbaar?
-
- Elite Poster
Nu antwoordt je nog niet op de vragen R2D2.R2D2 schreef:Uit die vraagstelling blijkt je vooringenomenheid. Nieuwe kerncentrales of verlenging van de huidige kost jaaaaren.woutervh schreef: HE is tot nu toe marginaal. Hoe gaan we dat opeens omhoog krijgen? Wat zijn daar de plannen? Los van kostprijs dan nog?
Bij de belangrijkste redenen voor de kernuitstap is onder andere dat de dominante positie van kernenergie alle nieuwe investeringen onzeker en onaantrekkelijk maakten. Dat in combinatie met de totale onbetrouwbaarheid van en het ontbreken van een visie bij de overheden.
- Hoe gaan we dat opeens omhoog krijgen?
- Wat zijn daar de plannen?
Met goeie, recente data.
Je hebt al halve verhalen gebracht doch nog geen enkele keer een volledig plaatje.heist_175 schreef:Ik kan dat, en dat is hier al eerder gepasseerd.woutervh schreef:En kun je dat nu ook eens in cijfers omzetten?
Hooguit een half verhaal, geen opgave van "goeie, recente data".heist_175 schreef:Residentieel: gekochte elektriciteit is 30-50cent per kWh, door PV-aangemaakte elektriciteit (met of zonder batterij) komt de prijs een pak lager uit.woutervh schreef:PV spotgoedkoop is => bronnen? wat wordt met wat vergeleken?
De exacte prijs hangt af van heel wat parameters, maar zelfs conservatief gerekend kom je aan 10-15cent (incl batterij) en nog wat minder als je enkel PV legt.
Industrieel: nuke komt op €150/MWh, PV denk ik rond de €30-40.
Noch enige referentie naar een betrouwbare bron.
Hooguit een half verhaal, geen opgave van "goeie, recente data".heist_175 schreef:Dat is moeilijker te kwantificeren, omdat heel wat subsidies over niet geldelijke stromen gaat.woutervh schreef:nukecentrales veel subsidies krijgen => bronnen? Hoeveel subsidies?
Kerncentrales hebben geen verzekering, de overheid dekt dat. En het is moeilijk daar een bedrag op te plakken, geen enkele onderneming wil dat verzekeren, dus er is geen "marktprijs", tenzij "oneindig" .
Dat kerncentrales voorrang krijgen om te leveren, en daarbij wind & PV "in de wachtzaal" zetten, is ook een vorm van subsidies: het maakt dat kerncentrales hun productie altijd kunnen verkopen en PV & wind niet.
Afval en ontmanteling is voor kerncentrales ook niet geregeld..
Hooguit een half verhaal, geen opgave van "goeie, recente data".heist_175 schreef:Zie hoger.woutervh schreef:HE krijgt ook subsidies. Krijgen "nuke"-centrales meer of minder? (lelijk woord trouwens, nukes zijn wapens)
De subsidiestromen naar HE zijn helder en gemeengoed bekend.
Die voor nukes zijn niet helder en niemand weet ervan .
Hooguit een half verhaal, geen opgave van "goeie, recente data".heist_175 schreef:Kernafval wordt verglaasd in containers en het plan is om die vaten te verstoppen in een put in de grond.woutervh schreef:- kernafval niet in de prijs van nuke-energie zit => Wat is die prijs dan? kernafval wordt terug opgewerkt tot brandstof. Zit dat in uw verhaal?
Maar heel die opwerking, verwerking, afvalopslag, ... etc is niet gedekt door een financiële reserve.
Idem met de afbraak: er is nergens een pot geld die dat kan dekken.
Een eerste voorzichtige inschatting (nog vanuitgaande dat het afval in een putteke in de grond mag) komt op 40miljard.
Ah, ja, "investeren".heist_175 schreef:Investeren.woutervh schreef:Hoe gaan we dat opeens omhoog krijgen?
In wat precies?
Met zo'n "plan" geraken we nergens natuurlijk.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Deze heb je ook nog niet beantwoord...
Awel, heist, waar blijft jouw onderbouwing?Ordon schreef:Dat is geen bewijs hé heist.heist_175 schreef:Onder andere, ja.Dat die interconnecties prijsverlagend werken?
- heist_175
- Elite Poster
Voor €12K bruto en €8K netto (rekening houdend met subsidies) heb ik PV's die 25 jaar meegaan (opbrengstgarantie) en een batterij die het zeker 10 jaar uitzingt.woutervh schreef:Ja, maar investeren in WAT?heist_175 schreef: Investeren.
Ik heb hier al eens de berekening gedaan. Wanneer we gans groot Kortrijk volleggen met zonnepanelen (dus niet enkel de daken hé. Gewoon alles, plat op de grond) hebben we theoretisch ons huidige elektriciteitsvraag gecoverd met zonnepanelen. En dan enkel als de zon vol schijnt natuurlijk.
Zie je zoiets (economisch) haalbaar?
Op die periode gaat mijn aangekochte elektriciteit met 70-80% naar beneden.
We hebben geen ultramegagroot dak, dus heel wat mensen kunnen dat soort investeringen doen en kunnen dan genieten van een fors lagere factuur voor jààren.
Eens er een EV is, breid ik het aantal PV's nog wat uit. Ook daar: financieel gewoon interessant.
En dat is residentieel, maar hetzelfde gaat op voor bedrijven natuurlijk. Zeker als die enkel "overdag" werken: als de zon schijnt (of kan schijnen), leveren die PV's goedkope stroom. Overschot dump je op het net.
Easy peasy.
-
- Elite Poster
Wat jouw private omstandigheden zijn, hebben wij het raden naar hé heist.
Doch die opmerking werd al eens naar boven gebracht.
Er staan intussen wel héél wat andere concrete punten open waarop je enkel met een "kwinkslag" antwoordt...
Doch die opmerking werd al eens naar boven gebracht.
Er staan intussen wel héél wat andere concrete punten open waarop je enkel met een "kwinkslag" antwoordt...
-
- Elite Poster
We hebben het niet over residentiëel hé. Ik heb ook zonnepanelen. Het zou nogal straf zijn da't te weinig zou zijn om uw 20 led-lampen, uw A+++ koelkast en LED-tv te kunnen poweren.
Verwarming van uw huis, wasmachine, droogkast, wagen ... Al uw energiebehoeftes gecoverd door de zonnepanelen op uw dak? Winter/zomer? Combinatie met batterijen? In de veronderstelling dat je het mag vol leggen?
Het kan hé! En zoja, proficiat, je bent een voorbeeld voor velen (residentieel).
Een paar andere cijfertjes:
Een treinlocomotief (1) HLE reeks 18 en 19 => 5 MW, we hebben er zo 120
Heel veel andere treinen
Een aluminiumextrusiebedrijf dat ik ken, trekt gewoon hoogspanningskabels binnen. Het vermogen weet ik niet
Alle auto's
Alle industrie (reken, alles dat warmte nodig heeft vooral)
Sorry dat ik geen cijfers kan voorleggen. Maar het is gigantisch. Dus het spijt me dat ik sceptisch ben wanneer ik weer hoor verkondigen dat ze een windmolen gezet hebben en daarmee 100 gezinnen of zo van stroom kunnen voorzien. Een gezin is het (hoofd)probleem NIET
Verwarming van uw huis, wasmachine, droogkast, wagen ... Al uw energiebehoeftes gecoverd door de zonnepanelen op uw dak? Winter/zomer? Combinatie met batterijen? In de veronderstelling dat je het mag vol leggen?
Het kan hé! En zoja, proficiat, je bent een voorbeeld voor velen (residentieel).
Een paar andere cijfertjes:
Een treinlocomotief (1) HLE reeks 18 en 19 => 5 MW, we hebben er zo 120
Heel veel andere treinen
Een aluminiumextrusiebedrijf dat ik ken, trekt gewoon hoogspanningskabels binnen. Het vermogen weet ik niet
Alle auto's
Alle industrie (reken, alles dat warmte nodig heeft vooral)
Sorry dat ik geen cijfers kan voorleggen. Maar het is gigantisch. Dus het spijt me dat ik sceptisch ben wanneer ik weer hoor verkondigen dat ze een windmolen gezet hebben en daarmee 100 gezinnen of zo van stroom kunnen voorzien. Een gezin is het (hoofd)probleem NIET
-
- Elite Poster
China’s state-owned nuclear power developer to build plant in Argentina using third-generation Hualong One design
Chinese en Argentijnse arbeidsuren moeten daar nog bijkomen natuurlijk.
En een "lapke" grond.
Levensduur: zestig jaar.
Dat is dus goed 30 miljoen US$ aan initiële materiaalkost per jaar.
Haha, ja, wie stond daar te toeteren dat nucleaire centrales bouwen ALTIJD extreem duur is?
Kunnen ze dure "groene" waterstof maken voor ons.
A 1.2GW power plant based on China National Nuclear Corp’s Hualong One reactor design will be built in the South American nation, Argentine media reported
Een acceptabele materiaalkost voor een 1200MW nucleaire centrale.Each reactor unit, which consists of more than 60,000 pieces of equipment, involved machinery exports valued at more than 12 billion yuan (US$1.9 billion).
Chinese en Argentijnse arbeidsuren moeten daar nog bijkomen natuurlijk.
En een "lapke" grond.
Levensduur: zestig jaar.
Dat is dus goed 30 miljoen US$ aan initiële materiaalkost per jaar.
Haha, ja, wie stond daar te toeteren dat nucleaire centrales bouwen ALTIJD extreem duur is?
Kunnen ze dure "groene" waterstof maken voor ons.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Hangt natuurlijk van ieder zijn individuele situatie af en moet iedereen individueel berekenen.woutervh schreef:En kun je dat nu ook eens in cijfers omzetten?
Ik kan je wel mijn cijfers geven. Een ander zijn rekening kan en wil ik niet maken.
Bij een jaarverbruik van 5000 kWh en een groene energieleverancier met vast contract en als basis de tarieven 1/1/2022 tot 1/7/2022 (wat het nadien gaat geven vraagt een nieuwe berekening wegens invloed al dan niet capaciteitstarief effectief ingevoerd):
Jaarafrekening bij geen PV: 1453,35 € of 29,067 c€/kWh.
Jaarafrekening met PV en een terugdraaiende meter: 411,35 € of 8,227 c€/kWh
Jaarafrekening met PV, digitale meter en 30% direct verbruik: 799,15 € of 15,983 c€/kWh.
Jaarafrekening met PV, thuisbatterij en 80% zelfverbruik: 242,15 € of 4,843 c€/kWh..
Gezien iedereen zijn situatie anders is, een andere energieleverancier heeft zal het resultaat dus individueel verschillen en voor iedere uitgangspositie voordeliger of nadeliger zijn.
Of het een goedkoper is dan het ander hangt uiteraard af van de persoonlijke netto kostprijs van iedere investering.
Puur gekeken naar TVT (all in) zou de optie PV met terugdraaiende teller voor mij de goedkoopste optie zijn. Toch zolang het verhaal nog zou duren.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- heist_175
- Elite Poster
Er zijn nog wel meer zaken goedkoop in China.Ordon schreef:nucleaire centrales bouwen is ALTIJD extreem duur
Ik zie in Europa geen enkele kerncentrale opgeleverd worden voor een redelijk bedrag: niet redelijk qua oplever- of bouwkost en niet redelijk als elektriciteitskost.
Het is trouwens nogal simpel om de exportkost van de onderdelen als "bouwkost" te beschouwen, niet?
De plannings- & vergunnigsfase duurt (in BE/EU) lang en kost ook personeel etc.
Maar als het zo goedkoop is, dan zullen ze er in NL wel snel aan beginnen hé .
Eventuele bouwlustigen krijgen er nog een dikke smak subsidiegeld bovenop.
Afwachten of het zo'n vaart zal lopen...