heist_175 schreef:Enkel als je geen digitale meter hebt, heb je geen afname en betaal je enkel prosumententarief.
Als je een digitale meter hebt, krijg je alsnog een factuur voor uw (winter)afname van elektriciteit.
Die €100 compenseert dan héél véél van de thans resterende elektriciteitsfactuur.
Dus PV wordt - mijns inziens - niet gestaft.
Integendeel: hoe lager uw facuur, hoe beter.
Ik ben het met je eens.
En niet op buikgevoel maar op concrete berekeningen.
Ik heb zelfs vervroegd een digitale meter aangevaagd.
Had ik nog prosumententarief betaald zou mijn jaarafrekening ongeveer 450 € bedragen. Een "verwarmingscheque" zou dan meer dan 20% korting
op de jaarrekening betekenen.
Met de digitale meter zal mijn gechatte eindafrekening (saldo afname en injectie) hoogstens nog 200 € bedragen. Hier zal de cheque de eindfactuur dus halveren.
Het moet dus niet altijd kommer en kwel zijn. Mij hoor je dus niet klagen.
Het effect van de BTW verlaging tel ik wegens peanuts niet eens mee.
Gezien ik voorschotfacturen per kwartaal krijg en tot op heden al 240 € voorschotten betaald heb (2 verlopen kwartalen) heb ik onmiddellijk contact opgenomen met de energieleverancier om mijn voorschotten stop te zetten. Daar had deze geen enkel probleem mee. Tot de eindafrekening moet ik dus geen voorschotten meer betalen.
Indien de voorschotten verrekend worden zoals men al jaren doet bij prijswijzigen tussen twee meteropnames heb je ook geen enkel voordeel om tijdelijk hogere voorschotten te gaan betalen. Je verhoogt er alleen tijdelijk de cashflow van je energieleverancier mee. En als deze voor de afrekening en 8 weken na betaling failliet gaat ben je deze voorschotten waarschijnlijk ook nog eens kwijt of je kan er in het beste geval zelf achteraan.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.