Hallo allemaal,
Ik ben momenteel aan het overwegen om over te stappen naar het Fiber abbo. van EDPnet. Proximus heeft onlangs glasvezel binnengetrokken in mijn appartementsblok en is het kwestie om enkel de vezel vanaf de technische ruimte naar mijn woning te trekken (kan kosteloos door Proximus gedaan worden blijkbaar). Echter zit ik met een vraag waarop ik het antwoord nergens kan vinden, noch op dit forum noch op de Support pagina van EDPnet.
Is het mogelijk om de Fritzbox 5530 Fiber voor deze abbo. te gebruiken (https://en.avm.de/products/fritzbox/fri ... 530-fiber/)? Deze router/modem heeft namelijk een SFP interface. Het grote voordeel hierbij is dat je geen upstream fiber modem nodig hebt en de glasvezel rechtstreeks op de Fritzbox aangesloten kan worden. Minder apparatuur = in theorie minder latency en minder dat er kapot kan gaan.
Ik zie dat er af en toe een vertegenwoordiger van EDPnet op deze subforum post (Joachim ). Hopelijk kan hij hier antwoord op geven?
Ik dank jullie alvast voor alle nuttige informatie.
Fritzbox 5530
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Hey, alvast bedankt voor de interesse in edpnet
Het is onmogelijk om de fiber rechtstreeks in te pluggen in de router. Proximus plaatst zijn eigen GPON ONT (modem) die het glasvezel signaal omzet in een elektrisch ethernet signaal, en deze is verplicht. Deze ONT wordt remote door Proximus beheerd, hier wordt de activatie op gedaan, en ook hun diagnose tools etc zijn hiermee verbonden.
Het heeft dus geen nut om voor dit type router te gaan.
Het is onmogelijk om de fiber rechtstreeks in te pluggen in de router. Proximus plaatst zijn eigen GPON ONT (modem) die het glasvezel signaal omzet in een elektrisch ethernet signaal, en deze is verplicht. Deze ONT wordt remote door Proximus beheerd, hier wordt de activatie op gedaan, en ook hun diagnose tools etc zijn hiermee verbonden.
Het heeft dus geen nut om voor dit type router te gaan.
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Ik ben wel benieuwd wat voor aansluiting je in ja appartement zal krijgen. Aangezien de ONT 4 utp uitgangen heeft.
Brengen ze zo'n utp in het appartement of in elk appartement een fiber met dan een eigen ONT?
Met 3 ongebruikte poorten zoals bij huizen?
Brengen ze zo'n utp in het appartement of in elk appartement een fiber met dan een eigen ONT?
Met 3 ongebruikte poorten zoals bij huizen?
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Dat hangt af van appartement tot appartement, en de afspraken tussen de syndicus en de aannemer. Er zijn veel factoren die meespelen, reeds UTP aanwezig tot in de appartementen, een vlot bereikbare technische schacht, etc.Belgissschenaap schreef:Brengen ze zo'n utp in het appartement of in elk appartement een fiber met dan een eigen ONT?
Met 3 ongebruikte poorten zoals bij huizen?
Bovendien start Proximus ook met het installeren van 1 poorts ONT's, ipv 4 poorts (naargelang de situatie).
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Aaaah, 1 enkele UTP poort ONT lijkt mij logisch. Vond het indertijd bizar dat ik in mijn rijwoning 4 poorten had, waarvan er 3 nooit gebruikt zouden worden.
- bralm
- Member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik heb een FRITZ!Box 5530 Fiber met de FRITZ!SFP AON die standaard met dit toestel komt.Beter nog, mijn ISP gaf mij zelfs het advies om dit model te nemen. Ze bieden nog andere SFP modules aan zoals de FRITZ!SFP GPON en FRITZ!SFP XGS-PON maar deze worden enkel verkocht OEMs. Daarboven geeft Edpnet al aan dat Proximus geen derde GPON media convertors toelaat
De FRITZ!Box 5530 Fiber is echter niet altijd rozengeur en maneschijn. Dit toestel heeft namelijk geen USB poort en geen Guest access LAN poort (wel Guest Wifi netwerk modelijk).
De AVM FRITZ!Box 4060 komt later dit jaar uit, ik denk dat je beter voor dit model wacht.
De FRITZ!Box 5530 Fiber is echter niet altijd rozengeur en maneschijn. Dit toestel heeft namelijk geen USB poort en geen Guest access LAN poort (wel Guest Wifi netwerk modelijk).
De AVM FRITZ!Box 4060 komt later dit jaar uit, ik denk dat je beter voor dit model wacht.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Soms vind ik het een spof die 4 poorten ont. Bij een klant 1 - 4 poorten ontJoachim schreef:Dat hangt af van appartement tot appartement, en de afspraken tussen de syndicus en de aannemer. Er zijn veel factoren die meespelen, reeds UTP aanwezig tot in de appartementen, een vlot bereikbare technische schacht, etc.Belgissschenaap schreef:Brengen ze zo'n utp in het appartement of in elk appartement een fiber met dan een eigen ONT?
Met 3 ongebruikte poorten zoals bij huizen?
Bovendien start Proximus ook met het installeren van 1 poorts ONT's, ipv 4 poorts (naargelang de situatie).
- 1 poort explore lijn
- 1 poort proximus internet + tv voor guest & showroom
- 1 poort voip lijn proximus
Als die ont die een simpele psu heeft er uit gaat is alles down, nochtans 2 fibers binnen.
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Dat is zeker zo, maar GPON is een consumentenproduct, geen enterprise product, als je redundantie wenst zijn er andere oplossingen voorhanden. Bij onze Pro verbindingen is 4G backup inbegrepen (met behoud van het fixed IP), maar voor grotere klanten is vaak punt tot punt fiber de beste oplossing.Tomsworld schreef:Soms vind ik het een spof die 4 poorten ont.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, maar het verbaasde mij een beetje. Spijtig zijn dat idd sectoren waar dat allemaal niet zo budgetair voorzien is, of ze beseffen niet hoe cruciaal it is. Soit t'is mijn setup niet het was een vaststelling. Nu maar hopen dat er hier thuis snel gpon komt, of VDSL bundeling zou al een start zijn . Maar soit dit gaat ver off topic.Joachim schreef:Dat is zeker zo, maar GPON is een consumentenproduct, geen enterprise product, als je redundantie wenst zijn er andere oplossingen voorhanden. Bij onze Pro verbindingen is 4G backup inbegrepen (met behoud van het fixed IP), maar voor grotere klanten is vaak punt tot punt fiber de beste oplossing.Tomsworld schreef:Soms vind ik het een spof die 4 poorten ont.
-
- Starter
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 okt 2021, 00:04
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
En die ISP is toevallig MultiFiber?bralm schreef:Ik heb een FRITZ!Box 5530 Fiber met de FRITZ!SFP AON die standaard met dit toestel komt.Beter nog, mijn ISP gaf mij zelfs het advies om dit model te nemen. Ze bieden nog andere SFP modules aan zoals de FRITZ!SFP GPON en FRITZ!SFP XGS-PON maar deze worden enkel verkocht OEMs. Daarboven geeft Edpnet al aan dat Proximus geen derde GPON media convertors toelaat
De FRITZ!Box 5530 Fiber is echter niet altijd rozengeur en maneschijn. Dit toestel heeft namelijk geen USB poort en geen Guest access LAN poort (wel Guest Wifi netwerk modelijk).
De AVM FRITZ!Box 4060 komt later dit jaar uit, ik denk dat je beter voor dit model wacht.
-
- Starter
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 okt 2021, 00:04
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Ok dan, toch beslist om voor EDPnet Fiber XL te gaan, inclusief 2 GSM abbos.
Benieuwd hoe vlekkeloos dit nu loopt. Bij de laatste stap waarbij de betaling voor de modem gedaan moet worden alvast tegen een foutmelding gestoten. Echter is de aanvraag met success geregistreerd
Benieuwd hoe vlekkeloos dit nu loopt. Bij de laatste stap waarbij de betaling voor de modem gedaan moet worden alvast tegen een foutmelding gestoten. Echter is de aanvraag met success geregistreerd
-
- Starter
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 okt 2021, 00:04
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Wel, niet meteen verwacht dat het die ISP ging zijnbralm schreef:Neen, deze ISP is Luxembourg Online. En ze raden dit enkel aan op het eigen netwerk, niet op hun resale netwerk.dot1x schreef:En die ISP is toevallig MultiFiber?
De SIM kaarten zijn trouwens al onderweg. Dat is dus redelijk snel gegaan.
Activatie van de lijn zou ongeveer 3 weken duren.
-
- Starter
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 okt 2021, 00:04
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Ondertussen meer dan een week verder:
-Fritzbox gisteren ontvangen. Echter is dat geen AX model maar het oude vanwege het wereldwijd chiptekort. Geen probleem, zolang het maar werkt
-2 SIM kaarten nog altijd niet ontvangen. Maar wel al een mail gehad om mij erop te wijzen dat deze met prio verzonden waren en dat ik zo snel iets mogelijk moest laten weten anders zou mijn bestelling geannuleerd worden
Ondertussen al contact gehad met de klantendienst met de belofte dat nieuwe verzonden zullen worden. Dus voorlopig nog wachten.
Ik hoop enkel dat met het nieuwe gedoe rond COVID mijn installatie niet verder opgeschoven wordt
-Fritzbox gisteren ontvangen. Echter is dat geen AX model maar het oude vanwege het wereldwijd chiptekort. Geen probleem, zolang het maar werkt
-2 SIM kaarten nog altijd niet ontvangen. Maar wel al een mail gehad om mij erop te wijzen dat deze met prio verzonden waren en dat ik zo snel iets mogelijk moest laten weten anders zou mijn bestelling geannuleerd worden
Ondertussen al contact gehad met de klantendienst met de belofte dat nieuwe verzonden zullen worden. Dus voorlopig nog wachten.
Ik hoop enkel dat met het nieuwe gedoe rond COVID mijn installatie niet verder opgeschoven wordt
-
- Starter
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 okt 2021, 00:04
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Ondertussen meer dan een maand verder:
-2 SIM kaarten begin December ontvangen en zonder problemen geactiveerd. Men had ze eerst 2 keer naar een verkeerd adres vestuurd hoewel ik dit zéér duidelijk bij de opmerkingen gezet had. Soit, eind goed al goed...
-FiberXL bestelling: waar begin ik?
1) Zoals eerder in de thread aangegeven, werd de bestelling op 15/11 geplaatst. Na ongeveer een week radiostilte beslist om te bellen en te vragen naar de status. Blijkbaar had Proximus aanvankelijk aangegeven dat Fiber niet mogelijk was op mijn adres. Dit terwijl de fibercheck zowel op EDPnet en Proximus duidelijk aangeeft dat het kan. "Ja meneer, u heeft inderdaad gelijk en dit hebben we ook verder gecommuniceerd naar Proximus. Ze zijn bezig met de lijn na te kijken". Geen probleem, vriendelijk bedankt en opgehangen.
2) Enkele dagen verder: "Proximus heeft moeilijkheden met het uitlezen van de lijnwaarden. Ze krijgen slechte sync. door waardoor het niet duidelijk is of Fiber mogelijk is op uw adres." Ja maar, hoe kan het dan dat er in de kelder/technische ruimte van het appartement een patchkast van Proximus staat waar fiber op toekomt? Er is ook zeer duidelijk te zien dat er reeds enkele appartementen aangesloten zijn via Fiber. "Ja inderdaad meneer, dat hebben we ook duidelijk gemaakt aan Proximus".
3) 2 dagen opnieuw gebeld en letterlijk copy paste van punt 2. Heb zelf ook aangegeven dat dit geëscaleerd moet worden.
4) Nogmaals enkele dagen later opnieuw gebeld en aangedrongen voor een status update. "Dit is al in escalatie en mijn collega's van het commercieel team zitten echt aan te dringen bij Proximus, dat kan ik u verzekeren". Opnieuw dus een vruchteloze gesprek.
Letterlijk 5 min. later naar de Technische afdeling van Proximus gebeld. Daar had men vlug een fibercheck gedaan nadat ik mijn adres had doorgegeven. "Fiber is zeker mogelijk op uw adres meneer, ik kan het perfect in het systeem zien". Daarna een korte uitleg gedaan over mijn situatie bij EDPnet en gevraagd of het op de een of andere manier versneld kon worden. "Geen probleem, ik ga eens kijken of we een technieker kunnen inplannen voor u". Uiteindelijk heeft hij mijn GSM nummer genoteerd en verder meegegeven dat ik gewoon moest wachten tot een technieker mij contacteert.
Ik was even in shock. EDPnet, what gives?
Meer dan een maand later en we zijn geen haar verder. Ik kan veel geuld uitoefenen en heb zelfs geen probleem om het even te doen met een Fritzbox 7530 (hoewel ik een 7530 AX besteld heb, maar door het wereldwijd chiptekort kunnen ze die niet op tijd leveren). Maar dit is toch echt complete waanzin? Vooral na dat laatste i.v.m. Proximus...
Vorige donderdag EDPnet nogmaals via chat aangesproken en men heeft een "Follow-Up" ticket aangemaakt zodat ik om de 2 dagen een update krijg. Dus morgen, hopelijk, krijg ik een update.
-2 SIM kaarten begin December ontvangen en zonder problemen geactiveerd. Men had ze eerst 2 keer naar een verkeerd adres vestuurd hoewel ik dit zéér duidelijk bij de opmerkingen gezet had. Soit, eind goed al goed...
-FiberXL bestelling: waar begin ik?
1) Zoals eerder in de thread aangegeven, werd de bestelling op 15/11 geplaatst. Na ongeveer een week radiostilte beslist om te bellen en te vragen naar de status. Blijkbaar had Proximus aanvankelijk aangegeven dat Fiber niet mogelijk was op mijn adres. Dit terwijl de fibercheck zowel op EDPnet en Proximus duidelijk aangeeft dat het kan. "Ja meneer, u heeft inderdaad gelijk en dit hebben we ook verder gecommuniceerd naar Proximus. Ze zijn bezig met de lijn na te kijken". Geen probleem, vriendelijk bedankt en opgehangen.
2) Enkele dagen verder: "Proximus heeft moeilijkheden met het uitlezen van de lijnwaarden. Ze krijgen slechte sync. door waardoor het niet duidelijk is of Fiber mogelijk is op uw adres." Ja maar, hoe kan het dan dat er in de kelder/technische ruimte van het appartement een patchkast van Proximus staat waar fiber op toekomt? Er is ook zeer duidelijk te zien dat er reeds enkele appartementen aangesloten zijn via Fiber. "Ja inderdaad meneer, dat hebben we ook duidelijk gemaakt aan Proximus".
3) 2 dagen opnieuw gebeld en letterlijk copy paste van punt 2. Heb zelf ook aangegeven dat dit geëscaleerd moet worden.
4) Nogmaals enkele dagen later opnieuw gebeld en aangedrongen voor een status update. "Dit is al in escalatie en mijn collega's van het commercieel team zitten echt aan te dringen bij Proximus, dat kan ik u verzekeren". Opnieuw dus een vruchteloze gesprek.
Letterlijk 5 min. later naar de Technische afdeling van Proximus gebeld. Daar had men vlug een fibercheck gedaan nadat ik mijn adres had doorgegeven. "Fiber is zeker mogelijk op uw adres meneer, ik kan het perfect in het systeem zien". Daarna een korte uitleg gedaan over mijn situatie bij EDPnet en gevraagd of het op de een of andere manier versneld kon worden. "Geen probleem, ik ga eens kijken of we een technieker kunnen inplannen voor u". Uiteindelijk heeft hij mijn GSM nummer genoteerd en verder meegegeven dat ik gewoon moest wachten tot een technieker mij contacteert.
Ik was even in shock. EDPnet, what gives?
Meer dan een maand later en we zijn geen haar verder. Ik kan veel geuld uitoefenen en heb zelfs geen probleem om het even te doen met een Fritzbox 7530 (hoewel ik een 7530 AX besteld heb, maar door het wereldwijd chiptekort kunnen ze die niet op tijd leveren). Maar dit is toch echt complete waanzin? Vooral na dat laatste i.v.m. Proximus...
Vorige donderdag EDPnet nogmaals via chat aangesproken en men heeft een "Follow-Up" ticket aangemaakt zodat ik om de 2 dagen een update krijg. Dus morgen, hopelijk, krijg ik een update.
-
- Plus Member
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 18 keer
Dat heb je als je naar een reseller gaat... dan krijg je halve communicatie. Ook ik heb mijn gal al gespuwd, dat communicatie tussen edpnet en proximus maar bagger is. Wie daarvan de schuldige is, is ons probleem niet. Maar het is wel edpnet die niks doet aan het verbeteren van die communicatie
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Edpnet is geen reseller van PX. Eerder een OLO (Other Licensed Operator) en dat is toch wel een groot verschil. Het is wel zo dat Edpnet het aanspreekpunt is voor de klant. En een slechte communicatie tussen Edpnet en PX? Voor slecht te communiceren moet je met twee zijn. Ik heb niet de indruk dat Edpnet hierin de slechte partner zou zijn. Monopoliehouder vs OLO ... daar moeten we geen tekening bij maken zeker?
-
- Starter
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 okt 2021, 00:04
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
Update:
Ondertussen is alles geinstalleerd en het ging vlotter dan ik had gedacht. Mede dankzij door de interne bekabeling die al in orde was!
Het enige dat mij opvalt is dat speedtest.net mijn connectie als "Orange" aanziet i.p.v. EDPnet. Iemand anders die dit aan de hand heeft?
Ondertussen is alles geinstalleerd en het ging vlotter dan ik had gedacht. Mede dankzij door de interne bekabeling die al in orde was!
Het enige dat mij opvalt is dat speedtest.net mijn connectie als "Orange" aanziet i.p.v. EDPnet. Iemand anders die dit aan de hand heeft?
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Hier EdpNet nog via VDSL en speedtest.net toont ook dat ik verbonden ben met Orange.
Dit terzijde
Dit terzijde
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Waarschijnlijk dit:
https://business.orange.be/nl/discover/ ... met-edpnet
https://business.orange.be/nl/discover/ ... met-edpnet
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Als ik een speedtest doe over DSL is het ook zogezegd een IP nummer van Orange, dus ik denk dat lacer in de goeie richting zit, hoewel het bij mij een particulier abonnement betreft, maar technisch gezien gaat dat niet veel verschil geven.