Dat klopt maar de positie van toen was wel anders. Ondertussen zijn de meeste overtuigd dat het binnen is. Veel moeite willen ze niet meer doen en Belgen betalen toch graag. Zoals ik al zei, de mensen zijn verwend en revoluties zijn niet aan hen besteed. Van de sociale rechten zeggen velen nu zelfs dat ze ouderwets zijnpetrol242 schreef:Als onze voorouders zo gedacht hadden, hadden we nooit gestaan waar we nu staan. De enige manier om iets grondig te veranderen in het voordeel van de werkende klasse is van onderuit. Herinner je je de Turteltaks nog? Zonder actie had dat nooit verdwenen geweest.Dizzy schreef:Je mag zo actief onder de bevolking bezig zijn als je wil, het is de politiek die beslist
Je bent ook snel tevreden want die afschaffing wordt gewoon vervangen door een aantal andere taksen. Klaar.
Dat hoeft niet, er ligt hier nog een cursusboek van +800 pagina's over reaganomicspetrol242 schreef:Het is nochtans heel actueel. Het zijn deze figuren die toen een omwenteling hebben teweeg gebracht en waar we nu heel zwaar te maken mee hebben. Zoek het maar eens op wat die uitgevreten hebben.Dizzy schreef:Je bent nogal blijven hangen in de '80's als ik uw termen zie
De economische machten kregen in die periode wel een impuls maar ze zijn toen niet ontstaan. Ook nu deze theorieën veelal fout zijn gebleken gaat het gewoon verder. Macht zal macht beschermen, wat logisch is. Verschil tussen have's en have not's zal er altijd zijn en dat is ook niet verkeerd binnen bepaalde grenzen. Het is een impuls om vooruit te willen gaan. Vooruit gaan is vandaag enkel meer hebben/kopen, niet meer zijn. We hebben nu 2 wagens om naar de psycholoog te rijden.
Er knal op. Veel succes met echter met de bewustwording, het komt waarschijnlijk na het gezond verstand.petrol242 schreef:Ik heb Max Weber (socioloog) al eens vernoemd (ik denk in een ander forum) en die stelt dat de ideologie van de elite wordt voorgesteld als een ideologie die voor iedereen goed zou zijn, maar die de arbeidersklasse gewoonweg ketent. De doctrine van de sociaal-economische realiteit zeg maar. Om daaronder uit te geraken moet die arbeidersklasse zich allereerst bewust worden van haar positie en daar wringt bij velen het schoentje.Dizzy schreef:Feit is dat de economie en het systeem ons allemaal in slaap hebben gewiegd
Mensen zitten in een gouden kooi en ze weten dat (onbewust) ergens ook. Er is veel onvrede maar het is ook snel gecounterd, ga waar het beter is en daar sta je dan. Ook op UB lees je geregeld dat soort verhalen, ik ben mijn werk zo beu als koude pap maar ik verdien te goed om te veranderen. Mensen houden niet van verandering en zijn er bang voor, logisch als je vooral riskeert dat je nog slechter af bent. Revoluties en grote verandering komen als men hopeloos is en geen kant meer op kan, als men niets meer te verliezen heeft. Wie in de zetel ligt draait zich hoogstens eens om.
Dat hangt ervan af met wat je vergelijkt. We zijn niet de 1% in ons land maar wel als je vergelijkt met zowat de rest van de wereld. Er is veel te klagen maar als je wat rondreist merk je snel dat we het nog niet zo slecht voor mekaar hebben. Alleen al het feit dat je naar de rest van de wereld kan terwijl je nog betaald wordt, is voor velen onvoorstelbaar.petrol242 schreef:Voila, je geeft zelf aan wat ik bedoel. Wij en daar bedoel ik Jan Modaal mee zijn helemaal niet de lucky 1%. En daar zit dus het grote probleem. Velen denken bij een klasse te behoren die het goed heeft, maar niets is minder waar. We zijn en blijven plebs, moderne loonslaven die denken vrij te zijn maar dat helemaal niet zijn.Dizzy schreef:en dat we deep inside beseffen dat we de lucky 1% zijn op deze bol.
We zijn inderdaad loonslaven maar velen vinden dat totaal niet erg, de vrijheid kunnen de meeste ook niet aan. Ze zouden heel hard gaan lopen. Zet ze nog maar af op een luchthaven en de meeste flippen al totaal. Als er niet rap eentje met een vlag van TUI in de buurt is pissen ze in hun broek. Neen, gewoon 5***** boeken en wat excursies met de kids, gekker moet het niet worden. Na 1 week strontverveeld hopen op spoedige terugkeer onder de kerktoren. En daar verwacht jij bewustwording en revoluties van