Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Je mag zo actief onder de bevolking bezig zijn als je wil, het is de politiek die beslist
Als onze voorouders zo gedacht hadden, hadden we nooit gestaan waar we nu staan. De enige manier om iets grondig te veranderen in het voordeel van de werkende klasse is van onderuit. Herinner je je de Turteltaks nog? Zonder actie had dat nooit verdwenen geweest.
Dat klopt maar de positie van toen was wel anders. Ondertussen zijn de meeste overtuigd dat het binnen is. Veel moeite willen ze niet meer doen en Belgen betalen toch graag. Zoals ik al zei, de mensen zijn verwend en revoluties zijn niet aan hen besteed. Van de sociale rechten zeggen velen nu zelfs dat ze ouderwets zijn :lol:

Je bent ook snel tevreden want die afschaffing wordt gewoon vervangen door een aantal andere taksen. Klaar.
petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Je bent nogal blijven hangen in de '80's als ik uw termen zie
Het is nochtans heel actueel. Het zijn deze figuren die toen een omwenteling hebben teweeg gebracht en waar we nu heel zwaar te maken mee hebben. Zoek het maar eens op wat die uitgevreten hebben.
Dat hoeft niet, er ligt hier nog een cursusboek van +800 pagina's over reaganomics :lol:

De economische machten kregen in die periode wel een impuls maar ze zijn toen niet ontstaan. Ook nu deze theorieën veelal fout zijn gebleken gaat het gewoon verder. Macht zal macht beschermen, wat logisch is. Verschil tussen have's en have not's zal er altijd zijn en dat is ook niet verkeerd binnen bepaalde grenzen. Het is een impuls om vooruit te willen gaan. Vooruit gaan is vandaag enkel meer hebben/kopen, niet meer zijn. We hebben nu 2 wagens om naar de psycholoog te rijden.
petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Feit is dat de economie en het systeem ons allemaal in slaap hebben gewiegd
Ik heb Max Weber (socioloog) al eens vernoemd (ik denk in een ander forum) en die stelt dat de ideologie van de elite wordt voorgesteld als een ideologie die voor iedereen goed zou zijn, maar die de arbeidersklasse gewoonweg ketent. De doctrine van de sociaal-economische realiteit zeg maar. Om daaronder uit te geraken moet die arbeidersklasse zich allereerst bewust worden van haar positie en daar wringt bij velen het schoentje.
Er knal op. Veel succes met echter met de bewustwording, het komt waarschijnlijk na het gezond verstand. :lol:
Mensen zitten in een gouden kooi en ze weten dat (onbewust) ergens ook. Er is veel onvrede maar het is ook snel gecounterd, ga waar het beter is en daar sta je dan. Ook op UB lees je geregeld dat soort verhalen, ik ben mijn werk zo beu als koude pap maar ik verdien te goed om te veranderen. Mensen houden niet van verandering en zijn er bang voor, logisch als je vooral riskeert dat je nog slechter af bent. Revoluties en grote verandering komen als men hopeloos is en geen kant meer op kan, als men niets meer te verliezen heeft. Wie in de zetel ligt draait zich hoogstens eens om.
petrol242 schreef:
Dizzy schreef:en dat we deep inside beseffen dat we de lucky 1% zijn op deze bol.
Voila, je geeft zelf aan wat ik bedoel. Wij en daar bedoel ik Jan Modaal mee zijn helemaal niet de lucky 1%. En daar zit dus het grote probleem. Velen denken bij een klasse te behoren die het goed heeft, maar niets is minder waar. We zijn en blijven plebs, moderne loonslaven die denken vrij te zijn maar dat helemaal niet zijn.
Dat hangt ervan af met wat je vergelijkt. We zijn niet de 1% in ons land maar wel als je vergelijkt met zowat de rest van de wereld. Er is veel te klagen maar als je wat rondreist merk je snel dat we het nog niet zo slecht voor mekaar hebben. Alleen al het feit dat je naar de rest van de wereld kan terwijl je nog betaald wordt, is voor velen onvoorstelbaar.

We zijn inderdaad loonslaven maar velen vinden dat totaal niet erg, de vrijheid kunnen de meeste ook niet aan. Ze zouden heel hard gaan lopen. Zet ze nog maar af op een luchthaven en de meeste flippen al totaal. Als er niet rap eentje met een vlag van TUI in de buurt is pissen ze in hun broek. Neen, gewoon 5***** boeken en wat excursies met de kids, gekker moet het niet worden. Na 1 week strontverveeld hopen op spoedige terugkeer onder de kerktoren. En daar verwacht jij bewustwording en revoluties van :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Misschien nog een reden voor vaccinatie of zijn minst om uit het ziekenhuis te blijven: momenteel is men bezig aan een wetsontwerp om BTW aan te rekenen op (bepaalde) ziekenhuiskosten.

Ja dit gebeurt nu al voor bepaalde esthetische ingrepen maar het gamma zal nog uitgebreid worden. Bv. bij uw geliefde in het ziekenhuis blijven een nachtje of zelfs meer, is één van de zaken waarvoor je binnenkort extra in de geldbeugel zal mogen tasten.

Het is nog even wachten op de prinicpiële beslissing en uitvoeringsmodaliteiten maar bij ons in het ziekenhuis wordt verwacht dat dit wel de realiteit zal zijn.

En neen, dit is geen misplaatste grap.

Van zodra meer details, post ik verdere info. Open dan misschien best nieuw topic ... "BTW op uw ziekenhuisfactuur".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wie gisteren de Afspraak gezien heeft, was getuige van een nieuwe vrijheidsvechter... die afging als een gieter. Na Sarah Melis was het nu de beurt aan Tom Meert. De man was al vinniger en meer op de hoogte van zijn "eigen" organisatie maar het debat was bij momenten hilarisch.

Op de vraag of hijzelf gevaccineerd was wou hij niet antwoorden, neen dus :lol:

Telkens als hij zelf wat tegenwind kreeg of lastige vragen begon hij met de armen te zwaaien en gekke bekken te trekken. Jammer dat Schols niet doorvroeg over welke producten hij gebruikte want het werkte duidelijk sterk :lol:

De man van het open debat ging verder door tafelgenoten uit te maken voor uit de nek kletsen. Die tafelgenoten waren minister Annelies Verlinden en Rik van Cauwealert.

Op de vragen rond de financiering van zijn organisatie probeerde hij de hete patat te ontwijken.

Na enige tijd begon hij te krijsen dat hij gecensureerd werd, live op nationale TV :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy schreef:Op de vraag of hijzelf gevaccineerd was wou hij niet antwoorden, neen dus :lol:
Of net wel, uit lijfsbehoud.
Maar hij durft het niet toegeven, omdat hij anders in de "genuanceerde kringen" (wappies enzo) niet meer serieus genomen zou worden.

Trump wordt ook uitgelachen en uitgejouwd door zijn eigen fanbase, telkens hij zegt dat hij gevaccineerd is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Wie gisteren de Afspraak gezien heeft, was getuige van een nieuwe vrijheidsvechter... die afging als een gieter.
Nogmaals, al die roepers weten niet wat "vrijheid" wil zeggen.

Ik ben trouwens vrijdag op restaurant geweest (na vertoon van CST) en in december gaan skieen (na dagelijkse CST controle). Ik heb alvast niet het gevoel dat ik geen "vrijheid" meer heb... nee, het gaat niet zo vlot als vroeger maar ik begrijp dan ook de context (en pas me daar ook graag aan aan) en weet dat dit een tijdelijke maatregel is (en ja het duurt wat langer dan we graag allemaal hadden).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:
Dizzy schreef:Op de vraag of hijzelf gevaccineerd was wou hij niet antwoorden, neen dus :lol:
Of net wel, uit lijfsbehoud.
Maar hij durft het niet toegeven, omdat hij anders in de "genuanceerde kringen" (wappies enzo) niet meer serieus genomen zou worden.

Trump wordt ook uitgelachen en uitgejouwd door zijn eigen fanbase, telkens hij zegt dat hij gevaccineerd is.
Bwah, hij durfte amper toegeven dat vaccinatie werkt tegen ziekte en beschermt tegen ziekenhuisopname. Dat is ook vloeken in de wappie-kerk. Ik zet mijn geld dus eerder op niet gevaccineerd. Dat mag hij maar dan valt zijn betoog dat hij niet tegen vaccinatie is wel in het water.

Een goeie was ook de opmerking dat hij een vrij debat wou... maar dat hij de anderen steeds onderbrak :lol:

Een zeer korte en beperkte toelichting bij wie achter de steunende groepen zat was ook raak. Echt mensen die klaar zijn voor een open debat :lol:

Hij was wel fier dat hij nu overal bekend was... als idioot maar soit :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Hij heeft wel antistoffen natuurlijk, want is er serieus van ziek geweest.

En is dat niet wat veel antivaxers als argument gebruiken om zich niet te laten vaccineren?

Gewoon ter aanvulling :-)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

DarkV schreef:nee, het gaat niet zo vlot als vroeger maar ik begrijp dan ook de context (en pas me daar ook graag aan aan) en weet dat dit een tijdelijke maatregel is (en ja het duurt wat langer dan we graag allemaal hadden).
En wat is dan de context ? Dat het veiliger is op cafe met cst ?
Het cst = een drukkingsmiddel om kost wat kost iedereen gevaccineerd te krijgen. PUNT. Zolang vaccinatie niet verplicht is, is het cst discriminatie, jij weet dat, ik weet dat, de regering weet dat, maar iedereen doet alsof z'n neus bloedt.
phil48 schreef:Hij heeft wel antistoffen natuurlijk, want is er serieus van ziek geweest.

En is dat niet wat veel antivaxers als argument gebruiken om zich niet te laten vaccineren?

Gewoon ter aanvulling :-)
Dat is trouwens een zeer vallabel argument, een veel beter argument trouwens dan iedereen blindelings tig spuiten te willen zetten.

owja, weet je wat nog een beter argument is ? Proberen niet besmet te raken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is ook veiliger met CST. Veiliger betekent hierbij niet 100% veilig maar je hebt maar 1 groep mensen die bij besmetting minder kans hebben om ernstig ziek te worden of in het ziekenhuis terecht te komen. Dat het mensen aanzet om te vaccineren is nog een extra pluspunt.

En discriminatie is zever, je kan uw discriminatie zelf direct oplossen. Toegangsbiljetten bestaan voor zoveel zaken net zoals andere veiligheidsvoorschriften.

Niet besmet raken is beter maar praktisch moeilijk te realiseren. Dezelfde mensen die tegen vaccinatie zijn, zijn vaak ook tegen de mondmaskers en andere maatregelen, tja.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

iceke schreef:Zolang vaccinatie niet verplicht is, is het cst discriminatie, jij weet dat, ik weet dat, de regering weet dat, maar iedereen doet alsof z'n neus bloedt.
Het woord discriminatie wordt maar al te graag te pas en te onpas gebruikt... of is iemand die geen rijexamen wenst af te leggen ook gediscrimineerd omdat hij geen rijbewijs krijgt :bang:

Iedereen heeft de vrije keuze zich te laten vaccineren (net zoals een rijexamen te doen)... maar dan moet je ook de consequenties ervan dragen :!:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Daar gaat het toch niet over ?
Het CST is in het leven geroepen om besmettingen tegen te houden, om het veiliger te houden in de horeca.
Vaccinaties houden besmettingen niet tegen -> CST is op dat vlak nutteloos. Het is een dwangmiddel om u te laten vaccineren en dat is wel degelijk discriminatie imho.

Morgen een cst met enkel negatieve test = geen discriminatie
Morgen een cst met booster = discriminatie

Het gaat niet over wel of niet testen, het gaat niet over wel of niet vaccineren, het gaat over is het CST nuttig om besmettingen tegen te gaan (en is het proportioneel)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Kijk he, het is het ene of het andere. Voor mij mocht een verplichting vanaf dag 1 ook, dat was veel eenvoudiger geweest en dan hadden we geen CST nodig maar dat willen de tegenstanders nog minder. Nu krijg je de keuze maar MET de gevolgen van die keuze. Je gaat geen mensen overtuigen om iets te doen waar ze geen zin in hebben zonder dat er enig gevolg is.

Schaf alle verkeerscontroles af en verwijder de flitspalen, er zullen ook niet minder maar meer verkeersovertredingen volgen. Om te rijden heb je ook een pas nodig en moet je een test afleggen, theorie en praktijk. In het verkeer zijn er ook types die vinden dat zij beter kunnen rijden dan anderen en dat regels voor anderen gelden, ook rijden er een hoop zonder verzekering, een zoveelste bewijs dat je bij moet hebben. Ben je niet in orde riskeer je een boete en verlies van rijbewijs, dat is geen discriminatie.

In bijna elk bedrijf van enige omvang zijn er pasjes om toegang te krijgen tot afdelingen. De lijn/NMBS/Metro loggen uw passages in elk station dat je gebruikt. Uw GSM weet meer over u dan uw lief, die data wordt verkocht aan adverteerders. Maar how, even laten zien of je gevaccineerd bent aan iemand die geen bal interesse heeft in wie je bent en de hel breekt los :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

iceke schreef: Morgen een cst met enkel negatieve test = geen discriminatie
Morgen een cst met booster = discriminatie
Oh boy, …
Mijnheerke laat zichzelf graag testen, dus om de x dagen testverplichting is geen discriminatie.
Mijnheerke laat zich niet graag vaccineren, dus vaccinverplichting is discriminatie.

Leuker kunnen we het niet maken :lol:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Ik ben pro vaccinatie, laat dat duidelijk zijn.

Maar als iemand zich constant wil laten testen, dan moet die toch wel die keuze optie hebben, of niet dan ?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Denk dat moest iedereen worden getest zo vaak als Iceke dat we gewoon elk geval gaan vinden en dat die mogelijke beweringen van 200000 besmettingen per dag wel waarheid kunnen zijn.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Reken gerust een vijfvoud aan besmettingen als we biostatisticus Molenberghs mogen geloven. Ik denk dat hij er niet ver naast zit.

De goesting om een booster te laten zetten begint ook precies te talmen?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

duizend schreef:
iceke schreef: Morgen een cst met enkel negatieve test = geen discriminatie
Morgen een cst met booster = discriminatie
Oh boy, …
Mijnheerke laat zichzelf graag testen, dus om de x dagen testverplichting is geen discriminatie.
Mijnheerke laat zich niet graag vaccineren, dus vaccinverplichting is discriminatie.

Leuker kunnen we het niet maken :lol:
Je laat dus mijn belangrijkste zin weg hé Mijnheerke, het gaat niet over testen of vaccineren, het gaat er over of het CST de besmettingen inperkt.

Testen doet dat wel, Vaccineren doet dat duidelijk niet....

Je mag niet binnen zonder cst = geen discriminatie, net zoals je niet mag autorijden zonder rijbewijs.
Dat rijbewijs = een bewijs dat je kan autorijden, dat cst = geen bewijs dat je niet besmettelijk bent.
boonpwnz schreef:Denk dat moest iedereen worden getest zo vaak als Iceke dat we gewoon elk geval gaan vinden en dat die mogelijke beweringen van 200000 besmettingen per dag wel waarheid kunnen zijn.
ATM met omikron is dat absoluut niet meer nuttig, een positieve test = nu een week vakantie voor het hele gezin, niet meer of minder dan dat... en uiteindelijk komen we dan terug bij die omgekeerde lockdown van 2j geleden, bescherm zij die het nodig hebben & laat de samenleving open.
De werkgevers willen dat, de scholen willen dat, zelfs de ziekenhuizen willen dat sinds vorige zomer(al willen ze dat niet toegeven met zoveel woorden)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

iceke schreef: Je laat dus mijn belangrijkste zin weg hé Mijnheerke, het gaat niet over testen of vaccineren, het gaat er over of het CST de besmettingen inperkt.

Testen doet dat wel, Vaccineren doet dat duidelijk niet....
Met testen beperk je geen besmettingen. Enkel door isoleren op de chinese manier beperk je dat. En dat is een nog veel grotere discriminatie.

Met vaccineren uiteraard wel tot 3x minder risico op besmetting volgens sciensano
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

1207 schreef:
Ofloo schreef: AIDS, kanker alles gewoon iedereen gelijk. Liefs een ster oppinnen dat de goed zichtbaar zijn ! Dat we zeker weten wie ze zijn..
dan ook een ster voor de duizenden mensen wiens behandeling nu uitgesteld is?
Ge doet precies alsof alleen corona patienten verdienen het ziek te zijn. Iemand de zijn leven lang gerookt heeft en nu long kanker heeft is die dan meer recht op zorg. Omdat iemand anders een vaccin weigert !? Die persoon heeft zijn leven lang geweigerd te luisteren, ..

'k Vind dat je der een beetje makkelijk over gaat. Maar, ik hoop dat ze nog harder gaan. En dit gelijk voor alle besmettelijke ziekten doen ! Waarom zou Covid een uitzondering zijn !

Of gaan we de zorg beoordelen of wie dat verdient !

iceke, aan de hand van die video zouden enkel eerder geïnfecteerden het best beschermt zijn ! Waarom zouden die dan überhaupt een vaccin moeten hebben?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Ofloo schreef: Ge doet precies alsof alleen corona patienten verdienen het ziek te zijn.
???
'k Vind dat je der een beetje makkelijk over gaat.
het is net andersom
de hele ethische discussie dat duizenden zieken zonder boe of ba achteruit worden gezet voor ongevaccineerden wordt niet gevoerd
rokers laten de zorg niet crashen, ongevaccineerden kunnen dat wel
Of gaan we de zorg beoordelen of wie dat verdient !
uiteindelijk doen we dat nu ook al sinds begin 2021
al maanden worden duizenden chronisch zieken achteruit gesteld zonder enige vorm van discussie.
dat is oordelen dat die mensen hun zorg minder belangrijk is dan iemand op de ic die zijn vaccin weigerde
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

iceke schreef:het gaat niet over testen of vaccineren, het gaat er over of het CST de besmettingen inperkt.
Testen doet dat wel, Vaccineren doet dat duidelijk niet....
Vaccineren doet dat duidelijk ook. Ik kan niet anders dan herhalen dat vaccinatie het aantal besmettingen vermindert (met 40-50%).

Voor de wappies, "coronacritici" en "genuanceerde betogers", het zoveelste keiharde bewijs.
Maar wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil :).

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220125_98047862
Uit cijfers van Sciensano blijkt dat bijna de helft van de covid­patiënten die in de voorbije veertien dagen op intensieve opgenomen werden niet gevaccineerd is. Het aandeel niet-gevaccineerden is sinds december toegenomen. 65-plussers die drie keer geprikt zijn, hadden 94 procent minder kans om op IC te belanden. Bij de 18- tot 64-jarigen is dat 84 procent.
Dus in plaats van te vragen dat gans de maatschappij een min of meer ongedekte cheque schrijft om meer zorg te organiseren,
zou de maatschappij beter aan de niet-gevaccineerden vragen zich alsnog te vaccineren. Hun egoïstische gedrag leidt tot uitstel van "gewone" behandelingen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

heist_175 schreef: Vaccineren doet dat duidelijk ook. Ik kan niet anders dan herhalen dat vaccinatie het aantal besmettingen vermindert (met 40-50%).
Zij Heist op de dag dat we aan 50.000 besmettingen per dag zitten met een vaccinatiegraad boven de 80% :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef: Zij Heist op de dag dat we aan 50.000 besmettingen per dag zitten met een vaccinatiegraad boven de 80% :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
zonder vaccins gingen we vlot over de 100 000
en warende ziekenhuizen al lang ontploft, figuurlijk dan qua opname, covid's op ic en mortaliteit
moest je niet discussiëren over quarantainemaatregelen rond scholen want dan moest alles dicht

ps
de leuke is nu dat je kunt roepen dat ik dit niet kan bewijzen en dus 100% ongelijk heb
Laatst gewijzigd door 1207 op 26 jan 2022, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het concept logica is voor sommigen echt te ver gegrepen :lol: .
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

1207 schreef: de leuke is nu dat je kunt roepen dat ik dit niet kan bewijzen en dus 100% ongelijk heb
Het is ook zo. Bewijs het eens... Wat zeggen die cijfers 40%-50% nu? In mijn perceptie helpen die vaccins/boosters voor geen meter tegen besmetting. Bewijs maar eens dat ik ongelijk heb :P
Intussen mijn vrouw positief getest (met 2x vaccinatie + booster) en ziek! Ik ga er wel van uit dat ze nog zieker zou zijn zonder vaccinatie. (ik mag het hopen)

Maar blijven volhouden dat vaccinatie helpt tegen besmetting begrijp ik niet. Of je nu besmet geraakt door 40%, 50% of 150% kans. Besmet ben je toch. Zolang je mensen blijft ontmoeten. Als je 2 mensen ontmoet met 50% kans, of eentje met 100% kans. Momenteel zit het gewoon overal.

Wat me echter meer tegensteekt zijn de richtlijnen. Ik weet nu nog steeds niet wat te doen. De kinderen (8-5-2j) zijn (en worden) niet gevaccineerd. Ik dubbel maar nog geen booster. Allemaal hebben we het in de afgelopen 3 maanden gehad. Maar overal slaan richtlijnen op hoe vaak je gevaccineerd bent. Doorgemaakte besmettingen tellen precies niet. Alles om mensen richting vaccinatie te duwen zeker?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Al maanden zeg ik dat en kijk hoe ik daar heb tegen moeten opboksen. Ondertussen zijn ook de effecten van de vaccins tegen covid-19 veroorzaakt door omicron onduidelijk omdat de morbiditeit van omicron lager is. Onderzoek in sera tonen wel aan dat de neutralisatie van omicron zeer laag is bij mensen die enkel gevaccineerd zijn en geen voorgaande infectie hebben gehad maar het is wel die groep van mensen die de grootste toegang tot de maatschappij krijgen.

Het is hallucinant aan het worden. Ik heb zelf de booster niet laten zetten en zal wel zien hoe lang ik dat zo kan houden. Mijn herstelcertificaat loopt eind mei af. En ik ben niet de enige. De bereidheid onder de bevolking is gewoonweg aan het slabakken (55% derde prik) en men spreekt al van een vierde prik. En de effecten van een voorgaande infectie, ongeacht variant, worden onder de deurmat geveegd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Zoals iemand al poneerde, is dit topic verzandt in de steeds terugkerende discussie over zin van vaccinatie en maatregelen.

Sommigen zijn (heel) radicaal pro en anderen (heel) radicaal contra. De posts worden varianten op dit thema.

Zelf ben ik pro vaccinatie en ik weet dat dit niet al het corona-leed uit de wereld zal helpen. Wel ben ik ervan overtuigd dat vaccinatie, in combinatie met andere maatregelen, al nog erger dan dit scenario heeft helpen voorkomen.

Aantonen dat, ondanks boosters, besmettingen toenemen, is niet moeilijk heden ten dage. De vaccins zijn zeker niet 100% bestand tegen elke variant.
We moeten evenwel ook toegeven dat we relatief weinig weten van ons immuunsysteem dat verschilt van individu tot individu en waar ook nog niet ontrafelde genetische factoren ongetwijfeld een rol spelen.

Bij besmette patiënten varieert de ernst van de symptomen en het verloop ondanks het feit dat het om hetzelfde virus gaat en ondanks dezelfde vaccinatie. Juist door het feit dat het immuunsysteem niet bij iedereen op dezelfde manier werkt / reageert op vreemde partikels toch?

Aantonen evenwel dat zonder vaccinatie en maatregelen de toestand nog veel erger zou geweest zijn, is natuurlijk niet mogelijk in een situatie waar de meerderheid van de bevolking wel gevaccineerd is. Dus hier sta ik als pro vaxer inderdaad met de rug tegen de muur.

En ja, er zullen nog varianten opduiken dus zou het - en een mens moet dromen - goed zijn mocht er ooit een vaccin gevonden worden dat werkt tegen (bijna) alle stammen van het corona virus, al ware het nog maar dat het mensen uit het ziekenhuis houdt.

Verder begin ik meer morgen zorgen te maken over de andere fenomen rond corona en de maatregelen: de factuur met economische schade die we met zijn allen nog gaan gepresenteerd krijgen, de beestachtige en wat mij betreft sociopathe manier waarop anti-vaxers oorlog voeren (ik spreek niet meer over demonstreren) tegen corona met opnieuw materiële en menselijke schade die we met zijn allen zullen mogen betalen, de stijgende levensduurte en schaarste van diverse producten met toename van de kloof tussen arm en rijk, het gebrek aan "gezond verstand" bij de bevolking en aan sociale verantwoordelijkheidszin, etc.

Dat lijkt me meer zorgwekkend dat statistieken want met statistiek kan ik alles bewijzen: kwestie van presentatie en interpetatie en statistisch verantwoorde verwerking (lees: manipulatie) van cijfers.

En uiteindelijk: als de internationale wetenschappelijke wereld nog volop bezig is met research, wie zijn wij dan om te zeggen dat we de waarheid in pacht hebben.

We kunnen natuurlijk met hand en tand vechten tegen andere standpunten maar sluitende garanties over wat geschreven wordt kan niemand (vooralsnog) vinden.

De redelijkheid en het gezond verstand zouden het moetn halen: we maken maximaal gebruik van de middelen die we hebben om onszelf en anderen te beschermen, om de zorg te ontlasten en om een economisch bloedbad met ongeziene kansarmoede te vermijden, om diegenen die het zwakst zijn in onze samenleving niet in gevaar te brengen etc.

We moeten het als bevolking zelf doen want op politici en gerecht kunnen we blijkbaar niet rekenen. Blijkbaar is vernieling van eigendommen en het bekogelen van politie-agenten geen zaak meer voor het gerecht. Zondag: 800 aanhoudingen en 0 arrestaties. The Far West is in België een feit.

En buitenlanders sluiten graag aan om hier amok te maken: het kan immers onbestraft en ongebreideld ...

Waar gaat dit allemaal eindigen? En dan maar hopen dat onze (klein)kinderen het later zeer goed doen, zeker. Een voorbeeld hebben ze aan deze generatie alvast niet ...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik weet niet of ik het al heb gehad. Dat schrikt me het nog het meest af. Gewoon wetende dat er zoveel besmettingen zijn en dat bv mijn familie het wel al heeft gehad maar ik en 1 van men broers nog niet. Het is heel bizar hoe zo een virus werkt :|
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

iceke schreef:Je laat dus mijn belangrijkste zin weg hé Mijnheerke, het gaat niet over testen of vaccineren, het gaat er over of het CST de besmettingen inperkt.

Testen doet dat wel, Vaccineren doet dat duidelijk niet....
3 x fout, vaccinatie beperkt de besmetting nog altijd maar wel minder dan in het begin, bovendien komt er de denkfout bij dat het enkel om besmettingen gaat. Vaccinatie werkt nog veel beter tegen de ergste gevolgen.

Dat testen besmettingen beperkt is al helemaal onzin. Een test geeft een resultaat maar beperkt niets, soms detecteert het of je besmet bent, soms niet.

Een vierde punt is dat uw "oplossing" gewoon onrealistisch is want naast de beperkte betrouwbaarheid is er ook het feit dat we gewoon niet iedereen KUNNEN testen, zelfs als we dat zouden willen. Daar komt dan nog eens de kostprijs bij. Kortom een alternatief dat er geen is, hoogstens een aanvulling in het EN EN verhaal.
iceke schreef:Je mag niet binnen zonder cst = geen discriminatie, net zoals je niet mag autorijden zonder rijbewijs.
Dat rijbewijs = een bewijs dat je kan autorijden, dat cst = geen bewijs dat je niet besmettelijk bent.
Een rijbewijs betekent niet dat je kan autorijden, wel dat je ooit slaagde voor de test. Ook mensen met een rijbewijs worden dagelijks aan de kant gezet omdat ze onverantwoord rijden. Sommigen hebben hun rijbewijs ooit gekregen zonder examen. Dit maakt echter niet dat je de straat op kan zonder rijbewijs zonder mogelijk ernstige gevolgen.
iceke schreef:ATM met omikron is dat absoluut niet meer nuttig, een positieve test = nu een week vakantie voor het hele gezin, niet meer of minder dan dat... en uiteindelijk komen we dan terug bij die omgekeerde lockdown van 2j geleden, bescherm zij die het nodig hebben & laat de samenleving open.
De werkgevers willen dat, de scholen willen dat, zelfs de ziekenhuizen willen dat sinds vorige zomer(al willen ze dat niet toegeven met zoveel woorden)
Totaal negeren van de ernst van de zaak voor dagelijks tientallen mensen. Het punt is dat je niet weet wie het nodig heeft. Je hebt risicopatiënten maar daarvan zijn de meeste wel gevaccineerd maar daarnaast ook mensen zonder risicoprofiel die toch ernstig ziek worden, ook kinderen en jongeren.

En die week vakantie is ook een tegenvaller als je nergens naartoe kan. Het werk moet je nadien toch inhalen.

Iedereen wil de maatschappij weer open maar hadden we de vaccinatie direct verplicht was er veel minder tijd en slachtoffers verloren. Nu hebben we zorg uitgesteld voor mensen die niet willen solidair zijn uit eigen overtuiging. Ook heel wat ongevaccineerden zijn zwaarder getroffen dan nodig was en de kosten lopen op voor iedereen.

In DS van vandaag staat er een alweer knap stuk van Marc Reynebeau over de betoging en hun motieven, helaas betaalmuur maar ik licht een kort stukje uit:
Het klinkt dapper om in naam van democratie, vrijheid of zelfbeschikking het vaccin of het mondmasker te weigeren. Maar dan ontbreekt het inzicht dat ze net zoveel dienen om te beletten dat anderen besmet raken en ziek worden, als om zichzelf van besmetting te vrijwaren­. Dan gaat de weigering snel lijken op een gemakzuchtig en ego­centrisch gebrek aan zin voor solidariteit of verantwoordelijkheid. Corona is niet iets wat individuen treft, het is het schuitje waarin we allen zitten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

koenraaddeconinck schreef:We moeten evenwel ook toegeven dat we relatief weinig weten van ons immuunsysteem dat verschilt van individu tot individu en waar ook nog niet ontrafelde genetische factoren ongetwijfeld een rol spelen.
Dat is zeker waar. En niet elke viroloog is een immunoloog. Maar men begint stilaan toch een beetje inzicht te krijgen. Veel gaat in de richting in de hoeveelheid ACE2 eiwitten (receptoren) die we hebben, zeg maar sleutelgaten op onze celwanden voor het spike eiwit van het SARS-CoV-2 virus en het mechanisme waarmee het virus onze cellen binnen dringt en hoe onze afweer dat tracht te beletten.
Maar naar Covid-19 toe is het nog belangrijker om te weten hoe ons lichaam uiteindelijk met een infectie omgaat. Een overdreven ontstekingsreactie in onze longen is wat ons uiteindelijk heel zwaar ziek kan maken en dat heeft ook met onze afweer te maken maar dan eentje dat in overdrive gaat.

Maar zoals je zegt is het heel afhankelijk van het individu en dan stel ik mij de vraag waarom we dan zo massaal en collectief aan het vaccineren zijn geslagen en dat tot in den treuren blijkbaar gaan blijven doen.

Niemand die ontkent dat de vaccins erger hebben voorkomen maar dat blijven ze blijkbaar niet doen. Ik heb altijd blijven waarschuwen dat we prioritair het aantal besmettingen moeten aanpakken en dat is al lang niet meer de inzet. Benieuwd wat het nieuwe zusje van omicron gaat doen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Mensen zijn complexe wezens en dat geldt ook voor onze weerstand/immuniteit. Ik lees vandaag verhalen van mensen die willen besmet geraken omdat ze een reis niet willen missen en waarbij dat gewoon niet lukt, ook al tongen ze dagenlang met een positief geval.

Massaal vaccineren is helemaal niet zo bijzonder. Sommigen kunnen rekenen en als je x bedden hebt dan moet je niet y * x gevallen hebben. Ook heb je de economische gevolgen naast de tragische sociale weerslag.

Het aantal besmettingen aanpakken klinkt leuk maar is niet realistisch zonder de maatschappij lange tijd op te sluiten. Hiertegen is nog veel grotere weerstand dan tegen de vaccinatie. We hebben dat trouwens geprobeerd en het heeft ook niet gewerkt. Bovendien zijn middelen als testen naast onvoldoende betrouwbaar ook praktisch onhaalbaar. Vaccinatie zal dus ALTIJD noodzakelijk zijn in een EN EN verhaal.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:Ik heb altijd blijven waarschuwen dat we prioritair het aantal besmettingen moeten aanpakken.
Kan je enkel doen in dictaturen zoals China. Als 100 000 mensen per dag (schattingen) besmet raken, dan heeft contact tracing etc geen zin meer. Dan rest enkel nog een lockdown of het accepteren. Dat eerste heeft Nederland gedaan en het resultaat is verwaarloosbaar. Dus rest ermee te leven.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef: Het is ook zo. Bewijs het eens...
dan verwijs ik naar de periode 2020 ind e rest vd wereld met de oervariant en geen vaccin
minder besmettelijk en minder ziekmakend als bv de deltavariant. Je zult je de beelden wel herinneren waar doden gewoon op straat lagen.

Ik ga er wel van uit dat ze nog zieker zou zijn zonder vaccinatie.
Misschien was je ze wel gewoon kwijt in dat geval of allerlei andere nare levenslange symptomen
Maar blijven volhouden dat vaccinatie helpt tegen besmetting begrijp ik niet.
en toch vermindert het de besmettingen, minder hoesten is minder virusdeeltjes die the verspreid ...
het doet iets meer als ongevaccineerd rondlopen en dat volstaat.
Wat me echter meer tegensteekt zijn de richtlijnen.
daarin heb je uiteraard gelijk.
het blijft paniekvoetbal en een geklooi van politieke compromissen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

1207 schreef:
Maar blijven volhouden dat vaccinatie helpt tegen besmetting begrijp ik niet.
en toch vermindert het de besmettingen, minder hoesten is minder virusdeeltjes die the verspreid ...
het doet iets meer als ongevaccineerd rondlopen en dat volstaat.
Ik ben pro-vaccinatie, maar hier ben ik persoonlijk niet zo zeker van.
Mensen die dankzij het vaccin geen fysieke klachten meer hebben blijven rondlopen, terwijl ze anders misschien ziek thuis zouden zitten.

Mar goed, we kunnen hier als leek allemaal ons gedacht hebben en zeggen, maar op het einde van de rit kunnen we niet anders dan luisteren naar mensen die er echt verstand van hebben.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

phil48 schreef: Kan je enkel doen in dictaturen zoals China.
Voor zover ik weet is China geen dictatuur, eerder een streng en totalitair maar het komt steeds te pas en te onpas aan bod. En Nederland in lockdown??? Laat me niet lachen.
cadsite schreef:maar op het einde van de rit kunnen we niet anders dan luisteren naar mensen die er echt verstand van hebben.
Mensen die er verstand van hebben en niet onder invloed staan van... en vooral, volksgezondheid op de eerste plaats zetten en die zijn heel dun gezaaid en hebben meestal ook geen vinger in de pap.
Het circus is vandaag in het federaal parlement begonnen. Zullen we er de popcorn bij nemen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat heb je ook zonder vaccinatie. Kinderen hebben vaak geen last of symptomen maar kunnen perfect anderen besmetten. Niemand pleit ervoor om kinderen op te sluiten.

Geen enkele maatregel is perfect of DE oplossing. De beste manier om ons te verweren is de combinatie van alle wapens en vaccinatie is en blijft belangrijk daarbij.

Ik volg u ook dat we beter mensen laten beslissen die er voor opgeleid zijn ipv onze tijd te blijven verdoen aan mensen die gewoon hun goesting willen doen ongeacht wat de gevolgen zijn voor hen en voor anderen. Wetenschappers zullen hun inzichten wel aanpassen aan de evolutie in realiteit maar dat is beter dan bij een uitslaande brand staan discussiëren of het water van de brandweer wel ideaal is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:
phil48 schreef: Kan je enkel doen in dictaturen zoals China.
Voor zover ik weet is China geen dictatuur, eerder een streng en totalitair maar het komt steeds te pas en te onpas aan bod.

In een dictatuur heeft één persoon of een kleine groep mensen, zoals een partijbestuur, het leger of de koninklijke familie, de macht. Er zijn geen vrije en eerlijke verkiezingen, er is geen vrijheid van meningsuiting en geen persvrijheid en er is geen scheiding van machten.

China dus.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dizzy schreef: maar dat is beter dan bij een uitslaande brand staan discussiëren of het water van de brandweer wel ideaal is.
Daar ben ik niet zeker van...
Als blijkt dat er een transportband met hout richting het vuur gaat, kun je blijven blussen en zal het vuur uiteindelijk misschien wel uitgaan. Maar het kan geen kwaad om eens verder te denken en de transportband proberen stil te leggen bijvoorbeeld, of minder hout op te leggen, of...

Er is niets verkeerd aan voortschrijdend inzicht. En één van die inzichten moet zijn dat die vaccins weinig tot niets helpen om besmettingen te voorkomen. Bijgevolg heeft een CST geen zin en zelfs eerder gevaarlijk omdat het een vals gevoel van veiligheid heeft. De bewijzen zien we elke dag. We zitten aan 50 000 besmettingen per dag. Volgens van Gucht is dat zelfs niet het totaalplaatje en gaat dit eerder richting 100 000 per dag. En dat zijn ver van allemaal ongevaccineerden. Dus waarom dan niet gewoon toegeven dat vaccins enkel helpen om een minder ernstig ziekteverloop te kennen, en NIET om de golf in bedwang te houden? Dat komt nu ook eenmaal veel sympathieker over van dergelijke zaken toe te geven, helpt tegen cowboyverhalen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef: Niemand die ontkent dat de vaccins erger hebben voorkomen maar dat blijven ze blijkbaar niet doen. Ik heb altijd blijven waarschuwen...
Jij ontkent het voortdurend met het continu afkraken van de vaccins.
Jij bent inderdaad altijd blijven doemdenken … :lol:
Beetje boy who cries wolf verhaal …

Met omikron is het nu toch wel glashelder zeker dat het zonder vaccins nooit gaat lukken om alles open te doen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Boy who cries wolf? Petrol zit er al bijna continue recht op... Ik lees en volg zijn inzichten met heel veel interesse (afgezien van zijn naamspelingen). En ik vind hem ver van een anti-vaxxer wat sommigen ervan willen maken. Er is niets mis om een degelijke analyse te doen en daar uw mening op te stoelen. Da's eigenlijk het enige wat deze thread nog de moeite waard maakt om te volgen. Aan blijven kwaken dat vaccins dé oplossing zijn heeft niemand iets.
duizend schreef:Met omikron is het nu toch wel glashelder zeker dat het zonder vaccins nooit gaat lukken om alles open te doen.
Die mag je nu echt nog eens uitleggen? Als omikron iets bewijst, is het toch net dat vaccins geen zier helpen om besmettingen tegen te gaan...
Of misschien bestaat er een alternatieve waarheid in deze materie? :angel:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”