Linksom of rechtsom: je geeft partijen die een hele reeks standpunten hebben op allerhande thema's een mandaat om dat standpunt over dat thema ook uit te dragen. Net als bij een regeringsvorming, moet ook jij dus water bij de wijn doen als je een partij kiest. Welke thema's en/of welke standpunten zijn voor u belangrijker dan andere.woutervh schreef:Zever. De Vlaming kiest een partij, en moet dan maar hopen dat die partij AL zijn standpunten zou volgen. Zolang een verkiezing over partijen gaat en niet over onderwerpen/standpunten kiest de Vlaming helemaal niets!heist_175 schreef: Dus de Vlaming kiest heel duidelijk voor een beleid van besparen in de zorg en privatiseren van de zorg.
Als je dan voor de NVA stemt, vind je het thema "hoe wordt elektriciteit opgewekt" en/of het NVA-standpunt "met kernenergie" belangrijker dan uw "pro-België" thema of standpunt.ik ben pro-Belgie en pro-kernenergie. De enige die vorige verkiezingen kernenergie promootte was NVA
Dat is een persoonlijke keuze.
Tja, als dat hun eerste artikel is, lijkt het me niet zo raar dat ze daar mee willen uitpakken na de verkiezingen?In hun verkiezingsspeech zei Dewever: "De Vlaming heeft duidelijk voor een onafhankelijk Vlaanderen gekozen!"
Het lijkt me ook zowat de enige dag dat ze ermee uitpakken, overigens. Maar ik kan me vergissen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Maar dus het klopt niet dat iemand schaamte moet voelen over het gevoerde beleid.
Wij hebben, als Vlamingen op Vlaams niveau en als Belgen op Belgisch niveau, gekozen voor partijen en politici, die in een coalitie uitvoeren wat ze overeengekomen zijn (water bij de wijn).
Dat OVLD fan is van Big Farma is niet echt nieuws. OVLD heeft wel "liberaal" in hun partijnaam, maar verder dan dat komen ze niet. Het is een partij die corporatisme verdedigt, niet de kleine KMO en al helemaal niet de liberale gedachte. MR idem trouwens. Als een winkelbediende meer belastingen betaalt dan een dikverdienende voetballer, dan is er een probleem. Als de "liberale" partijvoorzitter van MR dat dan ook nog luidkeels verdedigt, ben je niet bezig met liberalisme, maar wel met eigenbelang (GLB is voorzitter van een club pottenstampers) en gelobby.
@allemaal de schuld van de NVA
Het is niet abnormaal dat de NVA veel aandacht trekt, ze zitten ook al sinds "altijd" in de Vlaamse regering en leverden al meerdere de minister-president. Het is echter niet zo dat enkel de NVA voor minder zorg en meer privatisering is. Ook CDV en OVLD willen dat.
En niet vergeten: de vraag voor meer privatisering van de zorg komt vanuit de stad Antwerpen, waar SPA mee in de coalitie zit. Het gebeurt wel vaker dat de stad Antwerpen en/of hun burgemeester het Vlaamse niveau misbruikt om een lokaal probleem op te lossen:
- overlegcomité met sluiting van Cultuur zodat de stad Antwerpen niet moet kiezen én opdraaien voor de annuleringskosten van de Sinterklaasshow
- giga-subsidies van Vlaanderen naar de stad Antwerpen (€1600/inwoner <> €417/i gemiddeld), om de begroting van BDW te stutten (anders zou die faliekant in het rood staan) -> volledige lijst per gemeente, XLS.