Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Kagen over zwart wit denken en dan vervolgen met "Dat het helpt om mensen te overtuigen, da's een feit. Maar zoals het NU is gepositioneerd - CST is heilig en alleen CST werkt - is fout. Al het overige moet blijven gebeuren - afstand, hygiene, testen!"

Waar leest men dan dat CST heilig is en alleen CST werkt?

Wat ik hier wel lees is dat het de drijfveer zou zijn achter alle besmettingen. Dat is niet enkel enorm zwart/wit denken maar ook nog eens serieus overdreven. CST is een simpel toegangsbewijs. CST draagt me niet op om contacten te hebben, net zoals CST u niet gaat tegenhouden om contacten te hebben. Mensen zonder CST zouden dan geen contacten meer hebben, hoe komen ze dan in godsnaam overmatig terecht in de ziekenhuizen? :lol:

Soit, devilkin is wel al zo eerlijk om toe te geven dat het wel degelijk werkt om te overtuigen. Dat al de rest OOK moet gebeuren, daar zijn we het over eens al proberen sommigen bepaalde onderdelen toch te minimaliseren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:Waar leest men dan dat CST heilig is en alleen CST werkt? Wat ik hier wel lees is dat het de drijfveer zou zijn achter alle besmettingen.
Dan heb je niet goed gelezen Dizzy. Menselijke interactie is de drijfveer achter alle besmettingen. Zucht.

@Iceke : Naar het schijnt zou minister Beke ook een figuur hebben geslagen in de 7de dag :roll:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://businessam.be/hoofd-grootste-zi ... e-waanzin/

Licht aan het einde van de tunnel, gelukkig maar...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Waar leest men dan dat CST heilig is en alleen CST werkt? Wat ik hier wel lees is dat het de drijfveer zou zijn achter alle besmettingen.
Dan heb je niet goed gelezen Dizzy. Menselijke interactie is de drijfveer achter alle besmettingen. Zucht.
Wat een geluk dat ze het CST dan gemaakt hebben of we hadden geen menselijke interactie :lol:

Contacten zijn onvermijdelijk en dus ook besmettingen. We kunnen deze contacten wel beperken maar niet uitsluiten, niet met een CST maar ook niet zonder CST. CST helpt gewoon om een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad te bekomen waardoor de gevolgen van de besmettingen beperkt worden.

Ook een opvallende, je mag niet zeggen dat ongevaccineerden verantwoordelijk zijn voor de grootste problemen in de ziekenhuizen maar je mag wel zeggen dat het CST de drijfveer achter alle besmettingen is :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Het CST is een belangrijke drijfveer achter besmettingen omdat het mensen aanzet tot een gedrag welke ze anders in mindere mate zouden vertonen. Nooit gezegd dat dit het enige is of achter alle besmettingen zit - maar hoe het nu verkocht is aan de bevolking, da's gewoon... fout.

Vaak genoeg gehoord (en gelezen): ik ben gevaccineerd, ik heb mijn CST, dus alles kan. En dat is fout.

Zelfs een voorbeeld hier niet zo lang geleden op het forum gepost in de 'mijn kleine frustratie van de dag' thread.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dat is ook wel waar had zo een paar mensen op de kajakclub die ook gewoon geen mondmasker meer gebruikten toen het nog verplicht was omdat ze dubbel gevaccineerd waren sus veiilig. 1 iemand ervan werkte in de zorg....
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Uiteraard zijn er mensen die niet begrijpen wat procentueel betekent en dat <100% betekent dat je wel degelijk een risico loopt. Het gezond verstand is niet dik gezaaid, dat is iets dat deze crisis nog eens pijnlijk duidelijk heeft gemaakt.

De info dat je ondanks vaccinatie alsnog besmet kan worden is echter al lang niet nieuw meer en dagelijks zijn er berichten over het aantal patiënten waarbij ook verwezen wordt naar vaccinatiestatus. Doen alsof men niet weet dat je risico loopt is dus niet meer realistisch. Wat eerder speelt zijn mensen die begrijpen wat ze willen begrijpen. Dat is niet de fout van de vaccinatie maar wel van de aard van het beestje.

Niet begrijpen dat een lager risico niet gelijk staat aan geen risico is echter hetzelfde als niet willen erkennen dat een lagere bescherming niet gelijk is aan geen bescherming.

Bovendien is het gedrag van mensen niet zo eenvoudig op te delen in gevaccineerden/niet-gevaccineerden. Er zullen niet gevaccineerden zijn die heel voorzichtig zijn en gevaccineerden die handelen als mensen die niet eens in het virus geloven. Globaal, een populair woord hier, zal er echter weinig verschil zijn tussen deze groepen. Zoals bij alles heb je overal personen die er de kantjes aflopen in meer of mindere mate maar maak er dan ook geen case van. Indien de gevaccineerden zodanig meer risico's liepen dan zouden ze ook meer besmet en ziek worden, zeker als je ook de werking van vaccinatie minimaliseert. Er zouden dan overmatig veel gevaccineerden in het ziekenhuis belanden. Helaas is dat niet zo en deze ongefundeerd buikgevoel kan dus de prullenmand in.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

devilkin schreef:Het CST is een belangrijke drijfveer achter besmettingen omdat het mensen aanzet tot een gedrag welke ze anders in mindere mate zouden vertonen. Nooit gezegd dat dit het enige is of achter alle besmettingen zit - maar hoe het nu verkocht is aan de bevolking, da's gewoon... fout.
papiertjes veranderen niets aan het gegeven dat, zeker bij omikron, quasi uitsluitend ongevaccineerden onnodige druk op ziekenhuizen leggen
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

- maar hoe het nu verkocht is aan de bevolking, da's gewoon... fout.
Eén, zoniet de ergste naoorlogse maatregel wat de politici hier en in andere westerse landen aangedurfd hebben.
Nog steeds sta ik verbaasd te kijken over de gelatenheid van de bevolking over deze maatregel.

Zelfs vanmiddag in het nieuws wordt er gezegd dat je niet zal kunnen skiën, of op hotel gaan zonder een geldig pas. Wat gaan al die op voorhand geboekte reizigers doen? Ook weer gelaten een poging ondernemen om het geld van hun boeking te recupereren?

Hopelijk worden alle politici en uitvinders van dit vrijheidsbeperkende pasje hierop ooit afgerekend, en liever vroeg dan laat.
Maar raak er maar vanaf.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:Er zullen niet gevaccineerden zijn die heel voorzichtig zijn en gevaccineerden die handelen als mensen die niet eens in het virus geloven.
Volia, en dus heeft het weinig zin om die opdeling te maken. Het is tenslotte wat je als maatschappij er van bakt. Vandaar dat ik niemand in een vak indeel. Sommigen noemen dat het verdedigen van egoïsten, het zij dan maar zo. Maar wie ben ik dan om een oordeel over een ander te vormen.
Maar als we dan kijken wat overheid en politiek er van gemaakt hebben is dat niet zo fraai.
Dizzy schreef:Niet begrijpen dat een lager risico niet gelijk staat aan geen risico is echter hetzelfde als niet willen erkennen dat een lagere bescherming niet gelijk is aan geen bescherming.
Dat is ook heel subjectief en hangt af van de perceptie. Als je ziet hoe sterk de overheden inzetten op de vaccinaties, en dan nog durven zeggen hoe goed we mekaar daarmee beschermen, wat klinkklare onzin is, en tegelijk de meest elementaire basisregels in de epidemiologie ter zijde hebben gezet, kan ik daar alleen maar ontzettend kwaad over worden. Zeker als er dan ook nog eens verwachtingspatronen gecreëerd worden en hierdoor een publieke opinie ontstaat die niet strookt met data uit het veldonderzoek en dan geflankeerd wordt onder het mom van voortschrijdend inzicht kan ik dat alleen maar volksverlakkerij noemen.

Werken of niet werken, that is the question blijkbaar voor de vaccins. Alleen wordt er nooit of bijna nooit bij gezegd werken tegen of voor welk doel we willen bereiken en wat ze uiteindelijk ook effectief doen. Dat onderscheid heeft nog altijd niet iedereen mee.
Willen we de pandemie het hoofd bieden zullen we de besmettingen moeten terug dringen. Willen we in een endemische toestand komen zal er tijd nodig zijn of misschien een zetje van Moeder Natuur via een omicron variant, of misschien een curatief wondermiddel. Maar ik geloof nooit dat vaccinatie daar een grote rol in gaat spelen. In het beste geval kunnen we het een tijdelijk middel noemen om de ergste vormen van covid-19 te temperen en dan nog want ook dat staat op de helling. Maar ik mag dat niet hardop zeggen want dan ben ik weer een vaccinkraker...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat het geen zin heeft om mensen in te delen op vlak van een gedrag dat niet te controleren valt, daar komen we in overeen. Dat dit betekent dat de pas geen zin heeft klopt dan weer totaal niet. Het CST is nuttig bij de vaccinatie om de helaas grote groep mensen die zichzelf boven de maatschappij plaatsen toch te "nudgen". Zo wordt hij ook gebruikt.

Van mij mag iedereen doen wat men wil, zelf vaccinatie weigeren dus... MAAR dan zijn de gevolgen van die keuze voor hen en niet voor de rest.

Dat de overheid fouten gemaakt heeft dat klopt ook maar als je de vergelijking maakt dan zie je fouten in alle landen en nergens is het echt veel beter. De doelstelling om de zorg niet te laten kapseizen is echter wel tot nu toe verwezenlijkt.
Dat is ook heel subjectief en hangt af van de perceptie. Als je ziet hoe sterk de overheden inzetten op de vaccinaties, en dan nog durven zeggen hoe goed we mekaar daarmee beschermen, wat klinkklare onzin is, en tegelijk de meest elementaire basisregels in de epidemiologie ter zijde hebben gezet, kan ik daar alleen maar ontzettend kwaad over worden. Zeker als er dan ook nog eens verwachtingspatronen gecreëerd worden en hierdoor een publieke opinie ontstaat die niet strookt met data uit het veldonderzoek en dan geflankeerd wordt onder het mom van voortschrijdend inzicht kan ik dat alleen maar volksverlakkerij noemen.
Dat is helemaal niet subjectief maar gewoon Nederlands. Er is een verschil tussen minder/lager en geen. Dat verschil wordt aan aangeleerd in het lager, what's in a name, onderwijs.

Om het nut van iets te bepalen bekijk je de situatie met en de situatie zonder en vergelijk je het resultaat. Ik denk niet dat je ernstig kan beweren dat we beter af waren zonder vaccinatie of zelfs met minder vaccinatie. Vaccinatie houdt mensen uit het ziekenhuis en beschermt tegen ernstige gevolgen, het vijlt de ergste kanten van dit probleem en dat is enkel positief.

Vaccinatie beschermt dus wel degelijk maar het doet nog veel meer. Naast de bescherming tegen ernstig ziek worden is er ook de economische kant. Mensen die niet ziek worden kunnen gaan werken, verdienen een inkomen en spelen hun sociale rol. Al de doden die betreurd worden zijn een zware tol en als je dat kan beperken met vaccinatie is het haast crimineel om dat niet te doen. Ik wordt daarom eerder kwaad van de kansen die men liet liggen om veel sneller en harder op vaccinatie in te zetten.

Onze wapens zijn beperkt en eigenlijk is vaccinatie ons sterkste wapen want lockdowns kan je maar zo vaak en zo lang volhouden. Doen alsof het zonder vaccinatie kan en dat de zorg niet zou kapseizen DAT zou pas volksverlakkerij zijn. Het is geen gemakkelijke strijd maar als je vecht dan heb je niets aan mensen die niet willen vechten maar eerder collaboreren. Zoals iemand in de betoging zei: lekker gezellig samen zitten en genieten van elkaar, dat was haar "oplossing". Lees, ik wil niets doen en gewoon mijn goesting volgen, f*** al de rest.

En de publieke opinie is gelukkig ook niet zo dom als men laat uitschijnen. Ja, het gezond verstand is redelijk ongezond maar ik ben altijd positief ingesteld en ik ben zeer tevreden met de overmaat waarin mensen wel degelijk goed hebben meegewerkt. De vaccinatiegraad is hoog bij ons en de maatregelen worden nog altijd redelijk goed gevolgd. Dit betekent dat de meerderheid wel degelijk inziet dat dit een lange en moeilijke periode is maar dat we er niet gaan geraken door te doen alsof het niet bestaat of dat je immuun bent omdat je weinig ziek bent en andere onzin. Als men werkelijk dacht dat het CST een wonderoplossing was dan droeg geen mens nog een mondkapje of wastte men de handen 20 keer per dag. Neen, de mens past zich aan en probeert te leven met mensen die weigeren zich aan te passen.

De besmettingen zullen ook dalen eens een zodanig grote groep resistentie heeft door ofwel vaccinatie ofwel ziekte maar het is nu eenmaal zo dat onze zorg een plotse toename van zoveel gevallen niet aankan. Vaccinatie is inderdaad een rem en die rem kan veel voorkomen maar net als bij wagens ook niet alles. We gaan remmen ook niet afschaffen of ontraden :lol: Neen, zit je in een noodsituatie als deze dan rem je zo hard je kan, DAT is de logische reflex. Hopelijk sta je op tijd stil. Gas geven zal u enkel sneller over de klip sturen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef:
duizend schreef:Volgens de studies en de virologen is de bescherming tegen besmetting meer dan 50% tegen delta en omikron.
Kan je mij die studies eens tonen?
Staat wat weken hoger in de draad al eens gepost.
Was ondermeer een studie door Harvard.
Zoek en gij zult vinden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Wordt het eens geen tijd om het status quo te behouden? Geen van beide kanten zal opeens een eureka-inzicht krijgen hoor :roll:

Wetenschappelijke bevindingen, studies en dergelijke blijven wel interessant
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:Wordt het eens geen tijd om het status quo te behouden?
we zullen akkoord gaan dat het betekenisverschil tussen minder/lager en geen louter en alleen subjectief is en puur afhangt van perspectief
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

duizend schreef:
petrol242 schreef:
duizend schreef:Volgens de studies en de virologen is de bescherming tegen besmetting meer dan 50% tegen delta en omikron.
Kan je mij die studies eens tonen?
Staat wat weken hoger in de draad al eens gepost.
Was ondermeer een studie door Harvard.
Zoek en gij zult vinden.
Dacht ik al...
woutervh schreef:Geen van beide kanten zal opeens een eureka-inzicht krijgen hoor :roll:
Dat heb ik al la lang gehad hoor :wink:
Dizzy schreef: De besmettingen zullen ook dalen eens een zodanig grote groep resistentie heeft door ofwel vaccinatie ofwel ziekte
Kan je dat hard maken? Hoe er rekening mee dat we met een m-RNA virus te maken hebben dat dan ook nog eens van container overspringt. En een doorgemaakte ziekte wil men nog geeneens deftig in rekening brengen.
Dizzy schreef:[...]maar het is nu eenmaal zo dat onze zorg een plotse toename van zoveel gevallen niet aankan.
En dan vraag je je af hoe dat komt, zeker omdat de zorg al in de shit zat voor corona en waarom er gedurende twee jaar niets is gedaan om de zorg te versterken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wel praat voor tien om leugens te verkondigen, maar te lam om op de link naar de studie in het artikel van DS te klikken.

Voor alle lamzakken en fuik-fans:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 1.full.pdf
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Een statistische analyse in huishoudens vs in vitro onderzoek dus. Ik wacht nog steeds op de studie van Harvard die aantoont dat omicron en delta voor 50% worden tegen gehouden door vaccinatie. Straf zelfs dat het voor beide varianten hetzelfde zou zijn. Bedoel je die leugens?

De laboresultaten vermeld in bovenstaand onderzoek komen uit het labo van Alex Sigal en komen uit op 30% neutralisatie (geen idee wat dat betekent naar transmissie toe) door Pfizer twee weken na een tweede dosis, ideale situatie dus en vergelijken met een recente booster. Maar tegelijk ook een 22 (!) voudige ontwijking van vaccin opgewekte afweer in vergelijking met voorouderlijke varianten. Neem daarbij het exponentieel afnemend effect 'a elke booster en je krijgt de gevolgen die we nu (zelfs slechts gedeeltelijk) te zien krijgen in het aantal besmettingen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tomby schreef:Ik snap nog altijd niet waarom er in de pers geen kritische noot geplaatst wordt bij de huidige vertraging van de stijgingen. Elke ochtend weer een goed nieuws show dat de cijfers zo snel niet meer stijgen. Maar we zitten toch duidelijk op een niveau nu, dat de meest waarschijnlijke verklaring simpelweg is omdat we het qua testen niet meer kunnen bijbenen ? Als er een capaciteit is van 100k tests per dag, lijkt het me evident dat je meer een meer besmettingen zult missen die je anders wel zou getest hebben. Op Worldometer zie ik dat we ondertussen al boven de 30k besmettingen per dag zitten, wat dus betekent dat al minstens 1 op 3 positief test. Ik ga er hierbij ook van uit dat we ondertussen gewoon de max testcapaciteit benutten, anders is het percentage nog hoger.
Ik zie evenmin reden tot euforie.

Dat zie je ook in de data:
Het aantal testen blijft (+/-) stabiel, maar de positiviteitsratio blijft stijgen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220118_91905584
De positiviteitsratio blijft ook stijgen. Van de gemiddeld 87.000 tests die elke dag worden afgenomen, is 33 procent positief (+6,8 procent). Het reproductiegetal bedraagt nu 1,10. Wanneer dat hoger ligt dat 1, wil dat zeggen dat de pandemie nog aan kracht wint.
Samen met het gemiddelde aantal dagelijkse opnames, neemt het aantal covidpatiënten in de Belgische ziekenhuizen toe.
Eerst gaan de besmettingen omhoog, dat hebben we recent gezien: gigantisch veel besmettingen én een giga-aantal dat niet gedetecteerd wordt (cfr hoge positiviteitsratio).
Dan gaat het aantal ziekenhuisopnames omhoog. Dat zien we ook: sinds 27/12 komen er terug méér mensen binnen.
En nadien gaat het aantal ICU ook omhoog. Zover zijn we nu nog niet, maar het lijkt er op dat we nu op de bodem zitten: al enkele dagen is de daling in ICU gestopt, vermoedelijk volgt later deze week de stijging.

Nieuwe gevallen in het ziekenhuis, stijgend sinds 27/12:
Afbeelding

Aantal in hospitaal stijgt ook sinds 1/1
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:[...]maar het is nu eenmaal zo dat onze zorg een plotse toename van zoveel gevallen niet aankan.
En dan vraag je je af hoe dat komt, zeker omdat de zorg al in de shit zat voor corona en waarom er gedurende twee jaar niets is gedaan om de zorg te versterken.
De zorg zat niet in de shit qua capaciteit want we hebben meer ziekenhuizen en bedden dan veel buurlanden. Heel wat mensen uit het buitenland gebruiken daarom onze zorg omdat bij hen ellenlange wachtlijsten bestaan of de capaciteit veel lager is. Dat is win/win want zo wordt onze zorg beter gebruikt en rendabeler.

Het is compleet irrealistisch om de zorg zo te versterken dat men een pandemie zonder problemen kan opvangen. Dit zou een dergelijke kost betekenen die niemand kan, laat staan wil betalen. Dit zijn gelukkig uitzonderlijke en zeldzame crisissen waar je je in het beste geval wat op kan voorbereiden door procedures af te spreken. Die middelen constant voorzien is onmogelijk en zelfs onwenselijk wegens verspilling in het overgrote deel van de tijd.

Die procedures bestonden al maar zijn nu grondig getest op hun verdiensten en tekortkomingen. Het lijkt me dus verstandiger om dit verder te verfijnen zodat de problemen gericht aangepakt kunnen worden.

Het werken in de zorg is ook interessanter gemaakt door loonaanpassingen maar ook hier is het werk nog niet af. Er zijn nog te grote verschillen tussen de lonen per specialisatie en er is de algemene financiering van de ziekenhuizen. Dat ze nu deels afhangen van het loon van de zorgverstrekkers is een probleem. Ook zal er werk gemaakt worden van de voorwaarden en veiligheidseisen om te werken in de zorg. Extra mensen is goed maar ze moeten ook geschikt zijn. Kwalitatieve opleiding is dus nodig.

De inzet op preventie moet hoger en het is goed dat ook ziekenfondsen daarin betrokken worden.

Het klopt dus totaal niet dat de zorg het probleem is of dat er weinig gedaan wordt om te verbeteren, wel kunnen problemen aangepakt worden zodat de zorg nog sterker staat bij een volgende crisis. De zorg zo oppompen dat ze een crisiscapaciteit constant behoudt is niet realistisch. Ik wijs daarbij op een bepaalde houding van "de zorg is nog niet verzopen dus we hebben nog wat speling". Het is zoals banen bijmaken om de files aan te pakken, na een tijd staan die nieuwe wegen weer vol.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

De VS lopen voor op ons inzake Omicron. Ook daar dacht men de piek bereikt te hebben, maar de Surgeon-General heeft de Amerikanen dit weekend met beide voeten weer op de grond gezet.

De bezetting in de ziekenhuizen blijft toenemen. Het minst gevaccineerde zuiden is het hardst getroffen, maar ook in staten met goede vaccinatieratios liggen de ziekenhuizen al voor meer dan 3/4 vol. De noordelijke staten, die de laagste bevolkingsdichtheid optekenen, kunnen nog de beste cijfers voorleggen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ergens logisch dat de dun bevolkte gebieden minder getroffen worden. Dat verklaart natuurlijk het verband tussen pandemie en menselijke interactie.

@Dizzy : Ik ken wel wat mensen uit de zorg en er is wel degelijk een structureel probleem al van voor corona. Ook de deductie van een goede zorg te hebben omdat we beter, lees minder slecht, dan sommige buurlanden zouden presteren? Duitsland doet het trouwens beter en is dus beter beschermd tegen uitval van de zorg.

Zorg mag voor mijn part pakken geld kosten. Een paar F35's minder zou dat al voor een stuk kunnen opvangen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

heist_175 schreef: Ik zie evenmin reden tot euforie.

Dat zie je ook in de data:
Afbeelding

Wat denk je ? Zou het aan Omikron liggen of aan de vaccins ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:Ergens logisch dat de dun bevolkte gebieden minder getroffen worden. Dat verklaart natuurlijk het verband tussen pandemie en menselijke interactie.

@Dizzy : Ik ken wel wat mensen uit de zorg en er is wel degelijk een structureel probleem al van voor corona. Ook de deductie van een goede zorg te hebben omdat we beter, lees minder slecht, dan sommige buurlanden zouden presteren? Duitsland doet het trouwens beter en is dus beter beschermd tegen uitval van de zorg.

Zorg mag voor mijn part pakken geld kosten. Een paar F35's minder zou dat al voor een stuk kunnen opvangen.
Klopt, bij ons is voorkoming van contacten veel moeilijker aangezien we eigenlijk één dichtbevolkte stad zijn.

Uiteraard waren er problemen in de zorg, dat gaf ik al aan, maar niet zozeer op capaciteit. Zowat elk ziekenhuis in België heeft een modernisering gehad met vaak gedeeltelijke nieuwbouw. Om het overschot efficiënter te gebruiken is trouwens ingezet op fusies en samenwerking in regio's zodat niet alle ziekenhuizen alle zorg moeten aanbieden. Zorgkwaliteit verschilt naargelang het ziekenhuis omdat sommige ziekenhuizen te weinig gevallen hebben om de nodige ervaring/routine op te doen.

De vergelijking met andere landen gaat wel degelijk op en meestal doen we het dus beter. Ook bedden alleen zijn niet zaligmakend want welke zorg krijg je in dat bed. Een bed met zuurstofbehandeling is trouwens zeldzamer dan een gewoon bed, hetzelfde met IC. Als Belg zou ik niet snel naar het buitenland gaan voor zorg, omgekeerd zien we dat wel vaak. Hoe zou het komen.

Zorg mag geld kosten maar simplismen gaan dat niet oplossen. Ik zou ook eerder opteren voor zorg ipv militaire uitgaven maar zonder militaire uitgaven is ook niet realistisch. De investering is bovendien jaarlijks terugkerend, we kopen gelukkig niet ieder jaar F35's. Zorg heeft meer aan beter beheer en efficiëntie dan in het doelloos storten van geld, ook als het niet nodig is. Mensen zijn meer het probleem dan louter geld.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer

Dizzy schreef:
Het werken in de zorg is ook interessanter gemaakt door loonaanpassingen maar ook hier is het werk nog niet af. Er zijn nog te grote verschillen tussen de lonen per specialisatie en er is de algemene financiering van de ziekenhuizen. Dat ze nu deels afhangen van het loon van de zorgverstrekkers is een probleem. Ook zal er werk gemaakt worden van de voorwaarden en veiligheidseisen om te werken in de zorg. Extra mensen is goed maar ze moeten ook geschikt zijn. Kwalitatieve opleiding is dus nodig.
Graag enige onderbouwing hierrond, het enige wat naar mijn weten gebeurd is was een eenmalige premie van bruto €250.

mbt de voorwaarden om in de zorg te werken is precies het omgekeerde pas gebeurd, met gaat om de tekorten aan personeel op te lossen buitenlanders gemakkelijker toe laten tot om hier in de zorg te werken 'de moeilijkheden met gelijkstelling van diploma's' gaat men overboord gooien.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Vorig jaar juli is toch de 2de fase van het IFIC verhaal in werking getreden.
Alleen daar is het probleem dat vooral beginners hiervan profiteren.
Bij mijn vrouw, 13 jaar in dienst, was het niet om wauw te zeggen.
Maar het was toch iets.

Een andere zaak zijn de precialisaties.
En daar laat de politiek enorme steken.
Mijn vrouw heeft een officiele specialisatie Paliatieve zorg.
Die ze deels in haar beroep ook (moet) uitoefenenen als thuisverpleegkundige.
Maar omdat er slecht 1 per afdeling recht heeft op die premies, valt ze dus uit de boot.

Dus er wordt er wel iets gedaan, maar daar is inderdaad nog veel werk aan.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

petrol242 schreef: Zorg mag voor mijn part pakken geld kosten. Een paar F35's minder zou dat al voor een stuk kunnen opvangen.
Das natuurlijk altijd makkelijk gezegd nadien (in een pandemie). Als morgen Rusland binnen valt wordt er nadien ook gezegd "hadden we maar niet zoveel bespaard op het leger".
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

svermassen schreef:Vorig jaar juli is toch de 2de fase van het IFIC verhaal in werking getreden.
Alleen daar is het probleem dat vooral beginners hiervan profiteren.
Bij mijn vrouw, 13 jaar in dienst, was het niet om wauw te zeggen.
Maar het was toch iets.

Een andere zaak zijn de precialisaties.
En daar laat de politiek enorme steken.
Mijn vrouw heeft een officiele specialisatie Paliatieve zorg.
Die ze deels in haar beroep ook (moet) uitoefenenen als thuisverpleegkundige.
Maar omdat er slecht 1 per afdeling recht heeft op die premies, valt ze dus uit de boot.

Dus er wordt er wel iets gedaan, maar daar is inderdaad nog veel werk aan.
Voor het grootste deel van de werknemers, en zeker administratie en logistiek in de ruime zin van het woord, is deze operatie IFIC een giller. ofte misplaatste grap De kwaliteit van zorg en de mate waarin een patiënt zorg als kwalitatief ervaart, wordt bepaald door de zwakste schakel in een complexe keten waarvan alle diensten en hun medewerkers in een ziekenhuis deel uitmaken . Niet enkel kwaliteit van (para)medische of verpleegkundige zorg is bepalend voor de tevredenheid van patiënten. Onderzoek heeft dit al lang bewezen.

Het start al voor de opname. Ik kreeg de boodschap van een noodzakelijke ingreep met meerdaagse opname en kreeg info over de financiële gevolgen van een 1- of 2- persoonskamer. Men heeft me op voorhand zo correct mogelijk ingelicht op het prijskaartje dat ik zal moeten betalen. Door de commotie heb ik het niet zo goed begrepen en er was een vooropnamedienst waar ik op zeer vriendelijke wijze alles nog eens uitgelegd kreeg.
Ik stond nog met een openstaande factuur en men heeft naar een voor mij passende en galante oplossing gezocht opdat ik alles via een afbetaling kan regelen en me heeft me zelfs nog gewezen op rechten op tegemoetkomingen die ik had. En ja, iemand van ee pre opanme dienst heeft zelfs voor mij contact opgenomen met mijn hospitalisatieverzekering om eens te vragen wat kan / kon terugbetaald worden. Ik wist op voorhand perfect het verschil tussen de prijs van een één- en tweer persoonskamer.
Daar heb ik zelfs ook een maatschappelijk werker ontmoet die wel degelijk navraag deed of ik voldoende omkadering had voor verder herstel en nazorg thuis en die heeft voor mij de stappen ondernomen richting thuiszorgdiensten. Voor de opname nog wist ik dat dit al geregeld was.

Dan bij de vlotte bereikbaarheid en beschikbaarheid van parking op het ziekenhuis, de vlotte bereikbaarheid van daaruit van de inkomhal en het onthaal die er best ook - confom de principes van het healing environment - rustgevend uitzien, het vlot verloop van de inschrijving en de vriendelijkheid van de bediende die daar op een verstaanbare en patiëntvriendelijke manier zaken toelicht als er problemen zijn m.b.t. tot bv. kamerkeuze. Een extra-lange wachttijd aan het onthaal door een boze medewerkers, resulteert in een patiënt die al niet te happy verschijnt op de afdeling.

De inirichtingn van en accommodatie beschikbaar op de kamer. Kwaliteit van voeding. En andere praktische dingen: de snelheid waarmee een defecte koelkast gerepareerd wordt of vervangen wordt op de kamer bij warm weer, mijn TV doet het niet meer en het heeft 4 dagen geduurd vooraleer men de zaak kwam oplossen :-(

De juistheid van de facturatie achteraf en de mogeijkheid om zeer snel contact te kunnen hebben met deze dienst achteraf bij vragen, problemen of vermeende fouten. De vlotheid van terugbetaling of correctie.

Als ik bel naar het ziekenhuis zijn ze aan de telefooncentrale al altijd zo behulpzaam om me in contact te brengen met de juiste arts / medewerker in geval van problemen.

Etc. etc. etc.

Dit zorgtraject is een hele keten waarvan elke fragment de uiteindelijke patiëntentevredenheid bepaalt; patiëntenvredenheid is een totaalbeleving.

U kunt al raden dat een heel complexe machine met medische, paramedische en adminsitratieve, logistieke .... diensten en hun medewerkers er aan te pas komt. Dit radarwerk is zo sterk als ... zijn zwakste schakel.

Wat is nu het probleem met IFIC: bepaalde verpleegkundige specialisten en zeker admnistratieve en logistieke beroepscategorieën hebben bij IFIC geen enkele baat. Bij ons in het ziekenhuis zal voor deze laatste groepen IFIC zelfs niet opestart worden omdat al op voorhand geweten is dat iemand met enkee jaren anciënniteit binnen deze groepen er gewoon niet op voortuigaat. Nochtans spelen ze zeker bij pandemieën een extra belangrijke rol. En zonder deze groepen en bv. mensen in de sterilisatie, kunnen en verpleegkundigen ook niet aan de slag. Toch krijgen deze groepen ondanks hun extreme inzet ook tijdens de pandemie, geen financiële upgrade met IFIC als verdoken besparingsmaaregel.

Zelf zit ik al 8 jaar aan mijn max. barema, werkend in een ziekenhuis. Ik heb nog 7 jaar te gaan. Hoe hard ik ook werk, hoe zeer ik ook mijn best doe, hoe goed mijn jaarlijkse evaluaties ook zijn ... perspectief op financiële valorisatie = nihil tot aan mijn pensioen.
Overuren ... ja maar uitbetaling neen en terugnemen wanneer? Ooit recupereren eens zeker ...

Maar anderzijds, word je wel geacht van thuis te werken indien mogelijk, zonder vergoeding voor thuiswerk uiteraard maar ja: je moet thuis wel over een aparte kantoorruimte beschikken (wie betaalt dit?), je moet wel je eigen telefoon en internet én printer / scanner gebruiken, je hebt wel extra-verwarmings en energiekosten, je moet wel je eigen smartphone gebruiken voor bepaalde toepassingen, enz.
Beroepsverplaatsing en ongeval: indien je wagen omnium verzekerd is, moet je eerste de eigen omnium aanspreken ondanks het feit dat je een vergoeding /km betaalt de facto voor omnium dekking tijdens beroepsverplaatsingen.

Permanente vorming is een must maar je moet studiedagen en congressen wel zelf voorschieten en het gaat hier niet altijd om 100 of 200 euro ...

Flexibel moet je uiteraard ook zijn, zeker in corona-tijden.

Dit noem ik niet billijk meer.

En dan de hamvraag: waarom vinden we nog zo weinig goede krachten, zeker voor administratieve en logistieke functies in ziekenhuizen en/of waarom is er zoveel verloop naar de privé :beerchug: :beerchug:

Ik citeer hier graag Petrol: "If you pay them peanuts, you get monkeys".

Dus IFIC: de zoveelste ontgoocheling voor zoveel mensen die zich dagelijks met hart en ziel inzetten voor de zieke, bejaarde, zwakke medemens ...

En als klap op de vuurpeil: de intentie is ook voor een groot stuk om mensen te verlonen naar effectieve verantwoordelijkheid omdat ze niet zelden een takenpakket opnemen met succes dat eigenlijk door ervaring, specifieke knowhow, motivatie waardoor ze een self-made dito carrière opgebouwd hebben, enz. dat niet strookt met hun basisopleiding.
Ik zie veel collega's op graduaatsniveau en zelfs met een diploma secundair onderwijs die collega's met een universitair diploma en bijhorende functie vervangen zonder problemen door hoger vermelde voorgaanden in hun beroepsloopbaan maar dit ... natuurlijk tegen de wedde inherent aan hun diploma en vraag.

Als u zich dan afvraagt waarom u in de zogsector eens in contact komt met iemand die al eens een mindere dag heeft ... Wel: dit is het antwoord.

En het probleem van personeelsretetentie of -behoud, is een probleem dat ik tot nu toe hoor terug komen in alle ziekenhuizen ...

Dus IFIC: de zoveelste politieke flater in dit land met impact op ... kwaliteit van zorg. :!: :!: :!: :!:
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Avenger 2.0 schreef:
petrol242 schreef: Zorg mag voor mijn part pakken geld kosten. Een paar F35's minder zou dat al voor een stuk kunnen opvangen.
Das natuurlijk altijd makkelijk gezegd nadien (in een pandemie). Als morgen Rusland binnen valt wordt er nadien ook gezegd "hadden we maar niet zoveel bespaard op het leger".
alsof die paar F35 de Russen zou tegenhouden :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het klopt dat het altijd beter kan en dat niet iedereen zijn verdiende loon krijgt, dat is ook zo buiten de zorg. Zelf ben ik ook voorstander om dit soort werk beter te vergoeden maar budgetten zijn helaas niet oneindig en dus zal er steeds moeten gekozen worden waarbij sommigen meer voordeel halen dan anderen. Mijn punt was dat er wel degelijk aanzetten zijn geweest om hieraan te werken. Dat dat werk niet af is of beter kan staat los daarvan.

Het voorstel van de F35 is populistisch. Ik ben ook geen voorstander van die tuigen maar stellen dat dit de oplossing is voor de zorg gaat te ver. Defensie is zoals men hier aanhaalt ook belangrijk en zeker vandaag met de dreiging die reëel is. België zal inderdaad het verschil niet maken maar als elk land zo oordeelt dan heb je geen leger meer. Ik zou liever een Europees leger zien dat veel beter uitgerust is om iets te betekenen maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

@dizzy, als je een ding hebt gemerkt tijdens Corona is hoe elk land zichzelf als prio 1 stelt... en dan wil je een Europees leger..? :)
Kijk eens naar hoe we 'geholpen' hebben met Oekraine.. Europa is een papieren tijger en elke actie dat snel uitgevoerd gaat moeten worden gaat Europees een eeuwigheid duren.

Dat losstaand van het feit dat het nog makkelijker zou worden voor top down dingen door de duwen die niet alle landen zouden willen.
Bv als je een Zuid/Oost Europees land hebt dat hun grens wilt verdedigd terwijl dat Europa debatteert of het wel menselijk is wat ze doen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Vandaar dat ik zei dat ik het niet snel zie gebeuren ook al zou het efficiënter en goedkoper zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef:Het klopt dat het altijd beter kan en dat niet iedereen zijn verdiende loon krijgt, dat is ook zo buiten de zorg. Zelf ben ik ook voorstander om dit soort werk beter te vergoeden maar budgetten zijn helaas niet oneindig
tot men externe bedrijven in huis neemt die een rendement van 5 à 10% eisen

dat geld vindt men op 1 of andere manier altijd en het is geen probleem dat dit ten koste gaat van zorg

gewoon een keukenbedrijf vinden dat voor een halve euro goedkoper maaltijden levert, een poetsbedrijf dat een kamer 5 minuten minder lang poetst en het probleem is opgelost
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat is een heel andere zaak. Ik ben absoluut niet voor de privatisering van de zorg net om deze reden. Men gaat dan geld onttrekken uit de zorg oftewel het omgekeerde van wat we willen. Er zijn mensen die werkelijk geloven dat alles privatiseren beter is. Dat klopt voor de investeerders maar niet voor de gebruikers.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Boris Johnson kondigt het einde van essentiële maatregelen af die volgende week zal ingaan: geen verplichting maar wel aanbeveling om mondmaskers te dragen, geen coronapas meer en thuis werken zal ook niet langer meer verplicht zijn.

https://www.hln.be/buitenland/britse-pr ... ~ac82dc17/

Ik betwijfel of dat wel verstandig is want ik geloof niet de situatie in het VK verbeterd is zodat die maatregelen binnen een aantal weken toch terug zal ingevoerd worden. :nono:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

apestaart schreef:Boris Johnson kondigt het einde van essentiële maatregelen af die volgende week zal ingaan: geen verplichting maar wel aanbeveling om mondmaskers te dragen, geen coronapas meer en thuis werken zal ook niet langer meer verplicht zijn.

https://www.hln.be/buitenland/britse-pr ... ~ac82dc17/

Ik betwijfel of dat wel verstandig is want ik geloof niet de situatie in het VK verbeterd is zodat die maatregelen binnen een aantal weken toch terug zal ingevoerd worden. :nono:
politiek gezien logisch hé
aandacht afleiden vd shitstorm rond zijn feestjes
de de NHS binnen 6 weken terug crasht is nu ni belangrijk
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Avenger 2.0 schreef: Das natuurlijk altijd makkelijk gezegd nadien (in een pandemie). Als morgen Rusland binnen valt wordt er nadien ook gezegd "hadden we maar niet zoveel bespaard op het leger".
Ja, die F35's zijn heel nuttig voor de bevolking...
Dizzy schreef:Het voorstel van de F35 is populistisch. Ik ben ook geen voorstander van die tuigen maar stellen dat dit de oplossing is voor de zorg gaat te ver.
Die F35's zijn maar een voorbeeld. Wat ik er mee wilde bedoelen is dat er enerzijds geld door de vensters wordt gesmeten, maar langs de andere kant merg en been geklaagd wordt dat er geen geld is voor zorg, voor pensioenen, voor welzijn, voor eerder welke rede of belang voor de bevolking.
Dizzy schreef:Defensie is zoals men hier aanhaalt ook belangrijk en zeker vandaag met de dreiging die reëel is.
Ongelooflijk dat men over 'defensie' spreekt. Meestal is het pure provocatie. Belgische vliegtuigen boven Libië of Irak heeft nog weinig met defensie te maken. Dat is pure schending van souvereiniteit in naam van wie en wat? Voor het belang van de Belgische bevolking? Of zijn er andere belangen in het spel?... Wie vormt er een dreiging? Dat zijn meestal mensen die met een bevolking geen uitstaans hebben.
Geen enkel leger heeft ooit ten dienste gestaan van de werkende klasse. Oorlogen worden begonnen en beëindigt voor de belangen van een andere klasse. Maar het is altijd wel die werkende klasse die de vuiligheid mag maken en opkuisen achteraf. Wat dat betreft zijn we nog niet veel veranderd sinds we met onze knuppel en luizenpels van onder de stenen uit onze grot gekropen zijn. Maar dat is voer voor een ander forum.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef: politiek gezien logisch hé
aandacht afleiden vd shitstorm rond zijn feestjes
de de NHS binnen 6 weken terug crasht is nu ni belangrijk
Misschien is hij dan al niet meer PM :lol:
Het wachten is op Sue Gray...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik ben het eens dat er meer kan geïnvesteerd worden in zorg en dat daarvoor andere keuzes moeten gemaakt worden. Ook ben ik niet zo militair-minded maar het doen alsof we geen interventies nodig hebben is veel te kort door de bocht. Die interventies hebben misschien niet direct invloed op de burger maar indirect wel degelijk. Het feit dat wij in een vredessituatie zitten is enkel mogelijk door een leger.

Conflicten elders hebben hier ook grote invloed, ook voor de burger. De gasprijzen zijn een goed en duidelijk voorbeeld maar ook vluchtelingen en migratie zijn vaak gevolgen van conflicten.

Kortom, alles is verbonden en doen alsof je zomaar kan knippen in defensie zonder gevolgen die ook de burger treffen is onjuist. Alles heeft een prijs, ook onze vrede en het is dus logisch dat we er ook voor betalen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Hmmz, dus ge hebt voor 3000 man vaccins nodig en koopt er voor 170.000 man aan met als uitleg "die zijn voor mensen die geen vaccin willen" :bang: :bang: :bang:


https://www.hln.be/binnenland/akkoord-o ... TWKya7VbDo
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Misschien omdat ze schrik hebben van mrna vaccins.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”