Basisopleiding programmeren

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Hoi allen,

Ik speel al langer met het idee om te leren programmeren (twijfel wat tussen leren met python of swift) en ben er al een paar keer half z'n gat aan begonnen zelf maar de combi werk/leven kom ik er moeilijk toe om mezelf er echt tijd aan toe te wijzen. Ik heb wel wat noties van de basics.
Ik had dus het idee om een cursus echt te gaan doen, dan ben ik geforceerd om echt de lessen te volgen en er mij aan te zetten. De vraag is dus, zoiets als https://www.syntra-ab.be/opleidingen/py ... ogrammeren de moeite? Iemand ervaring ermee?

M'n doel is eigenlijk om een beetje nieuwe kennis te vergaren in iets wat mij wel interesseert aangezien ik het gevoel heb dat ik professioneel volledig vast zit momenteel. Ik leer niets meer bij, geen enkele uitdaging en ik lijk al 2-3jaar in een burnout/boreout te zitten. Gewoon op automatische piloot in de gouden kooi vast.. maar dat is een ander verhaal :)
Ik zie zelfs wat mogelijkheden naar automatisatie toe met python in m'n huidige job. Dus al doe ik er niets anders mee..
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Dat ziet er momenteel ook gewoon uit als afstandsonderwijs? Hopelijk werkt dat ook motiverend genoeg voor jou?

Een alternatief dat je kan overwegen is bijv. volgende cursus bij edX: https://www.edx.org/course/programming- ... d-with-pyt

Voordelen: gratis, populair, ook lesvideo's om te volgen, opdrachten om te maken.

Nadelen: gratis, werkt daardoor misschien minder motiverend? Geen mogelijkheid om direct vragen te stellen aan de lesgever.

Stok in twee methode: Je kan ook gaan voor een "Verified track" voor rond de 50 euro. Dan heb je ook echt een examen en een velletje papier dat aantoont dat je de lessen hebt gevolgd en succesvol een examen hebt afgelegd?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Mijn ervaring met "leren programmeren" is dat je ofwel best een cursus volgt ofwel een concreet project zoekt waar je het voor nodig hebt.
Zo ging het bij mij met de arduino en aanverwanten, lang gedacht: ik wil dat kennen, maar pas als er iets concreet voor me stond ben ik er echt aan begonnen en het eerste projectje groeide al snel uit tot een project met 2 communicerende arduino's die MP3's afspeelden en mechanische beweging stuurden...

Maar ik had een basis, een goeie basis, van op school.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

CyberThijs schreef:Dat ziet er momenteel ook gewoon uit als afstandsonderwijs? Hopelijk werkt dat ook motiverend genoeg voor jou?

Een alternatief dat je kan overwegen is bijv. volgende cursus bij edX: https://www.edx.org/course/programming- ... d-with-pyt

Voordelen: gratis, populair, ook lesvideo's om te volgen, opdrachten om te maken.

Nadelen: gratis, werkt daardoor misschien minder motiverend? Geen mogelijkheid om direct vragen te stellen aan de lesgever.

Stok in twee methode: Je kan ook gaan voor een "Verified track" voor rond de 50 euro. Dan heb je ook echt een examen en een velletje papier dat aantoont dat je de lessen hebt gevolgd en succesvol een examen hebt afgelegd?
Het is 2 dagen op de campus en dan een paar halve dagen thuis (maar "live" dus je moet echt wel voor de computer zitten en volgen). Dus dat lijkt mij wel ok. Ik heb hier dan ook een excuus om mijn agenda te blokkeren hiervoor (al is dat allemaal wat psychologisch hoor... die burnout/boreout maakt het niet makkelijk om mij echt aan dingen te zetten merk ik).
Maar het is inderdaad zo dat er veel cursussen online te vinden zijn voor gratis, die hoogst waarschijnlijk hetzelfde vertellen (al is de kost niet zo een ramp, die kan via bedrijf betaald worden).
Joe de Mannen schreef:Mijn ervaring met "leren programmeren" is dat je ofwel best een cursus volgt ofwel een concreet project zoekt waar je het voor nodig hebt.
Zo ging het bij mij met de arduino en aanverwanten, lang gedacht: ik wil dat kennen, maar pas als er iets concreet voor me stond ben ik er echt aan begonnen en het eerste projectje groeide al snel uit tot een project met 2 communicerende arduino's die MP3's afspeelden en mechanische beweging stuurden...

Maar ik had een basis, een goeie basis, van op school.

J.
Dat is inderdaad wat velen mij zeggen, je moet een "probleem" of een "project/idee" hebben. Maar dat heb ik momenteel niet, en niet eenvoudig om zomaar te bedenken (ik weet ook niet direct hoever de mogelijkheden van python gaan). Als ik dan al iets kan bedenken dan zijn het, denk ik, waanzinnig complexe projecten die mij niet geschikt lijken als beginner.
Het zou leuk zijn om een basis te hebben voor als ik eens een lumineus idee heb. Dat je dan niet van nul moet beginnen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

powaq schreef:ik lijk al 2-3jaar in een burnout/boreout te zitten
Deze post doet niks ter zake aan je initiële vraag, maar straf dat je dit durft toegeven. Dat is de eerste stap om te werken aan jezelf : het beseffen. Knap!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

powaq schreef: Het zou leuk zijn om een basis te hebben voor als ik eens een lumineus idee heb. Dat je dan niet van nul moet beginnen.
Dan is een cursus met oefeningen de beste way to go denk ik.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

krisken schreef:
powaq schreef:ik lijk al 2-3jaar in een burnout/boreout te zitten
Deze post doet niks ter zake aan je initiële vraag, maar straf dat je dit durft toegeven. Dat is de eerste stap om te werken aan jezelf : het beseffen. Knap!
Thanks. Het grote probleem is dat ik denk dat ik, om eruit te geraken, gewoon van job moet veranderen. Ik weet wel dat ik er eigenlijk weg moet. Maar, dat is niet eenvoudig.
In m'n huidige job zit ik best in een luxepositie. Weinig verantwoording af te leggen, alle flexibiliteit die ik maar wensen kan, goed betaald, bureau (als ik al ga) op wandelafstand van thuis. Heb zelfs de mogelijkheid om me in te kopen (maar daar hou ik de boot ook al heel lang af.. for obvious reasons). Alleen is het werk zo saai en elk jaar ziet er hetzelfde uit.. en het is moeilijker en moeilijker om m'n interesse en enthousiasme te veinzen (m'n functie kan je misschien het best omschrijven als een soort hybride CFO/COO. cijfers en administratie de hele dag door..). De grote schrik die ik heb is dat ik misschien in een "gras is groener aan de andere kant"-situatie kom als ik van job zou veranderen. IS het wel beter op een ander en ligt het probleem niet gewoon bij mezelf (mentaliteit?)? De secundaire arbeidsvoorwaarden/voordelen die ik nu heb ga je niet makkelijk ergens anders vinden vrees ik. Vandaar dat het al heel lang in m'n hoofd maalt om echt een complete carrièreswitch te doen. Tegelijk zit ik natuurlijk met een gezin dat ook eten moet hebben dus kan/wil ik ook geen enorme risico's nemen. Moeilijk moeilijk!

Dit programmeren idee is misschien ook meer een projectje van mezelf om iets van een hobby te hebben dat me wat kan afleiden van het werk. Ik weet niet of er ooit iets echt uitkomt. Maar, ik moet ergens beginnen natuurljk!
Eens praten met iemand stellen ook veel mensen in m'n omgeving voor, maar ik weet niet goed wat dat zou verduidelijken/opbrengen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh ik heb me jarenlang bezig gehouden in zowat alle vormen in de IT sector. Wat installaties doen voor zowel Telenet als Proximus. Wat VOIP installaties links en rechts, wat voor een ISP gewerkt. Allemaal leuk, maar inderdaad, elke dag ziet er hetzelfde uit. Op zich kan en mag dat, maar dan moet je je kunnen uitleven op andere vlakken. Maar helaas kon ik dat doen ook niet echt.

Sinds een paar jaar heb ik dan maar van mijn hobby mijn beroep gemaakt : fulltime 112 ambulancier nu. Qua loon is het (iets) minder, maar voel me wel beter in mn vel dan pakweg 10 jaar terug. Als ik de huidige pandemie even buiten beschouwing laat is de job soms wel zwaar voor een gezinsleven (aan 12 uur per shift), maar je hebt dan ook maar 4 shiften per week (je werkt dus 48u per week, dus elke week 10 overuren extra) en tijd genoeg om daarbuiten nog een aantal zaken te doen. En zo ben ik begonnen met alles in verband met elektrisch rijden en terug een aantal oude hobby's opgenomen. Geld is leuk. Absoluut. Maar er zijn belangrijkere zaken in de wereld die je een pak meer voldoening geven.

Als ze met "babbelen" een psy bezoeken : succes. Zowat allemaal zijn ze overboekt op heden...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je zit in iets waar zovele mensen in zitten. Niet leuk...

Ik ben jaren terug les gaan volgen op zaterdag om leerkracht secundair onderwijs te worden. Zelfs tijdens de aanvang van die lessen kan je vaak al beginnen met les geven. Als je je dan toelegt op onderwijs voor volwassenen is het vrij goed te doen om een beperkt aantal uren 's avonds of in het weekend te geven. Als je dan voor een 4/5 contract gaat in je huidige job behoud je de zekerheid en heb je wat extra tijd om de andere uitdaging aan te gaan.
Persoonlijk vind ik dat ook een heel verrijkende combinatie.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wat kort door de bocht: je verdient goed uw boterham, maar verveelt u?
Zoek een interessante hobby om de saaiheid van uw job te compenseren?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

krisken schreef:Als ze met "babbelen" een psy bezoeken : succes. Zowat allemaal zijn ze overboekt op heden...
Yep. En ja inderdaad, probeer er maar eens eentje te vinden. En dan moet je nog geluk hebben dat het klikt. Dus ik zie daar niet veel heil in eerlijk gezegd.
cadsite schreef:Je zit in iets waar zovele mensen in zitten. Niet leuk...
Teveel zinloze jobs in de wereld hé.. denk dat dat ook wel deel van het probleem is. Ik stel me heel vaak de vraag wat de point is van wat ik doe (buiten geld op de rekening). Een job met iets of wat maatschappelijke waarde zou leuk zijn (zoals hierboven een ambulancier, dat heeft maatschappelijke waarde. Al zou ik er de maag niet voor hebben denk ik :) ). Iets bijdragen aan de wereld. Mijn "droom" (misschien veel gezegd) is dan ook om iets te doen in de richting van sustainability, klimaat, ecologie. Dat zijn dingen die me wel nauw aan het hart liggen en een verschil kunnen betekenen in de wereld.
heist_175 schreef:Wat kort door de bocht: je verdient goed uw boterham, maar verveelt u?
Zoek een interessante hobby om de saaiheid van uw job te compenseren?
Dat is een goede analyse :).
Het probleem daarmee is dat ik er gewoon geen tijd voor heb. De job kost gewoon teveel tijd van m'n leven (en na het werk ben ik gewoon mentaal pompaf doordat ik me gewoon heel de dag erger eraan). Daarnaast wil ik ook nog m'n kinderen zien opgroeien. Tijdje terug was ik ook begonnen met zeilen, ook half opgegeven wegens tijdgebrek (en ook wel een beetje door corona, maar goed). In ieder geval staat dat wel op m'n lijstje om van de zomer terug met te (proberen) beginnen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tijdje terug las ik ergens dat de beste strategie om iets te betekenen "voor de wereld" is veel geld verdienen en dan doneren.
Als CFO/COO: kan je niemand aanwerven als PMO-achtige rol en op die manier uw eigen agenda verlichten én iemand een kans geven om uw stoel te bezetten over enkele jaren?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Een ex-collega van mij heeft ooit een boek uitgegeven:
https://www.elektor.com/getting-started ... spberry-pi

Ik denk dat dit wel een aanzet kan geven voor fun-projectjes. En als ik het me goed herinner (ik heb de boek indertijd deels gereviewed) had je geen grote kennis nodig. En het voordeel van java is, is dat dit wat universeler is. Kun je android apps, pc apps, rpi apps, ... mee gaan maken. Python blijft wat scripting
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:Tijdje terug las ik ergens dat de beste strategie om iets te betekenen "voor de wereld" is veel geld verdienen en dan doneren.
Als CFO/COO: kan je niemand aanwerven als PMO-achtige rol en op die manier uw eigen agenda verlichten én iemand een kans geven om uw stoel te bezetten over enkele jaren?
True, maar zo veel verdien ik nu ook niet :). En ik doe dat hoor, doneren, maar ik voel mij daar persoonlijk niet gelukkiger door. Geeft een boost van een paar dagen zou ik zeggen. Een beetje zoals shoppen en nieuw speelgoed kopen...
En zeker, er zijn mensen die de workload verminderen en binnenkort weer iemand extra erbij. Maar, als bij puntje bij paaltje komt is het bibie die natuurlijk alles toch nog moet bekijken en zodra je delegeert komt er wel weer iets anders nieuws bij..
woutervh schreef:Een ex-collega van mij heeft ooit een boek uitgegeven:
https://www.elektor.com/getting-started ... spberry-pi

Ik denk dat dit wel een aanzet kan geven voor fun-projectjes. En als ik het me goed herinner (ik heb de boek indertijd deels gereviewed) had je geen grote kennis nodig. En het voordeel van java is, is dat dit wat universeler is. Kun je android apps, pc apps, rpi apps, ... mee gaan maken. Python blijft wat scripting
Thanks! Ja dingen doen met de RPi blijft wel leuk inderdaad. Een te bekijken piste, heb er sowieso een paar liggen van allerhande projectjes. Een project dat ik wel heb liggen voor de komende maanden is een irrigatiesysteem (we gaan een groenmuur plaatsen bij ons huis en dat moet dus voldoende van water voorzien worden).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

powaq schrijft ...dus kan/wil ik ook geen enorme risico's nemen. Moeilijk moeilijk!

Leven is risico lopen, en angst/schrik voor het onbekende is daarbij geen goede raadgever! Niet doen dus...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

woutervh schreef: En het voordeel van java is, is dat dit wat universeler is. Kun je android apps, pc apps, rpi apps, ... mee gaan maken. Python blijft wat scripting
Ik heb jaren practicums gegeven aan studenten die voor het eerst leerden programmeren. De eerste jaren was dat in Java, later werd er overgeschakeld op Python.

Mijn indruk was dat studenten veel sneller weg waren met basis-programmeerconcepten zoals lussen na de omschakeling.

De reden van de omschakeling was trouwens dat Python in veel meer vakgebieden toepasbaar is. Erg veel (onderzoeksgerichte) code is de dag van vandaag in Python. Wil je later bijv. eens met Machine Learning aan de slag, dan zijn de 2 grote frameworks TensorFlow en PyTorch beiden Python-gebaseerd. Denk je aan iets van automatisatie in huis, dan kom je al snel uit bij Home Assistant, wat ook Python-gebaseerd is(*). Stellen dat Python "blijft bij wat scripting" is dus wat kort door de bocht ;-)

Persoonlijk zou ik dus eerder Python aanraden.

* Ja, er bestaat ook openHAB wat Java-gebaseerd is. Maar afgaande op het aantal sterren op GitHub is het grofweg 10 keer minder populair.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb het idee dat TS nogal een afkeer van risico heeft, daar is niets mis mee het is zelfs veilig... maar dat is ook zijn probleem. Die veiligheid is ook snel vervelend. Mensen hebben uitdagingen nodig en inderdaad iets van zingeving.

Zingeving moet niet uit uw job komen maar het is meegenomen als uw job inderdaad enig nut heeft of een maatschappelijke bijdrage levert. Zelf zou ik het moeilijk hebben om me te motiveren om enkel voor een geldgenererende machine te werken. Als die machine ook nog eens schadelijk is zou het al helemaal niet gaan. Ik begrijp TS dus wel.

Er zijn echter wel genoeg interessante jobs, zeker voor iemand met technische kennis. Momenteel is er veel volk tekort dus er zijn zeker kansen. Waarom niet gewoon wat rondkijken? Uiteraard zal je naast de voordelen ook enkele nadelen moeten accepteren want geen enkele verandering heeft enkel maar voordelen wist Cruyff al.

Wat Krisken aanhaalt is ook juist, geld is niet alles. Het is handig maar geluk is onbetaalbaar. U goed voelen en graag doen wat je doet kan een enorme bijdrage leveren aan uw geluk, zelfs als je iets minder verdient.

Als veranderen van job te risicovol blijft, zoek dan een hobby maar ook dit zal u iets kosten nl tijd. No pain, no gain.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

CyberThijs schreef:Persoonlijk zou ik dus eerder Python aanraden.
Ik zal wat bevooroordeeld zijn waarschijnlijk...
Programmeren doe ik hoofdzakelijk in C. Soms in C++, java, C#, ... en als het echt niet anders kan in python 8)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik wil ook al jaren starten met programmeren. Om eenvoudige dingen aan te sturen, genre domotica etc. Of op het internet, of aansturen AV-materiaal. Ik ervaar het als ongeletterd zijn in een digitale wereld.

Maar waar en hoe beginnen? Ik zie hier weer al verschillende talen voorbij komen: hoe oriënteren?

Ik ben niet meer piep jong en ik merk aan mezelf dat nieuwe dingen leren niet meer zo vlot gaat als vroeger. Dat gaat dus een flinke inspanning worden en dan wil ik wel resultaat daarvan en ik wil vermijden dat ik de verkeerde keuze maak: welke taal, welke opleiding ?

Als ik daarover praat met mensen die wel met coden vertrouwd zijn, en meestal meertalig zijn wat dat betreft, dan verliezen ze mij al dadelijk met hun terminologie. Als ze mij al een antwoord kunnen geven is het meestal toch volledige tegengesteld aan de vorige persoon.

Grote frustratie dat het onderwijs dit ook nog altijd niet aanbiedt. Mijn kinderen zijn afgestudeerd (of bijna) Master in semi technische richtingen en hebben ook nooit in hun curriculum leren coden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Op zich maakt de taal ook niet zo heel veel uit... Als je leert denken als een programmeur, trek je wel uw plan met de tools die je in handen krijgt of die best passen bij de oplossing.
Eigenlijk moet je leren denken in problemen en oplossingen. Elk probleem in heel veel kleine probleempjes opsplitsen, waar je telkens oplossingen voor uitwerkt.
Makkelijkst is dus wel dat je een projectje voor ogen hebt. Anders moet je problemen beginnen verzinnen :lol:
gunnix
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Bedankt: 5 keer

Om te programmeren moet je, naar mijn ervaring, vooral gedisciplineerd zijn en niet opgeven tot je de oplossing bereikt hebt. Soms lijkt niets te werken maar blijven proberen en plots heb je de oplossing.

Een cursus is een goede motivatie om er de benodigde tijd en energie aan te spenderen. Daar leg je de basis om op het werk of thuis iets in de praktijk te brengen. Dat laatste is waar je het meeste bijleert en waar het plezant wordt.

Zelf werk ik vooral met PHP aan web apps, nog een andere taal maar de opmerkingen van Woutervh kan ik enkel bijtreden.

Alleszins succes, kost wat moeite maar het is de toekomst hé ;)
achaos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 9 keer

Volgende Nederlandstalige online python cursus is goed:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk dat het heel leuk is om te leren uit een concreet project dat je voor ogen hebt.
Schoolse voorbeeldjes zijn leuk, maar leren je niet hoe code groeit tot een geheel, je aanpassingen doet, ...
Je eigen luizen moeten je bijten om gestructureerd en consequent te werk te gaan om er geen boeltje van te maken.

Ook grote voorstander van Arduino, geeft ook afwisseling hardware en software en is genoeg vereenvoudigd voor ieders niveau en interesse.

Ook leer je te beseffen dat het niet zo vanzelfsprekend is bijna onbeperkt geheugen, opslag en rekenkracht te benutten zoals op een computer.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik zou eerst eens een klein persoonlijk projectje nemen en kijken of je het leuk vindt.
Als je er echt voor wil gaan zal je (ook gezien je huidige beschreven toestand) van job moeten veranderen. Mits wat geluk kan je een IT-job vinden (mogelijk tegen laag loon) en daar on the job leren en ervaring op doen (en eventueel parallel in je privé een opleiding doen als men dat zou willen). Dan hopelijk binnen hetzelfde bedrijf groeien (ook qua loon) of anders met die ervaring aankloppen bij een ander bedrijf dat nog beter aanleunt bij je wensen/interesses.
Als het allemaal toch niet is wat je verwacht had kan je het wel verkopen bij een nieuwe sollicitatie (in je oude richting) als extra bijkomende ervaring en iets dat je eens wou proberen, weinigen zullen daar iets negatief in zien.

Zelf heb ik ook een carrière-switch gemaakt. Vanuit een saaie hangmat ben ik aanzienlijk minder gaan verdienen maar wel veel gaan leren (en uren gaan kloppen bij een kleine zelfstandige). Na twee jaar ben ik dan met die ervaring elders gaan solliciteren en zit ik echt midden in de IT nu (dat 2-3 jaar na de switch dus).
Ik merk wel dat ik zeker nog niet op hetzelfde niveau zit als de mensen die echt een recente IT-opleiding gehad hebben, maar ik trek goed mijn plan en leer regelmatig bij.
Qua programmeertalen maakt het imo allemaal niet zoveel uit, je vindt er je weg wel in. Meer leer ik uit de patterns, designs (bv. domain-driven design) en het optimaal toepassen van mogelijkheden binnen de hogere programmeertalen.
Je zal ook zien dat er binnen IT vele specialisaties zijn, ook daar zal je je naar gelang de tijd en je wensen jezelf in moeten richten.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ik heb zelf erg goede ervaringen met https://www.coursera.org/ - kost wat (ik denk 40€ per maand), maar zijn echt kwalitatieve cursussen.
ooh. shiny.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

wied schreef:Leven is risico lopen, en angst/schrik voor het onbekende is daarbij geen goede raadgever! Niet doen dus...
Ook al ben ik daar in principe met akkoord is de reden dat ik momenteel wat risico avers ben dat ik de toekomst van m'n kinderen niet wil hypothekeren voor m'n eigen geluk. De realiteit is dat zonder hulp van thuis uit die generatie het nog véél moeilijker gaat krijgen dan mijn generatie (loon - levenskost gap die maar blijft groter worden, huizen(krotten) die gewoon compleet onbetaalbaar worden...). En zolang ik dat kan wil ik dat wel verhinderen en ze daar zoveel mogelijk in steunen. Vandaar mijn huidige koers steady as she goes. Maar, dat wilt natuurlijk niet zeggen dat er nooit van koers veranderd kan worden!
achaos schreef:Volgende Nederlandstalige online python cursus is goed:
Thanks! Zal dat eens doorlopen!

Maar inderdaad een projectje vinden in combi met zo een basiscursus (al dan niet online) zal me wel doen opstarten denk ik.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

achaos schreef:Volgende Nederlandstalige online python cursus is goed:
Die ga ik ook zeker volgen. Eerste les ziet er veelbelovend uit.

Heb Dirk (docent) vroeger (20 jaar terug) voor compleet andere (niet-informaticagerelateerde) vakken als docent gehad, ben hem ook al met zweefvliegen tegengekomen , maar wist niet dat hij ook nog informaticaskills had ...
achaos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 9 keer

.
Laatst gewijzigd door achaos op 20 jan 2022, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
achaos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 9 keer

Nederlandstalige Arduino videolessen
https://youtube.com/c/BasonTechNL
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”