quovadis schreef:Dus je straft die kinderen omwille van een incompetente minister. Voor mij is het welzijn van die kinderen belangrijker dan welke idioot ook er op die positie zit.
Het is een illusie om te denken dat enkel het openhouden van de scholen nog volstaat om de kansarmen kansrijk te maken, want dat verklaart niet waarom mensen uit kansarme milieus vandaag veel sterker afwezig zijn in het hoger onderwijs dan vroeger. De tijd dat het Vlaamse onderwijs in staat was om arbeiderskinderen klaar te stomen voor een universitair diploma met sociale mobiliteit tot gevolg ligt achter ons.
Er zijn daar meerdere redenen voor, enerzijds omdat de kwaliteit van het onderwijs sterk gedaald is (iets waarvoor ook heel wat diverse redenen zijn), maar dat treft ook de kansrijke kinderen. Belangrijker is dat kansarmen gewoon niet de tools en middelen krijgen waar kansrijken toegang tot hebben. Waar vroeger bij wijze van spreken een potlood, pen en wat boeken (desnoods tweedehands) volstonden, heeft een kind vandaag zeker nood aan een laptop en internet om de digitale vaardigheden te ontwikkelen die een must geworden zijn als hij sociaal wil opklimmen. Vroeger kon een leerkracht nog een goed woordje doen bij een lokale winkel om die materialen met een stevige korting aan een sterke kansarme leerling te verkopen. Vandaag betekent dat dat je moet aankloppen bij Amerikaanse firma's als Dell, HP of Apple, en dat is niet meer zo eenvoudig. De overheid moet daarvoor tussenkomen, met andere woorden: Weyts, die jammer genoeg geen enkele interesse toont daarvoor.
Als een minister die noodzakelijke tools ontzegt waardoor opnieuw een hele kansloze generatie opgroeit zonder uitzicht naar hoger onderwijs, en dat enkel en alleen maar omdat het gebrek aan laptops een uitgelezen argument is om de scholen open te houden, en dat enkel en alleen maar om de ouders van kansrijken ter wille te zijn, en dat enkel en alleen maar voor hun stemmen, dan kunnen we enkel en alleen maar vaststellen hoe sterk onze maatschappij aan het regresseren is door de kortetermijnvisies van carrierepolitici, iets wat ook gevolgen zal hebben voor de toekomst van kansrijken, want kennis is de enige grondstof die ons nog buitenlandse investeringen oplevert, en men zoekt dan vooral veel kennis.
Ik weet niet hoe ik het anders kan verwoorden dat, als je toegeeft aan Weyts, er helemaal niets zal veranderen voor kansarmen, want het Weyts-onderwijs leert hen toch de digitale vaardigheden niet aan die een must zijn om ze te laten opklimmen. Het gevolg is wel een pandemie die nog zoveel zwaarder zal aankomen, en een toekomst die er nog grimmiger uitziet. Dat het besef in die richting gegroeid is, verklaart mee dat schoolsluitingen vandaag veel meer en sneller op tafel komen dan een jaar geleden (maar nog niet snel genoeg).
Hopelijk komt er na Weyts een minister die eindelijk orde op zaken stelt in het onderwijs en de ontwikkeling van STEM-vaardigheden. Maar als je ziet wie er nog allemaal in die partijen rondloopt heb ik weinig hoop. Ons onderwijs heeft dringend nood aan een staatsman in plaats van een carrierepoliticus.
quovadis schreef:De politiek vaardigt een regel uit ivm thuiswerken, dan moet je die regel ook controleren en niet de kinderen de dupe maken omdat je dit niet kan/wil doen omwille van de lobbygroepen.
Naast gebrek aan inspectiepersoneel vermoed ik dat het ook bijzonder moeilijk is door de manier waarop het georganiseerd is. Elke werkdag kan een "terugkomdag" zijn als de sociale inspectie langskomst, je moet er enkel voor zorgen dat er geen personeelslid is die zijn mond voorbij praat. Ik herinner mij de draaiboeken van de eerdere golf waarin het brandalarm 2 seconden afging, wat betekende dat het personeel zich moest verbergen in de kast want de inspectie op het telewerk was gearriveerd!
quovadis schreef:En trouwens geen antwoord op de vragen die ik stelde ivm afstandsonderwijs in het lager. Jammer dat je dit weer (voor de zoveelste keer) negeert, het valt ondertussen ook al de andere leden op.
CCatalyst schreef:Het begint met laptop's en efficiënte en performante omgevingen die kunnen opschalen zoals die Google Classroom. Dat de minister uit koppigheid niet wilt investeren daarin, ook al zegt hij dat hij zogezegd meer STEM-leerlingen wil afleveren, is triest en iets om te onthouden voor het stemhokje. Maar bijna 2 jaar na het begin van de pandemie is dat geen excuus meer.