Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Implicaties door een prik is een non-argument. De impact daarentegen van de medische behandeling die er achter zit is des te groter.

Wat ik momenteel mis is een deftig onderzoek naar de specifieke impact van een booster aan de heel huidige situatie omicron/(bijna delta weg)? We weten uit eerste resultaten dat een booster hoopweg een 10-tal weken soelaas brengt maar tegen omicron is dat niet zo zeker?

Ik spreek nu even heel persoonlijk... Mocht omicron zo veel minder morbide zijn, zelfs een voorgaande infectie met delta zou niet afdoende zijn, ook vaccinatie niet, welke zin heeft het dan om een booster te laten zetten?

Ik zal het aan Alex Sigal vragen :wink:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

petrol242 schreef: Ik spreek nu even heel persoonlijk... Mocht omicron zo veel minder morbide zijn, zelfs een voorgaande infectie met delta zou niet afdoende zijn, ook vaccinatie niet, welke zin heeft het dan om een booster te laten zetten?
Moest het niet voor de coronapas zijn zou ik de booster waarschijnlijk niet hebben laten zetten. En zo zal het bij veel mensen zijn denk ik...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

De meesten onder ons denk ik dan.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Wat ik momenteel mis is een deftig onderzoek naar de specifieke impact van een booster aan de heel huidige situatie omicron/(bijna delta weg)?
yep
liefst een maandenlange dubbelblinde peer-reviewed studie voor we het in de praktijk uitrollen.
zeker doen :)
We weten uit eerste resultaten dat een booster hoopweg een 10-tal weken soelaas brengt maar tegen omicron is dat niet zo zeker?
dan uiteraard concluderen dat 10 weken veel te weinig is, eht absolute voorzorgsprincipe hanteren en niets meer doen op dat vlak?
welke zin heeft het dan om een booster te laten zetten?
onlangs was je, naar eigen zeggen, serieus ziek ondanks vaccinatie.
nu een besmetting zonder bescherming riskeren? Het is nu niet dat ze in de ziekenhuizen veel werk hebben hé

avenger
toen ik als klein kind spuitjes moest krijgen kreeg ik van mama altijd een kusje op de prikplek, niets geneest beter
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Erg stil rond die kinderprikjes, niet ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

iceke schreef:Erg stil rond die kinderprikjes, niet ?
AFAIK zijn ze begonnen.
petrol242 schreef:De scholen hebben zeker hun aandeel in het onderhouden van de pandemie, maar ze zijn slechts een onderdeel in een groter geheel.
Klopt, maar kijk naar het bevreemdend Paywall-artikel in HLN hieronder. Enerzijds bevreemdend omdat men de schuld van het slechte gedrag van de kinderen bij een week vakantie legt ipv de opvoeding. Maar ook bevreemdend omdat men schrijft dat ouders niet houden van de extra week vakantie, omdat ze weer moesten telewerken...

Nochtans is het telewerk gewoon verplicht, op 1 terugkomdag/week na. Blijkbaar beseffen dus nog altijd heel wat mensen dat niet?

Hiermee wordt nogmaals het bewijs geleverd dat het sluiten van de scholen een bijzonder effectieve methode is om de pandemie te controleren, omdat het effect niet beperkt blijft tot de scholen maar ook andere nuttige maatregelen plots serieuzer genomen worden. De overheid controleert niet op telewerk, dus bij gebrek daaraan is een scholensluiting de meest effectieve enforcement van die maatregelen. Het dagelijkse filebeeld toont dat bijzonder goed aan.

Ik zeg niet dat de besmettingen 0 worden door de scholen terug te sluiten, daarvoor moet je de maatschappij sluiten (en zelfs dan). Maar ik ben er nu nog meer van overtuigd dat het sluiten van de scholen een aangewezen optie is in de controle van de pandemie. Niet de eerste maatregel, maar wel iets waar we vroeger naartoe moeten grijpen, en niet wanneer we alles al geprobeerd hebben en er geen andere opties meer zijn om een crash in de zorg te vermijden.

Afbeelding
https://www.hln.be/dossier-exclusief-vo ... ~a2cd7bc4/ (Paywall)
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 04 jan 2022, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Wat die "kinderprikjes" betreft zouden er deze maand 400 000 gezet worden, toch de moeite ?

En die ouders hebben wel ook die afkoelingsweek erbij gekregen hé CCatalyst, volgens de kinderartsen is drie weken stilzitten echt wel van het goeie teveel. En natuurlijk houden de ouders liever hun kostbare vakantiedagen voor de mooie lente- en zomerperiodes, zou je zelf ook doen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef:En die ouders hebben wel ook die afkoelingsweek erbij gekregen hé CCatalyst, volgens de kinderartsen is drie weken stilzitten echt wel van het goeie teveel. En natuurlijk houden de ouders liever hun kostbare vakantiedagen voor de mooie lente- en zomerperiodes, zou je zelf ook doen.
Ze houden hun vakantiedagen natuurlijk, want ze telewerken, dat zegt het artikel met zoveel woorden. Waarom zou je nu je verlof inzetten in die week als je ofwel:
* MOET telewerken volgens de wet
* RECHT hebt op verlof dat niet van je JV afgaat als je niet kan telewerken. Alhoewel in dit geval de werkgever in de meeste gevallen wel opvang organiseert zodat je kan werken.

Drie weken stilzitten "van het goeie teveel vinden" is vreemd als we dat soms wel 8 weken doen. Ik weet ook wel dat het heel slecht weer is, maar zoals het artikel ook aanhaalt, vriendjes laten overkomen of bezoeken is best ok. Ja, daar schuilt een risico van besmetting in, maar dat ligt nog altijd veel lager als het 1 vriendje is dan als men 20 vriendjes ontmoet.

Bovendien kan je weinig overtuigend het besmettingsrisico inroepen als je niets liever wilt dan dat je kind een massa anderen terug gaat ontmoeten, zodat je zelf ook een massa anderen kan gaan ontmoeten ipv de regels rond het telewerk te volgen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:
Bovendien kan je weinig overtuigend het besmettingsrisico inroepen als je niets liever wilt dan dat je kind een massa anderen terug gaat ontmoeten, zodat je zelf ook een massa anderen kan gaan ontmoeten ipv de regels rond het telewerk te volgen.
Het is dan ook moeilijk "verkoopbaar" dat de maatschappij mag draaien zoals daarvoor (zie de duizenden Hollanders in Antwerpen, de vele skireizen, de horeca die gewoon open is, de reisjes naar de zon...) én je tegelijk zegt "maar de kinderen gaan we thuis houden van school".

Voor de 1000ste keer, hoe geef je afstandsonderwijs aan lagere school kinderen ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef:Het is dan ook moeilijk "verkoopbaar" dat de maatschappij mag draaien zoals daarvoor (zie de duizenden Hollanders in Antwerpen, de vele skireizen, de horeca die gewoon open is, de reisjes naar de zon...) én je tegelijk zegt "maar de kinderen gaan we thuis houden van school".
Dat zijn de keuzes die de regering gemaakt heeft, wat we beoordelen aan de bezetting van de zorg. Momenteel ligt die bezetting veel lager dan in het najaar toen de scholen open waren.
phil48 schreef:Voor de 1000ste keer, hoe geef je afstandsonderwijs aan lagere school kinderen ?
Het begint met laptop's en efficiënte en performante omgevingen die kunnen opschalen zoals die Google Classroom. Dat de minister uit koppigheid niet wilt investeren daarin, ook al zegt hij dat hij zogezegd meer STEM-leerlingen wil afleveren, is triest en iets om te onthouden voor het stemhokje. Maar bijna 2 jaar na het begin van de pandemie is dat geen excuus meer.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
Het begint met laptop's en efficiënte en performante omgevingen die kunnen opschalen zoals die Google Classroom. Dat de minister uit koppigheid niet wilt investeren daarin, ook al zegt hij dat hij zogezegd meer STEM-leerlingen wil afleveren, is triest en iets om te onthouden voor het stemhokje. Maar bijna 2 jaar na het begin van de pandemie is dat geen excuus meer.
En je toont weer aan dat je 0 voeling hebt met hetgeen je predikt. Hoe ga je in godsnaam een kind de juiste schrijftechniek aanleren via het online les? Hoe ga je de kinderen 8uren geconcentreerd houden voor een scherm? Wat doe je met de huishoudens met meerdere kinderen die maar 1 laptop hebben? Wat doe je met kinderen zonder internet thuis? Wat doe je… en ga zo maar verder

Je gaat dus weer de minder de kinderen uit de zwakkere milieus straffen op deze manier. Jammer dat je dat niet lijkt in te zien :|

Edit: vriendjes laten overkomen en spelen is toch gewoon dikke zever hè. Je sluit net de scholen om ervoor te zorgen dat ze niet meer bij elkaar zitten. Ze zouden beter eens kijken naar de hobby’s van de kinderen en die aan banden leggen ipv een gecontroleerde schoolomgeving. Hoeveel “bubbels” worden er daar niet gemixt zonder enige controle
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef:Je gaat dus weer de minder de kinderen uit de zwakkere milieus straffen op deze manier.
Ik zie wel degelijk in dat dat het gevolg is van Weyts die zijn beloftes niet is nagekomen. Maar we moeten vermijden dat hij dat nog als chantagemiddel kan inzetten om de scholen niet te sluiten. Want als hij met dat argument altijd zijn zin kan krijgen, hebben die zwakkere leerlingen in 2024 nog altijd geen laptops en moet de volgende Minister van Onderwijs gegarandeerd van 0 beginnen op dat vlak.
quovadis schreef:Edit: vriendjes laten overkomen en spelen is toch gewoon dikke zever hè. Je sluit net de scholen om ervoor te zorgen dat ze niet meer bij elkaar zitten.
Zoals ik zei, je kan niet tegelijk de heropening eisen, waardoor ook volwassenen de regels weer gaan negeren, en zo'n dingen zeggen of obv zo'n argument weigeren dat een kind een vriendje kan zien.

Is er een risico als er een vriendje overkomt? Ja. Is er een veel groter risico op school waar het kind een veelvoud (al dan niet) vriendjes ontmoet? Ja. Het welzijn van het kind speelt ook een rol, daarom dat je uit pragmatische overwegingen toch moet toelaten dat het kind ook eens een vriendje kan zien tijdens de vakantie. Het is trouwens niet tegen de regels, dus ik zie niet in waarom we hierover moeten discussieren.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
Ik zie wel degelijk in dat dat het gevolg is van Weyts die zijn beloftes niet is nagekomen. Maar we moeten vermijden dat hij dat nog als chantagemiddel kan inzetten om de scholen niet te sluiten. Want als hij met dat argument altijd zijn zin kan krijgen, hebben die zwakkere leerlingen in 2024 nog altijd geen laptops en moet de volgende Minister van Onderwijs gegarandeerd van 0 beginnen op dat vlak.


Zoals ik zei, je kan niet tegelijk de heropening eisen, waardoor ook volwassenen de regels weer gaan negeren, en zo'n dingen zeggen of obv zo'n argument weigeren dat een kind een vriendje kan zien.


Is er een risico als er een vriendje overkomt? Ja. Is er een veel groter risico op school waar het kind een veelvoud (al dan niet) vriendjes ontmoet? Ja. Het welzijn van het kind speelt ook een rol, daarom dat je uit pragmatische overwegingen toch moet toelaten dat het kind ook eens een vriendje kan zien tijdens de vakantie. Het is trouwens niet tegen de regels, dus ik zie niet in waarom we hierover moeten discussieren.
Dus je straft die kinderen omwille van een incompetente minister. Voor mij is het welzijn van die kinderen belangrijker dan welke idioot ook er op die positie zit.

Net zoals je kinderen gaat straffen om de ouders thuis te houden. De politiek vaardigt een regel uit ivm thuiswerken, dan moet je die regel ook controleren en niet de kinderen de dupe maken omdat je dit niet kan/wil doen omwille van de lobbygroepen.

Ivm welzijn van het kind, als dat je betrachting is dan laat je de scholen gewoon open. Ik zie niet in hoe je daarover kan discussiëren.

En trouwens geen antwoord op de vragen die ik stelde ivm afstandsonderwijs in het lager. Jammer dat je dit weer (voor de zoveelste keer) negeert, het valt ondertussen ook al de andere leden op.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef:Dus je straft die kinderen omwille van een incompetente minister. Voor mij is het welzijn van die kinderen belangrijker dan welke idioot ook er op die positie zit.
Het is een illusie om te denken dat enkel het openhouden van de scholen nog volstaat om de kansarmen kansrijk te maken, want dat verklaart niet waarom mensen uit kansarme milieus vandaag veel sterker afwezig zijn in het hoger onderwijs dan vroeger. De tijd dat het Vlaamse onderwijs in staat was om arbeiderskinderen klaar te stomen voor een universitair diploma met sociale mobiliteit tot gevolg ligt achter ons.

Er zijn daar meerdere redenen voor, enerzijds omdat de kwaliteit van het onderwijs sterk gedaald is (iets waarvoor ook heel wat diverse redenen zijn), maar dat treft ook de kansrijke kinderen. Belangrijker is dat kansarmen gewoon niet de tools en middelen krijgen waar kansrijken toegang tot hebben. Waar vroeger bij wijze van spreken een potlood, pen en wat boeken (desnoods tweedehands) volstonden, heeft een kind vandaag zeker nood aan een laptop en internet om de digitale vaardigheden te ontwikkelen die een must geworden zijn als hij sociaal wil opklimmen. Vroeger kon een leerkracht nog een goed woordje doen bij een lokale winkel om die materialen met een stevige korting aan een sterke kansarme leerling te verkopen. Vandaag betekent dat dat je moet aankloppen bij Amerikaanse firma's als Dell, HP of Apple, en dat is niet meer zo eenvoudig. De overheid moet daarvoor tussenkomen, met andere woorden: Weyts, die jammer genoeg geen enkele interesse toont daarvoor.

Als een minister die noodzakelijke tools ontzegt waardoor opnieuw een hele kansloze generatie opgroeit zonder uitzicht naar hoger onderwijs, en dat enkel en alleen maar omdat het gebrek aan laptops een uitgelezen argument is om de scholen open te houden, en dat enkel en alleen maar om de ouders van kansrijken ter wille te zijn, en dat enkel en alleen maar voor hun stemmen, dan kunnen we enkel en alleen maar vaststellen hoe sterk onze maatschappij aan het regresseren is door de kortetermijnvisies van carrierepolitici, iets wat ook gevolgen zal hebben voor de toekomst van kansrijken, want kennis is de enige grondstof die ons nog buitenlandse investeringen oplevert, en men zoekt dan vooral veel kennis.

Ik weet niet hoe ik het anders kan verwoorden dat, als je toegeeft aan Weyts, er helemaal niets zal veranderen voor kansarmen, want het Weyts-onderwijs leert hen toch de digitale vaardigheden niet aan die een must zijn om ze te laten opklimmen. Het gevolg is wel een pandemie die nog zoveel zwaarder zal aankomen, en een toekomst die er nog grimmiger uitziet. Dat het besef in die richting gegroeid is, verklaart mee dat schoolsluitingen vandaag veel meer en sneller op tafel komen dan een jaar geleden (maar nog niet snel genoeg).

Hopelijk komt er na Weyts een minister die eindelijk orde op zaken stelt in het onderwijs en de ontwikkeling van STEM-vaardigheden. Maar als je ziet wie er nog allemaal in die partijen rondloopt heb ik weinig hoop. Ons onderwijs heeft dringend nood aan een staatsman in plaats van een carrierepoliticus.
quovadis schreef:De politiek vaardigt een regel uit ivm thuiswerken, dan moet je die regel ook controleren en niet de kinderen de dupe maken omdat je dit niet kan/wil doen omwille van de lobbygroepen.
Naast gebrek aan inspectiepersoneel vermoed ik dat het ook bijzonder moeilijk is door de manier waarop het georganiseerd is. Elke werkdag kan een "terugkomdag" zijn als de sociale inspectie langskomst, je moet er enkel voor zorgen dat er geen personeelslid is die zijn mond voorbij praat. Ik herinner mij de draaiboeken van de eerdere golf waarin het brandalarm 2 seconden afging, wat betekende dat het personeel zich moest verbergen in de kast want de inspectie op het telewerk was gearriveerd!
quovadis schreef:En trouwens geen antwoord op de vragen die ik stelde ivm afstandsonderwijs in het lager. Jammer dat je dit weer (voor de zoveelste keer) negeert, het valt ondertussen ook al de andere leden op.
CCatalyst schreef:Het begint met laptop's en efficiënte en performante omgevingen die kunnen opschalen zoals die Google Classroom. Dat de minister uit koppigheid niet wilt investeren daarin, ook al zegt hij dat hij zogezegd meer STEM-leerlingen wil afleveren, is triest en iets om te onthouden voor het stemhokje. Maar bijna 2 jaar na het begin van de pandemie is dat geen excuus meer.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef:Klopt, maar kijk naar het bevreemdend Paywall-artikel in HLN hieronder. Enerzijds bevreemdend omdat men de schuld van het slechte gedrag van de kinderen bij een week vakantie legt ipv de opvoeding. Maar ook bevreemdend omdat men schrijft dat ouders niet houden van de extra week vakantie, omdat ze weer moesten telewerken...
Mijn god, uw inzicht in kinderen, ouderschap en opvoeding is echt wel extreem laag, je kent kinderen vast en zeker enkel van zien in de winkel ofzo.
Dat kinderen 'ambetant' lopen van binnen te zitten en niet veel te kunnen doen is maar normaal, als volwassenen zou je dat ook doen. Dat heeft absoluut niets met opvoeding te maken (dat ge dat nog maar durft zeggen :bang: , het tegendeel is eerder waar, kinderen die hun emoties durven laten zien zijn imo beter opgevoed dan die die uit een strafkamp lijken te komen en 'braaf' en stil zitten (uit angst)).
M.b.t. telewerk, inderdaad, we werden als ouders weer voor een voldongen feit gesteld dat werken EN voor de kinderen zorgen maar weer moet kunnen en vanzelfsprekend is. Verlof nemen? Ja vele ouders hadden nog massa's verlof op overschot natuurlijk zo op het einde van het jaar :roll: Verlof RVA bij sluiting scholen? Dat kan gelukkig nog, maar wel maar voor één ouder... (bij ons met twee kleuters is dat onhaalbaar voor één ouder die zorgt + één andere die werkt in hetzelfde huis, dat zijn werkdagen met zeer lage productiviteit).
Gelukkig konden mijn vrouw en ik met attesten van de werkgever de kinderen voor twee dagen naar de noodopvang brengen, dat was beter voor hun en voor ons. Helaas was die noodopvang er voor alle scholen van de gemeente, leuke mix dus voor een virus, ze zaten in dat opzicht beter op school :|

Het wordt tijd dat je zelf eens enkele kinderen op de wereld (laat) zet(ten) om te weten waarover je spreekt, of misschien ook liever niet :wink:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

NuKeM schreef:Dat heeft absoluut niets met opvoeding te maken (dat ge dat nog maar durft zeggen :bang: , het tegendeel is eerder waar, kinderen die hun emoties durven laten zien zijn imo beter opgevoed dan die die uit een strafkamp lijken te komen en 'braaf' en stil zitten (uit angst)).
Ik weet dat je zeer emotioneel bent over opvoedingsstijl, met name je overtuiging dat je hen vooral moet laten doen en ongewenst gedrag zeker niet mag corrigeren. Die discussie heb je al tot op het bot met andere ouders gevoerd hier, ik heb er niets aan toe te voegen, het is je vrije keuze als ouder.
NuKeM schreef:DM.b.t. telewerk, inderdaad, we werden als ouders weer voor een voldongen feit gesteld dat werken EN voor de kinderen zorgen maar weer moet kunnen en vanzelfsprekend is. Verlof nemen? Ja vele ouders hadden nog massa's verlof op overschot natuurlijk zo op het einde van het jaar :roll:
Zoals het artikel aanhaalt werken de meeste ouders gewoon thuis nu. Wat per wet trouwens gewoon moet. Geen idee waarom de wet enkel telt als het een vakantie is.

Wat zij die niet kunnen telewerken betreft zien we in de praktijk dat het bedrijf uit noodzaak vaak gewoon zelf opvang voorziet. Stel je voor dat een bedrijf als Inno of Hema haar personeel tijdelijke werkloosheid zou toestaan, dan kunnen ze de deur wel sluiten tijdens de najaars- en soldenperiode. In de praktijk denk ik dus niet dat er heel veel van die werkloosheid gebruik gemaakt wordt, maar de optie is er tenminste wel, wat beter is dan vroeger waarbij men verplicht JV moest opnemen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Het is een illusie om te denken dat enkel het openhouden van de scholen nog volstaat om de kansarmen kansrijk te maken
De scholen sluiten zal alvast niet helpen hé.
Waar vroeger bij weze van spreken een potlood, pen en wat boeken (desnoods tweedehands) volstonden
Met elk jaar splinternieuwe invulboeken kan je die 2dehandsboeken idd ook vergeten.
De uitgeverijen zagen een cash-koe en de koepels hebben het laten gebeuren.
Als een minister die noodzakelijke tools ontzegt
Hij heeft nu wel gezorgd voor een financiering.
Ik ken enkele scholen die ook in het secundair laptops "geven", waarbij alle ouders enkel de waarborg (€79) moeten betalen, voor het geval er schade is, de jaarlijkse huurwaarde wordt integraal door de school/de overheid gedragen.
Dat is Weyts' verdienste, want lang voor corona waren er al scholen die laptops verplichtten (€700 voor een i3 van 4 generaties geleden) voor iedereen.
Ik weet niet hoe ik het anders kan verwoorden dat, als je toegeeft aan Weyts, er helemaal niets zal veranderen voor kansarmen, want het Weyts-onderwijs leert hen toch de digitale vaardigheden niet aan die een must zijn om ze te laten opklimmen.
Weyts is een paljas, dat is duidelijk.
Maar het huidige onderwijs is niet "Weyts-onderwijs". Dat zijn beslissingen van CDV, OVLD en NVA. CDV was de vorige "beheerder" van dat domein en dat was ongeveer even erg. De nieuwe onderwijshervorming is er gekomen onder Crevits en wat een draak is dat.
Het helpt niet om er over te wenen, want dit is gewoon wat de Vlaming wil: non-beleid en incompetentie. Met de logische gevolgen.

En denk nu niet dat het onder de Brusselaar (die minder stemmen haalde dan de gemiddelde burgemeester) beter was hé. Of die zuurpruim van OVLD voordien.
Het blijkt een domein/portefeuille te zijn waar elke partij wat in wil "spelen", niet gehinderd door kennis, kunde, expertise of interesse in resultaten.
Hopelijk komt er na Weyts een minister die eindelijk orde op zaken stelt in het onderwijs en de ontwikkeling van STEM-vaardigheden. Maar als je ziet wie er nog allemaal in die partijen rondloopt heb ik weinig hoop.
Reken er niet op, cfr het verleden.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef:Zoals het artikel aanhaalt werken de meeste ouders gewoon thuis nu. Wat per wet trouwens gewoon moet. Geen idee waarom de wet enkel telt als het een vakantie is.
De 'wet' zegt dat men nog steeds één dag per week op kantoor kan komen, bij vele werkgevers is het dan ook van 'moet' komen. Vandaar de twee dagen noodopvang waarvan ik gebruik heb gemaakt (moest maken, want als er noodopvang voorzien kan worden moeten wij daarvan gebruik maken i.p.v. verlof via RVA aan te vragen, wat trouwens ook niet netjes is van mijn werkgever!).
De andere dagen zit je dan thuis te werken met kinderen (iets wat vroeger in veel thuiswerkreglementen gewoon niet mocht, zorgtaken uitvoeren noemt dat dan), dat is niet ideaal, het gaat hier niet om de Wet volgen of niet (want dat moet wel, je kan haast niet anders), maar wel om de slechte regels van die wet.

Add: ondertussen zijn de nieuwe regels bekend... het is me weer wat. Niet gevaccineerden die besmet zijn geweest worden weer (moedwillig) vergeten in hun Sinterklaas beslissingen. Ik hoop dat Omikron echt niet slecht is, want anders schieten we met deze nieuwe regels recht in onze eigen voet.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
Naast gebrek aan inspectiepersoneel vermoed ik dat het ook bijzonder moeilijk is door de manier waarop het georganiseerd is. Elke werkdag kan een "terugkomdag" zijn als de sociale inspectie langskomst, je moet er enkel voor zorgen dat er geen personeelslid is die zijn mond voorbij praat. Ik herinner mij de draaiboeken van de eerdere golf waarin het brandalarm 2 seconden afging, wat betekende dat het personeel zich moest verbergen in de kast want de inspectie op het telewerk was gearriveerd!
quovadis schreef:En trouwens geen antwoord op de vragen die ik stelde ivm afstandsonderwijs in het lager. Jammer dat je dit weer (voor de zoveelste keer) negeert, het valt ondertussen ook al de andere leden op.
CCatalyst schreef:Het begint met laptop's en efficiënte en performante omgevingen die kunnen opschalen zoals die Google Classroom. Dat de minister uit koppigheid niet wilt investeren daarin, ook al zegt hij dat hij zogezegd meer STEM-leerlingen wil afleveren, is triest en iets om te onthouden voor het stemhokje. Maar bijna 2 jaar na het begin van de pandemie is dat geen excuus meer.
tuurlijk is al een bestaand probleem maar dit wordt alleen maar gigantisch versterkt door de schoolsluitingen en nogmaals Weyts is gewoon incompetent, ik zie echt niet in waar hij stemmen gaat krijgen omwille van zijn desastreus parcours.
En ik geef niet toe aan Weyts, ik denk alleen aan de zwakkere kinderen want die zijn de dupe van dit alles.


Ivm: inspectiepersoneel: een gebrek aan personeel mag geen excuus na 2 jaar pandemie. Dit kon al lang voorzien zijn maar de lobbygroepen willen dit niet en dus gebeurt het ook niet. En daar zijn de dus de kinderen opnieuw de dupe van.

Ivm mijn vragen over afstandsonderwijs:
quotadis schreef: En je toont weer aan dat je 0 voeling hebt met hetgeen je predikt. Hoe ga je in godsnaam een kind de juiste schrijftechniek aanleren via het online les? Hoe ga je de kinderen 8uren geconcentreerd houden voor een scherm? Wat doe je met de huishoudens met meerdere kinderen die maar 1 laptop hebben? Wat doe je met kinderen zonder internet thuis? Wat doe je… en ga zo maar verder
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

https://www.hln.be/binnenland/overzicht ... ~add5a8bc/
Quarantaineregels na hoogrisicocontact
• Wie al een boosterprik kreeg, moet niet langer in quarantaine na een hoogrisicocontact en moet zich dus ook niet meer laten testen. Voorzichtig blijven en een masker dragen blijft dan wel heel belangrijk.

• Ook wie recent een tweede prik kreeg, moet niet langer in quarantaine. Dat is van belang in onder meer de scholen, aangezien veel kinderen de komende weken gevaccineerd worden tegen corona.

• Kreeg je nog geen boosterprik, en is je tweede vaccinatie langer dan 5 maand geleden? Dan moet je na een hoogrisicocontact 7 dagen in quarantaine. Een PCR-test afleggen is echter niet meer nodig. Vanaf dag 4 mag je de quarantaine verlaten, mits het dagelijks afleggen van een negatieve zelftest tot en met dag 7 en op voorwaarde dat alle preventieve maatregelen (zoals afstand houden en het dragen van een mondmasker) nageleefd worden, zeker tot dag 10 na het hoogrisicocontact.

• Ben je niet gevaccineerd? Dan moet je nog steeds 10 dagen in quarantaine, al mag je vanaf dag 7 uit quarantaine op voorwaarde dat je tot en met de tiende dag een negatieve zelftest aflegt. Het is vanaf 10 januari ook voor niet-gevaccineerden niet langer verplicht om op dag 1 en dag 7 een PCR-test af te leggen.
Geen woord over regels voor wie recent een coronabesmetting heeft opgelopen... Dus is een echte besmetting blijkbaar ondergeschikt aan hun spuitjes...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer



Sam heeft het al anderhalf jaar telkens juist in zijn beweringen en ondervindingen, maar wordt door de MSM onderuit gehaald en verloor zelfs zijn job... Maar geloof zijn woorden maar!

Nog zo'n leuke video, de uitvinder van de mRNA vaccins legt uit waarom kinderen NIET mogen ingespoten worden!


https://rumble.com/vrfr0i-inventor-of-t ... alone.html
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

KRL100 schreef: Nog zo'n leuke video, de uitvinder van de mRNA vaccins legt uit waarom kinderen NIET mogen ingespoten worden!


https://rumble.com/vrfr0i-inventor-of-t ... alone.html

https://www.knack.be/nieuws/factcheck/f ... 1641313774

Een interview van de website Doorbraak met Robert Malone wordt gedeeld op Facebook. In het interview toont Malone zich bezorgd over de veiligheid van de coronavaccins. De tekst bevat enkele feitelijke onjuistheden. Zo is Malone niet de uitvinder van de mRNA-vaccins en zitten de in ons land gebruikte vaccins tegen het coronavirus niet meer in testfase 3.

Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie. Lees hier meer over hoe we werken.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

https://www.knack.be/nieuws/factcheck/f ... 56849.html
gelukkig is de knack een N-Koreaans communistisch ultralinks pamfletje die je mag negeren :)

https://citizenfreepress.com/column-3/d ... it-myself/
een echte wetenschapper
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Tiende vaccin tegen Covid-19.
WHO lists 10th COVID-19 vaccine for emergency use : Nuvaxovid.

De volledige lijst van vaccins tegen Covid-19, allemaal nog op de emergency use listing (EUL):
COVID-19 vaccines WHO EUL issued

Kinderen mogen na hun "jab" naar de apen en vlinders gaan kijken. :roll:

Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Met de nieuwe regels zal het aantal gemeten besmettingen in ieder geval dalen. De werkelijke niet. Ik hoop dat Omikron de variant is waarop we hoopten zodat het circus snel gedaan is.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef:
https://www.knack.be/nieuws/factcheck/f ... 56849.html
gelukkig is de knack een N-Koreaans communistisch ultralinks pamfletje die je mag negeren :)

https://citizenfreepress.com/column-3/d ... it-myself/
een echte wetenschapper

ai,ai,ai...
heb je ooit al eens 2 minuten (maar liever een uur of 3) geluisterd naar die mens ?


Wat heeft Knack nu eigelijk gefacted checked ? En wat was er niet juist aan ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

NuKeM schreef:Met de nieuwe regels zal het aantal gemeten besmettingen in ieder geval dalen. De werkelijke niet. Ik hoop dat Omikron de variant is waarop we hoopten zodat het circus snel gedaan is.
Daar de constant wijzigende teststrategie etc, is de enige betrouwbare barometer het aantal ziekenhuisopnamen.
Ondanks euforische berichten van een prof die blijkbaar een basiscursus wiskunde en statistiek vergeten was, zien we ook de ziekenhuisopnames terug stijgen (2-3-4/01 was telkens hoger dan de dag voordien).
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Ja wat verwacht je? Terwijl Nederland zijn harde lockdown alwéér verlengt (intussen 2 maand !!!) staan bij ons nog steeds alle deuren inzake contacten wagenwijd open. Misschien hebben ze dáár geen Raad van State waar elke sector om de haverklap gaat huilen? Kan me niet voorstellen dat voor hun horeca/cultuur/kledingwinkels... die lockdown geen bloedbad is hé.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef: Wat heeft Knack nu eigelijk gefacted checked ? En wat was er niet juist aan ?
uiteraard niets en logischerwijze wil je het enkel over de bron hebben die enkel leugens verspreidt
wat die mens zegt klopt tenslotte gelijk een bus :)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

NuKeM schreef:Ik hoop dat Omikron echt niet slecht is, want anders schieten we met deze nieuwe regels recht in onze eigen voet.
Het is misschien minder slecht dan delta... maar dat we in onze voet schieten is een feit.

Het is namelijk enorm besmettelijk, de cijfers gaan vandaag al stijl omhoog (ook de ziekenhuisopnames) en wij gaan nogmaals versoepelen :bang:

De vraag is dus wanneer onze regering de huidige quarantaine/test maatregelen gaat terug draaien vanwege desastreuse cijfers ?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Volgende week? Kwestie van een overlegje per week te houden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:De vraag is dus wanneer onze regering de huidige quarantaine/test maatregelen gaat terug draaien vanwege desastreuse cijfers ?
Niet.
Voka heeft gesproken, en de rest van de politieke lobby luistert dan.

Voka vindt het onhandig dat mensen in quarantaine moeten.
F*k de ziekenhuizen. Voka wikt en beslist!
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

heist_175 schreef: F*k de ziekenhuizen. Voka wikt en beslist!
't ging tijd worden...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://businessam.be/macrons-strategie ... de-pesten/

Macron, de beste leerling van de "bankwereld"! Het is duidelijk dat het coronavirus als excuus gebruikt wordt om burgers onder een digitaal juk te brengen...
Laatst gewijzigd door wied op 05 jan 2022, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En dat in volle presidentsverkiezingskoorts.
Zal het dan toch Valérie Pécresse worden?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Voka vindt het onhandig dat mensen in quarantaine moeten.
F*k de ziekenhuizen. Voka wikt en beslist!
VOKA heeft blijkbaar liever dat binnekort al de werknemers effectief ziek thuis of in het ziekenhuis liggen dus :bang:

Trouwens al of niet in quarantaine op basis van je vaccinatie status... dat is toch een privacy issue dan ?

Als een werknemer tegen z'n baas moet zeggen dat hij in quarantaine moet dan geeft hij dus duidelijk aan niet gevaccineerd te zijn.

Helemaal te gek is dat je de niet gevacinneerden nu gaat belonen met quarantaine terwijl de rest moet gaan werken of zelf opdraaien voor zelftesten :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het GEMS advies, dat traditioneel gelekt wordt de dag voor een nieuwe Overlegcomité, gelooft dat we Omicron kunnen doorstaan zonder veel kleerscheuren, mits de verplichtingen rond het telewerk eens echt opgevolgd begint te worden.

Om dat te bereiken stellen ze voor dat de terugkomdag afgeschaft wordt en dat de capaciteit op het openbaar vervoer gehalveerd wordt. Men vreest vooral dat bedrijven nieuwjaarsfeestjes en -recepties tijdens de "terugkomdag" zouden organiseren deze maand.

De GEMS meent dat veranderingen in de winkels en de horeca niet nodig zijn. Men wil wel meer en meer richting FFP2 maskers evolueren. Iets waarvoor Duitsland nog werd uitgelachen vorig jaar.

Tenslotte waarschuwt de GEMS ervoor dat "bij de heropening van de scholen maandag zonder stringente voorzorg de vijfde golf zal worden aangeblazen". Voor de duidelijkheid, dat zijn hun woorden, niet de mijne.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 05 jan 2022, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

devilkin schreef:Volgende week? Kwestie van een overlegje per week te houden.
Zoals de omicron cijfers gaan, denk ik minimaal 2 overlegcomités per week :lol:
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:Het GEMS advies, dat traditioneel gelekt wordt de dag voor een nieuwe Overlegcomité, gelooft dat we Omicron kunnen doorstaan zonder veel kleerscheuren, mits de verplichtingen rond het telewerk eens echt opgevolgd begint te worden.

zou tijd worden dat dit eindelijk eens deftig gecontroleerd wordt
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:
Tenslotte waarschuwt de GEMS ervoor dat "bij de heropening van de scholen maandag zonder stringente voorzorg de vijfde golf zal worden aangeblazen". Voor de duidelijkheid, dat zijn hun woorden, niet de mijne.
Ondertussen blijft het aantal nieuwe besmettingen in ons land fors stijgen. Tussen 26 december en 1 januari werden dagelijks gemiddeld 11.132 coronabesmettingen gerapporteerd, een stijging met 79 procent tegenover een week eerder.

Ben benieuwd wat hier dan de oorzaak van was. Scholen dicht etc.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”