een seriecondensator staat in serie, niet in parallel,SpecialK schreef: Ja, maar volgens mij parallel aan de voeding. Dus als ze kapot zijn, des te beter eigenlijk
anders zouden ze hem wel "parallelcondensator" noemen.
een seriecondensator staat in serie, niet in parallel,SpecialK schreef: Ja, maar volgens mij parallel aan de voeding. Dus als ze kapot zijn, des te beter eigenlijk
Daarom zeg ik net dat deze armaturen géén seriecondensatoren hebben. Heel vaak wordt er gewoon een condensator parallel over de voeding gezet, ter compensatie. Schroef maar eens een willekeurig armatuur open...profke schreef: een seriecondensator staat in serie, niet in parallel,
Klopt!Turbokeu schreef:Zitten er condensatoren in die TL-bakken?
Door om de zoveel bakken een seriecondensator te gebruiken wordt een gedeelte van het inductief blindvermogen van de ballast gecompenseerd door het reactief blindvermogen van de seriecondensator en verhoogt de cosinus ȹ waardoor de energieleveranciers minder 'onbetaalde' stroom moeten leveren.
Mersie!vasonline schreef: Klopt!
Misschien wat laat maar blind vermogen moet niet worden geproduceerd maar vloeit heen en weer tussen verbruiker en centrale. Kost dus ook niets aan de leverancier behalve dan de verliezen in het net die wat hoger zijn, maar dat zit al in de energieprijs verrekend.Turbokeu schreef:verhoogt de cosinus ȹ waardoor de energieleveranciers minder 'onbetaalde' stroom moeten leveren
Probeer de Ikea led lampen maar eens.MarkDM schreef:Ik ben aangesteld om de lampen te onderhouden in trappenhal van een appartementsgebouw.
Vroeger waren het gloeilampen, die gingen 12 tot 24 maanden mee.
Nu steek ik LED-lampen, dat is een ramp. De laatste die ik kocht zijn filament-led's van Osram. Ze branden maar 4 à 5 maanden.
Op de doos staat: levensduur 10.000 uur en 100.000 keer aan/uit. Ik schat dat we maar 5 % van die waarden halen.
Ik speel met het plan om de facturen/kastickets en verpakkingen bij te houden. Dan na 1 jaar bv de kapotte lampen terug brengen naar de winkel. Je hebt toch 2 jaar garantie op elektrische toestellen ? Benieuwd wat ze daarop gaan zeggen.
Heeft iemand dat al gedaan ?