vraag capaciteitstarief

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Tja, alles elektrisch, warmtepomp verwarmen, koken, rijden, …

Maar geen paniek, er is vrij laag risico op stroomtekort in de winter …

Hopelijk is uwe elektrische auto opgeladen tijdens het tekort en kan je efkes verder …
Maar de dag erna met het velooke naar het werk, of in de kou zitten. Uw keuze.
Ah neen, want je had ook al een thuisbatterijtje gekocht …

Ze schuiven de kost gewoon door aan de verbruikers. Lachen :lol:

En dan is het tekort weg en gaat alleman volle bak laden.
Weer tekort. Lachen :lol:

”Vrij laag” risico op stroomtekort in België deze winter
De Europese netbeheerders verwachten voor komende winter geen stroomtekorten in Europa bij normale weersomstandigheden. Enkel in Frankrijk is er een verhoogd risico in januari en februari, bij zeer koude temperaturen, zo blijkt uit de jaarlijkse ‘Winter Outlook’ van Entso-E, de vereniging van Europese hoogspanningsnetbeheerders.

In België wordt het risico “vrij laag” ingeschat. Maar omdat de Belgische elektriciteitsmarkt nauw verbonden is met de Franse, kan er mogelijk wel een effect zijn mochten er zich bij onze zuiderburen problemen voordoen. “Waakzaamheid blijft geboden” om te zorgen dat het net in evenwicht blijft, klinkt het.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

bruma schreef:
Matt555 schreef:
in 2035 ben ik er niet meer ws. :roll: , anderen nog wel (hopelijk voor hen ) dus ik blijf benzine verstoken, dat is dan al een zorg minder , maar dat capaciteits tarief blijft mij dwarszitten , daar zit ik nu met mijn 4 pits inductieplaat als ik er maar 1 van kan /mag gebruiken , of als ik chronometreer 2 :-(
vooraleer verder te discuteren, wil je even een test doen, ik heb die trouwens al uitgevoerd?
schakel alle verbruikers uit in huis
ga de tellerstand opnemen
zet 4 potten op uw 4pits met elk 1l water
start alle 4 de pits op max, booster waar kan
op het ogenblik dat het water kookt dan regel je de pit zodat het net blijft koken
hou de tijd in de gaten en ga de tellerstand opnemen 15 min nadat je alle pits hebt op max gezet
en nogmaals opnemen 30 min nadat je alle pits op max hebt gezet
op het ogenblik dat je een verschil hebt van 0,625kWh dan zit je aan de grens van die 2,5kW
Matt555 schreef: Draai het zo veel om als ge wilt , het gaat serieus duurder worden , en in alles want iedereen gaat dat doorrekenen van productie tot diensten , met de energie hebben ze ons allemaal als €" donateur "
Die boemel drive reis kost u met die stops ook meer , of niet ?
In de periode 1990-2010 veelvuldig de reisroute via Luxembourg - Mulhouse genomen omdat deze (toen) gratis was
Het aantal keer dat we Colmar voorbij gereden zijn en zeiden, we hadden beter een stop (overnachting) ingelast om ook hier even 'op reis' te zijn.
net voor maar na 2010 hebben we het geweer van schouder veranderd
een maal een F1 (met sanitair en douches op de gang) geboekt, daarna een première classe, nouit d'hotel of een B&B hotel geboekt waar je rond 15u aankomt en je de omgeving kan verkennen maar ook eens de lokale keuken kan ontdekken aan schappelijke prijs
Is dit duurder, zeker, maar om nu naar Colmar voor een week op reis te gaan? Ik zou niet weten wat je allemaal in die week kunt doen, we zijn er wel geweest en hebben genoten van 'noem het een mini city trip' of hoe we bespaard hebben door expliciet een trip (2*650km) niet te moeten rijden maar wel hun 'venetie' te bewonderen
Wat voor de chauffeur van dienst belangrijk geworden was, dat hij kon genieten van reizen in plaats van achter die wortel aan te hollen om zeker op tijd te zijn in het zuiden om de sleutel te gaan ophalen bij een agentschap dat de euren sluit de zaterdag namiddag, niet op tijd dan kon je wachten tot de maandag
Echter de keus is aan de reiziger, ofwel met tussenstops (aan trage goedkopere laders) ofwel aan ultra fast chargers met een 800V platform waar je met moeite 18min zal stilstaan, loop maar achter die wortel om in t seizoen de sanitaire stop afgerond te krijgen met het gezelschap in die tijd, laat staan eten (dat je mee hebt)
Langs de andere kant zet het ons ook aan om na te denken tot reizen
Matt555 schreef:
In het online krantje van deze week van Antwerpen begonnen ze (Stadsoverheid) al over dat er teveel hout gestookt wordt (ongezond ) .... ahwel mensen nog wat meer doen , dan snappen ze misschien in het stadhuis wat ze gaan mogen verwachten ....! Daar gaat BDW zijn lage emisiezone , of komt er daar ook een taxje op ... :lol:
Een van mijn kinderen heeft gestudeerd in Strasbourg, ettelijke keren gezapig via zweibrucken naar haguenau (zonder tol geldig op de A4) met met moeite 15min extra rijdtijd doorheen lokale dorpen gereden heen en terug.
Je moest me niet vertellen wat de lokale bevolking op die regionale wegen aan t stoken waren (periode jan-april) want je kon het gewoon ruiken, en met kolen pakte het aan je adem binnenin de wagen. En dan spreek ik niet dat de huizen langs de straat stonden maar op zijn minst zo'n 100m verwijderd van de D-weg
Klasseer dat laatste dan maar onder mijn en anderen hun toekomstig "burgerlijke ongehoorzaamheid" of "forced solution " in antwoord op dat te scherp gezet capaciteits tarief , en betreffende uw kookplaat test , wel dan ligt er nog geen aardappel in , of eet u die graag heel "al dente " ? om nog even de steak of hamburger te vergeten ?

Ik wil gerust over een redelijk capaciteits tarief overwegen en toepassen , maar dit ..... onzinnig , want er zijn ontelbare andere zaken die kunnen opspringen , bvb koelkast ....of heb u er een met een ver doorgedreven programmatie die synchroniseerd a la capaciteits tarief ?

Als ik zie op dit forum all de vele "hebbedingetjes" zijn ongeveer allemaal mits elec. ..... dus beste mensen wegdoen hoor :nono: , gaat niet meer tenzij je extra verbruiksgeld bovenop de al dure gadget prijs erbij neemt :roll:

Wat betreft je test , spijtig genoeg voor u , niet voor mij , maar kan ik niet doen , daar ik geen meter heb .... is ergens in het app. gebouw en ik krijg de rekening van P.E.A (is de Thaise electrabel :wink:) .....aan 4.5 Thai bht /Kwh ......raar dat dat kan hier allemaal in Thailand, zonder kerncentrales , in Belgie niet raar he .... :!:
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Met welk interval wordt er eigenlijk een meeting gedaan om tot dat gemiddelde te komen?
Om de sec, 5 sec, 30 sec, realtime?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De slimme meter heeft een interval van 1sec.
Maar in de realiteit moet er gewoon gemeten worden hoeveel kWh er verbruikt is tussen 2 timestamps, zo kan je het gemiddelde berekenen van dat kwartier en dus de "piek" berekenen.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Merci, kan ik al eens wat logica ineens gaan steken om de boel te beginnen monitoren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je iets releast, geef het dan een f**ng naam zoals "Libanon aan de Noordzee" ofzoiets.
Een dikke f***you naar de politici die zoiets laten passeren.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

het ergste vind ik, is en blijft het feit dat die "slimme meter" erg dom is als je net niet perfect is
dus 1 verbruiker die wat vervuiling op je net zet.... zoals veel leds weleens kunnen doen, en het kan dat je het dubbele van je actuele verbruik mag betalen.

ik ga in ieder geval kijken dat ze de "slimme" meter hier aansluiten op een "domme" meter, en die domme meter naar mijn kast gaat.
en als de 2 niet overeenkomen, mogen ze het hier zelf komen uitzoeken, maar ik zal dan enkel betalen wat die "domme" meter -en dus realistisch- verbruikt is.
(of het moet zijn dat ik het geluk heb de 'juiste' vervuiling te hebben en de slimme meter minder rekent, dan wil ik gerust dat betalen )

voor zij die devolo's gebruiken, hoe vaak zie je niet dat je lampje van de verbinding oranje of rood is... ik denk niet dat er veel huizen zijn waar de elektra precies doet wat die "slimme" meter verwacht.
Chroma
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 nov 2021, 12:31

Vervuiling?

Je wil mikken op blindvermogen?

Hoog tijd dat men dat gaat meten en aanrekenen, dan zullen de vervuilers wel condensatoren plaatsen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Is er zoveel bewijs dat die digitale meters niet deugen?
Ik heb enkel weet van 1 "knutselaar" die met een bepaald type standby-schakelaar een minder verbruik kreeg. Dat was in Nederland en het type slimme meter waar het over ging wordt - volgens mij - niet in BE gebruikt.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Chroma schreef:Hoog tijd dat men dat gaat meten en aanrekenen, dan zullen de vervuilers wel condensatoren plaatsen
het type vervuiling dat ik bedoel is dat er een heleboel apparaten niet perfect stroom gebruiken, terwijl die slimme meters dat wel verwachten.
ben er helaas geen expert in dus kan het niet goed uitleggen.
maar "de vervuilers" zijn in dit geval doodgewone toestellen die jij en ik in huis kunnen hebben, en waarbij de doorsnee persoon daar geen weet van heeft.
(je kan dat ook niet verwachten van een doorsnee persoon)
dus je kan al helemaal niet gaan claimen dat het meten en aanrekenen daarvan de oplossing is, of dat de mensen er zelf iets aan gaan doen.

zeker niet als dat probleem (foutief berekenen van verbruik) er niet was tot op heden.
heist_175 schreef:Is er zoveel bewijs dat die digitale meters niet deugen?
er is er - inclusief dat het "verbeterd is" met de recentere generaties (maar dus niet opgelost, en je kan maar pech hebben).

die "knutselaar" in nederland was trouwens een docent als ik me niet vergis, dus niet gewoon maar een knutselaar, die dat inderdaad deed om het te onderzoeken.
en dat kwam voort van een aantal meldingen, waaronder terugleverende meters terwijl er geen panelen waren etc.

het ergste vind ik dan persoonlijk het gedrag "het kan, het is bewezen dat het kan voorvallen, maar we blijven ze plaatsen want er zijn niet veel mensen die klagen" (wat vaak niet kan omdat er geen bewijs is, en als je wil dat er een technieker komt -waarbij het niet steeds te bewijzen is dat de meter fout telt- moet je vooraf een paar 100 euro neertellen)
en dat eigenlijk allemaal in principe voor het gemak van de nutsbedrijven, want voor de consument heeft dat bitter weinig nut.
surtout de consument die overdag werken is en verplicht savonds het gros van verbruik heeft
(maargoed, dan zijn er weer gebrainwashte mensen die zeggen dat die consument dan nog wat meer uit eigen zak moet halen om wat te automatiseren, het risico negerend dat je dan mss bv een lek in je wasmachine niet kan spotten omdat het aanstaat terwijl jij weg bent)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb een kWh meter die al meer dan 7 jaar meet, parallel aan de analoge kWh meter (Ferraris).
Aangenomen dat de Ferraris de juiste meterstand geeft, had de Eltako aan afwijking van 0,0109%
Ik zou de PV+batt eigenlijk eens moeten afzetten (automaat uit) om zo te zien hoe goet de nieuwe, digitale meter presteert tov die Eltako.

Niemand houdt u tegen om hetzelfde te doen trouwens.
Heel makkelijk, kost geen fortuinen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”