Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Belgissschenaap schreef:Offtopic om over uit te wijden, maar moest dit wel kwijt.

Dat kan echt geen kwaad he, wordt altijd al gedaan, vaccins gelijktijdig zetten.

Enkel van invloed als ze dezelfde vectoren gebruiken, wat hier dus niet het geval is.
Niet te hard aantrekken.
Is gewoon weer een uitspraak van de coronavaccin afkraker van dienst. :lol:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Donkere en natte dagen. En toch minstens 1 op 5 fietser zonder licht :roll: . In 'mijne' tijd hadden we nog een klein excuus met dynamo's die begonnen te slippen over natte banden, maar LED lichtjes vandaag zijn gewoon goedkoper dan dynamos toen en heb je gewoon 's anderdaags in huis...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Niet alleen fietsers, maar ook wandelaars die 's morgens vroeg of 's avonds laat de hond uitlaten in een beperkt verlichte omgeving, liefst in een zwarte jas ofzo. Zonder reflecterende vest etc.
Sommigen willen blijkbaar echt platgereden worden.

@fietsers
Wij hebben op de kinderfietsen deze lichtjes:
* CATEYE TL-AU630(R) (klik) -> ooit gekocht bij Futurumshop (in 2018) en nadien moeten bestellen op eBay Japan omdat die nergens nog te krijgen zijn (of iets anders dat automatisch aan/uit gaat als achterlicht)
* MonkeyLights A15 (link)
>> springen automatisch op (en bij langere tijd stilstand ook weer uit)
>> knipperen, flikkeren
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Samsung vond het blijkbaar een goed idee om de microfoon-opening knal naast het SIM slot te steken. Gevolg, yours truly die van zijn nieuwe S21 het SIM slot probeert te openen door met het pinnetje in het verkeerde gaatje te duwen... :eek: Kreeg bijna een hartverzakking toen ik het doorhad.
Snelle google leert me dat ik bijlange niet de enige ben, maar leert me gelukkig ook dat het weinig kwaad kan omdat de microfoon vanbinnen blijkbaar onder een 90° hoek zit...
Maar toch...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Tomby schreef:Donkere en natte dagen. En toch minstens 1 op 5 fietser zonder licht :roll: . In 'mijne' tijd hadden we nog een klein excuus met dynamo's die begonnen te slippen over natte banden, maar LED lichtjes vandaag zijn gewoon goedkoper dan dynamos toen en heb je gewoon 's anderdaags in huis...
Ik vloek er ook constant op.
Mijn dochters hebben goede verlichting en ik heb nog goedkope action dingen in reserve voor mocht er eens eentje dom doen.
In Kortrijk gaan ze er nu stevig tegen optreden wordt er beloofd.
Leuke aanvulling, ze delen nu aan elke fietser lichten uit en ze plannen ook automaten te zetten met lichten. Dan is er geen excuus meer.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Verlichting zwakke weggebruikers is inderdaad om op te vloeken. De een te donker en de ander richt zijn lampen alsof het da garens zijn van een aankomende wagen.
Soms vloek je en zou je willen dat die ook gekeurd moeten worden xp
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

heist_175 schreef:Niet alleen fietsers, maar ook wandelaars die 's morgens vroeg of 's avonds laat de hond uitlaten in een beperkt verlichte omgeving, liefst in een zwarte jas ofzo. Zonder reflecterende vest etc.
Zelf recent meegemaakt op de fiets. Gelukkig had ik de leiband tijdig gezien of ik ging tegen de grond.
Computer(k)nul
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

heist_175 schreef:Niet alleen fietsers, maar ook wandelaars die 's morgens vroeg of 's avonds laat de hond uitlaten in een beperkt verlichte omgeving, liefst in een zwarte jas ofzo. Zonder reflecterende vest etc.
Sommigen willen blijkbaar echt platgereden worden.
Hier enkele die wandelen met verlichte honden. In Tienen ook al zo een koppel tegen gekomen maar ze zijn zeer zeldzaam. Eén vrij goed zichtbare jogger maar die passeert echt wel in elke vorm van weer.
Fiets door corona niet meer in gebruik maar ook gewoon goedkope usb oplaadbare lichten (denk uit decathlon), voor die paar euro moet je het niet laten.
Wat me vooral opvalt als ik op bus wacht is dat dit absoluut niet de schoolgaande jeugd is (of toch veel blijven zitten) maar dat zal ook wel van het uur en plaats af hangen.

In Landen zouden ze tijdje terug aktie voeren maar niks van gemerkt, niet zelf maar fiets momenteel weinig en geen verschil op de andere die-hard duistere figuren. Zou er dus niet teveel van verwachten.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik zie bijna dagelijks:

auto's met defecte lichten
fietsers zonder of met defecte lichten
fietsers en brommers/moto's met slecht gerichte lichten, verblindend dus
slecht zichtbare voetgangers

en minstens 1 keer per week tegenwoordig een auto die gewoon de lichten niet aan heeft... :bang:

En heel regelmatig: mountainbikers met lichten alsof ze het ISS aan't verlichten zijn, als ge schrik hebt in het donker, ga dan overdag fietsen he seg :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef:En heel regelmatig: mountainbikers met lichten alsof ze het ISS aan't verlichten zijn, als ge schrik hebt in het donker, ga dan overdag fietsen he seg
:beerchug:
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Joe de Mannen schreef:
En heel regelmatig: mountainbikers met lichten alsof ze het ISS aan't verlichten zijn, als ge schrik hebt in het donker, ga dan overdag fietsen he seg :beerchug:

J.
Ik probeer er zeer goed op te letten op de openbare weg de meeste spots uit te doen en er nog maar ééntje (gedimd) aan te laten.

Het ISS heb ik echter nog niet gezien. IK moet nog wat verlichting bij aanschaffen precies ...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Proficiat.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

heist_175 schreef:maar ook wandelaars die 's morgens vroeg of 's avonds laat de hond uitlaten in een beperkt verlichte omgeving, liefst in een zwarte jas ofzo. Zonder reflecterende vest etc.
Sommigen willen blijkbaar echt platgereden worden.
En waar wandelen die dan?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Langs een amper verlicht achterafstraatje of een fietspad omdat het voetpad zo vlak ligt dat je je benen erop breekt, zeker onze wat oudere medemens die moeilijker te been is.
Computer(k)nul
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Joe de Mannen schreef:en minstens 1 keer per week tegenwoordig een auto die gewoon de lichten niet aan heeft...
Met dank aan die automatisch aanspringende lichten... Als die dan eens per ongeluk op manueel staan, of de omstandigheden zijn niet van dien aard dat er strikt gezien onvoldoende licht is (mist!!) dan ontbreekt bij veel bestuurders tegenwoordig de reflex om hun lichten aan te steken.. Gecombineerd met het feit dat bij sommige auto's de DRL's al redelijk wat licht geven..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

tdemeyer schreef:Met dank aan die automatisch aanspringende lichten... Als die dan eens per ongeluk op manueel staan, of de omstandigheden zijn niet van dien aard dat er strikt gezien onvoldoende licht is (mist!!) dan ontbreekt bij veel bestuurders tegenwoordig de reflex om hun lichten aan te steken..
Niet alleen geen reflex, maar vaak ook verstrooidheid. Ik trek ook bijna steeds mijn grootlichten naar zo'n chauffeurs, en dan nog zijn er die het totaal niet door hebben.
tdemeyer schreef:Gecombineerd met het feit dat bij sommige auto's de DRL's al redelijk wat licht geven..
Juist niet gecombineerd (in de zin dat DRL het probleem erger maken). Ik denk niet dat er veel zijn die doelbewust hun lichten niet aansteken omdat ze zelf al DRL hebben. Maar het is eerder omgekeerd: dankzij DRL is het probleem wel iets minder erg dan vroeger.
Laatst gewijzigd door Tomby op 03 dec 2021, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De verbeterde LED straatverlichting zit daar misschien ook voor iets tussen.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Tomby schreef:
tdemeyer schreef:Gecombineerd met het feit dat bij sommige auto's de DRL's al redelijk wat licht geven..
Juist niet gecombineerd (in de zin dat DRL het probleem erger maken). Ik niet dat er veel zijn die doelbewust hun lichten niet aansteken omdat ze zelf al DRL hebben. Maar het is eerder omgekeerd: dankzij DRL is het probleem wel iets minder erg dan vroeger.
Wat ik bedoel (en misschien begrijp ik je reactie wat verkeerd): Er zijn nogal wat chauffeurs bij wie het belletje niet (meer) gaat rinkelen dat ze zonder normaal licht rijden, omdat die DRL's van hun auto dermate veel licht geven dat ze de indruk hebben dat ze wél met licht rijden. (en eerlijk is eerlijk: het is zelf ook al eens voorgevallen). Voor wat de voorkant betreft (en het tegemoetkomend verkeer) is rijden met DRL op zich beter dan helemaal geen lichten, maar ik ben recent bijna achter op een auto geknald omdat die vermoedelijk enkel op DRL rondreed en dus geen achterlichten aan had staan!.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

tdemeyer schreef:Wat ik bedoel (en misschien begrijp ik je reactie wat verkeerd): Er zijn nogal wat chauffeurs bij wie het belletje niet (meer) gaat rinkelen dat ze zonder normaal licht rijden, omdat die DRL's van hun auto dermate veel licht geven dat ze de indruk hebben dat ze wél met licht rijden. (en eerlijk is eerlijk: het is zelf ook al eens voorgevallen). Voor wat de voorkant betreft (en het tegemoetkomend verkeer) is rijden met DRL op zich beter dan helemaal geen lichten, maar ik ben recent bijna achter op een auto geknald omdat die vermoedelijk enkel op DRL rondreed en dus geen achterlichten aan had staan!.
Ah ok, had je verkeerd begrepen. Dat zou inderdaad kunnen verklaren waarom iemand 's nachts zijn lichten vergeet aan te doen. Alhoewel auto's met DRLs wellicht allemaal ook een lichtsensor hebben.
Het probleem is veeleer, zoals je zelf al aanhaalde, wanneer het schemer is of door weer de zichtbaarheid beperkt is, want vaak zal een lichtsensor dan denken dat er genoeg licht is. Op mijn Mercedes gaan de lichten overigens ook automatisch aan op basis van de regensensor, wat mij een heel goed idee lijkt.
En zoals je zegt, zeker op snelwegen met hevige regenval is geen licht levensgevaarlijk omdat je de auto voor je pas heel laat ziet dan. Er zijn dan overigens vrij weinig automobilisten die dan hun mistlichten aan zetten, maar dan zie je ook soms een enkeling die niet eens zijn lichten aan heeft.

Maar zoals ik zei, is het volgens mij ook een teken van gewoon totaal met je gedachten niet bij het autorijden/verkeer te zitten. Als je iedereen met licht ziet rijden, moet toch snel je frank vallen als je zelf zonder rijdt ?


Nu we het toch over ergernissen over automobilisten hebben : GSM gebruik, en dan niet in het minst van chauffeurs in dikke bakken waarvan je gewoon zeker mag zijn dat die gewoon standaard Bluetooth hebben. Vaak zie je het gewoon al van op een afstand dat iemand aan het GSM'en is... hun rijvak niet kunnen houden, middenvak blijven rijden, ineens opvallend trager beginnen rijden...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

PX-decoder gaan inleveren na telefonisch advies helpdesk. Blijkt dat ze al jaren geen decoders meer hebben in de winkels :bang:

Gelukkig behulpzame medewerker die mij een nieuwe decoder V7 heeft besteld, deze zou dinsdag moeten arriveren. Mijn abo omgezet naar flex -6 EUR maar dat valt nog af te wachten als de factuur effectief hier is.

Fiber zou voor eind februari zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

decat schreef:
heist_175 schreef:maar ook wandelaars die 's morgens vroeg of 's avonds laat de hond uitlaten in een beperkt verlichte omgeving, liefst in een zwarte jas ofzo. Zonder reflecterende vest etc.
Sommigen willen blijkbaar echt platgereden worden.
En waar wandelen die dan?
Gewoon op straat. Er zijn massa's wegen zonder voetpad en zonder fietspad.
Of op het fietspad en ook als ik aan het fietsen ben, zie je hen niet.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ik eb bandaag al brie keer in mijn blip bebeten gobberdomme :smash2:
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

GoogleTV toegekomen, opgezet, configuratie gestart. WiFi direkt gevonden en verbonden, mooie snelheid, update binnengetrokken en geïnstalleerd, reboot..............."Kan netwerk niet vinden" :bang:

EDIT : stroom er even af, en dan connectie, maar ipv 250/150 amper 50/30, pfffft
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

heist_175 schreef: Gewoon op straat. Er zijn massa's wegen zonder voetpad en zonder fietspad.
Of op het fietspad en ook als ik aan het fietsen ben, zie je hen niet.
Ben dagelijks een uur tot anderhalf uur met de hond wandelen en heb nooit licht mee. En ja, met een donkere jas en een bijna zwarte hond. :lol: Op het stuk waar er geen voetpad is lopen we op de berm. Is er enkel een fietspad lopen we in tegengestelde richting. Komt er een fietser af zetten we ons aan de kant, ook overdag. Door net zoals met de wagen op alles te anticiperen is verlichting niet echt nodig.

tdemeyer schreef: Met dank aan die automatisch aanspringende lichten... Als die dan eens per ongeluk op manueel staan, of de omstandigheden zijn niet van dien aard dat er strikt gezien onvoldoende licht is (mist!!) dan ontbreekt bij veel bestuurders tegenwoordig de reflex om hun lichten aan te steken.. Gecombineerd met het feit dat bij sommige auto's de DRL's al redelijk wat licht geven..
De automatische lichten is inderdaad een oorzaak, denk ook dat het continu verlichte instrumentenpaneel bij veel wagens onder de oorzaken valt. Vroeger stak je de lichten aan en ging het paneel mee aan. Tegenwoordig is dat paneel continue verlicht en geeft de indruk dat de lichten aanstaan terwijl dat niet het geval is.


Hier staan de lichten altijd aan, dag en nacht.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

€1600 aan frauduleuze boekingen (in Braziliaans real) op mijn AmEx kaart, die al 3 jaar niet geactiveerd in de schuif ligt te niksen.
Op mijn vraag hoe het kan dat er boekingen gebeuren op een geblokkeerde kaart, kon de AmEx support niet antwoorden.
AmEx heeft de bedragen al gecrediteerd overigens, dat zou er nog aan moeten mankeren.

Met Mastercard/VISA al duzend echte transacties gedaan en nog nooit een fraudegeval gehad.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

decat schreef: Ben dagelijks een uur tot anderhalf uur met de hond wandelen en heb nooit licht mee. En ja, met een donkere jas en een bijna zwarte hond. :lol: Op het stuk waar er geen voetpad is lopen we op de berm. Is er enkel een fietspad lopen we in tegengestelde richting. Komt er een fietser af zetten we ons aan de kant, ook overdag. Door net zoals met de wagen op alles te anticiperen is verlichting niet echt nodig.
Dat is dus de verkeerde ingesteldheid, vind ik. Je kan niet op alles anticiperen.
Bijv. jij loopt op de berm. 2 wegens gaan elkaar kruisen. 1 wagen moet uitwijken (schrikt van een overstekend konijn, of een fietser die valt) naar het midden van de weg. De andere wagen moet ook uitwijken, enige mogelijkheid is de berm.
Als die chauffeur jou niet eerder gezien heeft - en die kans is in deze donkere tijden erg groot als jij donker gekleed rondloopt - dan kan hij geen rekening houden met het feit dat jij net daar staat.

Jouw anticipatievermogen als mens is beperkt. Niemand kan op ALLES anticiperen. De mens heeft geen omnidirectioneel zicht, gehoor is onvolledig (omgevingsgeluiden beperken ons) - laat staan dat je op elk moment van de dag 100% alert kan zijn.

Als je je in het verkeer begeeft, zorg dan dat je zichtbaar bent. Dat is altijd regel nummer 1. Voor wagens en fietsers is dat verplicht. Voor voetgangers jammer genoeg niet, daar rekent men op gezond verstand. Maar niet iedereen heeft dat dus.


Dus ik sluit me hierbij aan: dit is ook voor mij een extreme frustratie.

Vorige week nog: donker, regen, drukke nauwe straat waar het al erg nipt kruisen is (en de meesten rijden daardoor al gelukkig trager). Een dame, volledig donkere kleren, stond op mijn rijrichting op de baan naast haar even donkere wagen. Net op het moment dat ik een wagen kruis, trekt die haar portier open om in te stappen.
Wanneer denk je dat ik die gezien heb ? Pas op moment dat haar portier open ging, op misschien 5 meter voor mij, dus veel te laat om uit te wijken.

Had ik moeten uitwijken voor de tegenligger, dan lag die dame nu minstens in het ziekenhuis. Gewoon omdat ze totaal onzichtbaar was !
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, mensen zijn enkel met zichzelf bezig en te weinig bewust van andere deelnemers in het verkeer. Deuren open zwieken zonder te kijken, elke rit opnieuw kom je het tegen. En inderdaad, loop je in het donker doe dat dan niet volledig in het zwart. Bovendien kan je je GSM ook eens nuttig gebruiken door hem als een lamp signalen te geven aan anderen.

Ik moet door een straat van 400 meter (zone 30) zonder voet of fietspad. In de winter moet ik bijna dagelijks in de berm springen of je bent aangereden. Ik draag reflecterende banden en sein met GSM maar sommigen lijken haast te slapen achter hun stuur ofwel weigeren ze aan de kant te gaan bij een tegenligger. Sommigen redeneren van beter een voetganger wegmaaien dan op de tegenligger te botsen. Dat er ook zoiets als een rem bestaat komt bij hen totaal niet op. Het toppunt is dat als je dan gebaart dat ze wat rustiger mogen zijn, ze uit de lucht gevallen komen.

De vergrijzing speelt daarbij ook een rol want vaak zijn het mensen waarvan ik denk dat ze nooit nog een rijbewijs zouden halen als ze het destijds niet gewoon mochten afhalen zonder examen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

didi79 schreef:Voor wagens en fietsers is dat verplicht. Voor voetgangers jammer genoeg niet, daar rekent men op gezond verstand. Maar niet iedereen heeft dat dus.
Dus jij hebt, wanneer je te been bent, altijd verlichting bij ? (en dan heb ik niet over het led licht op een smartphone)
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

decat schreef: Dus jij hebt, wanneer je te been bent, altijd verlichting bij ? (en dan heb ik niet over het led licht op een smartphone)
Neen, maar als ik in het donker wandel, dan zorg ik dat ik toch op één of andere manier zichtbaarder ben. Ik ga niet als een dief in de nacht door het donker (I would als ik iets te verbergen had).
Same reason waarom ik aan mijn kinderen leer om een hesje aan te doen als ze naar school stappen of fietsen.

Als je met je hond gaat wandelen, dan is dat geen ongeplande verplaatsing. Dus je kan je daarop voorzien, op dezelfde manier als zorgen dat je je hond ook mee hebt, evt. zijn leiband aandoet, dat je je sleutels wel mee hebt enz.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als ik vanaf schemerdonker (dat is nu al +/- 16u) buiten ga is dat met verlichting en/of fluo+reflecterende vest.
Ik loop om 5u 's morgens met reflecterende vest en een licht vooraan en achteraan.
Dat kost vrijwel niets en red misschien mijn leven :).

De kinderen fietsen ook met een reflecterend zeil over hun boekentas én met automatische verlichting (naafdynamo + batterijen).
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Ik heb in al mijn jassen en de plek voor mijn sleutels zo'n reflecterend band voor op je bovenarm die licht geeft. Dus heb die altijd bij. En ook fietslichten die ik als pilamp gebruik, op de plek van mijn sleutels.

In de stad is dit minder nodig, maar vanaf dat je er al juist buiten bent geeft mij dat een gemoedsrust. En ook de chauffeurs worden er rustig door, ze verschieten niet door opeens een mens te zien die ze niet eerder zagen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Tomby schreef:Donkere en natte dagen. En toch minstens 1 op 5 fietser zonder licht :roll: . In 'mijne' tijd hadden we nog een klein excuus met dynamo's die begonnen te slippen over natte banden, maar LED lichtjes vandaag zijn gewoon goedkoper dan dynamos toen en heb je gewoon 's anderdaags in huis...
Ik ben op zoek naar van die volledig reflecterende jassen. Ik heb al enkele dragers ervan gevraagd waar ze die kochten en telkens bleken die uit Frankrijk te komen.
Heeft iemand een idee waar je die in België kan kopen?
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 820
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Victory Not Vengeance
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

R2D2 schreef: ...telkens bleken die uit Frankrijk te komen.
De gele hesjes hé :D
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Volledig reflecterende jassen zou ik niet aanraden, voor een automobilist is het dan totaal niet duidelijk dat er daar iemand loopt.
Een bewegende streep (of meerdere strepen) is veel duidelijker dan een reflecterend onbestemd vlak.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb een lampje in mijn zak dat ik met een knop kan bedienen. Eigenlijk is dat gewoon een fietslampje. Je kan dat laten schijnen, flikkeren op diverse snelheden... Dat trekt zeer goed de aandacht maar een GSM werkt ook wel. Je ziet direct dat men het lampje opmerkt en bijstuurt of snelheid mindert. Beweeg ook met de lamp zodat het inderdaad duidelijk is dat het geen vast voorwerp is maar een bewegende bron. Als ze niet reageren zet ik het op max en schijn recht naar de chauffeur, dat heeft altijd al gewerkt :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Pff, ik kan maar moeilijk wennen aan mijn nieuwe Samsung S21 (mijn eerste Samsung phone ook). Ik slaag er zelfs niet eens in om een gesprek op te nemen ! Ik krijg een scherm met de groene en rode knoppen maar als ik daarop klik, komt er gewoon een groter wordende cirkel en gebeurt er voor de rest niets.
Zal wel een gevalletje RTFM zijn, maar gewoon telefoon opnemen zou toch gewoon straightforward moeten zijn !
EDIT: inderdaad RTFM : "Answering a call. When a call comes in, drag outside the large circle." pfff :p
Laatst gewijzigd door Tomby op 07 dec 2021, 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Decoder V7 ontvangen maar bij installatie kodi kan je bij apps als VRTnu geen @ ingeven waardoor je dus niet kan inloggen :bang:

VrtNu app via android store gaat gelukkig wel. Bij VTM werkt mijn paswoord dan weer niet.

Nog eentje, mijn oude decoder was aan Bose 123 gekoppeld met cinch-kabels (rood/wit). Die aansluiting zit niet meer op de V7. Iemand een oplossing?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 22 keer

Tomby schreef:Pff, ik kan maar moeilijk wennen aan mijn nieuwe Samsung S21 (mijn eerste Samsung phone ook). Ik slaag er zelfs niet eens in om een gesprek op te nemen ! Ik krijg een scherm met de groene en rode knoppen maar als ik daarop klik, komt er gewoon een groter worden cirkel en gebeurt er voor de rest niets.
Zal wel een gevalletje RTFM zijn, maar gewoon telefoon opnemen zou toch gewoon straightforward moeten zijn !
Duwen en buiten de cirkel slepen.
Is om te voorkomen dat je per ongeluk opneemt of neerlegt terwijl je gsm vastneemt of uit zak haalt.
Lijkt me op alle toestellen (ook iphone) te zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Hakki schreef:Duwen en buiten de cirkel slepen.
Is om te voorkomen dat je per ongeluk opneemt of neerlegt terwijl je gsm vastneemt of uit zak haalt.
Lijkt me op alle toestellen (ook iphone) te zijn.
Thanks, had het ondertussen gevonden in de handleiding. Maar is zeker niet met alle telefoons zo. Bij mijn OnePlus 3 was dat niet zo, al denk ik nu wel dat er pijltjes kwamen die toonden waar je naartoe moet slepen. (Best raar, heb dat toestel >5j gehad en ben nog niet zeker hoe ik juist telefoon opnam :D).
En bij de iPhone X van mijn vrouw is het ook niet zo. Daar is het zelfs gewoon op de knop drukken, zonder slepen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”