decat schreef:
Ben dagelijks een uur tot anderhalf uur met de hond wandelen en heb nooit licht mee. En ja, met een donkere jas en een bijna zwarte hond.
Op het stuk waar er geen voetpad is lopen we op de berm. Is er enkel een fietspad lopen we in tegengestelde richting. Komt er een fietser af zetten we ons aan de kant, ook overdag. Door net zoals met de wagen op alles te anticiperen is verlichting niet echt nodig.
Dat is dus de verkeerde ingesteldheid, vind ik. Je kan niet op alles anticiperen.
Bijv. jij loopt op de berm. 2 wegens gaan elkaar kruisen. 1 wagen moet uitwijken (schrikt van een overstekend konijn, of een fietser die valt) naar het midden van de weg. De andere wagen moet ook uitwijken, enige mogelijkheid is de berm.
Als die chauffeur jou niet eerder gezien heeft - en die kans is in deze donkere tijden erg groot als jij donker gekleed rondloopt - dan kan hij geen rekening houden met het feit dat jij net daar staat.
Jouw anticipatievermogen als mens is beperkt. Niemand kan op ALLES anticiperen. De mens heeft geen omnidirectioneel zicht, gehoor is onvolledig (omgevingsgeluiden beperken ons) - laat staan dat je op elk moment van de dag 100% alert kan zijn.
Als je je in het verkeer begeeft, zorg dan dat je zichtbaar bent. Dat is altijd regel nummer 1. Voor wagens en fietsers is dat verplicht. Voor voetgangers jammer genoeg niet, daar rekent men op gezond verstand. Maar niet iedereen heeft dat dus.
Dus ik sluit me hierbij aan: dit is ook voor mij een extreme frustratie.
Vorige week nog: donker, regen, drukke nauwe straat waar het al erg nipt kruisen is (en de meesten rijden daardoor al gelukkig trager). Een dame, volledig donkere kleren, stond op mijn rijrichting op de baan naast haar even donkere wagen. Net op het moment dat ik een wagen kruis, trekt die haar portier open om in te stappen.
Wanneer denk je dat ik die gezien heb ? Pas op moment dat haar portier open ging, op misschien 5 meter voor mij, dus veel te laat om uit te wijken.
Had ik moeten uitwijken voor de tegenligger, dan lag die dame nu
minstens in het ziekenhuis. Gewoon omdat ze totaal onzichtbaar was !