Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef:heb je nu iets goeds gedaan voor de economie of het welzijn?
Het Sportpaleis heeft de pech gehad dat het als zondebok genomen werd in de schooldiscussie, onder meer door Weyts z'n one-liners (de Ikea kan daar ook van meespreken). De evenementensector heeft gelijk als ze zeggen dat ze deze keer wel heel hard geviseerd werden, maar de maatregelen die gisteren inzake evenementen genomen zijn, zijn m.i. wel terecht.

En het bespaart ons tenminste een hoop "scholen dicht maar sportpaleis mag wel doorgaan schande!!1!", alsof pret en ontspanning in donkere dagen plots geen plaats meer mogen krijgen als de scholen dicht zijn :roll:.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef:
en wat met patiënten met longproblemen? mogen die niet verwachten dat al hun dokters en verpleegsters gevaccineerd zijn?
Voor mijn part mogen die vannalles verwachten, maar gevaccineerd of niet gevaccineerd zal waarschijnlijk het minste van hun zorgen zijn.
Wat denk je dat die longpatienten het liefst aan hun bed zien staan ? Een gevacineerde met nietszeggend cst tiketje of een nietgevaccineerde die zich 3 keer op een week laat testen ?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik mis toch een beetje kritische journalistiek tegenwoordig. Waarom niet eens in 10 volle volkscafés incognito plaatsnemen met camera en CO2-meter en tonen hoe het er aan toe gaat, idem voor events enzo. Ik denk dat er veel zou duidelijk worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

NuKeM schreef:Helaas, Vandenbroucke ziet er blijkbaar alvast geen probleem in om 5-jarigen te vaccineren en heeft zijn dosissen al gekocht (zonder even te wachten op het advies van de Hoge Gezondheidsraad en van het Comité Bio-Ethiek, maar ja, formaliteit waarschijnlijk).
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 51216.html

Ik betwijfel of veel ouders hier voor staan te springen in de wetenschap dat kinderen amper last hebben van het huidige virus en het vaccin nieuw is. Maar dat zien de politiekers al komen en ze schermen al met solidariteit met de zwakkeren etc.
Solidariteit met de kinderen is al lang zoek, dus nee, dank u.
Het is altijd iets. Als ze niet gekocht zouden zijn kan men zeveren dat men niet snel genoeg handelde :roll:

Die vaccins zijn elders al getest en gezet, net zoals de mondmaskers ook al elders veel jonger gebruikt worden. We zitten met een tijdsdruk want elke dag is x doden erbij.

En solidariteit werkt enkel als het in 2 richtingen gaat. De kinderen krijgen door de problemen schoolachterstand. Bovendien kunnen kinderen er ook ziek van worden en zelfs sterven, hun kansen liggen gewoon beter. Kinderen moeten dus ook solidair zijn, net als van iedereen gevraagd wordt. Dat is niet enkel in anderen hun voordeel maar ook in hun eigen voordeel. Zieke ouders is niet positief voor de kinderen, dode ouders nog minder, dode grootouders ook niet echt en zieke leerkrachten ook niet.

Ik heb de principieel ongevaccineerden al egoïsten genoemd en dit is exact de reden waarom. Men wil dat men rekening houdt met hun maar zelf wensen ze geen rekening te houden met anderen. Dat ze zichzelf in de voet schieten gaat er niet eens in, pas als ze op IC liggen gaan bij sommigen een lampje branden.
NuKeM schreef:Als blijkt dat over een aantal maanden de nieuwe variant dominant wordt/is en de huidige vaccins er miniem pak op hebben, ga ik denk ik mijn booster prik ook links laten liggen, soort van protest. Misschien niet het slimste dat ik kan doen, maar ik ben het beu.
Proficiat, omdat je iets beu bent ga je maar wat domme dingen doen :roll:
Wie is het niet beu? Iedereen is het beu. Deze crisis blijft aanslepen omdat men steeds toegeeft aan mensen die het beu zijn. Mensen die geen maatregelen meer willen, geen telewerk, geen beperking van contacten, geen mondmasker,... Het is net omdat men veel te laks is dat het blijft duren en iedereen het beu is. Ik ben dat gezaag ook beu en daarom pleit ik voor veel dwingendere maatregelen. Iets anders gaat er toch niet in. Gezond verstand? Welk?

Veel succes met uw protest dat naast uzelf ook anderen in de miserie zal houden, maar ja, we zijn het beu en dan moeten we onze goesting krijgen.

En dat GEMS niet aan economische of maatschappelijke kosten denkt is ook twijfelachtig. Ik vind dat je in bijna elk voorstel een afweging ziet. Het is trouwens ook MAAR een advies, de politiek beslist. We kunnen toch na 4 cycli besluiten dat we veel beter af waren als de politici zo streng geweest was als ze voorstelden ipv telkens te veel en te hard te lossen.

En de verkiezingen? Op wie ga je stemmen dan? Voor VB is de oplossing gewoon moslims, Walen en zwarten uitroeien en we zijn klaar en als het niet werkt zijn we er toch vanaf. Dat is een oplossing? Van die mannen hoor je niets anders dan afbreken en populistische praat terwijl ze wel de betoging gekaapt hebben. Dan heb je nog PVDA, die zouden wel streng zijn maar ik denk dat je het dan nog veel rapper beu zal zijn :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

NuKeM schreef:Ik mis toch een beetje kritische journalistiek tegenwoordig. Waarom niet eens in 10 volle volkscafés incognito plaatsnemen met camera en CO2-meter en tonen hoe het er aan toe gaat, idem voor events enzo. Ik denk dat er veel zou duidelijk worden.
Zo kan je ook beginnen in de winkels om te kijken of de maatregelen nog wel nageleefd worden, en bij de mensen thuis voor de contactbubbels indertijd.

Daarin zit net de meerwaarde van maatregelen als het schorsen van het contactonderwijs: dit wordt sowieso opgevolgd, EN het zorgt ervoor dat nog een andere belangrijke - telewerk - ook meer opgevolgd wordt, EN het zorgt ook nog een voor een mindere bezetting op het OV. Tel uit je winst.

Daartegenover staat dan weer dat sommige ouders het aangeboden verlof weigeren op te nemen en hun kind ergens dumpen, opvang of grootouders, om naar het kantoor te kunnen gaan, maar we weten uit vorige ingrepen - toen er zelfs nog geen verlof was - dat de winst door deze maatregelen nog altijd vele malen groter is dan het verlies. Perfecte maatregelen bestaan niet tenzij je doet als China, je gaat altijd mensen hebben die menen dat de regels of het gezond verstand op hen niet van toepassing zijn.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb geen probleem met maatregelen, ook niet in het onderwijs, maar ik heb wel een probleem met het in het wild schieten zoals men dat nu doet, want ook daar vallen slachtoffers door.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik denk dat de berichten in de pers dat we mogelijks al over de piek in besmettingen heen zijn, sommigen regionale ministers hebben doen concluderen dat ze geen échte maatregelen meer hoeven te nemen.
Dat we dus de omikronvariante tegemoet zeilen met een IC die net niet overbelast is, gaan we ons nog beklagen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

wied schreef: ...dat 50 procent op IC en in de ziekenhuizen mensen zijn die zich niet willen laten vaccineren...

Is dat zo, is daar al een sluitend bewijs van geleverd!?
Als experten als Van Gucht e.a. dat zeggen, alsook artsen vanuit ziekenhuizen, dan ga ik er niet vanuit dat ze dit zeggen om te polariseren hé.

Maar het staat iedereen vrij om dat niet te geloven.

Dat een land als Duitsland (en alsmaar meer landen) PRO verplichte vaccinatie zijn, kunnen wjj als amateur-virologen belachelijk vinden, maar die hebben ook verstandige experten en gaan ook niet over één nacht ijs.

BTW de staten waar in de VS corona nog het hevigst woedt zijn niet (of wél?) toevallig dd Trump staten waar anti vaxers in dd meerderheid zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

NuKeM schreef:Ik heb geen probleem met maatregelen, ook niet in het onderwijs, maar ik heb wel een probleem met het in het wild schieten zoals men dat nu doet, want ook daar vallen slachtoffers door.
Dat is nu net het probleem, iedereen vindt zichzelf het wild waarop geschoten wordt en zou liever hebben dan men op anderen schiet.

Regels die beter werken zouden veel en veel strenger zijn en uzelf en anderen gewoon nog harder treffen, ik hoop dat u dat beseft.

Het is een redenering die je vaak ziet passeren. Men zal zelf wel beslissen wat nodig en verstandig is terwijl alles er op wijst dat gezond verstand zeldzamer is dan een albino sneeuwvos met 5 poten in Vlaanderen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

CCatalyst schreef:
1207 schreef:heb je nu iets goeds gedaan voor de economie of het welzijn?
Het Sportpaleis heeft de pech gehad dat het als zondebok genomen werd
neen, het is net het symbool van het Belgisch beleid
vaccinatieplicht en het gaat door
vroeg genoeg naar experten luisteren en eht gaat waarschijnlijk door
op tijd afblazen en de verliezen blijven beperkt.
...
studio100 kon niet afblazen want dan is er geen schadeloosstelling. Dewever wou het ook neit afblazen want die wou neit dat de stad moest betalen.
de mensen op ic laten blijkbaar iedereen op die moment koud

7 regeringen, 12 partijen en dan krijg je dus een koehandel, elke keer opnieuw en opnieuw waar men vooral machtsspelletjes speelt
na 4 golven zou men toch weten dat je niet op de cijfers op ic moet afgaan maar op de huisartsen.
trekken die aan de bel dan weet je dat het 2 à 3 weken later in de klinieken begint, gelijk een zwitsers uurwerk

overla zie je al maanden dat mondmaskers bij kinderen werken, nog steeds is dat in ons landje blijkbaar kindermishandeling vd ergste soort.
zelfs studio100 heeft nog geen reeksen mondmaskers met k3 uitgebracht om daar poen te scheppen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

2 Nijlpaarden in de Zoo van Antwerpen hebben ook positief getest...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Regels die beter werken zouden veel en veel strenger zijn en uzelf en anderen gewoon nog harder treffen, ik hoop dat u dat beseft.
Jazeker, moest het duidelijk zijn dat die maatregelen effect hebben dan voer ik ze ‘met plezier’ uit. Nu ziet iedereen met een greintje verstand dat het niet veel/genoeg zal uitmaken, kosten baten zeg maar.
Het hoofdprobleem blijft imo ook de aard van de mens die de kantjes er van af wil blijven lopen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Ik denk dat de berichten in de pers dat we mogelijks al over de piek in besmettingen heen zijn, sommigen regionale ministers hebben doen concluderen dat ze geen échte maatregelen meer hoeven te nemen.
Het is inderdaad zeer verontrustend hoe onze politiekers hiermee omgaan... het zal weer het zoveelste (catastrofale) excuus zijn om niets te moet doen behalve wat rommelen in de marge (het absurde is dan dat binnen speeltuinen tot eind januari dicht moeten terwijl scholen nog rustig twee weken mogen openblijven :eek: ).

Schuldig verzuim eerste klas noem ik dat :bang:
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Dizzy schreef: Die vaccins zijn elders al getest en gezet, net zoals de mondmaskers ook al elders veel jonger gebruikt worden. We zitten met een tijdsdruk want elke dag is x doden erbij.
Tussen 1/12/2020>28/02/2021 waren er voor Pfizer 42086 gerapporteerde bijwerkingen.
Onder die 42k zitten 1223 overlijdens. Ze waren van plan deze cijfers 55 jaar lang geheim te houden. Een rechter in de US heeft daar onlangs anders over beslist. De docs komende van Pfizer zijn online terug te vinden.

Een voedselproduct met zo'n hoog aantal overlijdens zou trouwens onmiddellijk uit de handel worden genomen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

petrol242 schreef:2 Nijlpaarden in de Zoo van Antwerpen hebben ook positief getest...
Steken ze die ook een stok in de neus?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:Steken ze die ook een stok in de neus?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211203_98017636
‘De dieren proestten wat snotjes uit, die ik uit voorzorg op bacteriën liet testen’, zegt dierenarts Francis.
Nee dus.
Ze schrapen hun snot van de grond en die (emmers? :-D ) laten ze dan testen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

petrol242 schreef:2 Nijlpaarden in de Zoo van Antwerpen hebben ook positief getest...
Op wat gaan we het steken ? Niet gevaccineerd, geen afstand gehouden of te lang aan den toog gehangen ?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Spuitjes waren te klein. :angel: :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nijlpaarden zijn notoir antivaxer :bdaysmile: .
Of was het omgekeerd?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik hoop dat die beestjes er niet te veel last van hebben.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

petrol242 schreef:2 Nijlpaarden in de Zoo van Antwerpen hebben ook positief getest...
Wacht maar tot die op intensieve zorgen belanden. Hoeveel bedden gaan die niet innemen? :lol:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ja ja, "toevallig" zaten die eerste omikroeners op een vliegtuig uit Egypte en "toevallig" waren het natuurlijk "nijl" paarden.... Ik zweer het u, toeval bestaat niet.
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

koenraaddeconinck schreef:
iceke schreef:
koenraaddeconinck schreef: Daar zitten veel gronden van waarheid in maar verplichting een "averechts effect". Bij mij zouden de weigeraars zonder medische reden er minder goed van afkomen:
1. schriftelijk bevestigen dat je vaccinatie weigert
2. indien covid-gerelateerde zorg nodig = integraal zelf betalen, ook de mogelijks jarenlange noodzakelijke post-covid zorg en zorg ingevolge eventuele verwikkelingen (amputaties, transplantaties, respiratoire ondersteunging en revidatie, etc. etc.).
3. indien niet covid-gerelateerde zorg nodig, OK maar altijd prioriteit aan gevaccineerde patiënten ...
De politici sch*** in hun broek natuurlijk als ze dergelijke beslissing moet nemen want de stemmekes en de zakkenvullerij en alles wat eraan gerelateerd is, niet waaar.
Joseph Goebbels zou trots op u geweest zijn !

Dus een niet gevaccineerde leukemie patient kan maar wat wachten in 't voordeel van een gevaccineerde als het over een stamceltransplantatie gaat ?

Echt.. Mensen als u zijn om te kotsen.. Ik heb er ondertussen geen andere woorden voor.
Laatst gewijzigd door 680x0 05 dec 2021, 01:01, in totaal 1 gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

decat schreef: Tussen 1/12/2020>28/02/2021 waren er voor Pfizer 42086 gerapporteerde bijwerkingen.

Onder die 42k zitten 1223 overlijdens. Ze waren van plan deze cijfers 55 jaar lang geheim te houden. Een rechter in de US heeft daar onlangs anders over beslist. De docs komende van Pfizer zijn online terug te vinden.
Enig idee hoeveel vaccins er wereldwijd al zijn ingespoten ?

Wellicht niet ? Misschien eens uitrekenen hoeveel 1 223 overlijdens zijn op 8,06 miljard prikken, wereldwijd uitgedeeld (alle vaccins samen).

Denk dat de kans groter is dat je sterft bij een vliegtuigcrash dan door een covid vaccin.

BTW wie al eens besmet was, blijkt vatbaarder voor de omikron-variant.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211204_93217864

Een eerste wetenschappelijke studie toont dat wie eerder al besmet is geraakt, aanzienlijk minder bescherming geniet tegen de omikron­variant dan tegen oudere varianten...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Je moet je niet zo focussen op de bijwerkingen Phil, focus op de werking :angel:

Ik zal ze nog eens posten :
De vaccinatie kaart, wat valt er op ?
Afbeelding

De incidence kaart, wat valt er op ?
Afbeelding

Als dat niet duidelijk genoeg is voor jou, wil Sciencano het ook nog eens in een grafiekje gieten.

Afbeelding


owja, voor alle duidelijkheid, zo had dit grafiekje eruit gezien als vaccins WEL werkten :bang: :bang: :bang:
Afbeelding


We hebben een vaccinatiegraad van >75% en toch worden er meer mensen ziek dan met een vaccinatie graad van 0....blijven doorduwen heeft geen enkel nut...zelfs het kleinste kind ziet dat.
Chroma
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 nov 2021, 12:31

Het is een én én verhaal

En vaccineren (want milder ziektebeeld)

En maatregelen treffen (want ook gevaccineerde zijn verspreiders)

Maar onze politiekers zijn meer bezig met hun ideologie dan met pandemie…
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

phil48 schreef:Enig idee hoeveel vaccins er wereldwijd al zijn ingespoten ?

Wellicht niet ? Misschien eens uitrekenen hoeveel 1 223 overlijdens zijn op 8,06 miljard prikken, wereldwijd uitgedeeld (alle vaccins samen).
Je neemt toch nooit die vrijgegeven cijfers voor absoluut aan?

Die cijfers zijn afkomstig uit landen waar alles netjes gedocumenteerd en opgeslagen werd, zoals hier in de zorg.
In de meeste armere landjes met een minder gedocumenteerd zorgsysteem (en dat zijn er véél) gaat iemand die bijwerkingen vertoont nooit een vinkje krijgen naast zijn naam. Denk maar aan Afrika, Z-Amerika,...

Ik schrijf nu niet dat deze uitgebrachte cijfers zorgwekkend zijn. Anders maakt men hier meteen een antivaxxer van mij.
Maar in realiteit, verdrievoudig die cijfers aan overlijden ten gevolge van het vaccin toch maar ...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

timmermc schreef: Ik schrijf nu niet dat deze uitgebrachte cijfers zorgwekkend zijn. Anders maakt men hier meteen een antivaxxer van mij.
Maar in realiteit, verdrievoudig die cijfers aan overlijden ten gevolge van het vaccin toch maar ...
Die cijfers zijn ook niet zorgwekkend, net zoals het dodencijfer van covid-19 niet zorgwekkend is :angel:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

iceke schreef:We hebben een vaccinatiegraad van >75% en toch worden er meer mensen ziek dan met een vaccinatie graad van 0....blijven doorduwen heeft geen enkel nut...zelfs het kleinste kind ziet dat.
Dat is wel een beetje simpel bekeken.
Waarom simpel?

1) Omdat we een andere variant hebben, die blijkt heel sterk af te wijken van het vorige virus, waarop de vaccins gebaseerd zijn.
2) Omdat we tot voor een paar weken veel minder maatregelen namen dan vóór de vaccinatie.

Vooral dat laatste maakt vergelijken toch wel moeilijker.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

iceke schreef:Die cijfers zijn ook niet zorgwekkend, net zoals het dodencijfer van covid-19 niet zorgwekkend is :angel:
Tis nie meer dan een verkoudheidje toch :banana:

Maar we moeten oppassen, OCAD houd ons in het oog.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

phil48 schreef: Wellicht niet ? Misschien eens uitrekenen hoeveel 1 223 overlijdens zijn op 8,06 miljard prikken, wereldwijd uitgedeeld (alle vaccins samen).
Ik dacht dat het over de Pfizer vaccins ging, maar soit.
phil48 schreef:BTW wie al eens besmet was, blijkt vatbaarder voor de omikron-variant.
Vatbaarder dan wie? Iemand die nog niet besmet is geraakt? Of vatbaarder voor de omicron, want dat zijn we allemaal?
Wie als eens geïnfecteerd is geraakt is goed beschermd tegen de huidige varianten, maar minder tegen de omikron. Het is niet omdat je al eens geïnfecteerd geweest bent dat je plots vatbaarder zou zijn voor de omikronvariant dan wie niet een voorgaande infectie heeft gehad. Ik gebruik ook bewust het woord 'infectie'.
Toch wel een belangrijk verschil denk ik, maar ik denk dat je het laatste bedoelt?

Het onderzoek https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 21266068v2 gaat over herinfectie, besmettingen met een klinisch verloop dus maar niet over de gevolgen van die infectie, de fataliteit. Het kan goed zijn (waarschijnlijk) dat die mensen een mild klinisch verloop kennen en dat wordt ook bevestigd door de eerste berichten uit ZA.

Nu, iemand die al eens een infectie heeft gehad is in aanraking gekomen met meer targets dan iemand die gevaccineerd is. Dus ik vrees een beetje voor de efficiëntie van de vaccins naar transmissie toe. Waarschijnlijk gaan ze nog wel werken tegen covid-19 maar dat is nog niet helemaal duidelijk. Daar zijn ze nog een paar hamsters voor aan het vermoorden.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

ik ken verschillende mensen die werken in de zorg, wat het % en leeftijd berteft,tot ongeveer 60 jaar is het % van niet gevacineerden. groter dan 50% het is pas als de leeftijd v/d patienten boven die leeftijd gaan meetellen (ook de 80-90+)dat men algemeen aan 50% komt heeft men mij duidelijk gemaakt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik veronderstel dat het hier over patiënten gaat? Daar hebben we het hier al eens over gehad. Van horen zeggen... Ik ken ook mensen in de verpleging en die weten zelfs niet altijd de vaccinatietoestand van hun patiënten. De administratie van het ziekenhuis heeft die maar dat wil niet zeggen dat het verplegend personeel die ook heeft.

Het enen ziekenhuis tegen het ander maakt ook soms grote verschillen. Wat we wel weten is dat er zowel gevaccineerden als niet-gevaccineerden in het ziekenhuis liggen en dat die samen een populatie uitmaken. Mensen die covid-19 hebben. De druk in de zorg daardoor heeft meerdere oorzaken en beperkt zich niet alleen tot de vaccinatiegraad van de bevolking. Dat is ondertussen ook al wel duidelijk denk ik.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

boulder schreef: Dat is wel een beetje simpel bekeken.
Waarom simpel?

1) Omdat we een andere variant hebben, die blijkt heel sterk af te wijken van het vorige virus, waarop de vaccins gebaseerd zijn.
2) Omdat we tot voor een paar weken veel minder maatregelen namen dan vóór de vaccinatie.

Vooral dat laatste maakt vergelijken toch wel moeilijker.
Ik weet het Boulder, ik weet het.

1) we hebben een vaccin dat we 3 keer gaan laten inspuiten op 12 maanden tijd, waarvan iedereen weet dat het niet helpt tegen de huidige variant en tegen de variant die aan de deur staat te kloppen...dat is inderdaad "te simpel" om te begrijpen dat dat niet echt de goeie strategie is.
2) We hebben nog nooit de goeie maatregelen genomen, niet met dat handjes wassen, niet met die mondmaskers en niet met die vaccins...Moesten we dat wel gedaan hebben, dan hadden ze nu andere cijfers kunnen voorleggen...of is dat ook te simpel ?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

iceke schreef:
koenraaddeconinck schreef: Ik weet het Iceke, het inzicht is niet aan u besteed dat je zorg niet onbeperkt kunt uitbreiden. Je mag morgen 10.000 bedden meer voorzien.
Wie zal die betalen, samen met alle nodige medische uitrusting? En verder, waar ga je op den duur nog de gek vinden die tegen geldende tarieven nog wil werken in de zorg.
En dient die "onbeperkte zorguitbreiding" dan om iedereen onbeperkt zijn gang te laten gaan onder het motto: "er zijn toch bedden genoeg ..." laat staan dat we het dan hebben over "personeel genoeg".
Dat is niet mijn probleem, niet uw probleem, maar het probleem van de overheid.
Dat is de gemakkelijkheidsoplossing. Er is een probleem: "de overheid" moet dat maar oplossen.
]1. Nog eens de vraag: hoeveel 100en of 1000en euro's aan extra belasting wil je daarvoor ophoesten?
2. Als mensen niet kiezen voor een beroep in de zorg, wat moet de overheid dan doen. Hen verpichten om toch tegen hun zin en voor een lage wedde en zonder extra-legale voordelen, toch die richting uit te gaan? Primo: je bent tegen verplichtingen en secundo: ik zou diegene die elke dag tegen zijn zin gaat werken, niet graag aan mijn bed krijgen. De kwaliteit van uw zorg zal navenant zijn. En het recruteringsbeleid in de zorg is een fenomenaal probleem en idem voor wat het behoud van goede medewerkers betreft.
In de farmaceutische sector, bij orthopedische verstrekkers, bij vestiging als zelfstandige etc. verdienen ze een veevloud van hetgeen een ziekenhuis kan bieden.
3. Nogmaals, dan de investering in bijkomende apparatuur. Wie zal dat betalen?

De overheid dus. OK, maar realiseer je je wel dat de overheid die betaalt = aan jij die betaalt? :bang: Of denk je dat alle steunmaatregelen, kosten voor vaccins en andere kosten door de overheid niet zullen terug gevorderd worden onder de vorm van al dan niet verdoken belastingen.

Laat ons toch eens ernstig blijven ...
iceke schreef:]Om u een idee te geven atm zijn er bij ons op het az 64 bedden leeg(van de 440) omdat het personeel het aftrapt, een burnout heeft en of ziek is (geen covid19 hé, die moeten gewoon komen werken)
Dank u ICEKE: met plaatsvervangende schaamte lees ik uw bericht. Het bevestigt mijn stellingen:
1. inzake de hypocrisie tgo. zorgverstekkers die aanvankelijke "helden" waren (hoe belachelijk dit ook was wegens hypocriet ten top).
2. inzake het feit dat de bevolking ons ziet niet meer als de lakeien van de samenleving maar de slaven die als de heren / dames het vragen opdraven ook al liggen ze zelf mee aan de basis van de huidige situatie door vaccinatie te weigeren, inderdaar en masse naar lichtfestivals te gaan, etc.
3. velen op dit forum hier met grote trom komen verkopen wat er moet gebeuren maar geen snars verstand hebben van "zorg" noch in de praktijk, noch wetenschappelijk. Ik nodig u uit - nogmaals om een 12 u. in beschermingskledij en met masker met te draaien op een covid afdeling, daar al het menselijk leed te aanschouwen van patiënten en omgeving, daar dagelijks voor uw ogen mensen te zien sterven, permanent alert te zijn om op verwikkelingen in te spelen en ja, zelfs mee keuzes te bepalen in de zin van "behandelen we nog voort of niet?", dit in situaties waarin mensen en middelen niet altijd direct navenant aanwezig zijn, etc. etc.
Ik geef velen op dit forum geen 2 jaar vooraleer de burnout een feit is ! Geloof me vrij.
Ik heb voor veel begrip maar dit roept bij walging op en komt neer op het ultiem misprijzen van mensen in de zorg die in uiterst moeilijke omstandigheden, er onder doorgaan. Il faut le faire !

iceke schreef:En wat doet de overheid ? Die gaan de niet gevaccineerde zorgverleners ook nog eens proberen buiten te smijten... morgen staat de zorg in Brussel ramen kapot te smijten en dat zal het ook weer niemand zien aankomen hebben :bang: :bang: :bang:
Ik kan u zeggen mijn vriend dat ik ziekenhuizen ken waar besmette medewerkers zonder symptomen, gewoon verder werken. En dan nog een vraag: wie hier op dit forum met reguliere pathologie (hartfalen, appendix, pneumonie, orthopedisch probleem, ...) zou zich gerust voelen bij het feit dat hij weet dat niet gevaccineerde of besmette zorgverstrekkers, symptoomvrij maar hoe dank ook potentieel drager zijnde of het tout court zijn, aan zijn bed komen staan. Leuk vooruitzicht: u bent opgenomen wegens acuut hartfalen en na 5 of 6 dagen: we hebben nog een kleine surprise extra erbij: door ongevaccineerde hulpverleners hebt u er ook nog covid bij gekregen. Helemaal gratis. :bang: :bang: :bang: :bang:
iceke schreef:We zijn nu 2 jaar bezig... het probleem is er alleen maar groter op geworden.... en dan helpt het echt niet dat je gaat vingerwijzen naar "de vakantie gangers", "de sportpaleizen", "den Brusseleir" of de "anti-vaxxers"...vul zelf maar verder aan hoor, je hebt nog een paar jaar om heel de bevolking minstens 1 keer te schofferen.
Wees gerust Iceke, in het schofferen zal ik u niet meer verslaan. Jij bent erin geslaagd om in enkele zinnen de inzet en toewijding van hulpverleners in deze ^moeilijke omstandigheden, te decimeren en dit wat mij betreft op een onbetamelijke, onmenselijke en zelf heel brutale wijze en dit zonder enige kennis van wat er in de zorg omgaat. Proficiat en bedankt namens alle collega's.

En ... uiteraard blijven we ook zorgen voor anti-vaxxers, "den Brusseleir", "de sportpaleis gangers", de vakantiegangers en diegenen die ons land aan diggelen slaan.

Slaven hebben immers geen recht van spreken. Die moeten alleen werken en uitvoeren en hebben zeker en vast geen recht op "een burnout".

Nen dikken merci. Hopelijk moet die in uw ogen "vadsige hulpverlener", morgen niet springen voor uw leven of dit van één van uw naasten of heb je er één die - ondanks het feit dat hij tegen een burnout aanzit - toch nog maar eens zijn eigen grens probeert te verleggen ten koste van zijn gezondheid ...

Of we maken gewoon een paar koters meer, dan kan er al eens 1tje meer wegvallen....dat hebben we ook eeuwen gedaan, daar hadden we geen dokters of wetenschappers voor nodig... uwen tijd hier op aarde is eindig, leef voor de volle 100%, hoe kort of hoe lang dat ook mag zijn.[/quote]

Finaal toch de ultieme geruststelling: nu kunnen we qua niveau niet meer zaken want dit is al zeeeeeeeeeeeeeeer laag
Laatst gewijzigd door philippe_d 05 dec 2021, 14:15, in totaal 2 gewijzigd.
Reden: vet geschreven tekst is totaal onnodig (hier wordt niet op mekaar "geroepen"
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De cijfers over (on)gevaccineerden in de ziekenhuizen zijn wel duidelijk. Er zijn verschillen qua leeftijd wat logisch is gezien men sowieso veel meer kans heeft op gezondheidsproblemen naarmate de leeftijd hoger is MAAR als je ook rekening houdt met de vaccinatiegraad dan zijn de cijfers overduidelijk. De gevaccineerden zouden de ongevaccineerden met x-keer overtreffen en dat is er niet te zien.

Voor de nieuwe variant hebben we nog niet genoeg gegevens maar wat toch altijd blijft staan als feit is dat zelfs als de vaccins nog maar 5% efficiënt zouden zijn, dat nog altijd 5% beter is dan bij ongevaccineerden.

En dan de valse vergelijking over wie men liever aan het bed heeft als verzorger. Men stelt daarbij dat een gevaccineerde staat tegenover een ongevaccineerde die uiteraard bijna heilig zal verklaard worden :roll: Ondertussen is al gebleken dat mensen de certificaten vervalsen/kopen enz... Straks is er weer een betoging, eens zien hoeveel de regels volgen, als ze niets aan het kapot kloppen zijn. :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik zie eerlijk gezegd niet in waar iceke zorgverleners schoffeert, integendeel hij legt de vinger op de pijnpunten en erkent de problemen met respect voor de mensen (maar niet de overheid) :| misschien lees ik het verkeerd
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

NuKeM schreef:Ik zie eerlijk gezegd niet in waar iceke zorgverleners schoffeert, integendeel hij legt de vinger op de pijnpunten en erkent de problemen met respect voor de mensen (maar niet de overheid) :| misschien lees ik het verkeerd
Nu haak ik helemaal af.

"]m u een idee te geven atm zijn er bij ons op het az 64 bedden leeg(van de 440) omdat het personeel het aftrapt, een burnout heeft en of ziek is (geen covid19 hé, die moeten gewoon komen werken)"

Een tekeningske ga ik u er niet bij maken :bang: :bang: :bang: :bang:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

iceke schreef:1) we hebben een vaccin dat we 3 keer gaan laten inspuiten op 12 maanden tijd, waarvan iedereen weet dat het niet helpt tegen de huidige variant en tegen de variant die aan de deur staat te kloppen...
Dat is dus gewoon onwaar.
Die vaccins beletten niet dat je besmet geraakt, ze verkorten wel de tijd waarin je besmettelijk bent, en ze beperken het aantal zieken en sterfgevallen, ze bleken ook te beschermen tegen de Deltavariant.
Bij Omikron moet het nog uitgezocht worden, maar daar lijkt het minder evident omdat er zoveel mutaties zijn.
Je kunt nu denken dat dat niet klopt, omdat je vergelijkt met de vorige periode, maar toen zaten we met veel meer beperkende maatregelen.
iceke schreef:dat is inderdaad "te simpel" om te begrijpen dat dat niet echt de goeie strategie is.
Het is altijd makkelijk om te zeggen dat iets niet goed is, het is heel wat moeilijker om te zeggen wat dan wel de juiste strategie is.
Gestapopolitiek zoals in China?
Bij een paar gevallen een hele stad afsluiten?

Het virus zomaar zijn gang laten gaan?
Denk je dat het dan niet zal muteren?

Ik heb het al gezegd: we zitten in een wapenwedloop met het virus, en we kunnen die niet winnen.
We kunnen alleen de gevaarlijke varianten bestrijden (met vaccinatie en maatregelen), en hopen dat er een milde variant dominant wordt.
We kunnnen de wedloop niet winnen omdat het virus nu eenmaal sneller kan muteren, dan dat men een nieuw vaccin kan testen op efficiëntie, veiligheid, en het ingespoten krijgen bij iedereen die het wil.
iceke schreef:2) We hebben nog nooit de goeie maatregelen genomen, niet met dat handjes wassen
De handen wassen kan weinig kwaad, maar het is inderdaad al lang gebleken dat het virus zich niet op die manier verspreidt.
Ik houd mij dan ook niet meer bezig met iedere keer mijn winkelkar te ontsmetten.
iceke schreef:niet met die mondmaskers en niet met die vaccins...
Daar ben ik dus niet van overtuigd.
Ongetwijfeld verspreidt het zich naast de druppeltjes ook via de lucht, en is betere ventilatie dus een belangrijke maatregel.
iceke schreef:Moesten we dat wel gedaan hebben, dan hadden ze nu andere cijfers kunnen voorleggen...of is dat ook te simpel ?
Ja, dat is te simpel, omdat je appelen met peren vergelijkt.
Een groot deel van die zieken zijn overigens niet-gevaccineerden, dat deel is proportioneel veel groter.
93% van de volwassenen is gevaccineerd, mochten die vaccins effectief geen effect hebben, dan zou dus 93% van de volwassen Covid patiënten ingeënt zijn.
Als men dus aan 50% komt, dan betekent dat dat die vaccins wel degelijk een serieus effect hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

680x0 schreef:Dus een niet gevaccineerde leukemie patient kan maar wat wachten in 't voordeel van een gevaccineerde als het over een stamceltransplantatie gaat ?

Echt.. Mensen als u zijn om te kotsen.. Ik heb er ondertussen geen andere woorden voor.
Amai, het gaat blijkbaar echt niet goed vandaag. Ik heb in posts legio hier al gezegd dat weigering van vaccinatie voor mij een probleem is behoudens indien duidelijk bewijs van medische tegenindicatie :!:

Ik vrees dat ik straks toch nog tekeningen ga moeten maken.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”