Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

DarkV schreef: De bevolkingsdichtheid bedraagt 375 inwoners per km² in België.
De bevolkingsdichtheid bedraagt 20 inwoners per km² in Zweden (zelfs in Stockholm is het maar 251).

Moet er nog zand zijn ?
Bevolkingsdichtheid != Bevolkingsspreiding
Ofwel het overgrote deel van de Zweden woont in het Zuiden van het land, het zeer dunbevolkte Noorden zorgt hierbij voor een vertekend beeld.
Ik weet niet waar de Belgische pers die cijfers van Stockholm gehaald heeft,
maar op de Zweedse wikipedia staat toch duidelijk iets anders:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm
Bevolkingsdichtheid
- verstedelijkt gebied 3 970 inwoners / km²
- Stad 5 222 inv./km²
- grootstedelijk gebied 369 inv./km²

Dus zelfs met de randgemeenten van Stockholm kom je nog boven de 251 inwoners per km²
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
Wat betreft zij die dat niet kunnen, die zitten vaker in beroepen waar er al een knelpunt is en waar men sowieso vaker nood heeft aan opvang, en de werkgever bijgevolg doorgaans ook met opvang over de brug komt. De zorg is daar een voorbeeld van. Het betreft ook de zelfstandigen die bv thuis hun winkel uitbaten, zij kunnen niet telewerken maar werken wel vanuit hun woning. Er zal nog een kleine restgroep zijn die een job heeft die dit niet toelaat en geen opvang voorziet, en bij niemand terecht kan ook al is dat een probleem dat ze niet voor het eerst meemaken; voor hen is er een verlofregeling uitgewerkt of kan men op gemeentelijk vlak ook opvang voorzien.
Dus volgens u zijn DE arbeiders in België een kleine restgroep? Ik zie maar weinig opvang die voorzien wordt bij de lokale schrijnwerker die met een man 10 of werkt. Of in de kleine fabrieken/magazijnen,…
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef:Dus volgens u zijn DE arbeiders in België een kleine restgroep? Ik zie maar weinig opvang die voorzien wordt bij de lokale schrijnwerker die met een man 10 of werkt. Of in de kleine fabrieken/magazijnen,…
Zoals gezegd, hier is het verlof en/of gemeentelijke opvang een oplossing. Als vrouwlief (of manlief) al niet gewoon thuis zit of geen job heeft waar opvang wel mogelijk is, want dat zal ook wel het geval zijn.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
Zoals gezegd, hier is het verlof en/of gemeentelijke opvang een oplossing. Als vrouwlief (of manlief) al niet gewoon thuis zit of geen job heeft waar opvang wel mogelijk is, want dat zal ook wel het geval zijn.
Als dat mogelijk is kan dat een oplossing zijn maar jammer genoeg staat uw theorie ver van de praktijk. De gemeentelijke opvang was in vele gevallen enkel voor essentiële beroepen en niet voor de schrijnwerker of de bandwerkster of…

En denk dat je onderschat hoeveel gezinnen er zijn met beide ouders die werken als arbeider.

Ivm verlof: dankzij dat verlof mogen veel mensen nog een mooie som extra betalen bij het belastingaangifte omdat er veel minder belasting op moet betaald worden. Altijd leuk natuurlijk
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef: Als dat mogelijk is kan dat een oplossing zijn maar jammer genoeg staat uw theorie ver van de praktijk. De gemeentelijke opvang was in vele gevallen enkel voor essentiële beroepen en niet voor de schrijnwerker of de bandwerkster of…
Niet-essentiele beroepen moesten toen ook thuis blijven.
quovadis schreef:Ivm verlof: dankzij dat verlof mogen veel mensen nog een mooie som extra betalen bij het belastingaangifte omdat er veel minder belasting op moet betaald worden. Altijd leuk natuurlijk
Je gaat toch ook niet beginnen over geld. De leerkrachten die doodop zijn mogen geen afkoelingsweek krijgen want als ik moet thuis blijven moet ik volgend jaar meer belasting betalen... In realiteit vrees ik dat velen idd wel zo denken :-(
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
Niet-essentiele beroepen moesten toen ook thuis blijven.


Je gaat toch ook niet beginnen over geld. De leerkrachten die doodop zijn mogen geen afkoelingsweek krijgen want als ik moet thuis blijven moet ik volgend jaar meer belasting betalen... In realiteit vrees ik dat velen idd wel zo denken :-(
Tijdens de paaspauze alvast niet :wink:

En geld is geen probleem als je er meer dan genoeg. Als je al nauwelijks rond geraakt is dat nu eenmaal wel belangrijk en kan je zulk cadeau wel missen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Kinesisten en ergotherapeuten slaan alarm over patiënten met langdurige Covid: “Overstelpt met telefoons van mensen die aan hun lot worden overgelaten”
Minstens één op zeven mensen die Covid-19 doormaken, ontwikkelt langdurige Covid en heeft zes maanden later nog altijd één of meerdere symptomen, zo staat te lezen in het rapport rond langdurige Covid dat het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) in oktober gepubliceerd heeft.
Een deel van die mensen heeft langdurige zorg nodig, maar krijgt die niet volgens de beroepsverenigingen voor kinesisten en ergotherapeuten.
Wie thuis uitziekt, blijft in de kou staan.
“Ik word overstelpt met telefoons en mails van mensen die een ergotherapeut nodig hebben, maar die aan hun lot worden overgelaten”, aldus Pierre Seeuws, voorzitter van Ergotherapie Vlaanderen.
Minstens één op zeven... :cry:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

phil48 schreef: Of wacht, je verwacht dat die ouders hun baas bellen en zeggen "zet me maar tot aan de kerstvakantie op technisch werkloos, want ik moet de kids bezig houden".
Hmmmz, Ja ?
Op mijn vriendin haar werk..
= al vanaf dag 1 100% thuiswerk
= 60% van je vakantie dagen voor juli opnemen
= er nog steeds geen degelijke vergoeding of regeling getroffen over dat thuiswerk
= de werkdruk aanzienlijk gestegen door dat thuiswerk & door mensen die ofwel ziek thuiszitten ofwel hun job hebben opgegeven.

Dus ja, wij hebben beslist om van dat "voordeel" gebruik te maken...als de baas daar niet mee kan lachen dat je je kinderen voor je werk zet, dan is dat maar zo. We hebben dat maanden niet gedaan, nu doen we dat dus een weekje wel.
En afstandonderwijs voor 6-7 tot 10-jarigrn, hoe ga je dat organiseren??
Eigelijk loopt dat bijzonder vlot, de klas is in 3 groepjes onderverdeeld en krijgt 2 x 1h per dag online les via praatbox...of de juf dat gaat volhouden is weer een andere zaak. :angel:

Maar dat valt dus niet echt te combineren met thuiswerk, ik schat dat mijn vriendin daar een uur of 3, 4 extra tijd insteekt...tijd die ze dus niet kan werken
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

iceke schreef: = er nog steeds geen degelijke vergoeding of regeling getroffen over dat thuiswerk
= de werkdruk aanzienlijk gestegen door dat thuiswerk &
Wat bedoel je met vergoeding?
Ik veronderstel dat de baas toch een deel van je verwarmingskost, elektriciteit, eventuele laptop of PC, internetkost vergoed?
Of bedoel je dat de baas daar helemaal niet in tussen komt, of wil komen?

Dat zou bij mij toch niet lukken, dan sta ik elke ochtend terug op zijn dorpel. En gaat dat thuiswerk niet door.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Voor diegenen die denken dat telewerk simpel te organiseren is... 2/3 van de werkende bevolking kan niet telewerken en stelt zich dagelijks bloot aan mogelijke besmetting. Ik kan er zelf over meepraten. Laat staan dat die mensen hun kinderen kunnen opvangen.
timmermc schreef:Ik veronderstel dat de baas toch een deel van je verwarmingskost, elektriciteit, eventuele laptop of PC, internetkost vergoed?
Vandaar het belang van eindelijk eens deftige cao's daar over op te stellen. Wij hebben de oefening gedaan. PC"s ,printers etc worden voorzien door de werkgever. Structurele telewerkers krijgen een budget om materiaal zoals bureaustoel aan te schaffen en er wordt een dagvergoeding voorzien van 10 euro per telewerkdag. Het is op zijn minst een begin.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Soms lijkt het wel alsof mensen nog altijd niet doorhebben dat een pandemie niet niks is en dat IEDEREEN water bij de wijn moet doen …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

timmermc schreef:
iceke schreef: = er nog steeds geen degelijke vergoeding of regeling getroffen over dat thuiswerk
= de werkdruk aanzienlijk gestegen door dat thuiswerk &
Wat bedoel je met vergoeding?
Ik veronderstel dat de baas toch een deel van je verwarmingskost, elektriciteit, eventuele laptop of PC, internetkost vergoed?
Of bedoel je dat de baas daar helemaal niet in tussen komt, of wil komen?

Dat zou bij mij toch niet lukken, dan sta ik elke ochtend terug op zijn dorpel. En gaat dat thuiswerk niet door.
Maaltijdcheques lopen door & km vergoeding..maar dat is dus gene vette als je 3km van je werkt woont...dus nee geen verwarmingskost, elektriciteit, eventuele laptop of PC, internetkost.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Wat betreft zij die dat niet kunnen, die zitten vaker in beroepen waar er al een knelpunt is en waar men sowieso vaker nood heeft aan opvang, en de werkgever bijgevolg doorgaans ook met opvang over de brug komt. De zorg is daar een voorbeeld van. Het betreft ook de zelfstandigen die bv thuis hun winkel uitbaten, zij kunnen niet telewerken maar werken wel vanuit hun woning. Er zal nog een kleine restgroep zijn die een job heeft die dit niet toelaat en geen opvang voorziet, en bij niemand terecht kan ook al is dat een probleem dat ze niet voor het eerst meemaken; voor hen is er een verlofregeling uitgewerkt of kan men op gemeentelijk vlak ook opvang voorzien.
Wat "de kleine restgroep" betreft:
- bouw
- verkoop/retail
- transport/logistiek
- landbouw
- productie (bv "de chemie" in Antwerpen)
- ...

Ik denk dat het een kleine groep is die kan telewerken, waaronder ongetwijfeld veel UB'ers.
timmermc schreef:
iceke schreef:er nog steeds geen degelijke vergoeding of regeling getroffen over dat thuiswerk
Wat bedoel je met vergoeding?
Ik veronderstel dat de baas toch een deel van je verwarmingskost, elektriciteit, eventuele laptop of PC, internetkost vergoed?
Of bedoel je dat de baas daar helemaal niet in tussen komt, of wil komen?
Bij ons is er evenmin een thuiswerkvergoeding.
Ik snap mensen die daar voor pleiten, want het "eigen verbruik" is zonder meer gestegen: meer elektriciteit (hoewel héél beperkt), meer gasverbruik (verwarming) en meer waterverbruik (toilet).
Maar reken dat eens uit, dat gaat werkelijk over peanuts. Ik vind dat telewerken eigenlijk dik oké. Ik kan de kinderen gaan halen van school en nadien nog gewoon verder werken terwijl zij hun huiswerk maken en spelen. Vanuit Brussel is dat al wat moeilijker :). Dus de "meerkost" veroorzaakt door thuiswerken, wordt meer dan gecompenseerd door de "luxe" van zelf kinderen te gaan halen etc.
Sinds dit jaar is er wel een regeling dat je "telewerkmateriaal" fiscaal vriendelijk kan kopen van uw brutoloon ipv nettoloon. Maar iedereen had dat dus al lang en breed gekocht (coronapandemie: 2020/03 <> ingang van de maatregelen: 2021/04 :-D ) én het is nog steeds van mijn loon dat ik het moet betalen. Maar zoals gezegd: ik stoor me er niet echt aan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Het heeft zijn voor-en nadelen. Vandaar duidelijke afspraken. Tenslotte laat je de werkgever toe in je private sfeer en spaart die de huur van een bureel uit. Buiten Corona is het op vrijwillige basis maar het kan niet zijn dat een werknemer nadeel zou ondervinden.

De werkgever wou eerst als vergoeding de kilometervergoeding laten doorlopen maar dat vonden we discriminerend vandaar de dagvergoeding. Telewerk is in principe ook beperkt tot max 2 dagen per week. Met Corona is dat natuurlijk iets anders.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Sasuke schreef:Soms lijkt het wel alsof mensen nog altijd niet doorhebben dat een pandemie niet niks is en dat IEDEREEN water bij de wijn moet doen …
niets is simpel maar het helpt echt niet dat er een absoluut nonbeleid is op elk denkbaar niveau

nu heeft men eigenlijk het slechtste vh slechtste bereikt
het virus legt alles plat en tegelijk crasht de zorg

de lockdown vorig jaar diende net om die crash te vermijden

en nu is het economisch harder want tot nu toe kan de overheid blijven roepen dat heel wat sectoren ngo steeds "open" zijn en dus geen ondersteuning nodig hebben.
eergisteren waren maar 70 vd 4000 scholen dicht dus dat is amper 2%, dat er honderden anderen zijn die eigenlijk hooguit nog een babysitfunctie hebben doet er niet toe want op papier zijn ze nog "open" alsof er niets aan de hand is

en nu kan de politiek de paraplu open trekken als ziekenhuizen de gevreesde ethische keuzes moeten maken (onvermijdelijk nu), ook hier de verantwoordelijkheid netjes volledig afgeschoven
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ach, wij zien dit ook als een voordeel hoor... maar uiteindelijk zijn we ondertussen bijna 2j verder en is er op haar bedrijf nog steeds niks uitgewerkt ivm met dat thuiswerk...2j 100% thuiswerk = niet tijdelijk.

We doen op alle vlakken water bij de wijn, op het einde van de rit moet het nog wel te zuipen zijn...dus kan je op sommige vlakken maar beter op voorhand harde grenzen stellen...voor het uit de hand loopt.

1207 schreef:
en nu kan de politiek de paraplu open trekken als ziekenhuizen de gevreesde ethische keuzes moeten maken (onvermijdelijk nu), ook hier de verantwoordelijkheid netjes volledig afgeschoven
Eigelijk heeft die zorg gewoon met hetzelfde probleem te kampen als elke andere werkgever.
Gisteren nog met iemand van het operatiekwartier gesproken, in ons AZ zijn 64 van de 440 bedden leeg omdat er niet genoeg personeel is..en het personeel dat er nog wel is, die ziet het niet meer zitten om 24 op 24 te werken zonder compensatie...de slimme hebben ondertussen allemaal een andere job, de loempe wachten wel tot in april om van job te veranderen, en de loempe met nog een beetje verantwoordelijkszin kunnen de shit blijven opkuisen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ordon schreef:
duizend schreef:als iedereen zich liet vaccineren en voorzichtig was, dan was het spel al lang opgelost.
Yup, uitspraak klopt als een bus.

Maar bijna iedereen zoekt achterpoortjes als er een maatregel uitkomt, deze thread staat er bol van, tja dan werkt het niet he.

We zijn al zo ver dat forumleden verbaasd zijn dat hun kinderen positief testen en zij (volledig gevaccineerd) niet.
Allemaal door de afkraakbrigade propaganda.

Waarom moet je daar verbaasd over zijn?
Tot vandaag houden de vaccins minstens 50% van de besmettingen tegen.
Dus kinderen besmet is 50% kans, zelfs met nauw contact.
QED

Met de niewe variant kan dat veranderen
Tijd voor een derde of vierde aangepaste en liefst verplichte spuit dan ...

Tegen de griep neem je ook een jaarlijkse spuit die amper drie maanden werkzaam is, waarvan de werkzaamheid afneemt, geen 100% bescherming biedt, ... nog geen afkrakers van het griepvaccin gezien hoor.

Voor de Ordon twisted minded.
Nee, corona is geen griep, dat staat er niet, lees opnieuw :lol:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

duizend schreef: Tegen de griep neem je ook een jaarlijkse spuit die amper drie maanden werkzaam is, waarvan de werkzaamheid afneemt, geen 100% bescherming biedt, ... nog geen afkrakers van het griepvaccin gezien hoor.
Omdat de griepspuit van geen kanten te vergelijken is met de covid-19 vaccins en niet in dit forum thuis hoort. Dat is hier al genoeg aan bod gekomen.
Maar ik zal je een plezierke doen. Het griepvaccins heeft maar een efficiëntie van 30% bescherming tegen griep en als men de verkeerde cocktail voorspelt is het zelfs 0%...

Vandaag dag 6(!) na mijn eerste symptomen dat mijn zelftest eindelijk negatief is. Natuurlijk niet zo accuraat als een q-PCR maar dat wil dus zeggen dat ik minstens 8 dagen genoeg viruslading heb gehad als gevaccineerde om besmettelijk te zijn. De CDC gaat er dus inderdaad niet ver naast zitten...
Ik heb wel een licht ziektebeeld gehad. 3 dagen koorts boven de 38, geen geur, veel hoofdpijn en spierpijn, zwaar vermoeid en snel buiten adem. Maar mijn saturatie was goed en de longen zuiver. Momenteel ben ik nog snel moe, slaap veel en ben nog steeds snel buiten adem en heb geen geur. Maar het gaat de goeie richting uit. Dankzij de vaccins :smash2:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Zou Catalyst gelijk hebben?

Over eventueel bijkomende maatregelen wil Molenberghs nog geen uitspraken doen, al zegt hij daarvoor wel te kijken in de richting van evenementen waar heel veel mensen samen komen en het onderwijs. “De besmettingen in het lager onderwijs zijn zeer hoog. De incidentie (het aantal besmettingen per 100.000 leerlingen) in het lager onderwijs in Vlaanderen zit boven de 4.500, een ongezien getal. En het blijft nog stijgen”, vertelt Molenberghs. De positiviteitsratio bij kinderen van 0 tot 9 jaar is dan ook heel hoog, met 24,6 procent. “Het lijkt er wel op dat we die motor toch eens tegen het licht moeten houden en proberen stil te leggen.”

“Het motoreffect betekent dat het virus naar de andere generaties gaat, en van daaruit als golven uitdijt naar de rest van de maatschappij", klinkt het. Ook al worden kinderen doorgaans dus niet ernstig ziek van Covid-19, ze verspreiden het virus wel in de rest van de maatschappij en zorgen zo indirect mee voor hogere cijfers in de ziekenhuizen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

@petrol

Die hamer mag je wegdoen, want zo te zien is het wel meegevallen. En je weet natuurlijk niet hoe het was geweest zonder vaccin hé.

@boon

Molenberghs heeft het dus opnieuw over het LAGER onderwijs, wordt tijd dus dat ze die opdeling mzken en niet altijd spreken over hét onderwijs.
Laatst gewijzigd door phil48 02 dec 2021, 09:24, in totaal 1 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

duizend schreef:Maar bijna iedereen zoekt achterpoortjes als er een maatregel uitkomt, deze thread staat er bol van, tja dan werkt het niet he.
Ja jij bent al minstens van 26 maart 2020 bezig met achterpoortjes... :lol:
duizend schreef:Oh maar ik rij niet met onze wielerclub.

Ik ging een toertje doen op de dijk, en heb dat op mijn facebook gepost da mag toch
en de rest van de wielerclub hebben dat gelezen da mag toch ook
en die kregen ineens ook elk afzonderlijk goesting om te gaan rijden, was niks georganiseerd aan, ik heb niet opgeroepen om mee te gaan

We hebben uit veiligheid minstens 5 meter afstand gehouden toen we mekaar toevallig tegenkwamen, we zijn toch goe bezig hé
En dan anderen de schuld in de schoenen schuiven...
duizend schreef:We zijn al zo ver dat forumleden verbaasd zijn dat hun kinderen positief testen en zij (volledig gevaccineerd) niet.
Allemaal door de afkraakbrigade propaganda.
Ach, ja, tekenend voor je hele persoontje hé...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Eerlijk de reden waarom ze willen strenger ingrijpen(kerst en nieuw redden) zou niet de hoofdreden moeten zijn maar uiteindelijk telt de gezondheid van elke Belg en dat vergeten ze.

Als we de cijfers tijdens de winterperiode heel laag kunnen krijgen dan zal de lente en zomer veel makkelijker lopen is ook iedereen weer geprikt en laat het dan niet te los tot we zeker zijn dat het geen invloed heeft op de ziekenhuisopnames.

Trouwens gaat MVR ook al de rechterlijke macht in twijfel trekken+?

Viroloog Marc Van Ranst uit zijn ­bezorgdheid aan Het Nieuwsblad. "Met het grootste respect voor de rechterlijke macht, maar dit is een uitholling van een systeem dat al niet waterdicht was.”
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boonpwnz schreef:Zou Catalyst gelijk hebben?

Over eventueel bijkomende maatregelen wil Molenberghs nog geen uitspraken doen, al zegt hij daarvoor wel te kijken in de richting van evenementen waar heel veel mensen samen komen en het onderwijs. “De besmettingen in het lager onderwijs zijn zeer hoog. De incidentie (het aantal besmettingen per 100.000 leerlingen) in het lager onderwijs in Vlaanderen zit boven de 4.500, een ongezien getal. En het blijft nog stijgen”, vertelt Molenberghs. De positiviteitsratio bij kinderen van 0 tot 9 jaar is dan ook heel hoog, met 24,6 procent. “Het lijkt er wel op dat we die motor toch eens tegen het licht moeten houden en proberen stil te leggen.”

“Het motoreffect betekent dat het virus naar de andere generaties gaat, en van daaruit als golven uitdijt naar de rest van de maatschappij", klinkt het. Ook al worden kinderen doorgaans dus niet ernstig ziek van Covid-19, ze verspreiden het virus wel in de rest van de maatschappij en zorgen zo indirect mee voor hogere cijfers in de ziekenhuizen.
In heel dit discours riskeren we de wagen voor het paard te spannen en de hoge PR bewijst niets over "motor".
Het bewijst gewoon dat niemand in het lager onderwijs gevaccineerd is, meer niet.

Gisteren in DeStandaard: https://www.standaard.be/cnt/dmf20211130_98132136
Afbeelding

Ik schreef dat al in de zomervakantie: aangezien 12+ wél gevaccineerd kan worden. Op het aantal besmettingen bij lagere school kinderen staat nu eenmaal geen filter, zoals bij 12+ wél is, dankzij de vaccinaties.

En net zoals bij de vorige golven moet je dan scenario's maken: wat gebeurt er als de (lagere) scholen sluiten, en is dat wenselijker dan de gevolgen van scholen open? Is er geen beleid mogelijk met scholen open én een soort van filter? Bv de zo gehate mondmaskers vanaf 1ste leerjaar verplichten? Ouders met mondmasker verplichten, zoals in vorige golven?
Maar zolang de 0-12 jarigen niet gevaccineerd kunnen worden, zal het aantal besmettingen en de PR in die populatie altijd hoger liggen, bij gebrek aan dam of filter die 12+ wel al heeft (= vaccinatie).
Overigens is er in het middelbaar óók een probleem, maar dat is gelinkt aan de organisatie van onderwijs: bij de uitval van 1 leerkracht is meteen een aantal klassen getroffen. En op een zeker moment heb je onvoldoende personeel om zelfs maar toezicht te houden.
En dat in een (deel van een) sector met hoge vaccinaties, zowel personeel als leerlingen.

Ook in de grafiek: "tonderwijs" is niet het probleem, want de populatie 12+ in het onderwijs heeft het minst aantal besmettingen, hoewel ze allen in de klas zitten. De beroepsbevolking, waarvan sommigen dromen dat ze allen telewerk (kunnen) doen, daar gaan de besmettingen nog keihard, zelfs met vaccinaties.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dat men het probleem van de scholen niet wilde erkennen heeft erg zware gevolgen gehad.
Ook nu tracht men nog steeds om deze besmettingsbron te minimaliseren...
What goes around comes around.
't Ja, karma ...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het probleem is dat het ‘probleem’ van de lagere scholen waarschijnlijk een probleem zal blijven voor het komende jaar (geen gevaccineerden). We zullen er mee moeten leren omgaan en rekening houden zonder om de haverklap er naar te wijzen en het te willen sluiten om slechte beslissingen op andere vlakken te compenseren.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

NuKeM schreef:We zullen er mee moeten leren omgaan en rekening houden zonder om de haverklap er naar te wijzen
En vertel eens hoe jij denkt dat men daar mee moet omgaan?

Laat me raden.
  • kinderen "gewoon" naar school
  • ouders "gewoon" gaan werken
alsof niets aan de hand is.
Zoiets?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Ondertussen nog wat fake news.

https://phmpt.org/pfizers-documents/

Post marketing is de moeite:

https://phmpt.org/wp-content/uploads/20 ... rience.pdf
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ordon schreef:
NuKeM schreef:We zullen er mee moeten leren omgaan en rekening houden zonder om de haverklap er naar te wijzen
En vertel eens hoe jij denkt dat men daar mee moet omgaan?

Laat me raden.
  • kinderen "gewoon" naar school
  • ouders "gewoon" gaan werken
alsof niets aan de hand is.
Zoiets?
Banee,
Kinderen continue thuis zetten en afstandsonderwijs invoeren
Eén van de ouders thuis zetten als oppas voor de kinderen en assisteren met de schooltaken
De andere ouder thuis zetten om te telewerken

Zien jullie nu echt niet hoe ridicuul zo'n zwart-wit denken is?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Uiteraard is wit-zwart de oplossing niet.
De vraag is welke tint van grijs mensen wél acceptabel vinden én epidemiologisch als deugdelijk kan beschouwd worden. Toch?

De kans is niet onbestaande dat onze beleidslieden één dezer wél deze zwart-wit visie in de praktijk gaan brengen.
Na twee jaar in deze pandemie zou men toch mogen verwachten dat we als maatschappij verder staan...

Over de "kwaliteit" van het onderwijs in deze pandemie blijft het eveneens oorverdovend stil.
Alsof er niet de minste impact zou zijn op wat de jeugd heeft opgestoken.
Ook hier: de kop in het zand als een volleerde struisvogel.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ordon schreef:Over de "kwaliteit" van het onderwijs in deze pandemie blijft het eveneens oorverdovend stil.
Alsof er niet de minste impact zou zijn op wat de jeugd heeft opgestoken.
Ook hier: de kop in het zand als een volleerde struisvogel.
Sommigen beweren hier dat Ben Weyts uitermate populair is bij de NVA-kiezers. Ik wil dat gerust geloven, al snap ik niet goed hoe zoiets kan gebeuren. Buiten wat op TV de clown uithangen, realiseert hij in/voor het onderwijs niets.

En ondertussen donderen we verder naar beneden in PIRLS, PISA, ... etc
Is de NVA-kiezer dan niet bezorgd over de output van ons onderwijs?
Gevolg: nog meer migratie om de gaten te dichten :).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef: Tijdens de paaspauze alvast niet :wink:
Toen was er opvang, buitenschoolse activiteiten en waren er ook kampen, al was er geen overnachting. NuKeM kan ongetwijfeld antwoorden wat hij in die periode gedaan heeft.
heist_175 schreef:Ik denk dat het een kleine groep is die kan telewerken, waaronder ongetwijfeld veel UB'ers.
Je haalt de groepen wat door elkaar. Enerzijds heb je het over de groep die kan telewerken. Ik denk in ieder geval dat die veel groter is dan het aantal mensen dat vandaag telewerkt, maar soit.

Anderzijds had ik het over de groep die werkt maar niet kan telewerken, die niet thuis werkt, waarbij vrouw/manlief niet thuis zit, waarbij de werkgever geen opvang voorziet (zoals onder meer in de zorg het geval is), waarbij de school geen opvang voorziet, waarbij de gemeente geen opvang voorziet, en waarbij men niet enigszins kan terugvallen op een sociaal weefsel voor opvang. Dat is de kleine restgroep waar ik het over had.

Zij worden niet or het eerst geconfronteerd hiermee, dus hebben vermoedelijk toch wel een of andere oplossing. Indien niet, voorziet de regering dus verlof, wat vorig jaar nog niet het geval was. Opvang is bijgevolg geen reden meer om het contactonderwijs niet tijdelijk te schorsen.
heist_175 schreef:Ik wil dat gerust geloven, al snap ik niet goed hoe zoiets kan gebeuren.
Zelfde als Zuhal Demir. Blijven ingaan tegen de federale regering, dat scoort bij de N-VA kiezer, die nog steeds wraak wilt voor Kris Peeters die hetzelfde deed in de vorige regering.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 dec 2021, 12:12, in totaal 2 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ordon schreef:De vraag is welke tint van grijs mensen wél acceptabel vinden én epidemiologisch als deugdelijk kan beschouwd worden.
Het probleem is dat we teveel kijken naar wat de mensen als acceptabel vinden... het virus trekt zich daar namelijk niets van aan.

Hoog tijd om maatregelen te nemen die epidemiologisch een kentering brengen... maar die daadkracht ontbreekt duidelijk bij onze politici :roll:

We zullen nog wel enkele dagen blijven verder treuzelen is het algemeen motto... misschien lost het zich vanzelf wel op ?
CCatalyst schreef:waarbij de werkgever geen opvang voorziet (zoals onder meer in de zorg het geval is), waarbij de school geen opvang voorziet, waarbij de gemeente geen opvang voorziet
Kinderen van school halen om elders terug samen te steken lost niets op... de enige oplossing is contacten beperken !
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Biostatisticus Molenberghs, lid van de GEMS, bevestigt op basis van de cijfers: de kinderen zijn de motor van de pandemie en pleit om deze motor ASAP stil te leggen.

Scholen dicht vanaf volgende week?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

CCatalyst schreef:Biostatisticus Molenberghs bevestigt op basis van de cijfers: Kinderen zijn de motor van de pandemie en pleit om deze motor ASAP stil te leggen.
Scholen dicht vanaf volgende week?
zolang er geen dode kinderen vallen zal weyts zich verzetten + de babysitfunctie is belangrijk om te kunnen gaan werken
ngo steeds het, lang achterhaalde dilemma, dat men zou moeten kiezen tussen economie en volksgezondheid.

golf 4 bewijst dat neits beslissen betekent dat het virus beslist. Alleen zijn de gevolgen nu desastreus.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef:zolang er geen dode kinderen vallen zal weyts zich verzetten + de babysitfunctie is belangrijk om te kunnen gaan werken
Gelijk heb je zeker inzake de "babysitfunctie". Maar er moeten eerst kinderen dood alvorens we gaan ingrijpen? Goed zot.

Frank VDB nam een kijkje in de scholen en trof de totale chaos aan. De Vlaamse scholen zijn een zoo geworden. De deuren gaan nog elke dag open maar er zijn bijna geen leerkrachten meer.

Hoe kunnen kinderen daar nog veel opsteken als chaos in de plaats gekomen is van orde en structuur? Ze bouwen er enkel maar leerachterstand op.

Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

duizend schrijft ...Tot vandaag houden de vaccins minstens 50% van de besmettingen tegen...

Wie bedenkt zulke onzin!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

[quote="CCatalyst"]
Gelijk heb je zeker inzake de "babysitfunctie". Maar er moeten eerst kinderen dood alvorens we gaan ingrijpen? Goed zot./quote]

de politiek is bezig zoals we ze kennen dus ja, er moeten eerst kinderen dood
Paraplu's open en naar mekaar kijken om zeker niets te doen (of de andere moeten het doen)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het is beslist: nieuw overlegcomité morgen om 9u, vroeger dan anders. Dit op verzoek van Jan Jambon die de binnenactiviteiten aan banden wil leggen.

Een schoolsluiting kan dan nog voor het einde van de schooldag gecommuniceerd worden en de boeken kunnen meegenomen worden.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik hou mijn hart al vast. Het zou voor mijn gezin persoonlijk een ramp zijn. Die van mij gaan dan naar de noodopvang, ze mogen op hun kop gaan staan.
Gezien de vraag van Jambon en de opportuniteit die vdb hierin ziet om zijn fobie richting de scholen eindelijk te kunnen doordrukken, zie ik het helaas nog gebeuren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Anderzijds had ik het over de groep die werkt maar niet kan telewerken, die niet thuis werkt, waarbij vrouw/manlief niet thuis zit, waarbij de werkgever geen opvang voorziet (zoals onder meer in de zorg het geval is), waarbij de school geen opvang voorziet, waarbij de gemeente geen opvang voorziet, en waarbij men niet enigszins kan terugvallen op een sociaal weefsel voor opvang. Dat is de kleine restgroep waar ik het over had.
En dus nog steeds:

Wat "de kleine restgroep" betreft:
- bouw
- verkoop/retail
- transport/logistiek
- landbouw
- productie (bv "de chemie" in Antwerpen)
- ...

Mij lijkt die groep niet zo klein?
Kinderen met de mama/papa mee naar een Seveso bedrijf?
CCatalyst schreef:Scholen dicht vanaf volgende week?
Zoals ik al zei: vergelijk beide scenario's.
Scholen open mét bijkomende maatregelen (en controle binnen de school) vs scholen sluiten en geen controle binnen de school.
Ik weet niet of het "scholen sluiten" verhaal epidemiologisch zoveel beter is? We riskeren dat kinderen nog steeds gaan samenhokken, hetzij op andere activiteiten, hetzij om ouders de gelegenheid te geven te (tele)werken.
Als de scholen sluiten en de kinderen gaan in de BKO (buitenschoolse kinderopvang) nog meer gemixt worden tussen klassen, leeftijden, gezinnen, ... tel uit de winst.

Ik denk dat de makkelijkste winst in die populatie zit in:
- buitenschoolse activiteiten stop zetten, niet de zever met alleen buiten, want er is nog massa's dat binnen doorgaat
- mondmaskers op school voor iedereen, alsook in een periferie errond (bv 150m van elke in/uitgang)

En dan natuurlijk
> een volledige verplichting op telewerk, met échte controles. Want de "7-jarigen" pieken dan wel, de curve is bijna evenhoog als de 39-40-41-jarigen. Tenzij die plots ook allemaal op school zitten is dat gewoon de kern van de werkende bevolking.
> compleet verbod op massa-events, zoals naar een lichtje gaan kijken in Gent etc
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”