CCatalyst schreef:Anderzijds had ik het over de groep die werkt maar niet kan telewerken, die niet thuis werkt, waarbij vrouw/manlief niet thuis zit, waarbij de werkgever geen opvang voorziet (zoals onder meer in de zorg het geval is), waarbij de school geen opvang voorziet, waarbij de gemeente geen opvang voorziet, en waarbij men niet enigszins kan terugvallen op een sociaal weefsel voor opvang. Dat is de kleine restgroep waar ik het over had.
En dus nog steeds:
Wat "de kleine restgroep" betreft:
- bouw
- verkoop/retail
- transport/logistiek
- landbouw
- productie (bv "de chemie" in Antwerpen)
- ...
Mij lijkt die groep niet zo klein?
Kinderen met de mama/papa mee naar een Seveso bedrijf?
CCatalyst schreef:Scholen dicht vanaf volgende week?
Zoals ik al zei: vergelijk beide scenario's.
Scholen open mét bijkomende maatregelen (en controle binnen de school) vs scholen sluiten en geen controle binnen de school.
Ik weet niet of het "scholen sluiten" verhaal epidemiologisch zoveel beter is? We riskeren dat kinderen nog steeds gaan samenhokken, hetzij op andere activiteiten, hetzij om ouders de gelegenheid te geven te (tele)werken.
Als de scholen sluiten en de kinderen gaan in de BKO (buitenschoolse kinderopvang) nog meer gemixt worden tussen klassen, leeftijden, gezinnen, ... tel uit de winst.
Ik denk dat de makkelijkste winst in die populatie zit in:
- buitenschoolse activiteiten stop zetten, niet de zever met alleen buiten, want er is nog massa's dat binnen doorgaat
- mondmaskers op school voor iedereen, alsook in een periferie errond (bv 150m van elke in/uitgang)
En dan natuurlijk
> een volledige verplichting op telewerk, met échte controles. Want de "7-jarigen" pieken dan wel, de curve is bijna evenhoog als de 39-40-41-jarigen. Tenzij die plots ook allemaal op school zitten is dat gewoon de kern van de werkende bevolking.
> compleet verbod op massa-events, zoals naar een lichtje gaan kijken in Gent etc