Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Zou het niet een oplossing zijn om een kinderopvang te voorzien door leraars. Daarvoor heb je minder mensen nodig dan voor lesgeven en je kan de ouders ontlasten. Bij de eerste golven was er ook een systeem waarbij bepaalde essentiële beroepen (zoals zorg) beroep konden doen op een kinderopvang.
Dat zou discriminatie zijn.

Trouwens de kinderen maar laten besmetten is om meerdere redenen niet goed. Ze besmetten daarmee de ouders en dan heb je nog ergere economische schade, ook voor de werkgevers om over de ouders zelf te zwijgen. Bovendien kan er ook een variant opduiken die wel de kinderen treft, en dan zijn we helemaal geschoren.
We hebben vaccins die de ouders zouden moeten beschermen en tot op heden is zo’n kleuter dodende variant er nog niet. Dus, als de zorg het aan zou kunnen, mag het daar imo rond gaan.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier is de opvang <> van de school.
Dus, in de opvang worden ze gemengd van verschillende scholen en in de school gescheiden.
En neen, die van ons gaan niet naar de opvang.
Ik wil maar zeggen, scholen dicht = opvang ook dicht.
Essentiële beroepen dan als uitzondering.

En wat blijft er toch mis met die -12 jarigen die besmetting te laten uitzieken.
Alhoewel uitzieken, ze worden er praktisch niet ziek van, op een paar uitzonderingen na.
Zou dat niet beter zijn dan overal in de kinderen een spuit of 2 te duwen. :?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

svermassen schreef: En wat blijft er toch mis met die -12 jarigen die besmetting te laten uitzieken.
Alhoewel uitzieken, ze worden er praktisch niet ziek van, op een paar uitzonderingen na.
Zou dat niet beter zijn dan overal in de kinderen een spuit of 2 te duwen. :?
En na die 2 spuiten krijgen ze het virus dan toch en zijn ze even besmettelijk (zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek).
Vaccineren enkel als er een goed vaccin is dat voorkomt dat je besmet kunt worden wat mij betreft.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ziekenhuizen in Oost- en West-Vlaanderen kreunen onder de vierde golf. Patiënten worden overgebracht naar Henegouwen en dergelijke. Alle daghospitalisaties uitgesteld voor minstens 2 weken. En ze hebben nu al schrik dat de vijfde gold er één is van non-covid-patiënten door de uitgestelde zorg. Ook zou de verwachte piek er pas in tien dagen komen. Er gaan keuzes gemaakt moeten worden tussen patiënten die in een normale situatie perfect behandeld kunnen worden op intensieve.

Het schip is al goed aan het zinken. Ik denk dat het enigste dat we nu voor de zorg kunnen doen is een volledige lockdown invoeren. Gedaan met nutteloze discussies over wat nu weer de broeihaard is. Er gaan dagelijks mensen dood door dit gezever. En het gezever van de politiek. Wat zijn wij toch zo beschaafd... om van te kotsen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

NuKeM schreef:De scholen openhouden heeft wel degelijk zin. De impact van een sluiting is niet te onderschatten, op meerdere fronten (leerlingen, ouders en die hun werkgever).
Nochtans bleek uit een bevraging dat de leerlingen niet echt geleden hebben onder de schoolsluiting in de eerste golf. De lessen en de school hebben ze nooit gemist. Waar ze wel onder geleden hebben is het gemis aan het contact met hun vrienden. Maar daaraan kan je tegemoetkomen door de maatregelen wat doordachter aan te pakken dan in de eerste golf (geen kritiek - men had toen nog geen idee).

Bovendien bleek dat bepaalde leerlingen - hoger begaafde leerlingen (daarom nog niet hoogbegaafd) - het afstandsonderwijs als veel interessanter en uitdagender hebben ervaren, omdat het "grootste gemene deler" concept er minder in speelt en tragere leerlingen de vooruitgang van sterkere leerlingen minder ophouden. Het is tweesnijdend zwaard: omdat minister Weyts bewust geen laptops voorziet kunnen leerlingen met een kansarme achtergrond moeilijk afstandsonderwijs volgen. Maar als je blijft inzetten op het open houden van die scholen, dan bedien je hoger begaafde leerlingen ook niet zoals het hoort.

Tenslotte krijg ik de bibbers van de mensen die alles in functie stellen van de ouders en hun werk, wat de grootste groep mensen is die Weyts steunen, en het zijn er idd heel wat. Het is de groep die "leerachterstand" in de mond neemt als dat een argument kan zijn om hun kinderen niet zelf te moeten opvangen, maar die helemaal niet bekommerd is om de structurele leerachterstand die al jaren bestaat in bepaalde omgevingen. Het is ook de groep die vindt dat leerkrachten al veel te veel vakantie krijgen.
NuKeM schreef:nu vind ik het frappant dat het sportpaleis bv. open kan blijven en er gesproken wordt over het sluiten van scholen.
Maar in het sportpaleis controleren ze een certificaat aan de ingang, in het sportpaleis is CO2-meting en ventilering verplicht, in het sportpaleis moeten ze nu weer een masker dragen, en het sportpaleis moet zich nog aan een hele reeks maatregelen houden.

Je kan idd discussiëren of die maatregelen zinvol zijn of niet. Maar in veel scholen is het wel niets van dat.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Jambon wil indooractiviteiten tijdelijk stopzetten
Vlaams minister-president (en minister van Cultuur) Jan Jambon (N-VA) vraagt het Overlegcomité om vervroegd samen te komen. 'We zien dat de meest pessimistische scenario's van de modellen nu overschreden worden, dus bijkomende krachtige maatregelen zijn nodig', zegt hij.
Concreet pleit hij ervoor om grote indooractiviteiten te schrappen. 'Laten we indoor recreatie een aantal weken stopzetten om te zorgen dat de druk op intensieve zorgen terug naar normale proporties gaat', zei hij aan VTM Nieuws en VRT Nws. Hij heeft het dan over theatervoorstellingen, concerten en indoor sportactiviteiten.
'Ik denk dat we deze maatregelen nu moeten nemen om ervoor te zorgen dat we kerst en nieuwjaar in een min of meer normale sfeer zouden kunnen vieren', aldus Jambon.
Als Jambon zelfs al extra maatregelen wil zal het huis al afgebrand zijn zeker :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Avenger 2.0 schreef:Als Jambon zelfs al extra maatregelen wil zal het huis al afgebrand zijn zeker :lol:
Inderdaad, zijn keuken staat blijkbaar in brand en hij wil de living redden.

De druk voor een nieuw overlegcomité neemt weer toe. Zaken die m.i. zouden kunnen beslist worden is de afschaffing van de terugkomdag in het telewerk, een of twee afkoelingsweken in het onderwijs (als verlenging van de kerstvakantie) en dan nog wat zinloze zaken als alleen shoppen en sluitingsuur horeca van 23u naar 22u oid.

Let op met "recreatie" te schrappen. We hebben daar ervaring mee van vorig jaar. Dat zijn maatregelen die een mentale impact hebben, moeilijk vol te houden zijn, en achteraf tot "compensatiedrang" leiden. Dat weten ze. Ze gingen die daarom niet meer opnieuw invoeren.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef:
NuKeM schreef:De scholen openhouden heeft wel degelijk zin. De impact van een sluiting is niet te onderschatten, op meerdere fronten (leerlingen, ouders en die hun werkgever).
Nochtans bleek uit een bevraging dat de leerlingen niet echt geleden hebben onder de schoolsluiting in de eerste golf. De lessen en de school hebben ze nooit gemist. Waar ze wel onder geleden hebben is het gemis aan het contact met hun vrienden. Maar daaraan kan je tegemoetkomen door de maatregelen wat doordachter aan te pakken dan in de eerste golf (geen kritiek - men had toen nog geen idee).
Dat was de eerste golf. Het leuke zal er ondertussen wel af zijn.

Bovendien bleek dat bepaalde leerlingen - hoger begaafde leerlingen (daarom nog niet hoogbegaafd) - het afstandsonderwijs als veel interessanter en uitdagender hebben ervaren, omdat het "grootste gemene deler" concept er minder in speelt en tragere leerlingen de vooruitgang van sterkere leerlingen minder ophouden. Het is tweesnijdend zwaard: omdat minister Weyts bewust geen laptops voorziet kunnen leerlingen met een kansarme achtergrond moeilijk afstandsonderwijs volgen. Maar als je blijft inzetten op het open houden van die scholen, dan bedien je hoger begaafde leerlingen ook niet zoals het hoort.
Als leerlingen het boeiender vonden zal dat waarschijnlijk (naast de ‘nieuwigheid’ factor) ook de verdienste geweest zijn van de ouders die tijd in hun kind staken. Het regende immers klachten over dat afstandsonderwijs (geen vinger naar de leerkrachten trouwens, dit was/is voor iedereen moeilijk). Je zegt het hier ook zelf, openhouden is goed voor de zwakkere leerlingen. Dat hoger begaafde leerlingen misschien niet optimaal onderwijs krijgen is een andere discussie.

Tenslotte krijg ik de bibbers van de mensen die alles in functie stellen van de ouders en hun werk, wat de grootste groep mensen is die Weyts steunen, en het zijn er idd heel wat. Het is de groep die "leerachterstand" in de mond neemt als dat een argument kan zijn om hun kinderen niet zelf te moeten opvangen, maar die helemaal niet bekommerd is om de structurele leerachterstand die al jaren bestaat in bepaalde omgevingen. Het is ook de groep die vindt dat leerkrachten al veel te veel vakantie krijgen.
Nogal wilde veronderstellingen en veralgemeningen. Persoonlijk vind ik bv. ook dat het onderwijs achteruit gaat, maar dat is een andere discussie. Het gaat nu om deze toestand, niet die die al decennia bezig is.
NuKeM schreef:nu vind ik het frappant dat het sportpaleis bv. open kan blijven en er gesproken wordt over het sluiten van scholen.
Maar in het sportpaleis controleren ze een certificaat aan de ingang, in het sportpaleis is CO2-meting en ventilering verplicht, in het sportpaleis moeten ze nu weer een masker dragen, en het sportpaleis moet zich nog aan een hele reeks maatregelen houden.

Je kan idd discussiëren of die maatregelen zinvol zijn of niet. Maar in veel scholen is het wel niets van dat.
Het certificaat is misschien wel de grootse ‘grap’ van dit millennium. CO2 metingen en ventileren, laat me niet lachen, daar wordt volgens mij, zeker in kleinere zaken en bij deze temperaturen en energieprijzen, niet meer naar gekeken. En die maskers, achja, kleine hulp.

Het klopt dat de maatregelen op scholen wat achter blijven, maar de vraag is of dat nodig is (ouders moeten waakzaam zijn).

Punt is dat entertainment, vertier en plezier (horeca) blijkbaar belangrijker zijn dan het welzijn van onze kinderen (en hun ouders).
Grappig dat je zelf daar een punt van maakt dat recreatie schrappen mentale gevolgen heeft, maar niet het effect van een schoolsluiting kan inschatten voor leerlingen en ouders.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Selectieve discussies precies. Sta me dan toe de problemen die ouders ondervinden als hun kinderen eens niet naar school kunnen ook een andere discussie te vinden. Die niet eens hoeft te bestaan, want de regering is genoeg tegemoet gekomen.

Dat de werkgever een deadline moet verschuiven omdat mama/papa thuis moet blijven is geen reden om een pandemie te versterken. Ik krijg echt de kriebels van dit soort redeneringen. Een deadline van de werkgever, daarvoor moet de zorg maar onderuit. Hallo, het is een pandemie, iedereen moet deadlines verschuiven!

Bovendien voorziet de zorg zelf opvang bij een schoolsluiting, dus een zorgwerknemer hoeft niet uit te vallen.

En natuurlijk is plezier en ontspanning belangrijk voor de ontwikkeling van een kind.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

NuKeM schreef:Dat zou discriminatie zijn.
Helemaal niet, dat bestaat trouwens al langer voor diverse groepen. Sommige werkgevers voorzien ook kinderopvang nabij de werkplaats.

Als je essentiële zaken wil openhouden moet er ook opvang zijn voor de kinderen van die werknemers.
NuKeM schreef:We hebben vaccins die de ouders zouden moeten beschermen en tot op heden is zo’n kleuter dodende variant er nog niet. Dus, als de zorg het aan zou kunnen, mag het daar imo rond gaan.
Ondanks de vaccins kan je nog altijd besmet geraken. Het is niet omdat iets nu nog niet bestaat dat het onmogelijk is. Soit, ik hoop dat het er nooit komt want dan zijn we nog niet aan de nieuwe patatjes.

De zorg is aan het verzuipen, niet enkel in België trouwens. Zelfs Jambon begint onraad te ruiken nu zijn onderbroek al in de fik staat, straks heeft Ben Weyts het ook door :lol:
Laatst gewijzigd door Dizzy op 01 dec 2021, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef:Selectieve discussies precies. Sta me dan toe de problemen die ouders ondervinden als hun kinderen eens niet naar school kunnen ook een andere discussie te vinden. Die niet eens hoeft te bestaan, want de regering is genoeg tegemoet gekomen.
Sta me dan toe de problemen die de horeca ondervinden als hun zaak eens dicht moet ook een andere discussie te vinden. Die niet eens hoeft te bestaan, want de regering is genoeg tegemoet gekomen.
Makkelijk discussiëren is dat met jou.
Dat de werkgever een deadline moet verschuiven omdat mama/papa thuis moet blijven is geen reden om een pandemie te versterken. Ik krijg echt de kriebels van dit soort redeneringen. Een deadline van de werkgever, daarvoor moet de zorg maar onderuit. Het is een pandemie, iedereen moet deadlines verschuiven.

Bovendien voorziet de zorg zelf opvang bij een schoolsluiting, dus een zorgwerknemer hoeft niet uit te vallen.
Die deadline etc. is maar één elementje dat je nu teveel uitvergroot.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

NuKeM schreef:Sta me dan toe de problemen die de horeca ondervinden als hun zaak eens dicht moet ook een andere discussie te vinden. Die niet eens hoeft te bestaan, want de regering is genoeg tegemoet gekomen.
Akkoord, wanneer de scholen dicht moeten (zoals de horeca). Maar er is iets mis als je een sector met maatregelen, weinig clusterbesmettingen en weinig invloed op de cijfers sluit voor de sector zonder maatregelen die meer dan de helft van de clusters genereert op dagelijkse basis. Het is niet meer dan normaal dat men dan volop uitkeringen ontvangt voor dat soort onbegrijpelijke beslissingen. Uitkeringen die de (achter)(klein)kinderen straks gaan mogen terugbetalen.
NuKeM schreef:Die deadline etc. is maar één elementje dat je nu teveel uitvergroot.
Je maakt je eerst boos op het sportpaleis omdat zij open kunnen blijven met maatregelen, vervolgens zeg je dat maatregelen eigenlijk niet nodig zijn, men moet gewoon waakzaam zijn.

Maar kan je wel waakzaam zijn als je zoveel met deadlines en het werk bezig bent? Of bedoel je met "ouders moeten waakzaam zijn" eigenlijk "leerkrachten moeten waakzaam zijn"? Ja ja, ik hoor het al, beiden moeten waakzaam zijn. Maar hoe kunnen leerkrachten nog waakzaam zijn met een uitval van 50% terwijl de ouders niet 50% minder besmette kinderen naar school sturen?

Begin je nu te begrijpen waarom zoveel leerkrachten zeggen dat de rek op is en dat ze nood hebben aan een afkoelingsweek? Of gaat de deadline van jouw werkgever nog altijd voor en krijgen de leerkrachten al veel te veel verlof?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

CCatalyst schreef:
NuKeM schreef:De scholen openhouden heeft wel degelijk zin. De impact van een sluiting is niet te onderschatten, op meerdere fronten (leerlingen, ouders en die hun werkgever).
Nochtans bleek uit een bevraging dat de leerlingen niet echt geleden hebben onder de schoolsluiting in de eerste golf. De lessen en de school hebben ze nooit gemist. Waar ze wel onder geleden hebben is het gemis aan het contact met hun vrienden. Maar daaraan kan je tegemoetkomen door de maatregelen wat doordachter aan te pakken dan in de eerste golf (geen kritiek - men had toen nog geen idee).

Bovendien bleek dat bepaalde leerlingen - hoger begaafde leerlingen (daarom nog niet hoogbegaafd) - het afstandsonderwijs als veel interessanter en uitdagender hebben ervaren, omdat het "grootste gemene deler" concept er minder in speelt en tragere leerlingen de vooruitgang van sterkere leerlingen minder ophouden. Het is tweesnijdend zwaard: omdat minister Weyts bewust geen laptops voorziet kunnen leerlingen met een kansarme achtergrond moeilijk afstandsonderwijs volgen. Maar als je blijft inzetten op het open houden van die scholen, dan bedien je hoger begaafde leerlingen ook niet zoals het hoort.

Tenslotte krijg ik de bibbers van de mensen die alles in functie stellen van de ouders en hun werk, wat de grootste groep mensen is die Weyts steunen, en het zijn er idd heel wat. Het is de groep die "leerachterstand" in de mond neemt als dat een argument kan zijn om hun kinderen niet zelf te moeten opvangen, maar die helemaal niet bekommerd is om de structurele leerachterstand die al jaren bestaat in bepaalde omgevingen. Het is ook de groep die vindt dat leerkrachten al veel te veel vakantie krijgen.
NuKeM schreef:nu vind ik het frappant dat het sportpaleis bv. open kan blijven en er gesproken wordt over het sluiten van scholen.
Maar in het sportpaleis controleren ze een certificaat aan de ingang, in het sportpaleis is CO2-meting en ventilering verplicht, in het sportpaleis moeten ze nu weer een masker dragen, en het sportpaleis moet zich nog aan een hele reeks maatregelen houden.

Je kan idd discussiëren of die maatregelen zinvol zijn of niet. Maar in veel scholen is het wel niets van dat.
Jij had geen kinderen hé? Case closed...
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Ik ben geen voorstander van het sluiten van scholen dat is hier ondertussen geweten. Maar indien het nodig is moet dit zeker wel kunnen. Ik blijf er wel bij dat je niet alle scholen moet sluiten. Ik weet hier van enkele scholen in de regio die de voorbije weken moesten sluiten omwille van teveel besmettingen, nu zijn er in die scholen amper besmettingen. Waarom zouden deze dan nu plots moeten sluiten terwijl er daar niets aan de hand is?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

woutervh schreef:Jij had geen kinderen hé? Case closed...
Touché. Ik kan idd geen deadlines inroepen om de maatschappij op te zadelen met de opvang van mijn kind, dus ik zal het wel niet begrijpen.

Wat ik wel begrijp is dat kinderen op de eerste plaats komen. Niet het werk. En al zeker niet de deadlines.

Ik besef maar al te goed dat er werkgevers zijn die hier enorm lastig over kunnen doen. Maar dat mag nooit een excuus worden om het werk boven een kind te stellen. En tbh, werkgevers die ouders dwingen om te kiezen tussen hun kind of hun werk zijn geen werkgevers waar je bij moet blijven (ongeacht of men ouder is of niet).

Wat je hier bij NuKeM ziet - en niet alleen bij hem - is een projectie van de situatie die men bij de werkgever ervaart op de leerkrachten. Door de huidige situatie verliezen de leerkrachten - zoals ze in hun eigen woorden zeggen - hun grip op het welzijn van hun kind, en hebben ze nood aan een afkoelingsweek. Maar net zoals de werkgever geen begrijp toont voor de moeilijkheden van de deadlines bij ouders, tonen de ouders en Ben Weyts ook geen begrijp voor de moeilijkheden bij de leerkrachten. Uiteindelijk zijn de kinderen altijd de dupe.

De discussie gaat eigenlijk niet meer over of de scholen de motor zijn of niet, en hoeveel besmettingen de scholen genereren. Iedereen weet ondertussen dat de scholen de motor zijn. Het gaat vandaag om het mentale welzijn van de mensen die uiteindelijk het onderwijs moeten overbrengen.
quovadis schreef:Waarom zouden deze dan nu plots moeten sluiten terwijl er daar niets aan de hand is?
Omdat je in een cirkel zit waarbij er altijd scholen gaan zijn met veel besmettingen. Scholen die nu gespaard worden hebben het straks weer vlaggen, omdat hun leerlingen nu op de bus zitten met leerlingen in scholen waar het goed rond gaat. Zo blijft ook de zorg continu overbelast.

Een algemene sluiting vormt een "reset," zoals we gezien hebben na de eerste golf, na de kerstvakantie, na de pauspaze, en ook in de zomervakantie, ware het niet dat men toen volop import toestond om de cijfers hoog genoeg te houden. Je gaat daarmee niet de besmettingen tot 0 herleiden, maar je gaat wel voor langere tijd vermijden dat er terug scholen moeten sluiten. Dat geeft vooral de leerkrachten de kans om weer eens eventjes "normaal" les te kunnen geven.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 01 dec 2021, 16:30, 5 keer totaal gewijzigd.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

quovadis schreef: Ik weet hier van enkele scholen in de regio die de voorbije weken moesten sluiten omwille van teveel besmettingen, nu zijn er in die scholen amper besmettingen. Waarom zouden deze dan nu plots moeten sluiten terwijl er daar niets aan de hand is?
is logisch
die klassen waar iedereen (of een halve klas) positief testte, daar zijn ze nu zeker een half jaar gerust. (zo lang is het CST-herstelcertificaat toch geldig. en die datum zal toch ERGENS op gebaseerd zijn...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

CCatalyst je trekt hierboven conclusie over mij die er helemaal niet zijn (deadlines etc) en zegt dingen die ik helemaal niet gezegd heb. Wat in wou zeggen heb ik gezegd en ga ik niet blijven herhalen omdat jij het niet wil inzien.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Je hebt letterlijk gezegd dat het een probleem is als men de scholen zou sluiten omdat de ouders dan thuis moeten blijven, wat de maatschappij geld kost (RVA…) en mogelijk ook de werkgever (geld kost) (minder volk beschikbaar, deadline die verschoven moeten worden,…).

Omdat het de maatschappij geld kost. Niets over de leerkrachten of de kinderen, maar omdat het geld kost.

Vervolgens heb je het over mentale gezondheid, ik dacht nu zal hij de leerkrachten vermelden, maar het is een waarschuwing voor de mentale gezondheid van de ouders die zich "dubbel moeten plooien". Dat de leerkrachten zich al wekenlang dubbel moeten plooien, dat is iets waar ze maar tegen moeten kunnen, ze krijgen genoeg verlof.

[quote]Het probleem met het sluiten van lagere scholen en kleuterscholen is dat er dan opvang moet voorzien worden door de ouders. Dat kan correct gebeuren, waardoor één van de ouders bv. via de RVA een verlofregeling krijgt en de andere ouder kan werken of ook verlof moet zien te vinden/nemen. Dat kost de maatschappij geld (RVA…) maar mogelijk ook de werkgever (minder volk beschikbaar, deadline die verschoven moeten worden,…). ... en de mentale gezondheid van de ouders die zich maar weer eens dubbel moeten plooien.[/quote]
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Klopt, alleen uw laatste zin heb ik niet gezegd, maar die meet je mij aan:
Dat de leerkrachten zich al wekenlang dubbel moeten plooien, dat is niet meer dan normaal.
Maar ok, ik zal bijten.
In mijn omgeving (en ja die is niet statisch relevant) zie ik geen leerkrachten die zich dubbel moeten plooien, ze doen gewoon hun werk zoals altijd.
Als de scholen sluiten zullen veel leerkrachten (buiten kleuteronderwijs) waarschijnlijk net meer werk hebben (zou ik denken)…

Add na je edit:
Omdat het de maatschappij geld kost. Niets over de leerkrachten of de kinderen, maar omdat het geld kost.
Ik heb wel degelijk meermaals verwezen naar de probleempunten buiten ‘geld’ zoals de mentale toestand etc. (zowel voor kind als ouder). Waarschijnlijk heb je daar over gelezen.
Over leerkrachten heb ik niet recent gesproken in de trend van de uitspraken die je mij aanmeet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

NuKeM schreef: In mijn omgeving (en ja die is niet statisch relevant) zie ik geen leerkrachten die zich dubbel moeten plooien, ze doen gewoon hun werk zoals altijd.
We zijn Vlamingen, we kunnen goed verbergen waar we mee zitten. Maar je bent toch niet blind voor wat er allemaal in de media verschijnt?
NuKeM schreef:Als de scholen sluiten zullen veel leerkrachten (buiten kleuteronderwijs) waarschijnlijk net meer werk hebben (zou ik denken)…
Waar men afstandsonderwijs kan geven heeft men het nog altijd wel onder de knie, het gaat niet over dat soort werk.

Het is vooral die onduidelijkheid, het moeten beslissen zonder een duidelijke houvast, die voortdurend veranderende regels, het totaal gebrek aan steun vanuit het ministerie, niet weten hoeveel leerlingen er zullen komen opdagen, collega's die uitvallen links en rechts, etc die mentaal heel zwaar beginnen wegen. En vooral: de bezorgdheid - ook op basis van wat ze zien - dat het welzijn van de kinderen eronder begint te lijden, wan daar zitten de leerkrachten toch nog het meeste mee in.

Ik verwijs naar de open brief die gisteren gepubliceerd werd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Met alle respect voor de leerkrachten, maar zijn dat geen zaken waar iedereen wel mee te maken heeft?
onduidelijkheid -> check
het moeten beslissen zonder een duidelijke houvast -> check
die voortdurend veranderende regels -> check
het totaal gebrek aan steun vanuit het ministerie -> check min of meer
niet weten hoeveel leerlingen er zullen komen opdagen -> so?
collega's die uitvallen links en rechts -> hebben andere sectoren ook last van
etc die mentaal heel zwaar beginnen wegen -> check, bv. onduidelijkheid algemene sluiting scholen wel/niet, sluiting door besmettingen etc.
En vooral: de bezorgdheid - ook op basis van wat ze zien - dat het welzijn van de kinderen eronder begint te lijden, wan daar zitten de leerkrachten toch nog het meeste mee in. -> check, ouders zitten daar ook mee in
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
Omdat je in een cirkel zit waarbij er altijd scholen gaan zijn met veel besmettingen. Scholen die nu gespaard worden hebben het straks weer vlaggen, omdat hun leerlingen nu op de bus zitten met leerlingen in scholen waar het goed rond gaat. Zo blijft ook de zorg continu overbelast.

Een algemene sluiting vormt een "reset," zoals we gezien hebben na de eerste golf, na de kerstvakantie, na de pauspaze, en ook in de zomervakantie, ware het niet dat men toen volop import toestond om de cijfers hoog genoeg te houden. Je gaat daarmee niet de besmettingen tot 0 herleiden, maar je gaat wel voor langere tijd vermijden dat er terug scholen moeten sluiten. Dat geeft vooral de leerkrachten de kans om weer eens eventjes "normaal" les te kunnen geven.
Dan sluit je de scholen waar er veel besmettingen zijn en laat je die scholen open die onlangs gesloten zijn omwille van besmettingen, want anders ga je plots scholen sluiten waar iedereen gezond en dat is toch te gek voor woorden. Er kan gewoon les gegeven worden in die scholen die reeds dicht geweest. Nee je gaat die kinderen nog een paar weken extra thuis steken zonder enige reden.

Even ter info: niet ieder kind gaat met openbaar vervoer naar school. Sommige kinderen gaan zelf naar school of worden gebracht door een ouder. Kwestie dat je nog een beetje meer info hebt over een leefwereld waar je niets van afweet ;-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

NuKeM schreef:Met alle respect voor de leerkrachten, maar zijn dat geen zaken waar iedereen wel mee te maken heeft?
onduidelijkheid -> check
...
Inderdaad, projectie dus. Maar leerkrachten dragen wel de verantwoordelijkheid over kinderen en hun welzijn, niet over een paar computers en de winstgevendheid voor de aandeelhouders van een bedrijf.
quovadis schreef: Dan sluit je de scholen waar er veel besmettingen zijn en laat je die scholen open die onlangs gesloten zijn omwille van besmettingen, want anders ga je plots scholen sluiten waar iedereen gezond en dat is toch te gek voor woorden. Er kan gewoon les gegeven worden in die scholen die reeds dicht geweest. Nee je gaat die kinderen nog een paar weken extra thuis steken zonder enige reden.
1) Net om te vermijden dat die scholen weer opnieuw zouden moeten sluiten. We zien in de algemene cijfers dat langere schoolsluitingen altijd een reset vormen waar het ganse onderwijs voordelen van geniet, alhoewel andere invloeden in de maatschappij natuurlijk ook een rol spelen (zoals reizen tijdens de zomer).

2) Om ervoor te zorgen dat de zorg weer naar normale niveaus daalt en dagopnames terug mogelijk worden (bijvoorbeeld). Als je blijft "whack-a-mole" spelen met de scholen lukt dat dus nooit. Wanneer je de ene school sluit, is het al binnengegaan in de volgende school. Zoals al zo vaak gezegd: met het virus valt niet te onderhandelen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 01 dec 2021, 17:22, 2 keer totaal gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

CCatalyst schreef: Omdat het de maatschappij geld kost. Niets over de leerkrachten of de kinderen, maar omdat het geld kost.]
wat er nu gebeurt kost een pak meer geld

vorig jaar maart was er duidelijkheid
alles op slot, steunende maatregelen en de zorg kon eht min of meer bolwerken

nu laat men begaan en heeft en van alles het slechte
alles loopt vast
geen steunende maatregelen
het virus legt alles lam, economische schade zal niet veel kleiner zijn
de zorg crasht, nu blijkbaar erger als vorig jaar.

de politiek treft nu al voorbereidingen om de handen in onschuld te wassen
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:[

1) Net om te vermijden dat die scholen weer opnieuw zouden moeten sluiten. We zien in de algemene cijfers dat langere schoolsluitingen altijd een reset vormen waar het ganse onderwijs voordelen van geniet, alhoewel andere invloeden in de maatschappij natuurlijk ook een rol spelen (zoals reizen tijdens de zomer).

2) Om ervoor te zorgen dat de zorg weer naar normale niveaus daalt en dagopnames terug mogelijk worden (bijvoorbeeld). Als je blijft "whack-a-mole" spelen met de scholen lukt dat dus nooit.
1) Waarom zouden die scholen terug moeten sluiten? Ze zijn net één van de veiligste plekken aangezien er heel weinig virus nog kan aanwezig zijn. Wat het ganse onderwijs daar voordeel bijhaalt is mij alvast een raadsel want er zal daar tenminste op een normale manier les worden gegeven
2) De zorg gaat niet overbelast worden omdat een school terug open is waar er zo goed als geen virus kan aanwezig zijn.
3) Ze zouden er beter voor zorgen dat de schoolbubbels niet blijven overal mengen in naschoolse activiteiten. Dat zou pas een nuttige maatregel zijn die effect gaat hebben op de cijfers.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

@ CCatalyst
Te kort door de bocht.
Het is niet omdat ik zeg dat iedereen (of toch veel mensen) last hebben van zaken die in jouw (of leerkracht) lijstje staan dat ik mijn situatie bij mijn werkgever projecteer op de leerkrachten.
Mijn persoonlijke situatie m.b.t. mijn werkgever heb ik hier trouwens nooit besproken, wel heb ik mij proberen inleven in andere ouders met andere werkgevers en van daaruit mijn standpunten opgebouwd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef: 1) Waarom zouden die scholen terug moeten sluiten? Ze zijn net één van de veiligste plekken aangezien er heel weinig virus nog kan aanwezig zijn.
Omdat het snel terug komt. Zeker als nabije scholen met besmettingshaarden kampen en het via OV of buitenschoolse activiteiten die binnen georganiseerd worden zich terug kan verspreiden naar die school. Met een algemene "reset" waarbij het virus in alle scholen teruggedrongen wordt, vermijd je dat het zo snel terug kan komen.

Zoals je zegt, indoor buitenschoolse activiteiten schrappen zou helpen maar dat is zeker niet genoeg. Outdoor buitenschoolse activiteiten mogen geen indoor-element bevatten, dus ook geen kleedkamers/douches na sport. OV moet ook exclusief per school georganiseerd worden, en ouders mogen hun kinderen niet naar verschillende scholen sturen, noch kinderen uit andere scholen afhalen of brengen, ook niet voor 1 keer. Leerkrachten die les geven in meerdere scholen mogen dat niet langer doen. En als je dat kan volhouden, dan doet je dat tot de zomer. Als het virus toch weer binnenraakt, boel toe.
NuKeM schreef: Mijn persoonlijke situatie m.b.t. mijn werkgever heb ik hier trouwens nooit besproken, wel heb ik mij proberen inleven in andere ouders met andere werkgevers en van daaruit mijn standpunten opgebouwd.
Leef je dan ook eens in in de leerkrachten. De open brief is een goed begin.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
Omdat het snel terug komt. Zeker als nabije scholen met besmettingshaarden kampen en het via OV of buitenschoolse activiteiten die binnen georganiseerd worden zich terug kan verspreiden naar die school. Met een algemene "reset" waarbij het virus in alle scholen teruggedrongen wordt, vermijd je dat het zo snel terug kan komen.
Volgens mij en de wetenschap ben je immuun voor een langere periode als je eenmaal besmet bent geweest. Dus ik zie niet in hoe het virus plots terug zal komen als er veel besmettingen waren in de reeds gesloten scholen.

En naschoolse activiteiten zijn de 1ste stap. Zorg dat de scholenbubbels niet meer gemengd worden ipv veilige scholen te sluiten.

En hoeveel kinderen zouden er met het OV vervoer naar school gaan? Ik zie toch maar heel weinig kinderen -12j alleen met de bus of trein naar schoon gaan.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef: Om ervoor te zorgen dat de zorg weer naar normale niveaus daalt en dagopnames terug mogelijk worden (bijvoorbeeld). Als je blijft "whack-a-mole" spelen met de scholen lukt dat dus nooit.
Zeg je nu effectief dat de scholen sluiten moet volstaan om de zorg te redden ?? Alsof enkel DAAR besmettingen gebeuren :bang:

Wake up man, je kan OVERAL besmet worden, zelfs in dat veilige sportpaleis waar ventilatie is.

Dus als je scholen sluit, moet je ook bedrijven sluiten waar haarden zijn, zoals o.m. dat van onze maat petrol242.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef: Volgens mij en de wetenschap ben je immuun voor een langere periode als je eenmaal besmet bent geweest.
Als je eenmaal besmet geweest bent. Maar scholen worden niet pas gesloten als iedereen besmet is. Dat gebeurt veel sneller.
phil48 schreef:Wake up man, je kan OVERAL besmet worden, zelfs in dat veilige sportpaleis waar ventilatie is.
Dat weten we goed genoeg. Maar clusteronderzoek toont wel aan dat dat meer dan de helft van de clusterbesmettingen terug te brengen zijn naar de scholen. Kinderen zijn ook de leeftijdsgroep met de hoogste positiviteitsratio's, flink hoger dan die van werknemers. Het zijn heel slechte cijfers die niet te ontkennen vallen.
phil48 schreef:Dus als je scholen sluit, moet je ook bedrijven sluiten waar haarden zijn, zoals o.m. dat van onze maat petrol242.
Als we de scholen sluiten, gaan de maatregelen inzake telewerk sowieso veel beter gerespecteerd worden. Niet zoals vandaag dus.

Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

CCatalyst schreef: Maar er is iets mis als je een sector met maatregelen, weinig clusterbesmettingen en weinig invloed op de cijfers sluit
Ik zou daar precies toch voorzichtig in zijn. Overal waar mensen samen komen heb je vodden.
Je kan de maatschappij niet gaan opdelen. Na twee jaar hebben we niks geleerd. Integendeel, we maken er nog een groter soepje van.
Men is al "blij" wanneer de cijfers minder hard stijgen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

petrol242 schreef: Ik zou daar precies toch voorzichtig in zijn. Overal waar mensen samen komen heb je vodden.
Dat klopt, maar 0 besmettingen streven we niet na, daarvoor moet je een totale lockdown doen.

Het komt er dus op aan om maatregelen te nemen die effect hebben, de zorg dragelijk en open houden, en vooral: die vol te houden zijn zodat er niet bij de minste verbetering van de cijfers onmiddellijk druk ontstaat om te versoepelen (zoals nu alweer het geval is, jawel!), want onze politici ondervinden grote moeite om daaraan te kunnen weerstaan.

In de eerste plaats denk ik dat we met afstandsonderwijs en telewerk twee goede maatregelen hebben die daaraan voldoen. Beiden betreffen ook de sectoren die het gros van de clusterbesmettingen voor hun rekening nemen, dus dat is mooi meegenomen.

Maar dat wil niet zeggen dat andere sectoren kunnen doen wat ze willen: hygienemaatregelen, ventilering, mondmasker, afstand blijven van tel. We hoeven geen indoorevenementen toe te laten als we buiten ook evenementen kunnen doen. We hoeven geen cinemazalen open te laten als we drive-in cinema kunnen doen. Maar we moeten wel toestaan dat de mensen zich mogen ontspannen en ontmoeten, op een veilige wijze. Anders is het niet vol te houden en compenseren we te hard achteraf, dat is de grote les van de vorige winter.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Nieuws van vandaag:
* De CST-bepalingen van het Waalse gewest zijn geschorst wegens wettelijke gebreken. Volgens een rechtbank zijn de gewesten wettelijk niet bevoegd om CST-bepalingen uit te vaardigen (wat m.i. klopt - heb ik eerder gepost) en is het CST ook in strijd met de GDPR en enkele andere Europese verordeningen. De Vlaamse en Brusselse CST-bepalingen blijven vooralsnog gelden, hoewel er ook procedures bezig zijn om die te vernietigen.
Niet geschorst, want de Waalse overheid gaat in beroep.
Afbeelding
CCatalyst schreef:Ondanks er zogezegd 4 dagen verplicht telewerk zou moeten zijn, zijn de mobiliteitscijfers niet lager als voorheen. Vermoedelijk wordt het "elke dag is een terugkomdag"-achterpoortje (te) veel misbruikt.
Sinds deze week moeten wij speciale toelating vragen om te mógen komen werken. Gisteren startte er iemand nieuw in het team en dan krijg je het circus met laptop aanvragen etc, vandaar dat ik toch in Brussel moest zijn. Onderweg was het spectaculair rustig :).
koenraaddeconinck schreef:Nogmaals, raar dat scholen ook als "kinderopvang" beschouwd worden toch? Kinderen willen, impliceert ook in moeilijk tijden "keuzes maken" en "verantwoordelijkheid nemen". Met excuses voor deze verfoeilijke ouderwetse stellingen ...
Ik beschouw de lagere school niet als kinderopvang en ik kan perfect werken wanneer mijn kinderen thuis zijn (iets wat elke woensdagnamiddag al het geval is). Maar het is niet zo evident om een 6-7-8 jarig kind alleen thuis te laten als de ouders gaan werken.
Dat betekent dus dat als de lagere school sluit, je heel wat ouders dwingt om ook thuis te zitten.
En 's avonds kunnen ze dan wel nog naar de muziekschool, voetbal, ... en in het WE "iedereen" naar Niels Destadsbader :)? Misschien toch de juiste prioriteiten stellen, nee?

Ondertussen is Jambon, die nog niet zo lang geleden pleitte om niet te snel terug een comitee bij elkaar te roepen, aan het roepen op beide journaals dat het comitee zo snel mogelijk terug bij elkaar moet komen. En de GEMS is bezig met een nieuw advies.
We zullen maar zeggen "3de keer goeie keer" zeker? Hopelijk komen ze nu met maatregelen die wél effect hebben. De maatregel na de laatste 2 comitees waren een beetje om te lachen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20211201_95908287
Gems vanavond nog bijeen over mogelijke strengere maatregelen voor binnenactiviteiten
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211201_94476698
Jambon wil indooractiviteiten tijdelijk stopzetten
Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) wil dat het Overlegcomité versneld opnieuw bijeenkomt. Om de druk op de zorgsector te verlichten, zijn volgens Jambon extra maatregelen nodig.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Alles twee à drie weken dicht (uitgezonderd écht essentiële zaken).
Niet zever over van alles en nog wat.
Zijn we al twee jaar mee bezig.
En we komen er duidelijk niet uit...
Maar doen.
Héél efficiënt met een gemiddelde incidentie van ruim tweeduizend!!
Feitelijk is honderd de grens hé.
Voor de goede verstaander...

Kan alleman effe afkoelen. :wink:
Broodnodig me dunkt.

De korte pijn noemt dat. 8)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Dat betekent dus dat als de lagere school sluit, je heel wat ouders dwingt om ook thuis te zitten.
En de regels omtrent telewerk dus te respecteren?

Wat betreft zij die dat niet kunnen, die zitten vaker in beroepen waar er al een knelpunt is en waar men sowieso vaker nood heeft aan opvang, en de werkgever bijgevolg doorgaans ook met opvang over de brug komt. De zorg is daar een voorbeeld van. Het betreft ook de zelfstandigen die bv thuis hun winkel uitbaten, zij kunnen niet telewerken maar werken wel vanuit hun woning. Er zal nog een kleine restgroep zijn die een job heeft die dit niet toelaat en geen opvang voorziet, en bij niemand terecht kan ook al is dat een probleem dat ze niet voor het eerst meemaken; voor hen is er een verlofregeling uitgewerkt of kan men op gemeentelijk vlak ook opvang voorzien.
heist_175 schreef:En 's avonds kunnen ze dan wel nog naar de muziekschool, voetbal, ... en in het WE "iedereen" naar Niels Destadsbader :)? Misschien toch de juiste prioriteiten stellen, nee?
Zoals nu toch al regelmatig gezegd zijn dat dingen die dan ook moeten sluiten, voor zover ze indoor zijn, tenzij dit met CST+/mondmaskers/afstand/ventilering/CO2-meters etc gebeurd. Maar heel wat zaken kunnen blijven doorgaan, zij het volledig outdoor. Sport, jeugdbeweging, enzomeer. We willen niet dat de kinderen geïsoleerd raken of teveel thuis zitten want dan worden ze volgens Ben Weyts misbruikt.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

duizend schreef:als iedereen zich liet vaccineren en voorzichtig was, dan was het spel al lang opgelost.
ALS

Mijnheer de grote profeet...

De zorg verzuipt.
De maatschappij kraakt in al haar geledingen.


Afkraken, doemdenken, anti-vaxxer, etc
Nog iets dat je graag aan jouw lijstje toegevoegd gezien had? :lol:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef: We willen niet dat de kinderen geïsoleerd raken of teveel thuis zitten want dan worden ze volgens Ben Weyts misbruikt.
Hoe rijm je "we willen ze niet isoleren" met "hou je in stilte tot vanavond bezig want ma en pa zijn aan het thuiswerken?"

Of wacht, je verwacht dat die ouders hun baas bellen en zeggen "zet me maar tot aan de kerstvakantie op technisch werkloos, want ik moet de kids bezig houden".

En afstandonderwijs voor 6-7 tot 10-jarigrn, hoe ga je dat organiseren??
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik heb nog altijd de indruk dat sommige hier het idee hebben dat je met het virus kan onderhandelen :roll:

Veel volk samen, klein of groot zonder onderscheid is vragen om ellende... en die voelen we momenteel keihard.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Blij dat de Belgische media nog eens aandacht besteed aan Zweden(je weet wel, het land zonder lockdown, mondmaskers,...):
https://radio1.be/luister/select/de-och ... wachten-af
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Stroper schreef:Blij dat de Belgische media nog eens aandacht besteed aan Zweden(je weet wel, het land zonder lockdown, mondmaskers,...):
De bevolkingsdichtheid bedraagt 375 inwoners per km² in België.
De bevolkingsdichtheid bedraagt 20 inwoners per km² in Zweden (zelfs in Stockholm is het maar 251).

Moet er nog zand zijn ?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”