Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Persoonlijk ben ik eens benieuwd hoe de school zal omgaan met de besmetting van onze zoon (zonen). Het is bijna zeker dat de besmetting via de school kwam (gezien het optreden van symptomen eerst bij de kinderen + andere 'zieke' kinderen in de klas + wij zien amper volk en zijn zeer voorzichtig).

Je kan als ouder van alles doen bij een ziek kind of zieke ouder, namelijk (specifiek voor kleuterscholen):
  • Niet testen, niemand testen = geen probleem. Het zal wel een verkoudheidje zijn. Helaas de realiteit bij velen lijkt het (struisvogels).
  • Ouders testen positief, kind heeft geen symptomen -> toch naar school ?
  • Ouders testen positief, kind mee in quarantaine, maar gewoon wegens ziekte afwezig van school en dus school niet verwittigingen van mogelijk risico
  • Ouders testen positief, kind mee in quarantaine, verwittigingen school van mogelijk risico -> school moet hier niets mee doen, kind is niet getest... niets aan de hand?
  • Kind wordt getest (niet verplicht!) en is positief, school wordt geïnformeerd en dit telt als één geval in de klas.
De school moet ook niet communiceren naar de andere ouders in alle behalve het laatste geval lijkt me. En dat doen ze ook niet bij ons (mogelijk proberen ze zo een golf van testen te voorkomen waardoor er toch 3 of meer kinderen positief getest worden waardoor de klas/school dicht moet).
Op zich niet zo erg in tijden dat de zorg niet onder druk staat, maar momenteel wel niet zo'n nette strategie.
De grap is dat ik deze week nog heb gevraagd om te communiceren als er gevallen waren bij de ouders (want wij moeten via onze kinderen vernemen dat X en Y in quarantaine zitten met hun mama's en papa's), zo kunnen wij daar mee rekening houden en bezoekjes aan de grootouders ofzo uitstellen. Maar, dat leek moeilijk en ik werd door de juffen bekeken alsof ik iets nutteloos vroeg, meer zelf, ik leek wel te zagen. Privacy enzo ook, maarja, ik wil niet weten wie, ik wil gewoon weten wat en hoeveel. Zelfs de juffen gaven aan dat ouders dat eigenlijk niet moeten melden en het de school ook niet echt boeit...

Daarnaast, onze oudste zoon test positief, de jongere testte de huisarts niet, want zelfde symptomen, dus als de oudste positief is, is de jongste dat zo goed als zeker ook. Als ik nu een test wil aanvragen voor onze jongste zoon zegt de wizard zelf dat dit niet nodig is en dat hij als positief wordt aanzien... logisch.
De vraag is of het CLB dit ook zo zal zien. De juf wou bv. direct al weten of onze jongste ook getest was... dat doet vermoeden...

Het is me een circus. Iedereen buigt de regeltjes maar naar zijn eigen profijt en neemt geen verantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Bij ons gaat 1ste, 3de en 6de klas een week in quarantaine dus van zondag tot zondag.

Om het simpel te houden, 1 ouder zij in de whatsapp groep van de klas dat de dochter positief getest heeft, waarna half de klas in een kramp schiet en zelftests begint te doen. Hier komen natuurlijk ook een paar positieve gevallen uit..waardoor de klassen moeten sluiten.
Geen testen doen bij uw kinderen = klas open.
Wel testen doen = klas toe.

En weeral automatisch.werkloosheidsattest van het clb. :bang: We hebben 1 lerares in de klasgroep, die kwam bijna klaar van geluk dat er iemand positief testte. :angel:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Persoonlijk hoop ik dat gisteren iedereen op het nieuws het interview gezien met de niet-gevaccineerde man die uit angst voor nevenwerkingen zich niet wou laten vaccineren, idem trouwens voor zijn echtgenote.

Hij belandde op intensieve en het bilan is niet min: hij heeft het gehaald maar ik citeer de behandelende pneumoloog "Willen we deze man nog een enzigszins kwalitatief leven laten lijden, dan moeten we overgaan tot longtransplantatie ...

En ik hoor de anti-vaxxers op dit forum al reageren: "maar dat dat is een uitzondering", "en met vaccin heb ik niet meer garanties", etc.

Neen, dit is niet echt een uitzondering. Bij ons in het revalidatiecentrum zijn al tientallen met long covid de revue gepasseerd. Beperkt / handicap voor de rest van hun leven.

En nogmaals, meer dan ooit is vaccinatie een ultiem teken van elementaire burgerplicht, niet uit respect voor de zorg (want dat heldengedoe is toch maar pure hypocrisie) maar uit respect en zorg voor medemensen met chronische, ernstige pathologie die nu door ziekelijk egoistische vaccin weigeraars zorg moet ontberen waarvan hun leven afhangt.

Dus wat is hier gezond verstand: de politiek die de ballen heeft om iedereen die geen valabele medische reden(en) heeft om zicht te laten vaccineren, te verplichten. En wat indien ze weigeren?
Heel eenvoudig: hen een informed consent opsturen met nogmaals de zeer duidelijke info over het nut van vaccinatie ook al biedt dit geen 100% zekerheid, hen zelf hun weigering op papier te laten zetten met vermelding van rijksregisternummer en finaal hen ook informeren over het feit dat bij niet-vaccinatie zij zorg zullen krijgen voor zover de reguliere zorg hierdoor niet in het gedrang komt. Liefst ook nog eens duidelijk stipuleren dat de kost integraal tot de laatste eurocent ten hunnen laste valt.

Hopelijk hebben de hospitalisatieverzekeringen de ballen om hier ook af te haken wat tussenkomsten bij niet gevaccineerden met opname door covid betreft.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Persoonlijk hoop ik dat gisteren iedereen op de vtm het interview gezien heeft met dat k3'ke in Zuid Afrika :angel:
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Net zoals op de meeste fora, 5 minutes of fame
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

iceke schreef:Persoonlijk hoop ik dat gisteren iedereen op de vtm het interview gezien heeft met dat k3'ke in Zuid Afrika :angel:
Tja, als iemand het weet, zal het het k3Ke wel zijn :bang: :bang: :bang:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

koenraaddeconinck schreef:Persoonlijk hoop ik dat gisteren iedereen op het nieuws het interview gezien met de niet-gevaccineerde man die uit angst voor nevenwerkingen zich niet wou laten vaccineren, idem trouwens voor zijn echtgenote.

Hij belandde op intensieve en het bilan is niet min: hij heeft het gehaald maar ik citeer de behandelende pneumoloog "Willen we deze man nog een enzigszins kwalitatief leven laten lijden, dan moeten we overgaan tot longtransplantatie ...
Het toppunt is dat de echtgenote zich nog steeds niet wil laten vaccineren :bang:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Gaat het over deze case?

De man noemt niet gevaccineerden zelf egoïsten :lol:

Er circuleren trouwens sites met namen van personen die tegen de vaccins waren en die ofwel overleden zijn of in het ziekenhuis, het zijn dus geen uitzonderingen. Helaas willen sommigen pas luisteren als de dood aan hun bed staat en dan nog.

Dat is ook de reden waarom ik hamer op de vaccinatie. Ja, ieder kan voor zichzelf kiezen maar doe je die mensen een plezier door hun gevaarlijk gedrag goed te praten, ik vind van niet. Bovendien stopt het helaas niet bij hun eigen gezondheid en dan gaat het al helemaal te ver.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

koenraaddeconinck schreef:Persoonlijk hoop ik dat gisteren iedereen op het nieuws het interview gezien met de niet-gevaccineerde man die uit angst voor nevenwerkingen zich niet wou laten vaccineren, idem trouwens voor zijn echtgenote.
En de propaganda blijft maar doorgaan, over en over en over en hoe emotioneler hoe beter. Ondertussen weten we het wel hoor. Vaccins houden je uit het hospitaal.
Persoonlijk hoop ik dat iedereen eens gaat beseffen wat de vaccins niet doen en dat vaccins besmettingen niet tegen houden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Alweer fout petrol. Besmettingen worden minder goed tegengehouden dan hospitalisaties maar vaccinatie heeft nog altijd veel beter effect, ook op besmettingen, dan niet vaccinatie.

Propaganda is zaken verspreiden die niet waar zijn, hier wordt gewoon de gevolgen van foute keuzes getoond. Dat is geen propaganda maar preventie. Propaganda zijn de vele fake verhaaltjes in het antivaxmilieu, de gevaarlijke verhalen die mensen net in dit soort situaties brengt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dizzy schreef:Alweer fout petrol. Besmettingen worden minder goed tegengehouden dan hospitalisaties maar vaccinatie heeft nog altijd veel beter effect, ook op besmettingen, dan niet vaccinatie.
.
Yup, je hebt volledig gelijk, sinds 3/4 ingespoten is zijn de besmettingen in sneltempo gedaald :bang:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

iceke schreef:Yup, je hebt volledig gelijk, sinds 3/4 ingespoten is zijn de besmettingen in sneltempo gedaald :bang:
En je gaat er dus vanuit dat we nog steeds met het originele virus te maken hebben... niet met de veel besmettelijkere delta variant.

Zijn mensen nu echt zo dom dat ze niets meer in perspectief kunnen plaatsen ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Weeral moeilijke wiskunde precies.
Altijd die idiote alles of niets redeneringen ...
Vaccin beschermd voor meer dan 50% tegen besmetting (dixit Van Ghugt)

We waren inderdaad in sterk dalende lijn totdat alles openging en de maskers af mochten... terwijl nog niet iedereen gevaccineerd was.
Gevolg direct een exponentiële stijging besmettingen en ziekenhuisopnames bij de niet gevaccineerden die zich nu bij een deel van de gevaccineerden ook verder doorzet.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Dat mensen niet 1, 2 tot 3 maal willen ingespoten worden met een experimenteel goedje, dat is toch in godsnaam hun goed recht.
Misschien komt er zelfs in de nabije toekomst een nieuw experimenteel sapje aan tegen andere varianten, ook maar inspuiten zeker?

Waarom blijven jullie kafferen op die bepaalde groep, het goedje werkt tegen minder ziek maken bij gebrek aan beter (dat zou niet meer in twijfel mogen getrokken worden) maar is helemaal niet het wondermiddeltje zoals een jaar geleden het ons met veel trommelgeroffel werd aangeprezen. Ik denk dat voor degenen met een beetje verstand dit duidelijk mag wezen.
Dat er nu mensen zijn die het niet willen, daar trek ik eens mijn schouders voor op maar zwijg verder, het is hun keuze en niet aan mij om hen ertoe te dwingen. Baas in eigen buik weet je.

Dreigementen uiten zoals, we gaan je op de parking leggen bij ziekte, of geen tussenkomst van de mutualiteit meer... Dat stemt me triest en toont hoezeer sommigen met anderen begaan zijn, hoewel ze hier dan durven te zeggen dat je moet solidair zijn met elkaar.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

timmermc schreef:Dat mensen niet 1, 2 tot 3 maal willen ingespoten worden met een experimenteel goedje, dat is toch in godsnaam hun goed recht
Altijd maar die stemmingmakerij met social media waarheden :bang:

Fact https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2 ... erimenteel
timmermc schreef:maar is helemaal niet het wondermiddeltje zoals een jaar geleden het ons met veel trommelgeroffel werd aangeprezen. Ik denk dat voor degenen met een beetje verstand dit duidelijk mag wezen.
Van iemand met verstand verwacht ik dat hij/zij inziet dat het vaccin nog steeds heel wat voordelen heeft ondanks dat we met een ander virus te maken hebben. Iemand die dat verstand niet heeft is duidelijk niet in staat te relativeren en onder ogen te zien dat dingen veranderen... en gooit dan maar meteen het kind met het badwater weg.
timmermc schreef:Dat stemt me triest en toont hoezeer sommigen met anderen begaan zijn, hoewel ze hier dan durven te zeggen dat je moet solidair zijn met elkaar.
Maar dat een anti vaxxer op basis van leugens beslissingen neemt is wel solidair of wat ? Raar dat het steeds van één kant moet komen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

timmermc schreef: Dat er nu mensen zijn die het niet willen, daar trek ik eens mijn schouders voor op maar zwijg verder, het is hun keuze en niet aan mij om hen ertoe te dwingen. Baas in eigen buik weet je..
En als zo iemand, door zijn keuze, dan bijna 3 maand op intensieve komt te liggen en tientallen mensen hun noodzakelijke ingreep zo ontzegd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

dan is dat maar zo, we gaan toch geen oordeel vormen over iemand die moet opgenomen worden ?
rokers laten we liggen omdat de zorg het niet meer aankan ?
doodrijders laten we liggen omdat de zorg het niet meer aankan ?
criminelen laten we liggen omdat de zorg het niet meer aankan ?
obese laten we liggen omdat de zorg het niet meer aankan ?

Hoever ga je gan 1207 ?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef:dan is dat maar zo, we gaan toch geen oordeel vormen over iemand die moet opgenomen worden ?
net daarom is een verplichting geheel logisch
da's extra bescherming voor iedereen en ge vermijdt dit soort discussies ineens.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Rokers en verkeersslachtoffers komen niet in deze mate tegelijk op de zorg af, het is dus niet te vergelijken.

Wat wel klopt is dat mensen die voor zichzelf kiezen ineens boos worden als anderen dat ook doen terwijl hun keuze ook anderen benadeeld. Vanaf dat moment is er GEEN absolute vrije keuze meer. Als de gevolgen voor u en u alleen zijn DAN is er vrije keuze, als je de verantwoordelijkheid wil afwentelen op anderen dan stopt het.

Hier nog zo'n slimme :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Dizzy schreef:Alweer fout petrol. Besmettingen worden minder goed tegengehouden dan hospitalisaties maar vaccinatie heeft nog altijd veel beter effect, ook op besmettingen, dan niet vaccinatie.

Propaganda is zaken verspreiden die niet waar zijn, hier wordt gewoon de gevolgen van foute keuzes getoond. Dat is geen propaganda maar preventie. Propaganda zijn de vele fake verhaaltjes in het antivaxmilieu, de gevaarlijke verhalen die mensen net in dit soort situaties brengt.
Dank voor deze rechtzetting Dizzy. Het enige wat denk ik nog helpt is al diegenen die twijfelen aan de zin van vaccinatie eens een week doen meedraaien op een (post-) covid afdeling. Dan kunnen ze zien 1. wat de ziekte echt inhoudt en 2. welke de implicaties zijn op het vlak van zorg. Uiteraard ook enkele dagen op intensieve om alles objectief met eigen ogen te kunnen zien zonder tussenkomst van media.

En verder volgende vraag aan al de anti-vaxxers op dit forum: wilt ge het op uw geweten hebben dat mensen die dringend zorg nodig hebben, niet covid gerelateerd, door jullie pathologisch egoïsme en ziekelijke kortzichtigheid, die zorg moeten ontberen en op die manier dag na dag zo hun kans op genezing zien slinken? Plaatsvervangende schaamte heb ik ...

Slaap toch allen zacht straks, zonder te veel aan deze groepen te denken uiteraard ...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik heb dat niet op mijn geweten, de enige die dat op zijn geweten heeft is onze overheid...zorg afbouwen en dan al maanden naar een ander wijzen... :bang: :bang: :bang:
Het enige dat ik niet op mijn geweten wil hebben is mijn gezin, mijn klanten & mijn vrienden besmetten.
Ge moet niet naar mij wijzen als 't sportpaleis nog elke avond uitverkoopt
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Magnette hmm

Het is voor Magnette een bezorgdheid die verder gaat dan enkel dit debat. “Kijk naar het Overlegcomité van 17 november. Tien dagen later merkt men dat het niet volstaat en moet er nóg een gehouden worden.”

“De beslissingen die genomen worden, moeten rigoureuzer voorbereid worden”, oordeelt Magnette. Hij hekelde ook de kritiek van verschillende regeringsleden op de niet-gevaccineerden. “We moeten de mensen proberen te overtuigen, niet hen stigmatiseren.”
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

iceke schreef:Ik heb dat niet op mijn geweten, de enige die dat op zijn geweten heeft is onze overheid...zorg afbouwen en dan al maanden naar een ander wijzen... :bang: :bang: :bang:
Het enige dat ik niet op mijn geweten wil hebben is mijn gezin, mijn klanten & mijn vrienden besmetten.
Ge moet niet naar mij wijzen als 't sportpaleis nog elke avond uitverkoopt
Zorg is er niet om mensen die de boel nodeloos overbelasten door eigen keuzes. Het klopt dat dit beter niet afgebouwd werd maar hoe hard heb je daartegen geprotesteerd toen men dat deed? Heb je niet meer gestemd op degelijke partijen? Zo neen, zwijg dan nu ook maar.

Trouwens België heeft redelijk wat plaats in de ziekenhuizen en vaak meer dan elders. Dat was ook de redenering voor de afbouw, elders kan het met minder. Dat is ook de reden waarom bepaalde ingrepen in België gebeuren voor buitenlanders. Daar is er vaak een wachtlijst en ben je eraan voor je kan behandeld worden. Ik ben het dus met je eens voor meer geld voor zorg maar dat kan niet eindeloos en is geen oplossing voor een probleem als dit.

Jammer dan je niet inziet dat uiteindelijk net wat je niet wil kan gebeuren. Je besmet uw gezin, uw klanten en uw vrienden al is het helemaal niet minder erg moesten dat er van anderen zijn maar jij maakt blijkbaar een onderscheid.

Dat optreden had men inderdaad moet afblazen maar anderzijds, wie naar een concert van De Stadsblater gaat kan toch geen smaak verliezen :wink:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dizzy schreef: Zorg is er niet om mensen die de boel nodeloos overbelasten door eigen keuzes. Het klopt dat dit beter niet afgebouwd werd maar hoe hard heb je daartegen geprotesteerd toen men dat deed? Heb je niet meer gestemd op degelijke partijen? Zo neen, zwijg dan nu ook maar.
Natuurlijk is die zorg er ook voor mensen die niet zo gezond leven.. ik heb daar trouwens helemaal geen probleem mee.

Trouwens België heeft redelijk wat plaats in de ziekenhuizen en vaak meer dan elders. Dat was ook de redenering voor de afbouw, elders kan het met minder. Dat is ook de reden waarom bepaalde ingrepen in België gebeuren voor buitenlanders. Daar is er vaak een wachtlijst en ben je eraan voor je kan behandeld worden. Ik ben het dus met je eens voor meer geld voor zorg maar dat kan niet eindeloos en is geen oplossing voor een probleem als dit.
Nee, de zorg is ondertussen zo "gespecializeerd" dat ze constant boven de 90% bezet is.
Jammer dan je niet inziet dat uiteindelijk net wat je niet wil kan gebeuren. Je besmet uw gezin, uw klanten en uw vrienden al is het helemaal niet minder erg moesten dat er van anderen zijn maar jij maakt blijkbaar een onderscheid.
Natuurlijk zit die kans erin, maar dat heeft niks, maar dan ook niks met vaccinatie te maken.
Dat optreden had men inderdaad moet afblazen maar anderzijds, wie naar een concert van De Stadsblater gaat kan toch geen smaak verliezen :wink:
Voor mij hoeft men niks af te blazen hoor... maar kom me niet vertellen dat het mijn fout is dat het uit de hand loopt, jij mag van mij op cafe, op restaurant, naar de voetbal & zoveel feestjes organiseren als je zelf wil, kom mij alleen niet vertellen dat het mijn verantwoordelijkheid is dat die zorg opnieuw volloopt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

iceke schreef:
Dizzy schreef:Zorg is er niet om mensen die de boel nodeloos overbelasten door eigen keuzes. Het klopt dat dit beter niet afgebouwd werd maar hoe hard heb je daartegen geprotesteerd toen men dat deed? Heb je niet meer gestemd op degelijke partijen? Zo neen, zwijg dan nu ook maar.
Natuurlijk is die zorg er ook voor mensen die niet zo gezond leven.. ik heb daar trouwens helemaal geen probleem mee.
Ik ook niet, zorg is er voor iedereen maar nu komt de zorg voor iedereen in gedrang terwijl dit voor een stuk te vermijden is.
Nee, de zorg is ondertussen zo "gespecializeerd" dat ze constant boven de 90% bezet is.
Waar haal je dat? op Youtube?
iceke schreef:Natuurlijk zit die kans erin, maar dat heeft niks, maar dan ook niks met vaccinatie te maken.
Toch wel, de gevolgen kunnen veel erger zijn en dat heeft alles met vaccinatie te maken. Je speelt met uw eigen gezondheid maar ook met deze van anderen inclusief de mensen waar je wel een f*** om geeft.
Voor mij hoeft men niks af te blazen hoor... maar kom me niet vertellen dat het mijn fout is dat het uit de hand loopt, jij mag van mij op cafe, op restaurant, naar de voetbal & zoveel feestjes organiseren als je zelf wil, kom mij alleen niet vertellen dat het mijn verantwoordelijkheid is dat die zorg opnieuw volloopt.
Een whataboutism om het af te ronden. Uiteraard zag ik ook liever dat men strenger was maar anderzijds zitten bij de mensen die niet gevaccineerd zijn ook heel wat die de maatregelen nu al veel en veel te streng vinden. Gewoon lekker samen genieten, zo vatte iemand het op de betoging samen.

Iedereen moet zijn steentje bijdragen en een prik is maar een kleine moeite als je daarmee veel leed kan besparen voor jezelf maar ook voor anderen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:Alweer fout petrol.
Ja hoor... Ik denk dat het meeste dat ik hier verteld heb ondertussen uitgekomen is. Voor mij en de wetenschap is het ook al lang geen discussie meer over vaccinatie of niet als het over transmissie gaat.

@ koenraad : die emotionaliteit zijn we al lang voorbij.Kom eens met iets origineel? Niemand twijfelt hier aan het nut van de vaccins ter bescherming tegen covid-19. Ik spreek als ervaringsdeskundige. En nee, niet iedereen die bewust en kritisch omgaat met wat vaccins wel en vooral niet kunnen, zijn antivaxxers. Ik denk dat je een stuk van het forum hebt overgeslagen...
1207 schreef:net daarom is een verplichting geheel logisch
Ja, veel succes daar mee.
duizend schreef:Vaccin beschermd voor meer dan 50% tegen besmetting (dixit Van Ghugt)
Ah, de getallekesman is er ook met Van Klucht. Welke studie gebruikt hij? Hoe lang zijn de vaccins gezet en bij wie? Welke vaccins? Waar is de controlegroep? Meer dan 50%? Klinkt heel wetenschappelijk...
We zullen de cijferkers dinsdag nog eens bekijken zeker?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef:
duizend schreef:Vaccin beschermd voor meer dan 50% tegen besmetting (dixit Van Ghugt)
Welke studie gebruikt hij? Hoe lang zijn de vaccins gezet en bij wie? Welke vaccins? Waar is de controlegroep? Meer dan 50%? Klinkt heel wetenschappelijk...
We zullen de cijferkers dinsdag nog eens bekijken zeker?
Alle virologen hebben diezelfde mening. Waarom hen steeds in vraag stellen?
Volgens jou kennen onze virologen er niks van en lullen ze er maar op los, enkel de UB forumviroloog heeft blijkbaar de wijsheid in pacht.

Nu ondanks dat heb je het virus blijkbaar toch te pakken, tja prediken dat de vaccins niets tegenhouden en toch onvoorzichtig geweest...
Of helpen de rest van de maatregelen (afstand, masker, ...) dan ook geen bal, dat kan je dan evengoed concluderen.

Gelukkig ben je gevaccineerd en zal je hoogstwaarschijnlijk zonder complicaties genezen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

https://www.rivm.nl/nieuws/vaccinatie-v ... ant-met-63

Wat weet een viroloog nu over virussen en waarom zou dat meer zijn dan een UB-er :lol: Vreemd toch, enerzijds pleiten voor wetenschappelijkheid maar tegelijk wetenschappers wantrouwen.

Het klopt dat niet iedereen die kritisch is voor deze vaccins een antivaxer is maar ik denk dat je wel veel meer kans hebt als je in die groep gaat vissen dan in andere.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Dizzy schreef:Het klopt dat niet iedereen die kritisch is voor deze vaccins een antivaxer is ...
Er is dus hoop voor je als je dit begrijpt.

Nu nog eventjes die gepatenteerde vaccins met een kritisch oog durven bekijken. Meteen ook de nieuwe (gepatenteerde) pil die tot 800 euro zal kosten onder de loep nemen en je bent bevrijd.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Voor de eerste keer gaat het écht mis in de scholen en zouden ze er actie moeten ondernemen, maar denkt de incompetente minister er het zijne van en doet niks.

In de kleuterklassen en lagere scholen gaat het goed rond. Die kinderen hebben amper symptomen, maar steken altijd het hele gezin mee aan.

In klas van mijn jongste waren verschillende ouders positief, maar kids hadden geen symptomen en kwamen gewoon naar school (achteraf gehoord). Via die dochter is ons hele gezin besmet. Bij iedereen die ik ken en met besmetting thuis zit, komt het via de kleuterklas of lagere school.

Ik snap dat ze op testcapaciteit willen besparen en daarom niet in scholen testen bij die hele kleintjes. Maar als ze in de klas van mijn jongste dochter hadden getest, hadden ze een pak andere mensen niet moeten testen die onrechtstreeks door de klas besmet zijn. Ik ben er zeker van dat in iedere klas waar 1 besmetting is, er nog minstens 4-5 besmettingen onopgemerkt blijven. En dan duurt het niet lang voor de hele klas besmet is (met natuurlijk alle bijhorende gezinnen ...)

Ze dweilen in de living terwijl in de keuken de kraan nog groot openstaat ...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@Dizzy: bron en contactonderzoek is niet voldoende om transmissie vast te stellen, al zeker niet wanneer men zich beperkt tot besmettingen met klinisch verloop en dan nog enkel in huishoudelijke kring in 1 richting, van gevaccineerde naar niet gevaccineerde. Vermoedelijk naar kinderen dus.
De studie, ook op medrvix te vinden, geeft dat zelf toe.

Het aantal asymptomische besmettingen zijn een veelvoud, maar die dus catastrofale gevolgen hebben en onder de radar blijven.. De 4de subvariant van delta heeft er sinds eind september nog een schepje bovenop gedaan.
duizend schreef:Nu ondanks dat heb je het virus blijkbaar toch te pakken, tja prediken dat de vaccins niets tegenhouden en toch onvoorzichtig geweest...
Op de werkvloer opgelopen. De helft van mijn ploeg heeft het vlaggen, allemaal gevaccineerd en constant mondmaskers gedragen. Buiten de werkvloer heb ik al twee weken niemand gezien. Ik vond dat het al lang duurde voor je met die kwak kwak ging afkomen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

decat schreef: Gezien het aantal coverlijdens onder de FIFA spelers pre vaccinatie maar 1/5 van het huidige aantal is zal het vermoedelijk niet aan de vaccins liggen.
Puur toeval eigenlijk. Ook bij al die andere sporters? They just die, right?
https://www.hln.be/sport/johan-belleman ... n~a829780d

Johan Bellemans en collega-arts Tom Teulingkx over corona in de sport: “Je valt niét opeens dood na een vaccin”

De coronarel bij Bayern München is wereldnieuws. Novak Djokovic vindt zijn zelfbeschikkingsrecht belangrijker dan vaccinatie. Greg Van Avermaet denkt dat zijn Pfizerprik voor vormverlies heeft gezorgd. Op zoek naar eerste hulp bij vaccinatie in de sport, met de hulp van topdokter Johan Bellemans en Covid-specialist Tom Teulingkx: “Moderne atleten zijn vaak hypochondrisch. Dat bemoeilijkt de vaccin-discussie weleens.”

Als je nu niet gevaccineerd bent, is het niet de vraag of je covid zal krijgen, maar wel wanneer. Je zal het krijgen en dan ben je vier weken van je fitheid kwijt, zo communiceerde dokter Johan Bellemans, hoofdarts van het BOIC, afgelopen maand nog naar de Belgische atleten."

Enz enz.



Intussen zit topvoetballer Kevin De Bruyne nog steeds in quarantaine, nadat hij na de interlandweek positief testte.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

pfuhu schreef:maar denkt de incompetente minister er het zijne van en doet niks.
Hij moet nog 4 weken alle pogingen om maatregelen in de scholen nemen blokkeren, dan is het kerstvakantie en mag hij een pluim op zijn hoed steken dat het hem weer eens gelukt is om de ouders op hun wenken te bedienen. Wel dikke pech dat de kerstvakantie zo laat valt.

Overigens heeft hij vorige week - zonder enig akkoord inzake - vanuit ergens in de wereld getweet dat leerkrachten prioritair geboosterd gingen worden. Dit weekend is het geplande overleg daaromtrent gebeurd en heeft men beslist van dat niet te doen. Ik ben benieuwd hoe dat morgen gaat aankomen in de lerarenkamers.

Nog een geluk dat leerkrachten veel te plichtsgetrouw zijn voor een massale walkout; je zou voor minder als ze zo met je voeten spelen!
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het probleem is niet zozeer de minister, maar wel de ouders die hun verantwoordelijkheid niet nemen en door slechte regels ermee weg geraken een ziek kind naar school te blijven sturen. Ok, die regels daar heeft de minister wel een verantwoordelijkheid, maar nog steeds begint die bij de ouders imo.
De regel zou (nu de zorg onder druk staat) beter zijn dat kinderen moeten thuisblijven indien één iemand in het gezin positief test, tenzij het kind een negatieve test kan voorleggen na x dagen ofzo. Maar zelfs dan, ouders kunnen nog steeds doen alsof er niets aan de hand is (zeker na een ongeregistreerde zelftest).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Iemand een idee hoe het zit met kinderen die in quarantaine geplaatst worden omdat er besmetingen zijn in de klas en een negatieve pcr test kunnen voorleggen ?
Mijn dochter testte negatief, maar moet van het clb dus een week in quarantaine ('t zal straks weer een leuke discussie worden in't school als ik haar boeken ga halen :angel: )
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

NuKeM schreef:Maar zelfs dan, ouders kunnen nog steeds doen alsof er niets aan de hand is (zeker na een ongeregistreerde zelftest).
Dat beperkt zich niet alleen tot kinderen. Een positieve zelftest wordt enkel geregistreerd als betrokkene daar actief melding van maakt.
iceke schreef: Iemand een idee hoe het zit met kinderen die in quarantaine geplaatst worden omdat er besmetingen zijn in de klas en een negatieve pcr test kunnen voorleggen ?
Ik denk dat het eerder een omgekeerde quarantaine is. Weg blijven van een besmettingshaard.

Het blijft me voorts verbazen dat mensen blijven geloven in het rond de pot draaien van oa sommige TV-virologen en hun gesubsidieerde instituten in binnen- en buitenland. Hoe geloofwaardig blijf je met uitspraken als ' We zitten in een ergere situatie dan het slechtste scenario dat we voorop gesteld hadden.'. Men is verrast terwijl de meest voor de hand liggende verklaring niet vernoemd wordt. De vaccins falen in het beschermen tegen transmissie!

Steeds wordt er op een halfslachtige manier een momentopname gemaakt zoals "het onderzoek" waar Dizzy bijvoorbeeld mee af kwam terwijl mutaties uiteraard constant blijven komen, men van de verkeerde cijfers vertrekt en de foute conclusies trekt. Vaccinatie vermindert overdracht naar ongevaccineerde huisgenoten bij deltavariant met 63% zegt niks over transissie in een volledig gemixte bevolking of over bijvoorbeeld twee gevaccineerde aan den toog in het caffee. De enige manier om dat vast te stellen is kwantitatieve sequencing en die resultaten zijn een pak minder rooskleurig.

Ik heb zo een vermoeden dat de handdoek in de ring gegooid is en de bevolking zichzelf mag besmetten want de vaccins beschermen ons tegen erge symptomen, voor sommigen echter niet... Moet het oude, verdorde en zieke hout dan toch gekapt worden? Zelfs Van Klucht zal besmet geraken naar eigen zeggen. Gaan we dan toch eindelijk het onvermijdelijke erkennen?
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

iceke schreef:Iemand een idee hoe het zit met kinderen die in quarantaine geplaatst worden omdat er besmetingen zijn in de klas en een negatieve pcr test kunnen voorleggen ?
Vanaf 3 besmettingen moet de hele klas toch in quarantaine? Voor het overlegcomité was dit officieus 4. Of telt dit enkel voor het gemeenschapsonderwijs?

Al die onduidelijkheden overal. Een mens zou voor minder de moed opgeven om uit te vissen wat nog kan en niet kan. Eenheid van commando nu. Duidelijkere communicatie en regels voor iedereen en een plan over hoe we hier de komende jaren mee gaan omgaan als maatschappij.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Pengu schreef:
iceke schreef:Iemand een idee hoe het zit met kinderen die in quarantaine geplaatst worden omdat er besmetingen zijn in de klas en een negatieve pcr test kunnen voorleggen ?
Vanaf 3 besmettingen moet de hele klas toch in quarantaine? Voor het overlegcomité was dit officieus 4. Of telt dit enkel voor het gemeenschapsonderwijs?

Al die onduidelijkheden overal. Een mens zou voor minder de moed opgeven om uit te vissen wat nog kan en niet kan. Eenheid van commando nu. Duidelijkere communicatie en regels voor iedereen en een plan over hoe we hier de komende jaren mee gaan omgaan als maatschappij.
Wie beslist dat ? Het clb...
Maar de brief van het clb staat dus haaks op de richtlijnen van de regering.
Kinderen die ingedeeld werden als hoog-risicocontact na blootstelling in crèche, kleuterschool, lagere school of soortgelijke situaties, kunnen vanaf nu de quarantaine beëindigen na een eerste negatieve test. Een tweede test dag 7 na de laatste blootstelling blijft wel nog steeds noodzakelijk. Maatregelen voor clusters worden slechts genomen na een tweede besmette leerling binnen de 7 dagen (ipv voorheen 14 dagen). (01/10/2021)
https://covid-19.sciensano.be/nl/procedures/home

I
in de klasgroep van uw kind was er een besmetting met COVID-19 die aanleiding geeft tot het starten van de noodremprocedure. Volgens de richtlijnen binnen onderwijs wordt de klas daarom gedurende 7 dagen gesloten en gaan de leerlingen in quarantaine.

Wat betekent dit voor jouw kind?
• Jouw kind blijft thuis en gaat in quarantaine tot en met (datum invullen). De klas van je kind is tijdens die periode gesloten en je kind kan niet naar school.
• Contacten met kwetsbare personen moeten worden vermeden.
• Jouw kind kan niet naar jeugdbeweging, sport- of andere buitenschoolse activiteiten.
• Jouw kind moet niet getest worden als het geen symptomen vertoont.
• Jouw kind kan ziek worden tot 14 dagen na het contact met de persoon met corona.
• Je kan via de zelfassessment tool nagaan of jouw kind symptomen van COVID-19 vertoont en wel of niet moet getest worden. Je vindt deze tool op https://sat.info-coronavirus.be/nl/formulier/sat.
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/test ... je-als-clb
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

NuKeM schreef:Het probleem is niet zozeer de minister, maar wel de ouders die hun verantwoordelijkheid niet nemen en door slechte regels ermee weg geraken een ziek kind naar school te blijven sturen. Ok, die regels daar heeft de minister wel een verantwoordelijkheid, maar nog steeds begint die bij de ouders imo.
De regel zou (nu de zorg onder druk staat) beter zijn dat kinderen moeten thuisblijven indien één iemand in het gezin positief test, tenzij het kind een negatieve test kan voorleggen na x dagen ofzo. Maar zelfs dan, ouders kunnen nog steeds doen alsof er niets aan de hand is (zeker na een ongeregistreerde zelftest).
Alles op de ouders afschuiven is te gemakkelijk. Ouders zijn natuurlijk naast ouder ook werknemer. En zolang er geen goeie regeling is dat ouders thuis kunnen blijven (zonder loonverlies!) om voor hun kinderen te zorgen, is het natuurlijk veel praktischer om kinderen naar school te sturen. Zeker als het om een quarantaine gaat omwille van hoog-risico contacten (want deze kunnen zich momenteel nogal eens opvolgen ook)
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Helemaal mee eens, er wordt teveel verwacht van de ouders. Het ‘verlof’ met 70% uitkering loon voor de opvang van een kind in quarantaine kan enkel opgenomen worden door één ouder. Wij zitten hier met (nog steeds springlevende) kleuters. Wij moeten er beiden zijn om die 10 dagen bezig te houden en niet één ouder. Die andere moet dan in hetzelfde huis werken, onmogelijk gebleken in ons geval.

Verder ziet onze school nu blijkbaar enkel onze oudste zoon als geval (3de kleuterklas) en de jongste telt niet mee (2de kleuterklas), mogelijk omdat beide klassen één zijn onder dezelfde juf. Maar die ventjes hebben wel elk hun vriendengroepje en contacten gehad… achja
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”