Je kan als ouder van alles doen bij een ziek kind of zieke ouder, namelijk (specifiek voor kleuterscholen):
- Niet testen, niemand testen = geen probleem. Het zal wel een verkoudheidje zijn. Helaas de realiteit bij velen lijkt het (struisvogels).
- Ouders testen positief, kind heeft geen symptomen -> toch naar school ?
- Ouders testen positief, kind mee in quarantaine, maar gewoon wegens ziekte afwezig van school en dus school niet verwittigingen van mogelijk risico
- Ouders testen positief, kind mee in quarantaine, verwittigingen school van mogelijk risico -> school moet hier niets mee doen, kind is niet getest... niets aan de hand?
- Kind wordt getest (niet verplicht!) en is positief, school wordt geïnformeerd en dit telt als één geval in de klas.
Op zich niet zo erg in tijden dat de zorg niet onder druk staat, maar momenteel wel niet zo'n nette strategie.
De grap is dat ik deze week nog heb gevraagd om te communiceren als er gevallen waren bij de ouders (want wij moeten via onze kinderen vernemen dat X en Y in quarantaine zitten met hun mama's en papa's), zo kunnen wij daar mee rekening houden en bezoekjes aan de grootouders ofzo uitstellen. Maar, dat leek moeilijk en ik werd door de juffen bekeken alsof ik iets nutteloos vroeg, meer zelf, ik leek wel te zagen. Privacy enzo ook, maarja, ik wil niet weten wie, ik wil gewoon weten wat en hoeveel. Zelfs de juffen gaven aan dat ouders dat eigenlijk niet moeten melden en het de school ook niet echt boeit...
Daarnaast, onze oudste zoon test positief, de jongere testte de huisarts niet, want zelfde symptomen, dus als de oudste positief is, is de jongste dat zo goed als zeker ook. Als ik nu een test wil aanvragen voor onze jongste zoon zegt de wizard zelf dat dit niet nodig is en dat hij als positief wordt aanzien... logisch.
De vraag is of het CLB dit ook zo zal zien. De juf wou bv. direct al weten of onze jongste ook getest was... dat doet vermoeden...
Het is me een circus. Iedereen buigt de regeltjes maar naar zijn eigen profijt en neemt geen verantwoordelijkheid.