Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Avenger 2.0 schreef:Aan het tempo dat het nu gaat is het binnen 2 weken sowiezo een lockdown hoor...
't Ja, dat is ons beleid hé.
Pas écht ingrijpen als er een zwaar probleem is.
Meer: het is al de vierde keer dat ons beleid zich aan dezelfde steen stoot.

Proactief? Vreemd woord blijkbaar.

Afin, intussen trekken de mensen haast elkaars haren uit de kop...
Divide et impera...
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Golf na golf wordt er te laat ingegrepen of onvoldoende. En vergeet ook de mondmaskersage van vorig jaar niet. Als politieker is de enige bekwaamheid onbekwaamheid. Stelletje prutsers, keer op keer.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

680x0 schreef:En dan is er plots The Lancet, u weet wel die wappie site, die al de gevaccineerden met ubermensch mentaliteit even de pan uitveegt...

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 1/fulltext
De studie over die treshold bij q-PCR testen en daaraan gekoppeld viruslading waarvan onder andere sprake is is hier al een paar keer de revue gepasseerd. Het heeft vele ogen geopend in de academische wereld en men is beginnen vast stellen dat delta (meer specifiek de 4de subvariant) een ontwijkmutatie is geworden. Dat beperkt de bescherming van de vaccins tot de ziekte covid-19 en al lang niet meer tegen het virus SARS-CoV-2. M.a.w. het virus raast door de volledige bevolking, gevaccineerd of niet.

In plaats van daar op te focussen worden gevaccineerden nog wat aangemoedigd om volop de opportuniteiten van het virus te vergroten of zoals Ordon het zo mooi weet te verwoorden. Dat is uiteindelijk de rede waarom mensen in het ziekenhuis terecht komen. Maar er zijn nog altijd mensen, aangemoedigd dan nog door beleidsmakers, die een beschuldigende vinger nodig hebben om te verklaren wat ze niet gezien willen hebben.
De oorzaak van de problemen in de ziekenhuizen is de pandemie in al haar facetten die de overheid weigert aan te pakken.
Avenger 2.0 schreef:Aan het tempo dat het nu gaat is het binnen 2 weken sowiezo een lockdown hoor...
Ik denk dat we uiteindelijk ook die richting uit zullen gaan of toch op zijn minst één of ander vorm want wanneer spreek je trouwens van een lockdown... Maar zoals we al ervaren hebben zit er spijtig genoeg een hysteresis effect op. Gewoon terug gaan naar de toestand van voor oktober is al lang niet meer genoeg. We zullen dieper moeten gaan om uiteindelijk terug op een zelfde aanvaardbaar, of zeg maar beheersbaar niveau uit te komen. Dat is het gevolg van het laten escaleren van de pandemie. En dat is tevens de rede waarom elke besmetting er één te veel is, ongeacht de klinische gevolgen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://www.japantimes.co.jp/news/2021/ ... on-theory/

Misschien toch een lichtpuntje aan de horizon!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

iceke schreef:
Het enige dat ik graag zie is een oplossing...dat vaccinatie niet dé oplossing is mag ondertussen vrij duidelijk zijn.

Nationale cijfers ? Er zijn geen nationale cijfers meer :bang:
Dus nee, de ene arts die roept ze zijn allemaal gevaccineerd, terwijl de andere arts roept het zijn allemaal anti-vaxxers....daar hebben we inderdaad niks aan. Al zeker niet wanneer de arts die roept dat het allemaal anti-vaxxers zijn 50.000 € op zijn rekening krijgt overgeschreven door de vaccinindustrie & de arts die roept dat het allemaal gevaccineerde zijn zijn filmpje asap van het net moet.

Het enige dat duidelijk is dat vaccinatie een belangrijk stuk van de oplossing is, enkel egoisten en idioten zien dit niet.
De gepubliceerde cijfers waren zeer sprekend.
Vooraleer ze gepubliceerd werden was er krak dezelfde speculatie "er zijn geen cijfers dus het zal ..."

ze moesten alle artsen €100.000 euro geven om de vaccins te promoten, dat zou nog eens welbesteed geld zijn!
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ge-wel-dig :-)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Het allerergste is nog dat er in die zorgsector nog altijd figuren rondlopen die twijfelen aan het nut van vaccinatie.
Die horen gewoon niet in de zorg. Ontslag is de enig juiste oplossing. Als je je eigen wappie visie stelt boven de wetenschap en boven het belang vd patiënt, dan is ontslag misschien nog een te lichte straf.
Om nog maar te zwijgen van het plan van de PS om die mensen thuis te zetten en gewoon door te betalen terwijl hun collega’s blijven verder ploeteren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Het is een EN EN verhaal maar sommigen slagen er toch in om 1 kant van het EN verhaal te blijven minimaliseren
Het is inderdaad een EN EN verhaal. Dat heb je waarschijnlijk van mij opgepikt doorheen de discussie. Dan komt er zoals we van jou niet anders verwachten een deductieve analyse die zegt 'Stel dat je de redenering doortrekt en zegt de vaccinatie is niet perfect dus we stoppen er maar mee.' Nergens, maar dan ook nergens ontken ik de werking en het nut van vaccinatie, het afremmen van de ziekte covid-19, maar durf ik tenminste erkennen wat het niet doet. Wat dat betreft raad ik je aan om de wetenschap die je zo hoog in het vaandel draagt eens deftig te raadplegen in plaats van te beroepen op een buikgevoel aangepraat door een halfbakken pers en een stel experten die hun mening niet mogen en kunnen zeggen. Dat kost moeite en inzicht, maar heel misschien zullen dan je oogjes open gaan. De links zijn hier al gegeven en zoek vooral naar de vierde subvariant van delta.
Ja, een EN EN redenering kende ik niet voor ik uw post gelezen had :roll:

Je ontkent zogezegd nergens de werking van het vaccin maar meerdere personen hier hebben u al op gewezen dat je niets anders doet dan minimaliseren. Erken je dan niet dat het mensen uit de ziekenhuizen houdt en dus wel degelijk bijdraagt aan minder druk op de zorg? Ook het argument van kortere besmettelijkheid is er.

Dat vaccins niet perfect zijn is niet de discussie maar dat is uw enige houvast nog, daarom blijf je er maar over doorzeuren. We zitten in een pandemie en dan is afremmen OOK belangrijk, zeker als de zorg niet kan volgen. Nogmaals in een EN EN redenering zijn BEIDEN belangrijk maar jij zit maar te leuteren over de imperfectheid van 1 factor terwijl de andere factor even imperfect is en waarvan het belang ook niet ontkend wordt.

Hoor je mij het belang van gedrag dan minimaliseren? dat is ook nodig en ook imperfect.
petrol 242 schreef:Het is toch zo veel gemakkelijker om een schuldige aan te duiden en de eigen verantwoordelijkheid en fout te ontkennen. Er zijn een aantal zaken die officieel door de overheid wordt ondersteund en die vele malen fouter zijn maar waar de schaapkes lekker in mee gaan.
Nu lig ik werkelijk plat :lol:
Nu begin je verdorie ZELF over verantwoordelijkheid terwijl je mensen staat te verdedigen die schijt hebben aan verantwoordelijkheid. Die zijn geen probleem voor jou, neen, het zijn de mensen die doen wat er gevraagd wordt voor het algemeen belang die de schapen zijn. Oh boy.

Dat de overheid fouten maakt is ook niet de discussie, daarover zijn we het hier grotendeels eens, maar vragen om vaccinatie is GEEN fout van de overheid. De laksheid is wel een fout. Ze hadden het direct moeten verplichten want van verantwoordelijkheid zijn een aantal mensen vies en dat was voorspelbaar. Ja, kappen op de overheid kunnen ze goed maar zelf iets doen is teveel. Maar ja, volgens jou zijn dat brave mensen die in een kluizenaarsdiscipline hebben.

Uw redenering vloekt ook alweer met uw eigen overtuiging. Als de overheid echt streng was en radicaal ging voor wat nodig is, dan was de verplichting al lang een feit en lagen weigeraars in de zorg al buiten, zoals in andere landen. Je klaagt enerzijds de overheid aan voor een laksheid maar je weigert de gevolgen er van te erkennen. Oostenrijk heeft ook laks gereageerd op de vaccinweigeraars en waar staan ze nu? Nog niet direct op de skipiste vrees ik.

We zitten ook helemaal NIET "op de limiet" als je met 1.000.000 ongevaccineerden zit. Dat zij niet allemaal weigeraars uiteraard maar toch een aanzienlijke groep en bijna 10%, dat zou ik dus niet limiet noemen. De IC gaat over honderden bedden, het aantal ongevaccineerden is x keer groter, er is dus wel degelijk nog veel winst te boeken.

Ik geef je wel gelijk dat we veel tijd verloren hebben over gezever rond iets dat van dag 1 had moeten beslist zijn, vaccinatie voor iedereen, punt uit. Door dat getaffel krijgen we steeds slechtere cijfers en meer slachtoffers waardoor we uiteindelijk toch moeten over gaan tot waarover we zo lang hebben zitten zeuren. Doe het dan direct.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Uw argumenten van "egoïsten" en "verantwoordelijkheid" begint afgezaagd te geraken...je gaat niemand nu nog overtuigen om zich te laten vaccineren als je hem een egoïst noemt. :angel:

Ik voel me niet verantwoordelijk voor die gevaccineerde of niet gevacineerde die in het az belanden, ga ik ook nooit doen...die verantwoordelijkheid stopt aan mijn voordeur...en vanaf dan is het mijn verantwoordelijkheid om niet zelf besmet te geraken... vaccinatie heeft daar niks met te maken.
Druk op de zorg ? Dat is de verantwoordelijkheid van diegene die ze de laatste 30 jaar afgebouwd heeft, niet van diegene die geen spuit wil laten zetten. Nog eens, blijven spuiten gaat het probleem niet oplossen, zelfs een blinde kan dat zien.
Als jij je veiliger voelt met een spuit ? Be my guest, niks op tegen....kom me alleen niet vertellen dat ik ook een spuit moet zetten, dat gaat echt niet meer gebeuren.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef:vanaf dan is het mijn verantwoordelijkheid om niet zelf besmet te geraken...
95% heeft geen idee hoe ze besmet raken en dik 50% zal nooit voelen dat 'm ooit besmet was

Druk op de zorg ? Dat is de verantwoordelijkheid van diegene die ze de laatste 30 jaar afgebouwd heeft, niet van diegene die geen spuit wil laten zetten.
en hoeveel bedden en personeel meot men standaard voorzien zodat je corona, eenmalig per 100j, zou aankunnen zonder verdere maatregelen?
Dat kun je niet vrees ik.
Nog eens, blijven spuiten gaat het probleem niet oplossen, zelfs een blinde kan dat zien.
alleen afstand houden zal het probleem ook neit oplossen
alleen een mondmasker idem
alleen ontsmetten knal hetzelfde
dat ziet een blinde ook hoor
kom me alleen niet vertellen dat ik ook een spuit moet zetten, dat gaat echt niet meer gebeuren.
alle andere maatregelen lap jij ook aan je laars aangezien die ook niet werken?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

iceke schreef: Als jij je veiliger voelt met een spuit ? Be my guest, niks op tegen....kom me alleen niet vertellen dat ik ook een spuit moet zetten, dat gaat echt niet meer gebeuren.

Klinkt een beetje zoals de man die op ic ei zo na dood ging en achteraf zei, zie je wel dat vaccinatie voor niks nodig is...

Dat een stel artsen en een hoop verpleegsters hem er door gesleurd hebben, gaat er bij zo'n mensen niet in. Weirdo's. Maar die spuit komt er echt niet in hoor :banana:

Voor zo'n mensen is het dus dat ze alles op slot moeten doen. Ergerlijk.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Dat is volgens het "rather die on my feet than live on my knees" principe :-) Ik moet zeggen dat ik er ook klaar mee ben. Heb mijn 2 vaccinaties gehad maar daar gaat het ook bij blijven.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Allez, hier gaan we weer.
Dizzy schreef:Je ontkent zogezegd nergens de werking van het vaccin maar meerdere personen hier hebben u al op gewezen dat je niets anders doet dan minimaliseren
Voor de miljardste keer, ik erken wat ze niet kunnen en wat ze wel kunnen. Jij ziet dat dan in een ontkenning van de werking, ge doet maar.Ieder zijn gedacht. Dat jij dat verschil niet ziet is dus niet mijn probleem. Lees er de academische literatuur op na. Ja, ik minimaliseer ze als het gaat over transmissie want daar helpen ze ons echt niet meer vooruit. Ik kan er niets meer aan doen dat je dat niet wil of kan snappen en dat je geen onderscheid kan maken tussen transmissie en klinisch verloop. Daar laat ik je in je gouden wijsheid.
Dizzy schreef:Dat vaccins niet perfect zijn is niet de discussie maar dat is uw enige houvast nog, daarom blijf je er maar over doorzeuren.
Dat is inderdaad niet de discussie, de discussie gaat er over wat ze dan wel of niet kunnen. Ik blijf er op doorzeuren omdat dat verschil echt niet bij je doordringt blijkbaar. Alle shit van het afgelopen jaar heb ik hier voorspeld en zijn uitgekomen, ook over de vaccins! Deze tijdbom staat al weken geleden in mijn bijdragen te lezen. Dus kom niet af over houvast want dat heb ik echt niet nodig.
Dizzy schreef:Nu begin je verdorie ZELF over verantwoordelijkheid terwijl je mensen staat te verdedigen die schijt hebben aan verantwoordelijkheid. Die zijn geen probleem voor jou, neen, het zijn de mensen die doen wat er gevraagd wordt voor het algemeen belang die de schapen zijn. Oh boy.
De kanker en de haat komt weer boven drijven op een groep mensen die niet doen wat in jouw kraam past, die niet doen wat jij denkt dat het juiste is om te doen of niet te doen en 'die andere groep zijn lomp en egoïstisch'.
Voor mij zijn niet gevaccineerden gewoon mensen die deel uitmaken van de maatschappij en die net als de rest te maken hebben met een pandemie. Jij gaat er schuldigen van maken, ze stigmatiseren terwijl de wetenschap je aantijgingen helemaal niet meer bevestigen! Integendeel zelfs. Klootzakken en idioten en egoïsten heb je overal en gezien de groep gevaccineerden het grootst is... Ook dat is een bokaal vol knikkers.
Dizzy schreef:maar vragen om vaccinatie is GEEN fout van de overheid.
Ik denk niet dat ik ooit gezegd heb dat het fout is van de overheid om te vragen naar vaccinatie. Wel om op alleen op vaccinatie in te zetten. De grote fout bij de overheid is een vrijgeleide geven aan een massa mensen die het virus gewoon doorgeven ongeacht vaccinatiestatus en heeft letterlijk een dodelijke verantwoordelijkheid bij het losgooien van de maatschappij omdat we al lang niet meer beschermd zijn tegen transmissie. Dát is de oorzaak!
Dizzy schreef:We zitten ook helemaal NIET "op de limiet" als je met 1.000.000 ongevaccineerden zit.
Ook dat is helemaal niet gezegd. Begrijpend lezen, tja... Ik zal mezelf terug quoten : 'Maar naar de pandemie toe zitten we al lang over de limiet en daar is al veel kostbare tijd en energie verloren gegaan' Ik zal het wat uitleggen wat daar bedoeld wordt. We zitten dus diep in de shit omdat we het aantal besmettingen niet meer onder controle krijgen en jij begint terug over vaccins... Vergeet dat, dat is al lang niet meer aan de orde. Ze houden die besmettingen niet tegen. Die vaccins ga je trouwens niet meer op tijd gezet krijgen dus zullen we andere middelen moeten in zetten. Die limieten zijn doorbroken.
Eén van de zwakke punten van vaccinatie is tijd en vooral het feit dat je ze niet in elke arm geploft krijgt en dat geld niet alleen voor de covid-19 vaccins. Ook dat heb ik reeds maanden geleden al aangegeven. Maar we gingen een 'groepsimmuniteit opbouwen en de vaccins gingen ons door de pandemie helpen'. Weet je nog? Ook toen werd ik verketterd toen ik zei dat dat fabeltje niet ging uitkomen omdat er varianten om de hoek lagen te loeren. En dan kunnen we nog uren doordrammen over die niet gevaccineerden en er genoeg kaartjes aan hangen, het-brengt-ons-geen-reet verder.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: 95% heeft geen idee hoe ze besmet raken en dik 50% zal nooit voelen dat 'm ooit besmet was
Reden te meer om te testen ipv van te spuiten
1207 schreef: en hoeveel bedden en personeel meot men standaard voorzien zodat je corona, eenmalig per 100j, zou aankunnen zonder verdere maatregelen?
Dat kun je niet vrees ik.
Zoveel als nodig is... een zorg die ook zonder corona op 90-95% draait is in ieder geval niet genoeg
1207 schreef: alleen afstand houden zal het probleem ook neit oplossen
alleen een mondmasker idem
alleen ontsmetten knal hetzelfde
dat ziet een blinde ook hoor
Blijkbaar niet, hoe lang heeft het "rijk van de gevaccineerde vrijheid" geduurd ?
1207 schreef: alle andere maatregelen lap jij ook aan je laars aangezien die ook niet werken?
Nee, waarom zou ik dat doen ? Ik heb geen goesting om besmet te geraken

phil48 schreef:
iceke schreef: Voor zo'n mensen is het dus dat ze alles op slot moeten doen. Ergerlijk.
Denk je ? of zou het ook kunnen liggen aan "Vaccinatie is de weg naar de vrijheid" en "Dansen met Jansen" ?
Was het 1207 of Duizend die hier onlangs zij, eens ik gevaccineerd ben kan niemand me nog tegen houden ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Uw argumenten van "egoïsten" en "verantwoordelijkheid" begint afgezaagd te geraken...je gaat niemand nu nog overtuigen om zich te laten vaccineren als je hem een egoïst noemt. :angel:

Ik voel me niet verantwoordelijk voor die gevaccineerde of niet gevacineerde die in het az belanden, ga ik ook nooit doen...die verantwoordelijkheid stopt aan mijn voordeur...en vanaf dan is het mijn verantwoordelijkheid om niet zelf besmet te geraken... vaccinatie heeft daar niks met te maken.
Druk op de zorg ? Dat is de verantwoordelijkheid van diegene die ze de laatste 30 jaar afgebouwd heeft, niet van diegene die geen spuit wil laten zetten. Nog eens, blijven spuiten gaat het probleem niet oplossen, zelfs een blinde kan dat zien.
Als jij je veiliger voelt met een spuit ? Be my guest, niks op tegen....kom me alleen niet vertellen dat ik ook een spuit moet zetten, dat gaat echt niet meer gebeuren.
Verantwoordelijkheid afgezaagd? weet ik niet, zelfs petrol komt er nu mee af en heel uw post staat er vol mee :lol:

Egoïsten, egoïst noemen is niet leuk voor egoïsten maar daarom niet minder juist.

Uiteraard voelen egoïsten zich niet verantwoordelijk. Je zegt dat uw verantwoordelijkheid stopt aan uw voordeur maar ik veronderstel dat je niet als een kluizenaar binnen blijft en dus wel degelijk een verantwoordelijkheid hebt op die momenten. Vaccinatie beperkt de tijd dat je besmettelijk bent dus het heeft wel degelijk iets met uw verantwoordelijkheid te maken.

Dan wat whataboutism waar we niets mee zijn oftewel verantwoordelijkheid op anderen afschuiven. Je hebt een punt dat men de zorg niet had moeten afbouwen maar daar hebben we nu niets aan. Ik veronderstel dat je altijd tegen die partijen hebt gestemd.

Blijven spuiten gaat inderdaad het probleem niet oplossen. Het zal altijd een mix van maatregelen EN vaccinatie/medicatie zijn. Uiteraard zal een deel van die mix weigeren het probleem ook niet oplossen, zelfs een blinde kan dat zien.

Ik voel me niet veiliger maar ik ben veiliger. Veiliger betekent echter niet hetzelfde als veilig. Ik kan het dus krijgen en doorgeven maar de kans dat ik het krijg is lager, de ernst minder en de duur korter. Kortom ik wens u veel succes met uw keuze maar ik ben nog altijd tevreden met de mijne.

Ik ben bereid de gevolgen van mijn keuze te dragen en het enige wat ik wens is dat zij die een andere keuze maakten dat ook doen.

@petrol:

Je ontkent de werking niet maar je minimaliseert wel de positieve effecten. Die effecten zijn er wel degelijk, ook voor transmissie. Bovendien negeer je graag de effecten die niet in uw kraam passen. De lagere druk op de zorg is een belangrijk effect net als het feit dat meer mensen niet ziek worden of veel minder ernstig en sneller genezen en dus ook minder verspreiden.

Ik neem dat allemaal samen omdat al deze voordelen ook samenkomen bij iedereen die zich vaccineert. Meer gevaccineerden betekent dus meer voordelen. Jij zit maar te vitten op vaccinatie omdat het niet zou helpen terwijl ze duidelijk wel helpen op vele vlakken. Dat ze niet ALLES gaan oplossen is de discussie niet. Waar heb je me dat al horen beweren? Gordels voorkomen ook niet alle verkeersdoden en toch willen we dat iedereen ze draagt.

Alle shit die ik voorspelde over ongevaccineerden is helaas ook uitgekomen, het is ook niet moeilijk te voorspellen als telkens hetzelfde gebeurt.

Grappig dat je begint fantaseren over kanker en haat terwijl je tegen polarisering bent :lol:

Ik heb niets tegen ongevaccineerden en ik beweer dus ook niet dat het allemaal onmensen zijn MAAR ik wil wel dat ze bereid zijn om de gevolgen van hun eigen keuze te dragen. Is dat zo extreem? Uzelf in gevaar brengen vind ik niet slim, de zorg onnodig belasten vind ik niet verstandig, de gevolgen van eigen keuzes op anderen afwentelen vind ik inderdaad egoïstisch, oei wat ben ik toch streng. Ik veronderstel dat je mensen die iets anders denken dan jij schapen noemt dat dit als aanmoediging bedoeld was, zeker niet als polariseren?

Trouwens de cijfers bevestigen wel degelijk dat er een overtal van ongevaccineerden extra druk zet op de zorg. Maar zelfs al hadden we oneindige middelen op de zorg, dan nog is vaccinatie goed om te beschermen tegen de ergste gevolgen. Iemand overhalen een vaccin te laten zetten is dus eigenlijk hulp, iemand bevestigen in een keuze die indruist tegen zijn eigen gezondheid vind ik minder positief.

Dat er klootzakken, idioten en egoïsten in elke groep zitten ontken ik zeker niet maar dat maakt de egoïsten in deze groep niet kleiner, het is het zoveelste wahtaboutism.

De overheid zet ook niet ALLEEN in op vaccins. Ik volg u dat ze veel strenger had kunnen zijn maar dat is in tegenstelling tot de mening dat ze te streng zou zijn voor ongevaccineerden. Andere landen zijn ondertussen een pak strenger. Anderzijds zal je ook enkel kunnen toegeven dat welke maatregel dan ook deze crisis niet had kunnen vermijden en minder vaccineren al zeker niet. De mutaties gooien roet in het eten en net zoals de maatregelen niet volledig worden nageleefd is de vaccinatie niet volledig en verliezen we daar onnodig veel efficiëntie. Je beseft ook dat lockdowns als een paar keer geprobeerd zijn maar ook faalden, we zitten nog altijd in de shit.

Ik heb van in het begin gepleit voor de harde maar korte pijn. Volledige lockdown EN verplichte vaccinatie. Dat had ook economisch veel minder gekost en veel patiënten uitgespaard. Die trein is helaas al lang vertrokken en door de mislukte lockdowns is de zin in een nieuwe nog minder dan voor de vaccinatie. Het huis staat in brand en dan blus je met AL de middelen die je hebt. De vaccins zijn voorlopig nog altijd de beste wapens ook al besef ik al lang dat ze niet zullen volstaan en dat een nieuwe lockdown er toch staat aan te komen.

Wat zijn die “andere middelen” waar je het over hebt?
Laatst gewijzigd door Dizzy 20 nov 2021, 19:01, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Ik voel me niet veiliger maar ik ben veiliger. Veiliger betekent echter niet hetzelfde als veilig. Ik kan het dus krijgen en doorgeven maar de kans dat ik het krijg is lager, de ernst minder en de duur korter. Kortom ik wens u veel succes met uw keuze maar ik ben nog altijd tevreden met de mijne.
Het probleem is dat dat dus absoluut niet het geval is, en dat heeft amper iets met vaccinatie te maken, maar met beleid.
De shit waar we nu dus terug gaan in belanden heeft amper iets met gevaccineerd, niet- gevaccineerd te maken, ttz, als je als gevaccineerde denkt dat alles kan en dat achteraf niet blijkt te kloppen...tja, dan is de oplossing niet meer vaccineren, maar meer oppassen en/of betere maatregelen.
Dizzy schreef: Ik ben bereid de gevolgen van mijn keuze te dragen en het enige wat ik wens is dat zij die een andere keuze maakten dat ook doen.
Alsof ik niet bereid ben de gevolgen van mijn keuze te dragen :bang: Wat een ander doet zal me worst wezen, laat staan dat ik ze ga stigmatiseren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:
Dizzy schreef:Ik voel me niet veiliger maar ik ben veiliger. Veiliger betekent echter niet hetzelfde als veilig. Ik kan het dus krijgen en doorgeven maar de kans dat ik het krijg is lager, de ernst minder en de duur korter. Kortom ik wens u veel succes met uw keuze maar ik ben nog altijd tevreden met de mijne.
Het probleem is dat dat dus absoluut niet het geval is, en dat heeft amper iets met vaccinatie te maken, maar met beleid.
De shit waar we nu dus terug gaan in belanden heeft amper iets met gevaccineerd, niet- gevaccineerd te maken, ttz, als je als gevaccineerde denkt dat alles kan en dat achteraf niet blijkt te kloppen...tja, dan is de oplossing niet meer vaccineren, maar meer oppassen en/of betere maatregelen.
Ik weet niet wie er hier dacht dat alles kon?
Vaccinatie is een deel van de puzzel, maatregelen zijn een ander deel. Beiden delen zijn apart onvoldoende om de puzzel te vervolledigen. Als maatregelen alleen zouden werken dan waren de landen met geen vaccinatie en strenge regels een paradijs, helaas die landen bestaan niet.
Alsof ik niet bereid ben de gevolgen van mijn keuze te dragen :bang: Wat een ander doet zal me worst wezen, laat staan dat ik ze ga stigmatiseren.
Tot ze u vragen een pasje te tonen of te betalen voor tests?

Wat een ander doet kan me ook niet schelen TOT ik en anderen ervoor kunnen opdraaien.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb toch gelezen dat Iceke elke week een test laat afnemen om in het zwembad iets te gaan drinken met zijn dochter? Iceke, corrigeer me als ik het fout heb.
Dat is dan egoïstisch en onverantwoord? Ik denk dat dat toch blijk geeft van verantwoordelijkheid hoor. Meer dan blindelings een paske laten zien in ieder geval.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

crapiecorn schreef:Dat is volgens het "rather die on my feet than live on my knees" principe :-)
Als het dat zou zijn daar heeft niemand een probleem mee.
Het probleem is dat anderen doodgaan omdat jij geen spuit wil ...

Blijft hetzelfde egoistische liedje steeds, geen verantwoordelijkheid willen dragen voor de eigen keuze

In dat opzicht mag de vaccinatieverplichting er asap komen, wie weigert en corona krijgt kan naar het ziekenhuis maar moet de kost zelf dragen.
En als er geen plaats genoeg is, dan is de weigeraar de eerste die we niet verzorgen

Benieuwd hoeveel weigeraars dan nog "rather die on my feet" als ze zelf voor de gevolgen moeten opdraaien

@petrol

met een wekelijkse test houden we geen mensen uit het ziekenhuis, dat lukt enkel met vaccinatie :bang:
een test doen omdat het moet, noem ik niet verantwoordelijkheid nemen ...
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Die curatieve houding is de rede waarom het virus vrij spel heeft. Oorzaak en gevolg...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Ik heb toch gelezen dat Iceke elke week een test laat afnemen om in het zwembad iets te gaan drinken met zijn dochter? Iceke, corrigeer me als ik het fout heb.
Dat is dan egoïstisch en onverantwoord? Ik denk dat dat toch blijk geeft van verantwoordelijkheid hoor. Meer dan blindelings een paske laten zien in ieder geval.
Voor mij zijn testen goed maar dan kan je ze wel zelf betalen. Men doet de testen ook niet uit verantwoordelijkheid maar uit eigenbelang want anders komt men niet binnen.

Voor mij mogen alle ongevaccineerden dus overal binnen maar ze kunnen wel zelf opdraaien voor de extra kosten die HUN keuze meebrengt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Hmm Dizzy nu verspreek je je wel.

Die testen zijn juist minder eigen belang dan gevaccineerd zijn :nono:

Dat je getest wordt terwijl je gevaccineerd bent zou de norm moeten zijn. Ook wanneer niet gevaccineerd. Zo komen we meer besmettingen tegen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: Het probleem is dat anderen doodgaan omdat jij geen spuit wil ...
Anderen gaan niet dood omdat ik geen spuit wil, anderen gaan dood omdat ze besmet geraken.
Blijft hetzelfde egoistische liedje steeds, geen verantwoordelijkheid willen dragen voor de eigen keuze
Oogkleppen op en al de rest zijn egoïsten. :bang:

Benieuwd hoeveel weigeraars dan nog "rather die on my feet" als ze zelf voor de gevolgen moeten opdraaien
Het failliet van de sociale zekerheid, 't zal sjiek worden
met een wekelijkse test houden we geen mensen uit het ziekenhuis, dat lukt enkel met vaccinatie :bang:
een test doen omdat het moet, noem ik niet verantwoordelijkheid nemen ...
Natuurlijk niet, het kan me ook geen zak schelen dat jij in het az beland, wat me wel kan schelen is dat 1. Ik niet in het az beland, en dat zal eerder afhangen van mijn gedrag dan van jouw spuit en 2. dat door mijn gedrag niemand in het az beland, en dat gaat beter lukken met te testen dan met me te laten vaccineren.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Rant:
Dat we dan ook alle gevaccineerden die zich onverantwoord gedragen verantwoordelijk houden, evenals de regering die foute maatregelen treft.
Als ik even mijn omgeving mag veralgemenen (ik ken geen niet gevaccineerden trouwens) dan zie ik zeer veel egoïstische gevaccineerden. Het virus oplopen is zo erg niet voor hun. Hun ‘getest’ count op 0 houden is een statussymbool (en zich dus ook niet laten testen bij risicocontact of ziekte, want wat is de kans en ze voelen zich best goed en toch gaan werken…). Ze vergeten alleen dat ze wel verspreiders zijn zo (o.a. geholpen door foute overheidsregels) en dat andere mensen een besmetting kunnen missen als de pest. In deze egoïstische groep zitten trouwens ook mensen uit de zorg…
Dan is er nog de groep die vindt dat iedereen zich goed aan de regels moet houden, maar ze gunnen zich zelf maar al te graag eens een uitzondering.
Als wij dan zaken afzeggen (niet naar verjaardagsfeestjes komen etc.) dan zijn wij de ‘neuten’, maar zelf zien ze niet in dat wat ze doen gewoon niet slim is en dat wij het ook voor hun doen en niet enkel voor onszelf. De kortzichtigheid en het egoïsme bij mensen blijft me soms verbazen.
Verder is er veel te weinig communicatie over besmettingen of mogelijke besmettingen. Zowel hier op school als op het werk. Soms is weten dat er risico is al waardevol en zouden wij persoonlijk al een bezoek aan familie en vrienden uitstellen en al sneller naar een sneltest grijpen als er twijfel of symptomen zijn.

Ik begrijp de evenementen sector ook niet. Gebruik goede testen en je kan een relatief veilig feestje geven, maak daar wat marketing rond, uw discotheek/café de veiligste plek in omstreken om u te amuseren (als verluchting enzo ook ok is), speel dat dan uit, er is waarschijnlijk een markt voor. Zo erg is zo’n stokje niet in de neus (ik ben de tel al kwijt, maar zal tegen de 20 zitten incl. zelftesten), laat desnoods de bezoeker ervoor betalen (een goede bezoeker doet dat met plezier).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Ik heb toch gelezen dat Iceke elke week een test laat afnemen....
Yup, en als die vandaag of morgen positief is kan ik mijn zaak voor een paar weken sluiten..ik had natuurlijk ook die spuit kunnen gaan halen en me van geen kl*ten iets kunnen aantrekken zoals een "normaal" mens.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Wat zijn die “andere middelen” waar je het over hebt?
Ik zie dat je je tekst had aangepast maar het is een goei vraag die je stelt. Laat mij een aantal losse analyses maken van wat er aan het gebeuren is.

Zuiver wetenschappelijk? Het enige dat echt werkt momenteel en dat eigenlijk altijd heeft gewerkt is mensen uit elkaar houden. Klinkt eenvoudig maar is in de praktijk al heel wat minder simpel. We zijn nu eenmaal sociale wezens (ik toch althans :wink:) Maar het is een basisregel waar we echt niet van kunnen afwijken. Vandaar dat overheden kunnen grijpen naar drastische manieren om dat af te dwingen zoals lockdowns. Ik sta daar ook niet voor te springen maar zulke dingen zijn nodig op momenten zoals nu wanneer de slinger teveel is doorgeslagen. En zeker niet het bocht- en wringwerk dat er nu gaande is om toch maar een aantal zaken in de maatschappij draaiende te houden. Als we die consensus en die keuze maken moeten we daar zoals je zelf dikwijls zegt ook de gevolgen van dragen. En die gevolgen zijn voor heel veel mensen niet rooskleurig.
Ik had het al over dat hysteresis effect, je moet dieper gaan om terug naar een voorgaande situatie te kunnen komen.

Die lockdowns hebben in het verleden wel degelijk hun nut gehad om die 'reset' te kunnen uitvoeren, maar wat veel belangrijker is, is wat er erna gebeurt. Beslissingen die dan vallen kunnen het succes van zo'n lockdown heel snel teniet doen.

Ik ben enorm boos geworden toen de overheid beslist heeft om den boel terug open te gooien. Er waren voldoende sanitaire maatregelen die we heel lang konden volhouden maar het stond in de sterren geschreven dat dit ging mislopen op de moment dat die stolp van de maatschappij afging. Het overmatig geloof in de vaccins en het CST als overtuigingsmiddel en tegelijk een vrijgeleide om total loss te gaan was het slechtste dat kon gebeuren. Ik had in de zomer al rapporten gelezen die aantonen dat er wel degelijk iets aan de hand was met die bescherming tegen transmissie. Ik heb het hier op alle mogelijke manieren proberen te brengen en heb daar serieus wat modder voor te slikken gekregen. Ik pak het er bij wat ik in een volgend punt verduidelijk over communicatie. Punt is, we zijn gewoon overmoedig geweest en daar betalen we nu een heel zware prijs voor en daar zijn we allemaal schuldig aan.
Dus ja ik gruwel van die spreidstand die er ontstaan is binnen de maatschappij rond heel dat vaccinatiegegeven.

Om eerlijk te zijn waren we al vanaf het begin een vogel voor de kat. Ons fragiel economisch systeem en maatschappelijk weefsel is nooit bestand geweest tegen de crisis die we nu doormaken. We zien momenteel sectoren die enorm afzien, maar ook sectoren die goed boeren, meer nog zelfs profiteren van de crisis om nog rijker te worden. Waarom is er nog geen intersectoraal noodfonds om zulke dingen op te vangen? Zodat we sectoren kunnen ondersteunen die het zwaar te verduren hebben en geen druk moeten zetten om versoepelingen door te voeren in het kader van 'economisch noodzakelijk'. Dat zou ons ook al enorm helpen. We zijn nu twee jaar verder en op dat vlak is er niks gerealiseerd.

In het onderwijs zie ik een oud zeer opduiken, net als in de zorg, dat dus al bestond van voor de coronacrisis. We zaten al met een lerarentekort, ondanks enthousiaste mensen die staan te springen om te beginnen. Klassen van 30 en meer lln zijn schering en inslag en dat komt natuurlijk de basisregel niet ten goede. Maar de technologie kan ons daarbij helpen. Splits klassen op en geef tegelijk live en op afstand les en wissel dat af. Laat desnoods leerkrachten in quarantaine op afstand les geven. Het zijn maar voorbeelden, ik ben geen specialist in die zaken. Laat elk onderdeel in de maatschappij zich organiseren en geef daar de middelen voor om die belangrijke basisregel te kunnen hanteren. We zijn mensen, we zijn tot veel in staat.

Buiten mensen uit elkaar houden is er een tweede heel belangrijke regel waar spijtig genoeg nu niet aan voldaan wordt : informeer de bevolking op een eerlijke en transparante manier. Dat kan soms hard zijn en het zijn dikwijls dingen die mensen niet graag horen maar informeer correct en zeker niet met de volgende verkiezing in het achterhoofd... De bevolking heeft daar recht op. Er zijn nog nog heel veel mensen die er rotsvast van overtuigd zijn niet besmet te kunnen geraken als ze gevaccineerd zijn. Zo gaan we er natuurlijk niet komen.

Ik denk dat een lockdown, wat ook de definitie en invulling daarvan mag zijn, noodzakelijk gaat worden en als er daar al een wetmatigheid speelt die we ondertussen kennen : hoe strenger, hoe korter. Na de reset, maak terug degelijk werk van TOI, richt een intersectoraal fonds op en ondersteun sectoren die het echt nodig hebben, blijf mensen uit elkaar houden en laat zeker zaken toe waar die basisregel kan toegepast worden, en ja, overtuig ondertussen mensen om zichzelf te beschermen door vaccinatie (wat ik dus ook nooit ontkend heb).
Hou dat vol, ga geen onnodige wijzigingen toepassen en mensen tureluur maken en misschien zingen we het uit tot er een goeie antivirale coronapil opduikt of een ander middel, wie weet betere vaccins, die ons snel in een endemische situatie kunnen duwen.

Edit : typ- en zinsfouten
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef:Rant:
Lijkt me helaas eerder een correcte beschrijving van de huidige maatschappij te zijn ipv. een rant. Met de uitspraak : waarom zouden wij als vaccineerde moeten boeten voor de niet gevaccineerde voor op.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Jammergenoeg lijkt dat iets te zijn bij vele gevaccineerden, het onsterfelijkheidsgevoel. En als je ze er op aanspreekt wuiven ze snel alles weg...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:
Zuiver wetenschappelijk? Het enige dat echt werkt momenteel en dat eigenlijk altijd heeft gewerkt is mensen uit elkaar houden. Klinkt eenvoudig maar is in de praktijk al heel wat minder simpel.
Vanavond is hier in't dorp een fuif in't cc.
1000 man, cst ticket en dan sneltest straat, afgenomen door zorgpersoneel... als't moet dan kan het dus wel. De kans dat je daar vanavond een besmetting oploopt is nihil, ook al is die sneltest niet 100% waterdicht. Kosten ? 4€ extra.
Spijtig genoeg is daar dus bijna 2 jaar overgegaan..om jongeren een veilig uitgaansgelegenheid aan te bieden.

Hoe moeilijk kan het zijn om periodiek te testen in de zorg ? 2 a.3 keer per week een sneltest voor het personeel en daar loop't na een week geen enkel besmettelijk persoon meer rond. Zo simpel is't.. testje bij het binnenkomen, positief ? Naar huis en een pcr test ter bevestiging.

Dat is gewoon waar we naar toe moeten... Vooral in de zorg
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

De kans dat ik als gevaccineerde in het ziekenhuis beland is zéér laag, de kennis dat ik op het IC beland is nog véél lager.
Als ik iemand besmet die ook gevaccineerd is, is de kans dat die in het ziekenhuis beland is eveneens zéér laag, de kans dat die iemand op het IC beland is ook véél lager.
Dus neen, ik voel mijn schuldig dat ik de sanitaire maatregelen niet meer volg(met mensen die die ook niet meer volgen).
Neen, het is niet mijn verantwoordelijkheid als ik een vaccinweigeraar besmet.
Dit geldt uiteraard niet als ik in contact kom met ouderen of mensen met een verzwakte gezondheid, dan draag ik met plezier mijn masker en houd ik afstand en let ik op mijn hygiëne.

Maar als ik naar een feestje wil gaan, wil ik geen masker dragen, geen anderhalve meter, en is het niet mijn verantwoordelijkheid(en wat mij betreft ook niet van de zorg) als er daar antivaxers rondlopen en besmet geraken en wél in het ziekenhuis/IC belandern.

Je mag dat egoïstisch vinden, net zoals ik de antivaxers egoïstisch vind.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Daarmee bevestig je eigenlijk gewoon wat er net beschreven is. Je bent gevaccineerd en dus heb je je burgerplicht gedaan en is het niet meer jouw verantwoordelijkheid...
SPR
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 9 keer

iceke schreef: Kosten ? 4€ extra.
4 euro kosten om naar een disco te gaan. Ok. Peanuts.

Daarna is het 4 euro om op cafe te gaan, gaan zwemmen, op bezoek bij het rusthuis, bij vrienden, naar de winkel te gaan etc, allemaal omdat er een die hard base is die geen prik wil halen, gratis he! Wel binnenkort aanschuiven voor uw griepvaccin... :roll:

Doe effe normaal, die testen kosten in de apotheek 7 euro. Wil wel eens zien of de goedkope testjes nog lang in voorraad zullen blijven als je ze overal voor nodig hebt. De helft van de mensen gebruikt ze ook nog eens verkeerd en daar valt dik mee te foefelen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Je kunt het niet op de groep steken die geen prik wil halen. Gevaccineerden kunnen evengoed besmet geraken waardoor de viruscirculatie niet stopt en als gevolg... Met houdingen zoals die van Stroper gaan we er zeker niet uit geraken.

Het is nogmaals een voorbeeld over hoe slecht de bevolking op de hoogte is van wat er zich echt aan het afspelen is...
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Dat we dan ook alle gevaccineerden die zich onverantwoord gedragen verantwoordelijk houden, evenals de regering die foute maatregelen treft.
Als ik even mijn omgeving mag veralgemenen (ik ken geen niet gevaccineerden trouwens) dan zie ik zeer veel egoïstische gevaccineerden...
Eindelijk een goeie bijdrage (die ik niet volledig ga quoten) zonder op elkaar te gaan kafferen...

Afgelopen zomer kon je aan de kust perfect het probleem 'spotten'. Je kon genieten van de golven in de zee en ook van de denkmatige golf die eraan zat te komen in de mensenmassa. Het rijk der vrijheid was er duidelijk al voor de meeste.
Aan de ingang van terrassen stond veelal een bord waarop stond te lezen 'Hier wachten tot je een plaats word toegewezen' soms wel in vier talen. De eerste week en volgende weken ging dat wel relatief goed tot je het zo zag 'verslappen'. Kelners moesten met nadruk beginnen vragen aan individuen/ families om eventjes buiten te wachten want de 'run' voor een tafeltje begon en het bord aan de ingang werd gewoon genegeerd. Niet alleen Vlamingen, Brusselaars of Walen toonden dit gedrag...
Uiteindelijk kon je het kelners niet kwalijk nemen dat ze het gewoon opgaven. Politieagent spelen op je eigen terrasje...
Op 1 oktober was het hek dan van de dam, dan werd ik met een 'scheef' oog bekeken wanneer ik mijn mondmasker nog steeds ophield in winkels, supermarkten en drukke plaatsen alhier...

Het heeft geen zin om zo 'bekrompen' te denken zoals in sommige bijdragen, de schuld ligt niet alleen bij het gedrag van gevaccineerden of niet gevaccineerden in ons landje , maar bij de ganse samenleving over grenzen heen. Zolang je de wereldbevolking geen prikje kan geven ga je nooit dit virus onder controle houden en altijd import hebben met opflakkeringen die erop volgen. Kijk maar naar Gibraltar waar 100% van de bevolking is ingeënt en besmettingen toch stijgen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

En de pers doet ook goed haar best weeral : https://www.hln.be/binnenland/zo-goed-w ... ~a1a70ce7/
Sciensano (RAG) heeft tabellen met cumulatieve incidenties vrijgegeven. Incidenties gaan altijd over aandoeningen en de ontwikkeling van een ziekte, in dit geval Covid-19. Met een vlotte beweging wordt dit door het artikel in de eerste tabel naar besmettingen geëxtrapoleerd... om moedeloos van te worden.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Af en toe kom je een mooie bijdrage tegen in kranten. Deze keer in de Standaard door Caroline de Gruyter.
Wie herinnert zich nog de Hongkonggriep van 1969-70? Ikzelf niet echt, toen was ik nog heel jong en herinner me enkel de maanlanding destijds. Maar er was wel wat meer aan de hand in dat jaar:

Wij, moderne bangeriken
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Iemand die zich kan laten vaccineren en dit niet doet is vandaag een pure egoïst.
Meer dan de helft dat in het ziekenhuis ligt is ongevaccineerd, allemaal mensen die daar niet zouden liggen als ze gevaccineerd waren.
Het probleem was dan gehalveerd, simpel door die 8% egoïsten te vaccineren.

Iemand die gevaccineerd is, heeft al een zeer grote bijdrage gedaan in de strijd tegen het virus. Maar het is zoals van Ghugt zegt: vroeg of laat wordt iedereen besmet.
Je kan het enkel spreiden in de tijd.

Ik heb totaal geen begrip voor ongevaccineerden (tenzij medisch niet mogelijk)
Ik heb weinig begrip voor een gevaccineerde die alles los laat op het moment dat de viruscirculatie hoog is.

Iedereen weet ondertussen wat hem te doen staat.
1. Laten vaccineren
2. Laten vaccineren
3. Laten vaccineren
4. Contacten beperken zolang de viruscirculatie hoog is
5. Zoveel mogelijk 1,5 meter afstand
6. Mondmasker indien te weinig afstand zolang de viruscirculatie hoog is

Maar nee, het moet altijd van de overheid komen.
En als de overheid dan regels oplegt, altijd commentaar en achterpoortjes zoeken.

Gelukkig merken de politiekers dat ze een pak stemmen gaan verliezen als ze de vaccinatie niet asap verplichten. Uiteraard te laat voor deze vierde golf van ongevaccineerden. Maar dus waarschijnlijk de laatste golf van ongevaccineerden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:[
Zuiver wetenschappelijk? Het enige dat echt werkt momenteel en dat eigenlijk altijd heeft gewerkt is mensen uit elkaar houden.
ook dat werkt geen 100%, of je moet het in het belachelijke trekken, maar dat geldt voor de andere maatregelen ook

in die zin hoor je dan gewoon bij de categorie mensen die afkomen met:
eens gevaccineerd kan er me niets meer gebeuren en maakt het niet uit
vaccins werken niet
activiteiten in de buitenlucht zijn zonder risico
met een cst ben ik 100% safe
het is de schuld van x dus moet ik me nergens iets van aantrekken
alleen x werkt, in jouw geval afstand houden, en de rest "niet echt". Waarmee je uiteraard niet letterlijk gezegd hebt dat andere maatregelen niet werken, da's waar :)
...

zelfs met een combinatie van al die maatregelen ben je niet 100% veilig
Dus ja ik gruwel van die spreidstand die er ontstaan is binnen de maatschappij rond heel dat vaccinatiegegeven.
waarom doe je er dan zelf zo actief aan mee? vaccinatie werkt en hoort gewoon in het rijtje standaard maatregelen zoals afstand houden en al de rest.

zijn een masker en afstand houden verplicht, of uw familie niet mogen zien (hebben we ook al gehad), dan vaccinatie ook
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:alleen x werkt, in jouw geval afstand houden, en de rest "niet echt".
Ge leest blijkbaar weer wat je wil lezen. Mensen uit elkaar houden is iets heel anders dan afstand houden! Mensen uit elkaar houden is op dit ogenblik de beste garantie om besmettingen tegen te houden. Daar moet je niet voor gestudeerd hebben.
1207 schreef:waarom doe je er dan zelf zo actief aan mee?
Over reflexie gesproken kan dat tellen. Misschien heb je wat over het hoofd gezien in mijn bijdragen, maar ik zal het nog eens herhalen. De pandemie die nu raast door de samenleving wordt door ons allen veroorzaakt. De spreidstand wordt veroorzaakt door mensen die een groep in de bevolking gaan viseren en met het beschuldigend vingertje aanduiden terwijl iedereen boter op zijn hoofd heeft.
1207 schreef:vaccinatie werkt en hoort gewoon in het rijtje standaard maatregelen zoals afstand houden en al de rest.
Ja, en wat wil je daar nu mee zeggen? Dat ik het oneens ben? Of zijn we hier gewoon discussie aan het voeren voor de lol en wie den dikste heeft?
1207 schreef:in die zin hoor je dan gewoon bij de categorie mensen die afkomen met:[...]
Nu wordt het helemaal te gek... Maar ieder zijn gedacht.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Contacten beperken is inderdaad NAAST vaccinatie belangrijk, dat heb ikzelf ook altijd gezegd maar het is net als vaccinatie niet perfect. Er zullen altijd contacten zijn en dus besmettingen. Als deze besmettingen door vaccinatie sterk kunnen beperkt worden en de gevolgen voor de zieken door vaccinatie ook beperkt worden dan heb je al een reuzenstap gezet en de zorg gered van de ondergang.

Zelf ga ik wekelijks naar Brussel, daarbij heb ik -ongewild- honderden contacten. Het is zoals gezegd een roulette die tot nu toe voor mij steeds goed verliep maar het is maar logisch dat als je vaak genoeg speelt je eens prijs zal hebben. Ikzelf kan daar weinig aan doen. Ik ben gevaccineerd (moderna) en hou me aan de regels inzake mondmasker, hygiëne en afstand. Helaas is de regel van afstand niet realistisch in een bus of metro en ook de treinen zitten alweer aardig vol.

Ik heb deels begrip voor mensen die zeggen dat ze hun part of the job gedaan hebben. Dat klopt voor de vaccinatie maar uiteraard dienen de andere regels mbt afstand en contacten ook nog gerespecteerd te worden. Bij ongevaccineerden zit men nog niet aan stap 1 ook al zijn sommigen wel bereid de regels voor de rest te volgen. Als men maar half gebruik maakt van de wapens zal men sowieso verliezen en komt de zorg onder druk.

De overheid is voor mij ook veel te laks maar ik heb anderzijds ook begrip dat men probeert een perspectief te bieden en dat men ook oog heeft voor economische gevolgen die ook weer weerslag hebben op veel mensen. De overheid heet echter niet onbeperkt middelen om alles te doen wat nodig is. Daarom is er ook medewerking van de bevolking nodig. Je kan een goede regel uitvaardigen maar als mensen er hun gat aan vegen werkt het uiteraard niet, zelfs als uw regels perfect zouden zijn (wat niet het geval is). Anderzijds toont de pandemie ook aan dat de mogelijkheden al bij al beperkt zijn. Dit virus grijpt ons op ons menszijn want contact is noodzakelijk bij sociale wezens. De mens overschat zichzelf gigantisch maar tegen de natuur kunnen wij niet op. Dat zien we ook in de klimaatdiscussie en het is ook de reden waarom ik van kernenergie af wil, we zijn gewoon niet bekwaam om dat veilig te beheren.

Ik vind het ook jammer dat er hier spel gemaakt wordt van de houding van sommige gevaccineerden terwijl men emotioneel reageert als men iets zegt over ongevaccineerden. Gevaccineerden zouden zich onsterfelijk wanen, eugh... botst dat niet erg met vaccinatie? Als je je werkelijk onsterfelijk acht, heb je toch geen vaccin nodig. Ik hoor trouwens de redenering van: ik ben jong en gezond en zal het wel overwinnen op natuurlijke wijze ook bij ongevaccineerden. Kortom er zullen in beide groepen wel mensen zijn met totaal foute ideeën over hoe het virus werkt en het risico dat men loopt. Je kan niet tegelijk klagen over tweespalt en ze dan zelf veroorzaken.

Soit, zoals het er nu naar uitziet gaan we weer naar een lockdown en kunnen we proberen een vijfde golf te voorkomen. Ik zie niet in hoe je dat kan realiseren zonder hoge vaccinatiegraad. De zorg is uitgeput en nog eens een golf zal telkens de capaciteit aantasten.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”