Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

phil48 schreef:Euh JA.
Dat je dat denkt, ja, maar de realiteit is nee. En dan kan er terug een rondje welles/nietes beginnen ondanks wat er onder onze neus aan het afspelen is. Portugal is trouwens ook aan zijn vierde golf begonnen...
1207 schreef:er zijn er meer verplicht trouwens, bv bij bepaalde beroepen
Zoals ik schreef is er maar één algemeen verplicht vaccin in België dat van geen kanten, zowel op ethisch vlak als op werking, te vergelijken is.

We kunnen nog lang blijven palaveren over al dan niet verplichten van die vaccins, maar SARS-CoV-2 wacht niet tot we daar uit zijn. Verplichten is één ding, het verwezenlijken en controleren is een ander ding. Kijk naar het debat vandaag over de vaccinatieplicht in de zorg. Dat zegt genoeg denk ik. Je emotionele oproep zal daar niet veel aan veranderen, hoe frustrerend dat dat voor ons allen ook kan zijn.

Er zijn tig redenen buiten de vaccinatiegraad die een veel belangrijker zijn voor de dynamiek van de pandemie en waar ondertussen geen bal aan veranderd. Ook dat is frustrerend, zelfs intriest om te zien. Maanden geleden al heb ik gewaarschuwd dat we op een tijdbom zitten, dat vaccinatie alleen ons niet gaat redden met de oproep om uiterst voorzichtig te zijn. En wat zien we? Op 1 oktober gooit men de maatschappij open met alle gevolgen van dien. En ik begrijp dat veel mensen het momenteel niet meer kunnen vatten, zoveel hoop hadden gezet op de vaccins, zich dan naar de niet gevaccineerden richten terwijl de propagandamolen lekker veel toertjes draait. Uiteraard kunnen 'de autoriteiten' in de ruime zijn van het woord niet anders.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Met een vaccin is de kans dat je op intensieve terecht komt vele malen kleiner.

Je wil toch niet Covid krijgen, op intensieve liggen terwijl er iemand op spoed binnenkomt van een accident en jij ligt in zijn/haar bed...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Joe de Mannen schreef:Met een vaccin is de kans dat je op intensieve terecht komt vele malen kleiner.

Je wil toch niet Covid krijgen, op intensieve liggen terwijl er iemand op spoed binnenkomt van een accident en jij ligt in zijn/haar bed...

J.
Je wil toch niet te hard rijden, een accident veroorzaken en op een bed belanden in het intensieve waar ook een covid patiënt kon liggen ?
Blijkbaar heeft iedereen ineens een vaccinatie fetish.....

Soit, ik ben blij dat zelftests en co2 meters eindelijk geen taboe meer zijn.... we komen er wel... na golf 37 :angel:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Zoals ik schreef is er maar één algemeen verplicht vaccin in België
wil je in de zorg werken heb je een vaccin nodig
reis je naar bepaalde landen (afrika en Azie) moet je gevaccineerd zijn

zelfs als we van het idee vertrekken dat er momenteel 0 verplichte vaccins zouden zijn is er uiteraard nog steeds geen reden om van covid het 1e verplichte vaccin te maken.
of kom je nu ook met micronesië af. Zij doen het en daarom mogen wij het zeker niet verplichten?

het gaat opnieuw compleet mis dus ik verwacht dat het land op slot moet zoals Oostenrijk.

iceke
we mogen covid pas bestrijden als we het aantal verkeersslachtoffers naar 0 hebben herleid?
ook een mening die je moet respecteren
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:Zoals ik schreef is er maar één algemeen verplicht vaccin in België dat van geen kanten, zowel op ethisch vlak als op werking, te vergelijken is.

We kunnen nog lang blijven palaveren over al dan niet verplichten van die vaccins, maar SARS-CoV-2 wacht niet tot we daar uit zijn. Verplichten is één ding, het verwezenlijken en controleren is een ander ding. Kijk naar het debat vandaag over de vaccinatieplicht in de zorg. Dat zegt genoeg denk ik. Je emotionele oproep zal daar niet veel aan veranderen, hoe frustrerend dat dat voor ons allen ook kan zijn.

Er zijn tig redenen buiten de vaccinatiegraad die een veel belangrijker zijn voor de dynamiek van de pandemie en waar ondertussen geen bal aan veranderd. Ook dat is frustrerend, zelfs intriest om te zien. Maanden geleden al heb ik gewaarschuwd dat we op een tijdbom zitten, dat vaccinatie alleen ons niet gaat redden met de oproep om uiterst voorzichtig te zijn. En wat zien we? Op 1 oktober gooit men de maatschappij open met alle gevolgen van dien. En ik begrijp dat veel mensen het momenteel niet meer kunnen vatten, zoveel hoop hadden gezet op de vaccins, zich dan naar de niet gevaccineerden richten terwijl de propagandamolen lekker veel toertjes draait. Uiteraard kunnen 'de autoriteiten' in de ruime zijn van het woord niet anders.
Maakt niets uit er zijn verplichte vaccins, zowel algemeen als voor bepaalde groepen als voor bepaalde reisbestemmingen. Ook elders bestaan er verplichtingen, het kan dus PERFECT. Stop met emotioneel krijsen dat het niet kan, het kan en het gebeurt.

We moeten dus inderdaad niet palaveren maar gewoon verplichten zoals oa in Italië. Dat had men trouwens van in het begin moeten gedaan hebben want dit is niet echt onvoorspelbaar gedrag.

Controleren is ook geen probleem want dat is het in Italië ook niet. Er zijn bovendien manieren genoeg om te pushen naar vaccinatie. Gedaan met de free rides maar verantwoordelijkheid opnemen voor de eigen keuzes. Tests die je zelf kan betalen. Sommigen mensen denken nu eenmaal sneller met hun portemonee.

De vaccinatieplicht in de zorg wordt nu gebruikt om de volledige verplichting erdoor te krijgen. Zo is de discussie toch nog voor iets goed.

De discussie over het ontslag is ook bij de haren getrokken. Gaat men nu werkelijk mensen betalen om thuis te zitten terwijl de collega's de shit, die ze deels zelf veroorzaken, op te lossen? Dat zal bijzonder goed vallen en het zal een prettig weerzien zijn :lol:

Vaccinatie alleen gaat ons niet redden, dat beweert ook werkelijk NIEMAND, maar het is een hulpmiddel om de ergste problemen voor een stuk te voorkomen. Het is EN EN maar zonder het eerste kom je al niet aan het tweede. Gedrag en gezond verstand hebben we al eens geprobeerd, een geweldige eyeopener was dat.

Vaccinatie is dus geen perfect wondermiddel maar wel veel en veel beter dan geen vaccinatie. De crisis is dus geen fout/schuld van enkel ongevaccineerden maar ze dragen er wel toe bij terwijl ze weigeren er iets aan te doen. Dat heet men asociaal gedrag of egoïsme. Na een tijd wordt de rest dat beu en die tijd komt dichterbij.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Met een vaccin is de kans dat je op intensieve terecht komt vele malen kleiner.
Niemand die dat ontkent. Ik hoop dat we die discussie als gevoerd mogen beschouwen?
1207 schreef:reis je naar bepaalde landen (afrika en Azie) moet je gevaccineerd zijn
Ik ben een twintigtal keer naar Azië gereisd, zo goed als het ganse continent en heb nooit een 'verplicht' vaccin moeten laten zetten. Straffer zelfs, in de jaren '90 kreeg ik van het Instituut voor Tropische geneeskunde een stempel in het gele boekje voor de gele koorts, zonder zelfs gevaccineerd te zijn...
Ik heb wel vaccins laten zetten om mezelf te beschermen, meer niet. Maar soit.
Zelfs zouden we in staat zijn om het te verplichten, af te dwingen, te controleren, wat ik zeer onwaarschijnlijk acht, gaat het weinig uitmaken in de indamming van de pandemie om de zo vele redenen die hier al gepasseerd zijn.

Ik laat het verplichten dan ook in het midden, zelfs als zouden we dus willen, het gaat niet veel veranderen. Ondertussen zullen we maanden verder zijn en hebben niet gedaan wat we wel moeten doen, mensen uit elkaar houden.
Edit :
Dizzy schreef:De crisis is dus geen fout/schuld van enkel ongevaccineerden maar ze dragen er wel toe bij terwijl ze weigeren er iets aan te doen.
Wat een veralgemeende zever is dat. Ik heb mateloos meer respect voor een niet gevaccineerde die afstand bewaard, bewust is van de omgeving en de situatie, zich laat testen als hij/zij wil deelnemen (nog altijd de beste garantie trouwens om zeker te zijn niet besmet te zijn) dan gevaccineerden die doen alsof SARS-CoV-2 niet meer bestaat. Ik dacht dat we die discussie ook al afgerond hadden.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Straffer zelfs, in de jaren '90 kreeg ik van het Instituut voor Tropische geneeskunde een stempel in het gele boekje voor de gele koorts, zonder zelfs gevaccineerd te zijn....
uiteraard
je zult die spuit een jaar eerder gekregen hebben en dat vaccin zal levenslang werken. de ambtenaar van dienst was die stempel een jaar eerder vergeten te zetten.

soit
we zullen afwachten wat er verder gebeurd in de klinieken
militairen moeten terug helpen en zorg moet worden uitgesteld maar verder is er niets aan de hand en werkt alles nog uitstekend
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Voor alle duidelijkheid, ik ben nooit gevaccineerd tegen de gele koorts :wink:

Dat de zorg nog klappen gaat krijgen, dat staat buiten kijf.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Voor alle duidelijkheid, ik ben nooit gevaccineerd tegen de gele koorts :wink: .
yep, en het tropisch instituut deelt dus zomaar vaccinatiepaspoorten uit :)
ik geloof u direct
Straffer zelfs, in de jaren '90 kreeg ik van het Instituut voor Tropische geneeskunde een stempel in het gele boekje voor de gele koorts, zonder zelfs gevaccineerd te zijn...
of bedoel je met gele boekje het disney-stempelboekje van je dochter? daar zullen in het instituut met plezier stempeltjes in zetten
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Ja 1207, trekt het maar in het belachelijke. Als je het gele boekje van de WHO niet kent...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef: Wat een veralgemeende zever is dat. Ik heb mateloos meer respect voor een niet gevaccineerde die afstand bewaard, bewust is van de omgeving en de situatie, zich laat testen als hij/zij wil deelnemen (nog altijd de beste garantie trouwens om zeker te zijn niet besmet te zijn) dan gevaccineerden die doen alsof SARS-CoV-2 niet meer bestaat. Ik dacht dat we die discussie ook al afgerond hadden.
Altijd weer die 2 uitersten aanhalen die in real life niet bestaan. :bang:

Er zijn evenzeer niet gevaccineerden die zich gedragen alsof dat covid niet bestaat.
En ik ken trouwens enkel voorzichtige gevaccineerden.

Straks ga je nog beweren dat het vaccin als bijwerking heeft dat je roekeloos wordt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben al overal in de wereld geweest en er zijn diverse bestemmingen waar je een vaccin nodig hebt, soms is het verplicht en daar zal een goede reden voor zijn. Soit, deze discussie kunnen we als gevoerd beschouwen want iedereen weet dat er verplichtte vaccins bestaan, ze bestaan zelfs in België.

Trouwens het huidig vaccin zet je OOK om uzelf te beschermen tenzij de rest van de maatschappij je geen zak kan schelen en je als een kluizenaar alleen woont in een grot in Dontgiveafuckinstannegem. Als de zorg in de problemen komt is dat OOK niet goed voor uzelf. Als de economie klappen krijgt is dat OOK niet goed voor uzelf, maar soit.

De vraag is niet of we in staat zijn tot een verplichting of controle want dat is al het geval, zowel hier als elders. Die discussie kunnen we dus als gevoerd beschouwen.

Dan de grootste fout: het zou niets uitmaken??? Natuurlijk zou het WEL iets uitmaken want ene Petrol antwoort aan Joe de Mannen hierboven:
"Joe de Mannen: Met een vaccin is de kans dat je op intensieve terecht komt vele malen kleiner.
Petrol242: Niemand die dat ontkent. Ik hoop dat we die discussie als gevoerd mogen beschouwen?"
Dat is iets heel anders dan weinig uitmaken. Het is verdorie één van de prangendste problemen momenteel. Elke dag sterven er verdorie een dertigtal mensen maar dat maakt allemaal weinig uit voor sommigen blijkbaar. Dat de zorg kraakt als nooit voorheen maakt voor sommigen dus weinig verschil.

En mensen uit elkaar houden is, net zoals vaccinatie, OOK NIET perfect. Het is praktisch nog veel moeilijker te organiseren dan iemand een naald in de arm ploffen. Er zal altijd contact zijn en dus altijd kans op besmetting, het is net daarom dat er vaccins zijn. De tijd dat je besmettelijk bent is korter en de gevolgen zijn minder ernstig. Ik snap niet hoe mensen dit kunnen negeren en doen alsof het niets uitmaakt terwijl het overduidelijk WEL en VEEL uitmaakt.
Dizzy schreef:De crisis is dus geen fout/schuld van enkel ongevaccineerden maar ze dragen er wel toe bij terwijl ze weigeren er iets aan te doen.
Wat een veralgemeende zever is dat. Ik heb mateloos meer respect voor een niet gevaccineerde die afstand bewaard, bewust is van de omgeving en de situatie, zich laat testen als hij/zij wil deelnemen (nog altijd de beste garantie trouwens om zeker te zijn niet besmet te zijn) dan gevaccineerden die doen alsof SARS-CoV-2 niet meer bestaat. Ik dacht dat we die discussie ook al afgerond hadden.
Oh boy, klagen over veralgemening en dan afkomen... met een veralgemening. Dezelfde die trouwens al tig keer weerlegd is en waarover we al besloten hadden dat die discussie zinloos was. Er is helemaal geen zekerheid dat ongevaccineerden meer respect tonen voor de regels dan anderen toch blijf je dat insinueren om toch nog maar één punt proberen te maken. Tsss.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: Straks ga je nog beweren dat het vaccin als bijwerking heeft dat je roekeloos wordt.
Dat is vrij duidelijk te zien in de cijfers... de provincie met de hoogste vaccinatiegraad heeft ook het hoogste aantal besmettingen en het hoogste aantal ziekenhuis opnames.

De stelling dat vaccinatie mensen roekelozer maakt is gewoon een feit...net zoals het een feit is dat niet gevaccineerde meer kans maken om in het az te belanden.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Zonet kwam ik dit tegen en dat was toch even slikken.

Afbeelding

Ik werk dus op een centrale waar we hulp verlenen aan voertuigen met pech of ongeval. Of medische bijstand wereldwijd.
Overdag enkel afhandeling buitenlandse dossiers. Tijdens de nacht doen we alles, van front call intake tot het back office werk aka afhandelen dossier.
Sinds een paar weken of zou bijna durven zeggen al een paar maanden merkte ik een stijging op van oproepen komende van de politie of tegenpartij met de vraag takelwagen te sturen voor geaccidenteerd voertuig. Een passant had net ingereden op verschillende geparkeerde wagens.

Dit werk doe ik nu 21 jaar, het aantal van deze oproepen dat ik vroeger over een heel jaar tijdens de nachtdienst ontving lag onder de 10.

De voorbije nacht er twee gehad. Na de tweede vroeg ik me af wat er toch gaande is. Zijn die allemaal blind geworden ? Op een reeks van 5 a 6 nachten ligt het aantal zulke oproepen rond de 4 a 8. Dacht nog bij een collega die ook veel nachten doet na te gaan of hij er ook iets van had opgemerkt. Met de gedachte dat ik me iets zat in te beelden hem de vraag uiteindelijk niet gesteld.
En dan kwam vandaag dat screenshot op mijn feed voorbij. Net zoals bij de nieuwsberichten over mensen dat plotseling sterven (google 'suddenly dies' eens) was er niet veel nodig om 'de' link te leggen.

Voor de leden hier die gijlen op cijfers, helaas kan ik jullie niets voorleggen en zal ik me volgens jullie wel iets inbeelden.
Het gaat hier louter om wagens of bestuurders met onderliggende problemen en niets anders kan er de oorzaak van zijn. :mrgreen:
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-11-19 om 20.34.30.png
(445.8 KiB) Nog niet gedownload
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Lees heel goed wat je in één en dezelfde zin schrijft. Het is natuurlijk volstrekte onzin om te zeggen dat niet gevaccineerden 'weigeren er iets aan te doen'. Qua veralgemening kan dat tellen, maar dat zijn we ondertussen van jou al gewoon.
Dizzy schreef: Dat is iets heel anders dan weinig uitmaken. Het is verdorie één van de prangendste problemen momenteel.
Het meest prangende is dat mensen besmet geraken want dat is nog altijd een voorwaarde om covid-19 te krijgen, maar dat blijk je niet te snappen. En laat nu net zijn dat de vaccins ons daar niet veel in helpen. Oorzaak en gevolg, remember? In Portugal met een vaccinatiegraad van 98% is de vierde golf (eigenlijk hun vijfde al) ingezet. En dan zijn er nog gazetten die tot gisteren Portugal de hemel in prijst... https://covid19.min-saude.pt/ponto-de-s ... -portugal/
Dus neen, vaccinatiegraad van 80,90 of 95% maakt weinig uit. Dat is iets heel anders dan schrijven dat vaccinatie niet uitmaakt, maar dat zijn wel de woorden die jij me in de mond legt.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

decat schreef: Dit werk doe ik nu 21 jaar, het aantal van deze oproepen dat ik vroeger over een heel jaar tijdens de nachtdienst ontving lag onder de 10.

De voorbije nacht er twee gehad. Na de tweede vroeg ik me af wat er toch gaande is. Zijn die allemaal blind geworden ? Op een reeks van 5 a 6 nachten ligt het aantal zulke oproepen rond de 4 a 8. Dacht nog bij een collega die ook veel nachten doet na te gaan of hij er ook iets van had opgemerkt. Met de gedachte dat ik me iets zat in te beelden hem de vraag uiteindelijk niet gesteld.
En dan kwam vandaag dat screenshot op mijn feed voorbij. Net zoals bij de nieuwsberichten over mensen dat plotseling sterven (google 'suddenly dies' eens) was er niet veel nodig om 'de' link te leggen.
Zo kun je wel blijven conclusies trekken hé. De laatste jaren meer elektrische voertuigen, meer elektronica in de auto, gevoeligere motoren, ...
En los van de vaccins is er ook gewoon corona zelf.
En deze kan ik wél uit eerste hand vertellen. Ik heb er net een coronabesmetting opzitten, waarbij ik nagenoeg geen symptomen had. Maar als ik iets MOET opnoemen, dan zou ik zeggen dat ik "zweverig was" nog voor ik wist dat ik besmet was. Ik zat in de wagen en het voelde toch net allemaal iets anders aan precies (raar omschreven). Ook mijn zoon van 8 (die het eerder had), klaagde dat "alles draaide". Een collega die het ook heeft doorgemaakt, maar met meer symptomen, klaagt nu nog over moeilijke concentratie en focus.
"Hersenmist"=> google deze maar eens.
Verder zit er op dit moment heel veel STRESS in onze maatschappij (corona/maatregelen/wij tegen zij/...), en we weten allemaal wat stress kan doen met een mens
Dus ja, het kan zijn dat er meer oproepen zijn naar de pechcentrale, maar om daar rechtstreeks de vaccins aan te koppelen is wel een heel verre brug. Het klimaat warmt ook sneller op dan tevoren, ook de vaccins?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: Dat is vrij duidelijk te zien in de cijfers... de provincie met de hoogste vaccinatiegraad heeft ook het hoogste aantal besmettingen en het hoogste aantal ziekenhuis opnames.
het hoogste aantal ziekenhuisopnames met NIET gevaccinneerden :lol:
tja wiskunde hé
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Het meest prangende is dat mensen besmet geraken want dat is nog altijd een voorwaarde om covid-19 te krijgen, maar dat blijk je niet te snappen. En laat nu net zijn dat de vaccins ons daar niet veel in helpen.
zelfs een transmissieverlaging van 5 of 10% zal, op een populatie van 500 miljoen burgers (ik neem ff de EU), heel wat slachtoffers besparen.

het is niet afstand mondmasker, ontsmetten en gezond verstand maar vaccins hoeven eigenlijk niet
dan ben je gewoon een antivaxer.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:
iceke schreef: Dat is vrij duidelijk te zien in de cijfers... de provincie met de hoogste vaccinatiegraad heeft ook het hoogste aantal besmettingen en het hoogste aantal ziekenhuis opnames.
het hoogste aantal ziekenhuisopnames met NIET gevaccinneerden :lol:
tja wiskunde hé

en als wiskunde niet meer werkt zwijgen we erover en veranderen we van taktiek ??

Vandaag in Gva
. "Het komt wel goed, dat durf ik hier niet meer zeggen”: het leven zoals het is op de Covid-afdeling
Twee afspraken: het ziekenhuis geeft geen exacte cijfers van het aantal opnames, omdat die héél sterk schommelen. En liever ook geen vragen over de verhouding gevaccineerden en niet-gevaccineerden, omdat die gegevens over een regionaal ziekenhuis geen wetenschappelijke basis hebben. Maar voor de rest zijn we welkom op de Covid-afdeling in AZ Voorkempen in Malle.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:zelfs een transmissieverlaging van 5 of 10% zal, op een populatie van 500 miljoen burgers (ik neem ff de EU), heel wat slachtoffers besparen.
En wat ga je er aan doen? Blijven mekkeren en zagen over de 100% vaccinatiegraad die we niet hebben, de oeverloze discussie over de niet gevaccineerden die er altijd zullen zijn met of zonder een verplichting die er ook niet op één dag zal komen, of ga je dan nu maatregelen invoeren die helpen de pandemie nu in te dijken?
Dat gaat pakken meer effect hebben, ook in de hospitaalcijfers en bij de begrafenisondernemers.
1207 schreef:het is niet afstand mondmasker, ontsmetten en gezond verstand maar vaccins hoeven eigenlijk niet
Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.
1207 schreef:dan ben je gewoon een antivaxer.
Teken dat je me totaal niet kan volgen en misschien moet je die definitie nog eens herlezen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

En morgen gaan "ze" gaan betogen...gaat er weer een winkelruit sneuvelen en gaan de gazetten weer "vol verafschuwing" hunne dagelijkse boterham verdienen.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Ik vermoed dat er wel wat gevaccineerden uit de zorg gaan jaloers worden.

Als je als niet gevaccineerde voor eind maart ’22 aan je werkgever vraagt om de arbeidsovereenkomst te behouden. Dan wordt je contract geschorst zonder loon of uitkering maar je blijft wel altijd in de mogelijkheid om terug te keren. Je kunt rustig iets anders proberen, voor je kindjes zorgen, een halftijds jobke zoeken, bedenk zelf maar iets…
Mooi aanbod en een perfect statuut.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

timmermc schreef: Mooi aanbod en een perfect statuut.
Is arbeidsrechtelijk ook de enige optie. Anders zou het betekenen dat men eenzijdig toelatingsvoorwaarden zou kunnen toevoegen aan een arbeidscontract zonder wederzijds akkoord, en dan zijn we vertrokken.

Het alternatief zou ook niet mis geweest zijn als deze optie er niet was: dan was het verbreking van het contract met verschillende maanden loon als vergoeding (afh van hoelang men al tewerkgesteld is). En dan kan men het vaccin halen en opnieuw solliciteren en snel aangenomen worden, een verpleegkundige met ervaring is een garantie op werk. En dat met meer geld op de bankrekening dan zij die zich eerder dit jaar lieten vaccineren.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:
en als wiskunde niet meer werkt zwijgen we erover en veranderen we van taktiek ??

Vandaag in Gva
. "Het komt wel goed, dat durf ik hier niet meer zeggen”: het leven zoals het is op de Covid-afdeling
Twee afspraken: het ziekenhuis geeft geen exacte cijfers van het aantal opnames, omdat die héél sterk schommelen. En liever ook geen vragen over de verhouding gevaccineerden en niet-gevaccineerden, omdat die gegevens over een regionaal ziekenhuis geen wetenschappelijke basis hebben. Maar voor de rest zijn we welkom op de Covid-afdeling in AZ Voorkempen in Malle.
Ja, jij ziet graag cijfertjes van 1 ziekenhuis hè.
Er moest er maar eens 1 bij zijn die …
De nationale cijfers zijn duidelijk, meer dan de helft in ziekenhuis is niet gevaccineerd.

Misschien eens schematisch voorstellen met venn diagrammen dan zie je dat er een groot probleem zou opgelost zijn met quasi 100% vaccinatie :lol:

Enfin, wordt een non discussie, het verplicht prikje komt eraan, geniet van je Russische roulette zolang het nog kan.
1207
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef: Mooi aanbod en een perfect statuut.
zit de truc vh onderwijs er ook bij?

wil zo iemand terugkeren moet zijn vervanger per direct oprotten.

opnieuw krijgen honderden mensen te horen dat hun ingreep wordt uitgesteld want niet levensbedreigend en pijn is meestal een non-issue vanuit medisch oogpunt. Is uwe kankertumor nog niet groot genoeg mag die ook nog wat verder woekeren
Die patienten hoor je niet, te ziek om lawaai te maken, dus bestaan ze natuurlijk niet,
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Bestemd voor alle vaccinweigeraars:
Kankeroperatie Chris Van den Abeele pas in januari: "Vaccinweigeraar, besef dat mijn ingreep over leven of dood gaat"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/19 ... unnen-zij/
Daarom heb ik een vraag voor al wie zich niet heeft laten vaccineren of dat niet van plan is. Beseft u dat u deel uitmaakt van een groep die er verantwoordelijk voor is dat mijn behandeling en die van talloze andere patiënten moet worden uitgesteld? En beseft u dat dit - sorry voor de dramatiek - voor mij en hen een kwestie van leven of dood kan zijn?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Mensen die maar niet willen begrijpen dat als 90 procent dat prikje had en 10 procent niet, het bijna "normaal" is dat de helft op AZ gevaccineerd is... :bang:

Hoe vaak moet dat nog worden uitgelegd? Het is trouwens niet omdat een zware hartpatiënt met pfizer of een terminale longpatiënt met Moderna op IC komt dit het gevolg is van dat prikje. In pre corona tijden kwamen die óók op die afdeling terecht.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef:Bestemd voor alle vaccinweigeraars:
Daarom heb ik een vraag voor al wie zich niet heeft laten vaccineren of dat niet van plan is. Beseft u dat u deel uitmaakt van een groep die er verantwoordelijk voor is dat mijn behandeling en die van talloze andere patiënten moet worden uitgesteld? En beseft u dat dit - sorry voor de dramatiek - voor mij en hen een kwestie van leven of dood kan zijn?
Ja en dan zijn er zelfverklaarde virologen op dit forum die post na post de vaccins blijven afkraken en blijven beweren dat het vaccin nemen geen maatschappelijk doel heeft, dat het “enkel u persoonlijk beschermt” :bang:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

sky schreef:Oostenrijk gaat nu toch iedereen verplicht vaccineren waarvoor het vaccin goedgekeurd is, veronderstel ik.

Vandaag nog een artikel gelezen waarbij men de geboortejaren toonde van de opgenomen patiënten.

Als je dat bekijkt, stopt de discussie.
Jong of oud, hun leven hangt aan een draadje, allemaal niet gevaccineerd
Het is allemaal duidelijk inderdaad maar wat baten kaars en bril als den uil niet zien wil.

We zitten met een internationale crisis die mensenlevens kost, zorgt voor sociale drama's (stijgende prijzen wegens schaarste, inkomensverlies voor zelfstandigen), fysiek en psychisch leed om dan nog te zwijgen over economische implicaties. De crisis is wereldwijd. Er is 1 middel - weliswaar niet zalig makend maar dat toch bewijst dat het ergens effect heeft en minstens de enige spreekwoordelijke strohalm is waar we ons kunnen aan vasthouden om het tij te keren. Dan zeggen, neen, niet met mij en dit zonder medische redenen, roept bij mij toch vragen op.

Verder: we zien dat het te vroeg lossen van maatregelen ons opnieuw in de sh*** brengt. Dit is gebleken uit de vorige 2 edities. En ja, de 3° keer slagen we er weer in om ons in dezelfde sh*** te werken. Il faut le faire !

Nogmaals, voor tal van ziekten is vaccinatie verplicht (o.m. polio). Alleen nu niet ...

En met deze maatregelen heb ik miljoenen keer meer kans dan de lotto te winnen dan dat het tij zal keren als het op bestrijding van het virus aankomt. Bovendien worden de maatregelen ook niet afdoende gecontroleerd.

En "de GEMS" ... Tja, die mogen veel op TV komen maar politici doen toch hun zin. Ze halen bijlange het niveau niet om te beginnen om wetenschappelijk onderbouwde stellingen te doorgronden en nogmaals, ze zijn alleen bezig met hun geldbeugel, en het dienstbetoon aan "les amis" en "les amis de mes amis". Verder interesseert het hen geen fluit.

En finaal zijn we dan ook terug naar af. Niemand heeft reden tot klagen. Eigen schuld, dikke bult zeggen ze in Nederland.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Mensen die maar niet willen begrijpen dat als 90 procent dat prikje had en 10 procent niet, het bijna "normaal" is dat de helft op AZ gevaccineerd is...
Mensen begrijpen die relativiteit maar al te goed. Het is ondertussen trouwens al meer dan 73% volgens het laatste epidemiologisch verslag van Sciensano maar soit. Ik ben benieuwd wanneer het tegen de 100% loopt op wie ze dan de schuld gaan steken...

De situatie in de ziekenhuizen zit natuurlijk wel iets complexer in elkaar en zijn de problemen structureel ontstaan.
Vele ziekenhuizen en hun personeel waren nog niet bijgebeend van de vorige golven. Ze waren eigenlijk al onderbemand en beperkt in capaciteit voor de coronacrisis. Tegelijk is er momenteel een grote uitval van personeel en dat zijn niet alleen niet gevaccineerden voor alle duidelijkheid omdat het virus gewoon keihard in het rond raast.

Dit zijn factoren die volledig los staan van de vaccinatiestatus van de patiënten maar waar we wel mee te maken krijgen.
We hebben tot eind september/begin oktober ondanks delta een redelijk beheersbare periode gehad met zelfs een lagere vaccinatiegraad en ziekenhuizen waar men probeerde een achterstand in de reguliere zorg in te halen.
Het probleem van de vierde golf is dus ergens anders te zoeken en dan komen we op de efficiëntie van de vaccins tegen besmetting waar geen rekening mee gehouden wordt, dat de bevolking blijkbaar ook niet mag weten en het open gooien van de maatschappij. Komt daarbij dat een groot deel mensen reeds een verzwakte respons hebben door factor tijd en we met een vergrijzing te maken hebben. Daar moet je geen hogere wiskunde voor gestudeerd hebben om de gevolgen daar van te snappen. Dat SARS-CoV-2 zo goed als vrij spel heeft gekregen is de rede waarom de ziekenhuizen nu terug vol lopen. Nogmaals oorzaak en gevolg.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:
Lees heel goed wat je in één en dezelfde zin schrijft. Het is natuurlijk volstrekte onzin om te zeggen dat niet gevaccineerden 'weigeren er iets aan te doen'. Qua veralgemening kan dat tellen, maar dat zijn we ondertussen van jou al gewoon.
Wat een zwak antwoord, ik ben oprecht ontgoocheld. Dat "weigeren er iets aan te doen" gaat over de vaccinatie, dat ongevaccineerden best wel goed gedrag kunnen tonen heb ik al meermaals bevestigd en is niet de discussie. Jammer dat je alleen nog maar kan proberen een punt te maken door gewoonweg dit te negeren en zaken uit de context te blijven trekken.
Het meest prangende is dat mensen besmet geraken want dat is nog altijd een voorwaarde om covid-19 te krijgen, maar dat blijk je niet te snappen. En laat nu net zijn dat de vaccins ons daar niet veel in helpen.
Klopt niet. Veel mensen zijn besmet en worden er niet zo ziek van, het meest prangende is dat de zorg aan het ontsporen is door de mensen die wel ziek worden. Dat blijken de zwaksten te zijn en bovenmatig de mensen die niet gevaccineerd zijn.

Opnieuw ga je in de fout met de herhaling van het minimaliseren van het belang van vaccinatie. Het is ondertussen duidelijk dat het WEL uitmaakt, minder mensen in de ziekenhuizen, minder ernstige gevallen en minder druk op de zorg een daarenboven minder uitgestelde zorg. Bovendien blijken gevaccineerden minder lang besmettelijk wat ook voor de verspreiding van belang is. Ik leg u dus ook geen woorden in de mond want je herhaalt ze zelf.

Ga uw theorie eens verkondigen op de IC-diensten, zou je dat durven? Ga het eens uitleggen aan mensen wiens behandeling uitgesteld wordt.
1207
Elite Poster
Elite Poster

“Het extreemste geval was iemand die wekenlang op zijn buik had gelegen op intensieve en wekenlang was beademd. Toen hij eindelijk naar een gewone kamer kon, was zijn eerste reactie: ‘Zie je wel dat ik me niet moest laten vaccineren. Ik ben er toch door geraakt?’
Van de website van demorgen gehaald (hoofdarts uz gent)
Ik vrees dat er op dit forum ook zulke debielen zitten.
(ik overtreed hier talloze wetten.)

volgens petrol ligt het eigenlijk nog steeds niet aan het virus dat de ziekenhuizen crashen, zelfs na 2j dit blijven volhouden.
het is nog steeds gewoon een onderfinanciering, iets anders geformuleerd, vanuit de overheid als ik het laatste bericht goed begrijp
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

koenraaddeconinck schreef:
En "de GEMS" ... Tja, die mogen veel op TV komen maar politici doen toch hun zin. Ze halen bijlange het niveau niet om te beginnen om wetenschappelijk onderbouwde stellingen te doorgronden en nogmaals, ze zijn alleen bezig met hun geldbeugel, en het dienstbetoon aan "les amis" en "les amis de mes amis". Verder interesseert het hen geen fluit.
En het ergste is, ze verkopen ook nog leugens. Vlieghe geeft op het nieuws een reactie op de maatregelen en zegt "dat is echt onvoldoende" en dan komt de premier-viroloog even later in hetzelfde journaal uitleggen dat de GEMS het ermee eens is dat we hiermee de curve gaan kunnen afvlakken.

Straf, dat zo iemand daarmee wegkomt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Het ergste aan sommigen hun verzet is niet dat ze het niet snappen, sommigen zijn verstandig genoeg, maar wel dat ze desondanks meewerken aan het probleem terwijl ze orakelen over een theoretische oplossing die niet bestaat. Ze zien niet in dat door de keuzevrijheid te verdedigen, ze mensen in werkelijkheid in de miserie brengen. Mensen worden ziek, verliezen hun job, krijgen ruzie met vrienden, familie, ... Anderen verliezen de kans op zorg door een gebrek aan middelen en de maatschappij kan ervoor opdraaien.

Dat is het probleem met het fake-news en de complottheorieën. Je kan ermee lachen omdat het gewoon belachelijk is maar het is helaas NIET onschuldig. De domste kloten zijn er uiteraard het eerst mee weg en zullen ernaar handelen terwijl de verspreiders vaak zelf wel gevaccineerd zijn. Wat ik niet snap is dat die mensen niet zien dat ze ook een verantwoordelijkheid hebben louter door het supporten van fout gedrag.

Het is een EN EN verhaal maar sommigen slagen er toch in om 1 kant van het EN verhaal te blijven minimaliseren. Het is een soort van whataboutism. Iets kan pas goed zijn als het perfect is met 100% efficiëntie. Een kalkoen beseft echter dat de perfectie niet van deze wereld is en de voorwaarde dus nooit zal voldaan zijn. Een tweede misleiding is doen alsof anderen 100% eisen. Ook dat is fout. Zelfs al verplicht je vaccinatie dan nog zal vaccinatie niet perfect zijn en iedereen overhalen. Dat is echter het punt helemaal niet. Zaak is of we winst kunnen halen bij meer vaccinatie en het antwoord is vrij duidelijk JA.

Stel dat je de redenering doortrekt en zegt de vaccinatie is niet perfect dus we stoppen er maar mee. De booster is dan niet nodig want het zal niet alle kwetsbaren beschermen en sommigen zullen ook deze weigeren. Je kan dan overgaan naar de tweede EN in het verhaal, gedrag oftewel minder contact. Dit zou gewoon nefast zijn zowel voor de betrokkenen maar ook voor de zorg. Ten eerste is deze voorwaarde OOK niet perfect en zal deze ook nooit iedereen betrekken en bovendien is contact gewoon niet uit te sluiten. Het gaat hier vooral om zwakkeren die net afhangen van anderen en waarbij contact dus noodzakelijk is.

Bovendien komt dit neer op een lockdown met alle bijkomende gevolgen. De zogenaamde belangrijkere "oplossing" lijkt me nog een erger probleem en is nog minder efficiënt dan een vaccinatie. Het komt neer op het opgeven van de zwaksten, het ondergraven van de economie en een instorting van de zorg. We hebben dan wel de keuze van een minderheid verdedigd en daar kunnen we fier op zijn.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: volgens petrol ligt het eigenlijk nog steeds niet aan het virus dat de ziekenhuizen crashen, zelfs na 2j dit blijven volhouden.
het is nog steeds gewoon een onderfinanciering, iets anders geformuleerd, vanuit de overheid als ik het laatste bericht goed begrijp
Dan heb je het bericht dus niet begrepen, weeral, en wat Petrol schrijft. Petrol schrijft dat het aan de oorzaak (euheum, pandemie - virus euheum) ligt. Oorzaak en gevolg en dat de situatie veel meer is dan enkel afbouw van de zorg want de rest ben je weer vergeten te lezen waarschijnlijk, of heb je ook niet begrepen.
Dizzy schreef:Het is een EN EN verhaal maar sommigen slagen er toch in om 1 kant van het EN verhaal te blijven minimaliseren
Het is inderdaad een EN EN verhaal. Dat heb je waarschijnlijk van mij opgepikt doorheen de discussie. Dan komt er zoals we van jou niet anders verwachten een deductieve analyse die zegt 'Stel dat je de redenering doortrekt en zegt de vaccinatie is niet perfect dus we stoppen er maar mee.' Nergens, maar dan ook nergens ontken ik de werking en het nut van vaccinatie, het afremmen van de ziekte covid-19, maar durf ik tenminste erkennen wat het niet doet. Wat dat betreft raad ik je aan om de wetenschap die je zo hoog in het vaandel draagt eens deftig te raadplegen in plaats van te beroepen op een buikgevoel aangepraat door een halfbakken pers en een stel experten die hun mening niet mogen en kunnen zeggen. Dat kost moeite en inzicht, maar heel misschien zullen dan je oogjes open gaan. De links zijn hier al gegeven en zoek vooral naar de vierde subvariant van delta.
Dizzy schreef:Wat ik niet snap is dat die mensen niet zien dat ze ook een verantwoordelijkheid hebben louter door het supporten van fout gedrag.
Het is toch zo veel gemakkelijker om een schuldige aan te duiden en de eigen verantwoordelijkheid en fout te ontkennen. Er zijn een aantal zaken die officieel door de overheid wordt ondersteund en die vele malen fouter zijn maar waar de schaapkes lekker in mee gaan.
Dizzy schreef:Zaak is of we winst kunnen halen bij meer vaccinatie en het antwoord is vrij duidelijk JA.
Ja, hoe meer hoe beter, alle beetjes helpen. Maar naar de pandemie toe zitten we al lang over de limiet en daar is al veel kostbare tijd en energie verloren gegaan aan het welles/nietes debat rond vaccinatie. Kijk naar het circus gisteren in het parlement en binnen de regering over het verplicht vaccineren binnen de zorg...Misschien zijn we er tegen de zomer uit of krijgen we de gevolgen keihard terug in het gezicht.

De fond voor de volgende golf zijn we al aan het leggen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: Ja, jij ziet graag cijfertjes van 1 ziekenhuis hè.
Er moest er maar eens 1 bij zijn die …
De nationale cijfers zijn duidelijk, meer dan de helft in ziekenhuis is niet gevaccineerd.
Het enige dat ik graag zie is een oplossing...dat vaccinatie niet dé oplossing is mag ondertussen vrij duidelijk zijn.

Nationale cijfers ? Er zijn geen nationale cijfers meer :bang:
Dus nee, de ene arts die roept ze zijn allemaal gevaccineerd, terwijl de andere arts roept het zijn allemaal anti-vaxxers....daar hebben we inderdaad niks aan. Al zeker niet wanneer de arts die roept dat het allemaal anti-vaxxers zijn 50.000 € op zijn rekening krijgt overgeschreven door de vaccinindustrie & de arts die roept dat het allemaal gevaccineerde zijn zijn filmpje asap van het net moet.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Tijd krijgen tot 1 april volgend jaar om te doen wat DRINGEND moet gebeuren!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Een oplossing die nu onmiddellijk werkt?
Simpel.
Zet de stolp terug op de maatschappij.
Dan heeft men resultaat binnen een week.
Niet pas eventueel na maanden.

Ah, nee, ook de grote evenementen zullen doorgaan (maar worden "afgeraden", haha, ja).
Zoals Winterland in Hasselt...
Gratis Inkom. :lol: :lol:
Een groot georganiseerd overdrachtsfestival... "GRATIS".

En voor mijn part verplichten ze intussen de vaccinatie.
Dan stopt tenminste die gigantische maatschappelijke polarisatie. 8)
680x0
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

En dan is er plots The Lancet, u weet wel die wappie site, die al de gevaccineerden met ubermensch mentaliteit even de pan uitveegt...

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 1/fulltext
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Ordon schreef:Een oplossing die nu onmiddellijk werkt?
Simpel.
Zet de stolp terug op de maatschappij.
Dan heeft men resultaat binnen een week.
Niet pas eventueel na maanden.
Aan het tempo dat het nu gaat is het binnen 2 weken sowiezo een lockdown hoor...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”