Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@1207 : zijn we nu het virus al niet aan het loslaten? Met testen ga je de pandemie meer in kaart brengen wat uiterst belangrijk is. Het is een essentiële schakel in het TOI principe.

En ja, we hebben een set van maatregelen maar waar ik het over heb is het basisprincipe. We moeten wel opletten dat we geen maatregelen gaan invoeren om die basisprincipes niet te moeten respecteren en daar wringt het al. Neem nu bijvoorbeeld verluchten. Belangrijk, absoluut. Maar gaan we dat inzetten omdat we eigenlijk met teveel mensen in een ruimte vertoeven?

Tegenstand tegen vaccinatie is tegelijk één van de zwaktes van vaccinatie. Dat zag je van ver aankomen en daar heb ik lang geleden al op gewezen. Maatregelen zijn een 'en en en' verhaal maar ik vrees dat de mindsetting zodanig is dat door vaccinatie al de rest niet meer belangrijk is en dan krijgen we een criminalisering van diegenen die niet gevaccineerd zijn terwijl zij al lang niet meer het hoofdprobleem zijn van de pandemie, maar des te groter van een maatschappelijke split. Denken ze in Oostenrijk nu goed bezig te zijn? Die boemerang gaan ze terug in het gezicht krijgen hoor. Als het nu nog zou bijdragen in de strijd tegen de pandemie... maar ik vrees dat het een averechts (what's in a word...) effect gaat hebben.
wied schreef:In NL werden bij de ingang van teststraten sneltesten uitgevoerd, waarna ca 75/80% meteen verder mocht! Hebben die mensen daar beter testmateriaal misschien?
Het is niet omdat een sneltest om logistieke en financiële redenen bij een teststrategie hoort, dat de accuraatheid van de sneltesten zou veranderen. Los daarvan weten we dat een negatief resultaat uit een sneltest een heel belabberde accuraatheid heeft.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Natuurlijk kunnen sneltesten helpen bij personen zonder symptomen, test het zorgpersoneel dagelijks en wekelijks 1 pcr test en je houd het grootste risco buiten in de zorg. Net zoals je het grootste risico daarmee buiten kan houden op een concert of evenement.
We hebben gezien dat het werkt in Denemarken.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

1207 schreef:je hebt een setje van maatregelen
afstand houden, ontsmetten, verluchten, vaccin,... blijft de vraag waarom je bij dat laatste op tegenstand blijft stuiten.
Niet alleen bij dat laatste is er "tegenstand" hé.
Vraag is tevens waarom sommige hoofdzakelijk blijven hameren op vaccineren.
Het is een "én én" verhaal.
Bij geen van alle maatregelen zal je ooit vrijwillig "de 100%" halen.
Mocht dat zo zijn, dan kon men nu in de ziekenhuizen het stof van de bedden gaan halen...

Bovendien "vergeet" men vaak dat de focus op de "niet gevaccineerden" elke nuance mist.
Bijvoorbeeld.
  • Bij de 1.268.174 "niet gevaccineerden" in Vlaanderen zijn er héél veel kinderen waarbij van vaccineren heden zelfs geen sprake kan zijn...
  • De 1.154.787 "volledig gevaccineerden" in Vlaanderen die een prikje kregen met AstraZeneca of J&J: schiet niet veel over van enige bescherming tegen besmetting hé.
  • De 4.177.257 "volledig gevaccineerden" in Vlaanderen die een prikje kregen met Pfizer of Moderna: deze genieten nog een bescherming tegen besmetting van pakweg 50% na zes maanden.
  • In sommige andere landen konden "de mensen van de zorg" hun derde prik al in september krijgen: duidelijk een gemiste kans in Vlaanderen.
Onze media, die jaarlijks miljoenen krijgen van de overheid, missen, euhm, iedere kritische blik op de situatie.

Dat de situatie in Wallonië en Brussel nog ernstiger is, behoeft geen betoog, veronderstel ik.

Intussen kalft ook de bescherming tegen overlijden af: voor alle vaccins (Pfizer, Moderna, AstraZeneca, J&J).

Gegevens die men had: zowel de overheid als de media.
Wat deed men begin oktober: de stolp van de maatschappij moet er af.
't Ja, natuurlijk loopt dat mis.
Dus moet er een zondebok gevonden worden...
Men zou haast denken dat er zich Latinisten bevinden bij de overheid én de media: "Divide et impera."
Lijkt nog te werken ook...

En dan krijgen we wat doekjes voor het bloeden: CST, sneltest, etc.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
Onze ontslagnemende regering van Wilmes heeft ook de juiste maatregelen genomen die de eerste golf snel plat gekregen hebben. De regering met volle bevoegdheid die erachter kwam heeft de ene na de andere puinhoop veroorzaakt met golven 2, 3 en nu ook weer 4, telkens door niet op tijd durven te reageren uit angst voor de kiezer (en in golf 2 ook omdat men belangrijkere zaken aan het hoofd had, met name de postjes).
Diezelfde regering Wilmes die in september vorig jaar veel losliet en daardoor golf 2 helemaal heeft doen ontsporen?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/23 ... september/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201211_96792287
“Laatste dagen van regering-Wilmès waren nefast voor coronacijfers”: intern rapport toont dat tweede golf veel kleiner had kunnen zijn

https://www.demorgen.be/nieuws/grote-te ... ~b4a23544/
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

iceke schreef:We hebben gezien dat het werkt in Denemarken.
Ik denk dat we Denemarken niet als voorbeeld moeten nemen. Daar zijn ze nu ook met hun bakkes tegen de muur gelopen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Denmark COVID Cases.png
Denmark COVID Cases.png (74.11 KiB) 905 keer bekeken
Ander land, andere gewoontes, ander gedrag.
Doch ontsnappen niet aan SARS-CoV-2...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Bij het BBC-nieuws worden nog dagelijks de coronacijfers weergegeven, een ritueel dat teruggaat naar het voorjaar van 2020. Het aantal besmettingen schommelt doorgaans rond de 30.000, het aantal ziekenhuisopnamen rond de duizend en het aantal aan Covid-19 toegeschreven doden rond de 200. De cijfers zijn inmiddels zo voorspelbaar als de weersvooruitzichten die daarna volgen.
Bron: De Morgen -- Engeland: Covid? Dat is alleen nog iets voor ‘the elderly’

Is ook een manier van omgaan met de pandemie...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

petrol242 schrijft: ...dat de accuraatheid van de sneltesten zou veranderen...

Zelfs voor amper 50% betrouwbaar is stukken beter dan niks of blindvaren...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

En hoeveel is "stukken beter" wied?
Aha, ja, belangrijke vraag hé.
SARS-CoV-2 kweekt er nogal op los.

Indien je één rotte appel in de mand hebt liggen.
Of twee rotte appels in de mand hebt liggen.
Dat is een statisch gegeven hé.

Wat gebeurd er indien je die rotte appel gaat liggen mengen in het mand?
Just...

Zijt ge niet veel met ene gevonden te hebben hé.

Niet dat die besmette persoon een "rotte appel" is hé. :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef: Diezelfde regering Wilmes die in september vorig jaar veel losliet en daardoor golf 2 helemaal heeft doen ontsporen?
Idd de enige smet op het blazoen. Maar golf 2 is evenveel de schuld van de nieuwe regering die in de eerste helft van oktober het te druk had met het verdelen van de postjes om naar de cijfers te kijken.

Toen ze half oktober nog eens tijd had daarvoor, was het gemiddeld aantal gevallen al van 1756 (1 oktober, dag van aantreden) naar 8571 geëvolueerd (18 oktober, pas de eerste keer dat de nieuwe regering een MB met nieuwe maatregelen publiceerde).

Je kan me niet zeggen dat ze niet vroeger hadden kunnen ingrijpen. Op 3 oktober bijvoorbeeld, toen het aantal gevallen boven de 2000 uitkwam. Het is hetzelfde probleem als nu. Altijd dat te laat ingrijpen, angst voor de kiezers, etc. Men maakt dezelfde fouten steeds opnieuw, bijgevolg zie ik niet in waarom u straks nog op dezelfden zou stemmen, tenzij u ook dezelfde fouten steeds opnieuw maakt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@Ordon

Elke persoon die positief test kan worden belet om... vul zelf maar in: daar zit je winst tegen een onzichtbare belager.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

petrol242 schreef:
iceke schreef:We hebben gezien dat het werkt in Denemarken.
Ik denk dat we Denemarken niet als voorbeeld moeten nemen. Daar zijn ze nu ook met hun bakkes tegen de muur gelopen.
Ik dacht bet wel..
Als we het niet kunnen tegen houden, dan proberen we het buiten te houden, is helemaal geen slechte strategie.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Zo, het lijkt alsof het water aan de lippen dreigt te komen...
Duurt dan nog wel een paar maand eer men dat rond heeft én er het effect van ziet.
Rijkelijk laat indien men dat pad wil(de) bewandelen...
Het debat over de verplichte inenting met een coronavaccin, voor álle burgers, lijkt stilaan onvermijdelijk nu zowel ministers van Gezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) als Christie Morreale (PS) van de Waalse regering, ervoor pleit.
Bron: De Standaard

Maar eerst een voorbeeld stellen: de "fuifgangers".
Voor het nachtleven wil Vandenbroucke nóg strengere maatregelen, die de facto neerkomen op een lockdown voor niet-gevaccineerden. Het covid safe ticket volstaat volgens hem niet meer. ‘Ja, we moeten daar naar extra bescherming, superbescherming. Wat mij betreft mag het nachtleven alleen nog maar toegankelijk zijn voor gevaccineerden. Het risico dat je neemt voor jezelf én de samenleving door als niet-gevaccineerde uit te gaan, is gewoon te groot.’
jojo.gif
jojo.gif (33.79 KiB) 829 keer bekeken
:angel: :angel:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Het wordt zotter met den dag... Ik vraag mij af hoe 'het nachtleven' kan uitgesloten worden voor niet gevaccineerden. Gaan we een beperkte groep mensen dan de toegang tot het publiek domein ontzeggen? Voor zover ik weet zijn die nu al uitgesloten van de horeca, events, etc...

Ik begin hier meer schrik van te krijgen dan van SARS-CoV-2. En een stuk onverkozen onbenul gaat dat voorstellen? Terwijl de echte oorzaken niet aangepakt worden?

man man man, om het met een gepensioneerde Nederlandse collega te omschrijven, een bende gevaarlijke incompetente sufferds!
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

petrol242 schreef:Ik vraag mij af hoe 'het nachtleven' kan uitgesloten worden voor niet gevaccineerden. Gaan we een beperkte groep mensen dan de toegang tot het publiek domein ontzeggen? Voor zover ik weet zijn die nu al uitgesloten van de horeca, events, etc...
Die zijn op dit moment NIET uitgesloten als ze een recente negatieve, zelfbetaalde, test kunnen voorleggen. Dat zou dus kunnen veranderen(aka van 3G naar 2G).
petrol242 schreef:En een stuk onverkozen onbenul gaat dat voorstellen?
Ministers worden niet verkozen in België, maar gekozen door het (wel) verkozen parlement.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Intermezzo. Ander virus. 8)

Vanaf maandag ophokplicht voor kippen.
Vanaf maandag geldt in heel het land ophokplicht nadat de vogelgriep is vastgesteld bij een wilde gans in Schilde, in de provincie Antwerpen is dat.
Die moeten ook al binnenblijven. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Momenteel raast blijkbaar ook de buikgriep door het land.
Stroper schreef:Ministers worden niet verkozen in België, maar gekozen door het (wel) verkozen parlement.
Ik denk dat je de instituten van ons land niet goed kent.
Ministers worden na het vormen van een regeerakkoord aangeduid onder de partijen die een coalitie hebben gevormd en uiteindelijk door de koning benoemd! Het parlement heeft daar helemaal geen bevoegdheid in.
Zelfs in dat parlement is hij niet verkozen. Hij heeft zelfs op geen enkele verkiezingslijst gestaan en is als een krokodil uit het water gekropen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

petrol242 schreef: Ik denk dat je de instituten van ons land niet goed kent.
Ministers worden na het vormen van een regeerakkoord aangeduid onder de partijen die een coalitie hebben gevormd en uiteindelijk door de koning benoemd! Het parlement heeft daar helemaal geen bevoegdheid in.
Zelfs in dat parlement is hij niet verkozen. Hij heeft zelfs op geen enkele verkiezingslijst gestaan en is als een krokodil uit het water gekropen.
De regering(=verzameling aan ministers) moet een meerderheid vinden in het parlement (in de praktijk is dit bijna altijd de coalitie tegen de oppositie).
Los daarvoor is er geen enkele vereiste dat een minister verkozen, of zelfs op een lijst moet hebben gestaan. Het is zelfs helemaal niet zo uitzonderlijk.
FVDB is niet de eerste( of laatse) minister die niet op lijst stond(zelfs binnen de huidige regering is hij niet de enige) .
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dit is toch ook niet logisch? :|

Morreale wees erop dat België momenteel 25 miljoen euro per week uitgeeft aan tests. "Twee vaccins kosten minder dan een PCR-test",
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:@1207 : zijn we nu het virus al niet aan het loslaten? Met testen ga je de pandemie meer in kaart brengen wat uiterst belangrijk is. Het is een essentiële schakel in het TOI principe.
ook als je het virus compleet hebt losgelaten?
dan stoten we ergens in december op de limieten vd testcapaciteit (geen idee hoe hoog die eigenlijk is)
Tegenstand tegen vaccinatie is tegelijk één van de zwaktes van vaccinatie. Dat zag je van ver aankomen en daar heb ik lang geleden al op gewezen.
tegen heel wat maatregelen tijdens de lockdwon, was heel wat verzet en toch kwam het erdoor.
geen idee waarom vaccins plots een uitzondering zijn
Maatregelen zijn een 'en en en' verhaal maar ik vrees dat de mindsetting zodanig is dat door vaccinatie al de rest niet meer belangrijk is en dan krijgen we een criminalisering van diegenen die niet gevaccineerd zijn
uiteraard vind je, net als bij bv de lockdownfeestjes, tussen de 10 miljoen Belgen altijd wel uitzonderingen en psychopathen die zich nergens aan houden.
niet-gevaccineerden zetten de gezondheidszorg onnodig mee onder druk.
da's een feit

wat stel jij dan voor vandaag?
meer van hetzelfde maar dan zonder vaccins?
het wordt winter dus uw verzet tegen ventilatie en openzetten van ramen snap ik, in deze periode vh jaar, wel
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

1207 schreef:geen idee waarom vaccins plots een uitzondering zijn
Als ge het nu nog geen idee hebt, gaat dat nooit meer komen, denk ik zo. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@Stroper : Zoek op : koning - informateur - koning - formateur - regeerakkoord - regeringsvorming - koning - benoeming - eedaflegging. En een coalitie is een manier om een meerderheid te vormen.
In de praktijk is het een potje onderhandelen tussen partijvoorzitters (die soms ook niet verkozen zijn) om een coalitie te vormen en daaruit hopelijk via een regeerakkoord een regering samen te stellen. Het parlement wordt nergens betrokken in dit proces.
Soit, we wijken af.
boonpwnz schreef:Morreale wees erop dat België momenteel 25 miljoen euro per week uitgeeft aan tests. "Twee vaccins kosten minder dan een PCR-test",
En dan? Wat wil je daar mee zeggen? Als iedereen gevaccineerd is dat we dan geen PCR testen meer moeten doen? Vaccinatie biedt de minste garantie om aan te nemen of je al dan niet besmet bent. Daar heeft den delta wel voor gezorgd.

@1207 : Ik denk dat je ondertussen wel weet wat nodig is. Moet ik dat blijven herhalen? TOI en mensen uit elkaar houden. Testcapaciteit zou na twee jaar geen issue meer mogen zijn.
En lees jij wel goed wat ik schrijf? Ik zal het nog eens herhalen : Neen, ik ontken het nut van de vaccins niet, en neen ik verzet mij helemaal niet tegen ventilatie want het is een goeie maatregel. Maar een maatregel mag geen rede zijn om andere belangrijkere basisprincipes niet te moeten toepassen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

petrol242 schreef:
boonpwnz schreef:Morreale wees erop dat België momenteel 25 miljoen euro per week uitgeeft aan tests. "Twee vaccins kosten minder dan een PCR-test",
En dan? Wat wil je daar mee zeggen? Als iedereen gevaccineerd is dat we dan geen PCR testen meer moeten doen? Vaccinatie biedt de minste garantie om aan te nemen of je al dan niet besmet bent. Daar heeft den delta wel voor gezorgd.

Nee eerder dat een test tussen de 35 a 40 euro kost per test. En dat is nogal best veel als je ziet hoe weinig vaccins kosten als je vergelijkt met hoeveel testen je doet(momenteel tussen de 600 en 700 duizend per week ) en aantal vaccins.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

PCR testen en vaccins hebben dan ook niet hetzelfde doel hé boonpwnz. De vaccins zorgen er voor dat we minder makkelijk ziek worden. PCR testen zijn er om te zien of je besmet bent en eventueel in afzondering moet gaan, gevaccineerd of niet. Tegelijk wordt de pandemie iets of wat in kaart gebracht.
En kost dat geld? Ja zeker. Maar het uitblijven van doortastende maatregelen en het ontbreken van TOI gaat ons nog veel meer geld kosten. Ook dat zou geen issue mogen zijn. Er zijn zelfd gratis test uitgedeeld om op verlof te kunnen gaan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

petrol242 schreef:Voor zover ik weet zijn die nu al uitgesloten van de horeca, events, etc...
Ik snap ook niet meteen wat hij probeert te bereiken. Nachtleven valt toch onder de horeca-koepel? Ik ken geen nachtleven waar drank verkopen geen onderdeel uitmaakt van het verdienmodel. Misschien dat VDB wel enkele voorbeelden kent (al dan niet uit zijn tijd).
Stroper schreef:Die zijn op dit moment NIET uitgesloten als ze een recente negatieve, zelfbetaalde, test kunnen voorleggen. Dat zou dus kunnen veranderen(aka van 3G naar 2G).
Ah, dus mensen die een positieve test (zouden) afleggen maar gevaccineerd zijn mogen binnen. Zij die een negatieve test afleggen maar niet gevaccineerd zijn mogen niet binnen. Om zogezegd te vermijden dat die tweede groep in het ziekenhuis zou belanden terwijl dat bij de eerste groep nochtans ook kan gebeuren?

In de praktijk: gaat dit echt zo'n groot verschil geven?

Ik vond z'n vorig voorstellen dan veel slimmer: telewerk verplichten en mondmaskerplicht vanaf 9 jaar. Hopelijk zijn die niet van tafel.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 14 nov 2021, 20:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef: ook als je het virus compleet hebt losgelaten?
dan stoten we ergens in december op de limieten vd testcapaciteit (geen idee hoe hoog die eigenlijk is)
l
Je hebt geen pcr test nodig in de horeca ( en de zorg), die kan je perfect voorbehouden voor mensen die ziek zijn en willen weten of ze besmet zijn of niet.
Je kan perfect met sneltests werken, positief ? Niet binnen in het cafe en asap een pcr test, negatief ? Groen certificaat voor 24h, positief crt test ? Herstel certificaat voor 2 maand.

Als je systematisch gaat testen haal je mensen voor bepaalde tijd uit de samenleving VOOR ze besmettelijk zijn.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

PCR testen is big business, maar erger nog is het feit deze omslachtige manier van werken een TOI oplossing in de weg staat! Een snelle efficiente aanpak van gelijk welke nieuwe besmettingshaard is daardoor uitgesloten...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

CCatalyst schreef: Ik snap ook niet meteen wat hij probeert te bereiken. Nachtleven valt toch onder de horeca-koepel? Ik ken geen nachtleven waar drank verkopen geen onderdeel uitmaakt van het verdienmodel. Misschien dat VDB wel enkele voorbeelden kent (al dan niet uit zijn tijd).
Nachtleven=plaatsen waar zitten/mondmaskers moeilijk zijn omwille van de aard(nachtclubs, danscafés, dancings,...)<>tegenover een bruine kroeg waren aan een tafeltje zit ook al gewoon was pre-corona(oftewel de zaken die pas sinds 1 oktober open zijn).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef:De vaccins zorgen er voor dat we minder makkelijk ziek worden.
En dat we zelfs nu met delta nog pakweg 50% minder kans hebben om besmet te worden dan iemand die niet gevaccineerd is.
Niet vergeten hè :angel:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Da's een getal dat gij en de Pedro er op plakt, maar waar ik al niet zo zeker meer van ben.

@Stroper : Ik denk niet dat we nachtleven gaan herdefiniëren. Maar zoals we gewoon zijn van onze excellenties is vaagheid troef. De zaken die je opnoemt zouden trouwens ook voldoende moeten gedekt zijn met het CST?
wied schreef:PCR testen is big business, maar erger nog is het feit deze omslachtige manier van werken een TOI oplossing in de weg staat!
Een PCR test is de enige accurate manier om een besmetting vast te stellen. Het vormt ook samen met een klinisch onderzoek de enige manier om de ziekte Covid-19 vast te stellen. Sneltesten laten teveel vals negatieven toe.
PCR kan op 6 uren tijd zijn werk doen, zoals ik beschreven had bij de 4 tests die ik heb ondergaan. Maar ook hier ontbreekt coördinatie en een efficiënt werkend mechanisme.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Het debat over de verplichte inenting met een coronavaccin, voor álle burgers, lijkt stilaan onvermijdelijk nu zowel ministers van Gezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) als Christie Morreale (PS) van de Waalse regering, ervoor pleit.
Bron: De Standaard

Als dit geen fake artikel is dan noem ik beide excellenties gevaarlijke gekken, die met onmiddellijke ingang zouden moeten verbannen worden naar dat ander EU land waar de bijbel van Dolf weer vanonder het stof is gehaald. Allebei kunnen ze daar de nieuwe Jozef Mengele's spelen en jodelen met die nog steeds experimentele vaccins.

Overigens word de Standaard gezien als een kwaliteitskrant, wel dit soort artikelen is beneden hun peil en wakkert alleen maar de bangmakerij nog meer aan. Net wanneer experten een smeekbede doen aan de bevolking om de preventie middelen altijd en overal opnieuw te gebruiken.
Als Mediahuis dit soort riool journalistiek moet publiceren bij het begin van een nieuwe besmettingsgraad, of om DPG media bij te benen als grootste groeier... Triest.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

timmermc schreef:
Het debat over de verplichte inenting met een coronavaccin, voor álle burgers, lijkt stilaan onvermijdelijk nu zowel ministers van Gezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) als Christie Morreale (PS) van de Waalse regering, ervoor pleit.
Bron: De Standaard

Als dit geen fake artikel is
Wat zou er fake aan zijn?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211114_97928737
Na de verplichte vaccinatie voor het zorgpersoneel gaat minister Frank Vandenbroucke (Vooruit) nog een stap verder: hij zou het liefst de hele bevolking verplichten om zich te laten vaccineren tegen het coronavirus. Dat zei hij gisteren op VTM. ‘Laat het debat daarover beginnen’, zei Vandenbroucke. ‘Er is geen tijd te verliezen.’

Ook Christie Morreale (PS), de Waalse minister van Volksgezondheid, toonde zich een voorstander van verplichte vaccinatie. Dat zei ze gisteren in C’est pas tous les jours ­dimanche op RTL-TVI. ‘Als we weer op een punt komen dat de zorg uit­gesteld moet worden dan moeten we in het parlement over verplichte vaccinatie kunnen debatteren.’
Ik zie ook niet in waarom er een vergelijking gemaakt wordt met "Dolf"?
Er zijn heus nog wel vaccins verplicht, met vervolging indien je ze weigert.
De vraag is of het coronavaccin dezelfde status "verdient" als het poliovaccin en dus of de impact van corona vergelijkbaar is met polio.
https://www.vlaanderen.be/registratie-poliovaccinatie
https://www.laatjevaccineren.be/polio
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ze hebben toch altijd gezegd dat verplichten niet aan de orde was? Ik hoor ze het nog zeggen dat het gewoon onmogelijk is om iemand naar de gevangenis te sturen als hij/zij niet wil. Het zou ook gewoon volledig averechts werken hebben ze al vaak gezegd. En met ZE bedoel ik virologen EN politici.

Verplichten zou voor velen de stap te ver zijn vrees is. Zeker gezien de "effectiviteit" van het vaccin. Onze vrijheid gingen we terug krijgen weet je wel? Ik geloof ze niet meer. Eigen schuld denk ik dan....
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tja, als de feiten veranderen, misschien is het dan niet zo onzinnig om de/uw mening daarop aan te passen?
De deltavariant is veel besmettelijker dan de "originele" variant.
En toch blijven mensen maar vasthouden aan de oneliners die uitgesproken zijn in een andere realiteit.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

petrol242 schreef: Een PCR test is de enige accurate manier om een besmetting vast te stellen. Het vormt ook samen met een klinisch onderzoek de enige manier om de ziekte Covid-19 vast te stellen. Sneltesten laten teveel vals negatieven toe.
PCR kan op 6 uren tijd zijn werk doen, zoals ik beschreven had bij de 4 tests die ik heb ondergaan. Maar ook hier ontbreekt coördinatie en een efficiënt werkend mechanisme.
Maar dat hebben we dus niet nodig in vele gevallen.
Ik laat me tegenwoordig elke week testen op zaterdag....om iets te kunnen gaan eten met mijn dochter na de zwemles op maandag.
Ik veronderstel dat je daar de absurditeit ook van inziet, niet ? Ik ben gezond, ik voel me niet ziek en toch komt die hulpverlener gewoon elke zaterdag zijn tijd verkloten bij mij thuis.
Iedereen een sneltest voor men het café instapt en je houd de meeste gevallen gewoon buiten de samenleving...ook al zijn die sneltests niet zo accuraat.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Kan je een goeie reden bedenken waarom we geld verkwanselen aan wappies en tegelijk échte zorg moeten uitstellen?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ja, door het niet zo zwart wit te zien.
Die wappies zijn een heel beperkte groep, die cst'ers die denken dat ze veilig met 20.000 man elke avond het sportpaleis kunnen vullen is veel groter.

We zijn het maw al bijna 2 jaar op een ander aan het steken....blijkbaar is dat makkelijker dan oplossingen zoeken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

heist_175 schreef:Kan je een goeie reden bedenken waarom we geld verkwanselen aan wappies en tegelijk échte zorg moeten uitstellen?
Het wegwerken van de controlegroep is tegen elk wetenschappelijk fundament

https://theexpose.uk/2021/11/13/pfizer- ... uses-aids/
There are no long term clinical trials ongoing into the safety of these vaccines. Quite the reverse in fact. For one can argue that the purpose of the Pfizer lobbied vaccine mandates is to eradicate any unvaccinated control group from existence in order to prevent a proper evaluation of vaccine side effects over the medium term.
Ik spring nog liever van een toren dan dat mRNA goedje te laten inspuiten.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

We zijn het maw al bijna 2 jaar op een ander aan het steken....blijkbaar is dat makkelijker dan oplossingen zoeken.
Dit is nu toch wel één van de beste uitspraken hier in dit forum onderwerp gepost.

Het vaccin verplichten? Doe maar! Maar alleen als je de Belgische staat ter verantwoording kan roepen indien het misgaat, geen ministers want die verdwijnen van het toneel als het te heet word onder hun voeten (smeergeldaffaire 1995).
De regering heeft 1.5 jaar de tijd gehad om de zorg op te schalen, meer personeel aan te nemen, maar het economisch model primeert boven volksgezondheid. Integendeel, men doet niks anders dan het vuur van verdeeldheid aanwakkeren, de bevolking tegen elkaar opzetten.
Sommigen hebben dit hier duidelijk nog niet begrepen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Hoe hard hard je de zorg dan wel doen opschalen? Een zorgsysteem op poten zetten én financieren dat exponentiële stijgingen kan slikken, zal héél veel geld verslinden.
Het is net zo makkelijk als naar politici te wijzen, zij voeren een agenda uit waar voor gekozen is.
En dus: hoeveel geld wil je daar voor vrijmaken? Waar ga je de belastingen verhogen en/of andere diensten verminderen zodat belastingen niet omhoog moet?

De Vlaamse partij die - qua lippendienst - het felst tegen de federale regels tekeer gaat, is ook de partij die de RSZ recentelijk nog wat meer uitgekleed heeft. En die op Vlaams niveau recentelijk beslist heeft om meer geld van de zorg richting privé-vastgoed te sturen dan richting echte zorg.

Maatregelen om de curve "onder controle te houden", lijken me dus nog niet zo zot.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

heist_175 schreef:Hoe hard hard je de zorg dan wel doen opschalen?
Zo hard als nodig blijkt tiens.
De zorg is al 30 jaar aan't roepen dat er niet genoeg middelen zijn, als het dan eens iets "ietskes" verkeerd loopt is het de schuld van de antivaxxers, de vakantie gangers, de joden, de stugge brusselair, de dancinggangers, de kerstmarkt bezoekers, de familiefeestjes houders, de bankjes zitters,de tweede verblijvers,de horeca,de cultuur tempels, de middenstand, de wielerterroristen,de... vul zelf maar aan, ik ben er waarschijnlijk nog een hoop vergeten....

terwijl het eigenlijk héél simpel is, het is niemands schuld... behalve van diegene die ervoor gezorgd hebben dat ons zorgsysteem het niet aankan...al de rest is bladvulling.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”