Crystaldiskinfo interpretatie

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik heb nood aan meer opslagruimte en ben daarom even mijn huidige disks aan het evalueren. het is al zeker dat er een Samsung 980 1 TB SSD bij komt. Moederbord is asrock z370 extreme4. Wegens 8e generatie CPU kom ik niet in aanmerking voor upgrade van windows 10 naar windows 11. Als iemand daar oplossingen voor kent?

Dan heb ik in totaal:
- 1 TB SSD high performance (NEW)
- 256 GB SSD normal performance (SATA) (bestaand)
- 2 * 1 TB HDD 7200 RPM: 1 voor storage en één voor backup (bestaand)
- hiernaast ook een 500 GB hetzner SFTP-drive

Hieronder alvast de crystaldiskinfo
disk1.jpg
(145.13 KiB) Nog niet gedownload
disk2.jpg
(140.67 KiB) Nog niet gedownload
disk3.jpg
(160.05 KiB) Nog niet gedownload
Bij één van de disks staat dus caution. Dat is mijn storage disk. Mijn eerste vraag is dus: moet ik deze best vervangen? Of kan ik die nog een tijdje houden voor minder kritische files? Ik weet dat dat geen binair antwoord zal zijn maar graag meningen.

Ook is het zo dat zowel mijn backup disk als mijn storage disk redelijk vol aan het geraken zijn. Bij mijn backup disk is dit voornamelijk omdat een deel van de storage ook op de backup disk staat wegens gebrek aan plaats :-D. En mijn storage heeft ook een deel programma's wegens dezelfde reden... tijd dus om dat wat op te splitsen.

Mijn idee zou als volgt zijn:
- 1 TB SSD voor Windows en main programma's en games
- 256 GB SSD voor minder courante games en programma's
- backup disk kan dezelfde blijven, de backups worden ook offline gebracht naar de hetzner sftp
- storage disk1: een nieuwe 2 TB disk
- storage disk 2: indien de oude kan blijven, dan zou ik deze houden als extra storage space voor minder kritische files

Ik weet dat ik ook een 2 TB SSD zou kunnen bijsteken maar voor het ogenblik vind ik die investering wat te zwaar tov de meerwaarde. Waarschijnlijk dat de 1 TB SSD vroeg of laat ook te klein wordt, maar dan heb ik nog de optie om de 256 GB SSD te vervangen door een 1 TB SSD wat all in all waarschijnlijk nog goedkoper zal uitkomen.

Tenslotte: ik zou een clean windows 10 reinstall doen naar de nieuwe SSD. Kan iemand me zeggen waar ik best de Windows 10 installatie file haal en of ik een key moet hebben? Het is een OEM en als ik het me goed herinner, zou de activatie automatisch moeten gebeuren obv mijn computerkenmerken? Kan dat?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Mooi en redelijk compleet overzicht: List of S.M.A.R.T. attributes
Goztow schreef:Mijn eerste vraag is dus: moet ik deze best vervangen? Of kan ik die nog een tijdje houden voor minder kritische files?
Aandacht heeft deze disk zeker nodig.

Mijn ervaring: na enkele jaren worden een aantal sectoren die "zomaar zomaar" zijn (lees lange response tijd) onbetrouwbaar(der).
Iedere HDD heeft van zulke sectoren.
Deze dien je op te sporen én vervolgens deze "zomaar zomaar" sectoren verplaatsen naar de "grown defect list".
Dat is praktisch altijd voldoende om nog vele duizenden uren, zonder miserie, plezier te hebben van zulke disk.
Zelf gebruik ik daar MHDD voor.
Bij mij gaan alle sectoren die boven de 100ms zitten richting grown defect list (standaard 150ms).
Reken op enkele uren voor een initiële scan met MHDD (bijna drie uur indien er gemiddeld aan 100MB/s gelezen kan worden voor een 1TB disk) .
Idem om sectoren te verplaatsen. (Al kan je dat inkorten mits voldoende ervaring met MHDD).
Dat is al zes uur indien je dit sequentieel kan doen.
Let wel: MHDD is nog een DOS programma. :lol:
In de BIOS zet je AHCI dus af. (De documentatie van MHDD vind je hier.)
Best nog een scan via de firmware van de disk (smartctl -t offline en smartctl -t long).
Allicht dus nog eens 6 uur erbij...
En een extra rondje met MHDD.
Enkele dagen dus indien je grondig te werk wil gaan (MHDD, via firmware, eventueel: badblocks, kopiëren bestanden met checksum,etc).
De vraag is dan of de kolen de sop waard zijn indien je dat allemaal nog onder de knie dient te krijgen... :?
Goztow schreef:Kan iemand me zeggen waar ik best de Windows 10 installatie file haal
Bij Microsoft zelf?
Goztow schreef:Het is een OEM en als ik het me goed herinner, zou de activatie automatisch moeten gebeuren obv mijn computerkenmerken?
Normaliter wel.
Misschien is dit ook wel handig: ProduKey v1.97 van Nir Sofer.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

De vraag is dan of de kolen de sop waard zijn indien je dat allemaal nog onder de knie dient te krijgen...
Het antwoord hierop is waarschijnlijk neen. De disk is al een tijdje oud, dat zie je ook aan de uptime ;-). Echter eens ik de nieuwe disk krijg, kan ik alles over zetten en dan heb ik eventueel nog wel tijd om wat te "spelen" met jouw advies, waarvoor dank.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Louter ter info.
Ik heb er diverse waarmee ik op deze wijze vlotjes aan +50.000 uren ben.
Ook disken die nog "gezond zijn", blijken bij een volledige scan soms van die sectoren te hebben (afhankelijk van merk, firmware, stand van de technologie, etc).
Goztow schreef:Het antwoord hierop is waarschijnlijk neen.
Jep. Dat is inderdaad zo hé. 8)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ordon schreef: Misschien is dit ook wel handig: ProduKey v1.97 van Nir Sofer.
Bitdefender plaats de exe in quarantaine :eek:
Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)
Const KeyOffset = 52
i = 28
Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"
Do
Cur = 0
x = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur
Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255
Cur = Cur Mod 24
x = x -1
Loop While x >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then
i = i -1
KeyOutput = "-" & KeyOutput
End If
Loop While i >= 0
ConvertToKey = KeyOutput
End Function
wil je de produktcode van windows, plaats dan wat in quote staat in een .vbs bestand en run dit.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Staat inderdaad vermeld bij de "Known problems".
When running produkey.exe, Some Antivirus programs display an alert and/or block you from running it.
Volledige uitleg staat hier.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Qua bang-for-buck is een 3TB disk maar een bescheiden meerkost tov een 2TB exemplaar.

Ik heb vorig jaar deze Toshiba P300, 3 TB gekocht (voor 68€ met muismat erbij die gratis verzending gaf - dus eigenlijk gratis muismat :lol: ) en m'n oude 1TB Samsungs in RAID-0 gezet om hun snelheid wat op te krikken. Die zijn hetzelfde Samsung model als de jouwe -- check voor mogelijk nodige firmware update want daar was een alignment issue bij sommige reeksen.

Nieuwe disks in 't algemeen zijn een stuk sneller dan oudere exemplaren, en die Samsung was indertijd één van de snellere op de markt:

Afbeelding

Afbeelding

Bij het kiezen moet je tegenwoordig wel opletten omdat er een SMR techniek is waarbij men data overlappend opslaat en dat kan een impact hebben op de snelheid (zeker als ze >50% worden opgevuld). Ik zou het dus bij disks houden die gebruik maken van de traditionele CMR techniek. Let op: de gebruikte techniek kan binnen eenzelfde modelreeks variëren naargelang de grootte van de disk.

Je gebruikt nooit de volle 100% van een disk dus ik pleit eerder voor 1 grote dan 2 kleine want anders verdubbel je gewoon het verlies door werkruimte. Dat geldt ook voor partities.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Goztow schreef:Wegens 8e generatie CPU kom ik niet in aanmerking voor upgrade van windows 10 naar windows 11. Als iemand daar oplossingen voor kent?
https://github.com/coofcookie/Windows11Upgrade/releases

hier den uitleg

https://reposhub.com/dotnet/miscellaneo ... grade.html
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Iceke houd je dan de mogelijkheid tot updates?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

mijn privé laptop krijgt toch gewoon de updates door... het zal vooral aan ms liggen of ze gaan blijven updaten of niet.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ik gebruik altijd de tool van de fabrikant om een ssd of hdd te testen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Niet slecht natuurlijk.
Doch die tools zijn er, mijn inziens, deels op gericht om zoveel mogelijk een RMA uit te stellen.
Niet om de bedenkelijke sectoren preventief naar de "grown defect list" te verplaatsen.
Deels doet de firmware dat natuurlijk (bij sommige merken meer dan bij anderen).
seriewoordenaar
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2009, 13:38

wil je de produktcode van windows, plaats dan wat in quote staat in een .vbs bestand en run dit.
Niks script voor nodig, die klus kun je reeds klaren met wat er aan boord is, via de opdrachtregel :

Code: Selecteer alles

wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey
Mijn favoriete communicatiemiddelen zijn slakkenpost en gevederde luchtkoeriers. :banana:
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ik krijg 3 verschillende productkeys te zien als uitkomsten van dat .vbs script, de key in AIDA64, en de BackupProductKeyDefault in het register. Ik heb momenteel niet veel goesting om de neergeschreven key te gaan zoeken tussen mijn papieren :P dus hierbij enkel een waarschuwing om te dubbelchecken.

Normaal staat die productkey tegenwoordig bij Microsoft verbonden met (een gedeelte van) je hardware dus in principe wordt dat automatisch herkend bij Windows installatie (totdat er iets misloopt, hé).
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Als je windows wil herinstalleren, dan wel Windows 11 wil installeren op een pc waar Windows 10 op staat, hoef je de product key strikt genomen niet te kennen, want opgeslagen in UEFI.

Verder raad ik om veiligheidsredenen (cfr. onzekerheid over updates in de toekomst) installatie van Windows 11 op niet compatibele systemen af, hoe kinderachtig ik het besluit van MS ook vind.
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”