Dan heb ik in totaal:
- 1 TB SSD high performance (NEW)
- 256 GB SSD normal performance (SATA) (bestaand)
- 2 * 1 TB HDD 7200 RPM: 1 voor storage en één voor backup (bestaand)
- hiernaast ook een 500 GB hetzner SFTP-drive
Hieronder alvast de crystaldiskinfo
Bij één van de disks staat dus caution. Dat is mijn storage disk. Mijn eerste vraag is dus: moet ik deze best vervangen? Of kan ik die nog een tijdje houden voor minder kritische files? Ik weet dat dat geen binair antwoord zal zijn maar graag meningen.
Ook is het zo dat zowel mijn backup disk als mijn storage disk redelijk vol aan het geraken zijn. Bij mijn backup disk is dit voornamelijk omdat een deel van de storage ook op de backup disk staat wegens gebrek aan plaats
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mijn idee zou als volgt zijn:
- 1 TB SSD voor Windows en main programma's en games
- 256 GB SSD voor minder courante games en programma's
- backup disk kan dezelfde blijven, de backups worden ook offline gebracht naar de hetzner sftp
- storage disk1: een nieuwe 2 TB disk
- storage disk 2: indien de oude kan blijven, dan zou ik deze houden als extra storage space voor minder kritische files
Ik weet dat ik ook een 2 TB SSD zou kunnen bijsteken maar voor het ogenblik vind ik die investering wat te zwaar tov de meerwaarde. Waarschijnlijk dat de 1 TB SSD vroeg of laat ook te klein wordt, maar dan heb ik nog de optie om de 256 GB SSD te vervangen door een 1 TB SSD wat all in all waarschijnlijk nog goedkoper zal uitkomen.
Tenslotte: ik zou een clean windows 10 reinstall doen naar de nieuwe SSD. Kan iemand me zeggen waar ik best de Windows 10 installatie file haal en of ik een key moet hebben? Het is een OEM en als ik het me goed herinner, zou de activatie automatisch moeten gebeuren obv mijn computerkenmerken? Kan dat?