Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Lap, hier ook ferm prijs. Eindafrekening (gas+elek) gekregen, nog €340 te betalen... Maar vooral: voorschotbedrag gaat met meer dan €200 omhoog . Ik vermoed/hoop dat ze gewoon een enorme marge nemen omwille van de recente hoge prijzen, dus wellicht ga ik gewoon zelf het bedrag wat verlagen.
Sowieso zijn we hier wel grootverbruikers (2800 m3) doordat we altijd met 2 in huis zijn met een afzonderlijke bureau die ik ook warm moet houden. Maar toch maar eens versneld werk maken van het vervangen van onze oude ketel. Terugverdientijd zal nu ineens wel een pak korter worden...
Sowieso zijn we hier wel grootverbruikers (2800 m3) doordat we altijd met 2 in huis zijn met een afzonderlijke bureau die ik ook warm moet houden. Maar toch maar eens versneld werk maken van het vervangen van onze oude ketel. Terugverdientijd zal nu ineens wel een pak korter worden...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Wotere schreef:
Stinkende houtstokers die laten ze echter met rust
Maar da's voor de gezelligheid
Stel je hebt zo'n aangeprezen lucht-lucht warmtepomp aangekocht, maar woont tussen twee buren die net hun oude bureau hebben opgestookt. Vraag me af welke lucht door je buitenunit dan wordt aangezogen ? Zwarte rook of iets dergelijks ?
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 2 keer
Voor deze vraag had ik graag meer inzicht gekregen.
Wotere schreef:Hoe werkt dat systeem?petrol242 schreef:productie staat los naar de fakkel omdat de benodigde gratis emissierechten voor het volgende jaar niet gehaald zijn. Jawel het perverse ETS systeem.
als fakkel meer opbrengt dan commerciële productie ?!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Op 1/9 (ingang 1/12) ben ik een nieuw contract aangegaan bij Engie (Easy fixed - gas en electriciteit), echter ik heb dezelfde oefening al enkele keren gemaakt met toch wel opmerkelijke resultaten...
Op iets meer dan 2 maand is de kostprijs dus maal twee gegaan
Ik vraag me echter af of leveranciers ondertussen geen misbruik maken van de situatie (oa. dat er geen aanbieder is voor de groepsaankoop)... en wat de situatie binnen 1, 2, 3, ... maanden zal zijn (al heeft natuurlijk niemand een glazen bol).
Code: Selecteer alles
1/9 1688 euro
23/9 1848 euro
31/10 2316 euro
7/11 3438 euro
Ik vraag me echter af of leveranciers ondertussen geen misbruik maken van de situatie (oa. dat er geen aanbieder is voor de groepsaankoop)... en wat de situatie binnen 1, 2, 3, ... maanden zal zijn (al heeft natuurlijk niemand een glazen bol).
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Misschien eerst eens nakijken hoe een warmtepomp werkt alvorens je zo'n zever verkoopt.phil48 schreef:Stel je hebt zo'n aangeprezen lucht-lucht warmtepomp aangekocht, maar woont tussen twee buren die net hun oude bureau hebben opgestookt. Vraag me af welke lucht door je buitenunit dan wordt aangezogen ? Zwarte rook of iets dergelijks ?
De enige trafiek die tussen de binnen en buiten unit loopt is via een inert gas, 't is echt niet dat er lucht van buiten naar binnen getrokken wordt.
Stel je trouwens eens voor dat je tussen 2 buren woont met een warmtepomp. Vraag me af welk lawaai je daarmee binnen trekt.
zie je? Zever verkopen, iedereen kan dat.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De regering(en) hebben zich voor de kar laten spannen van de energieleveranciers.DarkV schreef:Op iets meer dan 2 maand is de kostprijs dus maal twee gegaan
Gevolg:
- de burger betaalt nog altijd fors meer
- de overheid subsidieert nog harder fossiele brandstoffen
- de energieleveranciers bakken zoete broodjes
@lucht/lucht warmtepomp
Als uw L/L warmtepomp lucht naar binnen trekt/blaast, is het laatste van uw zorgen wat uw buren de lucht in jagen .
De vraag is overigens niet of stoken al dan niet fijn stof genereert, maar wel waarom dieselmotoren wél een filter hebben en kachels niet?
CO2-loze & lokale verwarming, maar niemand die spreekt over een filter om het laatste obstakel te slopen.(fijn stof uitstoot).
-
- Elite Poster
Is het ook niet zo dat je de pineut bent als je Vast contract op dit moment hernieuwd wordt ? Want dan zit je weer voor je vaste periode vast aan de prijzen die vandaag gelden, en als die ineens weer zakken wordt je wel serieus gejost. Ik ga in elk geval die van mij eens bekijken nu, want wordt deze maand vernieuwd, en ineens is mijn voorschot 80% (!) hoger.DarkV schreef:Op 1/9 (ingang 1/12) ben ik een nieuw contract aangegaan bij Engie (Easy fixed - gas en electriciteit), echter ik heb dezelfde oefening al enkele keren gemaakt met toch wel opmerkelijke resultaten...
Zakken de prijzen, dan zeg je gewoon je vast contact opTomby schreef:Is het ook niet zo dat je de pineut bent als je Vast contract op dit moment hernieuwd wordt ? Want dan zit je weer voor je vaste periode vast aan de prijzen die vandaag gelden, en als die ineens weer zakken wordt je wel serieus gejost. Ik ga in elk geval die van mij eens bekijken nu, want wordt deze maand vernieuwd, en ineens is mijn voorschot 80% (!) hoger.DarkV schreef:Op 1/9 (ingang 1/12) ben ik een nieuw contract aangegaan bij Engie (Easy fixed - gas en electriciteit), echter ik heb dezelfde oefening al enkele keren gemaakt met toch wel opmerkelijke resultaten...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Inderdaad, bij deze markt van hoge prijzen is een vast contract zo goed als altijd beter. Je kan elke maand weggaan als de prijzen dalen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Nieuwe wetgeving zegt dat die kosten verplicht pro rata moeten zijn als je na minimum 6 maand van contract veranderd, dus beetje zoals bij Telecom dan? Je contract is defacto 6 maanden.DarkV schreef: Let dan wel op dat je vaste kosten pro-rata zijn !
Ondertussen zou Putin de gaskraan terug opendraaien, of wordt toch verwacht. Wat een wereld. C'mon Putin !!
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
De meesten houden zich daar niet aan hoor.
Zelf al een paar keren ondervonden.
Dus zit er in die wetgeving gaten ...
Zelf al een paar keren ondervonden.
Dus zit er in die wetgeving gaten ...
- heist_175
- Elite Poster
Linkje of bron?bollegijs schreef:Nieuwe wetgeving zegt dat die kosten verplicht pro rata moeten zijn als je na minimum 6 maand van contract veranderd, dus beetje zoals bij Telecom dan? Je contract is defacto 6 maanden.DarkV schreef: Let dan wel op dat je vaste kosten pro-rata zijn !
- heist_175
- Elite Poster
Allemaal nog heel voorwaardelijk hé.bollegijs schreef:https://www.test-aankoop.be/woning-ener ... -ingeperktheist_175 schreef: Linkje of bron?
Ook de verstrenging van de manier waarop de vaste vergoeding mag worden aangerekend, hoort daarbij, al lijkt men de geit en de kool te willen sparen. Als alles goed gaat zal je leverancier vanaf 2022 de vaste vergoeding enkel nog pro rata het aantal dagen dat je klant bent geweest mogen aanrekenen. Maar opgelet, de verplichting geldt enkel bij een variabel contract én pas vanaf de 7e maand van het contract.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
De EU moet dringend stoppen met sancties aan Wit-Rusland, anders wordt onze gaskraan terug dichtgedraaid.
Putin steunt z'n maatje in Minsk en heeft Gazprom bevolen om ook de toevoer van Russisch gas naar de EU weer te halveren, nadat het gisteren nog verhoogd werd. De prijs ging prompt weer hoger.
Reden voor sancties vind je in deze topic. Vervalste verkiezingen, oppositie monddood maken, u kent het plaatje.
De verwachting is dat Tinne, die al zoveel tegenslagen heeft moeten verwerken deze week, weer naar de EU trekken en namens de Belgische burgers zal eisen dat ze de verkiezingen in Wit-Rusland als democratisch en eerlijk erkennen, en dat ze fondsen van de oppositie bevriezen alsook hen de toegang tot de EU ontzeggen. Anders spat de gasdroom uit elkaar.
Putin steunt z'n maatje in Minsk en heeft Gazprom bevolen om ook de toevoer van Russisch gas naar de EU weer te halveren, nadat het gisteren nog verhoogd werd. De prijs ging prompt weer hoger.
Reden voor sancties vind je in deze topic. Vervalste verkiezingen, oppositie monddood maken, u kent het plaatje.
De verwachting is dat Tinne, die al zoveel tegenslagen heeft moeten verwerken deze week, weer naar de EU trekken en namens de Belgische burgers zal eisen dat ze de verkiezingen in Wit-Rusland als democratisch en eerlijk erkennen, en dat ze fondsen van de oppositie bevriezen alsook hen de toegang tot de EU ontzeggen. Anders spat de gasdroom uit elkaar.
-
- Elite Poster
Is hierboven dus al aangehaald, Nederland is grootste leverancier maar die kapt ermee. Nummer 2 Noorwegen trekt de groene kaart en heeft ook aangegeven dat het niet meer voor eeuwig zal zijn. Afhankelijkheid van Qatar is te riskant wegens aanvoer per schip. Alles tezamen vormen die 3 al meer dan 80% van onze aanvoer die in de toekomst dus onzeker is.Wotere schreef:Kan je uzelf eventueel verdiepen in de herkomst van de oorsprong van in België verbruikt aardgas?
Want nu loop je gewoon onzin te verkopen.
Komt er nu toch wel "toevallig" binnenkort een hele nieuwe hoge-capaciteit Gazprom-pijpleiding uit Rusland aan in Duitsland zeker, waar onder meer Engie (ja, die Engie) al de nodige verlenging naar België via NL voor aan het bouwen is. Hoe goed komt dat niet uit?
Ze bouwen dat niet opdat het niet gebruikt zou worden hee. Als Engie iets bouwt is het om miljarden te kunnen verdienen aan de Belgische staat en burgers.
- petrol242
- Elite Poster
- Bedankt: 271 keer
Momenteel wordt er weinig Russisch gas in België ingevoerd en dan nog voornamelijk voor de industrie maar dat kan in een latere toekomst veranderen. Vergeet ook het VK niet trouwens.
Maar België heeft wel last van wat er globaal aan het afspelen is en is buiten de lange termijn contracten ook afhankelijk van de spotmarkt. En dan komt de invloed van Putin wel om de hoek kijken. Het conflict met Wit Rusland en macht zal zeker wel zijn invloed hebben maar er zijn ook puur financieel economische belangen. Vroeg of laat zal die kraan toch terug verder open gedraaid moeten worden.
Maar België heeft wel last van wat er globaal aan het afspelen is en is buiten de lange termijn contracten ook afhankelijk van de spotmarkt. En dan komt de invloed van Putin wel om de hoek kijken. Het conflict met Wit Rusland en macht zal zeker wel zijn invloed hebben maar er zijn ook puur financieel economische belangen. Vroeg of laat zal die kraan toch terug verder open gedraaid moeten worden.
-
- Elite Poster
Heb eens mijn contract wat van naderbij bekeken, en blijkbaar wordt die berekend op basis van de TTF103 index. Zie: https://www.creg.be/sites/default/files ... ons-NL.pdf . Men spreekt over gasprijzen x3, maar ik zie daar bvb dat het al x5 is tov een jaar geleden . Nu snap ik ook waarom we vorig jaar een stuk terugkregen en onze voorschot met 20% zakte. In 2020 was de gasprijs toch ook bijzonder laag, lijkt het. Beter toen eens beter gekeken waarom we minder moesten betalen, zodat ik dan misschien door had dat ik beter naar een vast contract overstapte, maar ja... achteraf is alles gemakkelijk .
EDIT: is zelfs nog erger dan dat, want de TTF103 is dus slechts een kwartaalgemiddelde. Als je naar TTF101 kijkt, wat per maand is, zie je dat november dus zelfs alweer 50% hoger is dan oktober, en 550% hoger dan een jaar geleden.
Beetje offtopic, maar wat ik wel vreemd vind, is dat ik in mijn eindafrekening gewoon 1 energieprijs zie staan voor die hele periode, terwijl de prijs volgens mijn contract om de 3 maand aangepast wordt. Op zich is dat eigenlijk logisch, want er is maar 1x per jaar een meteropname dus ze weten eigenlijk niet wat het exact verbruik is in elk kwartaal, dus kunnen ze ook niet de juiste geïndexeerde prijs toepassen elk kwartaal. Maar hoe doen ze dat dan ? Gewoon een gemiddelde nemen, lijkt me ook niet correct, wat je verbruik is uiteraard een pak hoger in de winter dan in de zomer ?
EDIT: is zelfs nog erger dan dat, want de TTF103 is dus slechts een kwartaalgemiddelde. Als je naar TTF101 kijkt, wat per maand is, zie je dat november dus zelfs alweer 50% hoger is dan oktober, en 550% hoger dan een jaar geleden.
Beetje offtopic, maar wat ik wel vreemd vind, is dat ik in mijn eindafrekening gewoon 1 energieprijs zie staan voor die hele periode, terwijl de prijs volgens mijn contract om de 3 maand aangepast wordt. Op zich is dat eigenlijk logisch, want er is maar 1x per jaar een meteropname dus ze weten eigenlijk niet wat het exact verbruik is in elk kwartaal, dus kunnen ze ook niet de juiste geïndexeerde prijs toepassen elk kwartaal. Maar hoe doen ze dat dan ? Gewoon een gemiddelde nemen, lijkt me ook niet correct, wat je verbruik is uiteraard een pak hoger in de winter dan in de zomer ?
- heist_175
- Elite Poster
Je laat u toch graag in de luren leggen hé.CCatalyst schreef:De EU moet dringend stoppen met sancties aan Wit-Rusland, anders wordt onze gaskraan terug dichtgedraaid.
Bedenk eens wat er gebeurt met de begroting van WitRusland en Rusland, als ze de kraan toedraaien?
Juist ja, ze kunnen dat financieel niet aan.
Dat is het enige doel: de bestaande gasvoorraden voor hogere prijzen verpatsen.De prijs ging prompt weer hoger.
En zeker als ze daar zelf maar een tweet of een scheet voor meoten laten, hoeveel makkelijker kan het zijn?
Heb je daar een link van?De verwachting is dat Tinne, die al zoveel tegenslagen heeft moeten verwerken deze week, weer naar de EU trekken en namens de Belgische burgers zal eisen dat ze de verkiezingen in Wit-Rusland als democratisch en eerlijk erkennen, en dat ze fondsen van de oppositie bevriezen alsook hen de toegang tot de EU ontzeggen. Anders spat de gasdroom uit elkaar.
Al dan niet uit een medium met grote circulatie.
Dus vandaag betrekken we nauwelijks gas uit Rusland, er zitten wat wijzigingen aan te komen in de toekomst.CCatalyst schreef:Is hierboven dus al aangehaald, Nederland is grootste leverancier maar die kapt ermee. Nummer 2 Noorwegen trekt de groene kaart en heeft ook aangegeven dat het niet meer voor eeuwig zal zijn. Afhankelijkheid van Qatar is te riskant wegens aanvoer per schip. Alles tezamen vormen die 3 al meer dan 80% van onze aanvoer die in de toekomst dus onzeker is.
En toch kan Madamme Soleil al voorspellen wat het voor België gaat betekenen?
En wat je zegt, is ook niet bepaald correct.
> Nederland: die stoppen ermee
> Noorwegen: weinig twijfels over "groen zijn", dat werd heel duidelijk met de recente verkiezingen
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211013_97619231
> Qatar: En met de afhankelijkheid van Qatar is - qua aanvoer - geen probleem.Ook onder de nieuwe centrumlinkse regering doet Noorwegen, dat te boek staat als een voorloper in de strijd tegen de klimaatopwarming, geen poging om af te kicken van zijn verslaving aan oliewelvaart.
Daar hebben wij als Belgen dus niets over te zeggen, idd.petrol242 schreef:Maar België heeft wel last van wat er globaal aan het afspelen is
En qua aanvoerzekerheid hebben we daar ook geen last van, enkel van de prijzen.
Dat is één van de redenen voor mij om voor een vaste prijs te kiezen: de prijsindexen zijn totaal niet transparant.Tomby schreef:Heb eens mijn contract wat van naderbij bekeken, en blijkbaar wordt die berekend op basis van de TTF103 index.
Krijg je niet gewoon een gewogen gemiddelde prijs dan, vermenigvuldigd met een bepaald gebruiksprofiel.is dat ik in mijn eindafrekening gewoon 1 energieprijs zie staan voor die hele periode
- petrol242
- Elite Poster
Dat klopt. Straffer nog, België is cruciaal in het doorschakelen naar de rest van Europa om de overschotten en de tekorten op te vangen waardoor die spotmarkt nog een grotere invloed heeft.heist_175 schreef:Daar hebben wij als Belgen dus niets over te zeggen, idd.
En qua aanvoerzekerheid hebben we daar ook geen last van, enkel van de prijzen.
- Data technicus
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Hier de tarief fiches voor capaciteitstarief voor volgend jaar. Ze zijn nog maar indicatief maar heb je al een gedacht van hoe het zou kunnen worden. Als je bij klassieke meter kijkt staat er nog een fout in namelijk tarief databeheer per kwartier maar dat kunnen ze niet meten dus dat moet er uit. En prosumententariefzou ook ineens een pak lager worden, weet niet of dat ook klopt.
https://www.vreg.be/sites/default/files ... artnersite
https://www.vreg.be/sites/default/files ... artnersite
-
- Elite Poster
Een tijdelijke stop van inkomsten kunnen die zeker aan. Het zou niet de eerste keer geweest zijn. Zij die de macht hebben gaan geen boterham minder moeten eten in die periode. Anderen wellicht wel.heist_175 schreef: Je laat u toch graag in de luren leggen hé.
Bedenk eens wat er gebeurt met de begroting van WitRusland en Rusland, als ze de kraan toedraaien?
Juist ja, ze kunnen dat financieel niet aan.
Kunnen wij een tijdelijke stop van gasleveringen aan tijdens een koudegolf? Nu, en in de toekomst? Ze gaan de kraan niet dichtdraaien zolang het een typische West-Europese zomer is van dag-in dag-uit compleet grijs/somber en 15 graden in december he. Maar de wind zal wel eens van richting veranderen en er zal wel eens een koudeopstoot volgen, en dat weten ze ginder ook.
Van waar gaat men anders het gas gaan betrekken dat men verliest uit Nederland en straks uit Noorwegen. Alsof die nieuwe pijpleiding - verlengstuk van Nord Stream 2 - voor de lol gebouwd wordt en zeker niet om gebruikt te worden.heist_175 schreef:En toch kan Madamme Soleil al voorspellen wat het voor België gaat betekenen?
Zolang er geen probleem is in het Suez-kanaal of ergens anders en-route.heist_175 schreef:Qatar: En met de afhankelijkheid van Qatar is - qua aanvoer - geen probleem.
- heist_175
- Elite Poster
Nu wel, want wij voeren nauwelijks Russisch gas in.CCatalyst schreef:Kunnen wij een tijdelijke stop van gasleveringen aan tijdens een koudegolf? Nu, en in de toekomst?
En de toekomst... nog wel wat tijd om dat te regelen, niet?
Of de inkomsten nodig zijn in Wit/Rusland, dat is een zekerheid.
Niet enkel moeten de "vriendjes" van de autocraten tevreden gehouden worden met veel lekkers, op een zeker moment gaan de burgers zich roeren. Iets waar WitRusland weinig schrik van heeft, omdat de grote buur kan komen helpen. Maar als het bij de grote buur ook opstandig wordt, dan zitten we in een andere situatie.
-
- Elite Poster
Dat is dus het punt, het laatste dat we moeten doen is ons afhankelijk te maken van Rusland en hun grilletjes. QED. Nogmaals, met de bouw van Nord Stream 2 wordt Russische import de enige optie om NL en later ook Noorwegen te vervangen. Je hebt altijd een pijpleiding nodig voor de zekerheid want aanvoer per schip kan altijd hinder ondervinden. Het voordeel van een pijpleiding is dat dat probleem zich veel minder stelt, tenzij het natuurlijk als geopolitiek chantagemiddel ingezet wordt en dat is hier zeker het geval.heist_175 schreef: Nu wel, want wij voeren nauwelijks Russisch gas in.
En de toekomst... nog wel wat tijd om dat te regelen, niet?
Probleem is dat hetgeen dat dan in de plaats komt nooit beter is ginder. Slecht wordt vervangen door slechter. Veel ouderen in Rusland omringende landen willen niets liever dan terug naar de SU. Het is een illusie om te denken dat wij in ons leven ooit nog een transparant/democratisch Rusland gaan zien.heist_175 schreef:Maar als het bij de grote buur ook opstandig wordt, dan zitten we in een andere situatie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
CCatalyst schrijft: ...dat wij in ons leven ooit nog een transparant/democratisch Rusland gaan zien...
Die historische kans hebben we gemist na het vallen van de muur: ondanks alle beloften toen is de Nato alleen maar verder blijven oprukken oostwaarts! De russische beer is geen goede "buur" geworden dus
Die historische kans hebben we gemist na het vallen van de muur: ondanks alle beloften toen is de Nato alleen maar verder blijven oprukken oostwaarts! De russische beer is geen goede "buur" geworden dus
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
- petrol242
- Elite Poster
En een pijpleiding niet? Je hebt ene zot nodig om de kraan dicht te zetten en die hoeft niet perse in Moskou te zitten.CCatalyst schreef:Je hebt altijd een pijpleiding nodig voor de zekerheid want aanvoer per schip kan altijd hinder ondervinden.
Er zijn een paar spelers bijgekomen zoals Azerbeidjan die bereid zijn om meer gas te gaan leveren aan Europa. Dus bronnen, letterlijk, zullen er altijd wel zijn maar blijft de geopolitieke kaart wel trekken. Tijd dus om ons daar minder afhankelijk te maken en fors te investeren in eigen energiewinning.
-
- Elite Poster
Inderdaad, daarom dat ik zei "tenzij het natuurlijk als geopolitiek chantagemiddel ingezet wordt en dat is hier zeker het geval."petrol242 schreef:En een pijpleiding niet? Je hebt ene zot nodig om de kraan dicht te zetten en die hoeft niet perse in Moskou te zitten.
Een pijpleiding kan een betrouwbare manier van belevering zijn, mits het goed beheerd en regelmatig geïnspecteerd wordt*, en het om zuiver economische belangen gebouwd wordt en niet (deels) om (geo)politieke redenen. Dat laatste is bij Nord Stream 2 niet het geval.
* en dat ook transparant gedocumenteerd en aangeduid is waar ze exact ligt ipv er nodeloos geheimzinnig over te doen, iets wat ons landje weer op de harde manier geleerd heeft
- petrol242
- Elite Poster
Idd
Is het ook niet zo dat de hapering van Russisch gas momenteel bedoeld is om druk te zetten, letterlijk ook, op de Nord Stream 2? Duitsland probeert Europa onder druk te zetten voor goedkeuring, maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd.
Is het ook niet zo dat de hapering van Russisch gas momenteel bedoeld is om druk te zetten, letterlijk ook, op de Nord Stream 2? Duitsland probeert Europa onder druk te zetten voor goedkeuring, maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
https://businessam.be/vs-waarschuwt-eur ... ine-plant/
Dit ontbrak er nog aan, een beetje amerikaanse olie op het (gas)vuur...
Dit ontbrak er nog aan, een beetje amerikaanse olie op het (gas)vuur...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
Poetin zou beter zijn vriendje uit Wit Rusland onder druk zetten, want blijkbaar was hij degene die het volume verlaagd heeft. Zolang je gas ook door schurkenstaten passeert ben je nooit zeker dat het zal aankomen.petrol242 schreef:Idd
- petrol242
- Elite Poster
Het gas is anders tot nu toe al rijkelijk blijven stromen.
De VS beweegt hemel en aarde om die Nord Stream 2 tegen te houden omdat die bang zijn voor de invloed van Rusland op Europa. Grootste verliezer daarin is Duitsland dat er enorm van afhangt.
Het aantrekken van de globale economie heeft enorm veel impact gehad op de gasprijs. Het is het perverse van de markt, het creëren van schaarste en het manipuleren van vraag en aanbod. En zo komen we in die jojo beweging terecht en surf je van crisis naar crisis. En ja, dan loopt er nog een Loekasjenko te blaffen die alleen maar blaft zoals zijn baasje hem opdraagt.
De VS beweegt hemel en aarde om die Nord Stream 2 tegen te houden omdat die bang zijn voor de invloed van Rusland op Europa. Grootste verliezer daarin is Duitsland dat er enorm van afhangt.
Het aantrekken van de globale economie heeft enorm veel impact gehad op de gasprijs. Het is het perverse van de markt, het creëren van schaarste en het manipuleren van vraag en aanbod. En zo komen we in die jojo beweging terecht en surf je van crisis naar crisis. En ja, dan loopt er nog een Loekasjenko te blaffen die alleen maar blaft zoals zijn baasje hem opdraagt.
-
- Elite Poster
Ik denk niet dat die bang zijn van de invloed, maar eerder dat Poetin - als het hem iets niet zint - de kraan zal dichtdraaien.petrol242 schreef:Het gas is anders tot nu toe al rijkelijk blijven stromen.
Wat een paar jaar geleden ook effectief is gebeurd toen Oekraïne weigerde van de ene dag op de andere 30 procent meer te betalen en landen als Hongarije, Roemenië e.a. hier midden in de winter ineens het slachtoffer van werden, omdat "hun gas" via die pijplijn door Oekraïne ging.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Heel die politieke spelletjes maakt enkel maar duidelijker dat we zo snel mogelijk naar zoveel mogelijk hernieuwbare energie moeten. Laat ons stoppen met deze transitie te vertragen en de obstakels uit de weg ruimen ipv achterhoedegevechtjes uit te vechten die naast de hernieuwbare kwestie zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen