Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

bruma schreef: @karine
Had het over het (gratis) gebruik van de wagen accu om het huis V2G van stroom te voorzien i.p.v. een thuisbatterijsysteen.
Ja hoor, dat had ik wel begrepen. Ik zie daar de volgende jaren zeker een toekomst voor maar nu nog iets te vroeg voor mij.
Ik dacht zelfs dat Nissan momenteel al een gratis wallbox aanbiedt.
En zeker wanneer ik naar mijn werkgever kijk die intussen al 350 zonnepanelen liggen heeft en net een aardwarmtecentrale in gebruik heeft genomen.
Fiets opladen kan al, dus waarom de wagen ook niet ?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

karine schreef:
bruma schreef: @karine
Had het over het (gratis) gebruik van de wagen accu om het huis V2G van stroom te voorzien i.p.v. een thuisbatterijsysteen.
Ja hoor, dat had ik wel begrepen. Ik zie daar de volgende jaren zeker een toekomst voor maar nu nog iets te vroeg voor mij.
Zal er zeker aankomen, daar heb je gelijk in.
Echter het zal niet volgens het huidige gedachtegoed zijn vermoed ik
Recentste leaf's en e-NV200's met chademo laadstekker zijn voor uitgerust bi-directioneel laden, echter ik heb niet kunnen uitvissen of die versies in BE verkocht werden.
Chademo is in EU uitstervend

Ik dacht zelfs dat Nissan momenteel al een gratis wallbox aanbiedt.
Het zal zeker niet de bi-directionele wallbox zijn gezien deze leer dan 4000€ kost
En zeker wanneer ik naar mijn werkgever kijk die intussen al 350 zonnepanelen liggen heeft en net een aardwarmtecentrale in gebruik heeft genomen.
Fiets opladen kan al, dus waarom de wagen ook niet ?
Bij ons mag de fiets gratis opgeladen worden
Voor de EV's dien je een contract af te sluiten voor de aankoop van elektriciteit

Uitleg was dat ze geen discriminatie willen dat de ene wél een voordeel zou hebben en de meeste niet.
Ook de belastingsdienst zou bezwaar kunnen maken want het zijn geen salaris maar privé wagens


Technisch gezien is het niet moeilijk
De accu heeft een + en - en heeft een spanning tussen de 310 en 410V
Er zijn omvormers voor thuisbatterijen op de markt die met die spanning werken
Praktisch is het wat moeilijker qua flexibele koppeling met de accu en de huisinstallatie
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

PeterP schreef: De redenering van Decat klopt maar is te sterk vereenvoudigd.
Vanaf volgende zomer zit je ook nog met een vast gedeelte (capacitietstarief) in uw elektriciteitsfactuur waar je niet op kunt besparen door minder van het net af te nemen. Dit maakt het verschil tussen afname en injectie nog kleiner waardoor die batterij per geleverde kWh nog minder oplevert.
Verder dien je ook nog rekening te houden met omzettingsverliezen, afhankelijk van het systeem zijn deze toch redelijk aanzienelijk.
Vergeet men hier niet dat de batterij bijspringt waardoor men minder capaciteit van het net neemt en men zo de prijs kan drukken?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

decat schreef:
PeterP schreef: De redenering van Decat klopt maar is te sterk vereenvoudigd.
Vanaf volgende zomer zit je ook nog met een vast gedeelte (capacitietstarief) in uw elektriciteitsfactuur waar je niet op kunt besparen door minder van het net af te nemen. Dit maakt het verschil tussen afname en injectie nog kleiner waardoor die batterij per geleverde kWh nog minder oplevert.
Verder dien je ook nog rekening te houden met omzettingsverliezen, afhankelijk van het systeem zijn deze toch redelijk aanzienelijk.
Vergeet men hier niet dat de batterij bijspringt waardoor men minder capaciteit van het net neemt en men zo de prijs kan drukken?
Ik denk dat het te vroeg is om daar besluiten uit te trekken gezien de tarieven nog steeds niet gepubliceerd werden, maar in je redenering ben je correct.

Er worden her en der prijzen geopperd en afgerond naar boven voor Gaselwest (de duurste DNB) zou 1kW minder dan 60€ kosten, wat neer komt op 5€ in die maand dat je die 1kW bovenop de standaard 2,5kW netafname, die altijd aangerekend wordt.

Mensen met PV's die zullen maar hoger dan die 2,5kW uitkomen in de periode nov-feb voor 5kWp installaties of hoger, met een lagere PV installatie misschien van sep-mrt.

Mensen zonder PV die kunnen enkel een thuisbatterij laden met netstroom, die moeten wel rekening houden dat je 15% meer stroom in een thuisbatterij moet steken dan dat je er kan uithalen. Je moet dus meer stroom kopen binnen die 2,5kW limiet om die 5€/kW te besparen én je thuisbatterij kost af te lossen
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 15 keer

ygeffens schreef: 4° Verisol: goeie partij of wegblijven?
Die hebben mijn zonnepanelen geplaast in 2016; tevreden van!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Iemand ervaring met zonnepanelen (batterij) via Engie (Sungevity) ?

Zowel qua prijs als service ?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Toch eventjes in deze thread vragen.
Welke thuisbatterijen kunnen nog buiten gehangen worden i.p.v. Tesla?
Op termijn willen wij dat ook wel eens herbekijken, maar we hebben geen plaats om die op de te kleine zolder te plaatsen.
Daarmee zal een buitenbatterij de interessante oplossing kunnen zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Als je zo'n batterij buiten hangt dan zal dit toch ook een invloed hebben op de efficiëntie?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

We kunnen buiten ook nog altijd een omkastering errond voorzien tegen de regen.
Qua temperatuur zou het dus weinig verschil zijn.
Alhoewel, Dizzy, dat ik mij die vraag ook wel al stelde.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

svermassen schreef:Qua temperatuur zou het dus weinig verschil zijn.
Ik hoop dat het op jouw zolder nooit vriest. :eek:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Tesla mag buiten hangen.
Dus uiteindelijk moet het tegen beiden kunnen.
Negatieve en hogere positieve temperaturen.

PS: op de zolder vriest het niet, veel te veel isolatie en de ketel en boiler hangen er ook.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Een auto mag ook buiten staan, maar toch heeft die last van vrieskou.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

svermassen schreef:PS: op de zolder vriest het niet, veel te veel isolatie en de ketel en boiler hangen er ook.
Blijkbaar mag je trouwens de batterij niet in dezelfde ruimte hangen als de gas/mazoutketel ?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Oei, dat wist ik niet.
Maar ik heb toch al foto's gezien van alles in een garage.
Ketel, omvormer, batterij, ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik wist het ook niet maar bij het invullen van de vrijblijvende offerte bij Engie kreeg ik dat alvast als melding.

Of dit hun voorwaarde is of een wettelijke bepaling weet ik echter niet... maar ik veronderstel dat wel meer mensen het samen zetten.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Let op: de thuisbatterij wordt best niet in een leefruimte en ook niet in dezelfde kamer als een gasketel of mazoutketel geplaatst. De batterij moet ver genoeg staan van brandbare stoffen. Een carport wordt ook niet aangeraden en enkel mogelijk als er voldoende bescherming tegen direct zonlicht, regen en vrieskou is.
Best niet staat er. Hier is er 3 meter tussen de gasketel en batterij. De keurder heeft dat gezien en heeft er niks over gezegd.
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

svermassen schreef:Toch eventjes in deze thread vragen.
Welke thuisbatterijen kunnen nog buiten gehangen worden i.p.v. Tesla?
De Huawei LUNA2000 mag buiten geplaatst worden, mits voorzien van een afdakje tegen directe zon/regen/sneeuw.

Cfr. pagina 5 van de handleiding
Usenetdude
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2018, 10:13
Contacteer:

CyberThijs schreef:
svermassen schreef:Toch eventjes in deze thread vragen.
Welke thuisbatterijen kunnen nog buiten gehangen worden i.p.v. Tesla?
De Huawei LUNA2000 mag buiten geplaatst worden, mits voorzien van een afdakje tegen directe zon/regen/sneeuw.

Cfr. pagina 5 van de handleiding
Moet je dat wel willen? Dan loopt hij toch sneller leeg met de kou?
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Over efficientie door koude doe ik ook helemaal geen uitspraken.

Je kan je evenwel de vraag stellen hoeveel je thuisbatterij van dienst is tijdens de koudste maanden van het jaar. Met mijn 3.6kWp aan panelen raakt mijn 5kWh batterij (in de garage) nu al niet opgeladen. Ik verwacht pas vanaf maart dat volledig opladen nog eens gaat lukken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CyberThijs schreef:Je kan je evenwel de vraag stellen hoeveel je thuisbatterij van dienst is tijdens de koudste maanden van het jaar. Met mijn 3.6kWp aan panelen raakt mijn 5kWh batterij (in de garage) nu al niet opgeladen. Ik verwacht pas vanaf maart dat volledig opladen nog eens gaat lukken.
Gisteren en vandaag waren toch topdagen?
5,7kWp/12,5kWh -> ik ben massaal aan het exporteren!

gisteren:
Afbeelding
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier gisteren 14,7 naar het net.
En eergisteren maar 4,8 en vandaag reeds 9,5 tot nu.

Voor mij zou het om te bufferen zijn voor de avonduren en eventueel de nacht wat overbruggen.

Ik kan die batterij moeilijk binnen kwijt.
Wij hebben geen al te groot huis, geen garage, zolder die te klein is, ...
Laatst gewijzigd door svermassen op 10 nov 2021, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Helaas behoorlijk wat schaduw van bomen die een echt goede opbrengst in de weg staan. :cry: Ik hoop op beterschap als de zon weer wat hoger aan de hemel staat / de laatste bladeren van de bomen verdwenen zijn..

Heb nochtans gekozen voor optimizers, om dit wat op te vangen, helaas zonder veel resultaat.

Afbeelding

Disclaimer: de panelen liggen nog maar een maand op het dak. Ik ben momenteel nog wat aan het opvolgen, maar kan geen directe fouten in het systeem ontdekken. Via de optimizers kan ik alleszins zien dat elk paneel wat opbrengst genereert:

Afbeelding

Het opladen van de batterij ging eerst wel helemaal fout, maar dat bleek aan 1 verkeerd aangesloten CT-klem te liggen + 1 omgekeerd aangesloten CT-klem (had de installateur door dat hij een meetklem omgekeerd had aangesloten, en dacht hij dit op te lossen door de -helaas verkeerde- klem omgekeerd aan te sluiten in de teller? Ik zal het nooit weten...)

Zijn er behalve schaduw nog andere zaken die zo'n magere opbrengst zouden kunnen verklaren?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CyberThijs schreef: Zijn er behalve schaduw nog andere zaken die zo'n magere opbrengst zouden kunnen verklaren?
Hellingsgraad van PV?
Optimizers die overijverig zijn en dus hun werk eigenlijk niet goed doen?
Bypass diode het moeilijk heeft in een bepaald paneel?

PV, gisteren:
Afbeelding
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Uw opbrengst is normaal hoor.
Ik haalde gisteren ook maar 0,8kWh/kWp met volledig onbeschaduwde panelen, regio midden west-vlaanderen.
Vandaag is het nog slechter bij mij.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

PeterP schreef:Uw opbrengst is normaal hoor.
Ik haalde gisteren ook maar 0,8kWh/kWp met volledig onbeschaduwde panelen, regio midden west-vlaanderen.
Vandaag is het nog slechter bij mij.
Hoe kom je aan de Kwh/kWp?

Totaalopbrengst van de dag gedeeld door aantal kWp die op je dak ligt?

Bvb: 0,8kWh/kWp: 4kWh opbrengst voor een installatie van 5kWp?

Thuisbatterij is gisteren besteld. Wordt nog dit jaar geplaatst om volledige subsidies van 2021 te kunnen krijgen.

@svermassen: Neemt echt niet veel plaats is. Moet je toch wel ergens in een hoekje kwijtkunnen ...
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:
CyberThijs schreef: Zijn er behalve schaduw nog andere zaken die zo'n magere opbrengst zouden kunnen verklaren?
Hellingsgraad van PV?
Optimizers die overijverig zijn en dus hun werk eigenlijk niet goed doen?
Bypass diode het moeilijk heeft in een bepaald paneel?
Het zijn JA Solar 360Wp full black panelen op een plat dak geplaatst op het (bijna) zuiden met de optimale hellingsgraad.

Ik vrees dat ik sowieso beter wat afwacht momenteel. Pas als ik in de lente merk dat de opbrengst nog altijd achterblijft, ook als de schaduw van de bomen niet meer op mijn panelen valt, kan ik naar mijn installateur stappen en om opheldering vragen. Nu kan ik nog niets hardmaken... Spijtig, want eenmaal de factuur betaald is zullen ze waarschijnlijk niet meer zo snel reageren :|
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Hier gisteren 7,96kWh op 5,5kWp. Vandaag 6,63kWh.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Welke regio? Ik had gisteren 14,2kWh van 7kWp. Vandaag 11,4

Mijn panelen pakken in de namiddag aardig wat schaduw ...
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Iets ten zuiden van Gent. Dit weerstation geeft een goed beeld van hoe zonnig het is/was in mijn buurt: https://www.wunderground.com/dashboard/ ... 11-9/daily

Vandaag bijna een identieke opbrengst als gisteren: 3.3kWh ofte 0.94kWh/kWp.

Volgens de grafiek in mijn contract mag ik in november 100kWh opbrengst verwachten. Geen onmogelijke opbrengstcijfers dus. Er staat ook een gegarandeerde opbrengst van 3145kWh per jaar in dat contract. Iets wat ik uiteraard in de gaten ga houden :cop:
maleadt
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 jan 2014, 08:27
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 6 keer

CyberThijs schreef:Iets ten zuiden van Gent. Dit weerstation geeft een goed beeld van hoe zonnig het is/was in mijn buurt: https://www.wunderground.com/dashboard/ ... 11-9/daily
Hier ook ten zuiden van Gent :-) 15 panelen van 320 Wp (= 4.8 kWp) op een omvormer van 3.6 kWp. Opbrengst gisteren was 5.74 kWh (1.2 kWh/kWp), vandaag 7.82 (= 1.6 kWh/kWp). SolarEdge, met optimizers, ZO en ZW georiënteerd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Welke resultaten krijgen jullie op https://apps.energiesparen.be/thuisbatterij-simulator ?

Ik heb hier m'n gegevens ingegeven en krijg een oneindige terugverdientijd (zowel normaal als slim) ?

Concreet verbruik van 4200 kWh/jaar (vaak thuis, niets electrisch) en een omvormer van 4 kVA en batterij van 5000 kWh.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ik krijg wel een resultaat...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Joe de Mannen schreef:ik krijg wel een resultaat...
Heb ik dan iets doms ingegeven... met welke cijfers ?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ongeveer hetzelfde ingegeven als jij.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

DarkV schreef:Heb ik dan iets doms ingegeven... met welke cijfers ?
DarkV schreef:en batterij van 5000 kWh.
Je batterij is 'maar' 5kWh. Andere info is realistisch.

Ik merk dat de TVT hier al een stuk realistischer is dan bij een simulatie van iChoosr ivm groepsverkoop van thuisbatterijen. Toch alvast in mijn situatie.
Zij kwamen aan TVT van 6 jaar en ik aan 9 jaar. Simulatie hier komt aan 9,5 jaar.

En dan heb ik nog geen rekening gehouden met het rendement van de batterij:
  • wanneer je de batterij met 1 kWh oplaadt, zal je er geen 1kWh kunnen uithalen, gezien de verliezen die optreden. Afhankelijk van de batterij is het rendement 70 tot 95%. Dus 1kWh die je er insteekt kan je 0,7 tot 0,95kWh er terug uithalen.
  • na verloop van tijd neemt de capaciteit van de batterij af (iets van een 3 à 4% per jaar) Na 10 jaar heb je maar een capaciteit meer van 74 à 66%
Ik weet niet in hoeverre ze er bij iChoosr of in deze simulator ook rekening mee houden, maar ik vermoed van niet, zodat de TVT wat kleiner wordt en het interessanter lijkt...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Toen ik een paar weken terug onze verbruiksgegevens op Energiesparen had ingegeven lag het resultaat ook rond de 8 jaar. Vandaag ligt dat op 30 jaar. :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:Welke resultaten krijgen jullie op https://apps.energiesparen.be/thuisbatterij-simulator ?
Verbruik: 4000kWh (niets elektrisch, behalve koken)
Omvormer: 5 kVA
Oriëntering: zuid
Batterij: 12,5kWh
All-in: €6000

TVT slim: 10,6
TVT normaal: 11,8
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dus een TVT van +2 regeringen.
Neen dank u. :roll:
JeroenV
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2021, 16:24
Bedankt: 1 keer

DarkV schreef:Welke resultaten krijgen jullie op https://apps.energiesparen.be/thuisbatterij-simulator ?
Hier sinds april zonnepanelen (3 kwp) + batterij (4,8 kWh). Meerprijs voor batterij was 3000 euro. Volgens die site is de terugverdientijd 8,7 jaar. De subsidie klopt wel niet: wij hebben 1440 euro gekregen, die site geeft 1200 euro aan

8,7 jaar is niet geweldig maar ik had eigenlijk gerekend op break-even na 10 jaar, dus ik vind het meevallen :wink: . Ik aanzie het een beetje als een verzekering: hoe minder afhankelijk ik ben van het net, hoe minder last ik heb van toekomstige regelgeving. Al weet je natuurlijk nooit wat de Vlaamse regering nog uit haar mouw gaat schudden...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

De berekening gebeurt op basis van veel te weinig factoren en is een mooi gemiddelde.

Ik log zelf al jaren uitzonderlijk veel factoren: opbrengst zonnepanelen, verbruik en import/export van stroom. Nog een deel extra zaken, maar die zijn niet relevant voor berekening terugverdientijd maar geven me wel een indicatie van impact op terugverdientijd als die bvb ooit zouden veranderen.

Ik krijg een indicatie op de website van 16 jaar, terwijl ik weet (perfect gesimuleerd op basis van mijn verbruik/opbrengst de voorbije jaren) dat de terugverdientijd in mijn geval rond de 9 jaar ligt.

Maar mijn verbruik is dan ook niet typisch te noemen en is de optimale situatie voor een thuisbatterij ...

Mijn inziens: iedereen die je een voorspelling van terugverdientijd geeft, lult uit zijn nek als hij niet 100% over de verbruiksgegevens (minimaal per 5 minuten) beschikt om er vervolgens opbrengst van zonnepanelen 'over te leggen' om de impact van een batterij te zien.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”